parannusta pakkasenkestoon

klähmä

Tossa yks vanhanaikanen dieselauto rupes jäätyyn.

Taitaa olla tankissa kesäisempää laatua. Nyt sinne on tankattu myös talvilaatua.

Mutta saiskos pakkasenkestävyyttä paremmaks laittamalla sekaan jotain jäänestoa taikka bensaa ja kaksitahtiöljyä?

Paljonkohan bensaa uskaltas laittaa sekaan?

16

5481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 0000000000000000

      jäänestoa kun laitat, sehän sinne on tarkoitettukin.

      • ml213.

        Mutta, Dieselin jäätymiseen ei liity vesi,- vaan suodattimen tiheään pintaan muodstuu se parafiini tai sen kaltainenaine.
        Vai ehkäiseekö Dieseliin tarkoitettu jäänesto juuri tämän parafiinin muodostumisen.Niin, aikoinaan tähän ongelmaan suositeltiin petroolin sekoittamista Dieselin sekaan, mutta mistä nykyään petroolin ostanet.


      • jotain siihen suunta
        ml213. kirjoitti:

        Mutta, Dieselin jäätymiseen ei liity vesi,- vaan suodattimen tiheään pintaan muodstuu se parafiini tai sen kaltainenaine.
        Vai ehkäiseekö Dieseliin tarkoitettu jäänesto juuri tämän parafiinin muodostumisen.Niin, aikoinaan tähän ongelmaan suositeltiin petroolin sekoittamista Dieselin sekaan, mutta mistä nykyään petroolin ostanet.

        jäänestot (kuten diesel100) auttaa lähinnä vesiongelmiin, eli jos kondensoitunutta vettä hieman seassa niin siihen. Kyllä sen pitäis hieman parantaa myös parafiinikideongelmaa mutta aika lelua on siihen tarkoitukseen.Bensa auttaisi, mutta jos nykyaikainen pumppu, ei riitä voitelu, mutta esim. takamoottorilliseen transportteriin sai laittaa max 30% bensaa, kunhan oli matalaoktaanista. Kuulemma petroolia tai lamppuöljyä saa laittaa sekaan, niin uusissa kuin vanhoissakin, enemmän kuin bensaa, mutta ainakin jossakin lamppuöljypullossa luki jotta jäätymispiste -18, eli ei auttane jos pakkasta 20 raatia!


      • vkvkvkvkv
        jotain siihen suunta kirjoitti:

        jäänestot (kuten diesel100) auttaa lähinnä vesiongelmiin, eli jos kondensoitunutta vettä hieman seassa niin siihen. Kyllä sen pitäis hieman parantaa myös parafiinikideongelmaa mutta aika lelua on siihen tarkoitukseen.Bensa auttaisi, mutta jos nykyaikainen pumppu, ei riitä voitelu, mutta esim. takamoottorilliseen transportteriin sai laittaa max 30% bensaa, kunhan oli matalaoktaanista. Kuulemma petroolia tai lamppuöljyä saa laittaa sekaan, niin uusissa kuin vanhoissakin, enemmän kuin bensaa, mutta ainakin jossakin lamppuöljypullossa luki jotta jäätymispiste -18, eli ei auttane jos pakkasta 20 raatia!

        Vanhoille dieselpumpuille noi diesel100 ym.litkut on todellista myrkkyä. Kuivaavat talvilaatua enisestään, pumppu eisaa mitään voitelua.vanhakansa suositteli laittamaan sekaan 2t öljyä, öljy taas sitoo mukaansa tankissa olevan veden, menäänkö ojasta allikkoon, tiedähäntä,,,


      • näin se käy
        vkvkvkvkv kirjoitti:

        Vanhoille dieselpumpuille noi diesel100 ym.litkut on todellista myrkkyä. Kuivaavat talvilaatua enisestään, pumppu eisaa mitään voitelua.vanhakansa suositteli laittamaan sekaan 2t öljyä, öljy taas sitoo mukaansa tankissa olevan veden, menäänkö ojasta allikkoon, tiedähäntä,,,

        Valopetrooli nostaa kesälaadun arktisen tasolle, noin 5% riittää.Jäänestot eivät vaikuta hyytymispisteeseen käytännössa ollenkaan.


      • ml213.
        vkvkvkvkv kirjoitti:

        Vanhoille dieselpumpuille noi diesel100 ym.litkut on todellista myrkkyä. Kuivaavat talvilaatua enisestään, pumppu eisaa mitään voitelua.vanhakansa suositteli laittamaan sekaan 2t öljyä, öljy taas sitoo mukaansa tankissa olevan veden, menäänkö ojasta allikkoon, tiedähäntä,,,

        Mutta, eikö nyky tekniikka ole vielä vaativampi polttoaineen voiteluominaisuudesta. Ovathan pumpun ja suuttimien välykset erittäin pieniä korkeapaineisuuden tähden.

        Jos autoon on tankattu talvilaatua, niin lie auton merkillä suurempi osuus häiriöihin,- jos niitä esiintyy.


      • Näin se käy
        ml213. kirjoitti:

        Mutta, eikö nyky tekniikka ole vielä vaativampi polttoaineen voiteluominaisuudesta. Ovathan pumpun ja suuttimien välykset erittäin pieniä korkeapaineisuuden tähden.

        Jos autoon on tankattu talvilaatua, niin lie auton merkillä suurempi osuus häiriöihin,- jos niitä esiintyy.

        Kyllä on,senpä vuoksi valopetrooli,verrattain pienellä määrällä suuri teho.Talvilaatu isessäänkin on "kuivenpaa" ,petrooli on käsittääkseni tökötti jolla talvilaatu jalostamollakin saadaan aikaan.


      • ml213.
        Näin se käy kirjoitti:

        Kyllä on,senpä vuoksi valopetrooli,verrattain pienellä määrällä suuri teho.Talvilaatu isessäänkin on "kuivenpaa" ,petrooli on käsittääkseni tökötti jolla talvilaatu jalostamollakin saadaan aikaan.

        Yleensä talvilaatuun ei tarvitse sekoitella mitään aineita.Mitä olen ajanut Dieselautoilla parikymmentä vuotta, niin milloinkaan en ole käyttänyt mitään ainetta ja hyvin on toiminut. Itärajalla ainakin huoltamot siirtyvät talvilaatuun jo hyvissa ajoin ja siksi polttoaineen jähmettymistä ei esiinny.


      • pölöpölö3
        ml213. kirjoitti:

        Yleensä talvilaatuun ei tarvitse sekoitella mitään aineita.Mitä olen ajanut Dieselautoilla parikymmentä vuotta, niin milloinkaan en ole käyttänyt mitään ainetta ja hyvin on toiminut. Itärajalla ainakin huoltamot siirtyvät talvilaatuun jo hyvissa ajoin ja siksi polttoaineen jähmettymistä ei esiinny.

        näin on, kunhan syyshuollossa poistaa veden suodattimesta/vaihtaa suodattimen ja täyttää tankin hyvissä ajoin talvilaadulla, ei ongelmia ole minullekaan tullut.

        diesel on nesteen melko öljymäistä, sillä selittyy sen voitelevuus. bensa ei kuitenkaan ole kovin öljymäistä (kuivaa tavallaan). dieselin viskositeettin on paljon pienempi kuin esim normaalin 2T-öljyn. mahdollista on ettei kaksitahti tunkeudu tarpeeksi ja pumppu kuluu enemmän lisätessä kaksitahtia. toisaalta eipä 2T-öljy nelitahtimoottoriin kuulukaan...


      • fordi
        pölöpölö3 kirjoitti:

        näin on, kunhan syyshuollossa poistaa veden suodattimesta/vaihtaa suodattimen ja täyttää tankin hyvissä ajoin talvilaadulla, ei ongelmia ole minullekaan tullut.

        diesel on nesteen melko öljymäistä, sillä selittyy sen voitelevuus. bensa ei kuitenkaan ole kovin öljymäistä (kuivaa tavallaan). dieselin viskositeettin on paljon pienempi kuin esim normaalin 2T-öljyn. mahdollista on ettei kaksitahti tunkeudu tarpeeksi ja pumppu kuluu enemmän lisätessä kaksitahtia. toisaalta eipä 2T-öljy nelitahtimoottoriin kuulukaan...

        neste oil info kielsi kaikki poppakonstit,ainoa oikea uusi naftasuodatin ja talvilaatu sudatettavuus -29c


      • kaksi+kaksi
        fordi kirjoitti:

        neste oil info kielsi kaikki poppakonstit,ainoa oikea uusi naftasuodatin ja talvilaatu sudatettavuus -29c

        Suomen talvessa riitää,kun jäähdyttäjän eteen laittaa suojan. Jos lähtee kylmästä( ei lämmitystä moottoriin) tai on Eberi sillon tarvitaan talvilaatuja.Bensa olen käyttänyt tarvittaessa.Tutkittu tieto on muistaakseni 70%:a määrästä, kun on havaittu kulumis merkkejä.


      • kpg1
        kaksi+kaksi kirjoitti:

        Suomen talvessa riitää,kun jäähdyttäjän eteen laittaa suojan. Jos lähtee kylmästä( ei lämmitystä moottoriin) tai on Eberi sillon tarvitaan talvilaatuja.Bensa olen käyttänyt tarvittaessa.Tutkittu tieto on muistaakseni 70%:a määrästä, kun on havaittu kulumis merkkejä.

        Yli kymmenvuotta sitten kun ei ollut yhteispaine ruiskuja jne.
        dieseliä terästettiin bensalla muutama litra korkillinen kaksithti öljyä tankkiin.


      • jaa,
        pölöpölö3 kirjoitti:

        näin on, kunhan syyshuollossa poistaa veden suodattimesta/vaihtaa suodattimen ja täyttää tankin hyvissä ajoin talvilaadulla, ei ongelmia ole minullekaan tullut.

        diesel on nesteen melko öljymäistä, sillä selittyy sen voitelevuus. bensa ei kuitenkaan ole kovin öljymäistä (kuivaa tavallaan). dieselin viskositeettin on paljon pienempi kuin esim normaalin 2T-öljyn. mahdollista on ettei kaksitahti tunkeudu tarpeeksi ja pumppu kuluu enemmän lisätessä kaksitahtia. toisaalta eipä 2T-öljy nelitahtimoottoriin kuulukaan...

        "diesel on nesteen melko öljymäistä, sillä selittyy sen voitelevuus. bensa ei kuitenkaan ole kovin öljymäistä (kuivaa tavallaan). dieselin viskositeettin on paljon pienempi kuin esim normaalin 2T-öljyn. mahdollista on ettei kaksitahti tunkeudu tarpeeksi ja pumppu kuluu enemmän lisätessä kaksitahtia. toisaalta eipä 2T-öljy nelitahtimoottoriin kuulukaan..."

        2t öljy jäänee sitten tankkiin, sen takia pumppu kuluu? Näinhän se menee.


    • oizdjbhzpldji

      Pilaa kaikkien dieselien pumput.

      Autoa ostaessa kannatta kysyä onko sinne tankkiin laiteltu pumpunruostutusaineita ja jättää ostamatta jos on.

      Jos dieselin seassa on vettä, niin se on siellä pohjalla eikä haittaa mitään. Pakkasella jopa täysin jäässä ja pysyy paikallaan. Ainut haitta vedestä on se että jos sitä on paljon, niin se voi jäätyä putkeen tukkeeksi, mutta silloin sitä on jo todella paljon ja järjestelmä olisi kannattanut puhdistaa jo vuosia sitten..

      • markuseinari

        Ennenvanhaan oli dieseleissä polttoaineenlämmitin eli löpö kulki ennen suodattimeen menoa putkessa joka oli yhdistetty lämmityslaitteen paluu letkuun jolloin löpö ei tukkinut suodatinta! Rakentelin itse vanhaan dieseliini sellaisen joskus kymmenkunta vuotta sitten ja toimi virheettömästi. Nykyisin en ole huomannut mainoksia sellaisista mutta joissain dieseleissä on käsittääkseni sellainen jo tehdasasenteisena eli lämmitettävä suodin jalka? Käsittääkseni löpö tukkii vain suodattimet muualla se kulkee?


      • parappa
        markuseinari kirjoitti:

        Ennenvanhaan oli dieseleissä polttoaineenlämmitin eli löpö kulki ennen suodattimeen menoa putkessa joka oli yhdistetty lämmityslaitteen paluu letkuun jolloin löpö ei tukkinut suodatinta! Rakentelin itse vanhaan dieseliini sellaisen joskus kymmenkunta vuotta sitten ja toimi virheettömästi. Nykyisin en ole huomannut mainoksia sellaisista mutta joissain dieseleissä on käsittääkseni sellainen jo tehdasasenteisena eli lämmitettävä suodin jalka? Käsittääkseni löpö tukkii vain suodattimet muualla se kulkee?

        Tollasen kun saisi vanhaan mitsuun. Olis aikas kiva.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2854
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      531
      2696
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1875
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1857
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1758
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1689
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1342
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      61
      1149
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      89
      1135
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1112
    Aihe