Kesälaatua etelässä

Jazkak

Minkä xitun takia huoltamoilla myydään kesädieseliä viimeiseen asti ennen pakkasten tuloa? Ainakin Turun seudulla pumpuilla oli kesälaatua vielä viime viikolla ja nyt kun tuli yli 20 asteen pakkaset, dieselistit ovat kusessa. Dieselin suosion myötä monet dieselistit eivät edes tiedä että dieseliä on kahta eri laatua. Ok, tankkaaja vastaa mitä tankkaa autoonsa mutta jotain älliä pitäisi huoltamoillakin olla.

46

4296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adadadasfsfsf

      hydy itsellä kesädieseli tankissa ja tänäänkin oli -24C hyvin käynnistyi ilman tolpaa eikä ole hyytynyt matkalle, huomenna käyn talvilaatua tankkaamassa. Auto corolla 1,4 d4d 2005 ajettu 150 tkm.

      • Ajajjaa

        ....kysyä missä ajoit ja kuinka pitkän matkan? Maantiellä ja moottoritiellä taatusti hyytyy kesälaadulla jos pakkasta yli 20 astetta. Sen verran monta autoa seisoi moottoritien pientareella tänään Varsinais-Suomessa.


      • xyzxyz
        Ajajjaa kirjoitti:

        ....kysyä missä ajoit ja kuinka pitkän matkan? Maantiellä ja moottoritiellä taatusti hyytyy kesälaadulla jos pakkasta yli 20 astetta. Sen verran monta autoa seisoi moottoritien pientareella tänään Varsinais-Suomessa.

        että kehä1 varressa oli muutama "parkkeerattu" oli kyllä ihan bensa autoja eskortteja ja niitä vanhempia astroja.


      • surffariasdasc

        huoltikoiden tankeissa "kesälaatua" eli jo kerran pari talvilaatua sinne tungettu. mutta ei ole vielä riittävän talvilaatua että saisi käyttää moista nimikettä. rekoille myydään kesälaatua ympäri vuoden. jos on tankkausväli kerran päivässä, niin voi katsella sääennusteista missä ajelee. kesädieseliä kun kuluu vähemmän, ja se on halvempaa, niin moinen on kannattavaa puuhaa.

        tossa tojossa on suodattimen lämmitys, eli kun saa käyntiin, niin sitten pelittää niin kauan kun tankissa on edes jotenkin nestemäistä tavaraa.

        nesteen diesel polttoaineopas selittää asiat hyvin, löytyy hakusanoilla: diesel polttoaineopas


      • kesälaadulla.....

        tollasella pakkasella mihinkään ajella, parafiinit kiteytyy suodattimeen taatusti ja kyllä corollakin tilttaa. Sen verta olen tojakilla ajellut, että varmasti tiedän.


    • eretetete

      on 5 laatua ja myyntiajat suunnilleen

      0/-10 keskikesällä myynnissä
      -5/-15 touko ja syyskuu
      -15/-25 marrasuu ja maalis-huhti
      -25/-32 joulu-maalis
      -40/40 pohjoisessa talvella

      Myös bensaa on kahtalaatua/oktaani
      kesä ja talvilaatua talvilaatu höyrystyy helpommin.

      • ml213.

        Niin, miten suuret varastot lienevät kesälaadulla, mutta tosiasiassa kesälaatu tänä päivänä ei kestä kuin muutaman asteen pakkasia. Traktoriin,- jolla ajan vähän, niin tankkasin kesälaatua joskus syyskuussa ja lämpötilan laskiessa pariin kolmeen asteeseen pakkasen puolelle, niin polttoainen muuttu suodattimen pinnalle vahamaiseksi hyytelöksi. Siis ns jäätymisestä oli kysymys.

        Aikana,- jolloin oli vielä hyvät polttoaineet käytössä (öljypohjaiset), niin tätä ongelmaa ei ollut. Jopa kesälaadulla sai ajaa kesät ja talvet.


      • paikasta...

        Tämä riippuu paikasta, etelärannikolla myydään kesälaatua pidempään.
        Mutta tuota enemmän pakkasta kestävää lientä pitäisi ehtia tankata pari kertaa ennen kovia pakkasia, koska tankissa olevan polttoaineseoksen pakkaskestävyys ei ole sen paremman tai edes keskiarvon mukaista.
        Tämä on ongelma nyt kun dieseleitä on vähemmän ajavilla (itselläkin ongelma kun ajomäärä vaihtelee paljon), eli vähän ajavan pitäisi tankata vain osa tankillisia loppusyksystä, jotta saa sitä väli/talvilaatua heti kun sitä viimetingassa tulee myyntiin, muuten voi meno hyytyä.
        Lisäksi on autokohtaiset ja huollosta riippuvat erot, jotka vaikuttavat hyytymisherkkyyteen.
        http://www.neste.fi/binary.asp?page=3559&field=FileAttachment&version=4
        s.32


      • xxx0000000
        paikasta... kirjoitti:

        Tämä riippuu paikasta, etelärannikolla myydään kesälaatua pidempään.
        Mutta tuota enemmän pakkasta kestävää lientä pitäisi ehtia tankata pari kertaa ennen kovia pakkasia, koska tankissa olevan polttoaineseoksen pakkaskestävyys ei ole sen paremman tai edes keskiarvon mukaista.
        Tämä on ongelma nyt kun dieseleitä on vähemmän ajavilla (itselläkin ongelma kun ajomäärä vaihtelee paljon), eli vähän ajavan pitäisi tankata vain osa tankillisia loppusyksystä, jotta saa sitä väli/talvilaatua heti kun sitä viimetingassa tulee myyntiin, muuten voi meno hyytyä.
        Lisäksi on autokohtaiset ja huollosta riippuvat erot, jotka vaikuttavat hyytymisherkkyyteen.
        http://www.neste.fi/binary.asp?page=3559&field=FileAttachment&version=4
        s.32

        Mutta tuota enemmän pakkasta kestävää lientä pitäisi ehtia tankata pari kertaa ennen kovia pakkasia, koska tankissa olevan polttoaineseoksen pakkaskestävyys ei ole sen paremman tai edes keskiarvon mukaista.
        ^^ Öljyn vaihto on keksitty..


      • mitenkäs
        xxx0000000 kirjoitti:

        Mutta tuota enemmän pakkasta kestävää lientä pitäisi ehtia tankata pari kertaa ennen kovia pakkasia, koska tankissa olevan polttoaineseoksen pakkaskestävyys ei ole sen paremman tai edes keskiarvon mukaista.
        ^^ Öljyn vaihto on keksitty..

        Juu monellahan on puhdas tynnyri pihalla ja pumppu millä voi tyhjentää tankin ja mennä tankkaamaan talvilientä? Vai meinaatkos ostaa ihan huollon palveluna tämän?


    • Huijattu

      Tankattiin marraskuun lopulla tankki täyteen "talvilaatua" 50 litraa. Kesälaatua oli jäljellä tankissa n.8 litraa. Nyt kuitenkin kävi niin että auto hyytyi 17 asteen pakkasella. Ei se auta, jos huoltoasemalla polttoainemittarin kyljessä lukee TALVILAATU, kun säiliössä on kesälaatua. Nämä pakkaset taisi tulla yllätyksenä myös polttoaineen myyjille. Aina tähän asti he ovat pystyneet meitä kusettamaan myymällä kesälaatua talvilaadun hinnalla alkutavesta.

      • sjaa

        Ylen radiouutisissa oli tänään juttu dieselistien hyytymisistä etelässä. Useita satoja autoja on jouduttu hinaamaan tien päältä kesädieselin hyydyttyä. Kuulemme edelleen osalla asemista myydään kesädieseliä! Mahtaa olla joulumatkalaisille mukava yllätys kun diesel hyytyy tien päälle 20 asteen pakkasella ja kesäkuteet päällä.


      • HezMi
        sjaa kirjoitti:

        Ylen radiouutisissa oli tänään juttu dieselistien hyytymisistä etelässä. Useita satoja autoja on jouduttu hinaamaan tien päältä kesädieselin hyydyttyä. Kuulemme edelleen osalla asemista myydään kesädieseliä! Mahtaa olla joulumatkalaisille mukava yllätys kun diesel hyytyy tien päälle 20 asteen pakkasella ja kesäkuteet päällä.

        ..edellinen tankkaus -15 ST1, tiedä mitä tuli, mut hyvin pelitti -20 keleillä. Välillä kieltämättä hiukka jänskätti, milloin peltilehmä hyytyy tielle, päivittäin kuitenkin n.30 km suunta työmatka. Kun oli puolet tankista mennyt, piti kyllä käydä täydentämässä Nestellä kunnon kamaa tankkiin, eiköhän sillä eteenpäin sätkitä.


      • mixeristä

        Se todellinen pakkaskestävyys on jotain muuta huoltoasemallakin "alkukaudesta", kuin mitä mittarissa lukee...
        eli kun sitä kesälaatua on ollut säiliössä x % ja päälle on tullut talvilaatua, niin pakkaskesto on sitten jotain sen kesä ja talvilaadun välistä.


      • remoll
        sjaa kirjoitti:

        Ylen radiouutisissa oli tänään juttu dieselistien hyytymisistä etelässä. Useita satoja autoja on jouduttu hinaamaan tien päältä kesädieselin hyydyttyä. Kuulemme edelleen osalla asemista myydään kesädieseliä! Mahtaa olla joulumatkalaisille mukava yllätys kun diesel hyytyy tien päälle 20 asteen pakkasella ja kesäkuteet päällä.

        no se on omaa tyhmyyttä jos kesäkuteet on päällä -20 pakkasessa vaikka ois autossa.. siihen autoon voi tulla muutakin vikaa ko polttoaineen hyytyminen..


      • Yks vain

        Auto hyytyy helpost jos on pakkasta ja tankkaa talvilaatua kesälaadun päälle.. Kesälaatu jäätyy..
        (Näin kävi tutun kuorma-autolle.. )


      • en jäätyny koskaan

        elkää hyvät ihmiset valittako vaan huoltakaa autonne ajoissa kuten polttoainesuodatin uus ennen pakkasia niin saattaa vaikka läpi talven päästä..


      • Pormork

        Tässäkin tapauksessa kulkupelin hyytyminen todennäköisesti johtui juuri tuosta 8 litrasta kesälaatua (ja mahdollisesti vanhasta suodattimsta). Noin iso määrä kesälaatua huonontaa huomattavasti tankatun talvilaadun pakkasen kestoa..todellinen pakkasen kesto tuolla suhteella ei ole edes puolta ilmoitetusta talvilaadun pakkasen kestosta.


      • en tentten
        en jäätyny koskaan kirjoitti:

        elkää hyvät ihmiset valittako vaan huoltakaa autonne ajoissa kuten polttoainesuodatin uus ennen pakkasia niin saattaa vaikka läpi talven päästä..

        Mutku huoltoväli 30tkm ja se huolto ei satu aina ihanteellisesti loppusyksyyn...


      • pajunköyttä---
        Yks vain kirjoitti:

        Auto hyytyy helpost jos on pakkasta ja tankkaa talvilaatua kesälaadun päälle.. Kesälaatu jäätyy..
        (Näin kävi tutun kuorma-autolle.. )

        Ei se kesälaatu mihinkään jäädy. Talvilaadun ja kesälaadus sekoitussuhteesta riippuu, mikä on sekoitteen suodatettavuuslämpötila. Katsohan Nesteen polttoaineoppaasta kuva. Tilanne on aivan sama, kuin pissapojan pesunesteseos: ei se vesi jäädy nolla-asteessa, kun seassa on riittävästi tenua.


      • 60 t km
        en jäätyny koskaan kirjoitti:

        elkää hyvät ihmiset valittako vaan huoltakaa autonne ajoissa kuten polttoainesuodatin uus ennen pakkasia niin saattaa vaikka läpi talven päästä..

        En ole ikinä vaihtanut suodinta syksyllä eikä siitä huolimatta ole sen suhteen ollut ongelmia! Aivan normaali huolto-ohjelman mukainen vaihto/ veden tyhjennys on aivan riittävää.


    • regtertret

      Asemat vastuuseen. Pitäkää kirjaa missä tankkaatte. Lasku seurauksista asemalle.

      • Shellin asiakas

        Hyvät miehet tankatko Nesteen/ asemilla joihin Neste toimittaa dieseliä.
        Huonoja kokemuksia muutamankin(usean) vuoden takaa.


      • ml213.

        Mutta, saako todellisuudessa huoltamon vastuuseen esim. jäätymisestä johtuvien kulujen korvaamiseen.Paras tapa on kiertää kaukaa asemat,- jotka eivät huolehdi myytävästä polttoaineen laadusta.


    • c5viini

      koneella varustettu auto on ihan sama mitäon tankissa kesälaadulla toimii -38 pakkasessakin myös webasto noissa on polttoainesuodatin lämmitettävä eli ei ongelmia testiä on ajettu yli500000tkm enkä tankkaa talvilaatua sen takia että pelottaa hyytyminen

      • bensamies

        Huomas että alkoi hyytymään. Onneksi ei ollut tankki täynnä.


      • eräjormax

        Sattupas sopivasti tämä keskustelu etusivulle. Jäin lukemaan kun olin juuri matkalla starttailemaan lava-autoani johon tankkasin dieseliä joskus kesä/heinäkuussa. Kuinkahan mahtaa käydä.


      • kaksi+kaksi

        Kyllä kesälaatu pelittää koko talven,jos huollot on hoidettu ja hallitsee talven niksit.Vain lämpöä se vaatii.


      • V

        Eli onko todella ajettu testiä 500000tkm, eli 500000000km ? (viisisataamiljoonaa)


    • remoll

      itsellä toimii ainakin kesälaatu, vaihtakaa suodattimenne. gölffi 1.9td -97

      • let

        ei jäädy meilläkään ainakaan suodattimeen, ku ei o.


      • 7+19
        let kirjoitti:

        ei jäädy meilläkään ainakaan suodattimeen, ku ei o.

        Jos huoltoasema myy dieseliä talvilaatuna, niin se todennäköisesti myös on sitä. Asemat kun saavat ilmoittaa dieselinsä talvilaaduksi vasta, kun kyseistä laatua on työnnetty kahteen kertaan huoltoaseman tankkeihin. Tästä myös johtuu, että asemat myyvät "kesälaatua" pitkällekin talveen, vaikka hanasta oikeasti talvilaatua jo tuleekin.

        Autoilijan olisi syytä varautua talven tuloon ajamalla tankkinsa käytännössä rutikuivaksi ennen talvilaadun tankkaamista. Mikäli tankin pohjalla on vielä esim. 20% prosenttia kesälaatua tankin tilavuudesta (50 litran tankissa 10 litraa) kun päälle lyödään talvilaatua, niin polttoaineen jähmepiste on edelleen huomattavasti lähempänä kesälaadun, kuin talvilaadun hyytymispistettä.


      • AUTETAAN JOS PIIPUTT
        let kirjoitti:

        ei jäädy meilläkään ainakaan suodattimeen, ku ei o.

        fiat 2.5dsl paku porskuttaa meneen oli keli ku keli ,kuhan käymään saa...86 ja 360tkm mittarissa.
        on vaan ajettu,en ole vaihtanu suodattimia,en tiedä mitä myyvät tankkiin mut talvi laatua ei näy lukevan.
        syksystä asti ajellut ,oli ilma mikä tahansa,ei nyki,ei onngelmia oli lauhat kelit ja tuli -24c pakkasta ei onngelmia,sekaajossa on välillä kaupunki välillä matka ajoa joka päivä.
        yleensä autoihin olen syksyllä vaihtanut suodattimet ,öljyt heti kun talvilaatua saa vaan,nykyään ei tiedä mitä myyvät kun ei lue tankilla jos ei kysy..kesälaatua näin lauhoilla ilmoilla varmaankin.hyvää joulua,ajelkaa varovasti ja lumihiutale avustaa sit perille ,kun se auto piiputtaa..MUISTATHAN VALOT KATSELLA JA MYÖS PUTSATA AINA VÄLILLÄ,EI TAKAA TULE YLLÄTYKSIÄ,OLI TOSSA JO MUUAN VALOTONKIN MATKASSA,KIVASTI YLLÄTTI HETI REKAN JÄLKEEN KUN EI NÄHNYT 3SEK MITÄÄN,PÖLLYÄVÄN LUMEN TAKIA,SIT SE VALOTON HUPS MENI MENI MYÖS !!!


    • ...tana

      Mulla ollut sama diesel jo muutaman vuoden. Kertaakaan aikaisemmin ei ole auto hyytynyt, mutta eipä ole huoltamotkaan myyneet kesälaatua joulukuussa. Aivan edesvastuutonta huoltamotoimintaa, pitäähän ne talvirenkaatkin olla joulukuussa vaikka olisi 25 astetta lämmintä.

      • dieselisti75

        ei oo ongelmaa ollu autot huolletaan huoltoohjelman mukaisesti ja tankissa on ollu st 1 löpöä ja toiminut niin kuin pitää, mutta moniko laittaa tipan öljyä dieselin sekaan talvella voiteluaineeksi? oon vaa kuullut et jotkut käyttäis, onko tässä järkeä??


      • 6+4
        dieselisti75 kirjoitti:

        ei oo ongelmaa ollu autot huolletaan huoltoohjelman mukaisesti ja tankissa on ollu st 1 löpöä ja toiminut niin kuin pitää, mutta moniko laittaa tipan öljyä dieselin sekaan talvella voiteluaineeksi? oon vaa kuullut et jotkut käyttäis, onko tässä järkeä??

        Talvella voi ja ehkä kannattaakin kaataa loraus öljyö polttoaineen joukkoon. Mitä talvisempaa laatua, sen kuivempaa tavaraa, eli pieni lisävoitelun lisääminen taatusti on paikallaan. Siitäkin huolimatta, että nykyautoissa ei mitään saisi lisätä polttoaineen joukkoon.


      • köyhäläinen
        6+4 kirjoitti:

        Talvella voi ja ehkä kannattaakin kaataa loraus öljyö polttoaineen joukkoon. Mitä talvisempaa laatua, sen kuivempaa tavaraa, eli pieni lisävoitelun lisääminen taatusti on paikallaan. Siitäkin huolimatta, että nykyautoissa ei mitään saisi lisätä polttoaineen joukkoon.

        Tiesittäkö että polttoöljylläki pelaa,eikä mitään ongelmaa!! kylymä asemalta suoraan tankkiin vaan:) samaa litkua etkä maksa turhaan veroa siittä.


    • jopo8000

      kun on suodattimet vaihdettu omavika jos ei osaa kattoo kumpaa laittaa kelin mukaan lukee kyllä huoltamolla

    • jormapenttiayriainen

      Kannattais vaihtaa bensaan, vaikka diesel onkin halvempaa..
      molemmissa plussat ja miinukset, dieselissä enemmän.

    • ....

      Jos on kylmä ilma ja tankissa on pohjalla huomattava määrä kesälaatua, niin talvilaatu ei siihen kunnolla sekoitu. Ainakin Nesteen oppaan mukaan pitää lämpötilan olla vähintään 8 astetta, jotta sekoittuvuus on täydellinen.
      Jos moottori alkaa röpöttää kesälaadulla, se vain pahentaa asiaa, että tankkiin lyödään talvilaatua päälle. Vähän ajan päästä suodattimet ovat täynnä parafiinia.
      Monet rekka-autot pelaavat kesälaadulla , koskapa kierto on niin voimakas. Niin paljon tankki lämpiää, että lumet sulavat sen päältä.

      • lämmitin

        Jossain autoissa on dieselsuodattimessa lämmitys jäähdytysnestekierrolla, kaikissa sitä ei ole.


      • mitä lööperiä

        Kyllä aineet sekoittuvat hetkessä, siinä ei ole mitään ongelmaa: Juuri tuli testerillä katsottua eräästä henkilöautosta (yhteispaine), että polttoaineen siirtopumppu pumppaa tyhjäkäynnillä 170 litraa tunnissa -vauhdilla lientä ja polttoaine lämpenee ulkoilman kymmenen asteen pakkasessakin 45 asteiseksi, jollaisena se palaa tankkiin! Jakajapumpullisessa lämpeneminen on vähintään samaa luokkaa.

        "Jos moottori alkaa röpöttää kesälaadulla, se vain pahentaa asiaa, että tankkiin lyödään talvilaatua päälle. Vähän ajan päästä suodattimet ovat täynnä parafiinia."
        Tämä on täyttä pötyä!


      • Dieselpapst
        mitä lööperiä kirjoitti:

        Kyllä aineet sekoittuvat hetkessä, siinä ei ole mitään ongelmaa: Juuri tuli testerillä katsottua eräästä henkilöautosta (yhteispaine), että polttoaineen siirtopumppu pumppaa tyhjäkäynnillä 170 litraa tunnissa -vauhdilla lientä ja polttoaine lämpenee ulkoilman kymmenen asteen pakkasessakin 45 asteiseksi, jollaisena se palaa tankkiin! Jakajapumpullisessa lämpeneminen on vähintään samaa luokkaa.

        "Jos moottori alkaa röpöttää kesälaadulla, se vain pahentaa asiaa, että tankkiin lyödään talvilaatua päälle. Vähän ajan päästä suodattimet ovat täynnä parafiinia."
        Tämä on täyttä pötyä!

        Dieselistit toisssanne keskimäärin ole noin typeriä, mitä tähän viestiketjuun on kirjoitettu? Ihan kuin talvi olisi jotenkin outo ilmiö tähän vuodenaikaan Suomessa! Voihan se tietysti olla , että suurin osa kesälaatuongelmista kärsineistä on vasta keväällä tai kesällä Suomeen muuttaneita, joten heillä ei ole talvisia kokemuksia. Dieselistä nyt puhumattakaan!


      • ml213.
        Dieselpapst kirjoitti:

        Dieselistit toisssanne keskimäärin ole noin typeriä, mitä tähän viestiketjuun on kirjoitettu? Ihan kuin talvi olisi jotenkin outo ilmiö tähän vuodenaikaan Suomessa! Voihan se tietysti olla , että suurin osa kesälaatuongelmista kärsineistä on vasta keväällä tai kesällä Suomeen muuttaneita, joten heillä ei ole talvisia kokemuksia. Dieselistä nyt puhumattakaan!

        Mutta, ymmärtänet, miten koko ongelman aiheuttaja on huoltamot,- jotka eivät ole vaihtaneet talvilaatuun ajoissa. Itse Dieselin tankkaajalla tähän ei ole vaikuttamista. Monet huoltamon pitäjät kuvittelivat,- ettei pakkaset tule Etelä Suomeen.Esim. täällä Itä Suomessa ei koskaa on tämän asian kanssa ongelmia. Huoltamot tietävät, miten pakkaset tulevat tänne jo aikaisin ja siksi talvilaatua on jo aikaisin.


      • Juk1
        ml213. kirjoitti:

        Mutta, ymmärtänet, miten koko ongelman aiheuttaja on huoltamot,- jotka eivät ole vaihtaneet talvilaatuun ajoissa. Itse Dieselin tankkaajalla tähän ei ole vaikuttamista. Monet huoltamon pitäjät kuvittelivat,- ettei pakkaset tule Etelä Suomeen.Esim. täällä Itä Suomessa ei koskaa on tämän asian kanssa ongelmia. Huoltamot tietävät, miten pakkaset tulevat tänne jo aikaisin ja siksi talvilaatua on jo aikaisin.

        mutta ei hyytynyt. Ympäri Uudenmaan tienposkiparkeissa seisovista autoista ympärivuotisten vanhojen bensaooppelien lisäksi erottui räikeästi toinen saksalaismerkki, Baijerista, mallitkin olivat 2000-luvulta. Hyvä mainos.

        J


      • putputköh
        Dieselpapst kirjoitti:

        Dieselistit toisssanne keskimäärin ole noin typeriä, mitä tähän viestiketjuun on kirjoitettu? Ihan kuin talvi olisi jotenkin outo ilmiö tähän vuodenaikaan Suomessa! Voihan se tietysti olla , että suurin osa kesälaatuongelmista kärsineistä on vasta keväällä tai kesällä Suomeen muuttaneita, joten heillä ei ole talvisia kokemuksia. Dieselistä nyt puhumattakaan!

        Jos mittarin kyljessä lukee kesälaatu, niin mistä satunnainen tankkaaja voi tietää onko muutos talvilaaduksi jo aloitettu aseman toimesta eli on jo täytetty tankkia talvilaadulla? Kuluttajalle polttoaine on vain joko kesä- tai talvilaatua eikä mitään siltä väliltä.
        Talvi tulee autolijalle joka kerta kalenterin mukaan mutta polttoainemyyjät taiteilevat riskirajoilla voittomarginaalien maksimoimiseksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      75
      3607
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2694
    3. Heilutetaanko peittoa hieman

      Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      81
      2647
    4. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      58
      2418
    5. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

      Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      92
      2363
    6. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      262
      2205
    7. Kaipaan sua, Ope

      Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      45
      1943
    8. Tilanteesi nyt?

      Kysymys otsikossa
      Suhteet
      44
      1769
    9. Mä en jaksa suojella sua enää

      Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      15
      1501
    10. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

      "Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      149
      1418
    Aihe