Purentakisko - kokemuksia?

kuunauta

Oppiiko nukkumaan sellaisen kanssa? Onko siitä hyötyä? Hammashoitaja sanoi, että ainakin puolet kiskon saajista jättää sen käyttämättä, kun se ei toimi.

Mulla on ollu välillä kauheita hammaskipuja toisella puolella, purentaa on kerran tai pari jo hiottukin sieltä, ja aina kipu tulee uudestaan. "Narskutan" hampaitani öisin, sanoi hammaslääkäri (muilta ei ole saatu lausuntoja) ja poskilihakset on kuulemma "tosi hyvin treenatut". Kipeen puolen leukanivel naksuu ja paukkuu ja välillä venähtää niin, että syöminen tekee kipeää jonkin aikaa. Särky hampaissa on sekä ylä- että alahampaissa, olen joutunut vaihtamaan vakituista purentapuolta toiselle puolelle, koska esim. jonkin kovan siemenen joutuminen purtavaksi tekee niin kovan kipusäväyksen, ettei niitä viitsi kuunnella.

Viimemmäksi ei lääkäri keksinyt mitään, mikä voisi olla kivun syynä, varsinkin kun juuri sillä hetkellä ei purenta ollut kovin arkana. Otettiin rtg-kuvat, ei mitään. Ensi kuussa olen menossa kiskojentekoon. Uskon ja toivon, että niistä on apua ainakin aamuisiin leukojen ja hampaiden kipu- ja väsymystiloihin, vaikka hoitaja suhtautui niin skeptisesti ja puhui sen toimimattomuudesta ja kovasta hinnasta... itse ehdotin niiden tekoa ja olin valmis maksamaankin siitä. Hieman jäi epäilyttämään hoitajan suhtautuminen...

15

16710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leukaluut

      Hei!

      Minulla on ko. purentakisko. Kallishan se on, mutta, mutta. Käytin sitä alussa aktiivisesti mutta hiljalleen se sitten vain jäi pois.

      Suosittelen ehdottomasti käyttämään purentakiskoa ainakin alussa aktiivisesti ja sitten tarvittaessa voit harventaa sen käyttöä.

      Itselläni purentakiskon aktiivinen käyttö teki sen, että en ilmeisestikään enää (?) "narskuta" hampaita yhteen, tavallaan leukaluut ilmeisesti tottuivat tiettyyn rakoseen :)

      Minulla ongelmana on hampaiden /paikkojen lohkeilu.

      • kuunauta

        Kiitos kommentista! Kyllä mullakin lohkeamia on hampaissa, tai ainakin kiilteessä, ja välillä irtoilee paloja kun kärjistä on kiille kulunut ja hammasluu paljaana = kuluu nopeemmin ja tulee "ontoksi".

        Pelottaa vaan se, että pysyykö se kisko nyt suussa yölläkin ja saako sen kans unta...


      • 4+1
        kuunauta kirjoitti:

        Kiitos kommentista! Kyllä mullakin lohkeamia on hampaissa, tai ainakin kiilteessä, ja välillä irtoilee paloja kun kärjistä on kiille kulunut ja hammasluu paljaana = kuluu nopeemmin ja tulee "ontoksi".

        Pelottaa vaan se, että pysyykö se kisko nyt suussa yölläkin ja saako sen kans unta...

        Kiskoja olen käyttänyt n. 7 vuotta ja ovat maksaneet hintansa takaisin monin verroin. Välillä käyttö jäi pois ja hampaanpaikat irtosivat huolestuttavalla vauhdilla. Sitten ryhdyin taas käyttämään ja hampaat ovat pysyneet kunnossa. Alussa oli tottumisongelmia mutta muutamassa viikossa niihin tottui.


    • Narskuttelija

      Itselläni on kokemusta purentakiskosta. Eipä toiminut, koska olen ns. herkkäkurkkuinen ja yökkäsin koko ajan kun se kisko oli suussa. Nukkumisesta ei tullut mitään. Yritin opetella pitämään sitä illalla ennen nukkumaanmenoa, mutta siitäkään ei ollut apua. Onneksi kohdalleni sattui toinen hammaslääkäri, joka sanoi, että löytyy myös purentalevy ! Se on ainakin minulla toiminut. Levyssä on vain kitalaessa pieni kappale, jossa alahampaita varten edessä leveämpi kohta, sekä "koukut" millä se kiinnitetään poskihampaisiin.

      Eli, jos olet herkkä yökkäämään - kokeile purentalevyä ! Hintaluokka lienee sama.

      • HätäinenAikka

        Tuollaisesta purentalevystä en ole kuullutkaan. Itsekin olen harkinnut purentakiskoja hampaiden yhteen puremisen vuoksi (en siis varsinaisesti narkuta, eikä paikat pahasti lohkeile). Olen kuvitellut, että purentakisko on vain ylähampaisiin napakasti kiinnitettävä 'kisko', jossa ei ole mitään kitalakea painavaa. Nyt ymmärsin, että purentakiskossa onkin kitalaki'suoja' kuten ylähampaiden tekohampaissa.Kertokaa kokeneemmat tarkemmin purentakiskoja tarkka muoto, kiitos. Jos ovat kuten ylätekohampaat, jossa jotain kitalakea painavaa, taitavat jäädä minulta tekemättä ja käyttämättä.


      • Kiskoo kiskoo
        HätäinenAikka kirjoitti:

        Tuollaisesta purentalevystä en ole kuullutkaan. Itsekin olen harkinnut purentakiskoja hampaiden yhteen puremisen vuoksi (en siis varsinaisesti narkuta, eikä paikat pahasti lohkeile). Olen kuvitellut, että purentakisko on vain ylähampaisiin napakasti kiinnitettävä 'kisko', jossa ei ole mitään kitalakea painavaa. Nyt ymmärsin, että purentakiskossa onkin kitalaki'suoja' kuten ylähampaiden tekohampaissa.Kertokaa kokeneemmat tarkemmin purentakiskoja tarkka muoto, kiitos. Jos ovat kuten ylätekohampaat, jossa jotain kitalakea painavaa, taitavat jäädä minulta tekemättä ja käyttämättä.

        Mulla on ollut vuosia purentakisko juuri hampaiden narskuttelun ja kovan leukojen yhteen puremisen takia. Jatkuvasti aamuisin päänsärkyjä ja leukanivelsärkyjä oli. Alkuun kisko tuntui kovin oudolta mutta totuin siihen. Ja tosi tärkeetä on että kisko on juuri sopiva, sitähän voi hiotuttaa jos tuntuu hirmu pahalta. Ja tietyst joka hampaanpaikkauksen ym. toimenpiteen jälkeen tilanne pitää tarkistaa. Pojallani aikoinaan oli oikaisulaitteena pelkkä "yökisko". Joskus löytyi aamuisin tyynyn alta, joskus jopa patjan alta. Mutta enimmäkseen oli suussa ja hampaat oikeni.
        Itse olen valmis suosittelemaan lämpimästi, monelta särkylääkkeeltä olen kiskon ansiosta säästynyt.


      • Tyytyväinen käyttäjä
        Kiskoo kiskoo kirjoitti:

        Mulla on ollut vuosia purentakisko juuri hampaiden narskuttelun ja kovan leukojen yhteen puremisen takia. Jatkuvasti aamuisin päänsärkyjä ja leukanivelsärkyjä oli. Alkuun kisko tuntui kovin oudolta mutta totuin siihen. Ja tosi tärkeetä on että kisko on juuri sopiva, sitähän voi hiotuttaa jos tuntuu hirmu pahalta. Ja tietyst joka hampaanpaikkauksen ym. toimenpiteen jälkeen tilanne pitää tarkistaa. Pojallani aikoinaan oli oikaisulaitteena pelkkä "yökisko". Joskus löytyi aamuisin tyynyn alta, joskus jopa patjan alta. Mutta enimmäkseen oli suussa ja hampaat oikeni.
        Itse olen valmis suosittelemaan lämpimästi, monelta särkylääkkeeltä olen kiskon ansiosta säästynyt.

        Itselläni ollut jo vuosia. Nyt kun olen reissussa ja unohtui matkasta (erittäin harvinaista) en tiedä, miten pystyn nukkumaankaan. Siitä on tullut niin tärkeä osa rentoutumista. Aluksi toki esim. sylkeä erittyy normaalia enemmän ennen kuin suu tottunut, että siellä on jotain ylimääräistä. Nykyään se on varmasti ainakin yhtä tärkeä kuin tutti pienelle lapselle, jos se oppinut nukkumaan vain tutti suussa.


      • ex-kuunauta
        Tyytyväinen käyttäjä kirjoitti:

        Itselläni ollut jo vuosia. Nyt kun olen reissussa ja unohtui matkasta (erittäin harvinaista) en tiedä, miten pystyn nukkumaankaan. Siitä on tullut niin tärkeä osa rentoutumista. Aluksi toki esim. sylkeä erittyy normaalia enemmän ennen kuin suu tottunut, että siellä on jotain ylimääräistä. Nykyään se on varmasti ainakin yhtä tärkeä kuin tutti pienelle lapselle, jos se oppinut nukkumaan vain tutti suussa.

        Mulla on nyt ollut se kisko jonkin aikaa, ja tuo tutti suussa -nukkuminen tuli mullekin mieleen, kun tuntui, ettei enää ilman osaa nukkuakaan.
        Hammashoitaja oli melkeinpä vastaan sen hankkimista, koska kuulemma suurin osa ihmisistä ei tykkää ja parin sadan euron kapistus jää käyttämättömäksi, arveli kai mullekin käyvän niin. Myös hammaslääkäri sanoi, että moni herää aamulla kiskot tyynyllä. Kumma vain, että ainakaan tänne ei ole eksynyt yhtään tyytymättömiä kiskonkäyttäjiä!


    • suukaluinen

      purentakiskon ohjeenmukaisesta käytöstä sain hyödyn monipuolisesti. Ongelmani oli leukanivelen vioittuminen hampaanpoiston yhteydessä. Hoidoksi em: purentakisko. Pitkäaikainen kuorsausongelmani poistui välittömästi purentakiskon käyttöönoton myötä, leukanivelen vaiva hoitui pois. puolessatoista kuukaudessa.. Vaikkakin huomaan tiukentelevani hampaitani yhteen purentakiskon suussa ollessa ei se. nähtävästi haittaa.

    • Neetuboi

      Itse sain puolisen vuotta sitten lähetteen leukakirurgian poliklinikalle jossa sitten tehtiin minullekin tämä kisko. Kisko on napakka ja se asetetaan ylähampaisiin eikä se siitä yöllä irtoa jos ei sitä irti itse ota. Sylkeä erittyy kyllä mutta mitään sen vaarallisempaa ei, eli kisko ei esim. yllä ainakaan minulla edes ikeniin asti, eikä täten niitä voi vaurioittaakaan.

      Aamulla maistuu paska suussa kun kiskon ottaa pois, mutta siihenkin tottuu.

      Lääkäri poliklinikalla selitti miten kiskon olisi tarkoitus toimia: Se ohjaa purentaa niin, että leukanivel asettuu siihen "luonnolliseen" asentoonsa ja täten rentouttaa leukalihakset. Käytännössä tarkoittaa siis sitä että jos olet normaalistikin kova puremaan hampaita yhteen, ohjaa kisko nyt purennan oikein eivätkä lihakset kipeydy niin paljon, jos nyt et ihan täysiä 24/7 rutista sitä suussasi.

      Kisko auttaa monenlaiseen vaivaan, kuten leukakipuun, niska- ja hartiakipuun, pääkipuun jne. On jopa tutkittu että joillain se auttaa tinnitukseen, koska osalla tinnituspotilaista korvien soiminen johtuu lihasten kireydestä pään alueella ja esimerkiksi eräs asiaan erikoistunut lääkäri hoitaa potilaitaan oikein kohdistetuilla puudutuspiikeillä korvan ja leuan alueen lihaksiin.

    • Anonyymi

      Hei!
      Minä taidan tarvita leukakiskon. Naksuu ja välillä ( useita kertoja päivässä)
      Ja mietin, että nehän ovat kalliita niin saavatko alle 18. vuotiaat ne ilmaiseksi?
      Itse olen vielä alle 18vuotias. Äitini mielestä ne pitäisi saada ilmaiseksi, mutta ei hänkään ole aivan varma.

    • Anonyymi

      Itselläni alkuun auttoi purentaongelmiin. Niitä oli niskan, pään ja kaulan alueen erilaiset säryt. Mulla on luja purentavaiva, en narskuttele, näkyy hampaista kuulemma ettei ole sivuliiketta vaan pelkkä purentaongelma. Hampaita lohkeillut ja yksi takimmainen alhaalta poistettu, pitkittäin kokonaan lohjenneena.
      Sain kiskon (ilman minkäänlaisia kitalakihässäköitä, peittää tiukasti pelkät ylähampaat ja pysyy paikoillaan hyvin tiukasti) viime keväänä, 49 vuotiaana.
      Nyt herään joka aamu hitonmoiseen ohimoiden, nenän ja poskien särkyyn ja korvien soimiseen, nenän tukkoisuuteen, ja tuntuu kuin pitäisi koko ajan purra alahampailla eteenpäin.
      Oireet, heti noustuani ja otettuani kiskot pois, alkavat helpottamaan, aukeamaan ja iltaa kohden helpottaa hyvin. Särky ja kipu nyt kohdistuu siis oikeastaan kasvojen ja ohimoiden kohtaan.
      Illalla taas kun laitan kiskot paikoilleen, tunnen kuinka ne kiristävät/vetävät/työntävät hampaita sisäänpäin. Kuumalla vedellä olen yrittänyt muokata, auttaa? vähän...
      Viime syksyn, tän kevään aikana hoidettu on erinäiset "poskionelotulehdukset" ilman röntgeniä, pelkkien oireiden perusteella. Nyt muutama viikko sitten tutkittu kivuliaat ja "tukkoiset" poskiontelot röntgenkuvien kera, siellä ei mitään vikaa, mutta silti on joka aamu särkyä kasvoissa, ohimoissa. Alkoi itsellä mieleen hiipimään epäilys, että olisko vika nyt purentakiskossa ja lääkäri onneksi lähti ajatukseen mukaan ja lähetti röntgeniin. Sain lähetteen myös korvalääkärille, sinne en vielä ole saanut aikaa.
      Iän, ja ajan, myötä purenta ilmeisesti saattaa muuttua ja reilussa vuodessa kiskosta on tullut eräänlainen "oikomishoito". Pitänee kysyä hammaslääkäriltä, voiko kiskolle vielä tehdä jotain vai... Nykyisellään alkaa tuntumaan etten sitä halua käyttää, on enemmän haittaa kuin hyötyä. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

      • Anonyymi

        Aina jos kisko tuntuu huonolta pitää mennä hammaslääkäriin! Sitä laitetta joudutaan koko käyttöiän muokkaamaan ja huoltamaan. Hyvin hoidettuna ja huollettuna ei pitäisi olla ongelmaa. Tiesitkö että kisko voi kutistua jos se pääsee kuivumaan? Toisinsanoen jos on jättänyt sen kuivana tauolle käytöstä, se on voinut kutistua eikä enää sovi.


    • Anonyymi

      Itselläni on ollut nyt teetetty purentakisko kuukauden.Se kamala leukanivelen kipu,joka meni korvaan ja päähän asti,on poissa.Leukanivel aamuisin rentoutunut.En voisi kuvitellakkaan nukkuvani ilman kiskoa.Suosittelen😚

    • Anonyymi

      purentaa voi kai todentaa vaikka sellaisella alumiinipaperilla hampaiden välissä.

      itseäni kyllä hävettääkin vähän jos on huonosti hoidettu hampaita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5730
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      215
      1804
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1732
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1192
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      263
      910
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe