Autotalli lämpimäksi

Kylymä on

Lautarakenteinen talli olisi tarkoitus saattaa lämpimäksi.
Rakennuksessa on betonilattia ja sähköt.

Ulkovuoraukseen on laitettu rakennusvaiheessa musta paperi ja koolaukset kakkosnelosesta.

Paljonko kannattaa laittaa villaa ja pitääkö rakennuspaperin ja villan väliin jäädä ilmarako?

Entä muovi sisäpuolelle ennen gyprokkia?

38

22126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raksaajaspede

      Olisi ollut helpompi rakentaa tuo valmiiksi kerralla. Seuraavat maallikon täydellisellä asiantuntemuksella. Oikeasti käytä ammattimiestä asiassa niin ei tule sutta.

      Kommentit alla:

      Villan voit vetää rakennuspaeriin saakka. Varo rikkomasta rakennuspaperia. Tuulensuojalevy olisi kyllä ollut parempi ulkoseinässä. En tiedä miten kannattaisi nyt tehdä koska rakennuspaperi ei paljon kestä villan työntöä vaan repeää ja sitten voi sanoa hyvästi lämpöarvoille.

      Villaa sen verran kuin haluat (esim. 100mm) kakkosnelosten väliin. Sitten päälle höyrsulku (sisälle) ja sen päälle (sisäpuolelle) vaakakoolaus johon vielä 45-50mm villaa. Päälle gyproc. Höyrysulun ei ole pakko sijaita Gyprocissa kiinni.

      Meillä on at:ssa viime vuonna rakennttu seuraavanlainen seinä ulkoa sisälle:

      Ulkoverhoilu
      Vaakakoolaus 24mm (ilmarako)
      Tuulensuojalevy Gyproc 9mm
      Villa 150mm
      Höyrysulkumuovi
      Vaakakoolaus
      45mm villaa
      Gyproc 13mm
      Maalaus Gyprociin

      Lämpö pysyy sisällä hyvin.

      HUOM 1 Välipohjan eristys on vähintään yhtä tärkeä ellei tärkeämpi ja villaeristyksen yläpuolelle pitääs aada hyvä tuuletus tai rakennat homepommin.

      Katto on sispuolelta yläspäin

      Gyproc 13mm
      Rimoitus
      Höyrysulku
      Kattotuolit
      Puhallusvilla 300mm

      HUOM 2

      Autotallin oven on syytä olla lämpöeristetty tai koko hanke on aivan turha.

      • homepommia...

        En uskaltaisi laittaa, varsinkaan jos ulkopulella on "vain" 100mm villaa.


      • tomaattimies

        kuinka on ilmanvaihto järjestetty autotallissanne ja millaista lämpötilaa ylläpidätte siellä?


      • Raksaajaspede
        tomaattimies kirjoitti:

        kuinka on ilmanvaihto järjestetty autotallissanne ja millaista lämpötilaa ylläpidätte siellä?

        Ilmanvaihto on hoidettu säädettävällä huippuimurilla ja raitisilmaventtiileillä. Tietenkin nosto-ovi falskaa myös hieman :-)

        Tänä talvena tallissa ei vielä ole ollut autoa koska talli toimii varastona eikä lattiapinnoituksia ole tehty valmiiksi. Samasta syystä huippuimuria ei ole käytetty ja raitisilmaventtiilit ovat aika pienellä.

        Lämpötila on luokkaa 17-18C ha hyvin pysyy lämpinä. Tilassa on lavuaari ja kylmä&lämminvesihana ja vesikiertoinen lattialämmitys joten kylmäksi tuota ei voi päästää. Lämpö tulee maalämpöpumpusta joten ostosähköä lämmöntarpeesta on about 1/3.

        Tallia on kyllä tarkoitus käyttää myös auton säilytykseen jossain vaiheessa, ehkä. Harvalla tutulla on autotallissa loppujen lopuksi autoa. Veneitä, mönkijöitä, lentokone (!), mopoja, muusikoiden treenikämppiä, punttisaleja, erilaisia pajoja ja biljardesaleja on paljon enemmän. Autokäytössä olevat autotallit ovat itseasiassa aika harvinaisia Suomen leveysasteilla.


    • kanssa maallikko

      mites se lattia? Onko minkä verran styroxia/routaeristystä

      • lvis+

        Eräkämpän eristäminen kannattaa tehdä samalla lailla kuin kesämökinkin. Puurungon väliin normaali pehmeä Isover Comfort eristevilla ja eristeen sisäpintaan tulee laittaa riittävän tiivis höyrynsulku (esim. muovi tai muovipinnoitettu paperi) kosteuden haitallisen tiivistymisen estämiseksi rakenteissa. Varsinkin talvella lämmitettäessä kosteuskuormitus sisältä ulos on suuri. Vaikka kämppä on suurimman osan vuodesta kylmillään, lämpötila sisällä tuskin on koskaan merkittävästi ulkoilmaa kylmempi, mikä voisi aiheuttaa kosteuden kulkeutumista väärään suuntaan rakenteessa. Eristeen ulkopintaan tulee laittaa tiivis tuulensuoja esim. ISOVER RKL-A, minkä jälkeen tuuletusrako ja ulkoverhous. Eristepaksuudelle ei tässä tapauksessa liene mitään virallista vaatimusta, mutta ulkoseinässä suositeltava eristepaksuus olisi 150-200 mm ja ylä- ja alapohjassa 250-300 mm. Koska kämppäsi on korvessa, tässä on hyvä hyödyntää lasivillan puristuvuutta kuljetuksessa. Multipack -lavapakkaus on puristettu viidesosaan villan vapaasta tilavuudesta.
        laila nurmiranta 0451102946 kilpailuta tuotteesi meillä


      • kylymä on
        lvis+ kirjoitti:

        Eräkämpän eristäminen kannattaa tehdä samalla lailla kuin kesämökinkin. Puurungon väliin normaali pehmeä Isover Comfort eristevilla ja eristeen sisäpintaan tulee laittaa riittävän tiivis höyrynsulku (esim. muovi tai muovipinnoitettu paperi) kosteuden haitallisen tiivistymisen estämiseksi rakenteissa. Varsinkin talvella lämmitettäessä kosteuskuormitus sisältä ulos on suuri. Vaikka kämppä on suurimman osan vuodesta kylmillään, lämpötila sisällä tuskin on koskaan merkittävästi ulkoilmaa kylmempi, mikä voisi aiheuttaa kosteuden kulkeutumista väärään suuntaan rakenteessa. Eristeen ulkopintaan tulee laittaa tiivis tuulensuoja esim. ISOVER RKL-A, minkä jälkeen tuuletusrako ja ulkoverhous. Eristepaksuudelle ei tässä tapauksessa liene mitään virallista vaatimusta, mutta ulkoseinässä suositeltava eristepaksuus olisi 150-200 mm ja ylä- ja alapohjassa 250-300 mm. Koska kämppäsi on korvessa, tässä on hyvä hyödyntää lasivillan puristuvuutta kuljetuksessa. Multipack -lavapakkaus on puristettu viidesosaan villan vapaasta tilavuudesta.
        laila nurmiranta 0451102946 kilpailuta tuotteesi meillä

        on tehdä autotallista sellainen lämmin tila jossa on mahdollista harrastaa, tila on senverran pieni nykyautolle että käyttö tulee ihan muuhun.

        Routaeristeitä ei ole betonissa. Ajattelin että koolaa sen lattian ja laittaa eristeeksi jotain ? Olisiko villa hyvä? Pinnalle ehkä puuta...

        Ei ole tarkoitus tehdä mitään täyslämmintä huonetta joka on asuttava, vain harraste- ja säilytystiloja jossa lämpötila on jossain 10 astetta talvella...kesällä ehkä enempi ;-)


      • maallikkorakentaja
        kylymä on kirjoitti:

        on tehdä autotallista sellainen lämmin tila jossa on mahdollista harrastaa, tila on senverran pieni nykyautolle että käyttö tulee ihan muuhun.

        Routaeristeitä ei ole betonissa. Ajattelin että koolaa sen lattian ja laittaa eristeeksi jotain ? Olisiko villa hyvä? Pinnalle ehkä puuta...

        Ei ole tarkoitus tehdä mitään täyslämmintä huonetta joka on asuttava, vain harraste- ja säilytystiloja jossa lämpötila on jossain 10 astetta talvella...kesällä ehkä enempi ;-)

        Siinä sinulle oiva lattian lämmöneristäjä... ei homehdu eikä kerää kosteutta. Ei nosta lattian pintaa paljoa. Laita finfoamia lattiaan ja vaikka siihen suoraan päälle lautalattia. Ponttilauta "kellumaan" niin johan on lämmintä harrastaa.


      • tomaatimies
        lvis+ kirjoitti:

        Eräkämpän eristäminen kannattaa tehdä samalla lailla kuin kesämökinkin. Puurungon väliin normaali pehmeä Isover Comfort eristevilla ja eristeen sisäpintaan tulee laittaa riittävän tiivis höyrynsulku (esim. muovi tai muovipinnoitettu paperi) kosteuden haitallisen tiivistymisen estämiseksi rakenteissa. Varsinkin talvella lämmitettäessä kosteuskuormitus sisältä ulos on suuri. Vaikka kämppä on suurimman osan vuodesta kylmillään, lämpötila sisällä tuskin on koskaan merkittävästi ulkoilmaa kylmempi, mikä voisi aiheuttaa kosteuden kulkeutumista väärään suuntaan rakenteessa. Eristeen ulkopintaan tulee laittaa tiivis tuulensuoja esim. ISOVER RKL-A, minkä jälkeen tuuletusrako ja ulkoverhous. Eristepaksuudelle ei tässä tapauksessa liene mitään virallista vaatimusta, mutta ulkoseinässä suositeltava eristepaksuus olisi 150-200 mm ja ylä- ja alapohjassa 250-300 mm. Koska kämppäsi on korvessa, tässä on hyvä hyödyntää lasivillan puristuvuutta kuljetuksessa. Multipack -lavapakkaus on puristettu viidesosaan villan vapaasta tilavuudesta.
        laila nurmiranta 0451102946 kilpailuta tuotteesi meillä

        oletko millään tavoin perehtynyt eräkämppien, kesämökkien tai autotallien lämpötilakäyttäytymiseen? juttusi on mielestäni idioottia tekstiä.

        kuule, käyppä rakentamassa itsellesi sähkötön eräkämppä siten, että asennat muovit kuin asuintaloon.. voi hel***** sentään.

        jos et viitsi rakentaa eräkämppää, niin ota jostain selvää, että kuinka ne lämpötila sekä kosteus vaihtelevat siellä pitkiä kausia tyhjillään olevassa majassa sisällä verrattuna ulkolämpötilaan.
        on lähes varmaa, että muovin lähettyvillä olevat rakennusmateriaalit ovat märkänä muovin molemmilta puolilta ohjeittesi mukaan toimittuna.

        et tullut ajatelleeksi, etä esimerkiksi viikon kestäneen -20 lämpötilan seurauksena on muun muassa savupiippu uuni (jotka tyypillisesti ovat tiilestä rakennettuja ja massaa niissä on yhteensä tyypillisesti muutama tonnia) ovat varanneet itseensä kylmää ja täten tulevat pitämään mökin sisäpuolelta kylmänä ulkolämpötilan noustessa samoin, kuin kylmäkalle pitää kylmälaukun kylmänä.
        kun ulkolämpötila nousee suojasäällä ja sen mukana myös ilman kosteus nousee, niin kosteus tiivistyy muoviin ulkopuolelle. ne, jotka ymmärtävät seuraukset tästä, pitävät teitä varmaan yhtä hu***** kuin minä. kirjoititte vielä oman nimennekin tuohon esiin...

        oma käsitykseni on, että eräkämpissä, autotalleissa tai kesämökeissä, jotka joutuvat olemaan lämmittämättä tyhjillään tai niissä esiintyy muuten suuria lämpötilan/kosteuden vaihteluita JA niissä ei ole koneellista ilmanvaihtoa, (kuten eräkämpissä ei yleensä ole) tulisi välttää liian suuria eristevahvuuksia varsinkin mineraalivillaa käytettäessä. kannattaa välttää myös muovia. parasta olisi tehdä rakenteet ainakin osittain hygroskooppisista materiaaleista ja käyttää ilmansulkupahvia/paperia villan ympärillä. sisäpuolella vähän paksumpaa/tiiviimpää paperia tai pahvia ja ulkopuolella tuulensuojalevyä. villaakaan ei kannata laittaa ainakaan yli 150mm, koska siinä vaiheessa on saavutettu niin pieni k-arvo, että kosteuden tiivistymistä alkaa tapahtumaan eristeessä, mikäli kyseessä on eriste, jolla ei ole hygroskooppisia ominaisuuksia.


      • että on ongelma
        tomaatimies kirjoitti:

        oletko millään tavoin perehtynyt eräkämppien, kesämökkien tai autotallien lämpötilakäyttäytymiseen? juttusi on mielestäni idioottia tekstiä.

        kuule, käyppä rakentamassa itsellesi sähkötön eräkämppä siten, että asennat muovit kuin asuintaloon.. voi hel***** sentään.

        jos et viitsi rakentaa eräkämppää, niin ota jostain selvää, että kuinka ne lämpötila sekä kosteus vaihtelevat siellä pitkiä kausia tyhjillään olevassa majassa sisällä verrattuna ulkolämpötilaan.
        on lähes varmaa, että muovin lähettyvillä olevat rakennusmateriaalit ovat märkänä muovin molemmilta puolilta ohjeittesi mukaan toimittuna.

        et tullut ajatelleeksi, etä esimerkiksi viikon kestäneen -20 lämpötilan seurauksena on muun muassa savupiippu uuni (jotka tyypillisesti ovat tiilestä rakennettuja ja massaa niissä on yhteensä tyypillisesti muutama tonnia) ovat varanneet itseensä kylmää ja täten tulevat pitämään mökin sisäpuolelta kylmänä ulkolämpötilan noustessa samoin, kuin kylmäkalle pitää kylmälaukun kylmänä.
        kun ulkolämpötila nousee suojasäällä ja sen mukana myös ilman kosteus nousee, niin kosteus tiivistyy muoviin ulkopuolelle. ne, jotka ymmärtävät seuraukset tästä, pitävät teitä varmaan yhtä hu***** kuin minä. kirjoititte vielä oman nimennekin tuohon esiin...

        oma käsitykseni on, että eräkämpissä, autotalleissa tai kesämökeissä, jotka joutuvat olemaan lämmittämättä tyhjillään tai niissä esiintyy muuten suuria lämpötilan/kosteuden vaihteluita JA niissä ei ole koneellista ilmanvaihtoa, (kuten eräkämpissä ei yleensä ole) tulisi välttää liian suuria eristevahvuuksia varsinkin mineraalivillaa käytettäessä. kannattaa välttää myös muovia. parasta olisi tehdä rakenteet ainakin osittain hygroskooppisista materiaaleista ja käyttää ilmansulkupahvia/paperia villan ympärillä. sisäpuolella vähän paksumpaa/tiiviimpää paperia tai pahvia ja ulkopuolella tuulensuojalevyä. villaakaan ei kannata laittaa ainakaan yli 150mm, koska siinä vaiheessa on saavutettu niin pieni k-arvo, että kosteuden tiivistymistä alkaa tapahtumaan eristeessä, mikäli kyseessä on eriste, jolla ei ole hygroskooppisia ominaisuuksia.

        Itse tein ihan piruuttani pihalle leikkimökin höyrysulkumuovilla ja eristyksellä. Seurailen sen käyttäytymistä, eikä ainakaan vielä ole ollu havaittavissa ongelmia kosteudesta. Tosin ei siellä kyllä ole varaavaa takkaakaan.

        Eristehän toimii lämpötilamuutoksen jarruna.

        Kuvailemasi tilanne pakkasjakson jälkeen tulevasta lauhasta jaksosta sisältää tietysti teoreettisen riskin, mutta käytännössä riski lienee mitätön.

        Se että muovin tilalta käytetään paperia, ei auta tuon kastepiteongelman kanssa mitään, sinne villoihin se vesi edelleen tiivistyy, jos on tiivistyäkseen. Kuivumista tietysti pääsee tapahtumaan myös sisäänpäin, vastaavasti ilman höyrysulkua tapahtuu kostumista sisältä seinään päin, joka on se yleisempi ongelma.


    • mk

      Missän nimessä koska se ei hengitä vaa ulkovuoraualauta tuulensuojalevy ja villat 100-200mm ja niin sanottu pikipaperi ja sen päälle sisävuoraus mitä sitten laitatkin niin rakenne hengittää. Kosteus rakenteisiin tulee lampimältä puolelta ja se kondensoituu rakenteisiin niin se ei saa olla tiivis tai jos se on niin autotallissa pitäisi olla koneellinen ilamnvaihto jos laitat rakennusmuovin sisävuorauksen alle.

      • majuri fin

        Olet oikeassa, ei muovia autotaleihin eikä muihinkaan sen tapaisiin tiloihin. Nimitäin vesi valuu komeasti muovia pitkin, eikä rakennus silloin pääse hengittämään.


      • tuulettamaall
        majuri fin kirjoitti:

        Olet oikeassa, ei muovia autotaleihin eikä muihinkaan sen tapaisiin tiloihin. Nimitäin vesi valuu komeasti muovia pitkin, eikä rakennus silloin pääse hengittämään.

        Ilmanvaihto on hengittämistä varten. Se pikipaperi toimii ihan täsmälleen samoin kuin muovi. Ainoa etu taitaa olla että virherakenteessa sen takana olevaa vettä ei näe kuten muovin läpi :)


    • Mersu mies

      miksi ensinnäkään haluat sen autotallin lämpimäksi? tutkimuksissa on todettu että lämpimässä autotallissa autot suorastaan kiihtyvät ruostumaan koska lämpö-tilan vaihtelu on suuri jolloin kondenssi vesi pääsee tiivistymään ajoneuvon rakenteisiin ja talvellahan sitä veden kertymista auton rakenteisiin sekä polttoainesäiliöön ja moottoriin kaikin tavoin järkevä auton käyttäjä mahdollisuukiensa mukaan estää eikö totta? paras paikka autolle talvella ei suinkaan ole mikään lämmin talli vaan katos joka suojaa viimalta ja pitää huurteen poissa laseista ei sen autotallin tarvii mikään linna olla ei autolla ole tunteita itselläni Mercedes-Benz jota en ikipäivänä ole pitäny autotallissa autolla ikää jo 14v talvisin käytän puolipeitettä ja aina ennen teetän autooni täydelliset huollot muuta ei ole tarvis tehdä,sitten se lohkolämmittimen käyttö josta autoilijoille jauhetaan se on mielestäni täysin turhaa energian tuhlausta etenki lämpötilan noustessa puolelle:) itse en tosin ole käyttänyt moottorinlämmitintä mersussani edes -28"c pakkasilla ettei sen puoleen terve auto joka on kunnossa kestää talvi ajon.Auto on tehty ajamista varten, sitä ei tarvii hemmotella!

      • luepa ajatuksella

        Halloo siellä mersu mies. lue viestiketju ajatuksella läpi ja kommentoi sitten.

        Tarkoitus
        kylymä on4.1.2010 11:19
        on tehdä autotallista sellainen lämmin tila jossa on mahdollista harrastaa, tila on senverran pieni nykyautolle että käyttö tulee ihan muuhun.

        Routaeristeitä ei ole betonissa. Ajattelin että koolaa sen lattian ja laittaa eristeeksi jotain ? Olisiko villa hyvä? Pinnalle ehkä puuta...

        Ei ole tarkoitus tehdä mitään täyslämmintä huonetta joka on asuttava, vain harraste- ja säilytystiloja jossa lämpötila on jossain 10 astetta talvella...kesällä ehkä enempi ;-)


      • roskapostiropotti
        luepa ajatuksella kirjoitti:

        Halloo siellä mersu mies. lue viestiketju ajatuksella läpi ja kommentoi sitten.

        Tarkoitus
        kylymä on4.1.2010 11:19
        on tehdä autotallista sellainen lämmin tila jossa on mahdollista harrastaa, tila on senverran pieni nykyautolle että käyttö tulee ihan muuhun.

        Routaeristeitä ei ole betonissa. Ajattelin että koolaa sen lattian ja laittaa eristeeksi jotain ? Olisiko villa hyvä? Pinnalle ehkä puuta...

        Ei ole tarkoitus tehdä mitään täyslämmintä huonetta joka on asuttava, vain harraste- ja säilytystiloja jossa lämpötila on jossain 10 astetta talvella...kesällä ehkä enempi ;-)

        ...alkoivat todenteolla mätänemään vasta muovin keksimisen jälkeen.


      • Lumoa?
        roskapostiropotti kirjoitti:

        ...alkoivat todenteolla mätänemään vasta muovin keksimisen jälkeen.

        Onko kellään kokemusta miten selluvilla menestyy tuossa rakenteessa?
        Olisiko mahdollista puhaltaa ullakon kautta seinien koolausvälit täyteen ja lopuksi 20 cm
        välipohjaan. Välipohjan päälle ehkä tuulensuojaksi tervapaperi?
        Mikähän on rakenteiden tilanne 10 v:n kuluttua?


      • Lämmintä on

        Minulla on lämmin autotalli -70 luvun alussa rakennetun omakotialon yhteydessä, silloin öljy oli halpaa ja tein autotallini lämpimäksi. Siellä on vesipisteet ja lattiakaivo, joten en ole sitä siitä syystä kylmentänyt, ja olen pitänyt talvisin siellä lämmön 15 asteessa. Minulla oli edellinen autoni 18 vuotta ja olen aina säilyttänyt autoni aina talvisin siellä, se otetaan sieltä kun lähdetään jonnekin ja ajetaan takaisin sinne heti kotiin tultua. Minkäänlaisia korikorjauksia sille ei tarvinnut tehdä, tein kerran omatoimisen ruostesuojauksen autolleni kun autolla oli 9 vuotta ikää. Autotallissani on hyvä ilmanvaihto, auto ja lattia kuivuu nopeasti ja ehkä siinä on syy siihen että autoni ovat kestäneet korroosiota vastaan niinkin hyvin kuin ovat.


      • kylymä on
        Lämmintä on kirjoitti:

        Minulla on lämmin autotalli -70 luvun alussa rakennetun omakotialon yhteydessä, silloin öljy oli halpaa ja tein autotallini lämpimäksi. Siellä on vesipisteet ja lattiakaivo, joten en ole sitä siitä syystä kylmentänyt, ja olen pitänyt talvisin siellä lämmön 15 asteessa. Minulla oli edellinen autoni 18 vuotta ja olen aina säilyttänyt autoni aina talvisin siellä, se otetaan sieltä kun lähdetään jonnekin ja ajetaan takaisin sinne heti kotiin tultua. Minkäänlaisia korikorjauksia sille ei tarvinnut tehdä, tein kerran omatoimisen ruostesuojauksen autolleni kun autolla oli 9 vuotta ikää. Autotallissani on hyvä ilmanvaihto, auto ja lattia kuivuu nopeasti ja ehkä siinä on syy siihen että autoni ovat kestäneet korroosiota vastaan niinkin hyvin kuin ovat.

        kaikille viesteistä tähän saakka. Eli selväksi on tullut että ei muovia seiniin. Tosiaankin tallin aihio on rakennettu joskus kai 70 luvulla ja samassa rakennuksessa on sauna ja yksi toinen lämmin huone. Ilmeisesti rakentajalla on ollut alunperin tarkoitus villoittaa tallikin koska on pikipaperia seiniin laittanut rakennusaikana.

        Finfoam lattiassa voisi olla hyvä. Lattia ei ole ihan suora ja betoni on hieman haljennutkin jotta kelluvana siitä ei taitaisi kovin hyvä tulla,.....

        Kattoon ajattelin laittaa puhallusvillaa...


      • arska...
        kylymä on kirjoitti:

        kaikille viesteistä tähän saakka. Eli selväksi on tullut että ei muovia seiniin. Tosiaankin tallin aihio on rakennettu joskus kai 70 luvulla ja samassa rakennuksessa on sauna ja yksi toinen lämmin huone. Ilmeisesti rakentajalla on ollut alunperin tarkoitus villoittaa tallikin koska on pikipaperia seiniin laittanut rakennusaikana.

        Finfoam lattiassa voisi olla hyvä. Lattia ei ole ihan suora ja betoni on hieman haljennutkin jotta kelluvana siitä ei taitaisi kovin hyvä tulla,.....

        Kattoon ajattelin laittaa puhallusvillaa...

        minä laitaisin tuulileijonat paperia vasten jonka jälkeen loppu villaa sit tervapaperi teipatuin saumoin seiniin lattiaan 2-5cm finnfoam jonka päälle verkko lattialämmitys ja valu lämmin lattia on mukava kylmemmässäkin tilassa ja tulee lämmitys samalla


      • yks monista
        arska... kirjoitti:

        minä laitaisin tuulileijonat paperia vasten jonka jälkeen loppu villaa sit tervapaperi teipatuin saumoin seiniin lattiaan 2-5cm finnfoam jonka päälle verkko lattialämmitys ja valu lämmin lattia on mukava kylmemmässäkin tilassa ja tulee lämmitys samalla

        muovi on parempi jättää pois jos tila on jossain vaiheessa kylmillään ja muutenkin mitä sinne muovia laittaa jos ei koneellista ilmanvaihtoa? terva paperi sisäpuolelle muovin tilalle. joku kysyi selluvillasta eikös sitä sanota että yläpohjaan aina,seiniin joskus, lattiaan ei koskaan.. väitävät myyntimiehet että villa muka painu.. p..kapuhetta


      • ......
        Lumoa? kirjoitti:

        Onko kellään kokemusta miten selluvilla menestyy tuossa rakenteessa?
        Olisiko mahdollista puhaltaa ullakon kautta seinien koolausvälit täyteen ja lopuksi 20 cm
        välipohjaan. Välipohjan päälle ehkä tuulensuojaksi tervapaperi?
        Mikähän on rakenteiden tilanne 10 v:n kuluttua?

        Onnistuu puhallettuna ylhäältäkin päin onteloseinänä, jos seinän sisällä ei ole paljon vinoreevuja, siis että seinä on suora ontelo loppuun asti eikä ulkovuorauksen naulat pahemmin estä puhallusletkun (100 mm tai 80 mm) kulkua. Tämä tekniikka ei ole niin hyvä kuin ammattiasentajan tekemä märkäpuhallus, mutta onnistuu myös itse. Lasin alapuolet täytyy miettiä. Ehkä niiltä kohdilta seinä auki...

        Höyrynsulut saa tosiaan unohtaa tällaisissa tiloissa. Välipohjan, oikeammin varmaan yläpohjan päälle et tarvitse tuulensuojaaa mikäli tuuli ei pääse sotkemaan villoja. 20 cm on nykymittapuun hieman vähän, ehkä juuri riittävästi. Itse laittaisin 25-30 cm. Tervapaperin asemasta sisäpuolella kannattaa käyttää ilmansulkuna rakennuspaperia (esim Ekovilla X5). Jos rakenteessa on hyvä tuulensuoja, voi autotallintapauksessa hätätapauksessa ilmansulunkin unohtaa, jos halutaan päästä helpolla.


      • .........
        ...... kirjoitti:

        Onnistuu puhallettuna ylhäältäkin päin onteloseinänä, jos seinän sisällä ei ole paljon vinoreevuja, siis että seinä on suora ontelo loppuun asti eikä ulkovuorauksen naulat pahemmin estä puhallusletkun (100 mm tai 80 mm) kulkua. Tämä tekniikka ei ole niin hyvä kuin ammattiasentajan tekemä märkäpuhallus, mutta onnistuu myös itse. Lasin alapuolet täytyy miettiä. Ehkä niiltä kohdilta seinä auki...

        Höyrynsulut saa tosiaan unohtaa tällaisissa tiloissa. Välipohjan, oikeammin varmaan yläpohjan päälle et tarvitse tuulensuojaaa mikäli tuuli ei pääse sotkemaan villoja. 20 cm on nykymittapuun hieman vähän, ehkä juuri riittävästi. Itse laittaisin 25-30 cm. Tervapaperin asemasta sisäpuolella kannattaa käyttää ilmansulkuna rakennuspaperia (esim Ekovilla X5). Jos rakenteessa on hyvä tuulensuoja, voi autotallintapauksessa hätätapauksessa ilmansulunkin unohtaa, jos halutaan päästä helpolla.

        10 vuoden kuluttua villa ei yläpohjassa enää painu, jos ei tuuli sitä ole myllännyt (rakenteissa virhettä). Sen pinta on kovettunut ja kellastunut ja seinävillan ei pitäisi olla painunut, jos se on hyvin tiukattu alunperin. Märkäpuhallettu villa ei menetä muotoaan mitenkään


      • 2665896

        Se mersus ei lähe käyntiin edes 28 asteen lämmössä hehehehehehehehehe!!!


      • ammattilainen
        yks monista kirjoitti:

        muovi on parempi jättää pois jos tila on jossain vaiheessa kylmillään ja muutenkin mitä sinne muovia laittaa jos ei koneellista ilmanvaihtoa? terva paperi sisäpuolelle muovin tilalle. joku kysyi selluvillasta eikös sitä sanota että yläpohjaan aina,seiniin joskus, lattiaan ei koskaan.. väitävät myyntimiehet että villa muka painu.. p..kapuhetta

        Muovia ei kannata käyttää hengittävän eristeen kanssa yleensäkään.Hygroskooppiset eristeet kuten juuri selluvilla eivät menetä eristystehoa hieman kosteanakaan. Toisaalta juuri sellaisissa tiloissa, jotka ovat joskus kylmillään, kosteus voi tiiivistyä ulkoa sisälle päin. Muovin takia eristeet kastuvat, koska muovi pysäyttää höyryn kulun. Jos päädyt lasi/kivivillaan, putoaa eristysteho dramaattisesti eristeen kastuessa. Toisaalta lasi/kivivilla vaativat höyrynsulkua siksi, että märkä villa ei eristä. Ota nyt tästä' selvää =)

        Joka tapauksessa mieletäni järkevin ratkaisu on selluvillaa seiniin joko ontelopuhalluksena tai levynä / märkäpuhalluksena sisältäpäin tai sitten esim. pellavaeriste ja rakennuspaperi (ei tervapaperi). Alapohjaan styroksi tai uretaanilevy. Onneksi tämän vuoden typeristä energiamääräyksistä ei tarvitse piitata, kun on kyseessä remontti ja toisaalta ei-jatkuvasti lämmitettävä tila


      • kylymä on
        ammattilainen kirjoitti:

        Muovia ei kannata käyttää hengittävän eristeen kanssa yleensäkään.Hygroskooppiset eristeet kuten juuri selluvilla eivät menetä eristystehoa hieman kosteanakaan. Toisaalta juuri sellaisissa tiloissa, jotka ovat joskus kylmillään, kosteus voi tiiivistyä ulkoa sisälle päin. Muovin takia eristeet kastuvat, koska muovi pysäyttää höyryn kulun. Jos päädyt lasi/kivivillaan, putoaa eristysteho dramaattisesti eristeen kastuessa. Toisaalta lasi/kivivilla vaativat höyrynsulkua siksi, että märkä villa ei eristä. Ota nyt tästä' selvää =)

        Joka tapauksessa mieletäni järkevin ratkaisu on selluvillaa seiniin joko ontelopuhalluksena tai levynä / märkäpuhalluksena sisältäpäin tai sitten esim. pellavaeriste ja rakennuspaperi (ei tervapaperi). Alapohjaan styroksi tai uretaanilevy. Onneksi tämän vuoden typeristä energiamääräyksistä ei tarvitse piitata, kun on kyseessä remontti ja toisaalta ei-jatkuvasti lämmitettävä tila

        seiniin. Kuulostaa hyvältä. Miten toi puhallus onnistuu seiniin? Tiedustelin puhallusvillaa katolle ja sain tarjouksen 12,5 € säkki (0,5 m3) sisältäen koneen vuokran? Voikohan tuolla samalla koneella puhaltaa myös seiniin?

        Siis jos siinä on se tervapaperi seinässä jo olemassa niin voikohan siihen puhaltaa selluvillan suoraan? Sitten toinen paperi: rakennuspaperi / Tervapaperi ? ja pintaan Gyprok tai lastulevy?

        Olisiko tässä oikea resepti?


    • tiy…

      – Finfoamia ja lautaa lattiaan.
      – Finfoamia ja paksu kuitulevy seiniin ja kattoon
      – lämmitys pienellä ilmalämpöpumpulla

      – kovalla pakkasella on 15°C sisällä

      Oon ollu tyytyväinen.

      Jos tekisin nyt niin laittaisin lattialämmityksen ilma-vesi lämpöpumpulla ja routalevyt ulkopuolelle.

      • ihan uutta asiaa

        jos tekisit nyt, onko vastaavaa jossain käytössä, ja tärkein mitä moinen kustantaa?


      • pelletti hinta nouse
        ihan uutta asiaa kirjoitti:

        jos tekisit nyt, onko vastaavaa jossain käytössä, ja tärkein mitä moinen kustantaa?

        Lämmitän kasvihuoneen pellets kaminalla, savuputki mahdollisimman pitkä alussa taivutettava ruostumaton teräs, sen jälkeen valmiiksi ostettava ruostumaton läpivienti osa ja piippu sadesuoja.

        Ostin käytettynä 600e. Lämmin ole pakkanen mikä tahansa.


      • tiy…
        ihan uutta asiaa kirjoitti:

        jos tekisit nyt, onko vastaavaa jossain käytössä, ja tärkein mitä moinen kustantaa?

        mulla toisessa rakennuksessa jossa on.
        – maavarainen betonilattia
        – sen päälle tuulensuojalevy, alu-eristyspaperi ja 20x40 mm: rimat 40 vm välein.
        – lattialämmityksen letku (paikallisesta putkiliikkeestä) kiertelee nurkasta lähtien edestakaisin.
        – letku on kytketty 20 mm: kupariputkilla lämmönvaihtimeen
        – lämmönvaihtimessa on kieroveden tavoitelämpötilaksi (talvella) asetettu 50°C
        – vesi-ilmapumppu lämmönvaidin (pieni kaappi seinällä) maksoi silloin kaikkine asennustarpeineen n. 1000 €.
        – asensin kaiken itse (sähköasennusta ei tarvittu – töpseli seinään)

        Laiteena mulla on:
        http://www.ultimatemarket.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=15022

        ps. mulla on tuollainen myös käyttöveden lämmittimenä


      • hus ja pois
        tiy… kirjoitti:

        mulla toisessa rakennuksessa jossa on.
        – maavarainen betonilattia
        – sen päälle tuulensuojalevy, alu-eristyspaperi ja 20x40 mm: rimat 40 vm välein.
        – lattialämmityksen letku (paikallisesta putkiliikkeestä) kiertelee nurkasta lähtien edestakaisin.
        – letku on kytketty 20 mm: kupariputkilla lämmönvaihtimeen
        – lämmönvaihtimessa on kieroveden tavoitelämpötilaksi (talvella) asetettu 50°C
        – vesi-ilmapumppu lämmönvaidin (pieni kaappi seinällä) maksoi silloin kaikkine asennustarpeineen n. 1000 €.
        – asensin kaiken itse (sähköasennusta ei tarvittu – töpseli seinään)

        Laiteena mulla on:
        http://www.ultimatemarket.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=15022

        ps. mulla on tuollainen myös käyttöveden lämmittimenä

        olla myyntimiehiä tämä markkinoija täällä...


      • EN MYY
        hus ja pois kirjoitti:

        olla myyntimiehiä tämä markkinoija täällä...

        MTÄÄN
        —olen eläkevaari (74v) jolla on kaksi tervettä kättä ja luulin auttavani aloittajaa ongelman ratkaisussa.
        Ota herne pois nenästä ja aikuistu!


      • 245678
        EN MYY kirjoitti:

        MTÄÄN
        —olen eläkevaari (74v) jolla on kaksi tervettä kättä ja luulin auttavani aloittajaa ongelman ratkaisussa.
        Ota herne pois nenästä ja aikuistu!

        niin ammattimainen ote että luulin myyjäksi....anteeksi.


    • netistä lisää neuvoj

      no autotallissa voinee unohtaa "terveydelliset " tavat rakentaa.Ilmanvaihto kuitenkin asennettava.Ei koneellista,jollei tallissa tehdä korjauksia auton käydessä,ja silloinkin imu suoraan pakoputkeen.
      paeri on luultavasti kiinni vuorilaudassa,jos teet lämpöeristeen villasta ,sinun täytyy repiä se tuuletuksen
      takia pois,ja asentaa uusi tuulensuoja jättämällä vähintään 2,5cm ilmarako vuorilaudan taakse.Tuulensuojalevy
      tässätapauksessa.senjälkeen lämpöeristevilla(vuorivilla)paksuus riippuen mitä lämpötilaa aiot pitää yllä.
      Jokatapauksessa joudut tekemään lisäkoolauksen.Senjälkeen höyrysulku ja kipsilevy(paloluokitus)
      Itse käyttäisin styrofoameristystä.Revi paperit pois ,ei tarvitse uutta tuulensuojaa.Asenna styrofoam(75mm)
      käyttämällä esim 25mm rimaa vuorilaudan ja eristeen väliin.Liimaa ja tiivistä eristeet uretaanivaahdolla
      koolauksiin,Nyt koolaukset ja eriste ovat samassa tasossa.Jos haluat lisää eristettä laita 50mm pontattu
      styrofoam rimojen avulla poikittain edellisten päälle,Rimoihin asennat kipsilevyt.Yläpohja vastaavasti ,eristepaksuus voisi olla min 150mm.Ei tarvitse erikseen hoyrysulkuja.Nopea asentaa ja kustannuksiltaan
      samaa luokkaa kuin villa vaikka neliöhinta korkeampi onkin.Huoioi mahdolliset paloturvavaatimukset.
      Alapohja sitten se mahdollinen ongelma onkin

      Jos et halua repiä paperia ja jättää tuuletusrakoa,on seurauksena maalien irtoaminen ja mahdolliset homehtumiset ulkovuorauksessa,Autotallissa tahtoo se höyrysulku olla piankin täynnä naulareikiä yms
      joista höyrypaineet karkaavat vuoripintaan.Jos se on maalattu punamullalla tai siinä on vanha(valmiiksi halkeillut)öljymaali niin jonkunaikaa tuulettuu läpikin.
      Ja hyvät tuuletukset myös yläpohjaan.

    • jhgffghj

      Pilkkoisin vanhan moottorisahalla jätelavalle. On paljon helpompi tehdä kokonaan uudestaan, jos siis hyvän haluaa. Muuten kannattaa pitää kylmänä -siitä peltikin tykkää. Ajattele myös myyntiä. Siinä olet sitten vastuussa, jos hometta löytyy.

      • pahvi kortsu

        kaikki sadetakista lähtien pitää rakentaa ilman vesihöyryn eli kosteuden läpäiseväksi, sillä maailma pelastuu kun rakenteisiin pikkuisen päästetään kosteutta hengittävien paperien läpi eikä anneta muovien sulkea kosteuden reittiä villoihin


      • kylymä on
        pahvi kortsu kirjoitti:

        kaikki sadetakista lähtien pitää rakentaa ilman vesihöyryn eli kosteuden läpäiseväksi, sillä maailma pelastuu kun rakenteisiin pikkuisen päästetään kosteutta hengittävien paperien läpi eikä anneta muovien sulkea kosteuden reittiä villoihin

        huono materiaali siinä ulkovuorilaudassa kiinni?
        Eikö se hengitä?

        Kannattaako ottaa pois jos laittaa puhallusvillaa?


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3130
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2894
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2326
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1316
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1083
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe