Hakiessani töitä vuokratyöantajan kautta olen törmännyt lauseeseen "ketkä työnantajat voivat toimia suosittelijoina työhistoriassasi" ja ilmesisesti sitten ovat soittaneet niille ketkä olen nimennyt.Olen miettinyt tälläisen suositustodistuksen ottamista itselleni kirjallisena niin se olisi sitten heti hakutilanteessa esittää. Nyt täytyisi sitten tietää mitä tällisessä suosituspaperissa täytyy olla ja kuinka se poikkeaa normaalista työtodistuksesta?
suosittelijat
5
938
Vastaukset
- ...käytetä.
Suomessa ei juuri käytetä erillisiä kirjallisia suosituskirjeitä, vaan meillä kehuvat sanat kirjoitetaan yleensä mukaan työtodistukseen. (Vastaavasti on taas maita, joissa ei meidänlaisiamme työtodistuksia tunneta, vaan siellä kirjoitetaan nimenomaan suosituskirjeitä, Letter of Reference:jä.) Näitä työtodistusten kehuvia sanoja ei kuitenkaan voi käyttää varsinaisina "suositteluina" ilman henkilön lupaa, vaan meillä suosittelijana toimimiseen pyydetään nimenomainen lupa. Näitä suosittelijoita voit sitten mainita töitä hakiessasi.
On kuitenkin hyvä muistaa, että kerran saadut suosittelut eivät kuitenkaan ole "voimassa" ikuisesti. Tarkoittaa, että jos nyt kysyt suosituksia ja niitä saat, ja muutaman vuoden päästä olet taas työnhaussa, niin hyviin tapoihin kuuluu pyytää suositus uudelleen, jolloin tulet samalla muistuttaneeksi tätä ex-esimiestä itsestäsi ja siitä, että hänelle on tällaisia sinua koskevia kyselyitä mahdollisesti tulossa. Olisi nimittäin ennen kaikkea sinun kannaltasi kovin huono, että vuosien päästä, kun nyt luvattu suosittelu olisi jo tältä ex-esimieheltä unohtunut, ja joku soittaisi hänelle, saisi soittaja vastauksen: "Ai mitä..?! Siis... joo, kyllä, oli hän meillä töissä joskus, mutta, öö, ai suositteluita... jaa hänellä on jälleen työnhaku päällä..." Tämä valitettavasti kuulostaisi siltä, kuin sinä olisit keksinyt koko "suosittelun", ja tämä kyllä katkaisisi rekrytointiprosessin sinun osaltasi varsinkin vuokrafirmoissa, jotka ovat onnistunutta rekrytointia tavoitellessaan aivan ylihysteerisiä etsimään mörköjä ihmisten taustoista.- 123451111
En ole alkuperäinen kirjottaja, mutta itse en varmana ikinä tule saamaan yhtään työpaikkaa jos suosituksia aletaan syynätä. Aikansemmin vuokrafirmalla hommissa vuoden verran, jolloin lähdin ovet paukkuen, koska kokoajan kusetettiin lisissä ja palkoissa. Sen jälkeen parivuotta valtiolla määräaikasena vaikka olinkin kyseisessä virastossa yksi anoita, jotka oikeasti tekivät hommia vakkarit kun vain laiskottelivat minkä pystyivät ja teetättivät kaikki hommat määräaikasilla. Kaksi vuotta jaksoin sen jälkeen tuli mittari täyteen.
Sen jälkeen olin puolivuotta kolmannessa työpaikkassa ja sekin kusetti palkoissa jätti esim lomakorvaukset maksamatta ja muutenkin palkanmaksun perusteita muuteltiin laittomasti en jaksanut alkaa tappelamaan kun en ole tappelija luonteeltani ja siinä paikassa olisi saanut samoista asioista tapella ikuisesti ilmoitin vain määräaikaisen työsopimukseni viimeisenä päivänä, että en uusi työsopimustani. Enkä ruvennut kiistelemään syistä ja siihen asti hoidin hommani hyvin. En vain pysty sietämään sitä, että asioita ei hoideta sopimusten ja lakikirjan mukaan, koska olen tarkka luonteeltani.
Toisaalta en pidä vuokratyöpaikkaa minään palkintona. Olen tarkka ihminen siitä, että asiat hoidetaan työehtosopimusten mukaan puolin ja toisin ja jos suomesta löytyy vain kusetus työnantajia ja valtion hommia joissa vakituiset kyykyttävät määräaikaista minkä kynnelle kykenevät niin elellään sitten työkkärin korvauksilla niin kauan kuin pystytään.
Jos työkkärin korvaukset eivät riitä elämiseen keksin sitten jotain firabeli hommaa siihen päälle viimeisessä hädässä.
Paska tuuri ollut vain aina työnantajien suhteen kaikenlaiset kusettajat ja laiskottelijat tuntuvat pärjäävän kun ovat kerran päässeet yhteiskunnassa sellaiseen asemaan missä voivat laiskotella ja kusettaa. - ...pk-seudulta!
123451111 kirjoitti:
En ole alkuperäinen kirjottaja, mutta itse en varmana ikinä tule saamaan yhtään työpaikkaa jos suosituksia aletaan syynätä. Aikansemmin vuokrafirmalla hommissa vuoden verran, jolloin lähdin ovet paukkuen, koska kokoajan kusetettiin lisissä ja palkoissa. Sen jälkeen parivuotta valtiolla määräaikasena vaikka olinkin kyseisessä virastossa yksi anoita, jotka oikeasti tekivät hommia vakkarit kun vain laiskottelivat minkä pystyivät ja teetättivät kaikki hommat määräaikasilla. Kaksi vuotta jaksoin sen jälkeen tuli mittari täyteen.
Sen jälkeen olin puolivuotta kolmannessa työpaikkassa ja sekin kusetti palkoissa jätti esim lomakorvaukset maksamatta ja muutenkin palkanmaksun perusteita muuteltiin laittomasti en jaksanut alkaa tappelamaan kun en ole tappelija luonteeltani ja siinä paikassa olisi saanut samoista asioista tapella ikuisesti ilmoitin vain määräaikaisen työsopimukseni viimeisenä päivänä, että en uusi työsopimustani. Enkä ruvennut kiistelemään syistä ja siihen asti hoidin hommani hyvin. En vain pysty sietämään sitä, että asioita ei hoideta sopimusten ja lakikirjan mukaan, koska olen tarkka luonteeltani.
Toisaalta en pidä vuokratyöpaikkaa minään palkintona. Olen tarkka ihminen siitä, että asiat hoidetaan työehtosopimusten mukaan puolin ja toisin ja jos suomesta löytyy vain kusetus työnantajia ja valtion hommia joissa vakituiset kyykyttävät määräaikaista minkä kynnelle kykenevät niin elellään sitten työkkärin korvauksilla niin kauan kuin pystytään.
Jos työkkärin korvaukset eivät riitä elämiseen keksin sitten jotain firabeli hommaa siihen päälle viimeisessä hädässä.
Paska tuuri ollut vain aina työnantajien suhteen kaikenlaiset kusettajat ja laiskottelijat tuntuvat pärjäävän kun ovat kerran päässeet yhteiskunnassa sellaiseen asemaan missä voivat laiskotella ja kusettaa."En ole alkuperäinen kirjottaja, mutta itse en varmana ikinä tule saamaan yhtään työpaikkaa jos suosituksia aletaan syynätä."
Ilmeisesti et asu ainakaan pääkaupunkiseudulla. Täällä nimittäin on jo vuosia kyselty suosittelijoita paikkaan kuin paikkaan hakiessa (tietysti alakohtaisia eroja ja käytäntöjä on, toimistotyöntekijällä on töitä hakiessa eri tilanne kuin raksamiehellä). Varsinkin vuokrafirmat, jotka yrittävät suorittaa (omasta mielestään) niin täydellisiä rekrytointeja asiakasyrityksilleen kuin vain mahdollista (ja epäonnistuvat silti, koska yrittävät oikein tikulla kaivaa mätää jokaisesta hakijasta), kokevat että suosittelijat ovat kaikki kaikessa.
Itse olen päättänyt tulevaisuudessa työnhaussani (jota ei tällä hetkellä onneksi ole meneillään) keskittyä kunnon työnantajiin, joiden asenne ihmisiin ei ole niin paskansynkkä kuin vuokrafirmojen turhantärkeillä "rekrytointikonsulteilla". Suosittelijoita minulta kyllä löytyy ja monta, se ei ole se syy, vaan en yksinkertaisesti halua töihin vuokratyöntekijänä, ainoastaan "omana". Itse haluan työhön työnantajalle, joka on valmis sitoutumaan, ja tottakai noudattamaan juuri lakeja ja määräyksiä, ja jonka suhtautuminen työntekijään on lähtökohtaisesti positiivinen, arvostava, kannustava ja luottava (toisin kuin vuokrafirmoilla). Tästä en tule tinkimään. - 123451111
...pk-seudulta! kirjoitti:
"En ole alkuperäinen kirjottaja, mutta itse en varmana ikinä tule saamaan yhtään työpaikkaa jos suosituksia aletaan syynätä."
Ilmeisesti et asu ainakaan pääkaupunkiseudulla. Täällä nimittäin on jo vuosia kyselty suosittelijoita paikkaan kuin paikkaan hakiessa (tietysti alakohtaisia eroja ja käytäntöjä on, toimistotyöntekijällä on töitä hakiessa eri tilanne kuin raksamiehellä). Varsinkin vuokrafirmat, jotka yrittävät suorittaa (omasta mielestään) niin täydellisiä rekrytointeja asiakasyrityksilleen kuin vain mahdollista (ja epäonnistuvat silti, koska yrittävät oikein tikulla kaivaa mätää jokaisesta hakijasta), kokevat että suosittelijat ovat kaikki kaikessa.
Itse olen päättänyt tulevaisuudessa työnhaussani (jota ei tällä hetkellä onneksi ole meneillään) keskittyä kunnon työnantajiin, joiden asenne ihmisiin ei ole niin paskansynkkä kuin vuokrafirmojen turhantärkeillä "rekrytointikonsulteilla". Suosittelijoita minulta kyllä löytyy ja monta, se ei ole se syy, vaan en yksinkertaisesti halua töihin vuokratyöntekijänä, ainoastaan "omana". Itse haluan työhön työnantajalle, joka on valmis sitoutumaan, ja tottakai noudattamaan juuri lakeja ja määräyksiä, ja jonka suhtautuminen työntekijään on lähtökohtaisesti positiivinen, arvostava, kannustava ja luottava (toisin kuin vuokrafirmoilla). Tästä en tule tinkimään.Niin kyllähän minulla positiivisia suosittelijoita löytyy, mutta jostain yli 5v takaa. Annettiin kukkasia lähtiessä ja luvattiin, että suosituksia annetaan. Valitettavasti kyseinen firma myytiin Amerikkalaisille, jotka lopulta siirsivät tuotannon muualle, koska jenkit ostivat firman pois pelkästään patenttien takia, joten hommat eivät jatkuneet ja joudun tähän vuokra sumutus järjestelmään. Sikäli tämä ei ollut pomojen vika vaan omistajien, jotka kaupat tekivät.
Sen jälkeen ollaankin oltu hommissa paskalla, paskemmalla ja paskimmista paskoimmilla työnantajilla. Joten suosituksia en varmaan saa hyviä. Tosin jokainen työnantaja saisi katsoa itseään peiliin itse olen jonkun verran opiskellut työsuhdelakia ja ymmärrän miten asiat pitäisi hoitaa. Hyvin harvassa työpaikassa olen ollut, jossa asiat on hoidettu sopimusten ja lain mukaan. Valtion hommissa ei tarvinnut palkoista tapella ne oli aina lisineen oikein laskettu, mutta muuten määräaikainen on pelkkää kuraa verrattuna vakituisiin työntekijöihin valtiolla. Kyllä se jossainvaiheessa alkaa kyrsiä kun teen 2 kertaa enemmän hommia ja aina kaikki paskimmat työvaiheet ja vakituiset senkun kiukuttelee.
Olen jo siinä iässä itse, että en rupea kenenkään ammattikoululaisen ja puolet vähemmän työkokemusta omaavan kyykytettäväksi vaikka olisin vuokrattu tai määräaikainen...
- wretewt
suosittelijoiden kysyminen on ihan normaalia vuokratyöntekijöitä myyville yrityksille, koska myyvät sinun osaamistaa niin pitää olla varma siitä mitä lupaavat asiakkalleen sinusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401420Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981355Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2901255- 1091115
- 191061
- 651038
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161019- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841