Totuus Nirvanasta!

Roudari

Bändin suosio rakentuu pitkälti tänä päivänä vain siihen tosiseikkaan että huumeisiin vakavasti seonnut Kurt Cobain riisti itseltään hengen. Yhtye ei tekemäni kyselyjenkään mukaan(n.120 Nirvana-fania vastasi kyselyihini)tehnyt kuin vain sen yhden ja ainoan varteenotettavan levyn. Nevermind-levyssä on kyllä hetkensä mutta varsinainen mestariteos se ei ollut. Onkin harmillista että jokin ilmiö taikka henkilö nostetaan ylös fanfaarien ja ihailujen kera vasta tragedian tapahduttua. Nirvanan suosiohan oli Kurtin loppuvuotena jyrkässä laskussa. Billboard-listatietojen mukaan viimeistä levyä myytiin jenkeissä vain 70 000kpl. Sikäläisen mittapuun mukaan se ei todellakaan ole paljoa.
Summa summarum: Musiikillisesti vaatimaton yhtye nautiikin nykyään todella huonon esimerkin takia mittaamatonta suosiota. Musiikilla ei asian kanssa ole mitään tekemistä.

22

2426

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Coubein

...Nirvana oli loistavan, rajoja ja kliseitä rikkovan musiikkinsa ansiosta maailman menestykseen ponnahtanut superbändi !! Kun menestystä tuli entisestään lisää ei voida puhua enää vain loistavasti menestyneestä bändistä vaan kokonaisesta grunge-ilmiöstä !!! Sääli sinänsä, että kaikki loppui niinkin säälittävän traagisesti.....LEGENDA on silti se joka elää !!!

• Snakepit

...ovat mun cd-hyllysä, ja kyl nekin ovat hyviä.
      Totuus on että kuolema aina antaa enemmän kuuntelijoita, ja sitäpaitsi kaikki suuret ovet menehtyneet tavalla tai toisella. (Vicious, Hoon jne)
      Velvet Revolverin Scott Weiland on todennäköisesti seuraava viikateuhri...

• asd

diggailen nirvanaa sen MUSIIKIN takia enkä minkään huumeiden/kuoleman takia. tollanen väitös kertoo, että sinulla on jotain bändiä vastaan...

• minä..

"Musiikilla ei asian kanssa ole mitään tekemistä." Eiköhän se riippu vähän ihmisestä että minkä takia Nirvanaa kuuntelee. Mutta täytyy myöntää että suurin osa teineistä kuuntelee nirvanaa vaan koska cobain tappo itsensä ja Smells like teen spirit on niin hyvä biisi. Itse kuitenkin lähden siitä että Nevermind on yliarvostettu levy ja jos ihmiset sen muistaakin nirvanan ainoaksi levyksi niin ei se mua haittaa. Mulle merkitsee vaan se mitä mä saan irti siitä musiikista. Joten ihan sama mulle mitä sun tutkimuksissa tuli ilmi.

• [Li'oN]

...mitä vitun väliä sillä on, mitä mieltä sinä olet siitä, mihin nirvanan suosio rakentuu?

Eli todetakseni jotakin: Aivan sama mitä bändi on tehnyt, tai mitä sille on tapahtunut. Aivan sama mitä musiikkia se on tehnyt, jos se kerran on legenda ja sen musiikkia kuunnellaan, ja siitä saadaan kiksejä niin eikö se siinä vaiheessa ole aivan sama mille bändin suosio perustuu?

Ja älä yritä väittää, että "kukaan ei kuuntele nirvanaa", koska silloin kusetat itseäsikin silmään.

- [Li'oN]

• elliot

> Bändin suosio rakentuu pitkälti tänä päivänä vain siihen tosiseikkaan että huumeisiin vakavasti seonnut Kurt Cobain riisti itseltään hengen.

Varmaan suurin osa "nykynuorista" tietää Nirvanan sen Cobainin lopullisen ratkaisun vuoksi. Se miksi levyjä myydään muitakin kuin pelkkää Nevermind'ia johtunee siitä että musiikissa viehättää jokin. Vanhemmat 70-luvulla syntyneet ovat jo Nirvanansa ostaneet, nykyään ostajakunta lienee nuorempaa.

>Yhtye ei tekemäni kyselyjenkään mukaan(n.120 Nirvana-fania vastasi kyselyihini)tehnyt kuin vain sen yhden ja ainoan varteenotettavan levyn

Missäs teit kyselyn ja miten? Veikkaan että paikka/tapa on vaikuttaa tulokseen. Nuorten keskustelysivuilla vai levymessuilla ovensuussa?

>Onkin harmillista että jokin ilmiö taikka henkilö nostetaan ylös fanfaarien ja ihailujen kera vasta tragedian tapahduttua.

Totta, pätee aivan kaikilla alueilla. Irwin Goodman/Timo K. Mukka/Esa Pakarinen/James Dean... you name it!

> Nirvanan suosiohan oli Kurtin loppuvuotena jyrkässä laskussa. Billboard-listatietojen mukaan viimeistä levyä myytiin jenkeissä vain 70 000kpl. Sikäläisen mittapuun mukaan se ei todellakaan ole paljoa.

En koskaan ole välittänyt listoista, ostan sitä mistä tykkään. Niinku Hank Williams, Stooges, Pernice Brothers, Grandaddy, Jeff Beck, Mokoma, Wilco, Radiopuhelimet, Kumikameli yms.

> Summa summarum: Musiikillisesti vaatimaton yhtye nautiikin nykyään todella huonon esimerkin takia mittaamatonta suosiota. Musiikilla ei asian kanssa ole mitään tekemistä.

Tätä en allekirjoita. "Musiikillisesti vaatimaton"? Mitenkä mittaat musiikillisen vaatimattomuuden? Ramones/Who/Stooges eivät nekäät olleet oman genrensä keksijöitä, eikä nerokkaita biisinikkareita, mutta saivat aikaan musiikillisen vallankumouksen.

Ja se että musiikilla ei ole nykyään merkitystä suosion kanssa on kyllä totta. Avaa vain MTV niin asia varmistuu heti. Nykyinen valtavirtamusiikki on niin ympäripyöreää paskaa että pahaa tekee.

elliot

• minä

Jaa että Nirvana merkityksetön yhtye? Tee vittu itse parempi ja menestyneempi ura. Lisäksi sinun kannattaisi miettiä sanojasi. Miten yhtyeen johtohahmon kuolema vaikuttaa itse musiikkiin? Kyllähän ihmiset kiinnostuvat enemmän, mutta kyllä se on musiikki jonka takia bändiä kuunnellaan, oli se sitten kasassa tai ei.

Nirvana tuhosi myös hirveän tukkahevi-meiningin ja antoi suunnan 90-luvun alt.skenelle. Siitä saamme olla kiitollisia. Lisäksi suosittelen sinua kuuntelemaan myös muut Nirvanan tuotokset kuin Nevermindin. Bleach, Incesticide ja In Utero ovat todellista Nirvanaa. Niissä ei ole niin sliipattua radiosoundia. Nirvanalla oli sitäpaitsi kymmenen kertaa enemmän asennetta kuin millään tämän hetken "rock" bändillä. Mm. he haistattivat paskan kaltaisillesi tyypeille.

Jokaisella on mielipiteensä, mutta mieti pystyisitkö itse parempaan suoritukseen, ennen kuin alat mitään aukomaan.

• rokkipoliisi

Kurt soitti jopa vääriä nuotteja taannoisessa mtv unplugged-taltioinnissa. Muutenkin oli säälittävä keikka. Ukkelit yritti vääntää mutta kun sitä soittotaitoa ei oikeen ollut. Näkikö kukaan muu koskaan sitä? Huumeissa kaiketi olivat kaikki.

• pelle

olen nähny kyseisen. Vääriä nuotteja ja ihmeellistä hapuilua.

• Cobain on paras

"Soitti väärin" Kyllä osaat olla juntti tyyppi. Missä kohtaa Kurt soitti väärin. Pennyroyal Tean osalta Kurt soitti tarkoituksella erilailla yhden kertosäkeen kohdan kuin albumi versiossa. Ei kai rockbändi ole helvetti soikoon mikään sinfoniaorkesteri jonka leipä perustuu siihen kuinka oikein se vetää Mozartin. Mutta sä et ole ikinä käynyt live keikalla, olet vain kuullut tyhmiltä kavereiltas juttuja.

• Hessu

vai että suosio oli muka laskussa..ei pidä paikkaansa..kun in utero tuli, suosio jatkoi kasvamistaan..ite ainakin pidän sitä parhaana levynä. Usa:ssa In uteron kiertueella melkein kaikki keikat oli aivan loppuunmyytyjä.

• rape me

Utero on paras nirvana levy ja myihän se silloin ilmestyessään platinaa jenkeissä siis yli 2miljoonaa niin et voit työntää ton tutkimuksen peräpäähäs kunhan otan sen tapin sieltä irti ensin

• Rape me
        rape me kirjoitti:

Utero on paras nirvana levy ja myihän se silloin ilmestyessään platinaa jenkeissä siis yli 2miljoonaa niin et voit työntää ton tutkimuksen peräpäähäs kunhan otan sen tapin sieltä irti ensin

The stigma of In Utero holds that the album wasn't very successful, but it sold more than five million copies in the U.S. alone. While the album did experience a sales boost after Cobain's death, it was still a healthy triple platinum album before it.

• Roudari
        Rape me kirjoitti:

The stigma of In Utero holds that the album wasn't very successful, but it sold more than five million copies in the U.S. alone. While the album did experience a sales boost after Cobain's death, it was still a healthy triple platinum album before it.

En tiedä mikä tarve sinulla on vääristellä totuutta. Minä rakennan tietoni ehkä siihen arvostetuimpaan lähteeseen,mitä levyjen myyntimäärään tulee: Billboard-julkaisu on ollut aina luotettava ja myöskin tässä tapauksessamme. Lisäksi Nirvanan viimeinen konserttikiertue oli mm.The guitar player-lehden mukaan floppi. Puolitäysiä saleja jne.

• Pauline

Olen itse jossain kohtaa fanittanut Nirvanaa enemmänkin ja voin kertoa sinulle musiikin kaikkitietävälle suurvisiirille, että kuuntelin/kuuntelen bändiä nimenomaan musiikin takia. Cobainin kuolemasta täysin riippumatta. Ja se, että kutsut Nirvanaa "musiikillisesti vaatimattomaksi yhtyeeksi" kertoo aika paljonkin omasta musiikillisesta tietämättömyydestäsi. Poikien soittotaito ei ehkä ollut kovinkaan korkea (paitsi Dave Grohlin), mutta Nirvanan koko viehätys on Kurt Cobainin ainutlaatuisessa ja täysin ilmiömäisessä laulunkirjoituksessa. Genre, jonka nimissä Nirvana soitti, grunge, antaa puolestaan anteeksi soittotaidon puutteen. Pitäähän musiikin takaa muutakin osata kuunnella, kuin soittimien ääniä.
      Ja nuo lukusi viimeisen levyn myynnistä puolestaan ovat täysin naurettavia, mistä lienetkään ne taikonut. Nevermindista sanon omasta puolestani, että se ei todellakaan ole Nirvanan paras levy, vaikka onkin radioystävällisyytensä vuoksi myydyin. Bleach, In utero ja Unplugged in New York ovat mielestäni ne todelliset mestariteokset.
      Yritän tässä vain sinulle kertoa, että mikään bändi ei saavuta niin suurta suosiota ja mainetta tyhjän takia (eikä myöskään laulajan kuoleman, vaikka se onkin varmasti nostanut kuuntelijalukuja). Se, että et pidä Nirvanasta on asia erikseen ja täysin makuasia, mutta älä viitsi turhaan puhua, etteivätkö pojat olisi asiaansa osanneet.

• mie

Kurt kuoli tasan kymmenen vuotta sitten. R.I.P

• Cobain on paras

Jos se, että levy käväisee Billboardin ykkösenä on merkki suosion laskusta niin sitten varmaan. Viitsisitkö varmistaa vähän asoita ennen kuin tulet retostelemaan. Totuus Roudarista: Se ei ole ikinä tavannut yhtäkään Nirvana fania, saati kysellyt jotain niiltä. Nirvana ei nauti suosiota pelkästään nykyään vaan nautti sitä jo koko -90 luvun alun. Nirvanan suurin teko oli kun se teki GNR jätkistä naurettavia pellejä sukkahousuissaan ja tukkineen.

• Roudari

Olen todellakin harrastanut mainitsemallani tavalla tiedonkeruuta. Tunnen muutaman ko.bändin fanin ja olen haastatellut lukuisia,kuten jo mainitsin. Jos totuus satuttaa,en voi sille mitään. Toivonkin sinulle voimia. Ilmeisesti cobainin menetys oli sinulle raskas juttu.

• pöö
        Roudari kirjoitti:

Olen todellakin harrastanut mainitsemallani tavalla tiedonkeruuta. Tunnen muutaman ko.bändin fanin ja olen haastatellut lukuisia,kuten jo mainitsin. Jos totuus satuttaa,en voi sille mitään. Toivonkin sinulle voimia. Ilmeisesti cobainin menetys oli sinulle raskas juttu.

ai nyt 120 on muuttunut parikssi sun kannattais tarkistaa noi tiedot eikä jauhaa paskaa!

• mulkku
        pöö kirjoitti:

ai nyt 120 on muuttunut parikssi sun kannattais tarkistaa noi tiedot eikä jauhaa paskaa!

Hei roudari mä tiedän et sä itste tykkäät take thatistä Robbie Wiljamsista , Elton J.:_stä ja muista homoista niin et ime siitä runkkari homo

• Roudari
        mulkku kirjoitti:

Hei roudari mä tiedän et sä itste tykkäät take thatistä Robbie Wiljamsista , Elton J.:_stä ja muista homoista niin et ime siitä runkkari homo

Olen havaitsevinani pientä ahdistusta kirjoituksissanne. Ymmärrän tuskanne,tai ainakin yritän. Nirvana oli vain mielestäni ehkä the Doorsin tapaan yksi yliarvostetuimmista yhtyeistä.
        Kumpaisessakin yhtyeessä oli kuitenkin omat tragediset käänteensä. Niin kuin Kurt,oli Jim myöskin huumeitten uhri. Mitä Nirvanan suosioon tulee,on selviö että jokainen asiaa tunteva henkilö tietää että Nirvana oli loppumetreillään jo ns.unohdettu bändi ainakin mitä levynmyynteihin ja keikkayleisön määrään tulee.

• just someone
        Roudari kirjoitti:

Olen havaitsevinani pientä ahdistusta kirjoituksissanne. Ymmärrän tuskanne,tai ainakin yritän. Nirvana oli vain mielestäni ehkä the Doorsin tapaan yksi yliarvostetuimmista yhtyeistä.
        Kumpaisessakin yhtyeessä oli kuitenkin omat tragediset käänteensä. Niin kuin Kurt,oli Jim myöskin huumeitten uhri. Mitä Nirvanan suosioon tulee,on selviö että jokainen asiaa tunteva henkilö tietää että Nirvana oli loppumetreillään jo ns.unohdettu bändi ainakin mitä levynmyynteihin ja keikkayleisön määrään tulee.

myyntitilastojen mukaan Nirvana ei ollut kovin heppoinen verrattuna muhin grunge-bändeihin, mutta eivät he huonosti myyneet...mutta esim. Pearl Jamin ensimmäinen möi selvästi enemmän kuin Nirvanan 'Nevermind', sekä Stone Temple Pilotsin kaksi ensimmäistä möivät suunnilleen yhtä hyvin..mutta eivät nämä bändit mitään ilmiöitä euroopassa, tai ainakaan suomessa olleet, ei Nirvana ennen Kurtin kuolemaa ollut mitenkään ylivoimainen muihin bändeihin verrattuna Suomessa! se oli vain yksi kärkikastista...mutta täytyy muistaa median voima, mainostus ym...eihän "teinit" tai vanhemmat Nirvana diggarit edes "havahtuisi" yhtä helposti Nirvanasta, ellei sitä soitettaisi niin paljon radiossa, MTV:llä jos joskus harvoin tulee grungea, se on Nirvanaa, levy-yhtiöt julkasee taas jotain uutta kokoelmaa jne..meidänkin tv:ssä pyöri Nirvanan Greatest Hits mainos tiheään pari vuotta sitten, ei esim. Pearl Jamista mitään tv:ssä kuule...Kurtin julisteita myydään monessa kaupassa, jne...se on se että bändiä pidetään edelleen pinnalla ja kun se on hajonnut, se on kokonaan levy-yhtiön hallinassa mitä pursuaa ulos mistäkin...ei Nirvana ollut mikään erikoinen juttu, he tekivät ihan hyvää musaa, ja Kurt oli kiinnostava persoona, mutta verrattuna siihen kiehtovaan myyttiin ei se pidtäisi vaikuttaa miten hyvin musa menestyy..nojoo...Paris Hilton on turha julkkis joka ei ole tehnyt mitään mistä häntä arvostettaisiin mutta silti hän on joka puolella..ja teinit haluavat olla samanlainen horo kuin hän..en toki halua vertaa Kurtia häneen suoraan, mutta haluan antaa kuvan siitä miten media voin suurentaa (tai toki pienentää) asioita, ja kontrolloida meitä pieniä muurahaisia tykkäämään mistä tahansa...öhöm *crazy frog*

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe