DIESEL kylmäkesto

Talviajoa

Millä voi lisätä dieselin pakkasenkestoa???
Palasin juuri 3kk työmatkalta. Auto on tosin lämpimässä autotallissa, mutta tankki täynnä kesälaatua. (eli käyntiin auton saa, mutta kuinka kauaksi sillä ajaa?)
Mutta nyt on ulkona -20C ja enemmäkin pakkasta on luvattu ensiviikolle. Minun on pakko käyttä autoa.
Eli mikä on paras keino nostaa dieselin pakkasenkestoa?
Jäänestoaine ei vissiin tule kysymykseen? Sehän vissiin poistaa (sitoo) kosteuden?
Asiallisia vastauksia, kiitos.

16

2269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • i30cw 2.0crdi

      Itse pyrkisin tyhjäämään auton tankin esim jerrykannuun letkulla.. jonka jälkeen toisella kannulla tankata talvilaatua 10-15 litraa, jotta auto suostuu käymään kunnolla ja antaa sen jälkeen auton käydä vaikka 3h paikallansa jotta pa-järjestelmä alkaa imeä kunnolla talvilaatua sisäänsä. Sen jälkeen voitkin ajaa huoltikselle tankkamaan auton täyteen talvilaatua.

      Pakkaseen en veisi autoa käymään tyhjäkäyntiä jos pakkanen on yli -15C, sen jälkeen useimmat kesädieselit alkavat hyytyä ja mikäli se hyytyy suodattimeen ja moottorin sisäisiin osiin alkaa putsaukselle tulla hintaa.

      Joissakin diesel autoissa on pa-suodatin sähköisesti lämmitetty jotta hyytymisiltä vältytään mutta esim pa-putket eivät useinkaan ole.

      .. ja tuon kesälaatuisen dieselin voi toki ajaa sitten ensikesänä pois kunhan kelit lämpiävät.


      Kuten kerroit, tankki on täysi joten sen pakkaskestävyyteen on vaikea vaikuttaa. Asia olisi täysin eri, jos tankki olisi vaikka 1/4 täynnä.

    • Audi4eva

      Meitsillä hetti eilen -08 A4 öljyt tikusta pihalle EGR-vettiilin jäätymisen vuoksi. Edelklisen VAG-tuotteen kanssa kävi sama juttu kerran.

      Pahvia nokalle vaan.

    • Tervehdys täältäkin! Kyllähän tilanne on oikeasti hankala jos tankki on aivan täysi. 20 asteen pakkasessa kesälaatu ei juurikaan missään henkilöautossa pelaa, vaikka merkki- ja mallikohtaisia eroja on paljonkin. Pääsääntöisesti vielä niinpäin, että mkitä uudempi auto, sitä "nirsompi" se on. Jos sekaan mahtui valopetroolia parilymmentä % aineesta, voisi yrittää ajamallakin sitten saada tilaa talvilaadulle. Jäänestoaineet eivät tähän tarkoitukseen auta, eikä niitä muutenkaan pidä käyttää muita kuin erityisesti dieseleille tarkoitettuja, muut ovat liian "kuivia" ja vahingoittavat ruiskutuspumppua. Jos polttoaineen vaihdon tai "lantrauksen" jälkeen voi lämpimässä käyttää autoa, ei siihen kuitenkaan kolmea tuntia tarvitse, varttitunnissa putkistoissa ja suodattimessa oleva aine on jo melko tarkaan vaihtunut, puolta tuntia pitäisin jo pomminvarmana. Toivottavasti saat asian hoitoon, omaakin kokemusta pakkasessa tuhraamisesta on aivan riittävästi! Hyvän vuoden jatkon toivotuksin MR

      • lähteväsi ?

        Etkö tiennyt, että suomessa on talvi joka vuosi ?


      • Talviajoa
        lähteväsi ? kirjoitti:

        Etkö tiennyt, että suomessa on talvi joka vuosi ?

        Joo, myönnetään, että lievä virhe tuo tankkaus.
        Mutta työmatkan piti kestää vain 4-6 viikkoa ja kestikin 12 viikkoa!
        Eli jos olisi mennyt alkuperäisen suunnitelman mukaan, niin tätä ongelmaa ei olisi.


      • talviajoa

        Eli valopetroolillako sitä pakkasenkestoa saa siihen dieseliin lisää?
        Tankkiin varmaan mahtuisi sellaset 3-5 litraa valopetroolia. Tankin koko muistaakseni 55l.
        Yritin jo imeä tankista dieseliä pois, mutta ei onnistu, kun siinä täyttöputkessa on jotain "haittoja" tai siivilä ennen tankkia. --> letku ei mene tankkiin asti.

        Nyt teen sitten niin, että laitan valopetroolia tankkiin niin paljon kuin sopii ja sen jälkeen auto käyntiin tallissa 30min. (laitan letkun pakokutkesta tallin oven raosta ulos)
        Sitten lisää valopetroolia tankkiin ja ulos ajelemaan autolla, että saa lisää tilaa tankkiin. (ajaa vähintään 1/4 dieselistä pois ja sen jälkeen tankkaamaan talvilaatua)
        Vai pitäiskö siinäkin vielä lisätä valopetroolia?


      • Tojo-Köle
        talviajoa kirjoitti:

        Eli valopetroolillako sitä pakkasenkestoa saa siihen dieseliin lisää?
        Tankkiin varmaan mahtuisi sellaset 3-5 litraa valopetroolia. Tankin koko muistaakseni 55l.
        Yritin jo imeä tankista dieseliä pois, mutta ei onnistu, kun siinä täyttöputkessa on jotain "haittoja" tai siivilä ennen tankkia. --> letku ei mene tankkiin asti.

        Nyt teen sitten niin, että laitan valopetroolia tankkiin niin paljon kuin sopii ja sen jälkeen auto käyntiin tallissa 30min. (laitan letkun pakokutkesta tallin oven raosta ulos)
        Sitten lisää valopetroolia tankkiin ja ulos ajelemaan autolla, että saa lisää tilaa tankkiin. (ajaa vähintään 1/4 dieselistä pois ja sen jälkeen tankkaamaan talvilaatua)
        Vai pitäiskö siinäkin vielä lisätä valopetroolia?

        tietysti........"Yritin jo imeä tankista dieseliä pois, mutta ei onnistu, kun siinä täyttöputkessa on jotain "haittoja" tai siivilä ennen tankkia. --> letku ei mene tankkiin asti."

        Et kerro autosi ikää..... mahtaako näihin uusiin autoihin enää uskaltaa mitää valopetrooleita lisäillä.....

        Pitäiköhän sinun vain käydä ajelemassa ja taas välillä "lämmittää autoa/tankkia" siellä lämpimässä tallissa?


      • talviajoa
        Tojo-Köle kirjoitti:

        tietysti........"Yritin jo imeä tankista dieseliä pois, mutta ei onnistu, kun siinä täyttöputkessa on jotain "haittoja" tai siivilä ennen tankkia. --> letku ei mene tankkiin asti."

        Et kerro autosi ikää..... mahtaako näihin uusiin autoihin enää uskaltaa mitää valopetrooleita lisäillä.....

        Pitäiköhän sinun vain käydä ajelemassa ja taas välillä "lämmittää autoa/tankkia" siellä lämpimässä tallissa?

        on viimevuoden malli, eli 2009.
        Merkkiä en viitsi kertoa, ettei keskustelu harhaudu muille teille. :-)

        Osaisiko joku nyt varmuudella sanoa, voiko sinne laittaa sitä valopetroolia!!??
        Tai jos on joku muu keino lisätä pakkasen kestoa.


      • talviajoa kirjoitti:

        Eli valopetroolillako sitä pakkasenkestoa saa siihen dieseliin lisää?
        Tankkiin varmaan mahtuisi sellaset 3-5 litraa valopetroolia. Tankin koko muistaakseni 55l.
        Yritin jo imeä tankista dieseliä pois, mutta ei onnistu, kun siinä täyttöputkessa on jotain "haittoja" tai siivilä ennen tankkia. --> letku ei mene tankkiin asti.

        Nyt teen sitten niin, että laitan valopetroolia tankkiin niin paljon kuin sopii ja sen jälkeen auto käyntiin tallissa 30min. (laitan letkun pakokutkesta tallin oven raosta ulos)
        Sitten lisää valopetroolia tankkiin ja ulos ajelemaan autolla, että saa lisää tilaa tankkiin. (ajaa vähintään 1/4 dieselistä pois ja sen jälkeen tankkaamaan talvilaatua)
        Vai pitäiskö siinäkin vielä lisätä valopetroolia?

        Hei vielä
        Lienet jo käynnistellytkin autoasi, kyllä mielestäni esittämälläsi tavalla aine alkaa "laimentua". Harmi vaan kun sääennusteet ovat pitkälle kylmiä.
        Lyhyitä matkoja pakkasessakin voisin uskoa kulkevan, kun vaan sitten taas saisi koko auton lämpimään.
        Ajaessa kannattaa olla maltillinen, pienemmilä kierroksilla hitaampimkin polttoainevirta riittääpitämään koneen "hengissä"
        Onnea matkaan!
        MR


      • i30cw 2.0crdi
        talviajoa kirjoitti:

        on viimevuoden malli, eli 2009.
        Merkkiä en viitsi kertoa, ettei keskustelu harhaudu muille teille. :-)

        Osaisiko joku nyt varmuudella sanoa, voiko sinne laittaa sitä valopetroolia!!??
        Tai jos on joku muu keino lisätä pakkasen kestoa.

        Nyt kannattaisi kovasti punnita riskit ja säästöt.. Jos pistät autoosi valopetroolia, niin se voi ehkä auttaa tilanteeseen tai sitten ei. Ainakin se on selvää, että mikäli tuosta yrityksestä koituu ongelmia pa-järjestelmälle niin takuu ei sitä enää korjaa sillä olet lisännyt tankkiin muuta kuin polttoainetta. Nykydieseleissä yhteispainepumppu tuottaa lähemmäs 2000 barin paineen joten sillä onko pa:ssa lisänä jotain voi oikeasti olla merkitystä.

        Itse selvittäisin nyt ihan ensimmäisenä jonkin lähimmän nyrkkipajakorjaamon puhelinnumeron, ja soittaisin sinne että mikä kustantaa jos imaisevat tankin sisällön jerryyn ja lorauttavat tyhjään tankkiin 10l talvilaatua ja antaa auton käydä korjaamolla vaikka 30min.


      • talviajoa
        i30cw 2.0crdi kirjoitti:

        Nyt kannattaisi kovasti punnita riskit ja säästöt.. Jos pistät autoosi valopetroolia, niin se voi ehkä auttaa tilanteeseen tai sitten ei. Ainakin se on selvää, että mikäli tuosta yrityksestä koituu ongelmia pa-järjestelmälle niin takuu ei sitä enää korjaa sillä olet lisännyt tankkiin muuta kuin polttoainetta. Nykydieseleissä yhteispainepumppu tuottaa lähemmäs 2000 barin paineen joten sillä onko pa:ssa lisänä jotain voi oikeasti olla merkitystä.

        Itse selvittäisin nyt ihan ensimmäisenä jonkin lähimmän nyrkkipajakorjaamon puhelinnumeron, ja soittaisin sinne että mikä kustantaa jos imaisevat tankin sisällön jerryyn ja lorauttavat tyhjään tankkiin 10l talvilaatua ja antaa auton käydä korjaamolla vaikka 30min.

        jo itseasiassa ajattelinkin.
        Puhelin käteen ja soitto liikkeeseen. (ovat vielä tänään auki, ei välttämättä huolto, mutta myynti ainaki)
        En uskalla sittenkään tehdä mitään "poppakonsteja"!
        ps. auto on ollut jo käynnissä lämpimässä tallissa ja pakoputkesta letku ulos.

        Saavat siellä huollossa sitten ottaa kesälaadun pois.
        Käyn hakemassa kanisterin täyteen talvilaatua, että saa huollon pojat sitten tankata sillä. Ja sen jälkeen huoltoasemalle laittaan tankki täyteen talvilaatua. :-)

        Nyt pitää enään löytää 50l edestä tyhjiä kannuja.....


      • i30cw 2.0crdi
        talviajoa kirjoitti:

        jo itseasiassa ajattelinkin.
        Puhelin käteen ja soitto liikkeeseen. (ovat vielä tänään auki, ei välttämättä huolto, mutta myynti ainaki)
        En uskalla sittenkään tehdä mitään "poppakonsteja"!
        ps. auto on ollut jo käynnissä lämpimässä tallissa ja pakoputkesta letku ulos.

        Saavat siellä huollossa sitten ottaa kesälaadun pois.
        Käyn hakemassa kanisterin täyteen talvilaatua, että saa huollon pojat sitten tankata sillä. Ja sen jälkeen huoltoasemalle laittaan tankki täyteen talvilaatua. :-)

        Nyt pitää enään löytää 50l edestä tyhjiä kannuja.....

        Selvisikö tilanne?


      • talviajoa
        i30cw 2.0crdi kirjoitti:

        Selvisikö tilanne?

        Jep. Lupasivat, että hoitavat manantai aamuna tankin lähes tyhjäksi. (Jollain konstilla. Epäili, että tyhjäävät tankin käyttäen auton omaa pa-pumppua. Eli irroittavat letkun moottorin päästä ja tyhjäävät sen kautta tankin.) :-)

        Kiitoksia kaikille kuitenkin vinkeistä ja ohjeista. Ja hyvää vuoden jatkoa!


    • Tojo-Köle

      ......myöskin:

      -vähintään puoli tankkia kesälaatua pois tankista kannuun/kannuihin. Sitten käyttäisin auton lämpimaksi ja hakisin talvilaatua huoltikselta. -huomioitavaa on se, että tämäkään mixi ei ole puhtaan talvilaadun veroinen ja parempi olisi aina saada vaihto mahd. tyhjään tankkiin.

      -ei se sillä kesälaadulla heti liikkeelle lähdettyäsi mihinkään hyydy, jos auto on kerran lämpimässä tallissa.

      • koko ongelman

        kerralla ja lopullisesti vaihtamalla bensa-autoon. Toimii!


      • ölkjhgfdsiuytr

        tuo polttoaine lämpiää ajossa... osa sieltä polttoaineesta palaa tankiin, mutta paikallaan ei kannata käyttää, koska näistä tulee niin heikosti tuota hukkalämpöä.... itse laittaisin viimasuojan keulaan vaikka pahvista niin eipä se siitä silloin jäädy ajossa

        Tuo kova paine myös nostaa polttoaineen lämpötilaa ja alkuaikoina näissä yhteispainekoneissa suli jopa muovisia polttoaineletkuja helteellä ja sitten rakentelivat paluupuolelle lauhduttimia uudempiin versioihin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      249
      791
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe