Mieheni suku on rahan ahne

Rippis78

Mulla on pälli leviämässä mieheni suvun kanssa ja osittain myös mieheni...
Raha tulee joka päivä jossain määrin esille..Ymmärrän toki että raha on tärkeää,mutta on kyse ihmisistä joille on kertynyt omaisuutta ja silti valitetaan köyhyyttä ja kuinka paljon mikin maksaa..Tavarat ei saa mennä vaan missään nimessä rikki ja lainailukin tervan juontia..Omat vanhempani on paljon "köyhempiä" ja silti heiltä joutaa joskus ns.ylimääräistä...
Olen yrittänyt selittää,että maailmassa on todellistakin köyhyyttä ja sietäis olla tyytyväinen kun katto pään päällä ja ruokaa..Tuntuu vaan että näitä ihmisiä kiinnostaa vain oman navan ympärillä pyörivät jutut eikä muille heru minkäänlaista myötätuntoa.
Onko muilla vastaavia ongelmia?

20

3662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Himmelipää

      Ei varsinaisia ongelmia ole, mutta eräs sukulaiseni on juuri samaa kaliberia.

      Valittaa köyhyyttään vaikka asuu ykkösluokan rivarissa. Kaksi autoa. Matkailuauto.
      - keittää kaksi vuotta vanhoja tiskirättejä ja valittaa kun ei ole rahaa.
      - käyttää leivinpaperit tuhat kertaa, sen kämppä palaa vielä.
      - puhuu koko ajan kun on niin kallista kaikki.
      - ei ole rahaa itsensä ehostamiseen.
      - kyselee minulta tuttavien yritysten hoitoa ja talouden tilaa.
      - miettii kun lapsi ja poikaystävä tulee kylään että nekin vaan tahtoo ilmaista ruokaa ja odottavat
      hänen kuolemistaan. (hän on 50v)
      - toinen, aikuinen lapsi tuhlannut liikaa rahaa laivalla.
      - valittaa kun kotoa ei saanut kuin kaksi haarukkaa....jne.

      Raha tulee aina puheisiin muodossa tai toisessa, kyllästyttävää.
      Maailmassa olisi paljon muutakin mielenkiintoista puhuttavaa ja katselis edes vaikka tauluja, mutta ei, ne setelit on aina silmissä.

      Mutta jos joka kerta yrittäisi pyytää piruuttaan rahaa lainaksi, loppuisiko jutut?

      • 6767676767

        Meiltä löytyy myös tollaset appivanhemmat. Kun jotain ollaan ostettu niin ensimmäisenä ollaan kyselemässä ja kauhistelemassa hintoja. Ylpeillään mistä kaupasta lötyi pitkän etsinnän jälkeen (paloihan siinä bensaa) halvimmat ruoat tms. Elävät vieläkin markka-aikaa ja ärsyttää kun joka hinta muutellaan vielä markoiski, saa sitten vielä lisää kauhistella. Ja ovat "vasta" 6-kymppisiä....


    • 3+3

      pitäisi joutaa teille jotain ylimääräistä? Tai miksi heidän pitäisi lainailla jotain? Tehän olette miehesi kanssa aikuisia ihmisiä ja muodostatte _oman_ perheen.

      • Rippis78

        Tosiaan,kukaan ei ole puhunut elättämisestä.Me olemme kaksi aikuista ja tulemme varsin hyvin toimeen omillamme.Kyse oli siitä, että appivanhemmat valittaa köyhyyttä ja rahan puutetta vaikka omaisuus on arviolta
        500 000 euron luokkaa..Mikä on mun mielestä jo ihan kohtalainen?!Tiedän että se jotenkin pinttynyt tapa vain valittaa asioista,kun appivanhemmat on n. 65-vuotiaita ja ovat eläneet itse varmasti köyhempää elämää..
        Mutta nämä samat tavat on siirtyneet nuoremmalle sukupolvelle ja jatkavat samaa köyhyyden valittelua vaikka
        kuukausipalkat pyörii 3500 euron luokkaa..Mun on vaikea ymmärtää tuota koska mulle on opetettu ja koulussa näytetty mitä on oikea köyhyys......Nykysin tuntuu että elämän itseisarvo on raha:(


      • suhteelisuus teoria
        Rippis78 kirjoitti:

        Tosiaan,kukaan ei ole puhunut elättämisestä.Me olemme kaksi aikuista ja tulemme varsin hyvin toimeen omillamme.Kyse oli siitä, että appivanhemmat valittaa köyhyyttä ja rahan puutetta vaikka omaisuus on arviolta
        500 000 euron luokkaa..Mikä on mun mielestä jo ihan kohtalainen?!Tiedän että se jotenkin pinttynyt tapa vain valittaa asioista,kun appivanhemmat on n. 65-vuotiaita ja ovat eläneet itse varmasti köyhempää elämää..
        Mutta nämä samat tavat on siirtyneet nuoremmalle sukupolvelle ja jatkavat samaa köyhyyden valittelua vaikka
        kuukausipalkat pyörii 3500 euron luokkaa..Mun on vaikea ymmärtää tuota koska mulle on opetettu ja koulussa näytetty mitä on oikea köyhyys......Nykysin tuntuu että elämän itseisarvo on raha:(

        Appivanhemmat eivät maailman mittapuun mukaan ole sen paremmin rikkaita kuin köyhiäkään eivät taida kuulua edes keskiluokaan.

        Suomessa ei muuten ole yhtään ainutta rikasta ihmistä, siitä meidän paska verotus pitää huolen....

        Jokaisella on oma itseisarvo elämässä eikä mitään yhtenäistä ole.

        Mutta jos sinulla on toiset arvot, miksi ylipäätään näet vaivaa edes ajatella TOISTEN raha-asioita? Jos sillä ei ole sinulle merkitystä tuskin jaksat edes kiinostua onko toisella rahaa vai ei.

        Toinen arvostaa rahaa ja toiselle sillä ei ole merkitystä. Yhdelle raha on väline millä voidaa saada jotain arvokasta elämän oli se sitten elämyksiä, luxusta, perustarpeita ym. Mutta jokainen tyylillään.


    • pihi appi

      joilekin nuorille jotka perustavat perheen tuntuu olevan itsestäänselvyys ,että vanhemmat elättävät heidät vaikka viimeisilla rahoillaan. katsokaan peiliin.

      • discaoisd

        Miten ihmeessä asian käänsit noin? Eihän kirjoittaja sitä tarkoittanut, että appivanhempien pitäisi elättää muita? Eikö ihmiset osaa enää sisäistää lukemaansa?


    • :)

      Kyllä tiedän monta rikasta jotka tuntevat myötätuntoa, mutta rahaa ei heiltä heru. Kuten yksi heistä sanoi: Jos lahjoittelee omisitamaa pois niin silloin ei kohta ole rikas.

      Ymmärän miksi ei haluta lainata: Minäkin lopetin lainaamisen koska, 1. tavaraa kohdeltiin miten sattu, tuli milloin minkin kuntoisena takaisin ( esim likaisena, oli ollut mm ulkona sateessa ym vastaavaa) 2. tavarat tuppasivat venymään, omaansa joutui vaatimaan takaisin ja pahimmassa tapauksessa itse hakemaan 3 sitä lailtiin surutta eteenpäin ilman lupaa 4. lainailu otettiin itsestään selviönä ( jos sulla on tulin hakemaan lainaan, siis röyhkeetä) 5 minkäänlaista "vastapalvelua " ei tunnuttu haluavan oma-aloitteisesti tekemään, apua kyllä pyydettiin mutta antaminen oli vähän väkinäistä.

      Itse osta suht kallista ja laadukasta tavaraa joka säilytetään alkuperäiskoteloissa ja sisällä, putsataan käytön jälkeen ja palautetaan paikalle. Kun tämä periaate on vaike, niin en lainaa.

      Tavaran rikkoutuminen ja asenne, mitä se haittaa onhan sulla varaa ostaa uus on kauhistus. Ei ih että kyseiset henkilöt ovat aina PA.

      Minä ole aikani tehnyt työtä, työtä ja ylityötä jotta sitä rahaa on, enkä humpannut kivan elämän perässä tein sen jotta minulla olisi joskus hyvin pullat uunissa en siksi että myös näiden humppaveikkojen elämä olisi helpompaa.

      • :)

        Minulla on kaksi miniää joille molemmille tein testin toinen auttoi mielellää, poimi marjoja, pesi ikkunoita aina kun oli jotai puuhaamassa hän tuli luontevasti auttamaan ja toinen katsoi happamasti odottaen sitä kahvikutsua.

        Rahasta ei puhuta, sillä toisten raha-asiat on mitä on eikä ne perheen ulkopuolelle kuulu.

        Kun kerran tämä toinen vihjaili heidänkin tarvivan vähä kaikkea ( siis vihje isäpapalle, anna rahaa ) tarjosin mahdollisuutta että hommaisin lisätyötä, siitäkö oikein loukaanuttiin kun nytkin jäi niin vähän aikaa vapaa-ajalle ( reppana osa-aika hommissa) ja ensimmäinen ilahtui vaikka palkka olisi pieni, suunniteli jo mitä kivaa voisi hankki ylimääräisellä. Nirsolle pitää olla elämän helppoa ja mukavaa ja kaikki pitäisi tulla kun manulle illallinen toiselle kelpaa käytetty ja käyttökelpoinen.

        Koska minä olen kaikki rahani tehnyt omalla työllä määrään myös sen mihin se käytetään. Tälle passeli minijälle jolta tuli apua ilman sitä rahan ahneutta olen antanut ja annan ihan mielelläni jotain pientä extraa mutta tuolle patalaiskalle mininijälle mitään apua ei tipu.

        Hänestä kun vanha ukko jolla on rahaa vois jeesata heitä jotta elämä olisi helppoa eikä tarvitsisi rehkiä niin paljon ja on katkera....minä olen heille se potenttiaalinen rahan lähde. Muutaman kerran on tullut huomautus ettei pappa vaan tuhlaa heidän perintöään huijareihin. Siis minun rahoja ja minä kun satun vielä elämään ja aivotkin on tallella. Ennemmin jätän ne hurtti mustalaiselle kun heille.

        Lasiska nuori kuvittelee että heille kuuluu osa siitä mannasta minkä heidän vanhemmat loivat kovalla työllä kun kerran sitä on, jotta heidän ei tarvitsi itse vaivautua sitä kasaamaan. Jos ihminen ei itse vaivaudu tekemään kaikkensa oman elintason nostoon on myöskään turha odottaa apua. Kiva on toisaalta auttaa sellaista jolla on voimakas oma halu tehdä se ja kun he saavat osaavat he kiittää ja arvostaa sitä.

        Muistakaa se ken katsoo lahjahevosta suuhun.... ja ken apua ei anna ei kannata sitä myöskään odottaa.


      • Anonyymi
        :) kirjoitti:

        Minulla on kaksi miniää joille molemmille tein testin toinen auttoi mielellää, poimi marjoja, pesi ikkunoita aina kun oli jotai puuhaamassa hän tuli luontevasti auttamaan ja toinen katsoi happamasti odottaen sitä kahvikutsua.

        Rahasta ei puhuta, sillä toisten raha-asiat on mitä on eikä ne perheen ulkopuolelle kuulu.

        Kun kerran tämä toinen vihjaili heidänkin tarvivan vähä kaikkea ( siis vihje isäpapalle, anna rahaa ) tarjosin mahdollisuutta että hommaisin lisätyötä, siitäkö oikein loukaanuttiin kun nytkin jäi niin vähän aikaa vapaa-ajalle ( reppana osa-aika hommissa) ja ensimmäinen ilahtui vaikka palkka olisi pieni, suunniteli jo mitä kivaa voisi hankki ylimääräisellä. Nirsolle pitää olla elämän helppoa ja mukavaa ja kaikki pitäisi tulla kun manulle illallinen toiselle kelpaa käytetty ja käyttökelpoinen.

        Koska minä olen kaikki rahani tehnyt omalla työllä määrään myös sen mihin se käytetään. Tälle passeli minijälle jolta tuli apua ilman sitä rahan ahneutta olen antanut ja annan ihan mielelläni jotain pientä extraa mutta tuolle patalaiskalle mininijälle mitään apua ei tipu.

        Hänestä kun vanha ukko jolla on rahaa vois jeesata heitä jotta elämä olisi helppoa eikä tarvitsisi rehkiä niin paljon ja on katkera....minä olen heille se potenttiaalinen rahan lähde. Muutaman kerran on tullut huomautus ettei pappa vaan tuhlaa heidän perintöään huijareihin. Siis minun rahoja ja minä kun satun vielä elämään ja aivotkin on tallella. Ennemmin jätän ne hurtti mustalaiselle kun heille.

        Lasiska nuori kuvittelee että heille kuuluu osa siitä mannasta minkä heidän vanhemmat loivat kovalla työllä kun kerran sitä on, jotta heidän ei tarvitsi itse vaivautua sitä kasaamaan. Jos ihminen ei itse vaivaudu tekemään kaikkensa oman elintason nostoon on myöskään turha odottaa apua. Kiva on toisaalta auttaa sellaista jolla on voimakas oma halu tehdä se ja kun he saavat osaavat he kiittää ja arvostaa sitä.

        Muistakaa se ken katsoo lahjahevosta suuhun.... ja ken apua ei anna ei kannata sitä myöskään odottaa.

        Olet oikeassa. Omassa elämässä kokemusta että rahaa rahaa,huutaa aikuinen lapsi.
        Sen antamisen lopetin,selvisi elämäntapa mihin menee.


    • ??????

      Myötätunto ja ylimääräisen vippaaminen tai tavaroiden lainaaminen liittyy toisiinsa??? Myötatunto on toisen ymmärtämistä henkisellä puolella ja sinusta tuntuu se liittyvän että rikkaaman pitäisi antaa omaisuutta köyhälle???? siis rahanahneen puhetta

    • hei haloo

      Siis havittelee toisen omaisuutta ja rahaa. Kuvailet tilannetta missä ihminen pitää kiinni Omasta rahasta.

      PS sinähän se rahan ahne olet kun haaveilet edes saavasi miehen suvusta hyötyä, lainaamalla ilmaisesksi tavaroita jolloin niiden rikkoutuminenkään ei pitäisi haitata joten ymmärrän hyvin miksi sinulle lainailu on kun tervan juontia... minä kieltäytyisin ehdottomasti.

      Miksi muuten kukaan antais toiselle jotain ylimääräistä... siis viittaat varmaan rahaan.

      Minun vanhemmilla on ihan hyvin asiat mutta ei tulisi mielenkään ottaa heiltä mitään ylimääräistä.....

      Jees maailmalla on oikea köyhyttä ja jokainen suomalainen on rikas jos ajattelee laajasti, mutta ei se poistu vaikka yksi tai muutama muukin rikas antaisi pois koko omaisuuden.... siis ei todellakaan ainakaan minun ongelma... Miten muuten se myötätunto sinusta esiintyy ? Koska rahan tai tavaran kanssa sillä ei ole mitään tekemistä...

      • Ripps78

        Sehä tässä hauskaa onkin että appivanhemmat muu miehen suku ovat halukkaita meiltä lainailemaan tavaroita mutta toisinpäin se onkin sitten jo hankalampaa..Olemmekin monta kertaa päätyneet ostamaan oman käyttövälineen mitä tarvitsemme.
        Ja kysehä tuossa alkuperäisessä viestissä oli se että VALITETAAN sitä köyhyyttä eikä raaskita käyttää sitä omaisuutta minkä on työllään tehnyt.Ja mun mittapuun mukaan se on ihan kohtuullinen.Eikä ole tarkoitus käyttää muhun sitä!!


    • höynä

      Sama ongelma siskon kanssa. Vasta lomalla tajusin menneitä muistellessa kuinka raha on ollut se mikä on ajanut siskoani eteenpäin elämässään. Oli aika shokki kun vihdoin tajusin sen. Näin niin paljon paremmin hänen valintansa tämän ahaa-elämyksen jälkeen. En ollut aikaisemmin käsittänyt täysin hänen miesvalintaansakaan, mutta nyt selvisi sekin.
      Olin aina pitänyt siskoani kaikkea muuta kuin rahan ahneena, mutta oli kuin kuva olisi yhtäkkiä auennut. Mieheni sanoo, etten vaan itse ole halunut nähdä läheisissäni mitään pahaa, ja se on laittanut varmasti laput silmilleni aikoinaan.

      Huomasin tapahtuneita kelatessani kuinka kitulias siskoni on ollut minua kohtaan, ja kuinka salakavalasti on laittanut minut aina maksamaan kaikki yhteiset jutut, muistamatta maksaa takaisin. Olen itse työttömänä ja sisko hyvässä ansiotyössä, niin kuin siis miehensäkin. Silti hän kehtaa velvoittaa minua muistamaan ja kerjäämään häneltä takaisin sen mitä on velkaa. Kun ei kuulemma itse aina muista. Aivan. Jos hänen rahatilanne olisi sama kuin itselläni tällä hetkellä, hän ymmärtäisi myös rahan arvosta jotain. Eikä pistäisi toista matelemaan edessään rahoja anellen. Välillä tähän aneluun menee niin kauan aikaa, etten jaksa enää edes muistuttaa, ja kärsin omissa nahoissani. Mutta miten toinen voisi tajuta rahasta mitään, kun ei tiedä edes mitä maitolitra maksaa.

      Mistä rahanahneen sitten tunnistaa. Juurikin siitä, että tämä ei koskaan tarjoa mitään muuten kuin pakosta ja tällöinkin yrittää välttää sitä. Rahanahne myös ruikuttaa ainaista rahapulaa, vaikkei sitä todellisuudessa ole. "Rahapulakin" johtuu useinmiten siitä, että ollaan hilattu asuntovelan lyhennys taivaisiin. Kaikilla ei ole varaa edes siihen asuntovelkaan, saati sen lyhentämiseen reilun tonnin verran kuussa. Tuntuu siis todella paskamaiselta kun joku, joka ansaitsee keskivertoa enemmän, ruikuttaa rahapulaa sille, jolla rahaa ei ole aina edes perustarpeisiin. Ja sitten kun itse säästät omistasi, etkä käy puoleen vuoteen edes parturilla tai missään ulkona, etkä osta vaatteita, vain siksi että saat jonkun suuremman hankinnan, niin tätä sitten ihmetellään oikein joukolla. Ja olen äärimmäisen rikas kun olen saanut ostettua jotain mihin rahanahne ei koskaan edes investoisi.

      Muistan siskon joskus sanoneen, kun ihmettelin nolona sitä kun olin saanut vanhemmiltani rahaa: "Ota kuule irti kaikki mitä saat!". Tuo on nyt jäänyt kummittelemaan. Hän kun käyttää nykyään sumeilematta hyväkseen myös vanhempiani, mutta ei todennäköisesti itse edes tajua ylemmyyden tunnossaan tätä.

      Alkaa olla mitta aika täynnä. Uudenvuodenlupauksenani olen päättänyt olla ostamatta enää mitään siskoni puolesta tai osallistua hänen kanssaan mihinkään yhteiseen lahjaan. Ja yritän kerätä rohkeutta huomauttaa typeristä puheistaan, kun alkaa taas seuravan kerran tavatessamme ruikuttamaan rahapulaansa minulle.

      • 22+

        tuo kappaleesi "Mistä rahanahneen tuntee".


    • väärä ajattelutapa

      on ero että toinen voi pitää pankissa ja toinen sijoittaa taas maalliseen näkyvään. monesti kiinteistökin on parempi sijoituskohde kuin pankki/rahasto/Osake. turhaa on arvostella näitä joilla ei sitten ole velkaa "rikkaaammiksi". ne nimittäin luokitellaan helposti sellaisiksi jotka säästävät.

    • vähäksi aikaa

      niin hiljenevät

    • Kungpao

      Oma isäni on taas aivan sairas tapaus, omistaa kolme asuntoa, joiden arvo on yhteensä noin 725 000e ja puhuu koko ajan rahasta ja siitä kuinka mikäki ja paljon maksaa '' ja minähän en osta toista olutta, kun 7e joutuu pulittaan ''. Ostaa kaupasta halpamerkkisiä ruokia, vaikka varaa olisi laadukaaseen ja terveelliseen. Esimerkiksi jos olen käynyt parturi-kampaajalla, isäni kysyy heti '' paljonko maksoi? '' mutta äitini kysyy '' tuliko hyvä? ''. Palkka on 3000e luokkaa ja naisystävänsä 4000e luokkaa. Luojan kiitos etten asu isäni kanssa, koska maailmassa on muutakin kuin raha.

    • Anonyymi

      Musta on typerää säästää rahaa. Mitä niillä rahoilla haudassa sitten tekee? Ei ole ikuinen elämä täällä kellään. Tietysti myös liika tuhlaaminen on typerää, että käytät palkkasi rahat heti alkukuusta ja loppukkusta ihmettelet, että miksi ei ole rahaa.

      Eli siis molemmat on typerää ja pitäsi saada oikea "tasapaino" Käyttää rahoja, mutta ei kuitenkaan liikaa. On aina tilillä vähän jotain, mutta ei ole kuitenkaan säästänyt miljoonia.

    • Anonyymi

      Rahaa ei ole koskaan tarpeeksi ihmisten mielestä. Monen upporikkaankaan. On ihan tunnettua, että rahaa kehittyy usein erilaisia kahleita ja riippuvuuksia ihmisillä. Kun rahaa ei ole tarpeeksi, pitää koko ajan miettiä, kuinka sitä hankkisi lisää. Kun on tarpeeksi rahaa, sitä vartioidaan ja silloinkin pitää miettiä, kuinka sitä hankkisi lisää, ettei se vain hupene.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      138
      10080
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2924
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      188
      2727
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      24
      2087
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      16
      1852
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1669
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1546
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe