Oletteko koskaan harkinneet vaihtaa sukunimenne? Ilmeisesti nimenvaihdos onnistuu helpommin jos uusi sukunimi on ollut suvussa jossain polvessa käytössä? Millaisilla perusteilla olette saaneet sukunimenne vaihdettua? Niin, ja en tosiaan tarkoita tässä avioliiton solmimisen kautta tapahtuvaa nimen muutosta.
Sukunimen vaihtaminen
63
11545
Vastaukset
- itse asialla;)
Minulla on juuri itselläni vaihdos meneillään. Sukunimeksi vaihdan nimen joka on on ollut entinen suvun nimi. Aikoinaan vaihdettu asuinpaikan mukaan.
Olen hankkinut virkatodistukset suvun ja nimen historiasta. Läänin maistraattiín olen ollut yhteydessä ja nyt paperit siellä. Nimi hyväksytään ja maksu on 91e.
Hakukaavake löytyy maistraattien sivuilta.
Jos nimi on on joku toinen kuin suvussa kulkenut, maksu on todennäköisesti kalliimpi. Varma en ole. Jos nimi pitää joissain virallisissa tiedoissa julkaista, perivät lisää 75e. Meikä ei sellaisia tarvitse. Itse sitten muuttelen mitä tarvitsee.
Oikein ihanaa joulunaikaa ja onnea nimenvaihtoon;) Piristää se sekin!!!! - Vuonna 2009
Hei!
Itse vaihdoin sukunimeni aivan uudeksi nimeksi. (ei siis ollut aiemmin suvussa ollut, eikä muillakaan.)
Maistraattiin jätin hakemuksen ja uusi nimi oli valmis käyttöön otettavaksi viiden ja puolen kuukauden kuluttua.
Piti ilmoittaa Virallisessa lehdessä ja siinä meni aikaa kaksi kuukautta. Sanoivat maistraatissa lähettävänsä kaikki hakemuksella haettavat nimet Nimilautakuntaan, joka kokoontuu noin kolmen kuukauden välein.
Nimenmuutos maksoi 91 euroa ilmoitus Virallisessa lehdessä 75 euroa.
Sitten ajokortti 40 euroa valokuvat siihen 16 euroa.
Kaikkien käytössä olevien korttien vaihto. (Visa ym.)
Lehtien osoitteet ym. ym.
Tutuille uuden nimen ilmoittaminen jne.
Jotakin varmasti unohtui tästä poiskin.
Melko iso urakka, en enää vaihda...- äs-äs _
...virkatodistus vain soittamalla äidin kotiseurakuntaan, maksoi n 3-4 €,
ja hakemus maistraattiin, 91 € maksoi - kesti pari viikkoa. Passi ja ajokortti uusiksi - niihin n satanen (passi meni vanhaksi juuri samoihin aikoihin).
Osoitteenmuutokset menee pääasiallisesti virkateitse, pankkikorttien yms bonuskorttien vaihto kävi sujuvasti. Muutama viikko meni, ei tullut enää vanhalla nimellä postia.
Helposti kävi!!! - eljp
äs-äs _ kirjoitti:
...virkatodistus vain soittamalla äidin kotiseurakuntaan, maksoi n 3-4 €,
ja hakemus maistraattiin, 91 € maksoi - kesti pari viikkoa. Passi ja ajokortti uusiksi - niihin n satanen (passi meni vanhaksi juuri samoihin aikoihin).
Osoitteenmuutokset menee pääasiallisesti virkateitse, pankkikorttien yms bonuskorttien vaihto kävi sujuvasti. Muutama viikko meni, ei tullut enää vanhalla nimellä postia.
Helposti kävi!!!maksaako ensimmäisen kerran sukunimen vaihto ?
- sakari poskiparte
" Ilmeisesti nimenvaihdos onnistuu helpommin jos uusi sukunimi on ollut suvussa jossain polvessa käytössä"
itseasiassa uuden sukunimilain vuoksi voit ottaa uudeksi sukunimeksi vain sellaisen nimen johon on jokin peruste... tai sitten voi ottaa ihan upouuden sukunimen... eli et voi ottaa sukunimeksesi vaikka Virtanen, ellei sen käyttöön ole perustetta. Entisaikoihin oli erikseen suojatut ja suojaamattomat sukunimet... nyt kaikki sukunimet ovat suojattuja.- tubu.
Jos nyt vaikka haluaisin ottaa äidin isän äidin sukunimen käyttööni, riittäisikö jos pystyn näyttämään sukututkimustietojen perusteella, että sen niminen henkilö on todella ollut olemassa? Ei kai perusteena voi olla mikään älytön juttu tyyliin "nimi vaan kuulostaa niin tyylikkäältä ja on helppo kirjoittaa".
- samuli pääsiäinen
tubu. kirjoitti:
Jos nyt vaikka haluaisin ottaa äidin isän äidin sukunimen käyttööni, riittäisikö jos pystyn näyttämään sukututkimustietojen perusteella, että sen niminen henkilö on todella ollut olemassa? Ei kai perusteena voi olla mikään älytön juttu tyyliin "nimi vaan kuulostaa niin tyylikkäältä ja on helppo kirjoittaa".
Riittää helposti. Diilissä oli aikoinaan heppu jonka nimi oli Helmenkalastaja, eiköhän se ollu ihan keksimällä keksitty. Monnenlaiset nimet voi mennä läpi, jos ei ole suojattu.
- sikuri-sakari
samuli pääsiäinen kirjoitti:
Riittää helposti. Diilissä oli aikoinaan heppu jonka nimi oli Helmenkalastaja, eiköhän se ollu ihan keksimällä keksitty. Monnenlaiset nimet voi mennä läpi, jos ei ole suojattu.
No kun nimenomaan kaikki sukunimet ovat nykyään suojattuja. Nimen saa käyttöön, mikäli sitä ei ole kukaan suomessa käyttänyt olikohan 50 vuoteen... eli itse keksityt nimet saa helposti käyttöön... mikäli ne vaan ovat suomenkielen mukaiset... Käytössä olevan sukunimen saa ottaa itselleen, mikäli pystyy osoittamaan syyn (esim. ollut suvun entinen nimi).... toki tähän sääntöön on monta poikkeusta (nimi ei saa olla esimerkiksi tunnetun historiallisen henkilön nimi edes 50 vuoden jälkeen, esim. Mannerheim ei tule onnistumaan)
- H. A-J. R.
sikuri-sakari kirjoitti:
No kun nimenomaan kaikki sukunimet ovat nykyään suojattuja. Nimen saa käyttöön, mikäli sitä ei ole kukaan suomessa käyttänyt olikohan 50 vuoteen... eli itse keksityt nimet saa helposti käyttöön... mikäli ne vaan ovat suomenkielen mukaiset... Käytössä olevan sukunimen saa ottaa itselleen, mikäli pystyy osoittamaan syyn (esim. ollut suvun entinen nimi).... toki tähän sääntöön on monta poikkeusta (nimi ei saa olla esimerkiksi tunnetun historiallisen henkilön nimi edes 50 vuoden jälkeen, esim. Mannerheim ei tule onnistumaan)
Eikö onnistu, jos pystyy osoittamaan toteen, että hän olisikin isöisä?
- gbsb
sikuri-sakari kirjoitti:
7 elossa olevaa Mannerheimia Suomessa tällä hetkellä.
- ....
gbsb kirjoitti:
7 elossa olevaa Mannerheimia Suomessa tällä hetkellä.
Se, että Mannerheimeja on noin vähän, todistanee melko hyvin edellisen väittämän paikkansapitävyyden. Sitä ei siis kuka tahansa voi sukunimekseen ottaa. Jokainen noista seitsemästä on varmastikin saanut nimen syntymässään, tai avioliiton kautta.
- niin että
.... kirjoitti:
Se, että Mannerheimeja on noin vähän, todistanee melko hyvin edellisen väittämän paikkansapitävyyden. Sitä ei siis kuka tahansa voi sukunimekseen ottaa. Jokainen noista seitsemästä on varmastikin saanut nimen syntymässään, tai avioliiton kautta.
Paljastaahan nimen vähyys muutakin. Nimittäin sen, ettei hän ole suomalainen ja ettei hänen sukunsa ole täällä koskaan ennen asunut.
- nintsu
mie aattelin vaihtaa mun lapsuuden idolin nimeksi
musta tulee niina carter- d192
Niina a la Carter :D
- Niksun äiti
Nikita Fouganthine tietää asian varmasti joten kysykä häneltä. Tämä entinen Valjakkala vaihtoi nimensä ettei häntä tunnettaisi tai sitten muuten vaan. Hyvnhän tuo on onnistunut niin häneltä kuin muiltakin joilla on jotain salaamista.
- sukulainen1
Aina sitä joku mulkku tänne pääsee omaa paskaa oloaan levittään..mee pois,sua ei kaivata..missään..
Säkin voisit sen "Paskapersenaama" sukunimes vaihtaa..
Ja otappa asioista selvää,oot vielä tyhmäkin..Kyllä se Valjakkala sen sukunimensä sai entiseltä eukoltaan,jonka kans oli vähä aikaa aviksessa.. - oon nähny sen
sukulainen1 kirjoitti:
Aina sitä joku mulkku tänne pääsee omaa paskaa oloaan levittään..mee pois,sua ei kaivata..missään..
Säkin voisit sen "Paskapersenaama" sukunimes vaihtaa..
Ja otappa asioista selvää,oot vielä tyhmäkin..Kyllä se Valjakkala sen sukunimensä sai entiseltä eukoltaan,jonka kans oli vähä aikaa aviksessa..Miten Juhasta tuli Nikita Joakim, katso myös kaikki muut Valjakkalan entiset nimet Wikipediasta. Missään ei kerrota, että hän olisi ollut naimisissa Fouganthinen kanssa, mutta vaimoksi mainitaan nainen, jonka sukunimi on Huttunen.
- Kuolas valuu..
oon nähny sen kirjoitti:
Miten Juhasta tuli Nikita Joakim, katso myös kaikki muut Valjakkalan entiset nimet Wikipediasta. Missään ei kerrota, että hän olisi ollut naimisissa Fouganthinen kanssa, mutta vaimoksi mainitaan nainen, jonka sukunimi on Huttunen.
Valjakkala on ollut naimisissa Alexandra Fouganthinen kanssa..Otappa selvää ensin,äläkä tuu tänne luulemisias höpöttään..
- nörtti1
Kuolas valuu.. kirjoitti:
Valjakkala on ollut naimisissa Alexandra Fouganthinen kanssa..Otappa selvää ensin,äläkä tuu tänne luulemisias höpöttään..
Alexandra Fouganthinen kanssa on ollut Valjakkala aviksessa.. Olet ihan oikeassa.
- VISTAS
nörtti1 kirjoitti:
Alexandra Fouganthinen kanssa on ollut Valjakkala aviksessa.. Olet ihan oikeassa.
NIIN että ottakaa tekin ihanteennen nimi käyttöön ja tehkää pari murhaa ,sitten olette tekin ihailtu ja suosittu pääsette Seiska lehteen tunnette kerrankin elävänne.EIKÖ olis hienoa?
- nikita2
VISTAS kirjoitti:
NIIN että ottakaa tekin ihanteennen nimi käyttöön ja tehkää pari murhaa ,sitten olette tekin ihailtu ja suosittu pääsette Seiska lehteen tunnette kerrankin elävänne.EIKÖ olis hienoa?
mitenkähän tuokin asiaan liittyy? oot tyhmä.
- Arkistotäti
nörtti1 kirjoitti:
Se oli ruotsalainen Susie Fouganthine, jonka kanssa Valjakkala oli 4 kuukautta naimisissa ja sai uuden sukunimensä. Susie kertoi 2007 lehtihaastattelussa, että voisi kuvitella palaavansa vielä exänsä kanssa yhteen.
- Alkuperä
Suvun käytössä olleen nimen voi ottaa viisi sukupolvea taaksepäin.
Nimi voi olla peräisin ulkomaastakin, kunhan ketjun toteen näyttää.
Sukunimen vaihtoa varten arkistojen tutkijat suostuvat hyvin avuksi.
Pelkän sukututkimuksen suhteen on: palkatkaa ulkopuolinen ammattilainen, jos ette itse hallitse.
Harvemmin löytyy vanhaa muuttokirjaa, josta näkyy maahan tulleen esivanhemman lähtöpaikka.
Oman nimeni sain korjattua ulkomaan arkiston avustuksella.
Nykyisin voi myös DNA-testillä varmistaa sukulaisuuden.
Kauas historiaan pääsee selkeästi vain pelkässä isälinjassa, tai pelkässä naislinjassa.
Perimätieto oli, että nimemme oli kadonnut maan vaihdossa.
Lisäksi se oli vääristynyt lisää myöhemmin ja vaihdettu suomalaisemmaksi.
Käsitys suvusta muuttui samalla laajemmaksi.
Nimi oli kaikille täysi yllätys. Mutta se on hyvin kuvaava ja alkuperäinen.
Työ vei aikaa vuoden.
Sukunimilautakunnan jono oli joitain kuukausia.- suomimummo
Miksi moinen sääntö "viisi sukupolvea" ehdoksi sille, jos haluaa ottaa käyttöönsä oman sukunsa nimen? Suomessahan omat esi-vanhemmat voi tietää ainakin 12 sukupolvea taaksepäin, jos tietoihin ei ole tullut jostain syystä katkosta. Mielestäni, jos voi toteen näyttää sen, kuka vanhin esi-isä tai -äti, jokaiselle kuuluu oikeus saada ko. suvun nimi tässä suorassa sukupolviketjussa.
- ashdhashdh
Saattaa alkaa kaduttamaan jälkeenpäin.
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/78212-sukupuolenvaihdos-mielijohteesta-kaduttaa-monia-thaimaa-muuttaa-lakia- suomimummo
... siinä, että on ei kannata vaihdella sukunimeään, kadottaa ehkä vain oman, todellisen identiteettinsä. Eli toimii totuudenvastaisesti kieltämällä itseltään sen, kuka on, mistä on tullut ja missä todelliset juureni ovat. Nimi ei miestä pahenna, mutta nimen kantaja voi pahentaa nimen, sanoi isäni aikoinaan.
- hihhihiiii
SukuPUOLI ja sukuNIMI on hieman eri asia :DDDDDDDD
- Anonyymi
Esim Pölkyt on suojattu yrityksen nimi eli Pölkyt Oy
Paljonko maksaa Pölkyt?
- Mieti tarkkaan
Kyllä ja harkittuani muutamia vuosia asiaa, vaihdoinkin. Etunimen muutos kävi tuosta vaan, se tuli välittömästi ja maksutta voimaan. Korjasin kirjoitusmuodon äitini aikoinaan tarkoittamaksi (papin pikku virhe) ja otin uuden etunimen lisää.
Sukunimen muutos kesti noin 4 kk kaikki oli selvää, paitsi:
uuteen nimeen tottuminen olikin melko vaikeaa. No, tehty mikä tehty ainakin minulla on nyt itselleni merkityksekäs nimi. Tuli raahattua nuorena avioliiton kautta saatua nimeä ihan turhan kauan mukana. Siihen meinasi tottua :) - vaihto penkki
Sukunimen voi vaihtaa joko suvun käytössä olleeksi (jos siis suvussasi on ollut vaikka "Virtanen" -sukunimi jollain, niin voit alkaa Virtaseksi). Lisäksi jos uusi sukunimesi on ollut sinulla käytössäsi esim ennen avioliittoa, niin vanhan sukunimen voi vaihtaa takaisin.
Sitten sukunimeksi voi ottaa uuden sukunimen. Tällöin on rajoitus, ettei kellään suomalaisella saa olla tälläistä sukunimeä (suku- ja etunimiä voi hakea Väestörekisterikeskuksen sivujen hakuohjelmalla).- tubu.
taitaisi olla sittenkin yksinkertaisin ratkaisu. Joudun työssäni jatkuvasti rustaamaan nimikirjaimiani erilaisiin laatudokumentteihin joten haluan nykyisten nimikirjaimieni T.V. olevan uudessa nimessä mukana. Jostain tuli mieleeni tällainen nimi kuin Valonjuuri. Tarkistin väestörekisteristä ja sitä ei ole vielä kenelläkään käytössä. Miltä kuulostaisi T. Valonjuuri?
- teknomaagi
tubu. kirjoitti:
taitaisi olla sittenkin yksinkertaisin ratkaisu. Joudun työssäni jatkuvasti rustaamaan nimikirjaimiani erilaisiin laatudokumentteihin joten haluan nykyisten nimikirjaimieni T.V. olevan uudessa nimessä mukana. Jostain tuli mieleeni tällainen nimi kuin Valonjuuri. Tarkistin väestörekisteristä ja sitä ei ole vielä kenelläkään käytössä. Miltä kuulostaisi T. Valonjuuri?
Olen itsekin harkinnut sukunimen vaihtoa... Harkinnut olen esim: useita käyttämiäni aliaksi ja nikkejä kuten teknomaagikin on.... epäilyttää vaan esim: teknomaagissa että onko tuo liian ulkomaalainen tai sillätavoin erikoinen kun nehän ottaa sen maksun eikä ole lainkaan takuuta siitä meneeekö nimiehdotus sitten läpi.
Noh, katsotaan nyt sitten vaikkapa ensi vuonna:)
Mitä mieltä olette siitä kuinka erikoinen nimni voi olla että menee läpi ettei vaihtopalkkio mene hukkaan.... toisaalta voisi kuvitella että nimi kuin nimi menisi läpi koska sen pitää olla uusi eli EI KELLÄÄN käytössä: eihän potentiaalisia vaihtoehtoja ainakaan ihan helpolla keksi. Itselläni on kova ambitio kaksiosaiseen nimeen, kuullostaa ja tuntuu mageemmalta - Anonyymi
Larha?
- tummatukkainencityty
ei minulla mitään ongelmia ollut menin pappilaan ja täytin lomakkeen siellä ja jonkin viikonpäästä tuli kotia kirjallinen vastaus.eikä minulle maksanut mitään kun halusin isän sukunimen.en tiedä sitten että maksaako sukunimen vaihto.
- vaihtoon.
Suomalaisilla on jostain syystä paljon ruotsinkielisiä sukunimiä ja mielestäni vieraskieliset nimet ovat aika rumia ja hassuja joten vaihtakaa ihmeessä kunnon kotimainen nimi tilaalle.
- dffffffffffffffff
jos joku tuttu vaihtaa nimensä kutsun häntä silti vanhalla nimellä, miksi minun pitäisi opetella uusi nimi?
- selvyys
dffffffffffffffff kirjoitti:
jos joku tuttu vaihtaa nimensä kutsun häntä silti vanhalla nimellä, miksi minun pitäisi opetella uusi nimi?
On paljon ihmisiä jotka puhuvat markoista.
Kekkosen ollessa presidenttinä,
päätettiin siirtyä SI-järjestelmään.
Silti useat jälkeenjääneet puhuvat hevosvoimista.
Avioliiton myötä henkilön tuttavapiiri on oppinut uuden nimen.
Voi osoittaa typerää itsepäisyyttä käyttämällä vanhentuneita nimiä. - Tiedän tunteen
dffffffffffffffff kirjoitti:
Siksi, että on kohteliasta käyttää uutta nimeä kuin vanhaa. On loukkaavaa käyttää vanhaa nimeä, jos on kerran vaihtanut nimensä, olkoot syy mikä tahansa. Oletko koskaan miettinyt miltä sinusta tuntuisi, jos kaverisi kutsuisi vanhalla nimellä ja sinulla on uusi nimi?!? Oletko ajatellut, että kaverillasi saattaa olla menneisyys jonka haluaa unohtaa ja aloittaa alusta, kuten esim. väkivaltainen isä tai ex-puoliso?
Olen vaihtanut äitini kanssa teini-ikäisenä (13v) sukunimeni ja olen ollut todella tyytyväinen päätökseeni. Eräs koulukaverini kutsui minua aina vanhalla nimellä aina siihen asti kunnes hermostuin lopullisesti ja sanoin hänelle: jollet usko ja etkä voi käyttää uutta sukunimeäni, niin voin näyttää sulle passini. Tämän jälkeen hän kutsui uudella nimellä. - Anonyymi
Ei nimi miestä/naista pahenna ellei mies/nainen nimeänsä :)
- Trio
Olen vaihtanut sukunimeäni. Soitin silloin Helsinkiin nimilautakunnan puheenjohtajalle, joka kertoi että sukunimen pitää olla sellainen jota ei ole entuudestaan olemassa mikäli se ei ole suvussa oleva. Hain nimeä joka oli yritykseni nimenä. En ole katunut.
- sukunimeni
Otin vanhan sukunimen (muunos kylän nimestä) joka on ollut Suomessa käytössä 1600-luvulla.
Kaikki Suomessa käytössä olevat ovat suojattuja joten niihin tarvitaan sukulaisuus.
Valitsemani nimi on tiettävästi käytössä vain täältä lähteneillä siirtolaissuvuilla Ruotsissa ja USA:ssa.
Perusteluni oli entisen nimeni yleisyys (liian monilla samanlainen).
Uusi sukunimeni on ainoa Suomessa — eipä mene postit yms. sekaisin naapureiden kanssa.- lkjhgfds---
Itsekkin olen ajatellut sukunimen vaihtoa suvussa pyörineeseen:) Eli siis voinko ottaa sellaisen sukunimen joka suvussani on vielä tälläkin hetkellä?
- 097kyeedt344
lkjhgfds--- kirjoitti:
Itsekkin olen ajatellut sukunimen vaihtoa suvussa pyörineeseen:) Eli siis voinko ottaa sellaisen sukunimen joka suvussani on vielä tälläkin hetkellä?
jos nimi on todistetusti suvussanne käytössä.
- ottaa
lkjhgfds--- kirjoitti:
jos oikeasti kuulut sukuun.
Kannattaa käydä henk koht maistraatissa, sieltä sain erinomaista asiakspalvelua (hyvät neuvot ja hakemuksen tarkistus). Vaihto onnistui ongelmitta. - Anonyymi
097kyeedt344 kirjoitti:
jos nimi on todistetusti suvussanne käytössä.
Del Monte
- W?saari
Ajattelin vaihtaa sukunimeni-kun nousin raitsikkaan minulle sanoi ns."sanomamies"vaihda nimesi syntymäpaikan mukaiseksi.
- Nimeni on koskematon
Olen kovasti ihmetellyt sitä miksi suomalaiset naiset melein 90%.sesti vaihtavat sukunimeä avioliiton myötä.
Ei edes Etelä-Euroopassa vaihdeta sukunimeä naimisiin mentäessä.
Onko suomalaiset miehet niin juntteja, että niiden mielestä naisesta pitää tulla miehen omaisuutta avioliiton myötä?
Yhtä en vaihda - nimeäni ja samalla identiteettiäni.
Sukunimi onkin sen verran erikoinen ja harvinainen - koskematon
Nimeni on koskematon kirjoitti:
Olen kovasti ihmetellyt sitä miksi suomalaiset naiset melein 90%.sesti vaihtavat sukunimeä avioliiton myötä.
Onko suomalaiset miehet niin juntteja, että niiden mielestä naisesta pitää tulla miehen omaisuutta avioliiton myötä?
Sukunimi onkin sen verran erikoinen ja harvinainen"Yhtä en vaihda - nimeäni ja samalla identiteettiäni."
"… koskematon"
Eikös se olisi totuudenmukaisempi jos naimisiin mentyäsi ottaisit nimeksesi "koskettu"? - päätös
Sukunimi onkin sen verran erikoinen ja harvinainenJokainen itse avioituessaan päättää vaihtaako sukunimensä vai ei. Vaikka sukunimeni on harvinainen tulen vaihtamaan sukunimeni avioituessani. Tosin tuleva puolisoni on kertonut, että hän voi vaihtaa nimensä jos niin molemmat haluamme tai voin myös pitää omani. Ennen vanhaan sukunimi vaihtui (muistaakseni) automaattisesti ja nykyään jos sen haluaa. Pappihan kysyy vaihtuuko sukunimi, jolloin voit kertoa pidätkö omasi vai vaihdatko.
Turkissa ainakin vaihtuu naisen sukunimi ja muualla keski-euroopassa, jos haluaa. On kaverit naimisissa ja sekä haluneet että pakosta joutuneet vaihtamaan sukunimensä.
Ettet vain kärsisi identtitenttikriisistä? - tylsä ihminen oot
Sukunimi onkin sen verran erikoinen ja harvinainenTyhmäähän se on jättää vaihtamatta. Kerrankin tarjoutuu hyvä tilaisuus aloittaa puhtaalta pöydältä. Ei sun identiteettis siinä muutu. Sä oot vaan ite tehnyt tuosta noin pirun halkalaa. Juntti oot ite. Ja jos kerran etelä-eurooppalaiset on niin ihania, niin mee naimisiin semmosen kanssa...saat katos pitää nimes.
Kaksiosaisen sukunimen pitäjät taitavat kärsiä identiteetti kriisistä, kuten kaverini sen sanoi avioituessaan. - Nimeni on koskematon
tylsä ihminen oot kirjoitti:
Tyhmäähän se on jättää vaihtamatta. Kerrankin tarjoutuu hyvä tilaisuus aloittaa puhtaalta pöydältä. Ei sun identiteettis siinä muutu. Sä oot vaan ite tehnyt tuosta noin pirun halkalaa. Juntti oot ite. Ja jos kerran etelä-eurooppalaiset on niin ihania, niin mee naimisiin semmosen kanssa...saat katos pitää nimes.
Kaksiosaisen sukunimen pitäjät taitavat kärsiä identiteetti kriisistä, kuten kaverini sen sanoi avioituessaan.Nimelläkö uusi alku alotetaan? Onko naimattomuus ollut jotain rikollista, kun pitää vaihtaa nimi kuin Nikita ja kumppanit. Eikä yhteinen sukunimi suojele huonolta avioliitolta/suhteelta/perhe-elämältä.
Ja olen ihan "koskettu" ilman avioliittoakin tai nimen vaihtoa.
Espanjassa, Portugalissa ja Italiassa ei sukunimeä vaihdeta avioliiton myötä.
Osa suomalaisista naisista haluaa näköjään olla miehen omaisuutta ja alamainen, kun se on niin "naisellista" ja kivaa....? Jep, jep.jep----
Eikä ole kaksiosaista nimeä, ihan oma nimi.
- Anonyymi
Oon monestikin harkinnut.
Mä luulisin että en kuole samannimisenä kuin synnyin.
Tämä on helpottavvoo.
Mutta, jos tien poikavauvan vielä vähemmän kuin keski-ikä7senä niin se on sitten luultavasti ommoo nimeäni.
Näin eilen.
Ja osallisena myös tämän päivän aatoksiin.
Jos ei olisikaan "" eilistä""
Niin ei olisi tätäkään päivee.
Piden nukkumisesta koska se suattee leposijjoon.
Piä työskentellöö lähes unissaankin.
Onhan se väsyttävvöö jos on stressitekijöitä mutta aikoinoon mulla huomattiin tytöksi poikkeuksellisen hyvä stressinsietokyky.
Tällä on tietysti merkitystä jos assuu vilkkaassa kaupungissa.
Lepo on tärkeää jo uskoisin että jokaiselle vähänköön vanhemmalle.
😶😶🤐😜 - Anonyymi
Jaa, ei kyllä koskaan ole käynyt mielessä että vaihtaisi etu/sukunimen. On aika harvinainen sukunimi nytkin ja samalla sukunimellä olevia henkilöitä on Suomessa alle kymmenen ja kaikki minun lapsia ja lastenlapsia.
- Anonyymi
Hei, kuinka kauan nimenmuutospäätöksen jälkeen voi vielä käyttää entisiä henkilöasiakirjoja: passia tai henkilötodistusta. Vai jäävätkö ne heti käyttökelvottomina laatikkoon lojumaan? Uusien em. asiakirjojen saamiseenhan menee oma aikansa...
- Anonyymi
Ei just tätä koske - mutta kysynpä onko tietoa saanko käyttää vaikkapa kirjan kirjoittajana edellisen avioliiton sukunimeäni ns. taiteilijanimenä?
Vaikkei ole enää virallinen sukunimeni.- Anonyymi
Taiteilijanimihän voi olla mikä vain! Ei siihen tarvitse olla mitään sidosta oikeassa elämässä. Ilkka Remes, Lee Child, George Orwell eivät ole heidän oikeat nimensä. Anna Puukaan ei ole Puu eikä Lauri Tähkä ole sen nimisen artistin oikea nimi...
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733