Konduktööri

Become konnari

Teen ihan OMAN keskustelun tälle vuosikymmenelle aiheesta Konduktööri.

1. Onko este, jos on silmälasit?

2. Minkälainen koulutus yläasteen jälkeen?

Kiitos.

30

4174

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mm

      Saa olla lasit, mutta näön pitää kuitenkin täyttää tietyt vaatimukset. En nyt muista paljonko se oli, mutta rekrytointivaiheessa voi soittaa ja kysyä tarkempia tietoja. Kielitaito ja työkokemus(asiakaspalvelu) sekä vuorotyökokemus on plussaa. Lukio riittää hyvin, tai jokin muu ammatillinen koulutus.

      • become konnari

        Kiitoksia! Mitä tarkoitat "muulla ammatillisella koulutuksella"? Käykö esim. amiksen autoasentajakurssi? xD ei taida?


      • become konnari
        become konnari kirjoitti:

        Kiitoksia! Mitä tarkoitat "muulla ammatillisella koulutuksella"? Käykö esim. amiksen autoasentajakurssi? xD ei taida?

        Edit äskeiseen: Tarkoitatko ilman laseja vai lasien kanssa vaatimukset?


      • retehellintö
        become konnari kirjoitti:

        Edit äskeiseen: Tarkoitatko ilman laseja vai lasien kanssa vaatimukset?

        Löytyvät asioista vastaavan viraston sivuilta, mutta en muista mistä. Asiasta on aiemmin vastannut Ratahallintokeskus mutta nyt siellä on ollut myös Ratavirasto ja nyt vuoden alusta on aloittanut Liikennevirasto joten etsippä aluksi nämä sivustot läpi. Hakusana on varmaan "terveydentilavaatimukset"


      • Become Konnari
        retehellintö kirjoitti:

        Löytyvät asioista vastaavan viraston sivuilta, mutta en muista mistä. Asiasta on aiemmin vastannut Ratahallintokeskus mutta nyt siellä on ollut myös Ratavirasto ja nyt vuoden alusta on aloittanut Liikennevirasto joten etsippä aluksi nämä sivustot läpi. Hakusana on varmaan "terveydentilavaatimukset"

        Eipä löytynyt mistään hallinnoista ja virastoista ainakaan terveysvaatimuksia.. Tuolta ainakin löytyy, nuorille tarkoitetuista sivuista, mitkä ovat terveysvaatimukset jne..


      • Aragzseli

        Entä kuulo? Sekin voi kuulema olla este :(


      • Peltors are from ass
        Aragzseli kirjoitti:

        Entä kuulo? Sekin voi kuulema olla este :(

        sulla on kuulo kun menet sinne duuniin, mutta pari vuotta ja olet kuuro.


    • Tynnyriratsastaja

      Meidän kurssilla ainakin oli tyyppejä lasit päässä. En tiedä heidän silmätarkastuksistaan mutta värinäkö pitää olla virheetön ja näkö muutenkin pitää olla ihan normaali.

      Pääsääntöisesti konnariksi EI PÄÄSE mikäli on nuori. Eli konnariksi ei kovin helposti oteta nuorta henkilöä jolla ei vielä ole kokemusta työnteosta. alle 20 vuotiaan on melkein ihan turha hakea konnariksi, ei tuu pääsemään koulutukseen. Itse pääsin ekalla yrittämällä konnariksi. Olen ylioppilas, 25v ja opiskelin silloin AMK:ssa ja tein töitä siinä sivussa. Lopetin AMK:n ku pääsin konnariksi. Ei kaduta :)

      Nyt on vaan yleisen markkinatilanteen takia koulutukset jäissä. Talon ulkopuolelta ei kouluteta porukkaa vaan konnarit ja muut työntekijät koulutetaan talon omasta väestä. Cargolla menee huonosti, ei oo tavarakuljetuksia. Sieltä sitä porukkaa sitten koulutetaan konnariksi.

      http://www.vrkoulutuskeskus.fi/

      Ei muuta ku hakemaan ku paikkoja tulee auki!

      • Become Konnari

        Vielä on ikää, mutta aion konnariksi, jahka aika koittaa.. :P Ja värinäkö oli "erinomainen" terv.h. tark. tässä pari päivää sitten.. Mutta kiitoksia tiedoista, kyselen opolta lisää! :)


      • tynnyrinratsastaja
        Become Konnari kirjoitti:

        Vielä on ikää, mutta aion konnariksi, jahka aika koittaa.. :P Ja värinäkö oli "erinomainen" terv.h. tark. tässä pari päivää sitten.. Mutta kiitoksia tiedoista, kyselen opolta lisää! :)

        Varmasti tarkoitit että värinäkösi oli 100% oikein? "Erinomainen" ei riitä, pitää olla ihan jokainen kuva oikein. Sen verran korjauksena tuohon "talo ei kouluta ulkopuolisia konnareiks" -juttuun että muistin hiukan väärin. Hetki sitten oli lähiskonnarin paikkoja auki nimenomaan ulkopuolisille :)

        Kohta pukkaa ympäri valtakunnan konnarin paikkoja auki ku suuret ikäluokat jää eläkkeelle. Ei muuta ku kyttää vaan ahkerasti millon paikkoja aukeaa :)


      • Become Konnari
        tynnyrinratsastaja kirjoitti:

        Varmasti tarkoitit että värinäkösi oli 100% oikein? "Erinomainen" ei riitä, pitää olla ihan jokainen kuva oikein. Sen verran korjauksena tuohon "talo ei kouluta ulkopuolisia konnareiks" -juttuun että muistin hiukan väärin. Hetki sitten oli lähiskonnarin paikkoja auki nimenomaan ulkopuolisille :)

        Kohta pukkaa ympäri valtakunnan konnarin paikkoja auki ku suuret ikäluokat jää eläkkeelle. Ei muuta ku kyttää vaan ahkerasti millon paikkoja aukeaa :)

        Kyllä, 100 % oikein värinäkö. Jokanen kuva oli oikein. Ja joo tosiaan, on tässä vielä vuosi ennenkuin pääsen edes yläasteelta! Noh, katellaan.. ;D


      • tynnyrinratsastaja
        Become Konnari kirjoitti:

        Kyllä, 100 % oikein värinäkö. Jokanen kuva oli oikein. Ja joo tosiaan, on tässä vielä vuosi ennenkuin pääsen edes yläasteelta! Noh, katellaan.. ;D

        Ainahan kannattaa koetella kepillä jäätä josko se murtuisi. Eli kannattaa toki hakea kun ikää on tarpeeksi, mutta ei kannata liian suuria toiveita elätellä ettei pettyisi pahasti. Aina pitää olla B ja C -vaihtoehto ja kertoa se haastattelijoille, että on suunnitelmia mikäli ei pääse koulutukseen (itse ainakin kerroin avoimesti omat varasuunnitelmat). Tuntuvat jotenkin tykkäävän ihmisestä joka ei heti pistä kaikkia panoksia likoon.

        Talo perustelee ikä-kysymystä jotenkin näin: "Haetaan jo työelämää nähneitä. Tietävät mitä on työnteko. Haetaan sellaisia jotka aikovat jäädäkkin taloon töihin, etteivät vain hae huvikseen kattomaan millasta on kyseinen työ. Haetaan sellaisia joilla VR ei olisi ensimmäinen työpaikka". Jotakin tommosta oli ilmassa ainakin sillon ku itte hain konnaks.

        Uskon että itellä konnarin koulutukseen pääsyyn vaikutti jonkun verran se, että olin valmis uhraamaan keskeneräiset AMK-opinnot mikäli pääsen koulutukseen. Kertoi jotain halusta päästä ja jäädä konnariks :)

        Meidän kurssin nuorin oli 20v ja vanhin jotain 46v. En tiedä mikä oli tän nuorimman työhistoria/koulutus, mutta kurssille oli päässyt. Ei muutaku työhaastattelu-etiketti kuntoon, pilke silmäkulmaan, keksii nasevia kysymyksiä bankkoon joita voi sitten esittää haastattelijoille ja on vilpitön haastattelussa. Näillä seikoilla pärjää ihan hyvin.

        Ole oma itsesi. Sillä josset ole oma itsesi ja vedät jotain roolia haastattelussa niin samaa saat jatkaa sitten työelämässäkin (mikäli et halua pahaa palautetta). Ja se jos mikä voi käydä raskaaksi jos/kun joutuu vetämään töissä aina jotain roolia. Olemalla oma itsesi, saat tietää oletko passeli konnariksi vai ei. Mikäli työ tuntuu raskaalta ja henkisesti murskaavalta niin kannattaa miettiä alan vaihtoa.

        Itse tykkään sen verran tästä työstä että aion olla hamaan loppuun asti näissä hommissa ja suosittelen konduktöörin työtä kaikille lämpimästi!


      • 25000W
        tynnyrinratsastaja kirjoitti:

        Ainahan kannattaa koetella kepillä jäätä josko se murtuisi. Eli kannattaa toki hakea kun ikää on tarpeeksi, mutta ei kannata liian suuria toiveita elätellä ettei pettyisi pahasti. Aina pitää olla B ja C -vaihtoehto ja kertoa se haastattelijoille, että on suunnitelmia mikäli ei pääse koulutukseen (itse ainakin kerroin avoimesti omat varasuunnitelmat). Tuntuvat jotenkin tykkäävän ihmisestä joka ei heti pistä kaikkia panoksia likoon.

        Talo perustelee ikä-kysymystä jotenkin näin: "Haetaan jo työelämää nähneitä. Tietävät mitä on työnteko. Haetaan sellaisia jotka aikovat jäädäkkin taloon töihin, etteivät vain hae huvikseen kattomaan millasta on kyseinen työ. Haetaan sellaisia joilla VR ei olisi ensimmäinen työpaikka". Jotakin tommosta oli ilmassa ainakin sillon ku itte hain konnaks.

        Uskon että itellä konnarin koulutukseen pääsyyn vaikutti jonkun verran se, että olin valmis uhraamaan keskeneräiset AMK-opinnot mikäli pääsen koulutukseen. Kertoi jotain halusta päästä ja jäädä konnariks :)

        Meidän kurssin nuorin oli 20v ja vanhin jotain 46v. En tiedä mikä oli tän nuorimman työhistoria/koulutus, mutta kurssille oli päässyt. Ei muutaku työhaastattelu-etiketti kuntoon, pilke silmäkulmaan, keksii nasevia kysymyksiä bankkoon joita voi sitten esittää haastattelijoille ja on vilpitön haastattelussa. Näillä seikoilla pärjää ihan hyvin.

        Ole oma itsesi. Sillä josset ole oma itsesi ja vedät jotain roolia haastattelussa niin samaa saat jatkaa sitten työelämässäkin (mikäli et halua pahaa palautetta). Ja se jos mikä voi käydä raskaaksi jos/kun joutuu vetämään töissä aina jotain roolia. Olemalla oma itsesi, saat tietää oletko passeli konnariksi vai ei. Mikäli työ tuntuu raskaalta ja henkisesti murskaavalta niin kannattaa miettiä alan vaihtoa.

        Itse tykkään sen verran tästä työstä että aion olla hamaan loppuun asti näissä hommissa ja suosittelen konduktöörin työtä kaikille lämpimästi!

        se loppu voi tulla yllättävän äkkiä.


      • Tynnyrinratsastaja
        25000W kirjoitti:

        se loppu voi tulla yllättävän äkkiä.

        Joo, itsehän en kylläkään ole idiootti kuten jotkut edesmenneet juna katolla breikanneet Turkulaiset.


    • Vituttaa jo nyt

      Oliko muuten jtn kuulon testausta että pääsee konnariksi kouluttautumaan? Itselläni kuulo on ''huono'' ...ainakin lääkärien mielestä ja haluaisin kovasti päästä konnariksi :( harmi jos kuulostani tehdään este kun sitten joskus haen tuohon koulutukseen.

      • irejngrijnrjgf

        Konnareita ei enää kouluteta suoraan . Pitää ensin hakea VR:lle junamyyjäksi ja siitä on mahdollisuus päästä ylenemään konnariksi. Sorry..


      • hgoiflyudtkyulfyik
        irejngrijnrjgf kirjoitti:

        Konnareita ei enää kouluteta suoraan . Pitää ensin hakea VR:lle junamyyjäksi ja siitä on mahdollisuus päästä ylenemään konnariksi. Sorry..

        Kyllä niitä koulutetaan, jos on suhteet kunnossa.
        Konnareista on pula, kun taas kerran on laskutoimitukset menneet eräillä väärin;)


      • JT-Expert
        hgoiflyudtkyulfyik kirjoitti:

        Kyllä niitä koulutetaan, jos on suhteet kunnossa.
        Konnareista on pula, kun taas kerran on laskutoimitukset menneet eräillä väärin;)

        Ja paskatka kouluteta. Seuraava konnarikurssi alkaa tämän vuoden lopussa ja sinne otettiin pelkästään junamyyjien joukosta. Ja niin tehdään myöskin jatkossa. Miksi ihmeessä koulutettaisiin täysin talon ulkopuolelta, kun voidaan pikakouluttaa halvemmalla sellaisista, jotka ovat jo käytännön harjoittelun junissa suorittaneet?? Mikäli jatkossa haluaa konduktööriksi, niin junamyyjän työtä pitää ensin tehdä ja siitä sitten konnariksi, jos terveys on kunnossa, junamyyjän työ hyvin hoidettu ja psyykkiset puoltavat.


      • jonglööööri
        JT-Expert kirjoitti:

        Ja paskatka kouluteta. Seuraava konnarikurssi alkaa tämän vuoden lopussa ja sinne otettiin pelkästään junamyyjien joukosta. Ja niin tehdään myöskin jatkossa. Miksi ihmeessä koulutettaisiin täysin talon ulkopuolelta, kun voidaan pikakouluttaa halvemmalla sellaisista, jotka ovat jo käytännön harjoittelun junissa suorittaneet?? Mikäli jatkossa haluaa konduktööriksi, niin junamyyjän työtä pitää ensin tehdä ja siitä sitten konnariksi, jos terveys on kunnossa, junamyyjän työ hyvin hoidettu ja psyykkiset puoltavat.

        Jos ne kouluttaa junamyyjiä, niin eikö niille pidä maksaa palkka koulutuksen ajalta, mutta pystymetsästä otettavalle ei palkkaa tarvitse maksaa?


      • sdf9uw0ejfffff
        jonglööööri kirjoitti:

        Jos ne kouluttaa junamyyjiä, niin eikö niille pidä maksaa palkka koulutuksen ajalta, mutta pystymetsästä otettavalle ei palkkaa tarvitse maksaa?

        Totta tuo, mutta otappa huomioon, että konduktöörin kouluttaminen pystymettäläisestä maksaa kymmeniä tuhansia euroja. Junamyyjän kouluttaminen konduktööriksi ei kestä 4kk. Koulutusta todennäköisesti supistetaan ja kaikki jo valmiiks opittu tipautetaan koulutusohjelmasta pois. Ja kaiken tämän koulutuksen ohessa junamyyjä todennäköisesti takoo talolle rahaa.

        Mitäköhän helsingin kaukoliikennekonduktöörit ovat siitä mieltä, että lähiliikenteen junamyyjät tekevät heidän kaukovuorojaan ja todennäköisesti heistä (nuorista) koulutetaan konduktöörejä kaukoliikenteeseen? Perinteisesti helsingissä on ollut useiden vuosien jono kaukoliikennepuolelle. Henkilö x jonottaa 13 vuotta että pääsisi kaukoliikenteeseen ja sitten tulee räkänokka-junamyyjä joka vie hänen paikan :D


      • ldfjnblbnlg
        sdf9uw0ejfffff kirjoitti:

        Totta tuo, mutta otappa huomioon, että konduktöörin kouluttaminen pystymettäläisestä maksaa kymmeniä tuhansia euroja. Junamyyjän kouluttaminen konduktööriksi ei kestä 4kk. Koulutusta todennäköisesti supistetaan ja kaikki jo valmiiks opittu tipautetaan koulutusohjelmasta pois. Ja kaiken tämän koulutuksen ohessa junamyyjä todennäköisesti takoo talolle rahaa.

        Mitäköhän helsingin kaukoliikennekonduktöörit ovat siitä mieltä, että lähiliikenteen junamyyjät tekevät heidän kaukovuorojaan ja todennäköisesti heistä (nuorista) koulutetaan konduktöörejä kaukoliikenteeseen? Perinteisesti helsingissä on ollut useiden vuosien jono kaukoliikennepuolelle. Henkilö x jonottaa 13 vuotta että pääsisi kaukoliikenteeseen ja sitten tulee räkänokka-junamyyjä joka vie hänen paikan :D

        Kyllä. Junamyyjän kouluttaminen konduktööriksi kestää kymmenen viikkoa. Käytännön harjoitteluhan näillä on jo suoritettuna. Kaikista junamyyjistä ei tietenkään konduktööriä tule. Tehtävään pääsy edellyttää psyykkisiä soveltuvuustestejä, terveyteen liittyviä seikkoja sekä konduktööreiltä saatuja palautteita.


    • näi se vaan oh

      jos sun isi ei oo konnari, niin vittu susta mitään tule.

    • 43trfdg

      Konduktööri = kuoleva ammattikunta

    • suhteilla 5 vuotta

      Kaikki viimeiset viiden vuoden aikana otetut nuoret? konnarit on otettu periaatteella että isä tai äiti on yrityksen töissä. Yleensä valinnat on kylläkin ollet hyviä joskin yleinen tasavertaisuus ei todeudu. Urpojan löytyy. Joissakin vr perheissä kaikki yli parikymppiset lapset on työnnetty VR:lle töihin kun ei ole muualle päässeet. Näissä junamyyjien vastustaja konnareissa on itsekin suhteilla töihin tulleita suurin osa. Asiat unohtuu tosi nopeasti omalta kohdalta.

      • Vr:n perinne

        Ja kahdella ensimmäisellä kerralla junamyyjiksi valitut olivat kaikki konduktöörien poikia tai muita sukulaistyttöjä. Sadat hakijat hakivat paikkoja aivan turhaan. Perempi väki meni vasenta kaistaa ohi!


      • guiguuoou
        Vr:n perinne kirjoitti:

        Ja kahdella ensimmäisellä kerralla junamyyjiksi valitut olivat kaikki konduktöörien poikia tai muita sukulaistyttöjä. Sadat hakijat hakivat paikkoja aivan turhaan. Perempi väki meni vasenta kaistaa ohi!

        Oulussa veturinkuljettajaksi sama juttu.


    • jorma vidulainen

      Hmm. Paljos konduktööri tienaa?

      -Paljon asennevammaisia heissä, eli sikäli ei taida monestakaan pojasta polvi parata. Ihme myrttejä!

      • KOnnarBALL!!!

        Konduktööri tienaa liian vähän. Peruspalkka on perseestä. Alottelevan konnarin palkka on pyöristettynä 2100e/kk lisät. Se onkin persiistä, että lisät vaikuttavat ERITTÄIN PALJON palkkaan. Kaikenmaailman lisiä on jotka määräytyy sen mukaan mitä töitä teet. Eli, toisinsanoen joudut pitämään puolesi mikäli haluat säilyttää joka kuukausi tietyn palkkatason sillä täällähän (niinkuin joka paikassa) on pyrkyreitä jotka jatkuvasti yrittävät kuoria kermat päältä ja hoitaa itselleen rahakkaimmat työt.

        Peruspalkkaan pitäisi LIITON ehdottomasti neuvotella iso korotus (200e vähintään). Varsinkin kun päivärahakin laski vuodenvaihteessa. Ei se niin voi olla että elätät itsesi kehnosti tai sitten hiukan paremmin keräilemällä haittalisiä.


      • jmhbnjnbjn
        KOnnarBALL!!! kirjoitti:

        Konduktööri tienaa liian vähän. Peruspalkka on perseestä. Alottelevan konnarin palkka on pyöristettynä 2100e/kk lisät. Se onkin persiistä, että lisät vaikuttavat ERITTÄIN PALJON palkkaan. Kaikenmaailman lisiä on jotka määräytyy sen mukaan mitä töitä teet. Eli, toisinsanoen joudut pitämään puolesi mikäli haluat säilyttää joka kuukausi tietyn palkkatason sillä täällähän (niinkuin joka paikassa) on pyrkyreitä jotka jatkuvasti yrittävät kuoria kermat päältä ja hoitaa itselleen rahakkaimmat työt.

        Peruspalkkaan pitäisi LIITON ehdottomasti neuvotella iso korotus (200e vähintään). Varsinkin kun päivärahakin laski vuodenvaihteessa. Ei se niin voi olla että elätät itsesi kehnosti tai sitten hiukan paremmin keräilemällä haittalisiä.

        2100 lisät ja päivärahat=40000e/vuosi. Kyllä on paska palkka..


    • herätkää!!

      Kaikkihan tienaa mielestään liian vähän, kosoa ihmiset ovat ahneita keräilijöitä. Mutta pakkoko se on elää yli varojensa?
      Jos sulla on pieni muna ja pieni palkka, niin et voi hankkia pienen munasi jatkeeksi mitään: autoja, moottoripyörää, kalliiksi tulevaa vaimoa, lapsia jne.
      -Todella yksinkertainen laskutoimitus. Pienen kullin kanssa on vain opittava elämään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4666
    2. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3105
    4. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

      Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

      Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe