Polvilumpion leikkaus

Mac1

Tilanne on sellainen että polvestani on useita kertoja mennyt polvilumpio sijoiltaan, ja odotan leikkauseen pääsyä nyt vihdoin, ja mieleeni heräsi kysymys että voidaanko ko. polvilumpion kiristysleikkaus hoitaa tähystämällä, vai onko se avo-leikkaus? Kiinnostaisi lähinnä tuon toipumisajan takia. Jos täällä on samantapaisen leikkauksen läpikäyneitä olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia, oliko leikkauksesta apua, miten se hoidettiin ja kestikö kauan toipua yms!

14

11020

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen 41 v

Polvilumpion luksaation korjausleikkaus tehdään avoleikkauksena, koska toimenpide ei ole helppo.Leikkaushaava on polvinivelen yli ulottuva ja S-kirjaimen muotoinen. Toipumisaika leikkauksesta on noin kuusi viikkoa, ja joudut käyttämään tukea, jonka liikkuvuus on 30 astetta noin kolme viikkoa, ja sen jälkeen liikkuvuutta lisätään 90 asteeseen. Neuvoisin jumppaamaan reisilihasta vahvemmaksi ennen leikkausta. Leikkauksen jälkisärky kestää noin viikon, kipu on aika kova, valitettavasti.

• Mac1

Tunnut tietävän aika hyvin leikkauksesta, lieko takana omaa leikkausta?
        Mitenhän kauan tuon leikkauksen jälkeen tarvitsee käyttää keppejä kävelyyn? Koko tuo kuusi viikkoa, vai? Vähän kyllä ounastelin että voisi olla tähystysleikkaus, mutta ilmeisesti sitten tähystys ei ole edes vaihtoehto? Tuolla toipumisajalla ei niinkään ole väliä koska olen juuri suorittamassa varusmiespalvelusta, ja ihan rehellisesti sanottuna mitä kauemmin kestää sen parempi. Mitä ilmeisimmin saan kuitenkin hoidoksi kotihoitoa leikkauksen jälkeen varmaankin useampia viikkoja jos kerran kolmen viikon ajan on noinkin rajoitettu käyttö. Kassulle pitänee palata sitten kun pääsee kävelemään edes jotakuinkin normaalisti keppien avulla, miten kauan siihen sitten meneekin. Mites sitten leikkauksen jälkeinen kuntoutus, varmaankin tarvitaan aika paljon jotain fysioterapiaa jos on todella noin iso leikkaus? Jalat on onneksi narsistisesti sanoen melko hyvässä kunnossa ennen leikkausta, mutta varmasti pidempiaikainen vuodelepo pitää huolen siitä ettei ole enää pitkään.
        Kipua polvessa on jo nyt, joten jos leikkauksesta on oikeasti jotain apua, niin varmaankin sen kivun kestää parempaa huomista ajatellen. Mitenhän kauan menee siihen että jalka on juoksukunnossa? Mietin vain että mitenhän tämä loppuintti menee, heinäkuulle asti kestäisi vielä, ja jos jälkihoito menee kovinkin pitkälle tulevaisuuteen niin taitaa olla varsinainen sotiminen omalta kohdaltani ohitse!

• Nainen 41 v
        Mac1 kirjoitti:

Mitenhän kauan tuon leikkauksen jälkeen tarvitsee käyttää keppejä kävelyyn? Koko tuo kuusi viikkoa, vai? Vähän kyllä ounastelin että voisi olla tähystysleikkaus, mutta ilmeisesti sitten tähystys ei ole edes vaihtoehto? Tuolla toipumisajalla ei niinkään ole väliä koska olen juuri suorittamassa varusmiespalvelusta, ja ihan rehellisesti sanottuna mitä kauemmin kestää sen parempi. Mitä ilmeisimmin saan kuitenkin hoidoksi kotihoitoa leikkauksen jälkeen varmaankin useampia viikkoja jos kerran kolmen viikon ajan on noinkin rajoitettu käyttö. Kassulle pitänee palata sitten kun pääsee kävelemään edes jotakuinkin normaalisti keppien avulla, miten kauan siihen sitten meneekin. Mites sitten leikkauksen jälkeinen kuntoutus, varmaankin tarvitaan aika paljon jotain fysioterapiaa jos on todella noin iso leikkaus? Jalat on onneksi narsistisesti sanoen melko hyvässä kunnossa ennen leikkausta, mutta varmasti pidempiaikainen vuodelepo pitää huolen siitä ettei ole enää pitkään.
        Kipua polvessa on jo nyt, joten jos leikkauksesta on oikeasti jotain apua, niin varmaankin sen kivun kestää parempaa huomista ajatellen. Mitenhän kauan menee siihen että jalka on juoksukunnossa? Mietin vain että mitenhän tämä loppuintti menee, heinäkuulle asti kestäisi vielä, ja jos jälkihoito menee kovinkin pitkälle tulevaisuuteen niin taitaa olla varsinainen sotiminen omalta kohdaltani ohitse!

Hei jälleen!
        Meillä lienee sukuvika löysät nivelet, miun polvi on leikattu v. 1989, ja 15 vuotiaan tyttäreni polvi leikattiin helmikuussa 18 pv, noin puolitoista kuukautta sitten. Voihan se tietysti olla, että leikkaustapa on tapauskohtainen, riippuen polvivamman laadusta. Tyttäreni kulki 3-4 viikkoa sauvojen kanssa, koulumatkat enimmäkseen, jalkaan sai kuitenkin heti varata. Nyt hän jo on ottanut muutaman juoksuaskeleenkin, Donjoy-tukea tarvitsee enää vain pitää, kun liikkuu ulkona. Kuntoutus aloitettiin reilu viikko sitten, sen kesto on yksilöllistä.

• Nainen 41 v
        Mac1 kirjoitti:

Niin, toipuminen on sitä nopeampaa ja helpompaa, mitä paremmassa kunnossa lihakset ovat ennen leikkausta. Vuoteessa ei kovin kauan aikaa tarvitse olla, tietysti kipu on rajoitus liikkumiselle ensi alkuun.

• Nainen 41 v.

Hei Mac1!

Joko olet ollut leikkauksessa, jos olet, niin toivottavasti se onnistui odotusten mukaan. Aina ei ole niin käynyt, ikävä kyllä.

• oikea polvi

Moro! Olin eilen leikkaushaastattelussa ja leikkaus maanantaina. Leikkaava lääkäri arvioi toipumisajaksi kahdesta kolmeen kuukautta. Polvituki 30 asteessa 6 viikkoa ja 60 asteessa sama 6 viikkoa.

• vasen lumpio - 32v

Minulta leikattiin vasen lumpio kaksi viikkoa sitten. Takana useita luksaatioita ja viimein murtuma. Olisi mielenkiintoista tietää miten olette kuntoutuneet?
        Leikkauksen jälkeen polvi taipui melkein 60:een asteeseen mutta nyt jämähtänyt n. 30:een...
        Kärsivällisyyttähän kuntoutus paljon liikkuneelta ihmiseltä vaatii.

• vieraaas
        vasen lumpio - 32v kirjoitti:

Minulta leikattiin vasen lumpio kaksi viikkoa sitten. Takana useita luksaatioita ja viimein murtuma. Olisi mielenkiintoista tietää miten olette kuntoutuneet?
        Leikkauksen jälkeen polvi taipui melkein 60:een asteeseen mutta nyt jämähtänyt n. 30:een...
        Kärsivällisyyttähän kuntoutus paljon liikkuneelta ihmiseltä vaatii.

Olen pian 17-vuotias nuori neiti jolla polvilumpio meni ensimmäisen kerran alkusyksystä astueassani metsässä kävyn päälle ( kyllä luit oikein ja saat nauraa :D ) sittemmin se on mennyt esim. istuessani autossa ja pidin laukkua sylissä ja vahingossa liikautin polvea sen laukun alla ni meni sit polvilumpio sijoiltaan. Nyt se siitten meni viime viikonloppuna noustessani sohvalta. Ja mulle on useempi lääkäri sanonu et yliliikkuvat nivelet ja mulle lääkäri sano ku kävin ekan kerran polvesta (mulla siis myös epästabiili vasen nilkka erittäin löysät nivelsiteet) että jos se alkaa menee usei ni se kannattas leikata ja nyt tosiaan tän viikon ollu hullun kipee. Nii tiäättekö että kuinka suostuvaisia lääkärit on leikkaan tän ikästä ku kuitenki se kohtuu paljon haittaa mun elämää ?

• Yliliikkuvatnivelet.
        vieraaas kirjoitti:

Olen pian 17-vuotias nuori neiti jolla polvilumpio meni ensimmäisen kerran alkusyksystä astueassani metsässä kävyn päälle ( kyllä luit oikein ja saat nauraa :D ) sittemmin se on mennyt esim. istuessani autossa ja pidin laukkua sylissä ja vahingossa liikautin polvea sen laukun alla ni meni sit polvilumpio sijoiltaan. Nyt se siitten meni viime viikonloppuna noustessani sohvalta. Ja mulle on useempi lääkäri sanonu et yliliikkuvat nivelet ja mulle lääkäri sano ku kävin ekan kerran polvesta (mulla siis myös epästabiili vasen nilkka erittäin löysät nivelsiteet) että jos se alkaa menee usei ni se kannattas leikata ja nyt tosiaan tän viikon ollu hullun kipee. Nii tiäättekö että kuinka suostuvaisia lääkärit on leikkaan tän ikästä ku kuitenki se kohtuu paljon haittaa mun elämää ?

Itse olen 14-vuotias tanssija tyttö. 5 luksaatiota vasemmasta polvesta takana ja nyt saa riittää. Kulkisin mielummin ilman lumpiota. Mullakin siis yliliikkuvat nivelet ja myös olkapää joskus kettuilee. Mutta sinuna puhuisin mielummin lääkärisi kanssa leikkauksesta. Tuskin mitään kovin hyvää apua täältä saa...Ja koska kaikki ovat yksilöitä niin neuvot ovat vain kokemuspohjaisia.

• miinniiiiiiiiii
        Yliliikkuvatnivelet. kirjoitti:

Itse olen 14-vuotias tanssija tyttö. 5 luksaatiota vasemmasta polvesta takana ja nyt saa riittää. Kulkisin mielummin ilman lumpiota. Mullakin siis yliliikkuvat nivelet ja myös olkapää joskus kettuilee. Mutta sinuna puhuisin mielummin lääkärisi kanssa leikkauksesta. Tuskin mitään kovin hyvää apua täältä saa...Ja koska kaikki ovat yksilöitä niin neuvot ovat vain kokemuspohjaisia.

sama ja nyt kyllästyin ainaiseen kipuun siinä määrin että suuntasin koululääkärille joka oli ehdottomasti sitä mieltä ortopedille. tässä ortopedille pääsyä odotellessa. rakastan juoksemista yms ja nykyään en enää voi edes kävellä ilman kovaa kipua. menee sijoiltaan vaikka vaan istuessa tai seisomaan noustessa. elämä ei oikein tunnu enää miltään kun ei voi edes lenkkeillä :( saa nähdä mitä ortopedi sanoo...

• nuorimies188888
        vieraaas kirjoitti:

Eli siis polvilumpion voidaan leikata vasta kun pituuskasvu on pysähtynyt sillä polven takana on nestettä joka edesauttaa kasvamista odottelee edelleen että oma kasvuni loppuu niin pääsikin itsekin leikkaukseen

• leikkaukseenn...

minulla leikataan polvi, haluaisin vain tietäää kuinka kauan minulla (alle 15) vuotiaalla kestää toipuminen? ja kauanko keppejä ja tukea pitää käyttää?

• kipeää tekee

Saanen tiedustella vähän.

Minulla meni vuosia sitten polvilumpio pahasti sijoiltaan ja käsittääkseni polvesta repesivät lähes kaikki mahdollinen. Kuitenkaan leikkaukseen minua ei viety vasta kuin vajaa kaksi vuotta tapahtuneen jälkeen.

Minulla kiristettiin tai löystettiin jotain jännettä ja tämä tapahtui ihan vaan tähystyksenä. Toipumisaika oli vain pari viikkoa eikä keppejäkään tyrkätty käteen, vaikka alkuun olikin käveleminen lähes mahdotonta.

Miksi minulla tuo vain tähystettiin, kun useat muut ovat menneet kunnon leikkaukseen? En hirveämmin huomannut tähystyksen jälkeen eroa polvessa..

Operaatiosta on nyt 4,5 vuotta ja molemmat polvet ovat todella heikot ja vaivaavat. Kannattaisiko tässä nyt taas lähteä ortopedin luokse kysymään että mitä tehdä? Viime käynnillä sanottiin vain että saattaa olla polvessa repeämä, kiitos ja näkemiin. Lasku 60e. Eipä olisi varaa maksaa tuommoista (miten vakuutus kun armeijassa mennyt eikä valtiokonttori enää ole korvausvelvollinen, pitäisikö olla?) ja jos käynti menee samaa kaavaa mukaillen kuin viimeksi, niin mitä hyötyä?

Itseäni tietysti saan syyttää kun tuota niin heikosti olen kuntouttanut. Mutta vetoan nyt siihen sitten, että tuo oli niin kauhean kivulias kokemus että olen tullut todella araksi polv(i)eni kanssa.

• Anonyymi

Olen 14-vuotias aktiivi urheilija. Mulla leikattiin tossa n. 2kuukautta sitten oikean puolimmainen polvi luksaatioitten takia (rakenteellinen vika), ja jotta vältettäisiin pahin eli tukirakenteiden hajoaminen (eturistiside, taka, sivu, mitä niitä nyt on) Polvi kerkes kolme kertaa käydä sijoiltaan ja sit mentiin pihlajalinnaan lääkäriin heti kun polvi meni taas. 😂 Eilen kuitenkin kävin vasemman polven leikkauksessa eli nyt kumpikin polvi hoidettu alta poies. Mulla oli kepit 3-4vk ja kivut pahimmillaan ensimmäiset 4 päivää sit alko helpottaan aikalailla. Sain sieltä sairaalasta aika vahvoja lääkkeitä mutta en käyttänyt niitä kun niissäkin oli omat huonot puolensa eli pärjäsin ibuxinilla ja 400buranalla. Turvotus tossa vasemmassa jalassa tällä hetkellä sellanen että säikähdin kun näin jalkani ensimmäisen kerran.. mut jos 14-vuotias kestää kahden polven leikkauksen ja jälkisäryt ilman kolmiolääkkeitä niin pärjää kuka tahansa sitten!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4363
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2016
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      62
      1687
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1363
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      923
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe