eber-lämmitin-kokemuksia??

eeperiii

Mondeooni (-05, 2.2 TDCi) asennettiin merkkiliikkeessä pari viikkoa sitten Eberin lisälämmitin. Pari päivää toimi hyvin, sisätilatkin tuli puolessa tunnissa oikein lämpöisiksi. Sitten tuli 25 asteen pakkanen, jolloin alkoi temppuilu. Ei toimi vieläkään 10 asteen pakkasessa kuin noin 3-4 minuuttia (savua tulee putkesta), sitten loppuu naksutus ja polttaminen. Akku vaihdettiin asennuksen yhteydessä 80 Ah eli isompaan ja uuteen. Perjantain korjauskäynti samaisessa liikkeessä ei auttanut mitään, olivat vaihtaneet vaan auton polttoainesuodattimen ja -letkuja (joista yritettiin jopa laskuttaa!). Onneksi testasin heti liikkeen pihassa, ja työnjohtaja tuli kyykkimään viereen ja totesi vian olevan olemassa 3 minuutin päästä. No, viikon päästä uudelleen, saattaa vaan toivoa, että vikaa etsitään tosissaan, ja että lämmitystä testataan tarpeeksi pitkään vasta moottorin jäähdyttyä kunnolla.
Nyt olisi teidän vuoronne kertoa kokemuksianne lisälämmittimist ja niiden vioista/korjauksista? Aika vähän noista esim. kaverit tietävät, vaikkei tuo vajaan parin tonnin hinta niin hirveä ole, kun ei ole kahta tolppapaikkaa. Mutta jos luotettavuus on em. luokkaa jatkossakin, niin olisin tosiaan mieluummin roikkaa vetänyt kadulle aamupalan välissä!

60

22679

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

      Tuo kyllä kuulostaa selkeältä vialta, koska kyllä nuo eberit pitäisi olla ihan suht varmatoimisia laitteita kunhan niitä vaan myös käytetään oikein. Uusissa autoissa ongelma muodostuu monesti siitä, että lämmitin on ohjelmoitu toimimaan automaattisesti mikäli jäähdytysnesteen lämpö yms. kriteerit ei täyty..toisin sanoen kun lämmitin toimii automaattisesti pätkittäin niin pulmia alkaa tulla, koska lämmitin ei kerkeä lämpenemään riittävästi ja se nokeutuu eli menee tukkoon, joka ilmenee savuamisena ja toimimattomuutena...toisin sanoen nuo automaattitoiminnot olisi syytä kytkeä pois ja esilämmittää auto ennen ajoon lähtemistä kunnolla..tommonen 20-30 min on sopiva aika riippuen tietysti keleistä...tuossa ajassa poltin ehtii lämmetäkin riittämiin. Eli kunnollisella käytöllä on luotettava ja käytännöllinen laite...muistaa täytyy tietysti myös se että autolla ajellaan riittävä matka eli vähintään saman verran kuin lämmitysaika niin ei akku hyydy.

    • a4

      Oli jonkunvuoden ikäinen eeberi,vaihdettiin kaikki osat.
      Hetken kuluttua savutti ja pysähty.
      No,siinähän olikin sähköpuoli sökönä.
      Kylmäspreillä selvisi.
      Voi se uusikin olla risa,älä anna periksi.

      • Anonyymi

        Leeer


    • ml213.

      Jos laite on alussa toiminut moitteettomasti ja nyt temppuilee,- ja etenkin kovilla pakkasilla, niin polttoaineen letkujen kytkennässä voi olla virheellisyyttä.Eli laite ei topimi vaikeissa olosuhteissa kunnolla.Muuten tiedän tapauksen,- jossa toimiva Eber alkoi oireilla just samalla tavoin kuin sinun tapauksessa polttoaineen ollessa kesälaatua.Kesälaatu ei toimi Eberissä kovilla pakkasilla,- vaikka moottori vielä toimisi.No, luonnollisesti korkealle Eberillä lämmitetty moottori toimiikin.

      Toinen tekijä on, mikä pysyttää polttimon toiminnan on veden lämpötilan nousu korkealle eli vesi eri kierrä laitteistossa.

      Tiedätkö, kuuluko merkkiliikkeen toimintaan yleisesti nöiden laitteiden asennus.Juuri polttoaineen ottamien laitteelle, niin sillä on merkitystä.

      Itselläni on Eberi/5kw ollut käytössä yli 5-vuotta ja laitteessa ei ole ollut pienintäkään häiriötä eli laite on käynnistynyt samalla tavalla koko ajan ja lämpöa riittäää ja ilman savutusta.Kuten toinen kirjoittaja jo totesi, niin salaisuus lienee siinä, että laite käy joka kerta väh. 25 min ja pakkasilla yli 30 min. Lyhyet käyttämiset todella karstoittavat laitetta ja siten tuottavat häiriötä.

      • virheitä

        Aloittajan tapaukseen en ota kantaa, koska tietoa tapauksesta ei ole riittävästi.

        Asennuksissa tehdään paljon virheitä joko laiskuuttaan tai tietämättömyyttään.
        Esim. otetaan polttoaine T-kappaleella jostakin auton omasta polttoainelinjasta. Kyseisessä asennuksessa on takuuvarmasti odotettavissa ilmavaivoja ennemmin tai myöhemmin. Samoin jos laitteen polttoainepumppu on erillinen, se pitäisi asentaa mahdollisimman lähelle polttoainetankkia.
        Eberspächer lämmittimet oikein asennettuna ja käytettynä ovat käytännössä lähes ikuisia pelejä. Itselläni jälkiasennettu DW4 on toiminut Golf TDI:ssä ilman pienintäkään häiriötä jo yli 8 vuotta. Edes hehkutulppaa ei ole tarvinnut vaihtaa. Lämmitintä on käytetty talvisaikana päivittäin ja kesällä 2 viikon välein. Käyttöaika kerraallaan on ollut 10-30min.


      • Juk1

        ...sammutan omani yleensä vasta silloin kun auton lämpömittari nousee normaalilukemiin. Onpahan varmuudella käynyt kuumaksi. Vajaalämpöisenä sammutettu Eberi pölläyttelee mulla joka kerta ylimääräiset katkut ja joskus on ollut tuota pätkimistä sytytyksessä, tuosta on yleensä päässyt eroon sillä, että on käynnistänyt Eberin lämpimällä moottorilla ja antanut sen tohista taukolämpönä puolisen tuntia ajon jälkeen. Nämä nykyiset eivät ota nokkiinsa vaikka ne käynnistää kuumanakin, vanhoista posahti lämpösuoja.

        Eberin lämpiämisellä on suuri merkitys sillä, miten auton oma lämmitin on kytketty. Mikäli lämmitin hönkii heti käynnistyksestä vähätkin lämmöt auton sisälle, ei lämmitin polta puhtaasti koska syöttövesi on koko ajan pakkaslukemissa, parempi olisi kytkentä, jossa vesikierto lämpiää nopeasti ja vasta sitten lämmitettäisiin sisätilat, mutta ensimmäinen vaihtoehto on merkkiliikkeiden suosiossa.

        J


      • 338lm
        virheitä kirjoitti:

        Aloittajan tapaukseen en ota kantaa, koska tietoa tapauksesta ei ole riittävästi.

        Asennuksissa tehdään paljon virheitä joko laiskuuttaan tai tietämättömyyttään.
        Esim. otetaan polttoaine T-kappaleella jostakin auton omasta polttoainelinjasta. Kyseisessä asennuksessa on takuuvarmasti odotettavissa ilmavaivoja ennemmin tai myöhemmin. Samoin jos laitteen polttoainepumppu on erillinen, se pitäisi asentaa mahdollisimman lähelle polttoainetankkia.
        Eberspächer lämmittimet oikein asennettuna ja käytettynä ovat käytännössä lähes ikuisia pelejä. Itselläni jälkiasennettu DW4 on toiminut Golf TDI:ssä ilman pienintäkään häiriötä jo yli 8 vuotta. Edes hehkutulppaa ei ole tarvinnut vaihtaa. Lämmitintä on käytetty talvisaikana päivittäin ja kesällä 2 viikon välein. Käyttöaika kerraallaan on ollut 10-30min.

        Juuri tuosta polttoainepumpun asentamisesta tankin lähelle mainitsi Toyotan merkkihuoltokin kun kaverille tarjousta kyselin ja selittivät sitä että miksi asentamiseen menee heidän mukaansa se 6,5 tuntia.

        Uskon että varmasti jos asennetaan tunnissa ja tekee noita kuvailemiasi virityksiä niin alkaa ongelmat.

        Minulla ollut nyt reilu 3 vuotta ilman mitään ongelmia Avensiksessa tämä 5kw Eberi.


      • Anonyymi
        virheitä kirjoitti:

        Aloittajan tapaukseen en ota kantaa, koska tietoa tapauksesta ei ole riittävästi.

        Asennuksissa tehdään paljon virheitä joko laiskuuttaan tai tietämättömyyttään.
        Esim. otetaan polttoaine T-kappaleella jostakin auton omasta polttoainelinjasta. Kyseisessä asennuksessa on takuuvarmasti odotettavissa ilmavaivoja ennemmin tai myöhemmin. Samoin jos laitteen polttoainepumppu on erillinen, se pitäisi asentaa mahdollisimman lähelle polttoainetankkia.
        Eberspächer lämmittimet oikein asennettuna ja käytettynä ovat käytännössä lähes ikuisia pelejä. Itselläni jälkiasennettu DW4 on toiminut Golf TDI:ssä ilman pienintäkään häiriötä jo yli 8 vuotta. Edes hehkutulppaa ei ole tarvinnut vaihtaa. Lämmitintä on käytetty talvisaikana päivittäin ja kesällä 2 viikon välein. Käyttöaika kerraallaan on ollut 10-30min.

        On ollut käytössä eeberi ,ohjausyksikkö pimeni korjatttiin,mutta 20 asteen pakkasilla ja lauhemmallkin ei syty vasta kun auton laittaa käyntiin mikä vika?


    • webastokin

      Webastossa oli sama vika.
      Johtuu polttaineen "jähmettymisestä" eli laite ei saa polttoainetta ja parin turhan yrityksen jälkeen menee jonkinlaiseen vikatilaan varmuuden vuoksi.
      Ammattitaitoinen asentaja käynnisti laitteen muutamassa minuutissa ilmeisesti vähän samalla tavalla kuin jumiin menneen tietokoneen käynnistäminen tapahtuu uudella ohjelmoinnilla.

      • toimii näin

        poistaa vikatilasta, on ottaa sulake vähäksi aikaa, (muutamaksi minuutiksi) irti, niin vikatila nollautuu. Näin ainakin Webastossa toimii.


    • 20+3

      hydronic mallissa sen sai nollatua kun otti kaikki 3 sulaketta irti vähäksi aikaa, yksikin ilmeisesti riittää jos tietää mikä se niistä on, sulakkeet on eberin kortilla joka jälkiasennuksissa yleensä asennetaan johonkin akun viereen. Syy on todennäköiseti kesälaatu diesel. eberin tuloputki on ohut muovi "pilli" joka jämähtää helpommin kuin auton moottori kesälaadulla.

    • tojoukko

      oireet viittaa ilmavaivoihin eli polttoaineen otto laitettu väärään paikkaan!

      • eeperii

        Kiitos kaikille toivon antajille, kiva tietää ettei eberi ole ihan outo laite! Tänään kävin kolmannen kerran Ford-liikkeessä, jonne ei ollut saapunutkaan varaosaa, ja homma siirtyi maanantaille. Kyseessä on asentajan mukaan puuttuva paineenalennusventtiili, olisi pitänyt olla eberin toimituspaketissa mukana. Kuulostaa hieman kummalliselta selitykseltä, että paketista jotain puuttuisi, tiedä sitten... Muistan mainita ilmavaivat, ellei laite vieläkään ala toimia, ja alkas kai olla kuluttaja-asiamiehellekin asiaa kohtuuttoman pitkästä uuden ja kalliin tuotteen toimintaan saattamisesta, mutta odotetaan nyt ensi viikko vielä.


      • asennuksesta
        eeperii kirjoitti:

        Kiitos kaikille toivon antajille, kiva tietää ettei eberi ole ihan outo laite! Tänään kävin kolmannen kerran Ford-liikkeessä, jonne ei ollut saapunutkaan varaosaa, ja homma siirtyi maanantaille. Kyseessä on asentajan mukaan puuttuva paineenalennusventtiili, olisi pitänyt olla eberin toimituspaketissa mukana. Kuulostaa hieman kummalliselta selitykseltä, että paketista jotain puuttuisi, tiedä sitten... Muistan mainita ilmavaivat, ellei laite vieläkään ala toimia, ja alkas kai olla kuluttaja-asiamiehellekin asiaa kohtuuttoman pitkästä uuden ja kalliin tuotteen toimintaan saattamisesta, mutta odotetaan nyt ensi viikko vielä.

        Jos on tilaisuus, niin kysy asentajalta onko polttoaine lämmittimelle johdettu sen omalla letkulla vai otettu T-kappaleella auton linjoista. Jos jälkimm. tavalla asennettu, vaadi korjausta, koska se on Eberin asennusohjeiden vastainen viritelmä.


      • hyvä on ollut
        eeperii kirjoitti:

        Kiitos kaikille toivon antajille, kiva tietää ettei eberi ole ihan outo laite! Tänään kävin kolmannen kerran Ford-liikkeessä, jonne ei ollut saapunutkaan varaosaa, ja homma siirtyi maanantaille. Kyseessä on asentajan mukaan puuttuva paineenalennusventtiili, olisi pitänyt olla eberin toimituspaketissa mukana. Kuulostaa hieman kummalliselta selitykseltä, että paketista jotain puuttuisi, tiedä sitten... Muistan mainita ilmavaivat, ellei laite vieläkään ala toimia, ja alkas kai olla kuluttaja-asiamiehellekin asiaa kohtuuttoman pitkästä uuden ja kalliin tuotteen toimintaan saattamisesta, mutta odotetaan nyt ensi viikko vielä.

        Mulla on "automaatti-eberi" toiminut saabissa vuosia moitteettomasti, vaikka on ollut paljon pätkäajoa ,,saas nähdä sitten.


      • Anonyymi
        eeperii kirjoitti:

        Kiitos kaikille toivon antajille, kiva tietää ettei eberi ole ihan outo laite! Tänään kävin kolmannen kerran Ford-liikkeessä, jonne ei ollut saapunutkaan varaosaa, ja homma siirtyi maanantaille. Kyseessä on asentajan mukaan puuttuva paineenalennusventtiili, olisi pitänyt olla eberin toimituspaketissa mukana. Kuulostaa hieman kummalliselta selitykseltä, että paketista jotain puuttuisi, tiedä sitten... Muistan mainita ilmavaivat, ellei laite vieläkään ala toimia, ja alkas kai olla kuluttaja-asiamiehellekin asiaa kohtuuttoman pitkästä uuden ja kalliin tuotteen toimintaan saattamisesta, mutta odotetaan nyt ensi viikko vielä.

        noin vuosi aikaa,uusittiin koko eperi,hupi akku foordin merkkiliikkeessä.Sen jälkeen käytin 4 kertaa saman vian takia.Ei lähde yli - 10 asteen pakkasella kellosta eikä kaukosäätimestä päälle.Väitettiin että ajan liika vähän yhtäjaksosta ajoa.Nyt hommasin ylläpitolaturin.Virtaa riittää vaikka muille jakaa.Ei vaan käynnisty.Mut foordin kun täräyttää pyörimään kylmiltään niin välittömästi eperi hörähtää käyntiin


    • ei moittimista

      Luulin että uusissa dieselfordeissa on eber vakiona...

      Omassani oli ostaessa, noin vuosi sitten. Ei ole ollu mitään vikaa tai hamia. Kerran tosin söi akun tyhjäksi, kun oli kovat pakkaset, 5km ajoa ja ajastukset ei osunu ihan kohdilleen, eli moottori ehti jäähtyä ennen startteja. Kaukosäädin olisi parempi kuin ajastin... Mutta sitä ei taida saada jälkiasennuksena, ainakaan helposti tai halvalla.

      • eeperii

        Kyseessä Saksassa ollut Mondeo, vaikuttanee lisälämmittimen puutteeseen (ja auton hintaan). Olisipa hienoa kokea vielä toimivan lämmittimen kanssa pakkasaamut!


      • Mr. X
        eeperii kirjoitti:

        Kyseessä Saksassa ollut Mondeo, vaikuttanee lisälämmittimen puutteeseen (ja auton hintaan). Olisipa hienoa kokea vielä toimivan lämmittimen kanssa pakkasaamut!

        Mulla oli Eberin polttoainepumppu asennettu liian kauaksi polttoainesäiliöstä (rintapeltiin). Eberi lakkasi toimimasta yli -15 asteen pakkasessa. Sitten pumppu asennettiin lähelle polttoainesäiliötä ja sen jälkeen homma on pelittänyt hyvin.


      • eeperii
        Mr. X kirjoitti:

        Mulla oli Eberin polttoainepumppu asennettu liian kauaksi polttoainesäiliöstä (rintapeltiin). Eberi lakkasi toimimasta yli -15 asteen pakkasessa. Sitten pumppu asennettiin lähelle polttoainesäiliötä ja sen jälkeen homma on pelittänyt hyvin.

        Tänään hain Mondeon Ford-liikkeestä kotiin. Huoltoneuvoja vakuutteli innoissaan, että nyt on viimein kunnossa, paineenalennusventtiili asennettu ja kaikki kunnossa takuun piikkiin. No, sanoin vain että menen kokeilemaan, kävelin ulos ja käynnistin neljännen huollossa käynnin jälkeen eberin. Hyvin starttasi (kuten ennenkin välillä), mutta sammui kuin sammuikin neljä minuutin kohdalla, sekä savun tulo putkesta että nakutusääni. Marssin tiskille ja ilmoitin vian olevan samanlaisena olemassa. Huoltoneuvoja kysyi asentajalta, mitä nyt. Asentaja kuulemma sanoi koekäyttäneensä eberiä tunnin hyvällä menestyksellä. Huoltoneuvoja sanoi soittavansa mulle seuraavaksi, kun on saanut tilattua uuden eberin. Toivottavasti oli siis oikeasti maanantaikappale, eikä mahdollisesti uudestaan toistuva asennusvirhe. Palailen tuonnempana.


      • Reginald
        eeperii kirjoitti:

        Tänään hain Mondeon Ford-liikkeestä kotiin. Huoltoneuvoja vakuutteli innoissaan, että nyt on viimein kunnossa, paineenalennusventtiili asennettu ja kaikki kunnossa takuun piikkiin. No, sanoin vain että menen kokeilemaan, kävelin ulos ja käynnistin neljännen huollossa käynnin jälkeen eberin. Hyvin starttasi (kuten ennenkin välillä), mutta sammui kuin sammuikin neljä minuutin kohdalla, sekä savun tulo putkesta että nakutusääni. Marssin tiskille ja ilmoitin vian olevan samanlaisena olemassa. Huoltoneuvoja kysyi asentajalta, mitä nyt. Asentaja kuulemma sanoi koekäyttäneensä eberiä tunnin hyvällä menestyksellä. Huoltoneuvoja sanoi soittavansa mulle seuraavaksi, kun on saanut tilattua uuden eberin. Toivottavasti oli siis oikeasti maanantaikappale, eikä mahdollisesti uudestaan toistuva asennusvirhe. Palailen tuonnempana.

        Tuollainen venkoilu kyllä alkaa vituttamahan raskaasti. On se kumma kun noita lämmitinjuttuja ei vaan saada kuntoon?
        Onko asennusohjeet/järjestelmät niin kirjavia, että edelleen ongelmat jatkuu?
        Vai onko akut liian heikkotehoisia?
        Kai noihin nyt maahantuojan/valmistajan pitäis saada joku toimiva ratkaisu, koska laite hankitaan pakkasten vuoksi, eipä sitä kesäkeleillä tarvita heheh ja pakkasilla tosiaan ei toimi !
        Maansiirtokoneissahan noita on ollut ties kuinka pitkään... ja pakko toimia monasti kaukana sähkötolpista, miksi henkilö/pakettiautoissa on näin paljon ongelmaa?
        Vai onko nyt taas käyttäjissä vika ??


      • pitäää
        Reginald kirjoitti:

        Tuollainen venkoilu kyllä alkaa vituttamahan raskaasti. On se kumma kun noita lämmitinjuttuja ei vaan saada kuntoon?
        Onko asennusohjeet/järjestelmät niin kirjavia, että edelleen ongelmat jatkuu?
        Vai onko akut liian heikkotehoisia?
        Kai noihin nyt maahantuojan/valmistajan pitäis saada joku toimiva ratkaisu, koska laite hankitaan pakkasten vuoksi, eipä sitä kesäkeleillä tarvita heheh ja pakkasilla tosiaan ei toimi !
        Maansiirtokoneissahan noita on ollut ties kuinka pitkään... ja pakko toimia monasti kaukana sähkötolpista, miksi henkilö/pakettiautoissa on näin paljon ongelmaa?
        Vai onko nyt taas käyttäjissä vika ??

        niissä yleensä tökkii. Polttoaine otetaan T-haaralla mistä saadaan tai jos nyt maltetaan vetää letku tankille asti niin pumppu jää väärälle etäisyydelle. Itse laite ängetään just siihen koloon mihin roiskevesi ja paska parhaiten lentää, johdotukset samoin eikä varmasti suojata lainkaan.
        Korjaaminen on oma lukunsa, se maahantuojan pikakurssi ei tosiaankaan tee asentajasta ammattilaista kun pelkästään lämppäreihin ja vain yhteen merkkiin keskittynyt asentajakin on sormi suussa vuosittaisten vastaan tulevan n. tusinan eri uuden malli/osa-version kanssa. Suomeksi: 10v aikana tehdas lykännyt markkinoille n. 240 eri versiota samasta laitteesta. Sitten asiakas kiukuttelee kun pitää viedä laite eli auto näytille pajalle että voi katsoa mikä versio kyseessä ja voi ruveta arvuuttelemaan mitä se vikakoodi oikeasti tällä kertaa tarkoittaa.

        Volvo taisi aikanaan käyttää japskimerkkä joka oli helppohoitoinen. Ongelmia kun tuli niin vanha roskiin ja uusi tilalle. 1700,-FIM kerta. Nykyään ammattikäytössä pitää varautua 1700,-E/vuosi lämppärikustannuksiin


      • eeperiii
        pitäää kirjoitti:

        niissä yleensä tökkii. Polttoaine otetaan T-haaralla mistä saadaan tai jos nyt maltetaan vetää letku tankille asti niin pumppu jää väärälle etäisyydelle. Itse laite ängetään just siihen koloon mihin roiskevesi ja paska parhaiten lentää, johdotukset samoin eikä varmasti suojata lainkaan.
        Korjaaminen on oma lukunsa, se maahantuojan pikakurssi ei tosiaankaan tee asentajasta ammattilaista kun pelkästään lämppäreihin ja vain yhteen merkkiin keskittynyt asentajakin on sormi suussa vuosittaisten vastaan tulevan n. tusinan eri uuden malli/osa-version kanssa. Suomeksi: 10v aikana tehdas lykännyt markkinoille n. 240 eri versiota samasta laitteesta. Sitten asiakas kiukuttelee kun pitää viedä laite eli auto näytille pajalle että voi katsoa mikä versio kyseessä ja voi ruveta arvuuttelemaan mitä se vikakoodi oikeasti tällä kertaa tarkoittaa.

        Volvo taisi aikanaan käyttää japskimerkkä joka oli helppohoitoinen. Ongelmia kun tuli niin vanha roskiin ja uusi tilalle. 1700,-FIM kerta. Nykyään ammattikäytössä pitää varautua 1700,-E/vuosi lämppärikustannuksiin

        Eli tilanteeni on nyt näin lohduton historioineen: Autoon asennetaan ennen joulua Eberin diesellämmitin, joka ei toimi yli 18 asteen pakkasilla, sitä "korjataan" ko. merkkiliikkeessä neljä kertaa, viidennellä jo asennetaan kokonaan uusi lämmitin, joka sekään ei toiminut enää eilen 19 asteen pakkasessa, eikä koko auto käynnistynyt tänä aamuna kylmänä, ja joka korjauksen jälkeen huollon työnjohtaja on sanonut joka kerran hiukan uusiminsa sanankääntein että "no, nyt sitten vehje toimii, ja saat lämpöisiä lähtöjä!". Eli kun valitellaan toimimattomia lämpötolppia pakkasilla, niin ei tuo polttoainelämmitinpuolikaan oo vielä suuremmin vakuuttanut, vaikka pikkupakkasilla niin kätevältä toimiessaan tuntuikin. Taistelu jatkuu, mutta taidan kinuta lohkolämmitintä vaivojen palkaksi, turhaanpa varmaan ilman kuluttaja-asiamieheltä kysymistä...


      • viittaa edelleen
        eeperiii kirjoitti:

        Eli tilanteeni on nyt näin lohduton historioineen: Autoon asennetaan ennen joulua Eberin diesellämmitin, joka ei toimi yli 18 asteen pakkasilla, sitä "korjataan" ko. merkkiliikkeessä neljä kertaa, viidennellä jo asennetaan kokonaan uusi lämmitin, joka sekään ei toiminut enää eilen 19 asteen pakkasessa, eikä koko auto käynnistynyt tänä aamuna kylmänä, ja joka korjauksen jälkeen huollon työnjohtaja on sanonut joka kerran hiukan uusiminsa sanankääntein että "no, nyt sitten vehje toimii, ja saat lämpöisiä lähtöjä!". Eli kun valitellaan toimimattomia lämpötolppia pakkasilla, niin ei tuo polttoainelämmitinpuolikaan oo vielä suuremmin vakuuttanut, vaikka pikkupakkasilla niin kätevältä toimiessaan tuntuikin. Taistelu jatkuu, mutta taidan kinuta lohkolämmitintä vaivojen palkaksi, turhaanpa varmaan ilman kuluttaja-asiamieheltä kysymistä...

        Jos uusikaan lämmitin ei toimi, niin viittaa selkeästi asennusvirheeseen, joko polttoainepuolella tai sitten nestekierrossa. Eberin vikamuistista pitäisi löytyä tieto miksi lämmitin on sammunut ennenaikaisesti, onko huolto ilmoittanut mitä sieltä on löytynyt?

        Itsellä oli samantyyppinen ongelma (ei tosin Mondeossa), eli lämmitin sammui pakkasella parin minuutin jälkeen, mutta lämpötilan ollessa plussan puolella toimi hyvin. Lämmitin herjasi mahdollista ylikuumenemista, jonka aiheutti jäähdytysjärjestelmään syntynyt ilmalukko. Ongelma korjattiin asentamalla lämmitin alemmas (alkuperäinen paikkakin oli kyllä ohjeiden mukaan ok, eli paisuntasäiliön nestepinnan alapuolella), jolloin ilma pääsi nestekierrosta pois eikä jäänyt lämmittimeen. Ihan perimmäinen syy sille mistä nestekiertoon tuli ilmaa ei koskaan selvinnyt, auto ei vienyt jäähdystysnestettä, ilmaus oli tehty moneen kertaan, kannentiiviste oli ok jne. Ilmeisesti nestekierrossa vaan oli joku mutka tai onkalo, johon jäähdytysnesteen jäähtyessä ja supistuessa syntyi pieni ilmalukko joka sitten kulkeutui lämmittimeen.


      • eeperii
        viittaa edelleen kirjoitti:

        Jos uusikaan lämmitin ei toimi, niin viittaa selkeästi asennusvirheeseen, joko polttoainepuolella tai sitten nestekierrossa. Eberin vikamuistista pitäisi löytyä tieto miksi lämmitin on sammunut ennenaikaisesti, onko huolto ilmoittanut mitä sieltä on löytynyt?

        Itsellä oli samantyyppinen ongelma (ei tosin Mondeossa), eli lämmitin sammui pakkasella parin minuutin jälkeen, mutta lämpötilan ollessa plussan puolella toimi hyvin. Lämmitin herjasi mahdollista ylikuumenemista, jonka aiheutti jäähdytysjärjestelmään syntynyt ilmalukko. Ongelma korjattiin asentamalla lämmitin alemmas (alkuperäinen paikkakin oli kyllä ohjeiden mukaan ok, eli paisuntasäiliön nestepinnan alapuolella), jolloin ilma pääsi nestekierrosta pois eikä jäänyt lämmittimeen. Ihan perimmäinen syy sille mistä nestekiertoon tuli ilmaa ei koskaan selvinnyt, auto ei vienyt jäähdystysnestettä, ilmaus oli tehty moneen kertaan, kannentiiviste oli ok jne. Ilmeisesti nestekierrossa vaan oli joku mutka tai onkalo, johon jäähdytysnesteen jäähtyessä ja supistuessa syntyi pieni ilmalukko joka sitten kulkeutui lämmittimeen.

        Nyt on sitten tehty polttoaineen oton muutos T-haaraviritelmästä ohjeen mukaiseen tankilta asti menevään letkuun. Ainakin niin väitettiin tehtävän, kun auton korjaamoon vein, ja vaadin tuota jonkun ylempänä ketjussa korostamaa asennustapaa. On toiminut reilun viikon hyvin, mutta pakkaset valitettavasti "loppuivat", eli totuushan on aina ennenkin tullut esiin joskus vasta -25 asteessa. Mutta seuraavaksi jos hyytyy pakkasilla (ensi talvena?? -> vääntöä taas lisää työn takuusta), vaatinen tuota em. pumpun siirtoa lähemmäs tankkia jos on kaukana. Toinen apu kai voisi olla polttoaineen lämmitin, jollaisia jossain näin mainostettavan. Eli lämmittäisi dieselin 30-asteiseksi, ettei se jämähtäisi letkuihin.


    • virheitä

      Aikoinaan kuulu eräältä Kuopion Laakkosen asentajalta tuon mitä ylempänä kirjoitin ja häneen luottaen oman Golfini lämmitinkin asennettiin. Eikä ole tarvinnut katua!
      Omhan se h-vetin paljon helpompaa ottaa Eberin polttoaine T-kappaleella auton omista linjoista, mutta kuten jo tiedät ...!
      Suomalaiselle miehelle (asentajalle ammattikoulupohjalla)) taitaa olla ominaista, että käyttö-/asennusohjeita ei tarvita, koska joka mies osaa ajatella omilla aivoillaan ja tuommoisen lämmittimen asentaa. Itse olisin kuitenkin taipuvainen luottamaan saksalaiseen insinööriin noissa asioissa.

      • virheitä

      • eeperii
        virheitä kirjoitti:

        Sattui tämä kommentti väärään saumaan. Tämän perään oli tarkoitus se laittaa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8709860/42414923

        Valitettavasti -20 asteen aamu torstaina palautti taas maan pinnalle. Eli sama ongelma kyllä on, ei pysy kuin pari minuuttia päällä ja pumppu nakuttaa epäsäännöllisemmin kuin kympin pakkasilla. Nyt sain sentään sijaisauton ja tutkimuksia jatketaan ensi viikon aikana merkkiliikkeessä. Ei vaan tunnu motivaatio siellä olevan ihan oikeaa tasoa tosissaan ongelmaa selvittää (esim. käyttää ulkopuolista apua lämmitinfirmoista), vaan summassa jotain tehdään, ja työnjohtaja jopa yritti äsken saada mua luovuttamaan sanomalla, että ei hänenkään autossa montaa minuuttia eberi käy, että se olisi jotenkin luonollista ja ehtisi muka lämmittää tarpeeksi, vaikka ihan kylmäksi sillä viisiin jää lämmöt 20 pakkasella. Edelleisellä kerralla sanottiin, että käytä aina vähintään 30 minuuttia, ettei karstoitu, joten ristiriitaista venkoilua on touhu.


      • eeperii
        eeperii kirjoitti:

        Valitettavasti -20 asteen aamu torstaina palautti taas maan pinnalle. Eli sama ongelma kyllä on, ei pysy kuin pari minuuttia päällä ja pumppu nakuttaa epäsäännöllisemmin kuin kympin pakkasilla. Nyt sain sentään sijaisauton ja tutkimuksia jatketaan ensi viikon aikana merkkiliikkeessä. Ei vaan tunnu motivaatio siellä olevan ihan oikeaa tasoa tosissaan ongelmaa selvittää (esim. käyttää ulkopuolista apua lämmitinfirmoista), vaan summassa jotain tehdään, ja työnjohtaja jopa yritti äsken saada mua luovuttamaan sanomalla, että ei hänenkään autossa montaa minuuttia eberi käy, että se olisi jotenkin luonollista ja ehtisi muka lämmittää tarpeeksi, vaikka ihan kylmäksi sillä viisiin jää lämmöt 20 pakkasella. Edelleisellä kerralla sanottiin, että käytä aina vähintään 30 minuuttia, ettei karstoitu, joten ristiriitaista venkoilua on touhu.

        Uusi vikaehdokas on Ford-liikkeen mukaan parafiinin kertyminen tankkiin. Lisäksi tankista löytyi aika hienojakoisen näköistä (kävin katsomassa) metallisirua, jota eivät saaneet putsaamalla pois, joten uusi tankki on tilattu. Siis toivokaamme jälleen pakkaskesto-ongelman poistuvan, jos vain niitä -25 pakkasia vielä saamme iloksemme tänä talvena.

        P.S. Erään toisen, Webastoja asentavan liikkeen äijät epäilivät, että Ford-liikkeellä ei ole vikakoodinlukulaitetta tällaiselle jälkiasenteiselle Eber-mallille. Kehotin Fordin väkeä käyttämään autoa tässä viereisessä liikkeessä koodinluvussa, mutta saas nähä miten suhtaudutaan. No, ajelen nyt sijais-Fiestalla ihmettä (ja kesää) odotellen, ja pudottelen Mondeon katolta ohikulkiessani lumia ettei ihan auralla kolhita huollon edetessä verkkaista tahtiaan.


      • vanha ketju mutta
        eeperii kirjoitti:

        Uusi vikaehdokas on Ford-liikkeen mukaan parafiinin kertyminen tankkiin. Lisäksi tankista löytyi aika hienojakoisen näköistä (kävin katsomassa) metallisirua, jota eivät saaneet putsaamalla pois, joten uusi tankki on tilattu. Siis toivokaamme jälleen pakkaskesto-ongelman poistuvan, jos vain niitä -25 pakkasia vielä saamme iloksemme tänä talvena.

        P.S. Erään toisen, Webastoja asentavan liikkeen äijät epäilivät, että Ford-liikkeellä ei ole vikakoodinlukulaitetta tällaiselle jälkiasenteiselle Eber-mallille. Kehotin Fordin väkeä käyttämään autoa tässä viereisessä liikkeessä koodinluvussa, mutta saas nähä miten suhtaudutaan. No, ajelen nyt sijais-Fiestalla ihmettä (ja kesää) odotellen, ja pudottelen Mondeon katolta ohikulkiessani lumia ettei ihan auralla kolhita huollon edetessä verkkaista tahtiaan.

        löytyikö tuohon ongelmaan ratkaisua? itselläni tänä talvena ilmestyi sama ongelma. 15 asteen pakkasessa joutuu pari kertaa käynnistämään eberin ennenkuin jää toimimaan ja 25 asteesta alaspäin kolme kertaa joutuu starttaamaan. nyt oli 34 astetta pakkasta niin 4-5 kertaa joutui starttaamaan niin sitten vasta lämmitin toimi oikein. meinas varpaat paleltua kun ensin käynnistää ja odottaa kolme minuuttia, sen jälkeen menee minuutti pari että voi uudestaan käynnistää... 20-30 minuuttia tuolla 34 asteen pakkasessa että saa eberin lämmittämään... muutenhan se on ihan soiva peli, mutta ei taida olla ihan näille pakkasille? ja kun edellinen haltija ei ollut muuta lämmitintä asentanut...


      • voihan kiesus
        vanha ketju mutta kirjoitti:

        löytyikö tuohon ongelmaan ratkaisua? itselläni tänä talvena ilmestyi sama ongelma. 15 asteen pakkasessa joutuu pari kertaa käynnistämään eberin ennenkuin jää toimimaan ja 25 asteesta alaspäin kolme kertaa joutuu starttaamaan. nyt oli 34 astetta pakkasta niin 4-5 kertaa joutui starttaamaan niin sitten vasta lämmitin toimi oikein. meinas varpaat paleltua kun ensin käynnistää ja odottaa kolme minuuttia, sen jälkeen menee minuutti pari että voi uudestaan käynnistää... 20-30 minuuttia tuolla 34 asteen pakkasessa että saa eberin lämmittämään... muutenhan se on ihan soiva peli, mutta ei taida olla ihan näille pakkasille? ja kun edellinen haltija ei ollut muuta lämmitintä asentanut...

        Uskotko, että vuosien vanhaan kysymykseen saat kirjoittajan vastauksen.


      • keskustelun anti...
        voihan kiesus kirjoitti:

        Uskotko, että vuosien vanhaan kysymykseen saat kirjoittajan vastauksen.

        Näitä viestejä lukee sivullisetkin ja asialliset vastaukset ovat jopa hyödyllisiä.


      • hyvä artikkeli

      • Paljonkin mahdollist
        voihan kiesus kirjoitti:

        Uskotko, että vuosien vanhaan kysymykseen saat kirjoittajan vastauksen.

        Hyvinkin voi saada. Jotain omiakin vahoja viestejä on joskus vuosien päästä nostettu uudeleen esille ja toki on niihin vastaillut jos on jotain kysytty.


    • Pitäkäähän akkuboosteri ladattuna, kun menette kylmiin olosuhteisiin! On pirun hyvä laite mutta tässäkin pätee asia: "hyvää " ei saa parillakympillä. Niin ja se pitää olla ladattuna peräkontissa ja tiheämmin, kuin kahden viikon välein. Se lisälämmitin kun haukkaa akusta virtaa hanakasti. MUTTA HYVÄÄ MATKAA!

      • on harkinnassa

        Kerro mikä olisi mielestäsi hyvä akkuboosteri?

        Olen miettinyt tuollaista käynnistysapua, koska melkein kerran talvessa sitä tulee jossain vaiheessa käytettyä akku tyhjäksi. Niitähän on sellasiakin joita voi pitää latingissa tupakansytkäliitännällä.


    • Vanha asia mutta lienee koskettanut monia tänäkin talvena! Vanhasta kokemuksesta väitän seuraavaa. Eberissä on jännitevahti joka kytkee laitteen pois kun akun jännite laskee riittävästi, jos auto on seisonut pitkään ja akku jäähtynyt,sen jännite on laskenut ja laskee kovasti kun eberi kytketään päälle ja kun eberi kytkee auton lämppärin päälle laskee jännite lisää ja silloin eberi kytkeytyy pois! Asensin itse aikoinaan eberin enkä kytkenyt lämppärin ohjausta päälle ja vehje toimi monta talvea moitteetta vaikka polttoaine oli otettu T-kappaleella suodattimen vierestä.

      • Eperi ja hiace

        Kävin liikkeessä kysyyn vikaa. ohjausyksikkö ja palopesä oli kuulemma vikana. Korjaus 550 ekeä. sanoin kiitos ei. Sitte eksyin tänne sivulle luin ja luin sit se tuli Nimimerkki Yksikeino on. Menin ja otin sulakkeet pois oli noin 10minuuttia laitin sulakkeet takas painoin päälle ja hyvin lähti ja on pelannut jo viikon aivan moitteetomasti KIITOS SUURI JA HYVÄÄ JOULUA NIMIMERKILLE Yksi keino on JA KAIKILLE MUILLEKIN.


    • jep4

      Nesteen talvilaadulla ei mitään ongelmia.mutta esim st1 aineella ei pelaa.

      • ???

        Onko tuo vaan "mutua" vai löytyykö jostakin todellista faktatietoa?


      • oletteko huomanneet

    • pah2

      uusi kysymys. tarttisin mielipidettänne. ennenkuin ostan paljon kalliita osia. autossa on diesel eberi d5ws 24v. toiminut moitteettomasti vuosia. pumppu on tankin päällä. akut on uudet 200ah. viimetalvena jo rupesi reistailee. purin ja puhdistin. ei ollut juurikaan karstaa. eikä auttanutkaan mitään. tänään kun aloin pitkästäaikaa tutkimaan vikaa. rupesikin käymään samantien moitteettomasti. käytin reilu tunnin. huusin jo halleluja, mutta kun koitin uudestaan. eipähän enää lähtenytkään. akut kokoajan latauksessa, ulkona pakkasessa korjaillessa.. suorastaan äryttävää. tosin ei jaksa kun enää nauraa. on siihen jokunen tunti uponnutkin tuloksetta.. elikkäs, kun laitteen laittaa päälle. se joko käy hetken ja sammuu (tan päivaistä ihme paranemista lukuunottamatta), se pyöräyttää paloilmapuhallinta ja vesi pumppua ja sammuu, se pyörittää myös sisäpuhallinta ja sammuu, tai se ei inahdakkaan.. sähköliitokset on käyty läpi monta kertaa. heräte ja virta tulee laitteeseen. vaikkei se aina käy kauaa, tai käynnisty ollenkaan??? onko teidän mielestä vika: aivoissa, paloilmapuhaltimessa, hehkussa, silmässä, nafta pumpussa, vai mussa :) ei viittis ostaa noita kaikkia, kun maksaa yhteensä yhtäpaljon, kuin uusi laite..
      mitään kalvollista paineensäädintä en tästä mallista ole löytänyt. jossain tekstissä joku mainitsi sellaisen kalvojen kovettumisesta.. mutta en enää ees muista mistä sen luin. huomioikaa, välillä käynnistyy, välillä ei tapahdu mitään muuta, kun aika vaan kuluu kellossa..
      kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa vastata tähän

      • a(2)

        Käyppä vikakoodit lukemassa siitä lämmittimestä, osaava ebereitä laittanut korjaamo osaa kyllä vikakoodien ja vikakuvauksen perusteella tietää vian.


      • ilmavaiva

        Itselläni oli ilmavuoto tankilta tulevassa putkessa. Eber D5WSC hydronic. Teki kaikki toiminnot kuin pitikin käynnistäessä mut sammui 2min sisään. Tutkin vikaa ja laitoin kirkasta letkua alkuperäisen jatkoksi ja imin polttoainetta niin ilmakupliahan sieltä tuli jota eberi ei siedä ollenkaan. Vika oli tankkiottimen pikaliittimen o-renkaassa.


    • J.R.

      Mulla on Avensis ja siinä eberi. Jos on kuiva ilma ja pakkasta, se lähtee käyntiin ilman mitään ongelmia. Jos taasen on kostea sää eli lunta sataa tms. eberi ei lähde toimimaan. Pari talvea olen mennyt sen kanssa näin. Viime talven loppukuukausina se ei enää lainkaan lähtenyt käyntiin. Mutta yllätys yllätys nyt se taas parina kertana lähti käyntiin. Viimeisellä kerralla se kuitenkin sammui itsestään. Mikähän vikana? JR

      • ei jaksa enää korjat

        Eberi nyt vaan on pska laite, pelaa, ei pelaa, pelaa ja poks.


      • Voiphan

        Suurin ongelmien aiheuttaja on kyseisissä lämmittimissä auton oma AKKU. Eli lämittimissä on jännitevahti siltä varalta että akkuun jää käynnistysvirtaakin. Lisälämmitin Eber/Webasto sisäpuhallin kuluttaa kylmää akkua todella paljon. Kylmän (uuden) -25C olevan akun varauskapasiteetista on ainoastaan 50% jäljellä. Siitä kun otetaan lämmittimen ja auton sisäpuhaltimen tarvitsema teho niin ns. pätkäajolla akku on koko ajan alivaratussa tilassa ja lämmitinongelmat jatkuvat.


    • mummu3

      Miksette pidä autojanne lämpösessä tallissa niinkuin minä,ei mitään ongelmia koskaan

      • päättelen

        Olipas kommenttisi typerä, olisiko niin vailla auto on ollut tallissa olisitko itse ollut ulkona, pään palelluttaminen on vakava juttu.


      • Laattikkoeberi
        päättelen kirjoitti:

        Olipas kommenttisi typerä, olisiko niin vailla auto on ollut tallissa olisitko itse ollut ulkona, pään palelluttaminen on vakava juttu.

        Luin koko keskusteluketjun; ongelmia enemmän kuin kehuja. Aika luonnollista - ongelmista kai riittää enemmän jaettavaa ja kysyttävää. Itselläni on Mondeo-kaupan myötä tullut Fordeberi. Diagnostiikan mukaan paloilmapuhallin ei toimi. Harkitsen korjauttamista. Vai kannattaisko jättää eberi paffilaatikkoonsa?


      • Toimii
        Laattikkoeberi kirjoitti:

        Luin koko keskusteluketjun; ongelmia enemmän kuin kehuja. Aika luonnollista - ongelmista kai riittää enemmän jaettavaa ja kysyttävää. Itselläni on Mondeo-kaupan myötä tullut Fordeberi. Diagnostiikan mukaan paloilmapuhallin ei toimi. Harkitsen korjauttamista. Vai kannattaisko jättää eberi paffilaatikkoonsa?

        On ollut useampikin polttoainetoiminen lämmitin. Toimiihan ne toki vaatii huolellisuutta on pidettävä akun varaus täytenä, tarvittaessa ladattava. Toisaalta en ihmettele että nykyinen pullamössö sukupolvi, joka ei osaa polkupyörän rengasta vaihtaa kokee lämmittimet ongelmallisiksi.


    • EHDOTON PELI

      Tervehdys

      Mulla on ollut neljässä Toyotassa ajastinkellolla varustettu Vebasto 5 KW ja on aina
      pelanneet moitteettomasti (tehdas asenteiset)

      Autoilla olen ajanut vuosien varrella yhteensä noin 700000 Km

      Hyviä ja varmatoimisia laitteita ovat kun ajoissa ostaa TALVILAATU polttoainetta.

    • vainkomulla

      Moi mulla on sellainen ongelma eeberin kanssa pelaa muuten kun lähden liikkeelle lämmitin toiminnassa alkaa tulla autoon vain kylmää vaikka lämmöt on normaalit kun sammuttaa eeberin alkaa taas tulla sisälle lämpöä berlinko

      • Pari Eberiä nähnyt

        Kuulostaisi siltä että, eber päällä kiertovesipumppu tuuppaa vettä auton vesipumppua vastaan, eli tarkasta kiertovesipumpun kiertosuunta. Riippuu asennuspaikasta, mutta perusohje on eberin lämmittämä vesi lämmityslaitteelle, samoin tekee auton moottori.


    • pop-musiikki

      Jos Weba/Eder ajastukset alkaa väsyttämään niin tällä firmalla on GSM-ohjain sitä varten: https://www.remuc.fi/index.php/kauppa/ alkaen 300eur.
      Netin, tekstarien tai aplikaatioiden kautta näkee kaiken. Puhallukset, jännitteet ja hälyttimet mitä lie saa valvottua ja säädettyä.

    • kaupparatsu ford

      Tuo fordin suomiversion tehdas lämmitin(mondeo)on tyhmästi suunniteltu.Se käynnistyy juu kakesta,mut kun autol esim ajaa ruuhkas kylmäl ilmal se käynnistyy/sammmuu taas käynnistyy.Eli karstoittaa itsensä.Toki ajotieturin kautta sen saa pois päältä,mut muistais sit auton pihaan laittaes ja kylmää olles sen ruksin aux heater kohtaan laittaa.Toki näin kikkailemal(ja välillä kyyyyylmäl autol lähties toiminu hyvin)jopa yli 25 pakkasis toimi ku pitäskin.Nesteen poro d tankis aina

    • hemit

      Autossani, Ford on tehdasasennettu Eberi ja se on toiminut nyt neljä vuotta kuten pitääkin. Se ei käynnisty jos polttoainetta on liian vähän tai akun jännite liian alhainen ja ei päästä akkua purkaantumaan niin ettei se käynnityisi.
      Se ei ole koskaan tehnyt eroa siihen onko mistä polttoaine on ostettu. Ajastimella se on aina pölähtänyt käymään, ajastushan on sellainen että siihen laitetaan lähtöaika. Volvoissa taitaa olla myös Eberi sillä käyttöliittymä autoissa on aivan samanlainen.

    • Eberionhuono

      Kokemuksia ebesprächeristä suomeksi ihan paska. Itselläni 3 piirikortti 10 vuoteen Audi TT.ssä. Eli elektroniikka mitä eberi käyttää on ihan sutta paskaa. Piirin kortin elinikä on 4 vuodesta 5 vuoteen. En suosittele edes vihamiehellenikään.

    • Zapliiniksi

      Crafter vm 09 ei kovin paljolla käytöllä mutta pelaa normaalisti, aina puolituntia kerralla päällä. Auto myöskin vähintäin toiset puolituntia käynnissä .alkuperäisillä akuilla mennään. Toivottavasti vielä pitkään

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      448
      2185
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      223
      1946
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1552
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1531
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1303
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1271
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      146
      1247
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      40
      1114
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      64
      1045
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1034
    Aihe