Venegenu kallis

sähköä

Dieselgeneraattori Bauhausissa 890 egeä, venegenu 7000 egeä, miksi noin hillitön hinnanero? Ymmärrän kyllä että Hercules on varmaan "kiinanpaskaa" ja ilmajäähdytteinen ja kaikkea muuta, mutta kun hintaero on liki kymmenkertainen niin ei ihan ymmärrä. Olisi vaikka tuplahintainen veneilijöille ja triplahinta golffareille.
Venegenuja ei ole näkynyt tarjouksissa ja muutenkin hinnat vähän hyshys tavaraa nettivenetarvekaupoissa. Oikea hinta pienelle venegenulle olisi 2 tonnia, laite pitäisi olla umpikoteloitu, pienikokoinen, helppo irrottaa vesijäähylinjoista ja nostaa vaikka tarvittaessa eri veneeseen tai mökille tai jotain. Mastervoltin Whisper 3,5 olisi upea minulle mutta hinta jotain 6 donaa hirvittää.

26

1383

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • B.F.

Eipä tullut viime kesänä käynnistettyä Kohleria kertaakan noin niinkuin virran tarpeessa. Lyhyet on välimatkat suomen saaristossa ja maasähköä joka paikassa tarjolla.

• Tuplaturbo

Siinä on se yksi sana liikaa, VENE. ( Lue: = kate )

• sähköä

Genua olen ruvennut kaipaamaan kun entistä enemmän viihdyn luonnonsatamissa ja kuitenkin olen erittäin perso mukavuuksille. Nykyisin lämmin käyttövesi loppuu jo alle vuorokaudessa ja tiskaaminen ja peseytyminen käy epämukavaksi, suihkussa käyn omassa veneessä koska se on mukavampaa kuin jossain sataman saunantakana. Pakastin olisi hienoa olla tuoreen ruoan ja ruokailujen laadun kohottamiseksi mutta pakastin vaatii paljon ja jatkuvaa sähköä. Viihde-elektroniikka ja kaikki semmoinen sähkönkulutus on vuosi vuodelta lisääntynyt kun en halua sitä vähentää.
        Rakentaisin uuden sähköistyksen siten että normaalikäyttötilanteessa luonnonsatamassa riittävän iso invertteri tuottaa 220-sähkön isosta akkukapasiteetista ja pitää kaapit kylmänä ja lasten tietsikat lämpöisinä. Kun varaustila laskee, genu käynnistyy ja nykyinen 50A maasähkölaturi lataa akkuja ja samalla 220-vastukset lämmittävät vesivaraajia kun sähköä on yllinkyllin. Akkujen varauduttua kylliksi genu sammuu ja pauhu jatkuu taas invertterien voimalla. Maasähköissä genulle ei tule tarvetta pärähdellä ja ajon aikana pääkoneiden laturit syöttävät akustoja ja moottorivesi lämmittää käyttövettä niinkuin nykyisinkin.
        Kultaisena ohjenuorana kannattaa säilyttää erään valveutuneen veneilijän ohje sähköistä: Ne pitää rakentaa siten ettei vaimon tarvitse miettiä mistä sähkö fööniin tulee kun sen töpseliin laittaa.

• sähköä kirjoitti:

Genua olen ruvennut kaipaamaan kun entistä enemmän viihdyn luonnonsatamissa ja kuitenkin olen erittäin perso mukavuuksille. Nykyisin lämmin käyttövesi loppuu jo alle vuorokaudessa ja tiskaaminen ja peseytyminen käy epämukavaksi, suihkussa käyn omassa veneessä koska se on mukavampaa kuin jossain sataman saunantakana. Pakastin olisi hienoa olla tuoreen ruoan ja ruokailujen laadun kohottamiseksi mutta pakastin vaatii paljon ja jatkuvaa sähköä. Viihde-elektroniikka ja kaikki semmoinen sähkönkulutus on vuosi vuodelta lisääntynyt kun en halua sitä vähentää.
        Rakentaisin uuden sähköistyksen siten että normaalikäyttötilanteessa luonnonsatamassa riittävän iso invertteri tuottaa 220-sähkön isosta akkukapasiteetista ja pitää kaapit kylmänä ja lasten tietsikat lämpöisinä. Kun varaustila laskee, genu käynnistyy ja nykyinen 50A maasähkölaturi lataa akkuja ja samalla 220-vastukset lämmittävät vesivaraajia kun sähköä on yllinkyllin. Akkujen varauduttua kylliksi genu sammuu ja pauhu jatkuu taas invertterien voimalla. Maasähköissä genulle ei tule tarvetta pärähdellä ja ajon aikana pääkoneiden laturit syöttävät akustoja ja moottorivesi lämmittää käyttövettä niinkuin nykyisinkin.
        Kultaisena ohjenuorana kannattaa säilyttää erään valveutuneen veneilijän ohje sähköistä: Ne pitää rakentaa siten ettei vaimon tarvitse miettiä mistä sähkö fööniin tulee kun sen töpseliin laittaa.

Miksi pitää yleensä veneillä, jos tietokoneet ja föönit ovat tärkeitä kriteerejä?

Ainakin itse veneilen koska haluan rauhoittua meren läheisyydessä, ainoa tärkeä mukavuustekijä on kunnollinen lämmitin (myös helteillä, jotta vuodevaatteet pysyvät kuivina), sekä radio.

Istuminen rantakalliolla merta ja saaristoa katsellen antaa hermolepoa, enkä voisi kuvitella ottavani kannettavani mukaan merelle, silloin työ olisi jatkuvasti läsnä.

Yli 5 asteisessa vedessä voi hyvin käydä pesulla, toki vuoden pari ensimmäistä "pesukertaa" ottaa vähän koville, mutta sitten keho tottuu.

Ja mitä generaattorin hintaan tulee, niin esittämäsi sähköjärjestelmä vatii jo piirikorttiohjatun pääkeskuksen, jonka hinta on muutaman tonnin luokkaa, joten samalla voi sitten ostaa kunnollisen genunkin. Ja jos sillä genun tuottamalla sähköllä on tarkoitus pyörittää tietokoneita, niin siinä pitää olla elektroninen kierrosluvun- (= taajuus), ja jännitteensäädin..

• Shmeagol
        sähköä kirjoitti:

Ei voi pitää paikkansa tämä juttu. En usko että ihminen joka hakeutuu luonnonsatamiin ja niistä kiinnostunut leikkii päivät pitkät tietsikalla ja föönailee hiuksia samalla kun dieselgenu hakkaa yön hiljaisuudessa. Ei kertakaikkiaan ole uskottava yhtälö.

• sähköä
        Shmeagol kirjoitti:

Ei voi pitää paikkansa tämä juttu. En usko että ihminen joka hakeutuu luonnonsatamiin ja niistä kiinnostunut leikkii päivät pitkät tietsikalla ja föönailee hiuksia samalla kun dieselgenu hakkaa yön hiljaisuudessa. Ei kertakaikkiaan ole uskottava yhtälö.

Voi teidän kanssanne, onko vain teidän tapanne veneillä se ainoa oikea?
        Mielipide on vähän kuin persereikä - jokaisella on omansa.

Miksi te kotona (varmaankin) käytätte lämmintä vettä pesulla jos se veneellä vie tunnelman? Voisi olla kotonakin tunnelmallista.

Kyllä minullekin merellä oleminen on rauhallisen mukavaa, nautin elämästä täysillä myös veneellä. Tottahan jos aina kotona tunkisin harjateräksen perseeseen niin veneelläoleminen tuntuisi erityisen mukavalle. En käy 5-asteisessa suihkussa kotona enkä veneellä.

Ilmeisesti keho tottuu mihin vaan, vaikkapa askeettiseen veneilyyn. Minun keho on tottunut mukavuuksiin maissa ja veneellä.

Läppärin mukana ei veneelle tule duuniasioita koska en tee duunia. Tein aikoinaan tarpeeksi ja nyt nautiskelen veneellä, yövyn noin kolmanneksen vuoden öistä veneellä. Oleskelen pitkiä aikoja käymättä huoltosatamissa hakemassa ruokaa tms. En kuitenkaan halua maksaa venegenusta paljoa rahaa, jos aina olisin niin tehnyt ei minulla olisi nyt rahaa.

Piirikorttiohjatuista keskuksista en tiedä, Mastervoltilla on akkumonitori joka osaa antaa genulle pyynnön että nyt tarvittaisiin lataussähköä.
        Sähkön laadun suhteen en tainnut tarpeeksi selvästi tähdentää että 220-käyttösähkö tulee invertteriltä eli se on puhdasta siniaaltoa. Lämminvesivaraajan vastus kelpuuttaa vaikka vähän sotkuisempaakin sähköä.

Olen nähnyt pallonkiertoaluksia joissa pakastimet ja jääkaapit toimivat invertterillä tuotetulla 220-sähköllä, apukone tarvitaan sähköhellaa varten aina päälle ja silloin samalla myös akut latautuvat. Kannattaa välillä leipoa uunissa jotta apukone ehtii ladata... Mulla hella ja uuni kaasulla.

Kaikki merenkulkuelektroniikka on 12-volttista.

Toivottavasti te joskus opitte näkemään että veneilyä on monenlaista ja meidän saaristosta saa nauttia monella eri tavalla.

Luonnonsatamassa en häiritse muita yöllä pörisevällä genulla. Eikä niitä muita veneilijöitä ole saarissa kuin pienen hetken keskikesällä.

Pesukone ja kuivausrumpu olisivat myös hyviä olla veneessä.... Onkohan sellaisia yhdysrakenteisia ettei tarvitse kahta laitetta asentaa?

• asentelijamies
        sähköä kirjoitti:

Voi teidän kanssanne, onko vain teidän tapanne veneillä se ainoa oikea?
        Mielipide on vähän kuin persereikä - jokaisella on omansa.

Miksi te kotona (varmaankin) käytätte lämmintä vettä pesulla jos se veneellä vie tunnelman? Voisi olla kotonakin tunnelmallista.

Kyllä minullekin merellä oleminen on rauhallisen mukavaa, nautin elämästä täysillä myös veneellä. Tottahan jos aina kotona tunkisin harjateräksen perseeseen niin veneelläoleminen tuntuisi erityisen mukavalle. En käy 5-asteisessa suihkussa kotona enkä veneellä.

Ilmeisesti keho tottuu mihin vaan, vaikkapa askeettiseen veneilyyn. Minun keho on tottunut mukavuuksiin maissa ja veneellä.

Läppärin mukana ei veneelle tule duuniasioita koska en tee duunia. Tein aikoinaan tarpeeksi ja nyt nautiskelen veneellä, yövyn noin kolmanneksen vuoden öistä veneellä. Oleskelen pitkiä aikoja käymättä huoltosatamissa hakemassa ruokaa tms. En kuitenkaan halua maksaa venegenusta paljoa rahaa, jos aina olisin niin tehnyt ei minulla olisi nyt rahaa.

Piirikorttiohjatuista keskuksista en tiedä, Mastervoltilla on akkumonitori joka osaa antaa genulle pyynnön että nyt tarvittaisiin lataussähköä.
        Sähkön laadun suhteen en tainnut tarpeeksi selvästi tähdentää että 220-käyttösähkö tulee invertteriltä eli se on puhdasta siniaaltoa. Lämminvesivaraajan vastus kelpuuttaa vaikka vähän sotkuisempaakin sähköä.

Olen nähnyt pallonkiertoaluksia joissa pakastimet ja jääkaapit toimivat invertterillä tuotetulla 220-sähköllä, apukone tarvitaan sähköhellaa varten aina päälle ja silloin samalla myös akut latautuvat. Kannattaa välillä leipoa uunissa jotta apukone ehtii ladata... Mulla hella ja uuni kaasulla.

Kaikki merenkulkuelektroniikka on 12-volttista.

Toivottavasti te joskus opitte näkemään että veneilyä on monenlaista ja meidän saaristosta saa nauttia monella eri tavalla.

Luonnonsatamassa en häiritse muita yöllä pörisevällä genulla. Eikä niitä muita veneilijöitä ole saarissa kuin pienen hetken keskikesällä.

Pesukone ja kuivausrumpu olisivat myös hyviä olla veneessä.... Onkohan sellaisia yhdysrakenteisia ettei tarvitse kahta laitetta asentaa?

Itse olen kaivannut veneeseeni hierovaa tuolia, infrapunasaunaa ja kaasulla lämpiävää paljua. Myös maasähkö tolpan olen ajatellut asentaa etukannelle, se olisi näin aina kätevästi mukana luonnonsatamissakin.

• sähkövä
        asentelijamies kirjoitti:

Itse olen kaivannut veneeseeni hierovaa tuolia, infrapunasaunaa ja kaasulla lämpiävää paljua. Myös maasähkö tolpan olen ajatellut asentaa etukannelle, se olisi näin aina kätevästi mukana luonnonsatamissakin.

Minulla on Busterissa pelkkä Kosankaasutelkkari ja kaikki muu on höpötystä, turhaa ja imperialistista hapatusta.
        Kenelläkään muulla ei kannata olla mitään muuta kuin kosankaasutelkkari.

• Tuplaturbo
        sähkövä kirjoitti:

Minulla on Busterissa pelkkä Kosankaasutelkkari ja kaikki muu on höpötystä, turhaa ja imperialistista hapatusta.
        Kenelläkään muulla ei kannata olla mitään muuta kuin kosankaasutelkkari.

sähkövä nimimerkin ihan asiallista kysymystä generaattoreista. Miettikää mitä mökeille on tapahtunut viimeisen 20-30 v aikana. Ei enää tahdo riittää kannettu vesi ja ulkohuussi. Aika monella on mökissään täydet mukavuudet. Miksi veneessä ei saisi olla pieniä mukavuuksia jotka kunnollinen generaattori mahdollistaa. Jos kaikki ei niitä halua niin so, jokainen veneilee sen mukaan miten itselle parhaiten tuntuu. Ei ole olemassa yhtä sallittua ja oikeaa tapaa veneillä. Keskustelupalstoista vaan on vähitellen tullut erilaisten patoutumien ja pahan olon purkukanavia. Mutta veneily on niin hieno harrastus että sen ei kannata antaa pahoittaa mieltään.

Itse laittaisin myös diesel generaattorin oitis jos vaan paatissa olisi sille sopiva tila olemassa. Nyt raahaan mukana sellaista pientä bensakäyttöistä jolla saa akkuihin henkeä, tarvitsematta käynnistää isoa dieseliä. No, lämpimän pesuveden tekoon sitäkin joskus aina pitää käyttää jos on monta päivää samassa luonnonsatamassa. Ja olen kyllä laittanut dieseliin 90A lisälaturin, se pukkaa sähköä hupipuolelle 3x115 Ah akkuun. Alkuperäinen 65 Ah laturi huolehtii starttiakuista.

Jonkinverran sähkön päälle ymmärtävänä minusta tuo alkuperäinen ajatus riittävästa akkukapasiteetista puskurina on ihan oikea. Laturin pitää olla riittävä, tuo 50 A laturi riittää vallan hyvin ainakin 250-300 Ah akkupatteriston lataamiseen. Paras tietenkin jos laturi on "älykäs" eli 3-taso laturi jolla saa akkujen täyttöasteen parhaaksi mahdolliseksi. Eri akkutyypit myös ottavat vähän eri tavalla latausvirtaa vastaan, eli akkutyyppi vaikuttaa optimi mitoitukseen.

Kaupallisten generaattorien hinnat on mitä on ja oman virityksen rakentaminen vaatii aika tavalla tietotaitoa, ei pelkästään sen suhteen että rakentaa generaattorille vesijäähdytyksen, mutta jos haluaa automatiikkaa latauksen käynnistykseen ja toisaalta sen suhteen että MAHDOLLINEN maasähkö ja generaattori ei voi vahingossa syöttää samaa verkkoa yhtäaikaa, tarvitaan myös sähköpuolen osaamista. Ja sitten on nuo sähköalan määräykset. Kaikkea 220V hommia ei oikein ole lupa tehdä itse vaikka osaisikin. Tosin en tarkkaan tiedä miten nuo määräykset puree veneasennuksiin. Mutta jos genun manuaalinen käynnistys ja 220 V lähteen kytkentä on OK niin hommahan näiltäosin helpottuu kovasti.
        Tosin sellaisen 12 V toimivan jännitekomparaattorin rakentaminen ei ole kovin monimutkainen asia, sen avulla saa tuon automaattisen käynnistyspuolen kyllä hoidetuksi.

Oletko kokeillut etsiä sopivaa generaattoria Suomen ulkopuolelta? Monen veneilytarvikkeen kohdalla Suomen vähittäismyyntihinnat on aika possumaisia verrattuna lähtötasoon muualla. Generaattorin kohdalla rahtikustannus helposti tosin tappaa koko idean tuonnista ulkomailta. Ja jenkkien pelit on 110 volttisia että ei oikein sieltäkään onnistu vaikka halvan rahdin saisikin. Eli vähän voi olla vaikeaa löytää hyvää mutta edullista tai edes kohtuuhintaista ratkaisua.

• dyvika
        sähköä kirjoitti:

"Pakastin olisi hienoa olla tuoreen ruoan ja ruokailujen laadun kohottamiseksi mutta pakastin vaatii paljon ja jatkuvaa sähköä."

Aijaijaiaijai...

Tuore ruoka. Ruokailun laadun kohottaminen = Pakastin?
        Tämä vain yhtenä esimerkkinä sinun lapsellisista kehäpäätelmistä.

Kannattaisko mennä takaisin peiton alle imemäään peukkua?

• matino
        dyvika kirjoitti:

"Pakastin olisi hienoa olla tuoreen ruoan ja ruokailujen laadun kohottamiseksi mutta pakastin vaatii paljon ja jatkuvaa sähköä."

Aijaijaiaijai...

Tuore ruoka. Ruokailun laadun kohottaminen = Pakastin?
        Tämä vain yhtenä esimerkkinä sinun lapsellisista kehäpäätelmistä.

Kannattaisko mennä takaisin peiton alle imemäään peukkua?

Pakastimen hommaaminen on hyvä idea ja ne toimivat jopa 12 voltilla. Jos ei kovin pitkiä reissuja tehdä, riittää pieni pakastin joka ei edes vie kamalasti sähköä.

• 25

Mulla on täältä ostettu venegenu 8 kva veneessä ja on hyvä peli,sähköä piisaa ja saan vielä virtaa tarvittaessa mökkiinkin.
      Paatissa lämpiää sillä sauna ja lämpenee vedet varaajassa ym. kaiken kaikkiaan hyvä värkki veneessä.

http://www.hsaoy.com/aggregaatit/poweri/index.htm

• AD41

Onhan noita diesel genuja myynnissä, halpojakin, yleensä vaan ilmajäähdytteisä. Ei kovin hyvä ratkaisu suljettuihin ahtaisiin tiloihin, ellei sitten kannelle nosta puksuttamaan? Eikä taida marinointi olla ihan helppo nakki, enemmänkin mission impossible osastoa. Nuo halvimmat lienee Kiinalaisia, joissain sanotaan suoraan että ei jatkuvaan käyttöön.

http://shop.ebay.co.uk/i.html?LH_IncludeSIF=1&LH_Price=0..@c&_nkw=(diesel generator,used diesel generator,small diesel generator,portable diesel generator)&_trkparms=65:12|66:5|39:1|72:2471&_dmpt=UK_BOI_Industrial_Tools_Generators_ET&_ipg=30&_trksid=p3286.c0.m14&_pgn=1

Jonkinlaista laatutasoa voisi jo olettaa yli 1000 punnan hintaiselta esittelykoneelta:
        Hyundai DHY6000SE Silenced Diesel generator 5kw

http://cgi.ebay.co.uk/Hyundai-DHY6000SE-Silenced-Diesel-generator-5kw_W0QQitemZ300381870126QQcmdZViewItemQQptZUK_BOI_Industrial_...

• sähköä
        AD41 kirjoitti:

Onhan noita diesel genuja myynnissä, halpojakin, yleensä vaan ilmajäähdytteisä. Ei kovin hyvä ratkaisu suljettuihin ahtaisiin tiloihin, ellei sitten kannelle nosta puksuttamaan? Eikä taida marinointi olla ihan helppo nakki, enemmänkin mission impossible osastoa. Nuo halvimmat lienee Kiinalaisia, joissain sanotaan suoraan että ei jatkuvaan käyttöön.

http://shop.ebay.co.uk/i.html?LH_IncludeSIF=1&LH_Price=0..@c&_nkw=(diesel generator,used diesel generator,small diesel generator,portable diesel generator)&_trkparms=65:12|66:5|39:1|72:2471&_dmpt=UK_BOI_Industrial_Tools_Generators_ET&_ipg=30&_trksid=p3286.c0.m14&_pgn=1

Jonkinlaista laatutasoa voisi jo olettaa yli 1000 punnan hintaiselta esittelykoneelta:

http://cgi.ebay.co.uk/Hyundai-DHY6000SE-Silenced-Diesel-generator-5kw_W0QQitemZ300381870126QQcmdZViewItemQQptZUK_BOI_Industrial_...

Nyt kun on keskusteltu sähkön tarpeellisuudesta veneessä, voitaisiinko palata alkuperäiseen hämmästykseeni: Jos on mahdollista alle tonnilla tehdä 3-vaihe dieselgeneraattori, niin eikö olisi mahdollista rakentaa samanmoinen venekäyttöön soveltuva tuplahinnalla?
        Aika pajon tekniikkaa on toteutettu jo tonnilla joten merivettä kestävät osat ja vesijäähdytys ja tukevampi äänieristys yms ei varmaankaan tuplaisi hintaa. Eikä tässä vielä kaikki, kaupanpäälle hiukan elektroniikkaa ja nmea2K tietoliikennettä.

Mitä luulette, onkohan joku kiinalainen firma tilannut yhden kappaleen fiksua venegenua malliksi, ja kuinka pian pääsemme ostamaan samankaltaisia genuja jostain. Näitä lähinnä peräänkuulutan.

Volvo on pian hieno kiinalainen auto ja Jaguar hieno intialainen auto....

Tuplaturbo on oikeassa elämisen tason kohoamisen suhteen mökeillä, kodeissa ja veneissä. Ja sauna veneessä genukäyttöisenä ei ole vitsi, googlatkaa vaikka s/y Manta niin voitte todeta että kaikupohjaa heillä löytyy Kristiina-pallonkierron myötä eikä suomi24-fobia Bavaria-allergioineen ole innovaatioiden liikekannallepanijana. http://www.manta.fi/muutos.htm

Ei se sähkö tai mukavuus pilaa veneilyä. Toivottavasti pääsette joskus kokeilemaan.

• trust me
        sähköä kirjoitti:

Nyt kun on keskusteltu sähkön tarpeellisuudesta veneessä, voitaisiinko palata alkuperäiseen hämmästykseeni: Jos on mahdollista alle tonnilla tehdä 3-vaihe dieselgeneraattori, niin eikö olisi mahdollista rakentaa samanmoinen venekäyttöön soveltuva tuplahinnalla?
        Aika pajon tekniikkaa on toteutettu jo tonnilla joten merivettä kestävät osat ja vesijäähdytys ja tukevampi äänieristys yms ei varmaankaan tuplaisi hintaa. Eikä tässä vielä kaikki, kaupanpäälle hiukan elektroniikkaa ja nmea2K tietoliikennettä.

Mitä luulette, onkohan joku kiinalainen firma tilannut yhden kappaleen fiksua venegenua malliksi, ja kuinka pian pääsemme ostamaan samankaltaisia genuja jostain. Näitä lähinnä peräänkuulutan.

Tuplaturbo on oikeassa elämisen tason kohoamisen suhteen mökeillä, kodeissa ja veneissä. Ja sauna veneessä genukäyttöisenä ei ole vitsi, googlatkaa vaikka s/y Manta niin voitte todeta että kaikupohjaa heillä löytyy Kristiina-pallonkierron myötä eikä suomi24-fobia Bavaria-allergioineen ole innovaatioiden liikekannallepanijana. http://www.manta.fi/muutos.htm

Ei se sähkö tai mukavuus pilaa veneilyä. Toivottavasti pääsette joskus kokeilemaan.

kohdalla on homma vähän samanlainen kuin Biltemankin, siihen suuntaan ei kannata kustakaan. Jos haluat laadukkaan genun esim 3kw, on se maapuolellakin n2000€. Perusgenu on suunniteltu raksaolosuhteisiin pihalle ja tuottaa sen yli 70db meteliä, kuuntelisitko veneessäsi? Kyllä se jäähdytys laponestopönttöineeen pakoputkineen, elektroninen latausautomatiikka, ulkonen polttoaine suodatus, äänieristys, luokitetut letkut ja putket jotain maksaa. Lisäksi en ikinä uskaltaisi kytkeä läppäriä tai navigointielektroniikkaa 800€ genun taakse, piikkejä ja sen jälkeen itku tulee varmasti...

• 234-321
        sähköä kirjoitti:

Tuolla linkissä olevalla firmalla oli 9kw Kipor 2x230v ulosotoilla vesijäähdytetty, hinta n.3700€
        ja paino alle 800kg.

• Ei idän ihmeitä
        AD41 kirjoitti:

"30.9.2009 14:46 Hanki venekäyttöön suunnniteltu 1 tai useampipyttyinen
        suorasuihkutusdiesel, jonka moottorissa ja generaattorissa
        MOLEMMISSA LUKEE:
        Endress, Hatz, Honda, SubaruRobin tai Robin."

Generaattorin tulee aina olla konenuoneessa, muuten se on ympäristörikos.

• Asennetta veneilyyn

Miten voi verrata halvinta mahdollista raksagenua ja venepuolen Mastervoltin (yleiseti tunnettu kallis/kallein merkki) genua? Mieti nyt jo valmistussarjojen eroa!!! Laitetaan Herkules ja Whisper vierekkäin, niin sokea Reetakin näkee, missä ero. PS onhan niitä muitakin merkkejä kuin Mastervolt, jos lompakko ei kestä.

• uhkate

En ole ollenkaan vakuuttunut, että Mastervolt on joku ihme laite, vaikka kallis onkin, verrattuna muihin vastaaviin vehkeisiin. Generaattorihan on varsin yksinkertainen laitos, näkeehän sen herkuleksestakin, ja ongelmia tulee, jos on tullakseen, moottorin ja sen marinoinnin kanssa. Ja sitten on se ääni, joka v****taa armottomasti hiljaisessa kesäillassa kuuluu se sitten sisällä veneessä tai ulkona.

• Asennetta veneilyyn
        uhkate kirjoitti:

En ole ollenkaan vakuuttunut, että Mastervolt on joku ihme laite, vaikka kallis onkin, verrattuna muihin vastaaviin vehkeisiin. Generaattorihan on varsin yksinkertainen laitos, näkeehän sen herkuleksestakin, ja ongelmia tulee, jos on tullakseen, moottorin ja sen marinoinnin kanssa. Ja sitten on se ääni, joka v****taa armottomasti hiljaisessa kesäillassa kuuluu se sitten sisällä veneessä tai ulkona.

ikinä nähnyt veneeseen asennettua genua/oletko asentanut? Uskon kyllä, että Suomesta löytyy se joku pölhö, joka on asentanut vanhaan troolariinsa raksagenusta "marinoidun" laitoksen. Perus matkaveneessä ei tiloja varmaan kannattane uhrata moiseen, jos niitä edes on sielä konehuoneessa. Herkuleksen koko on n kaksinkertainen ulkomitoiltaan verrattuna Whisperiin. Pyyntönä kuitenkin kaikille PellePelottomille Suomessa!!!! Laittakaa ihmeessä kuvia tänne, jos/kun olette saaneet Herkuleksen/jonkun ruohonleikkurin marinoitua veneeseenne tai tehkää projektista kotisivut! Paljonko säästit rahaa (työtunneille ei hintaa)? Paljonko sai harrastaa? Tuliko hyvä? Kehuuko kaverit?
        PS miksiköhän kukaan ei tietääseni ole älynnyt Suomessa tehdä "pisnestä" rupeamalla marinoimaan Bauhausin tai vastaavan genua veneisiin? On se niin pirun yksinkertainen se generaattori...

• uhkate
        Asennetta veneilyyn kirjoitti:

ikinä nähnyt veneeseen asennettua genua/oletko asentanut? Uskon kyllä, että Suomesta löytyy se joku pölhö, joka on asentanut vanhaan troolariinsa raksagenusta "marinoidun" laitoksen. Perus matkaveneessä ei tiloja varmaan kannattane uhrata moiseen, jos niitä edes on sielä konehuoneessa. Herkuleksen koko on n kaksinkertainen ulkomitoiltaan verrattuna Whisperiin. Pyyntönä kuitenkin kaikille PellePelottomille Suomessa!!!! Laittakaa ihmeessä kuvia tänne, jos/kun olette saaneet Herkuleksen/jonkun ruohonleikkurin marinoitua veneeseenne tai tehkää projektista kotisivut! Paljonko säästit rahaa (työtunneille ei hintaa)? Paljonko sai harrastaa? Tuliko hyvä? Kehuuko kaverit?
        PS miksiköhän kukaan ei tietääseni ole älynnyt Suomessa tehdä "pisnestä" rupeamalla marinoimaan Bauhausin tai vastaavan genua veneisiin? On se niin pirun yksinkertainen se generaattori...

Joko tahallaan tai tietämättömyyttäsi ymmärsit väärin.

Tässä on koko ajan puhuttu aggregaatista, joka on moottorin ja generaattorin yhdistelmä. Sen generaattoriosa on yksinkertainen, sitä et kiistäne jos jotakin sähköstä tiedät.

• Asennetta veneilyyn
        uhkate kirjoitti:

Joko tahallaan tai tietämättömyyttäsi ymmärsit väärin.

Tässä on koko ajan puhuttu aggregaatista, joka on moottorin ja generaattorin yhdistelmä. Sen generaattoriosa on yksinkertainen, sitä et kiistäne jos jotakin sähköstä tiedät.

Generaattori osan yksinkertaisuutta. Pointtini oli polttomoottori-generaattorin marinoinnin mielettömyys lähinnä... LÄhtökohtana topicissa Herkules vs Whisper oli hieman absurdi, kuten täällä on todettu. Tuotetun sähkön laadulla ON eroa, Herkules tuskin tuottaa siniaaltoa...

• kauppaan takas
        Asennetta veneilyyn kirjoitti:

Jokaisessa n. 30-jalkaisessa ja isommissa kunnon matkaveneessä on oikeaopppinen genun paikka konetilassa.

• uhkate
        kauppaan takas kirjoitti:

Jokaisessa n. 30-jalkaisessa ja isommissa kunnon matkaveneessä on oikeaopppinen genun paikka konetilassa.

Se on aivan sama vaikka olisi keulapunkassa kunhan ei metelöi.

• sähköä
        uhkate kirjoitti:

Se on aivan sama vaikka olisi keulapunkassa kunhan ei metelöi.

Ei kaikkea tarvitse tehdä itse, kysymys on siitä että jos herra Hercules osaa tehdä raksagenun 900 egellä niin eikös joku genutehdas osaisi tehdä venegenun tuplahinnalla. Ei siis muuttamalla ilmajäähdytteistä vesikoneeksi vaan valitsemalla tai kopioimalla oikeanlaiset komponentit.
        Aika hyvin ettei kukaan ole vielä vouhkannut että jos hintoja pitää miettiä niin ei kannata ryhtyä veneilyyn.

• 2+20
        sähköä kirjoitti:

Ei kaikkea tarvitse tehdä itse, kysymys on siitä että jos herra Hercules osaa tehdä raksagenun 900 egellä niin eikös joku genutehdas osaisi tehdä venegenun tuplahinnalla. Ei siis muuttamalla ilmajäähdytteistä vesikoneeksi vaan valitsemalla tai kopioimalla oikeanlaiset komponentit.
        Aika hyvin ettei kukaan ole vielä vouhkannut että jos hintoja pitää miettiä niin ei kannata ryhtyä veneilyyn.

(mm USAn armeijan käyttämä monsteri), muuta kun kyseessä on Herkules, paskaläjä. Jos Kiinan poika ihan oikeasti käyttäisi sellaisia komponentteja, että masiinan perään ivertterejä, latureita, navigointielektroniikkaa ym uskaltaisi laittaa, hinta moninkertaistuu väistämättä! Jännitepiikkejä ja taajuusvaihteluita tulee varmati tuolla "Herkulla". Monen on saatanan vaikea ymmärtää, että HALPA ja HYVÄ on erittäin harvinainen yhdistelmä! Harvassa on ne jätkät, joiden ei tarvitse miettiä hintoja, mutta se halvin ratkaisu ei välttämättä ole lopunviimein se halvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      516
      1568
    2. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      64
      1166
    3. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      61
      862
    4. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      61
      845
    5. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      837
    6. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      766
    7. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      76
      751
    8. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      30
      707
    9. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      695
    10. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      691
    Aihe