toimiiko tuo aine niin ettei kykene saada paniikkikohtausta vaikka ahditus ei kokonaan häviäisi?
oksatsepaamista
4
317
Vastaukset
- iagdq397
Bentsodiatsepiinien (joihin oksatsepaami lukeutuu) pääasialliset vaikutukset ovat ahdistuksen ja kouristusten väheneminen, väsymys, muistin heikkeneminen sekä hypnoottiset vaikutukset.
Kyseinen lääkeaine voi siis kasvattaa kynnystä saada paniikkikohtaus etukäteen otettuna tai auttaa lieventämään tai lopettamaan jo alkaneen kohtauksen. Niiden käyttö ei kuitenkaan takaa sitä, ettei paniikkikohtauksia voisi tulla, sillä se riippuu monesta tekijästä, kuten lääkeaineen annostuksesta ja kehittyneestä toleranssista (lääkeaineen sietokyvystä), kohtauksen voimakkuudesta, jne.
Näiden lääkkeiden käyttö on kuitenkin mutkikas juttu, sillä annoskoon kasvaessa kaikki vaikutukset voimistuvat. Suurempi annos auttaa varmemmin estämään / lieventämään ahdistusta, mutta samalla väsyttävä vaikutus voimistuu, eikä ajatus enää kulje, tarkkavaisuus pyörii nollassa ym. Suurilla annostuksilla voi vaipua myös lähes väkisin uneen ja selkeästi yliannosteltuna aiheuttaa hengityslaman (tämän takia alkoholin samanaikainen käyttö on ehdottomasti kielletty).
Itse kun olen ko. lääkettä etukäteen ottanut määrätyn annostuksen, niin kertakaan ei ole paniikkikohtaus päässyt alkamaan.
Kannattaa myös huomioida, että koska oksatsepaami on pääasiallisesti vesiliukoinen, niin sen vaikutus alkaa vasta n. 5-20 minuuttia ottamisen jälkeen. Mikäli siis paniikkikohtauset ovat lyhyitä eikä niitä tule useampaa peräkkäin, niin lääkkeen käyttö jo alkaneeseen kohtaukseen voi olla turhaa. Vesiliukoisuudesta on myös monia etuja, sillä se on tällöin esimerkiksi turvallisempi maksalle.- ........
Eiköhän paniikin estolääkkeenä toimisi oksatsepaamia paremmin säännöllisesti käytetty ssri-lääke (sitalopraami tai essitalopraami), joiden tehoa paniikkiin voi arvioida vasta kolmen kuukauden käytön jälkeen.
Ja bentsodiatsepiineissakin on depot-muotoinen alpratsolaami (Xanor depot), mutta voi olla, että kun bentsoa käyttää jatkuvasti paniikin estoon, se ei sitten kohtauksen iskiessä samalla tavalla sitä laukaisekaan. Niinpä bentso kannattaisi olla vain kohtauslääkkeenä.
- paniguelle...
paniikkikohtauksia kokonaan, kuten ei mikään lääke.
- wqdwqd
olen ssri-lääkkeitä kokeillut..koskaan en ole luullut kuolevani paniikkiin ennekuin niitä lääkkeitä otin.Eli ei mun pää kestä sitä aloitusta..tai on se ennen kestänyt mut nyt jostain syystä sepram tällä kertaa teki olosta aivan sietämättömän.Vielä kun mulla on pieni lapsikin hoidettavana niin en viitsi ssri-lääkkeitä enää kokeilla jos siinä käykin niin että olo vaan pahenee pahenemistaan eikä parane ollenkaan. No onneksi noita kohtauksia tulee vaan muutama kuussa ja nekin yleensä kotona että eiköhän niistä jotenkin selviä:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen Anna Koskela kaahasi 172 km/h
Kuvasi samalla myös videota, jonka sitten myöhemmin poisti. Jotenkin tuntuu persuilta lähtevän nyt kaikki lapasesta, va556994Sofia Virran pahoinpitelyä puolustetaan netissä
HS soitti Virran pahoinpitelyä puolustaneille https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011516353.html1226543Koska Minja Koskela ja Sofia Virta kääntyy islamiin?
Sekä vihreät että vasurit selvästi pitävät islamista ja muslimeista, varsinkin naiset, joten voidaan olettaaa että nuo k655562Ratkaisujen tarjoamisen sijaan SDP on keskittynyt levittämään väärää tietoa
Kokoomuksen kansanedustaja Martin Paasi on turhautunut eduskunnassa käytävään salikeskusteluun. Hän kertoo, miksi. – Ko1005365Sebu Tynkkynen vaatii Ulkopoliittisen instituutin rahoituksen leikkaamista
kun UPI:n tutkija kritisoi Tynkkystä, Mikä Trump tuo Tynkkynen oikein luulee olevansa? https://www.iltalehti.fi/politi195317Miksi media ei ole tutkinut Li Anderssonin antifa-yhteyksiä
Antifa on väkivaltainen äärivasemmistolainen terrori-järjestö, joka USA:ssa on nyt kielletty. Andersson itse on äärivas1054977Juuri nyt! Parturi bongattu Sannan seurassa!
🌐 Breking News 📢 🗞️ 🆕 Kaksikko bongattu Suomen Helsingin Töölöstä. Kyllä. Sieltä samasta Töölöstä, josta kuppakin84789Keskisarja kiihotti persuja kansanryhmää vastaan
Rikoksen vakavuutta lisää se, että Keskisarja toimii eduskuntapuolueen puheenjohtajana, jonka puheilla on enemmän painoa774583Mercedes-Benzille riitti Suomen äärioikeistohallitus
Tästä jo pari vuotta sitten varoiteltiin, että kaikki ulkomaalaiset investoijat poistuvat fasistipersujen myötä tukemast734180Kolmepäiväinen työviikko on kulman takana
Zoomin toimitusjohtajan mukaan tekoäly alkaa olla monissa työtehtävissä niin tehokas, että ihmiset voivat pudottaa työpä244137