sormien ihon pureskelu

voivoiei

Siis älkää ny huutako, en löytäny parempaakaan paikkaa kysyä tätä!

Onko kellään muulla tietoa vastaavasta tapauksesta, miesystäväni aina "närsii" sormiaan, että ne on sitten kamalan tuntuiset jos vaikka hän illalla silittelisi minua ;) tai muuta vastaavaa,

hän on tehnyt tuota jo pitkän aikaan ja tututkin on alkaneet ihmetellä eikö kotona saa ruokaa kun sormia pitää närsiä. Hän on jo itsekkin alkanut miettiä pääsiskö tuosta tavasta eroon mitenkään??

Hän on kokeillut käsiin jätettävää desifiointi ainetta, mutta tosiaan tottumuksesta ne sormet sinne suun lähelle menee, alkuun kiroilee kun maistuukin pahalta, mutta hetken kuluttua sekään ei enää haittaa.

Help we!

24

8700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Repinyt

      Joo mulla on tietoa ittestäni ja isästäni, mutta muita vastaavia en ole vielä eläissäni tavannut! Tiedän ongelman erittäin hyvin, mutta pirulauta siihen ei mikään pure - kuin omat hampaat. Itse olen pari kertaa lopettanut pidemmäksi aikaa ja se on onnistunut vain numerologian avulla, eli silloin kun täytin 30 ja yhtenä uutena vuotena minulle sopivan luvun koittaessa.. Repsahtanut tietysti olen molempina kertoina ennen pitkää, eikä siinä muuta kyseessä ollut kuin luja päättäväisyys - joka ei kuitenkaan kauhean kauaa pitänyt. Tiedän sen verran, että taustalta löytyy yleensä jotakin levottomuutta, ahdistusta tai keskittymiskyvyttömyyttä. Tällaisen pureskelevan henkilön kannattaa oppia etsimään rentoutumiskeinoja ja yrittää elää stressaamatta. Itse olen tajunnut monesti kantapään kautta, että pahan paikan koittaessa sormien rikkominen ei yhtään auta - päinvastoin, lopputuloksena on paha paikka rikkinäiset sormet. Vaikeimmissa hetkissä auttaa jonkinlaisten sormikkaiden päällä pitäminen. Itselläni kynsien vierustat eivät koskaan enää parane sileiksi, luonnollisen veroisiksi, vaan tulevat aina olemaan vähän "norsunnahkaiset". Kannattaa yrittää lopettaa ennen kuin tulee siihen pisteeseen, että iho on niin heikko pysyvästi, että napsahtelee vuotamaan verelle ihan tavallisista pikkutoimista. Silloin kasvaa jo infektioriskikin - ovathan kädet aina kosketuksissa kaikkeen mitä teemme.

      • jdpjsvwhsua

        sama juttu. oon 16 ja nyt pitäis tosiaankin päästä eroon. mulla nahka vielä palaa sileeks kun en jotain kohtaa oo "muistanu" järsiä. tää on jatkunu koko iän, vaikka joka päivä lupaan "ei enää ikinä".


    • nyppii...

      yksi levoton närsijä ja nyppijä 25v kokemuksella.

      Googletas sellainen sana kuin dermatillomania, pakko-oire-keskustelussakin näköjään jotain juttua aiheesta.

      Omalta kohdaltani voin kertoa senverran että vaiva vois olla verrattavissa vaikkapa alkoholismiin, eli vaaditaan OMAA päättäväisyyttä ja tahtoa, mielellään tukeakin, muistuttelua, huomatteluakin kunhan niin sovittu ettei muodostu vastarintaliikettä,
      tämä siis siksikin koska järsimisen aloitushan on yleensä tiedostamatonta ja lopettaakaan ei havahduttuaan aina malttaisi, jos "tuosta ja tuosta ja tuosta jne. vielä".

      Ja koko närsiminenhän voikin olla oire jostain muusta,
      itselläni se toimii jonkinlaisena stimulanttina että jaksan olla paikallani tai etten vaivu täysin ajatuksiini, kokoajan siis pitää olla jotain tekemistä.

      Lopetusyritys on aika hyvässä alussa jo sillä että hän myöntää järsimisen toisinaan häiritsevän itseäänkin.



      Suurena vaarana sitten on että "lopettaessa" toiminto salaa vain vaihtuukin joksikin muuksi, helposti poskien ja huulien jyrsimiseen tai myöskin helpommin piilotettavaan ihon nyppimiseen kynsillä tms. ja veikkaan että vaivasta ei henkisellä tasolla koskaan pääse ihan kokonaan eroon, jos antaa pikkusormensakin niin taas mennään (vertaa taas alkoholismi)

      Tuntuu oudolta antaa tästä aiheesta neuvoja koska tätäkin kirjoittaessani jyrstin jo valmiiksi kipeää huultani, eli tällä hetkellä ongelma on aktiivinen,
      pisin yhtämittainen taukoni on ollut ehkä parisen vuotta.

      Tsemppiä meille

      • tytsdy

        Joo, mulla on sama ongelma. Purem nyös kynsiä, mutta enemmän puren kyllä ihoa :)


      • perkeleen somet!
        tytsdy kirjoitti:

        Joo, mulla on sama ongelma. Purem nyös kynsiä, mutta enemmän puren kyllä ihoa :)

        Ihan mahtavaa nähdä, etten olekaan ainoa joka tätä tekee. Olen aina luullut, että olen varmasti ainoa joka jyrsii sormiaan. Olen tehnyt sitä aivan lapsesta lähtien enkä pääse tavasta eroon.Joka pirun päivä päätän, että nyt lopetan, monta kertaa päivässä, mutta ei, sormet on suussa enkä edes huomaa kun teen sitä! Kynsiä en syö ollenkaan. Olen lapsesta asti hävennyt sormiani ja yritän aina piilotella sormenpäitäni. Kun katson telkkaria tai olen koneella niin aivan väkisin syön sormenpäitä tai sitten vaihtoehtoisesti nypin niitä. Usein havahdun siihen ja yritän pitää kädet pois naaman läheltä, mutta se on todella vakeaa. En olekaan koskaan tajunnut ajatella, että tämä voisi olla joku pakko-oireinen häiriö. Rasvaan sormia joka päivä ja tiedän, että luultavasti sormeni ovat kuitenkin aina vähän "kovettuneet" vaikka vaivasta pääsisinkin eroon.

        Yksi hyvä rasva on Zona-niminen voide jota olen ostanut luontaistuotekaupasta. Maksaa joku 30 euroa. Se saa sormet näyttämään paljon paremmilta kun laittaa joka päivä ja jos vain jotenkin pystyisi olemaan näpräämättä. Itse pidän joskus kotona sellaisia valkoisia puuvillasormikkaita kun muu ei auta!


      • Kynsiparat
        perkeleen somet! kirjoitti:

        Ihan mahtavaa nähdä, etten olekaan ainoa joka tätä tekee. Olen aina luullut, että olen varmasti ainoa joka jyrsii sormiaan. Olen tehnyt sitä aivan lapsesta lähtien enkä pääse tavasta eroon.Joka pirun päivä päätän, että nyt lopetan, monta kertaa päivässä, mutta ei, sormet on suussa enkä edes huomaa kun teen sitä! Kynsiä en syö ollenkaan. Olen lapsesta asti hävennyt sormiani ja yritän aina piilotella sormenpäitäni. Kun katson telkkaria tai olen koneella niin aivan väkisin syön sormenpäitä tai sitten vaihtoehtoisesti nypin niitä. Usein havahdun siihen ja yritän pitää kädet pois naaman läheltä, mutta se on todella vakeaa. En olekaan koskaan tajunnut ajatella, että tämä voisi olla joku pakko-oireinen häiriö. Rasvaan sormia joka päivä ja tiedän, että luultavasti sormeni ovat kuitenkin aina vähän "kovettuneet" vaikka vaivasta pääsisinkin eroon.

        Yksi hyvä rasva on Zona-niminen voide jota olen ostanut luontaistuotekaupasta. Maksaa joku 30 euroa. Se saa sormet näyttämään paljon paremmilta kun laittaa joka päivä ja jos vain jotenkin pystyisi olemaan näpräämättä. Itse pidän joskus kotona sellaisia valkoisia puuvillasormikkaita kun muu ei auta!

        Minä olen jo lapsesta saakka pureskellu kynsiäni, olen 33v ja sama homma jatkuu. Jotenkin vaan telkkariakin katsellessa sormi ajautuu suuhun tuosta vaan. Ärsyttää! Olen onnistunut muutaman kerran kasvattamaan nätit kynnet, mutta jotenkin on vaan niin pakkomielle tämä kynsien pureskelu ettei tästä tunnu pääsevän eroon. Häpeän näitä rumia kynsiäni!! Saakohan apteekista mitään ainetta kynsiin, jotain pahanmakuista ettei tulisi enää järsittyä kynsiä? Olisi mukavaa, kun olisi siistit ja nätit kynnet, mutta ei.. En edes kehtaa kellekkään näyttää kynsiäni, jos joku kavereistani pyytää näyttämään. Hävettää!!


      • ke
        Kynsiparat kirjoitti:

        Minä olen jo lapsesta saakka pureskellu kynsiäni, olen 33v ja sama homma jatkuu. Jotenkin vaan telkkariakin katsellessa sormi ajautuu suuhun tuosta vaan. Ärsyttää! Olen onnistunut muutaman kerran kasvattamaan nätit kynnet, mutta jotenkin on vaan niin pakkomielle tämä kynsien pureskelu ettei tästä tunnu pääsevän eroon. Häpeän näitä rumia kynsiäni!! Saakohan apteekista mitään ainetta kynsiin, jotain pahanmakuista ettei tulisi enää järsittyä kynsiä? Olisi mukavaa, kun olisi siistit ja nätit kynnet, mutta ei.. En edes kehtaa kellekkään näyttää kynsiäni, jos joku kavereistani pyytää näyttämään. Hävettää!!

        Mulla tämä "ongelma" on alkanut vasta aikuisiällä. Jyrsin hampailla ja revin kynsillä sormien ihoa, yleensä niin pitkään että sattuu. Olen ihemtellyt, mistä tämä johtuu keksimättä mitään järkevää selitystä. Yleensä ongelma aktivoituu stressaavissa tilanteissa, mutta jyrsin kyllä ilman stressiäkin. Ihmisten ilmoilla pystyn itseni hillitsemään, mutta etenkin koneella ollessa alan jyrsiä. Välillä olen miettinyt, voiko tämä johtua jostain vitamiinin puutoksesta tmv. Lääkäriltä en ole kehdannut kysyä. Kynsiä minäkään en pureskele.


      • Mustuaiset
        ke kirjoitti:

        Mulla tämä "ongelma" on alkanut vasta aikuisiällä. Jyrsin hampailla ja revin kynsillä sormien ihoa, yleensä niin pitkään että sattuu. Olen ihemtellyt, mistä tämä johtuu keksimättä mitään järkevää selitystä. Yleensä ongelma aktivoituu stressaavissa tilanteissa, mutta jyrsin kyllä ilman stressiäkin. Ihmisten ilmoilla pystyn itseni hillitsemään, mutta etenkin koneella ollessa alan jyrsiä. Välillä olen miettinyt, voiko tämä johtua jostain vitamiinin puutoksesta tmv. Lääkäriltä en ole kehdannut kysyä. Kynsiä minäkään en pureskele.

        Joo täälläkin yksi, joka pureskelee kynnet ja ihon. ;) Joskus tulee oikein kipeiksi... Joku stressilelu voisi olla hyvä tuohon estämiseen. Tai laittaa jotain pahanmakuista ainetta käsiin. :D


      • Anonyymi
        ke kirjoitti:

        Mulla tämä "ongelma" on alkanut vasta aikuisiällä. Jyrsin hampailla ja revin kynsillä sormien ihoa, yleensä niin pitkään että sattuu. Olen ihemtellyt, mistä tämä johtuu keksimättä mitään järkevää selitystä. Yleensä ongelma aktivoituu stressaavissa tilanteissa, mutta jyrsin kyllä ilman stressiäkin. Ihmisten ilmoilla pystyn itseni hillitsemään, mutta etenkin koneella ollessa alan jyrsiä. Välillä olen miettinyt, voiko tämä johtua jostain vitamiinin puutoksesta tmv. Lääkäriltä en ole kehdannut kysyä. Kynsiä minäkään en pureskele.

        Minulla on sama homma olen jo pitkään jyrsinyt sormiani ja nyt kun huomasin että aika moni muukin tekee niin niin tajusin etten ole ainoa olen yrittänyt päästä tästä tavasta eroon mutta ei auta


    • Jyrsijäkö

      Hei!

      Täällä kans yks joka syö sormia välillä enemmän ja välillä vähemmän. Sormet kipeytyy ikävästi ja vuotaa usein vertakin. Mitä enemmän iho kuivuu tai sitä on pureskellut (jolloin se nimenomaan juuri kuivuu), niin sitä enemmän tulee pureskeltua.

      Joskus oikein hämmästelen kuinka paljon ihoa olen sormista pureskellut (en syö ihoa vaan syljen sen pois). Teen myös kantapäiden ym. jalkapohjassa olevalle iholle toisinaan niin, että rapsuttelen ja revin ihoa. Usein tämä johtaa kuitenkin siihen, että joudun leikkaamaan jalkojen ihoa saksilla. Olen huomannut, että esim. veljelläni on sama tapa.

    • Järsijä

      Kannattaa ainakin miettiä stressaako nykyinen elämäntilanne. Sormia tulee helposti järsittyä silloinkin kun ei itse tiedosta olevansa stressaantunut. Itse järsin pikkurilliäni ja sen iho ei enää tunnu palaavan entiselleen (on siis kova, punainen ja paksu).

      Myös sopivan motivaattorin löytäminen voi toimia. En sitten tiedä mikä se voisi teille olla. Itse lopetin kynsien järsimisen ihan seinään kun päätin, että haluan ruveta lakkaamaan kynsiä.

      Olen siis 17 ja tälläkin hetkellä järsin peukaloa. Varmaan se on loman loppu kun ahdistaa :D

    • dsldfggsdfj

      Apteekista Stop&Grow-nestettä, on tarkoitettu kynsienpureskelijoille, itse pääsin tällä aineella irti kynsien pureskelusta...

    • noppa75

      Tuo neste on auttanut ainakin minulla hienosti. Yksi huono puoli siinä on mitä ei ohjeissa mainittu. Siitä tulee kiiltäväksi kynnet... Olen laittanut sitä vaan kynsien ja ihon päälle. Sitä ei myöskään tarvi joka pesun jälkeen laittaa lisää...

    • Sama vaiva

      Itsekkin pureskelen kynsiä ja sormiani koko ajan, niin että menee ihan verelle. Nytkin. Olen koittanut päästä tästä tavasta eroon, mutta ei se vain onnistu. Käytän kaiken laisia rasvoja ja aineita, mutta mikään ei tunnu toimivan. Sormikkaat olen todennut hyödyllisiksi, mutta ei nekään voi ikuisesti sun kädessä olla. Mitä huonommaksi sormien iho menee, sitä vaikeampaa on lopettaa. Kaverillani oli sama vaiva, mutta hän on alkanut päästä tavasta eroon. En viitsi poikaystävääkään pitää kädestä, kun on niin ällöttävä iho...
      APUA!?

    • VOIVITTU!

      Itselläni pureskelusta on tullut luusyylä ja känsä sormeen!!

    • riisipokspoks

      kaikki alkoi siitä kun mä lopputilin sain sitten juhlan kunniaksi uuden sormen purin

    • sienipieniliemi

      Sitten aloin ryyppäämään kun purin sormeni

    • Jokuihmetyyppi

      Huh, en ookkaan ainoa joka sormiansa järsii. Oon tosi helpottunu, nyt ku tulin suihkusta niin aattelin et koitampas nyt laittaa nettiin et mitä tehdä kun järsii sormiaan.. Ja löysin teidät! Ihan mahtavaa! Sormien järsiminen on ollu mun tapa n. 5 vuotta.. Enkä vaan pysty lopettaa.. Pariin sormeen en enää oo koskenu, ja nekin on parantunu ihan hyvin. Mutta nyt pitäis viel nää loputkin sormet parantaa, mikä ei meinaa onnistua millään. Niiden kahden sormen pureskelun lopetin sillä tavalla, et aina ku teki mieli pureskella, pidin pintani enkä pureskellu. Yöksi rasvasin kädet Bebanthenilla (tai jollain muulla hyvällä rasvalla).
      Sit joskus tein niin, että kun teki mieli järsiä, joinkin lasin vettä, tai aloin syömään purkkaa tai mitä tahansa terveellistä naposteltavaa, esim. viinirypäleitä ja mandariineja. Nyt toivon et saisin viel nää loputkin sormet kuntoon..

      • Jokuihmetyyppi

        Kaveritkin silloin tällöin kutsuvat "kannibaaliksi" he kun eivät ymmärrä, et se saattaa olla loukkaavaa, ja omatunto ja lopettamisen yrittämisen halukin vähä surkastuu, jos on yrittäny parhaansa lopettaa ja sit joku sanoo kannibaaliksi..


    • Parivinkkiä

      Sama vika täällä, eli järsin ja nypin sormien ihoa. Kaikenlaista on kokeiltu, mm. hypnoosia, ei auttanut. Mutta jotain apuja sentään löytyy. Minäkin meinasin hankkia tuota Stop&Grow -valmistetta, mutta siinä sanottiin ettei saa käyttää rikki menneelle iholle tai jotain vastaavaa. Sehän on tarkoitettu kynsille. Minulla kun iho on rikki en sitä sitten hankkinut. Myöhemmin hoksasin että vastaavan voisi hoitaa spray-laastarilla, löytyy ainakin Hansaplastilta. Sillä on kolmitehoinen vaikutus: mukana oleva etanoli suojaa bakteereilta, muodostuva kalvo suojaa muuten ihoa ja maistuukin sen verran pahalle, että ainakin muistuttaa asiasta. Kokeilkaapa! Sitten olen hionut kynsiviilalla sormien ihon epäkohdat sileiksi. Nyppimisessä ja pureskelussahan on osaltaan kyse juuri niiden kuivuneiden kohtien "korjaamisesta" (just joo!). Kun ne hio kynsiviilalla vähenee tarve pureskelemiselle. Ja tietysti Bepanthen auttaa ja rauhoittaa ihoa. Jos on ollut oikein kivulias haava laitan yöksi Bacibactia ja sen päälle pienen laastarin. Aamulla haava ei enää ole kipeä ja tulehdus rauhoittuu. Kaiken kaikkiaan ilmio tuntuu liittyvän etenkin stressaaviin tilanteisiin ja toisaalta työskentelyyn tietokoneella. Pureskelun voi korvata esim. pastillien tai karkkien syömisellä (huono vaihtoehto) tai hedelmien syömisellä (parempi). Olen myös itsekseni miettinyt voisiko tämä liittyä ADHD:hen tai ADD:hen. Helposti voisi ajatella, että sopisi ADHD:hen. Sitä itselläni ei kuitenkaan ole, mutta ehkä vähän ADD:n suuntaisia oireita.

    • Helpmeplease

      Terve!
      Olen 14 vuotias poika ja olen järsinyt omia sormia monta vuotta.
      Joka ilta,päivä ja aamu kun katselen esim. Youtube videoita niin pureskelen sormia/kynsiä.
      Kynsinauhat ovat karheat, tai no ei niitä edes ole. Kynet on aivan loppuun ja sen yli asti pureskeltu mitä voi.
      Iho mitä kynnen ympärillä on on röyhelöistä.
      Sormet niin kipeät,että jos yritän vaikka ottaa otteen jostain sormilla käy todella kipeää sormen päähän.
      Hävettää aina kun on esim luokassa koulussa ja jos joku näkee, että mulla on tällaiset kynnet alkaa nolottaa tosi paljon, siksi pidänkin melkein aina kättä nyrkissä ja kädet hikoaa todella paljon.
      Kaikkea on kokeiltu melkein: lakkaaminen yms.
      Jos kellään olisi jotain apua miten voisin lopettaa tämän olisin todella kiitollinen.

      • Anonyymi

        Tiedän just ton teen itekkin pitää vaan olla kova itelleen ei saa purra ei saa purra sit kun on töissä niin ei ehkä pure yhtä paljon jos tekee jotain käsillä niin ne saa olla rauhassa mullakin on ollut sormet kipeinä kun oon purenut niitä niinkuin sormien alla kynsien alla sattuu jos oon puraissut sormia päivän aiemmin mutta mä en puraise kynsiä


    • Repijä

      Hei! Minä aloin pureskelemaan sormiani vasta aikuisena. Nuorempana pureskelin kynsiä. Revin nykyään myös kantapäiden ihoa ja molemmat ihan verille asti. Itselläni tämä toiminta liittyy eniten keskittymisen ylläpitämiseen ja paikalla olemiseen. Olen päässyt vaivasta eroon hetkellisesti silloin, kun en ole päivän aikana istunut alas, vaan touhunnut koko ajan jotain. Myös silloin, jos kasvatan pitkät kynnet, pureskelu loppuu. Voisin myös kuvitella, että jokin stressilelu esim. (fidget spinner)voisi tulla tilalle, mutta sen pitäisi olla jatkuvasti mukana samalla tavalla, kun sormet.

    • Anonyymi

      Joo itekkin teen itse asiassa just tein piti puraista ihopalaset irti sormistani että voin kirjoittaa puhelimella.


      Iho on niknkuin kuivunut, kovettunut että ei satu kun puren ja mulla oli aiemmn kunnon kovettuma peukalolla johtui siitä kun oon puraissut sitä sit jotenkin jätin sen rauhaan ja se parani en kai ollut ihan riippuvainen siitä vielä niin onnistuin jättämään sen rauhaan.


      Ja miks mä puren sormia puren sen takia kun mä puraisen sormien ihoa tulee semmoinen ihana crunch ääni ja tunne että mä ihan kirjaimellisesti bite in to it se on se crunch josta mä tykkään voin itekseni sanoa mumisen ahh ku ihanaa aaah kun ihanaa mm mm!! Sit mä saan semmosen kuivattua iho viivan sormen päähän jota mä sitte nakertelen pois ja syljen ihonpalaset lattialle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe