Akkulaturi millainen?

ei hajuakaan mitä te

55

28827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diesel miäts.

      16.90 jos lataat pelkästään 12 voltin auton akkuja tai sitä hiukan isompia esim. traktorin akkua.

      laiteessa maksat turhista toiminnoista.

      kattopas tuolta. http://www.motonet.fi/web/guest/muut

    • turhake tuokin

      Viime vuosina aika monet maksoivat 40000-60000t€ ihan tavallisen henkilöauton tekniikoilla kasatusta citymaasturista sillä perusteella että kerran vuodessa pitää viedä peräkärryllä jotain mökille. Ai niin ja siellä mökkitiellä on se kivi jonka kohdalla pitää kääntää hiukan rattia mutta kun on cittari niin ei tarvii.

      Kyllä 50-60€ kunnollisesta elektronisesta akkulaturista tuntuu tuon rinnalla aika järkevältä hankinnalta vaikka sitä ei käyttäisi kertaakaan.

    • The mousetrap

      CTEK laturi on ylivoimainen ominaisuuksiltaan, eikä hintakaan ole kuin 20€ enemmän kuin laittamassasi linkissä.

      Suosittelen, jos haluat ladata akkusi täyteen turvallisesti ilman ylijännitteen aiheuttamaa kiehutusta. Laite hyväksytty myös ulkokäyttöön.

      Miten niin akkulaturia tarvitsee vain kerran vuodessa? Kun on tämmöisiä pitkiä pakkasjaksoja, niin viisas autoilija lataa sen akun välillä täyteen laturilla, eikä odota että akku ilmoittaa olevansa tyhjä.

      Osta kerralla kunnon laturi ja et varmasti kadu.

      http://www.tekniikanmaailma.fi/muu-tekniikka/vertailut/tm-vertailu-kevyet-akkuvaraajat

      • fiat/mersu

        Tottahan on että jos ainut käyttö on akunlataus, on tuo ctek hyvä.

        Mutta jotkut ostavat fiattejakin, vaikka 20000€ enemmän kun maksaa sais paremman auton.
        Hintasuhdehan on sama!

        Totta on että jos ajaa muutaman km matkoja, kannattaisi akku ladata usein. (huonon akun joutuu ladata useammin).

        Käytän laturia muuhunkin, joten elektroniset ei käy.


      • The mousetrap
        fiat/mersu kirjoitti:

        Tottahan on että jos ainut käyttö on akunlataus, on tuo ctek hyvä.

        Mutta jotkut ostavat fiattejakin, vaikka 20000€ enemmän kun maksaa sais paremman auton.
        Hintasuhdehan on sama!

        Totta on että jos ajaa muutaman km matkoja, kannattaisi akku ladata usein. (huonon akun joutuu ladata useammin).

        Käytän laturia muuhunkin, joten elektroniset ei käy.

        Niinpä niin! Aloittaja kysyi paljonko kannattaa maksaa akkulaturista. Minun mielestäni kunnon laturista kannattaa maksaa 47€, kuin paljon huonommasta 29€.

        Jos sinä käytät akkulaturia jonkun virtalähteenä, niin miten se liittyy tähän asiaan? Ja varsinkin mitä tekemistä jonkun auton hinnalla on tähän asiaa? Jos sinulle 20€ on sama kuin 20000€ niin aikamonelle muulle se ei ole.


      • kpg1
        The mousetrap kirjoitti:

        Niinpä niin! Aloittaja kysyi paljonko kannattaa maksaa akkulaturista. Minun mielestäni kunnon laturista kannattaa maksaa 47€, kuin paljon huonommasta 29€.

        Jos sinä käytät akkulaturia jonkun virtalähteenä, niin miten se liittyy tähän asiaan? Ja varsinkin mitä tekemistä jonkun auton hinnalla on tähän asiaa? Jos sinulle 20€ on sama kuin 20000€ niin aikamonelle muulle se ei ole.

        Halvoissa on yleensä johdinten eristeet pakkasessa kovettuvaa muovia.
        ---> ei tahdo kaapelit pysyä kiinni, kun ei johtoja saa suorana pysymään tai sitten irtoaa ne hauenleuat irti johdosta.

        Suosittelen ulkokäyttöön jyväksyttyä mallia, sillä harvan emäntä katsooo hyvällä jos sisälle raahaa akkua vuorokaudeksi (ladatessa syntyy kaasua, huom. tuuletus).


    • Ruotsalsita laatua

      En muista ostais vaikka c-tekissä on kumman kovat muovi johdot niin silitikin c-tek .

      • R.i.p.TommyTabermann

        Kävin hakemassa tänään Ctek Multi XS7000-härdellin. Ensimmäinen 62 Ah starttiakku latautumassa täyteen ja hyvältä vaikuttaa, PAITSI että kun eilen veneellä ajelin akun noin puoleen, ja tänään vasta laitoin lataukseen (vanha akkulaturi simahti jonka vuoksi Ctek tilalle) niin tuo Ctek XS7000 lämpenee aika metkasti. Siirsin tuossa pöydällä äsken ja jos herkempikätinen ottaisi kiinni niin voisi olla ettei kauaa kädessä pitelisi. Pistin lämpötila-anturin laturin alle ja lämmöt nousi 58,4 asteeseen. Tiedä häntä miten tarkka, sisältä varmasti kuumempi tuo laturi. Jos omistatte Ctekin latureita, onko samaa vaivaa teillä? Puupöytään tulee kohta laturinmuotoinen palanut läntti... ;)


      • R.i.p.TommyTabermann kirjoitti:

        Kävin hakemassa tänään Ctek Multi XS7000-härdellin. Ensimmäinen 62 Ah starttiakku latautumassa täyteen ja hyvältä vaikuttaa, PAITSI että kun eilen veneellä ajelin akun noin puoleen, ja tänään vasta laitoin lataukseen (vanha akkulaturi simahti jonka vuoksi Ctek tilalle) niin tuo Ctek XS7000 lämpenee aika metkasti. Siirsin tuossa pöydällä äsken ja jos herkempikätinen ottaisi kiinni niin voisi olla ettei kauaa kädessä pitelisi. Pistin lämpötila-anturin laturin alle ja lämmöt nousi 58,4 asteeseen. Tiedä häntä miten tarkka, sisältä varmasti kuumempi tuo laturi. Jos omistatte Ctekin latureita, onko samaa vaivaa teillä? Puupöytään tulee kohta laturinmuotoinen palanut läntti... ;)

        Minä kävisin kyllä vaihtamassa tun laturin uuteen ostamassani
        liikkeessä. Muistaakseni tuo liki 60 astetta hipoo käyttölämpötinan
        kattoa. Niin hyvä ja paljon älykästä elecktroniikka sisältävä Ctek
        onkin, niin saatta olla jotain vikaakin ja elektroniikan kestävyys
        on koeteusella pitemmän päälle. Manuaalista voit tietenkin tarkistaa
        tuon suurimman käyttökämpötilan. Netistäkin löytyy paljon tietoa
        Ctekistä, on ihan hyvät sivut.

        Minulla on pienempi "yleismalli" jolla olen ladannut 2-3 Ah:n akuista
        80 Ah:n akkuihin ja se lämpenee huomattavasti vähemmän sulfatoinnin
        poistovaiheesakin suurehkoilla akuilla.

        Ps. Olin juuri kuulevinani, että runoilijasta olisi aika jättänyt? Rajamäki
        ainakin nousee eduskuntaan Tabermannin tilalle. Jos näin on, niin
        kunnia Hänen muistolleen.


      • usko meni
        Täpinä kirjoitti:

        Minä kävisin kyllä vaihtamassa tun laturin uuteen ostamassani
        liikkeessä. Muistaakseni tuo liki 60 astetta hipoo käyttölämpötinan
        kattoa. Niin hyvä ja paljon älykästä elecktroniikka sisältävä Ctek
        onkin, niin saatta olla jotain vikaakin ja elektroniikan kestävyys
        on koeteusella pitemmän päälle. Manuaalista voit tietenkin tarkistaa
        tuon suurimman käyttökämpötilan. Netistäkin löytyy paljon tietoa
        Ctekistä, on ihan hyvät sivut.

        Minulla on pienempi "yleismalli" jolla olen ladannut 2-3 Ah:n akuista
        80 Ah:n akkuihin ja se lämpenee huomattavasti vähemmän sulfatoinnin
        poistovaiheesakin suurehkoilla akuilla.

        Ps. Olin juuri kuulevinani, että runoilijasta olisi aika jättänyt? Rajamäki
        ainakin nousee eduskuntaan Tabermannin tilalle. Jos näin on, niin
        kunnia Hänen muistolleen.

        CTEKiä kovasti kehuttu mutta 2007 ostettu c tek xs 3600 multi akkulaturi, noin 50 e oikuttelee 10 asteen pakkasella. Kyllä pisti vihaksi. Kaikki hehkuttaa kyseistä laturia. Itsekin pidin sitä huippuna mutta nyt usko meni. MODE nappi ei toimi enää kuin ennen. Ei vaihda enää. Sisälle vie lämpöseen niin sitten oikutellen vaihtaa. Takuu 2 v ohi.


      • usko meni kirjoitti:

        CTEKiä kovasti kehuttu mutta 2007 ostettu c tek xs 3600 multi akkulaturi, noin 50 e oikuttelee 10 asteen pakkasella. Kyllä pisti vihaksi. Kaikki hehkuttaa kyseistä laturia. Itsekin pidin sitä huippuna mutta nyt usko meni. MODE nappi ei toimi enää kuin ennen. Ei vaihda enää. Sisälle vie lämpöseen niin sitten oikutellen vaihtaa. Takuu 2 v ohi.

        Myönnän liputtaneeni Ctekin puolesta. Hyvät kokemukseni ovat mallista Zafir 90 tai jotain sinne päin. Sen käyttö on sallittu vielä 20 asteen pakkasessa ja on käytettykin. Sen olen havainnut, että sen kytkemisessä ovat omat "rituaalinsa". Ensin pannaan latausjohdot kiinni ja sen jälkeen valitaan toiminto. Vasta sitten pistotulppa rasiaan, kokeilepa jos auttaisi.

        Käsiini osui muuten mökillä käydessäni Bilteman autoilijoille suunnattu vihkonen ja siinä tarjottiin saman tapaista laturia 29 €:n hintaan.


      • Vierailija01
        usko meni kirjoitti:

        CTEKiä kovasti kehuttu mutta 2007 ostettu c tek xs 3600 multi akkulaturi, noin 50 e oikuttelee 10 asteen pakkasella. Kyllä pisti vihaksi. Kaikki hehkuttaa kyseistä laturia. Itsekin pidin sitä huippuna mutta nyt usko meni. MODE nappi ei toimi enää kuin ennen. Ei vaihda enää. Sisälle vie lämpöseen niin sitten oikutellen vaihtaa. Takuu 2 v ohi.

        Eli ostamassasi Ctek XS3600:si oli vain 2 v takuu? Kirjoitan siksi, kun itse juuri harkitsen laturin ostoa, ja tällä hetkellä olen juuri tuon Ctek XS3600 kannalla, kun näyttäisi Prismasta löytyvän eikä hirveästi vaihtoehtoja näytä siinä kaupassa olevan. Mut siis tuosta takuusta... nyt näyttäisi ainakin Prisman nettisivuilla lukevan, että ko. laturin takuu on viisi vuotta. Linkki:

        http://www.prisma.fi/market/prisma?a_Visit:tuote=7nh6sfih5oo9di9l&kategoriaTunniste=AUTOSÄHKÖ&path=Autotuotteet/Autotarvikkeet/AUTOSÄHKÖ&myymala=Prisma Hyvinkää&paikkakunta=Hyvinkää&osuuskauppa=HOK-ELANTO&hakusana=akkulaturi&pageName=Hakutulos

        Mietin vaan, että kummallista, jos takuu on ollut kaksi vuotta alunperin, ja ainakin sinulla ollut ongelmia laturin kanssa, miksi nostaa takuu viiteen vuoteen? Mutta ehkä itse uskallan hankinnan tehdä, kun tuo takuu noin pitkä nykyään. Pitäisi kyllä käyttää näillä pakkasilla, että toimiikohan tuo -20 asteessa, jos sinulla ongelmia -10:ssä...?


      • The mousetrap
        Vierailija01 kirjoitti:

        Eli ostamassasi Ctek XS3600:si oli vain 2 v takuu? Kirjoitan siksi, kun itse juuri harkitsen laturin ostoa, ja tällä hetkellä olen juuri tuon Ctek XS3600 kannalla, kun näyttäisi Prismasta löytyvän eikä hirveästi vaihtoehtoja näytä siinä kaupassa olevan. Mut siis tuosta takuusta... nyt näyttäisi ainakin Prisman nettisivuilla lukevan, että ko. laturin takuu on viisi vuotta. Linkki:

        http://www.prisma.fi/market/prisma?a_Visit:tuote=7nh6sfih5oo9di9l&kategoriaTunniste=AUTOSÄHKÖ&path=Autotuotteet/Autotarvikkeet/AUTOSÄHKÖ&myymala=Prisma Hyvinkää&paikkakunta=Hyvinkää&osuuskauppa=HOK-ELANTO&hakusana=akkulaturi&pageName=Hakutulos

        Mietin vaan, että kummallista, jos takuu on ollut kaksi vuotta alunperin, ja ainakin sinulla ollut ongelmia laturin kanssa, miksi nostaa takuu viiteen vuoteen? Mutta ehkä itse uskallan hankinnan tehdä, kun tuo takuu noin pitkä nykyään. Pitäisi kyllä käyttää näillä pakkasilla, että toimiikohan tuo -20 asteessa, jos sinulla ongelmia -10:ssä...?

        Täytyi ihan tarkastaa tuo takuuasia. Itsellä juurikin tuo Ctek XS3600, ostettu 10/2009. Kun on vielä laatikkokin jäljellä ja siinä seisoo isolla, 5 year guarantee. Mutta mutta, käyttöohjeessa kuitenkin puhutaan 2 vuoden takuusta. No ovat näköjään päivittäneet käyttöohjeen tuolta osin.

        http://www.ctek.com/files/manual/Multi-XS-3600_fi.pdf

        Muutoin vinkkinä tuohon lataukseen. Akku kannattaa laittaa lataukseen mieluummin kun tulee ajosta, jolloin akku on lämpöisempi ja latautuu paremmin. Ei kannata odottaa että akku menee tyhjäksi ja yrittää sitten ladata sitä tulipalopakkasessa. Lyhyttä pätkää ajaville hyvä laite, varsinkin kun akku alkaa olla jo parhaat vuotensa nähnyt.

        Siis kun pidät säännöllisesti latailemalla akun täytenä, niin ehkä välttyy siltä että jossain starttauksessa kuluu tuttu ääni, kevvääääääämmällä.


      • M Koivupalo
        Vierailija01 kirjoitti:

        Eli ostamassasi Ctek XS3600:si oli vain 2 v takuu? Kirjoitan siksi, kun itse juuri harkitsen laturin ostoa, ja tällä hetkellä olen juuri tuon Ctek XS3600 kannalla, kun näyttäisi Prismasta löytyvän eikä hirveästi vaihtoehtoja näytä siinä kaupassa olevan. Mut siis tuosta takuusta... nyt näyttäisi ainakin Prisman nettisivuilla lukevan, että ko. laturin takuu on viisi vuotta. Linkki:

        http://www.prisma.fi/market/prisma?a_Visit:tuote=7nh6sfih5oo9di9l&kategoriaTunniste=AUTOSÄHKÖ&path=Autotuotteet/Autotarvikkeet/AUTOSÄHKÖ&myymala=Prisma Hyvinkää&paikkakunta=Hyvinkää&osuuskauppa=HOK-ELANTO&hakusana=akkulaturi&pageName=Hakutulos

        Mietin vaan, että kummallista, jos takuu on ollut kaksi vuotta alunperin, ja ainakin sinulla ollut ongelmia laturin kanssa, miksi nostaa takuu viiteen vuoteen? Mutta ehkä itse uskallan hankinnan tehdä, kun tuo takuu noin pitkä nykyään. Pitäisi kyllä käyttää näillä pakkasilla, että toimiikohan tuo -20 asteessa, jos sinulla ongelmia -10:ssä...?

        Ostin vuonna 2006 tai 2007 Ctek 3600xs:n ja se toimi muuten oikein hyvin, mutta alle -20C lämpötilassa johtojen eristeet menivät niin koviksi, että sekä 230V liityntäjohto että toisiopuolen akkukaapeleista rapsahti eristeet paikoitellen kokonaan irti kun avasin johtokiepit ennen käyttöä. Siis aivan oikeasti kummallakin puolella näkyin kuparia!!!! Muuten niin laadukas mutta en minä ainakaan tarvi akkulaturia koskaan kun ulkona on lämmintä.


      • 5v takuu
        The mousetrap kirjoitti:

        Täytyi ihan tarkastaa tuo takuuasia. Itsellä juurikin tuo Ctek XS3600, ostettu 10/2009. Kun on vielä laatikkokin jäljellä ja siinä seisoo isolla, 5 year guarantee. Mutta mutta, käyttöohjeessa kuitenkin puhutaan 2 vuoden takuusta. No ovat näköjään päivittäneet käyttöohjeen tuolta osin.

        http://www.ctek.com/files/manual/Multi-XS-3600_fi.pdf

        Muutoin vinkkinä tuohon lataukseen. Akku kannattaa laittaa lataukseen mieluummin kun tulee ajosta, jolloin akku on lämpöisempi ja latautuu paremmin. Ei kannata odottaa että akku menee tyhjäksi ja yrittää sitten ladata sitä tulipalopakkasessa. Lyhyttä pätkää ajaville hyvä laite, varsinkin kun akku alkaa olla jo parhaat vuotensa nähnyt.

        Siis kun pidät säännöllisesti latailemalla akun täytenä, niin ehkä välttyy siltä että jossain starttauksessa kuluu tuttu ääni, kevvääääääämmällä.

        ctekin 5 v takuulla. 2007 ostettu xs 3600 ei toimi enää. Siis modenäppäin. Laturia käytetty vähän ja kohdeltu hyvin. Vaikka meinasin etten osta toista samanlaista ptä, niin takuu nyt pitkä että uskaltaa.


      • Arska Vaan
        Vierailija01 kirjoitti:

        Eli ostamassasi Ctek XS3600:si oli vain 2 v takuu? Kirjoitan siksi, kun itse juuri harkitsen laturin ostoa, ja tällä hetkellä olen juuri tuon Ctek XS3600 kannalla, kun näyttäisi Prismasta löytyvän eikä hirveästi vaihtoehtoja näytä siinä kaupassa olevan. Mut siis tuosta takuusta... nyt näyttäisi ainakin Prisman nettisivuilla lukevan, että ko. laturin takuu on viisi vuotta. Linkki:

        http://www.prisma.fi/market/prisma?a_Visit:tuote=7nh6sfih5oo9di9l&kategoriaTunniste=AUTOSÄHKÖ&path=Autotuotteet/Autotarvikkeet/AUTOSÄHKÖ&myymala=Prisma Hyvinkää&paikkakunta=Hyvinkää&osuuskauppa=HOK-ELANTO&hakusana=akkulaturi&pageName=Hakutulos

        Mietin vaan, että kummallista, jos takuu on ollut kaksi vuotta alunperin, ja ainakin sinulla ollut ongelmia laturin kanssa, miksi nostaa takuu viiteen vuoteen? Mutta ehkä itse uskallan hankinnan tehdä, kun tuo takuu noin pitkä nykyään. Pitäisi kyllä käyttää näillä pakkasilla, että toimiikohan tuo -20 asteessa, jos sinulla ongelmia -10:ssä...?

        Eikös tämmösten pitäs toimia Lapissakin, mikä tuo -20 asteen raja on? Vaan tokkopa pulmaa tulee jos laite lämpenee kuten joku mainitsi:)


      • Lämpö rikkoo elkot
        R.i.p.TommyTabermann kirjoitti:

        Kävin hakemassa tänään Ctek Multi XS7000-härdellin. Ensimmäinen 62 Ah starttiakku latautumassa täyteen ja hyvältä vaikuttaa, PAITSI että kun eilen veneellä ajelin akun noin puoleen, ja tänään vasta laitoin lataukseen (vanha akkulaturi simahti jonka vuoksi Ctek tilalle) niin tuo Ctek XS7000 lämpenee aika metkasti. Siirsin tuossa pöydällä äsken ja jos herkempikätinen ottaisi kiinni niin voisi olla ettei kauaa kädessä pitelisi. Pistin lämpötila-anturin laturin alle ja lämmöt nousi 58,4 asteeseen. Tiedä häntä miten tarkka, sisältä varmasti kuumempi tuo laturi. Jos omistatte Ctekin latureita, onko samaa vaivaa teillä? Puupöytään tulee kohta laturinmuotoinen palanut läntti... ;)

        "Ctek XS7000 lämpenee aika metkasti"

        Faija osti kesämökille muutama vuosi siitten CTEK:in Multi XS 7000-laturin. On aurinkosähköä, tuulimylly ja nyttemmin myös "oikeat" sähköt. Akusto on AGM-tyyppiä, ja niitä on rinnakkain pari kappaletta. Yksi akku taitaa olla 95Ah tai jotain sinne päin, ja yhteensä siis noin 190Ah.

        Akusto tarvitsi latausta, ja laturi tietenkin latasi aluksi täydellä virralla (7A).
        Tulin kokeilleeksi laturin lämpötilaa päältäpäin. VOI TAIVAS sitä kuumuuden määrää. Kokeiltuani lämpötilaa pohjasta, olin vähällä polttaa sormeni !! Laitteessa on MUOVIKUORET, jotka eristävät lämpöä tehokkaasti!

        Eipä voi ennustaa pitkää ikää laturin komponenteille. Miksi ihmeessä laitteen kuori ei ole alumiinia, jotta laite jäähtyisi paremmin?

        CTEK on olevinaan laatupeli. Minun silmissäni kyseisen laturin laatupisteet romahtivat hyvin alas.

        Hävetkää, CTEK, jos osaatte.


      • Anonyymi
        usko meni kirjoitti:

        CTEKiä kovasti kehuttu mutta 2007 ostettu c tek xs 3600 multi akkulaturi, noin 50 e oikuttelee 10 asteen pakkasella. Kyllä pisti vihaksi. Kaikki hehkuttaa kyseistä laturia. Itsekin pidin sitä huippuna mutta nyt usko meni. MODE nappi ei toimi enää kuin ennen. Ei vaihda enää. Sisälle vie lämpöseen niin sitten oikutellen vaihtaa. Takuu 2 v ohi.

        http://www.jj75.net/content/479_motonet_ctek_laturin_painonapin_pikakorjausopas.pdf

        10v. myöhemmin... jotain pänni ja korjasi.


      • Anonyymi
        R.i.p.TommyTabermann kirjoitti:

        Kävin hakemassa tänään Ctek Multi XS7000-härdellin. Ensimmäinen 62 Ah starttiakku latautumassa täyteen ja hyvältä vaikuttaa, PAITSI että kun eilen veneellä ajelin akun noin puoleen, ja tänään vasta laitoin lataukseen (vanha akkulaturi simahti jonka vuoksi Ctek tilalle) niin tuo Ctek XS7000 lämpenee aika metkasti. Siirsin tuossa pöydällä äsken ja jos herkempikätinen ottaisi kiinni niin voisi olla ettei kauaa kädessä pitelisi. Pistin lämpötila-anturin laturin alle ja lämmöt nousi 58,4 asteeseen. Tiedä häntä miten tarkka, sisältä varmasti kuumempi tuo laturi. Jos omistatte Ctekin latureita, onko samaa vaivaa teillä? Puupöytään tulee kohta laturinmuotoinen palanut läntti... ;)

        Ctek laturia en ottais vaikka maksettis. täysin paska laturi. halpislaturit päihittää ne mennen tullen, ja ne myös toimivt luotettavasti toisn kuin ctek. tunnen 4 kaveria joilla tämä kehyttu laturi ctek. Kaikilla hajonnut itellä halpa automaattilaturi toiminut jo 10v ilman ongelmia.


    • ole hyvä

      Itse ostin Honkkarista tuollaisen 20,- maksavan laturin, ja hyvin sillä sai ladattua sen ainoan kerran, kun olen akun latausta ulkoisella laturilla joutunut hoitamaan (auto oli seissyt 6 viikkoa ja jännite tippunut niin alas, ettei startti enää jaksanut).
      Muuten ei ole ollut ulkoiselle laturille tarvetta, sama 9 vuotta vanha alkuperäisakku on yhä Volvossa kestänyt.

    • pyysteriä

      Minkälaisia merkintöjä pitäisi katsella noiden tuotteiden pakkauksissa, jos hyvän haluaa?

      Tekniset tiedot:
      Jännite: 230 V ~ 50 Hz,
      Ottovirta: 0,77 A
      Ottoteho: 143 W,
      Antojännite: 12 V DC,
      Antovirta: 8 A arith. / 12 A eff.
      Akunvarauskyky: 26-200 Ah
      Paino: 3,3 kg.

      Ainoa minkä tuosta tajuan on, että tuote painaa 3,3 kg. Kauankohan täysin tyhjän henkilöauton akun lataukseen menisi niin, että sen saisi talvella käyntiin?

      Itse ajattelin seuraavanlaista MotoNetistä:

      Nimike
      Akkulaturi Einhell AFN12 12V 12A
      Hinta
      37.50 €

    • Laddare

      Tuo on tyypillinen vähän järeämmän kaluston laturi, millä saa dieselinkin akun melko nopeasti täyteen (100-200 Ah.) Käy hyvin myös henkilöautoille (60 Ah).
      Näkyy piikkitehot olevan 12 A , mutta lataa käytännössä 8 A:lla. Latauksen aikana ampeerit vähenee sitä mukaa kun akun varaustila paranee.
      Kyllä tolla saa tyhjänkin akun tunnissa sellaiseen kuntoon, että auto lähtee tulille.
      Takavuosina oli etelärannikollakin -32 ja auto ei jaksanut käynnistyä. Latasin 4A:lla 2 tuntia ja sen jälkeen jo jaksoi lähteä tulille ilman lokilämmitintä tietysti.
      Tuo 4A Modernum on pelittänyt jo 20 vuotta, mutta sain kuitenkin 3,6 ctekin. Hyvin tuntuu sekin toimineen, mutta kaapelit on jäykähköt, joten ne pitää oikaista jo lämpimässä sisätilassa. Hyvin se ilmoittelee latauksen tilasn merkkivaloilla ja soveltuu mp-akuista isoihin akkuihin asti. Lämpenee kyllä ulkoilmassakin melkoisesti, mitenköhän lämpimässä tallissa.

      • pyysteriä

        Kiitos paljon tiedosta!

        Mietin jos hommaisin kaksi laturia. Isäpuolella on konehallissa tällainen:
        http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=45-5514

        Kehui pirusti.

        Itse päädyin ominaisuuksien (-30, kaikenmaailmat suojat ja korjaustoiminnot) ja hinnan puolesta tähän:
        http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=45-5547

        http://www.ctek.com/se/en/chargers/MXS 5.0 POLAR


        Toisesta en vielä tiedä... Mietin Einhelliä, mutta jos hommaisinkin sellaisen, jossa on sisäänrakennettu toiminto ja/tai pika-apukäynnistys.

        En halua mitään ihan halvinta ja (yleensä) huonointa ostaa, että ei enää joudu jäädä ihmettelemään kampi kädessä kun auto ei starttaakkaan. Lupasin itselleni hakea laturin aikoja sitten, mutta taas laiska ostaa vasta kun on pakko. Ja paskasta puheenollen niin tuollainen Lidlin monitoimityökalu hajosi äsken käsiin kun otin sen ensimmäistä kertaa työkalupakista käyttämättömänä ja avasin yrittääkseni katsoa onko siinä mitä työkaluja. Joku kiinnitys tippui ja terät lattialle perässä... Kesästä asti ollut pakissa ja kerran koskenut siihen kun otin pakkauksesta pois. Ei ole tainnut kesää tärinää auton peräkontissa.


      • pyysteriä
        pyysteriä kirjoitti:

        Kiitos paljon tiedosta!

        Mietin jos hommaisin kaksi laturia. Isäpuolella on konehallissa tällainen:
        http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=45-5514

        Kehui pirusti.

        Itse päädyin ominaisuuksien (-30, kaikenmaailmat suojat ja korjaustoiminnot) ja hinnan puolesta tähän:
        http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=45-5547

        http://www.ctek.com/se/en/chargers/MXS 5.0 POLAR


        Toisesta en vielä tiedä... Mietin Einhelliä, mutta jos hommaisinkin sellaisen, jossa on sisäänrakennettu toiminto ja/tai pika-apukäynnistys.

        En halua mitään ihan halvinta ja (yleensä) huonointa ostaa, että ei enää joudu jäädä ihmettelemään kampi kädessä kun auto ei starttaakkaan. Lupasin itselleni hakea laturin aikoja sitten, mutta taas laiska ostaa vasta kun on pakko. Ja paskasta puheenollen niin tuollainen Lidlin monitoimityökalu hajosi äsken käsiin kun otin sen ensimmäistä kertaa työkalupakista käyttämättömänä ja avasin yrittääkseni katsoa onko siinä mitä työkaluja. Joku kiinnitys tippui ja terät lattialle perässä... Kesästä asti ollut pakissa ja kerran koskenut siihen kun otin pakkauksesta pois. Ei ole tainnut kesää tärinää auton peräkontissa.

        Toisesta en vielä tiedä... Mietin Einhelliä, mutta jos hommaisinkin sellaisen, jossa on sisäänrakennettu >>>toiminto


    • laddare2

      Pitää tietysti vähän miettiä, minkälaisessa paikassa asuu ja mitkä on mahikset ladata. Lämpimässä tallissa voi ladata millä tahansa, mutta ulkona pitää olla ainakin kosteuden tai jopa veden kestävä malli.
      Yleensä peltikuoriset (Einhell) ovat niin avoimia, että pitää ladata katon alla.
      C-tek näyttää olevan IP 65 eli jotakin luokkaa jopa ruiskutetun veden kestävä, joten sillä voi ladata sateellakin ulkona, jos vaan saa tolpasta sähköä. Ei tietysti kannata jättää ihan sateen armoille, koska tuo pieni laturi mahtuu mainiosti konepellin alle.
      ( IP66 on muistaakseni "jatkuvan paineveden kestävä" eli järein suojausluokka)
      JOs taas auto on kadulla , niin apustarttiakku voisi olla paikallaan. Eli ehkä 40-60 euroa maksava kannettava salkku, mistä saa käynnistyskaapelit kytketyksi autoon, valaisimen ja joissakin on jopa kompura renkaiden ilmanpaineen lisäystä varten.
      (Ei tarvi kotoa raahata mukana toista akkua ja kaapeleita, mikä onkin likaista hommaa ja lisäksi hapoilla voi turmella jopa vaatteita)
      Kyllä periaatteessa yhdellakin laitteella pitäisi selvitä ja siihen tuo ctek polar näyttäisi olevan erinomainen laite. Hintakin vielä kohtuullinen. Näyttää se 7.0 A laite olevan kohtuuttoman hintainen ominaisuuksiin nähden.
      MInä ainakin käytän pakkasilla aina sitä lumihiutaleasentoa (14,4 V), niin lataa terhakkaammin eikä mene kauaakaan kun ilmaisinvalo jo näyttää "täyttä".

    • pyysteriä

      Joo aivan. Tuo Einhell pitää kyllä tosiaan suojata (huonolla kelillä ainakin joku pieni peite, mutta niin että ilmanvaihto hoituu ja mielellään valvoo vieressä) ja noita näkeekin pääasiassa lämpimissä konehalleissa ym. korjaamoissa. Tuote olikin BLUE (harrastaja) line, eikä RED (ammatti) line toisin kuin kuvassa. Einhellin sivuilta löytyi pelkästään blueline autolatureita ja myyjä sanoi ettei redlinejä ole vuosiin ollut myynnissä ja nimi, malli ja tuotenumero täsmäsi väri oli vain eri, ominaisuudet samat niin otin sellaisenkin sitten.

      Kiitos muuten noiden luokitusten selventämisestä. On pitänyt niihinkin joskus perehtyä, mutta jäänyt taas.

      Oli tutun kanssa vääntöä, että sopiiko tuo cTek täysin tyhjän akun lataamiseen. Omasta mielestä sopii, isäpuolen laite sopii ainakin ja niin esitteessä luvattiin, mutta yksi tuttu väitti sen olevan "vain joku ylläpitolaturi" ja hänelläkin on muka "ihan samanlainen cTek". No ei varmasti ole kun se on ostettu vuosia sitten ja tämä jonka ostin on uutuus ja kaikenlisäksi oranssi ei harmaa. Itsellä ainakin kova luottamus, että tuote toimii. Jokapuolella sitä kehutaan ja ainoastaan sen lämpenemisestä on sanottu, joka sekään ei mikään suuri juttu sinänsä ole.

      Nämä tarttuivat mm. mukaan:
      Akkulaturi Einhell AFN12 12V 12A 37.50 €
      Ylläpitolaturi CTEK MXS 5.0 Polar 12V/5A 89.90 €
      (49-3110) Akkutesteri kuormituksella 34.90 €

      Soitin aamulla klo. 10.00 ja sanottiin, että cTek on loppu ja 2-3 päivää kestää toimitus, mutta kun olin paikanpäällä niin klo. 12.00 tuli tekstari että tuote saapunut ja jumalauta se oli oikeasti saapunut ja varaosatiskiltä sai noudettua.

      333.65€ ostokset tuli tehtyä yhteensä (Sisältäen jokaisesta tuotteesta -10% kanta-asiakastarjous. Yleensä vihaan näitä kanta-asiakaspaskoja, mutta nyt tuli otettua juteltua myyjän kanssa asiasta n. 30min ja selvitettyä erittäin tarkkaan kaikki siihen liittyvät asiat ja ei pitäisi olla mitään negatiivista. Jos tulee jotain niin perun, mutta tulipahan ihan hyvät alet).

      Joskus pitää vielä tollainen "salkku" napata mukaan. Jossain on onnettomat kompurat (saa jonkun uimapatjan just ja just täytettyä). Osassa on tosiaan keltaisia tai punaisia vilkku varoitus/huomiovaloja, varoituskolmioita, juuri näitä kompuroita, työvaloja jne. kiinni.

      Einhellissä on muuten 6V, 12V, 24V ja pienempi ja vahvempi ampeerimäärä säädöt että ominaisuudet vaikuttavat ihan jees.

      • laddare3

        Einhell kuulostaa hyvältä säätöineen. Jos on kiire, niin isolla amperimäärällä latausta, mutta jos on aikaa vaikka yön yli niin suositan pienellä lataamista, sillä se on parempi akun pitkää käyttöikää ajatellen.
        Kun lukee ctek ohjeita, niin saa tiedon, että ctek on sekä laturi, että ylläpitolaturi samassa paketissa, sillä se juuri ajattelee ! . Kun varsinainen lataus on päättynyt, niin ctek siirtyy ylläpitotilaan ja latailee vaan tarvittaessa. Tämä on hyväksi kulkuneuvoille, mutta erityisesti talvisäilössä oleville akuille. Ei nimittäin haittaa yhtään vaikka unohtuisi laturi päälle useammaksi päiväksi.
        Lisää vääntöä keskusteluun tuo vanha tietämys, että autom laturi ei lataa tyhjää akkua. Joo, mullakin on sellanen, nimittäin legendaarinen 25 vuotias Auto-Matti EI lataa ihan tyhjää akkua, sillä juuri tuo laturi vaatii että akussa on "vastapainetta" ennen kuin alkaa ladata. Sempä vuoksi jouduin syksyllä lataamaan vaunun akkua ensin nimenomaan Ctekillä ja kun vähän aikaa oli ladattu, niin saatoin ottaa ctekin pois ja kytkeä taas vanhan aut. laturin töihinsä.
        Vanha 4A laturi teki koko vuorokauden töitä kunnes akku oli täysi ja led vihreä.


    • ladda 1200s

      En vastaa kumpaankaan kysymykseesi, mutta kerron, että jos ostat elektronisen laturin, sellainen ominaisuus kuin muisti saattaa olla joissain käyttötilanteissa hyvä ominaisuus.

      Tarkoitan sitä, että laturi jatkaa samalla asetetulla lataustavalla sähkökatkon jälkeen. Benton BX-1 -mallin vanhemmat versiot eivät tätä ominaisuutta sisällä, BX-1 Pro sisältää. En ole aivan varma, onko uudemmissa BX-1:sissä, ja mistä sen näkee ostotilanteessa.

    • 16

      Itse olen asentanut autoa ostaessa Defan-akkulaturin lohkon rinnalle. Kunhan muista tarkistaa että se on myös autoa luvutettaessa asennettu. Autoissa on tänä päivänä sen verran jatkuvaa energian kulutusta että talvella on hyvä jos lohkon kiinni ollessa tulee se 4 h latausta kotona ja työpaikan tolpasta.

    • Laddare4

      JOs autossa on ylläpitolaturi (2A tms), niin mitään vahinkoa sillä ei voi saada aikaiseksi. Akku vaan tulee täydemmäksi sekä pysyy hyvässä varaustilassa, mikä tarkoittaa käytännössä akulle pitkää ikää. Pitää toki myös huolehtia akun nestepinnan tasosta kurkistamalla vaikka pari kertaa vuodessa akun tarkistussilmää, jos siinä sellainen on (näyttää vihreää, jos kunnossa)

    • Älylaturi

      Uuudet pienet laturit, jotka osaa elvyttääkin vanhan akun, ovat tosi päteviä. En muista merkkiä, mutta normaalihintakin alle 40€ ja loppuunmyynnistä sain puoleen hintaan.

    • ceetykki

      c-tek on ihan autosähkö liikkeiten kehuma(ei siis vain itse myytynä)vaikka vain 3600 malli itsellä,on se eeberi käytön turvaaja pakkasilla.Toiminu itsellä 27 pakkasessa pahimmillaan.Nyt 3v vanha ja 50e hintansa tienannu.takuuta 2v jäljellä(hauenleuka johto eka takuuvaihdettu)

      • Vaahteramäen Eeberi

        eeberi?


      • eeberwebasto
        Vaahteramäen Eeberi kirjoitti:

        eeberi?

        siinä vaahteramäen webastolle mietittävää


    • VakaVanhaMuuntolaite

      Lataukseen käy myös vanhempi ja digihienouksia vailla oleva laturi. Niitä saa käytettyinä netistä, eikä maksa kuin 5 - 15 euroa. Niillä pärjää hyvin.

      En ole viitsinyt ostaa näitä digiajan latureita, kun näyttää tuo vanhakin toimivan aina kun on tarvetta. Oli aiemmin auton akun laturina, kun akut vielä olivat hieman "surkeampia" kuin nykyään.

      Viimeiset kolme vuotta se on palvellut veneen sähköperämoottorin akun laturina 5 - 7 kertaa per kesä. Hitaastihan se lataa, mutta eipä sitä yöllä moottoria ja akkua tarvitse, ja silloin se akkukin on kätevintä ladata. 70 ah:n akku latautuu hyvin ja tarjoaa virtaa pitkäksi aikaa.

      Kyseinen laturi on Muuntolaite Oy:n valmistama ML 6 - 12/4 ja on takuulapun mukaan vuosimallia 1979. Mittarilla ja automaattisulakkeella varustettu tuon ajan "huippulaturi". Tuolloin hinta oli huimat 85,90 markkaa (ovh 99,00 mk) :)

      • ladattu on

        Laturi on periaatteessa ikuinen laite, jos sen kanssa ei hölmöile. Vaikka on uusi ctek, niin 1988-mallin 4A:n Automatti pelittää vielä täysiä ja kotimökillä on ehjänä vielä 70-luvun alun 6A:n Terrier, millä pystyy lataamaan jopa 6V:n akkuja . Muistelen noita olleen ainakin -65 mallin kadetissa ja parissa petroolitraktorissa.


    • Exide 12V / 7A
      • ei biltemaa

        Testistä oli vain unohtuneet hinnat. Näyttää Exidet olevan iskussa myös pohjolan kylmissä olosuhteissa. Käytettiinkö pakkaskokeessa esim ctekin lumihiutale-asentoa. Se nostaa jännitettä ja parantaa tulosta.


      • Exide 12V / 7A
        ei biltemaa kirjoitti:

        Testistä oli vain unohtuneet hinnat. Näyttää Exidet olevan iskussa myös pohjolan kylmissä olosuhteissa. Käytettiinkö pakkaskokeessa esim ctekin lumihiutale-asentoa. Se nostaa jännitettä ja parantaa tulosta.

        Useammissa halpis-latureissakin on tuo * lumihiutale-asento.

        Exidessä on sensijaan läpöanturi, joka mittaa lataushetkellä vallitsevan lämpötilan.

        Huoneenlämmössä lataus onnistuu laturilta kuin laturilta.

        "Etenkin kylmissä olosuhteissa Exiden tuotteet erottuivat kilpailijoista. Exiden akkuvaraajissa on automaattinen lämpötilan kompensointi, jonka ansiosta kylmän vaikutus lataukseen lähes eliminoituu."


    • Akku pirttiin yöksi

      Uskomatonta kuinka noita akkulaureita kehutaan.

      Laturilla ei tee yhtikäs mitään kun akku on kylmä. Akun kemiallinen reaktio vaatii lämpimät olosuhteet jotta sen kapasiteeetti voisi nousta kesäolosuhteisiin. Eihän sitä ongelmaa ole kesälläkään ja auton oma laturi riittää mainiosti. Parempi keino olisi saada akku lämpimäksi autotalli, akun lämmittäminen, eristäminen jne.

      • Ystad

        Meinaatsä, että tollanen testi on täysin viraton? Kaikilla ei ole mahdollista kantaa akkua pirttiin ja toisaalta nykyautot ei edes tykkää siitä, koska pitää autolle monesti opettaa akun uudelleen kytkemisen jälkeen sitä ja tätä, joissakin voi tulla jopa hinurikeikka, pahimmillaan.

        Helpompaa on ladata kunnon laturilla. Vaiva on pieni.


      • KehitystäTapahtunut

        Nykyaikaiset talvikäyttöön tarkoitetut luokituksen akkulaturit kyllä pystyvät lataamaan kylmääkin akkua myös -30 pakkasillakin. Akku myös lämpenee jo pelkän latauksen aikana jonkin verran joten akunlämmittimelle ei ole tarvetta.


      • KehitystäTapahtunut
        KehitystäTapahtunut kirjoitti:

        Nykyaikaiset talvikäyttöön tarkoitetut luokituksen akkulaturit kyllä pystyvät lataamaan kylmääkin akkua myös -30 pakkasillakin. Akku myös lämpenee jo pelkän latauksen aikana jonkin verran joten akunlämmittimelle ei ole tarvetta.

        Lipsahti viestiin ylimääräinen sana. :P
        Toki suurimmassa osassa talvikäyttöönkin soveltuvista akkulatureista nykyään löytyy yleensä IP54 tai IP65 luokitus. Myös lämpötilan kompensointi ominaisuuskin löytyy jolloin kylmemmissä lämpötiloissa akkulaturi lataa akkua ainakin jonkin aikaa tavallista suuremmalla jännitteellä.


    • joojoo

      Mikä siin on kun uuden auton akku kestää sen 7-10 vuotta. Ei tarvi latailla. Sitten kun se tsippaa saa ostaa tarvikeakkuja kahden vuoden välein.

    • Akku laturi
      • juhanus1

        Voiko esim MXS 5.0 POLAR:n jättää ajon ajaksi kiinni akkuun kunhan sen on irrottanut verkosta?


      • Lataaja
        juhanus1 kirjoitti:

        Voiko esim MXS 5.0 POLAR:n jättää ajon ajaksi kiinni akkuun kunhan sen on irrottanut verkosta?

        Voi jättää.


      • Vuotovirrasta
        juhanus1 kirjoitti:

        Voiko esim MXS 5.0 POLAR:n jättää ajon ajaksi kiinni akkuun kunhan sen on irrottanut verkosta?

        Kyllä Ctek MXS 5.0 Polar:n voi jättää ajon ajaksi kiinni akkuun kunhan se on irroitettu verkosta. Itseasiassa suurimman osan nykyajan IP65 luokan akkulatureista voi jättää ajon ajaksi kiinni akkuun kunhan akkulaturi on irti sähköverkosta. On syytä kuitenkin ottaa huomioon, että akussa kiinni oleva akkulaturi voi aiheuttaa pienen vuotovirran tai jopa ottaa akusta muistivirran silloin kun akkulaturi on kytkettynä akkuun, mutta akkulaturi ei ole verkossa kiinni ja käytössä. Mikäli sitten kesällä ei ole juurikaan tarvetta käyttää akkulaturia niin olisi hyvä ottaa akkulaturi irti akusta, ettei akusta sitten turhaan mene hukkaan akkulaturista ja kytkennästä riippuen noin 1ah per kk.


    • saskia löningen

      Jos ei kiinnosta nyplätä akkujen kanssa ja haluaa lähteä liikkeelle täydellä akulla JOKA säässä niin täytyy asentaa akunlämmitin akkulaturin lisäksi. Tässä onkin sitten sellainen resepti että kyllä pelaa, jos vaan on suodattimella nestemäistä polttoainetta =)

    • Jahvettix

      Kunnon vanha peltikuorinen laturi kestää isältä pojalle,ei se tuhoa mitään uusien autojen virtapiirejä kunhan ei ole kiinni koko viikkoa.
      Akkulatureita eikä mitään muitakaan sähkökojeita saa jättää sateeseen,eihän se akkukaan sateessa kai ole? ja konepellin alla TAI auton alla laturi kyllä pelaa,ainakin täällä on toiminu.

      • leo.laddare

        Ainakin yli 30 v. Terrier 6A ja yli 20 v. Monernum 4A pelittävät ihan täysiä sähköisten toimintojen sekä kaapeleiden osalta.
        Muovikuoriset johtimet kannattaa oikaista jo lämpimässä, niin eivät kovassa pakkasessa ala rimpuilla ja vastustella.


    • apukäynnistin

      suosittelen telwiniä tai einheliä

    • E220_CDI

      Vanha kysymys, mutta annetaan oikeakin vastaus, kun en sitä pikakelauksella vielä yllä löytänyt. Ei laturia voi valita toisen puolesta käyttötilannetta tuntematta.

      Halpa peruslaturi riittää aivan hyvin varmistamaan liikkeellelähdön akun yllättäen tyhjennyttyä kun jotain tehonkuluttajia on unohtunut päälle. Käyttötilanne on siis laturi, jota ei ole tarkoitus käyttää, mutta ostetaan silti varalta.

      Talven tallissa seisovan harrasteauton tai moottoripyörän akun kunnossa pitämiseen tarvitaan sitten älylaturi, jonka voi pitää käytössä viikkoja.

      CTEKin jostain malleista oli takaisinkutsu pakkasessa haurastuvien pienjännitejohtojen vuoksi. Tuollaisen kanssa meinasi palaa talo, kun tallissa viikkoja kesäauton akkua ladanneen CTEKin murtuneiden eristeiden vuoksi johtosarja oikosulki auton akun. Johtosarja heilahti kevyestä tuulen henkäyksestä tallin ovea avatessa ja hetkessä talli täynnä savua. Sormet paloivat tulikuumaa eristeensä koko matkalta velliksi sulattanutta johtosarjaa akusta irti repiessä ja lensi aika pikaisesti roskiin tämän huushollin varmasti viimeinen CTEK ikinä.

      Tuota vikaa ei talon sähkösyötön sulake tai vikavirtakytkin voi suojata, koska ongelma on laturin pienjännitepuolen kaksi vakavaa suunnitteluvirhettä. Eli puuttuva pienjännitejohdon sulake mahdollistaa akun johtosarjan lämmittämisen akun oikosulkuvirralla. Ja lisäksi on valittu halvin mahdollinen pakkasessa itsetuhoutuva johdinlaatu, joka aiheuttaa tuon oikosulun aivan luonnostaan.

      Turvallisuustietoinen siis ostaa laturin, jossa on sulake pienjännitejohdossa. Ja CTEKin jo ostanut asentaa sen sulakkeen ennen seuraavaa käyttökertaa.

    • Anonyymi

      Benton Bx-1 maturi aivan roskaa. Eka toimi vetken. Ostin toisen sama juttu. Ei tee mitään. Hienoja satuja ohjeissa.

    • Anonyymi

      Bilteman 4A laturi 9-portaisella automaattisella älylatausohjelmalla maksaa 25€. Sillä lataa kaikkia akkutyyppejä ja löytyy mm kylmä-toiminto joka nostaa latausjännitettä pakkasilla.

      Tuon ainoa huono puoli on että täysin tyhjentynyttä akkua ei välttämättä enää herätä, mutta toisaalta sellaiset aku kannattaa muutenkin uusia koska tyhjentyminen helposti pilaa akun.

      Itse en keksi syytä miksi ostaisi kalliimpaa laturi, ellei jostain syystä tarvi herättää henkiin täysin tyhjentyneitä, todennäköisesti pilalle menneitä, akkuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe