Kumpaan päähän paremmat renkaat?

-AS-

"Asiantuntijathan" suosittelevat laittamaan parempikuntoiset renkaat taka-akselille, riippumatta vetotavasta.

Itse olen laittanut aina huonommat taakse, joskus jopa huomattavasti huonommat. Autoni ovat pääosin olleet etuvetoisia. Koskaan etuvetoisessa ongelmana ei ole ollut takapyörien heikko pito eli, että perä lähtisi sivulle joskin liukkaalla sekin pitää huomioida. Merkittävämmäksi ongelmaksi laskenkin ns. puskemisen tai, että etupyörien pito irtoaa lumi-/jääuraisella tiellä ja siitä auto suistuu tieltä tai vastaantulevan kaistalle. Samoin äkkijarrutuksissa: etummaiset renkaat ovat ne jotka auton pysäyttää.

42

737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hepsu1001

      aivan sama miten laittaa kaikki pyörät kyl pyörii.

    • ******

      Taakse jopa etuvetoisessa, siinä kun pito loppuu takapäästä, heittää auton poikittain takavetoisella voi vielä jotain tehdä mutta etuvetoisella ei ole paljon tehtävissä.

      • lölölölöl

        Etuvetoisen voi oikaista vedättämällä lähes minkälaisesta sivuluisusta tahansa jos etupyörissä on pitoa.


      • sladissa...
        lölölölöl kirjoitti:

        Etuvetoisen voi oikaista vedättämällä lähes minkälaisesta sivuluisusta tahansa jos etupyörissä on pitoa.

        nimenomaan näin on.

        onhan takaveto luikkaalla hauska ajaa, maltilla käskyttäessä nopeakin,
        mutta kuten jo lölölölöl sanoitkin, etuvedolla ei kylkimyyryssä ajaessa oikaisulääkkeet lopu periaatteessa ollenkaan jos vain voima ja tien leveys riittää.

        vankkaa kokemusta löytyy täältä, niin asfaltilta, soraränniltä kuin jäältäkin.

        muuta on "bimmerikuskien" turha uikuttaa, takaveto on yliveto vain hyvällä pidolla, käytännössä kuivalla asfaltilla.


      • kommentoida
        sladissa... kirjoitti:

        nimenomaan näin on.

        onhan takaveto luikkaalla hauska ajaa, maltilla käskyttäessä nopeakin,
        mutta kuten jo lölölölöl sanoitkin, etuvedolla ei kylkimyyryssä ajaessa oikaisulääkkeet lopu periaatteessa ollenkaan jos vain voima ja tien leveys riittää.

        vankkaa kokemusta löytyy täältä, niin asfaltilta, soraränniltä kuin jäältäkin.

        muuta on "bimmerikuskien" turha uikuttaa, takaveto on yliveto vain hyvällä pidolla, käytännössä kuivalla asfaltilla.

        voin uskoa, että saat etuvetoisen hallintaan melkoisen pahasta luisusta mutta sitä ei moni osaa. Eikä osaa takavetoisella ja vielä harvempi nelivetoisella.

        Silti lyön genitaalini pantiksi kun lähdetään pätkälle ottamaan aikaa niin nelivedolle et pärjää vaikka kuinka yrittäisit. Takaveto menee loivemmissa etuvedon ohi ja tiukemmissa päinvastoin, neliveto vaatii jonkun verran enemmän tehoa.

        Jokainen ajakoon sillä mikä itselleen parhaalta tuntuu. Normaalissa liikenteessä on ihan sama mikä veto jos ymmärtää ottaa kelin huomioon.

        Nää on niin turhia lankoja... Ei kaikkien tartte olla Mäkisiä tai Grönholmeja.


    • kehoittavat

      laittamaan paremmat renkaat taka-akselille, joten "asiantuntijat" ovat tällä kertaa yllättäen samaa mieltä asiantuntijoiden kanssa. Kaikkien "asiantuntijoiden" perusteluita ei varmaankaan kannata ottaa kovin vakavasti, mutta asiantuntijoilla on oletettavasti tutkittua ja varmistettua tietoa suosituksensa tueksi. Mutta... kukin "asiantuntija" punnitkoon mutunsa painoarvon verrattuna asiantunijoiden tietoon, joka ainakin jossain määrin on kokeellisesti ja tilastollisesti pystytty osoittamaan oikeaksi, ja valitkoon akselinsa oman mutunsa/tahtonsa mukaan.

      • -AS-

        tai tutkimusta asiaan liittyen. Senpä vuoksi se kuulostaakin ns. ammattilaisten itsekorostukselta tyyliin: tätä ei tavallinen tallaaja älyä.

        Tilastoa ei varmaankaan olisi vaikea koostaa mikäli joku näkisi sen tarpeelliseksi ja koska kysymys on liikenneonnettomuuksista ja sitä kautta ihmisten henkien säästämisestä, olisi varmaan syytä tehdä tutkimus nimenomaan tästä rengasasiasta.


      • JH
        -AS- kirjoitti:

        tai tutkimusta asiaan liittyen. Senpä vuoksi se kuulostaakin ns. ammattilaisten itsekorostukselta tyyliin: tätä ei tavallinen tallaaja älyä.

        Tilastoa ei varmaankaan olisi vaikea koostaa mikäli joku näkisi sen tarpeelliseksi ja koska kysymys on liikenneonnettomuuksista ja sitä kautta ihmisten henkien säästämisestä, olisi varmaan syytä tehdä tutkimus nimenomaan tästä rengasasiasta.

        Yhdellä viranomaistalviajokurssilla kokeiltiin etuvetoiseen Saabiin laittaa paremmat eteen.. Auto ei pysynyt käsissä kaarteissa, vaan perä puski aina omille teilleen, oli tosi v..mäinen ajettava. Mutta kun laittoi paremmat taakse, niin jopa ajettavuus muuttui huomattavasti paremmaksi.

        Tähänkin viestiin tulee taas varmaan niitä asiattomia kommenteja, niinkuin aina kaikkiin keskustelupalstojen viesteihin, jotkut kun eivät jaksa pysyä asiassa .Mutta siitä huolimatta tämän kokemukseni perusteella aina paremmat taakse.


      • -AS-
        JH kirjoitti:

        Yhdellä viranomaistalviajokurssilla kokeiltiin etuvetoiseen Saabiin laittaa paremmat eteen.. Auto ei pysynyt käsissä kaarteissa, vaan perä puski aina omille teilleen, oli tosi v..mäinen ajettava. Mutta kun laittoi paremmat taakse, niin jopa ajettavuus muuttui huomattavasti paremmaksi.

        Tähänkin viestiin tulee taas varmaan niitä asiattomia kommenteja, niinkuin aina kaikkiin keskustelupalstojen viesteihin, jotkut kun eivät jaksa pysyä asiassa .Mutta siitä huolimatta tämän kokemukseni perusteella aina paremmat taakse.

        Sinänsä valitsit sopivan merkki, että itselläni on ollut lähes joka mallisia Saabeja uusimpia lukuunottamatta. Ihan tasan varmaan saadaan aikaan tilanne, jossa perä pyrkii rinnalle (äärimmäinen rengastus ja hiukan yritystä). Toisaalta taas esim. vanhempi 900:n oli sellainen pässi, että kovin huonoja renkaita siihen ei eteen voinut edes ajatella. Toisaalta taas, perää se ei juuri tarjonnut. 96 taas paremminkin tarjosikin perää sivulle, mutta siitä huolimatta se pysyi hallinnassa. Kaikki Saabit oli kohtuullisia ajettavia kunhan laittoi aina ne paremmat kumit eteen kuten (onneksi) varmaan lähes jokainen etuvetoisen auton käyttäjä tekee. Jos valtaosa tekisi jollain muulla tavalla, liikkeissä seisoisi pirusti sekarengastuksella olevia autoja ja/tai nettipörsseissä, rengasliikkeissä sun muualla myytäisiin 2 kpl sarjoja lähes uutta vastaavia talvirenkaita.

        Ainoa tapa edes jollain tavalla todistaa ko. väite, olisi tutkia ne kolarit/tieltä suistumiset, joissa auto on pyörähtänyt perä edellä ja tarkistaa mikä on rengastilanne, jonka jälkeen tehdä vertaileva tilasto, missä määrässä autoja on huonommat renkaat etuakselilla. Näitä saataisiin aikaan edes jonkinlainen vertailu.


      • JH
        -AS- kirjoitti:

        Sinänsä valitsit sopivan merkki, että itselläni on ollut lähes joka mallisia Saabeja uusimpia lukuunottamatta. Ihan tasan varmaan saadaan aikaan tilanne, jossa perä pyrkii rinnalle (äärimmäinen rengastus ja hiukan yritystä). Toisaalta taas esim. vanhempi 900:n oli sellainen pässi, että kovin huonoja renkaita siihen ei eteen voinut edes ajatella. Toisaalta taas, perää se ei juuri tarjonnut. 96 taas paremminkin tarjosikin perää sivulle, mutta siitä huolimatta se pysyi hallinnassa. Kaikki Saabit oli kohtuullisia ajettavia kunhan laittoi aina ne paremmat kumit eteen kuten (onneksi) varmaan lähes jokainen etuvetoisen auton käyttäjä tekee. Jos valtaosa tekisi jollain muulla tavalla, liikkeissä seisoisi pirusti sekarengastuksella olevia autoja ja/tai nettipörsseissä, rengasliikkeissä sun muualla myytäisiin 2 kpl sarjoja lähes uutta vastaavia talvirenkaita.

        Ainoa tapa edes jollain tavalla todistaa ko. väite, olisi tutkia ne kolarit/tieltä suistumiset, joissa auto on pyörähtänyt perä edellä ja tarkistaa mikä on rengastilanne, jonka jälkeen tehdä vertaileva tilasto, missä määrässä autoja on huonommat renkaat etuakselilla. Näitä saataisiin aikaan edes jonkinlainen vertailu.

        Ei se saabbi ollut ainut merkki millä kokeiltiin, mutta jotain tällaisia vastauksia odotinkin. Mene jääradalle ja kokeile, sillä se selviää, eikä jossittelulla.
        Ei niitä tilanteita "saatu aikaan" vaan ne tuli!!
        Olen ollut tutkimassa 33 v. aikana satoja ulosajoja, ja jotain kokemusta niistäkin on, vaikkei tilastoitua.
        Syitä ulosajoon on ollut monia, myös näitä rengasvalintoja!!
        Mutta ainahan niitä viisaampia löytyy!! JH


      • Pavosen Heska
        -AS- kirjoitti:

        Sinänsä valitsit sopivan merkki, että itselläni on ollut lähes joka mallisia Saabeja uusimpia lukuunottamatta. Ihan tasan varmaan saadaan aikaan tilanne, jossa perä pyrkii rinnalle (äärimmäinen rengastus ja hiukan yritystä). Toisaalta taas esim. vanhempi 900:n oli sellainen pässi, että kovin huonoja renkaita siihen ei eteen voinut edes ajatella. Toisaalta taas, perää se ei juuri tarjonnut. 96 taas paremminkin tarjosikin perää sivulle, mutta siitä huolimatta se pysyi hallinnassa. Kaikki Saabit oli kohtuullisia ajettavia kunhan laittoi aina ne paremmat kumit eteen kuten (onneksi) varmaan lähes jokainen etuvetoisen auton käyttäjä tekee. Jos valtaosa tekisi jollain muulla tavalla, liikkeissä seisoisi pirusti sekarengastuksella olevia autoja ja/tai nettipörsseissä, rengasliikkeissä sun muualla myytäisiin 2 kpl sarjoja lähes uutta vastaavia talvirenkaita.

        Ainoa tapa edes jollain tavalla todistaa ko. väite, olisi tutkia ne kolarit/tieltä suistumiset, joissa auto on pyörähtänyt perä edellä ja tarkistaa mikä on rengastilanne, jonka jälkeen tehdä vertaileva tilasto, missä määrässä autoja on huonommat renkaat etuakselilla. Näitä saataisiin aikaan edes jonkinlainen vertailu.

        Olipa kerran takavuosina ammatikseen ajava isäni (rauha hänen sielulleen) joka oli sitä mieltä, että etuvetoisessa pitää olla edessä paremmat renkaat. Näin siis olikin ja takanakin oli täysin lailliset renkaat totesi myös onnettomuuspaikalla käynyt poliisi.
        Sattuipa siis sadekeli ja 80 km/h nopeudessa auton perä lähti vesiliirtoon. Autoa ajanut isäni ei ehtinyt sanoa, kuin painavan perkeleen, kun mentiin jo perä edellä kohti lepikkoa jonne päädyttiin katto alaspäin. Onneksi lensin takaikkunasta ulos ja noin 30 metriä ilmassa joen rantaan. Onneksi sen vuoksi, että auton katto painui sen verran, että takapenkillä olisi ollut ahdasta.
        Tästä minulla on muistona käsivarressa parikymmensenttinen arpi josta lasinpalasia ja muuta moskaa mätäni vielä pari vuotta tapahtuman jälkeen ulos.
        Tapahtumasta on jo kolmisenkymmentä vuotta aikaa mutta näille besserwissereille jotka tietää kaikesta kaiken on vieläkin mukava näyttää noita arpia ja kysyä uudestaan, että minne ne paremmat renkaat kuuluu...
        Ja hyvät lukijat, tämä tarina on tosi.
        Ehdin itsekin ajaa ammatikseni parikymmentä vuotta ja työnantajan tekemän rengastuvirheen vuoksi olen itsekin ajanut tieltä ulos perä vesiliirrossa (ok. tilannenopeus oli siis liian suuri). Siinä tosin selvittiin säikähdyksellä sekä auto, että minä.


    • asiasta jotain

      tietävän. Jos oon oikein ymmärtäny niin ne testaa renkaitaan aika paljo ja aika helevetin tarkkaan ja ainakin Nokian Renkaat kehottaa laittamaan paremmat talvikiekot taka-akselille.

      "Hyvä pito on juuri takarenkaissa tärkeää, sillä sen ansiosta ajoneuvo pysyy paremmin hallinnassa. Kun takarenkaiden pito menetetään, auto voi lähteä nopeastikin hallitsemattomaan liikkeeseen, jota on erittäin vaikea korjata. Suuri osa talviolosuhteiden aikana sattuneista kolareista onkin tilastojen mukaan aiheutunut takapyörien pidon menetyksestä." lähde: Nokian Renkaat nettisivu

      Jokainen kyllä-mä-nää-tiedän-viisas (ja näitähän riittää asiaan ku asiaan) saa olla sitä mieltä mitä haluaa mut mä ainaki uskon ihan oikieta alan asiantuntijoita.

      • testaan

        parasta aikaa kyseistä väittämää,että "takana pitää olla paremmat renkaat,kuin edessä"Minulla on nyt edessä ollut paremmat renkaat,kuin takana. Voin sanoa että etuvetoisella autolla on ollut ajaminen vakaata,liukkaista keleistä huolimatta. Jokainen voi kokeilla,laittaa kesärenkaat eteen ja taakse nastarenkaat ja lähtee tielle kokeilemaan,kuinka se matka etenee. Asiahan on näin,jos jarruttaessa takajarrut ottavat kiinni aiemmin kuin etujarrut,on aika sama millaset renkaat on alla,silloin auto pyörähtää herkästi.


      • -AS-
        testaan kirjoitti:

        parasta aikaa kyseistä väittämää,että "takana pitää olla paremmat renkaat,kuin edessä"Minulla on nyt edessä ollut paremmat renkaat,kuin takana. Voin sanoa että etuvetoisella autolla on ollut ajaminen vakaata,liukkaista keleistä huolimatta. Jokainen voi kokeilla,laittaa kesärenkaat eteen ja taakse nastarenkaat ja lähtee tielle kokeilemaan,kuinka se matka etenee. Asiahan on näin,jos jarruttaessa takajarrut ottavat kiinni aiemmin kuin etujarrut,on aika sama millaset renkaat on alla,silloin auto pyörähtää herkästi.

        Ainahan on hankalampaa jos toisella akselilla on huonot ja toisella akselilla hyvät renkaat eli ero on merkittävä saati että ylipäänsä on alla liukkaat renkaat. Itse olen kuitenkin laittanut (etenkin etuvetoisessa) paremmat eteen, kuten nyt yleensä ihmiset tekevät (ajavat koko rengassarjan tasaisesti loppuun). Jos nyt mietitään tilannetta, että ajetaan reippaasti mutkaan ja auto lähtee ns. käsistä, ihan yhtälailla se voi lähteä puskemaan kuin heittämään perää sivulle vähän tilanteesta riippuen. Se miten kukin sitten tilanteen saa korjattua onkin jo sitten eri juttu. Entä sitten rengasyhtiön suositukset? Kuinka paljon niihin voi ja kannattaa luottaa. Muistaakseni tupakkayhtiöt jopa mainostivat aikanaan tupakkaa terveelliseksi eli bisnespuolen ohjeet voivat hyvinkin käydä vaikka terveyden päälle. Jos aina laitettaisiin paremmat renkaat taakse, ihan taatusti renkaiden kulutus kasvaisi merkittävästi ja se jos joku on jo aika hyvä motiivi moisille suosituksille.

        Tuossa mainittiin jääräta-ajo. Jos nyt puhutaan etuvetoisesta autosta. Kumpaankahan päähän jääratarallia ajava (paljon ääritilanteita) pistäisi ne pitävämmät renkaat etenkin jos tilanne olisi 2 kpl tavallisia nastarenkaita ja 2 kpl jääratanastarenkaita?


    • Akaama

      Syynä yksinkertaisesti se että jos jarrutuksessa takarenkailta loppuu pito ensin tarkoittaa samaa kuin vetäisi käsijarrusta. Toki ajonvakautus "ottaa perän kiinni" näissä tilanteissa mutta parempi olisi että paniikkijarrutuksessa kaikki huomio niin kuskilta kuin elektroniikalta kohdistuu jarrutukseen, ei auton pyörähtämisen estämiseen.

      • o--/T\--OO

        sopii yhteen sen faktan kanssa, että jarrujen takapainotteisuutta pyritään jo suunnitteluvaiheessa välttämään,koska.....


    • lölölölöl

      Haluaako mennä penkkaan nokka vai perä edellä,huonot renkaat edessä niin mennään penkaan nokka edellä ja toisessa tapauksessa perä edellä.

      • Ghhhss

        Mielestäni ei ole makuasia rengastus. Esim. sivutieltä tulee kolmion takaa liukkaalla tiellä auto eteesi:

        -paremmat renkaat takana: teet täysjarrutuksen --> auto eteen pyörät lukossa/absit rutisten melko hyvin suorassa menosuuntaan nähden --> voit väistää auton tai saat pysähtymään ennen törmäystä.

        -paremmat renkaat edessa: teet täysjarrutuksen --> auto pyörähtää samantien ympäri --> kuskista tukee matkusta --> korkeimman hallussa törmäätkö johonkin.

        Koittakaapa nyt ymmärtää että paremmat renkaat tulee laittaa aina taakse.


      • -AS-
        Ghhhss kirjoitti:

        Mielestäni ei ole makuasia rengastus. Esim. sivutieltä tulee kolmion takaa liukkaalla tiellä auto eteesi:

        -paremmat renkaat takana: teet täysjarrutuksen --> auto eteen pyörät lukossa/absit rutisten melko hyvin suorassa menosuuntaan nähden --> voit väistää auton tai saat pysähtymään ennen törmäystä.

        -paremmat renkaat edessa: teet täysjarrutuksen --> auto pyörähtää samantien ympäri --> kuskista tukee matkusta --> korkeimman hallussa törmäätkö johonkin.

        Koittakaapa nyt ymmärtää että paremmat renkaat tulee laittaa aina taakse.

        eikä auto suoralla tiellä mitään (etenkään abs:llä ym. hiluilla) perää sivulle heitä jos ei nyt ihan ensimmäistä kertaa ole puikoissa. Toiseksi, renkaissa saa olla tosi iso ero, että sen edes huomaa tyyliin toisella akselilla uudet talvirenkaat ja toisella loppuun ajetut vs. kesäkummeja.

        Laittakaa vain suosista ne paremmat kumit sinne etupäähän tai oikeammin vetäville pyörille.


      • Kyllä -AS- tietää
        -AS- kirjoitti:

        eikä auto suoralla tiellä mitään (etenkään abs:llä ym. hiluilla) perää sivulle heitä jos ei nyt ihan ensimmäistä kertaa ole puikoissa. Toiseksi, renkaissa saa olla tosi iso ero, että sen edes huomaa tyyliin toisella akselilla uudet talvirenkaat ja toisella loppuun ajetut vs. kesäkummeja.

        Laittakaa vain suosista ne paremmat kumit sinne etupäähän tai oikeammin vetäville pyörille.

        onnettomuustutkijoita, poliisia ja rengasvalmistajia myöden, samoin myös muut auto- ja rengastestejä tekevät "asiantuntijat", nimimerkin -AS- hipsujen käyttöä lainaten.

        Se on kuulkaa taivahan tosi se, mitä -AS- sanoo. Hänen esittämiään argumentteja ei pysty kukaan koskaan millään eikä missään olosuhteissa kumoamaan. Piste, aamen ja hallelujaa. -AS- on guru! Älköön kukaan koskaan edes mielessään epäilkö totuutta, jonka Hän meille suo kertoa. Seuraa gurua ja valaistu!


      • -AS-
        Kyllä -AS- tietää kirjoitti:

        onnettomuustutkijoita, poliisia ja rengasvalmistajia myöden, samoin myös muut auto- ja rengastestejä tekevät "asiantuntijat", nimimerkin -AS- hipsujen käyttöä lainaten.

        Se on kuulkaa taivahan tosi se, mitä -AS- sanoo. Hänen esittämiään argumentteja ei pysty kukaan koskaan millään eikä missään olosuhteissa kumoamaan. Piste, aamen ja hallelujaa. -AS- on guru! Älköön kukaan koskaan edes mielessään epäilkö totuutta, jonka Hän meille suo kertoa. Seuraa gurua ja valaistu!

        jättää vastaamatta, mitä luulet?

        Ja sitten, ne vähät vastaukset tuntuu olevan luokkaa: Nokian varastomieheltä kuulin varmaa tietoa...

        Jokainenhan tietysti toimii ihan kuten parhaammaksi näkee, eikä tässä oikeastaan siitä ole kysymys. Itselleni on käytännössä yksi lysti vaikka kuinka renkaitanne asentelette. Autot ja autoilu on hieman kesy laji parantaa maailmaa, mutta ihan mukava siinäkin on hieman oikoa harhakäsityksiä, etenkin kun kaikista pahimmat jäärät on vastassa. Väiteltäisiinkö vielä kitkoista ja nastoista? Sieltä se löytyy nykyään kovin hölympölytieto.

        Harmin paikka jos poliiseille laitetaan huonommat kumit vetäviin pyöriin eli nykyisin eteen. Eihän ne pysy mukana matkassa jos sellainen tarve tulisi.


      • Kyllä -AS- tietää
        -AS- kirjoitti:

        jättää vastaamatta, mitä luulet?

        Ja sitten, ne vähät vastaukset tuntuu olevan luokkaa: Nokian varastomieheltä kuulin varmaa tietoa...

        Jokainenhan tietysti toimii ihan kuten parhaammaksi näkee, eikä tässä oikeastaan siitä ole kysymys. Itselleni on käytännössä yksi lysti vaikka kuinka renkaitanne asentelette. Autot ja autoilu on hieman kesy laji parantaa maailmaa, mutta ihan mukava siinäkin on hieman oikoa harhakäsityksiä, etenkin kun kaikista pahimmat jäärät on vastassa. Väiteltäisiinkö vielä kitkoista ja nastoista? Sieltä se löytyy nykyään kovin hölympölytieto.

        Harmin paikka jos poliiseille laitetaan huonommat kumit vetäviin pyöriin eli nykyisin eteen. Eihän ne pysy mukana matkassa jos sellainen tarve tulisi.

        kuin sinäkin. Kai tänne skeidaa saa kirjoittaa muutkin kuin sinä.

        Kun kerran kaikkitietävä tietäjäguru olet, niin lakaise ihmeessä hölynpölyt ikuisen kitka vs. nastat väittelynkin ympäriltä, niin saadaan aineistoa, jonka ääreen voidaan niin nykyiset kuin tulevatkin väittelijät ja totuudenetsijät ja "asiantuntijatkin" johdattaa.

        Vähän vakavammin.

        Siitä olemme varmaankin samaa mieltä, että turvallisuusasioissa väärän tiedon jakaminen on vastuutonta ja on pelkästään hyvä ja moraalisestikin oikein, että väärä tieto oikaistaan. Olet varmasti samaa mieltä siitäkin, että väärän tiedon levittäjällä on moraalinen vastuu levittämänsä väärän tiedon aiheuttamasta kärsimyksestä. Väärän rengastuksen uhreja ja heidän omaisiaan on pilvin pimein. Eikö sinustakin olisi kohtuullista, että he saisivat korvauksen niiltä tahoilta, jotka ovat edesauttaneet onnettomuuden syntyä jakamalla väärää rengastietoa? Entäpä jos tuon tiedon jakaja olet sinä? Kannatko vastuun, jos joku viestiesi perusteella rengastaa autonsa neuvojesi mukaan ja pystytään osoittamaan, että neuvojesi mukainen rengastus on myötävaikuttanut onnettomuuden syntyyn ja ihmisiä kuolee tai vammautuu?

        Hyvää ja turvallista matkaa vaan kaikille oli alla rengastus mikä tahansa. Ja hyvää uutta vuotta 2010 myös :)


      • -AS-
        Kyllä -AS- tietää kirjoitti:

        kuin sinäkin. Kai tänne skeidaa saa kirjoittaa muutkin kuin sinä.

        Kun kerran kaikkitietävä tietäjäguru olet, niin lakaise ihmeessä hölynpölyt ikuisen kitka vs. nastat väittelynkin ympäriltä, niin saadaan aineistoa, jonka ääreen voidaan niin nykyiset kuin tulevatkin väittelijät ja totuudenetsijät ja "asiantuntijatkin" johdattaa.

        Vähän vakavammin.

        Siitä olemme varmaankin samaa mieltä, että turvallisuusasioissa väärän tiedon jakaminen on vastuutonta ja on pelkästään hyvä ja moraalisestikin oikein, että väärä tieto oikaistaan. Olet varmasti samaa mieltä siitäkin, että väärän tiedon levittäjällä on moraalinen vastuu levittämänsä väärän tiedon aiheuttamasta kärsimyksestä. Väärän rengastuksen uhreja ja heidän omaisiaan on pilvin pimein. Eikö sinustakin olisi kohtuullista, että he saisivat korvauksen niiltä tahoilta, jotka ovat edesauttaneet onnettomuuden syntyä jakamalla väärää rengastietoa? Entäpä jos tuon tiedon jakaja olet sinä? Kannatko vastuun, jos joku viestiesi perusteella rengastaa autonsa neuvojesi mukaan ja pystytään osoittamaan, että neuvojesi mukainen rengastus on myötävaikuttanut onnettomuuden syntyyn ja ihmisiä kuolee tai vammautuu?

        Hyvää ja turvallista matkaa vaan kaikille oli alla rengastus mikä tahansa. Ja hyvää uutta vuotta 2010 myös :)

        Perusteltu mielipide ja siitä keskusteleminen vrt. "varman" tiedon jakaminen ovat 2 eri asiaa. Toisaalta, on aika vaikea näyttää toteen liikenneonnettomuuden tai kolarin aiheutuneen renkaista ja vielä vaikeampaa siitä, että renkaat ovat "väärin" asennettu: väärällä akselille parmmat/huonommat. Yleensä varsinainen syy on siinä ratin ja penkin välissä. Pitää vain ajaa kelin mukaan ja kalusto/varusteet huomioiden, niin sitä pärjää huonommillakin renkailla tai "väärällä" asennuksella. Jos kuitenkin viralliset instanssit tai alan markkinajohtajat suosittelevat jotakin, silloin pitäisi syntyä vastuu - ainakin vastuu näyttää väite toteen: tilastoja tutkimalla. Ihan tasan kuitenkin tiedän valtaosan toimivan ilman sen isompia kehotuksia mainitsemallani tavalla: paremmat renkaat eteen - sehän on ihan loogista. Rengassarja ajetaan tasaisesti loppuun. Etuvetoisessa autossa eturenkaat kuluvat enemmän. Seuraavana talvena ne vaihdetaan taakse jne. jne. Näinhän se kaikeksi onneksi menee.


    • Ei koske Porilaisia.

      Ylöjärveltä ylöspäin laitettakoon paremmat eteen.....vaihto on vapaaehtoista.

      Kyllä minä sen tiedän.......pääasia että kaikki renkaat pyörii ja pareittain saamaan suuntiin.

    • JOS pito sattuu lähtemään renkaista, on se palautettava.

      Lievästä peräpään pidonmenetyksestä voi etuvetoisella selvitä kaasuttamalla. Pahemmasta ei. Etupyörien pidonmenetyksestä sen sijaan selviää käytännössä aina pienellä käsijarrun käytöllä. Puhumattakaan siitä, että auto jatkaa tällöin suoraan, eikä kylki edellä, tms...

      On siis turvallisempaa menettää pito edestä kuin takaa, joskin edestä pito on myös helpompi menettää. Suosittelen kaltaisellesi kuskille ehdottomasti parempia renkaita taakse.

      • 32

        Laitetaan kesärenkaat eteen ja nastarenkaat taakse. sivutieltä tulee auto kolmion takaa eteen, jarrutetaan abs pitää huolen ettei pyörät mene lukkoon, koska etupää vastaa noin 75% jarrustustehosta on se huono johtuen kesärenkaiden onnettomasta pidosta, eli törmätään toiseen autoo, tai sitten hyvä kuski yrittää väistöä, ei onnistu tai onnistuu puolittain koska pitoa edessä ei ole.

        Jos nastat olisi edessä jarrustuteho olis huomattavasti parempi, abs ja ajonvakautus pitää huolen ettei auto pyörähdä, nopeus hidastuu huomattavasti enemmän kuin ensimmäisessä tapauksessa ja taitava kuski pystyy tekemään väistön koska etupyörissä on pitoa.


        Ja vielä sekin kun tavallinen n.15tkm vuodessa ajava laittaa ne paremmat renkaat eteen etuvetoautossa, pysyy renkaiden kuluminen tasaisena. kokemukseni mukaan talven jälkeen kulutus ero pysyy 0.5mm kun pistää ne paremmat aina eteen.

        Kun paremmat renkaat pistää eteen on käytännössä aina yhtä hyvät renkaat edessä ja takana, ainakin silloin keskitalvella normi autoilijalla.


      • radalle
        32 kirjoitti:

        Laitetaan kesärenkaat eteen ja nastarenkaat taakse. sivutieltä tulee auto kolmion takaa eteen, jarrutetaan abs pitää huolen ettei pyörät mene lukkoon, koska etupää vastaa noin 75% jarrustustehosta on se huono johtuen kesärenkaiden onnettomasta pidosta, eli törmätään toiseen autoo, tai sitten hyvä kuski yrittää väistöä, ei onnistu tai onnistuu puolittain koska pitoa edessä ei ole.

        Jos nastat olisi edessä jarrustuteho olis huomattavasti parempi, abs ja ajonvakautus pitää huolen ettei auto pyörähdä, nopeus hidastuu huomattavasti enemmän kuin ensimmäisessä tapauksessa ja taitava kuski pystyy tekemään väistön koska etupyörissä on pitoa.


        Ja vielä sekin kun tavallinen n.15tkm vuodessa ajava laittaa ne paremmat renkaat eteen etuvetoautossa, pysyy renkaiden kuluminen tasaisena. kokemukseni mukaan talven jälkeen kulutus ero pysyy 0.5mm kun pistää ne paremmat aina eteen.

        Kun paremmat renkaat pistää eteen on käytännössä aina yhtä hyvät renkaat edessä ja takana, ainakin silloin keskitalvella normi autoilijalla.

        huonolla pidolla painopiste jarrutuksessa ei siirry eteen, joten jarrujen voimasuhde jääkelillä tasoittuu jopa lähes 50/50 tasolle.

        suosin silti parempia eteen, mm. vetopidon vuoksi ja raivaamaan vedet ja loskapaskat takapyörien edestä plus että puskevan auton lähes ainoa hallinnanpalautuskonsti on painaa kytkin pohjaan ja varovasti ottaa vauhtia pois ja odottaa ohjautuvuuden palautumista, aina tähän ei ole aikaa, heittelehtivän perän kyllä ehtii oikaista "tilanteen" jälkeenkin, tosin edellytyksenä on suht kehittyneet autonhallintataidot.

        keskimäärin puskeva auto on "vaarattomampi" "naiskuskeille",
        yliohjautuva on huomattavasti turvallisempi EDELLYTTÄEN että luisuvankin auton käsittely aivan oikeasti on hallussa eikä vain luuloissa.

        Keskivertoautoilijalla näin ei valitettavasti ole, ei likimainkaan...


      • Huonot kierrätylseen
        32 kirjoitti:

        Laitetaan kesärenkaat eteen ja nastarenkaat taakse. sivutieltä tulee auto kolmion takaa eteen, jarrutetaan abs pitää huolen ettei pyörät mene lukkoon, koska etupää vastaa noin 75% jarrustustehosta on se huono johtuen kesärenkaiden onnettomasta pidosta, eli törmätään toiseen autoo, tai sitten hyvä kuski yrittää väistöä, ei onnistu tai onnistuu puolittain koska pitoa edessä ei ole.

        Jos nastat olisi edessä jarrustuteho olis huomattavasti parempi, abs ja ajonvakautus pitää huolen ettei auto pyörähdä, nopeus hidastuu huomattavasti enemmän kuin ensimmäisessä tapauksessa ja taitava kuski pystyy tekemään väistön koska etupyörissä on pitoa.


        Ja vielä sekin kun tavallinen n.15tkm vuodessa ajava laittaa ne paremmat renkaat eteen etuvetoautossa, pysyy renkaiden kuluminen tasaisena. kokemukseni mukaan talven jälkeen kulutus ero pysyy 0.5mm kun pistää ne paremmat aina eteen.

        Kun paremmat renkaat pistää eteen on käytännössä aina yhtä hyvät renkaat edessä ja takana, ainakin silloin keskitalvella normi autoilijalla.

        Laitas kesärenkaat taakse ja nastat eteen ja tee äkkijarrutus -> auto voipi pyörähtää, kun takapyörät eivät pidä autoa suunnassa (kesärenkaiden sivuttaispito on aika heikko jääkelillä)
        Ajonvakautus toimii vain tiettyy rajaan saakka, jos takarenkaiden sivuttaispito ei vain riitä, niin auto
        on vaarassa pyörähtää. Taka- ja eturenkaiden ero täytyy tällöin olla suuri.

        "Ja vielä sekin kun tavallinen n.15tkm vuodessa ajava laittaa ne paremmat renkaat eteen etuvetoautossa, pysyy renkaiden kuluminen tasaisena. kokemukseni mukaan talven jälkeen kulutus ero pysyy 0.5mm kun pistää ne paremmat aina eteen. "

        -Tätä ylläolevaa kannatan


    • Harhaliikenne

      Ensimmäinen kun on lausunut sanottavansa, on satamuuta samaamieltä. Näin käy useinkin liikenneasioissa, liikenneturha on tästä oiva esim, ne kun alkaa jo esiintymään poliiseina.......minä minä ohjeiden sijaan.
      Rengas asiakin on tätä asiantuntija mieltä.......mikä kullekin sopii (ajotyyliin) pitää tietää minkälaiset renkaat autossa on, millainen ajotaito......kaikki vaikuttaa, yhtä yksinkertaista ohjetta ei voi olla. SANO !!

      ESKO ESKO ESKO.....toivoo URPO

      • -AS-

        Jos esitetään (vaikkakin sitten kuinka olisi asiantuntija esittämässä) normaalin maalaisjärjen vastainen väite, vähintäänkin tulee mieleen kysyä, mihin väite perustuu. Vähintään yhtä monta argumenttia tukee sitä, että (etenkin etuvetoisessa) paremmat renkaat laitetaan eteen. Kuitenkin ainoa oikea tapa varmentaa asia, olisi tehdä puolueeton, tilastoihin perustuva tutkimus. Ei kuitenkaan niin, että ensin määritetään tutkimuksen tulos ja sitten tehdään tutkimus tavalla, jolla haluttu tulos saadaan aikaan.


    • oonkin

      pistäny paremmat eteen kun on etuvetoinen auto että rengassarja kuluisi tasaisemmin.
      että ohjattavuus eli pito eturenkaissa säilyisi paremmin,koska se perä tulee siellä perässä jokatapauksessa jos keula heittää metsän puolelle.
      ja se perähän ei tule edelle kun muistaa pitää sen tilannenopeuden sopivana eikä paina kaasua koko ajan hampaat irvessä.
      ja syytä on muistaa myös eri autojen erilaiset painopisteet.se moottori kun tahtoo painaa enempi kun tyhjä takakontti.

      mutta miten käy jos alla on peilikirkas jää etuveto ja paremmat edessä?

      entä miten käy jos alla on peilikirkas jää takaveto ja paremmat edessä?

      miten käy sitten jos kummassakin tapauksessa paremmat renkaat ovat takana?

      entä ohjattavuus kaikissa tilanteissa?

      ajokortti vuodesta -93 tuhansia kilometrejä takana sekä 1hirvikolari eikä sakon sakkoa,mites muilla?

      • Lati ei osunut.

        n. 50 tkm/ vuosi, kaikkina vuorokauden aikoina, eri maissa, myös isoilla autoilla, pari peltikolaria toisessa itse syyllinen. Ylinopeussakkoja 32 kpl 1200 € sta - 130 mk: aan, puntina, pesetoina,ruplina ja kruunuina,frangeina, ei koskaan korttia hyllyllä.....aikanaan nimismies armahti sanomalla aja hitaammin ja nussi nopeemmin.....siihen oli syynsä, antoi kortin takaisin, olin puhuttelussa. Viimme aikoina kokoajan "hilkulla" , ilmoitus ehtii tulla kun edellinen sakko vanhenee,,,,
        En "kaahaile" mutta roikottelen ylärajoilla......en ole koskaan ollut vaarallinen. Hirviäkin on väistelty kymmenittäin........ Minulle on yhdentekevä mitä renkaita missäkin on kunhan TIEDÄN minkälaiset ne ovat.


    • 4+4

      Paremmat vetäville pyörille, jotta rengassarja kuluu tasaisesti. Minne _huonokuntoiset_ talvirenkaat laitetaan? Kierrätykseen.

      • Jo riittää maksut

        särkisaloon....minä maksan veroja, en jätemaksuja, en media maksuja, en kierrätysmaksuja.


    • aasintuntia

      Olen täysin samaa mieltä. Jossain oli joku tuollainen liikenneturhankin testä että kumpi asento on parempi. Saivat tulokseksi että parempi laittaa etuvetoisessa paremmat eteen, mutta kehottivat kuitenkin laittamaan paremmat taakse sillä mamma ei osaa korjata takapyörien pidon menetystä.

      Itse kyllä koen etuvedolla paljon pahemmaksi tilanteeksi sen, jos keula lähtee alta. Siinä ei ole ohjauksesta mitään apua. Auto vaan suistuu jonnekin. Jos perä lipsuu ja varoittelee ensin, vetävillä ja ohjaavilla etupyörillä voi vielä tehdä paljon.

      • pointti juuri

        onkin, että suurin osa autoilijoista on niitä "mammoja", eli sukupuoleen katsomatta autonhallintataito on kaukana siitä, mitä itse omista taidoista uskotaan.


      • aasintuntia
        pointti juuri kirjoitti:

        onkin, että suurin osa autoilijoista on niitä "mammoja", eli sukupuoleen katsomatta autonhallintataito on kaukana siitä, mitä itse omista taidoista uskotaan.

        jep jep


    • taka rankas puhki

      pälpättämässä. niin vaimon päähän tietenkin. Vaikee ajaa jos renkaat on omassa päässä. Haittaa näkyvyyttä, mutta vaimentaa kivasti vaimon motkotusta. Siis vaimon päähän.

      • tullaan kysymykseen

        että takapäähänkö vai ei.


    • sfqvqpnioe

      Laitan aina paremmat renkaat eteen siitä yksinkertaisesta syystä että eturenkaat kuluvat jonkin verran takarenkaita nopeammin. Näin menetellen saan rengassarjani kulumaan vaihtokuntoon suunnilleen yhtä aikaa.

      • näin on

        Tuohan on nimenomaan se ainoa ja oikea tapa käyttää renkaita.

        "Asiantuntijoita" on maailma väärällään, mutta suosittelen lukemaan myös ne käyttöohjeet.

        Hieman ylidramatisointia näissä väännöissä. Ikään kuin renkaat muuttuisivat yllättäen huonommiksi ja paremmiksi. Jos joku hölmö kyseiseen 'paremmat taakse' -ohjeeseen uskoo, niin taatusti jossain välissä alla on huonommat ja paremmat renkaat, koska "hyviä" renkaita ei raaskita vaihtaa. Ostetaan siis ainoastaan kaksi rengasta. Toiset kaksi on vaan 5 vuotta vanhemmat. Pääasia että takana on paremmat.


    • kindex

      "Olipa kerran takavuosina ammatikseen ajava isäni (rauha hänen sielulleen) joka oli sitä mieltä, että etuvetoisessa pitää olla edessä paremmat renkaat. Näin siis olikin ja takanakin oli täysin lailliset renkaat totesi myös onnettomuuspaikalla käynyt poliisi.
      Sattuipa siis sadekeli ja 80 km/h nopeudessa auton perä lähti vesiliirtoon. Autoa ajanut isäni ei ehtinyt sanoa, kuin painavan perkeleen, kun mentiin jo perä edellä kohti lepikkoa jonne päädyttiin katto alaspäin. Onneksi lensin takaikkunasta ulos ja noin 30 metriä ilmassa joen rantaan. Onneksi sen vuoksi, että auton katto painui sen verran, että takapenkillä olisi ollut ahdasta.
      Tästä minulla on muistona käsivarressa parikymmensenttinen arpi josta lasinpalasia ja muuta moskaa mätäni vielä pari vuotta tapahtuman jälkeen ulos.
      Tapahtumasta on jo kolmisenkymmentä vuotta aikaa mutta näille besserwissereille jotka tietää kaikesta kaiken on vieläkin mukava näyttää noita arpia ja kysyä uudestaan, että minne ne paremmat renkaat kuuluu...
      Ja hyvät lukijat, tämä tarina on tosi.
      Ehdin itsekin ajaa ammatikseni parikymmentä vuotta ja työnantajan tekemän rengastuvirheen vuoksi olen itsekin ajanut tieltä ulos perä vesiliirrossa (ok. tilannenopeus oli siis liian suuri). Siinä tosin selvittiin säikähdyksellä sekä auto, että minä."

      Tuohon voi sanoa että, jos auton keula irtoaa sohjo/vesiliirtoon niin auto yleensä jatkaa suoraan ja jää jonkin verran peliaikaa. Jos perä irtoaa liirtoon niin se käy yleensä varoittamatta ja äkkiä eikä autoa ohjata enää, kuin perämelalla. Rattimiehestä tulee siis matkustaja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe