Kesätraktoreitako?

iikka-ilmari

Onkohan nää kaikki nykykoneet pääasiassa kesätraktoreita kun 20 pakkasasteen kulmilla vähän sieltä-täältä kuuluu valituksia että traktorit hyytyy??

47

3527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valtranpaska

      Joo mulla hyyty tuohon pihaan uudehko Valtra, osin omaa töppöyttä ja uskosta lajitoverien höpö huheisiin. En ole viitsinyt herätellä tuota nyt pakkasilla henkiin siitä pihalta, olen ajellut muilla varmemmilla traktoreilla, vanhoilla kunnon laitteilla. Ensinnäkin kävin ostamassa polttoainesuodattimet tuohon Valtraan ja ne maksoivat 59€, siis kuvitelkaa vanhaa rahaa melkein 360markkaa, en alkanut suttaroimaan mitään siinä pakkasessa noin kalliden suodattimein kanssa ja otin heti halvemmilla suodattimilla varustettuja koneita käyttöön. Vaihdan kyllä Valtraanikin halvemiilla suodattimilla olevan rungon, vai saako jostain Valtraan polttoainesuodattimia n. 2€/kpl??

      Aikoihin ei meillä ole koneet hyytyneet ja jos on hyytyneet, niin kohtuullisen helposti on saatu liikkeelle, ettei sitä pidä mitenkään ongelmana.

      • huoltaja,,,

        imuputki ylös ja poraa reijät isommiksi. Ne lävet on aina täynnä paskaa koska ne on alimitoitettu.
        Saattaa ollamyös jäähilettä joukossa.


      • japo1

        heippa veikkonen sä syytät traktoria siitä et oot laiminlyönyt syyshuollon ja et oo vaihtanu filttereitä syksyllä
        jokaiseenhan dieseliin pitää vaihtaa fitterit kun pakkaset alkaa ja tankkiin oot kesälaadun päälle vaan kaatanu talvilaatua niin pakkasenkestävyys on jotain ihan muuta kuin -34 ja jos sait hintaan 59e kaikki 3 polttoainesuodatinta eihän hinta oo paha ja viel miksi pirussa sun pitää niitä ostaa valtralta mailma on täynnä filtteriliikkeitä mistä saa ihan samoja filttereitä ja viel lopuksi näytä muillekkin se paja mistä saa polttoainesuodattimia 2e kpl oon varma asiakas. ajoin muuten valtralla monta tuntia eikä mittari näyttäny kuin -26c ja käynnistin ulkoa oli vaan 3tuntia piuhan päässä et silleen


      • mf....

        Minä onnistuin tässä joulun jälkeen saamaan Massey Fergusoniin 240 -malliin 6,5€ kappale hintaa !!

        Mistä noin arvokkaat suodattimet löysit ?


      • Valtranpaska
        japo1 kirjoitti:

        heippa veikkonen sä syytät traktoria siitä et oot laiminlyönyt syyshuollon ja et oo vaihtanu filttereitä syksyllä
        jokaiseenhan dieseliin pitää vaihtaa fitterit kun pakkaset alkaa ja tankkiin oot kesälaadun päälle vaan kaatanu talvilaatua niin pakkasenkestävyys on jotain ihan muuta kuin -34 ja jos sait hintaan 59e kaikki 3 polttoainesuodatinta eihän hinta oo paha ja viel miksi pirussa sun pitää niitä ostaa valtralta mailma on täynnä filtteriliikkeitä mistä saa ihan samoja filttereitä ja viel lopuksi näytä muillekkin se paja mistä saa polttoainesuodattimia 2e kpl oon varma asiakas. ajoin muuten valtralla monta tuntia eikä mittari näyttäny kuin -26c ja käynnistin ulkoa oli vaan 3tuntia piuhan päässä et silleen

        Oon ajanu pienen ikäni erilaisilla pörisevillä vimputtimilla, no aikanaan pohjanoteeraus oli Moskvist Pajero maastoajoneuvo, jonka ostiin ensimmäisten joukossa, kun niitä alko saamaan kaupasta rahalla, vaan nyt alkaa tuntumaan tämä viimeisin ostos dejavuulta...

        Siis vettähän sinne tankkiin ei ole oikeastaan voinnut mennä, kun en vettä tankkaa ja pidän tankit täynnä, enkä säilö vettä missään kolmessa öljysäiliössäni. Jos tankkaisin vettä, sitä olisi muissakin koneissani, koska ne tankataan samoista säiliöistä ja seuraan vedenerottajista tilannetta.

        Ja tarkkaan ottaen maksoin viimeksi toisiin traktoreihin ja puimureihin polttoainesuodattimista 1,70€ kpl, joka on tyypiltään CAV-296, joka on varsin yleinen suodatin näissä vanhemmissa koneissa ja monet vaihtavat suodattimen rungon näille suodattimille muihinkin koneisiin, jotka eivät käytä alunperin näitä suodattimia. Näitä suodattimia myydään useammissa paikoissa ihan vapaasti, ostan yleensä sellaisen paalin kutistemuovissa, jossa on varmaan 20kpl aina yhdessä. Viimeksi ostin niitä IKHn myymälästä, mutta kyllä niitä muuallakin myydään mm. Farmilaite Lempäälässä.


      • ööö??
        Valtranpaska kirjoitti:

        Oon ajanu pienen ikäni erilaisilla pörisevillä vimputtimilla, no aikanaan pohjanoteeraus oli Moskvist Pajero maastoajoneuvo, jonka ostiin ensimmäisten joukossa, kun niitä alko saamaan kaupasta rahalla, vaan nyt alkaa tuntumaan tämä viimeisin ostos dejavuulta...

        Siis vettähän sinne tankkiin ei ole oikeastaan voinnut mennä, kun en vettä tankkaa ja pidän tankit täynnä, enkä säilö vettä missään kolmessa öljysäiliössäni. Jos tankkaisin vettä, sitä olisi muissakin koneissani, koska ne tankataan samoista säiliöistä ja seuraan vedenerottajista tilannetta.

        Ja tarkkaan ottaen maksoin viimeksi toisiin traktoreihin ja puimureihin polttoainesuodattimista 1,70€ kpl, joka on tyypiltään CAV-296, joka on varsin yleinen suodatin näissä vanhemmissa koneissa ja monet vaihtavat suodattimen rungon näille suodattimille muihinkin koneisiin, jotka eivät käytä alunperin näitä suodattimia. Näitä suodattimia myydään useammissa paikoissa ihan vapaasti, ostan yleensä sellaisen paalin kutistemuovissa, jossa on varmaan 20kpl aina yhdessä. Viimeksi ostin niitä IKHn myymälästä, mutta kyllä niitä muuallakin myydään mm. Farmilaite Lempäälässä.

        järkiteko. Merkkikohtaiset polttoainesuodattimet ainakin Valluun on aivan sikahintaisia.
        Kiitos vaan vinkistä,taidan menetellä samoin.


      • 3+10
        japo1 kirjoitti:

        heippa veikkonen sä syytät traktoria siitä et oot laiminlyönyt syyshuollon ja et oo vaihtanu filttereitä syksyllä
        jokaiseenhan dieseliin pitää vaihtaa fitterit kun pakkaset alkaa ja tankkiin oot kesälaadun päälle vaan kaatanu talvilaatua niin pakkasenkestävyys on jotain ihan muuta kuin -34 ja jos sait hintaan 59e kaikki 3 polttoainesuodatinta eihän hinta oo paha ja viel miksi pirussa sun pitää niitä ostaa valtralta mailma on täynnä filtteriliikkeitä mistä saa ihan samoja filttereitä ja viel lopuksi näytä muillekkin se paja mistä saa polttoainesuodattimia 2e kpl oon varma asiakas. ajoin muuten valtralla monta tuntia eikä mittari näyttäny kuin -26c ja käynnistin ulkoa oli vaan 3tuntia piuhan päässä et silleen

        Porin traktoriosa ky
        polttoainesuodatin Cav7111/296 1.95€ veroineen


    • P.Ölvästi

      ei ne hyydy, mutta käyttäjät ei enää osaa käyttää ja huoltaa niitä pakkasia varten. Vesi diisselissä on pahasta.

      Mutta hydrauliikat ja voimansiirrot kyllä ei ole kovin varmoja nykykoneissa kovilla pakkasilla!

      • iikka-ilmari

        Kuvittelisin, että merkkihuolto osaa huoltaa. Eipä vain ole osannut meidänkään konetta ja kaikki on tehty mitä voitu. Onneksi on tuo vanhus, "pelastava enkeli", johon ei ole polttoainesuodattimiakaan vaihdettu ainakaan kymmeneen vuoteen!


    • jghsjhjsss

      Ihmettelin aamulla kun huomasin että traktorista oli takalasi pamahtanut pieniksi muruiksi ihan omia aikojaan,traktori oli hallissa ja hallin ovet kiinni ettei mistään "tapaturmasta" ole kysymys.
      Eipä ole tuollaistakaan ennen sattunu että lasit hajoaa omia aikojaan,ehkä tuolla yli -30 pakkasella on jotain tekemistä asian kanssa.

      • ....................

        Joo, oikeassa osittain olet aloittaja.

        Koskee lähes kaikkia uusia rattoreita: Ovat paljon herkempiä epäpuhtauksille ym kuin hieman vanhemmat. Päästömääräykset/Commonrailit ym vaativat älyttömän paljon paremmat suodattimet... Luulen, että valtran (sähköpumpullisten) suodattimet eivät ole edes kaikkein kalliimpia... että ei mistään nykykoneista enää löydy noita cav 296 tai sitä pidempää versiota. Voipi olla ettei kauan niillä toimiskaan.

        Ja kyllä oma N 121 valtra tuntuu toimivan -20 kylmemmällä puolella- toki pitääkin...


      • riivaamina
        .................... kirjoitti:

        Joo, oikeassa osittain olet aloittaja.

        Koskee lähes kaikkia uusia rattoreita: Ovat paljon herkempiä epäpuhtauksille ym kuin hieman vanhemmat. Päästömääräykset/Commonrailit ym vaativat älyttömän paljon paremmat suodattimet... Luulen, että valtran (sähköpumpullisten) suodattimet eivät ole edes kaikkein kalliimpia... että ei mistään nykykoneista enää löydy noita cav 296 tai sitä pidempää versiota. Voipi olla ettei kauan niillä toimiskaan.

        Ja kyllä oma N 121 valtra tuntuu toimivan -20 kylmemmällä puolella- toki pitääkin...

        yhä hienomii koneita joita ei sitte osaa huolella käytös on suurta haparointii kannatta pitää etöisyyttä oman tuervallisuuden takia talvilaatuu ei ymmärrä tankkailla pakkasill ois viisaampaa tyytyy belarukseen se on työteholtaan reilusti parempi aloittelijan käsis kun osaamista vaativat nykykoneet hinta reilusti edullisempi voi sitte ostella niitä suotimia varastoon


      • öljyyyy
        .................... kirjoitti:

        Joo, oikeassa osittain olet aloittaja.

        Koskee lähes kaikkia uusia rattoreita: Ovat paljon herkempiä epäpuhtauksille ym kuin hieman vanhemmat. Päästömääräykset/Commonrailit ym vaativat älyttömän paljon paremmat suodattimet... Luulen, että valtran (sähköpumpullisten) suodattimet eivät ole edes kaikkein kalliimpia... että ei mistään nykykoneista enää löydy noita cav 296 tai sitä pidempää versiota. Voipi olla ettei kauan niillä toimiskaan.

        Ja kyllä oma N 121 valtra tuntuu toimivan -20 kylmemmällä puolella- toki pitääkin...

        Kyllä Valtra pelittää, mutta Deere on arka pakkaselle.
        Ala käyttää 5 w 30 öljyä jos ajat yli -25.

        Ja petoolia 5 % vanhemman traktorin tankkiin.


      • Ilman hehkuja
        öljyyyy kirjoitti:

        Kyllä Valtra pelittää, mutta Deere on arka pakkaselle.
        Ala käyttää 5 w 30 öljyä jos ajat yli -25.

        Ja petoolia 5 % vanhemman traktorin tankkiin.

        Ilman hehkuja oleva Fordson Major lähti käyntii -24 asteen pakkasella.Letkulämmitin oli päällä 2 tuntia ja eetteria pikkusuihkaus ilmansutariin.Sitten kuului : puksuti puksuti Big Ben.


      • lölölölöl
        Ilman hehkuja kirjoitti:

        Ilman hehkuja oleva Fordson Major lähti käyntii -24 asteen pakkasella.Letkulämmitin oli päällä 2 tuntia ja eetteria pikkusuihkaus ilmansutariin.Sitten kuului : puksuti puksuti Big Ben.

        Isä aikoinaan oli metsässä laittanut majorin käyntiin -42 asteen pakkasella,oli kyllä täytynyt tulta pitää alla hetken aikaa..Siihen aikaan metsäkoneet vielä teki tulemistaan ja puut ajettiin pääasiassa traktoreilla ja kuormaus tehtiin käsipelillä.


      • peilistä löytyy
        lölölölöl kirjoitti:

        Isä aikoinaan oli metsässä laittanut majorin käyntiin -42 asteen pakkasella,oli kyllä täytynyt tulta pitää alla hetken aikaa..Siihen aikaan metsäkoneet vielä teki tulemistaan ja puut ajettiin pääasiassa traktoreilla ja kuormaus tehtiin käsipelillä.

        syyllinen jos ei valtra pelaa suomen pakkasilla, näin vakuutti tehtaalla insinööri kun kysyin tuosta nykymallien talveen soveltuvuudesta. toki kone pitää huoltaa ja käyttää olosuhteisiin soveltuvia öljyjä. ihan kokeilumielessä pistin yön yli seisseen koneen käyntiin 33 asteen pakkasella ja lähti se, ääni oli kyllä terävä, viis minuuttia tyhjänkäyntiä ja eiku töihin. normaalisti toki katon alla ja lohkolämmitin käytössä


      • ...............
        peilistä löytyy kirjoitti:

        syyllinen jos ei valtra pelaa suomen pakkasilla, näin vakuutti tehtaalla insinööri kun kysyin tuosta nykymallien talveen soveltuvuudesta. toki kone pitää huoltaa ja käyttää olosuhteisiin soveltuvia öljyjä. ihan kokeilumielessä pistin yön yli seisseen koneen käyntiin 33 asteen pakkasella ja lähti se, ääni oli kyllä terävä, viis minuuttia tyhjänkäyntiä ja eiku töihin. normaalisti toki katon alla ja lohkolämmitin käytössä

        nykykoneet pelaa pakkasessa , ainakin 5445 fergu pelas 30 asteen pakkasessa , toki nyt pikkasen kankea on ennenkuin paikat lämpenee , mutta niinhän noissa lämpötiloissa on ensin kaikki vehkeet


      • 19+1
        Ilman hehkuja kirjoitti:

        Ilman hehkuja oleva Fordson Major lähti käyntii -24 asteen pakkasella.Letkulämmitin oli päällä 2 tuntia ja eetteria pikkusuihkaus ilmansutariin.Sitten kuului : puksuti puksuti Big Ben.

        Mikä meni?

        Ei kannattas vanhaa noin kylmällä


    • iikka-ilmari

      Nimittäin tässä tapauksessa auttoi, kun otin tankin korkin irti ja pesin sen. Johan lähti röpöttelemään tää meidän härvelikin. Ja niin kalliit huollot tehtiin heti takuulla 3 vuotta sitten -turhaan! Vaihdettiin virtalukko ja kaikkea mahdollista.. Hehheh!

    • gdr5rr

      Nämä hyytymiset johtuvat isäntien laiskuudesta ja väliinpitämättömyydestä. suodattimet täynnä vettä ja kesäaineet tankissa. ei ihme jos lyö jumiin. nykyaikainen diesel toimii huollettuna niin pitkään kun löpö säilyy liikkuvana. eli perus talvilaaduilla noin -30 C asti

      • han1

        Jos kesälaadun takia joutuu tekemään ylimääräisen suodatinvaihdon, on hintaero sillä kuitattu. Kyllä nykykoneissa monipuolisen hydrauliikan pyörittäminen hidastaa koneen pyörimistä käynnistettäessä. Taisi
        Ursus-vainaa olla viimeisiä, jossa kylmäkäynnistykseen oli edes hieman paneuduttu: 24 voltin startti, 1200
        watin letkulämmitin, vesikierto myös öljypohjan alla, polttoainesäiliö moottorin päällä ja vivulla pois kytkettävä
        hydraulipumppu. Katsokaapa youtubin videoita "john deere cold start", T-paita päällä, shortsit jalassa ja jos oikein laskin eräässä videossa 4 astetta C. Voiko mikään kestää tollaista rääkkiä?


      • Valtranpaska
        han1 kirjoitti:

        Jos kesälaadun takia joutuu tekemään ylimääräisen suodatinvaihdon, on hintaero sillä kuitattu. Kyllä nykykoneissa monipuolisen hydrauliikan pyörittäminen hidastaa koneen pyörimistä käynnistettäessä. Taisi
        Ursus-vainaa olla viimeisiä, jossa kylmäkäynnistykseen oli edes hieman paneuduttu: 24 voltin startti, 1200
        watin letkulämmitin, vesikierto myös öljypohjan alla, polttoainesäiliö moottorin päällä ja vivulla pois kytkettävä
        hydraulipumppu. Katsokaapa youtubin videoita "john deere cold start", T-paita päällä, shortsit jalassa ja jos oikein laskin eräässä videossa 4 astetta C. Voiko mikään kestää tollaista rääkkiä?

        Vaikka juuri nyt en olekaan ajellut urkillani, on siinä todella paneuduttu kylmänäkin käynnistämiseen. En vielä ole tuota hyytynyttä Valtranrempulaani ottanut sisälle ja alkanut tutkimaan, mikä mahtaa vaivata. On meinaan sen verran aamuja takana jo itsellä, etten viitsi turhan päiten enään kylmään polttoaineeseen sormiani kastaa, kun on ollut noita muita varmoja koneita nurkissa, mitä käytellä.
        Vaan kyllä ne ennen kovassa pakkasessa koneet pistettiin käyntiin, puhalluslamppua koneen ja akun kupeeseen ja hiilipannua öljypohjan alle, kalsarinlahjetta kastettiin kepillä tankissa ja siitä sitten imuilmaa lämmitykseen, puolipuristusta ja pakkosyöttöä päälle... Itäkoneissa ja Fiatin telakoneissa oli penikka, joka nykästiin ensin narulla käyntiin ja sillä sitten startattiin, kyllä lähti.
        Puhtaat suodattimet ja vedenerottajien tyhjentämiset, sekä kunnon talvilaatuiset polttoaineet, niin kyllä pärjää.


      • Karhumainen kuski
        han1 kirjoitti:

        Jos kesälaadun takia joutuu tekemään ylimääräisen suodatinvaihdon, on hintaero sillä kuitattu. Kyllä nykykoneissa monipuolisen hydrauliikan pyörittäminen hidastaa koneen pyörimistä käynnistettäessä. Taisi
        Ursus-vainaa olla viimeisiä, jossa kylmäkäynnistykseen oli edes hieman paneuduttu: 24 voltin startti, 1200
        watin letkulämmitin, vesikierto myös öljypohjan alla, polttoainesäiliö moottorin päällä ja vivulla pois kytkettävä
        hydraulipumppu. Katsokaapa youtubin videoita "john deere cold start", T-paita päällä, shortsit jalassa ja jos oikein laskin eräässä videossa 4 astetta C. Voiko mikään kestää tollaista rääkkiä?

        Kyllä Ursus 385 -79 henkiin heräs nytkin -33 asteen pakkasella vaikka po:suodattimia ei ole vaihdettu miesmuistiin,jos pakkaset pysyy -20 tai sen alle ei tarvii edes talvilaatua,kesälaadulla menee hyvin kun tankki on moottorin päällä,lasisessa sakkakupissa en ole koskaan vettä nähny..Ei niihin suodattimiin mitään vettä kerry kun ne menee lämpimän polttoaineen mukana..Se että jäähdytinneste kiertää myös öljypohjan alla on kovilla pakkasilla ehdoton edellytys voitelun varmistamiseksi,kone pyörii startatessa aivan toiseen malliin kun öljykin on lämmennyt..15 vuotias starttimootori kyllä kaipais uusimista,parhaat vuodet tuntuu olevan takana ja laiskahkosti pyörittää..Onkohan kukaan asentanut Urkkiin hehkua,sitä niissä ei ole,eikä toisaalta ole kyllä tarvinnutkaan.
        Ja sanottakoon nyt vielä että Urkki on käynnissä vähintään joka toinen päivä,että ei ole kyseessä mikään nurkissa seisova kone.


      • tunareille visio
        Karhumainen kuski kirjoitti:

        Kyllä Ursus 385 -79 henkiin heräs nytkin -33 asteen pakkasella vaikka po:suodattimia ei ole vaihdettu miesmuistiin,jos pakkaset pysyy -20 tai sen alle ei tarvii edes talvilaatua,kesälaadulla menee hyvin kun tankki on moottorin päällä,lasisessa sakkakupissa en ole koskaan vettä nähny..Ei niihin suodattimiin mitään vettä kerry kun ne menee lämpimän polttoaineen mukana..Se että jäähdytinneste kiertää myös öljypohjan alla on kovilla pakkasilla ehdoton edellytys voitelun varmistamiseksi,kone pyörii startatessa aivan toiseen malliin kun öljykin on lämmennyt..15 vuotias starttimootori kyllä kaipais uusimista,parhaat vuodet tuntuu olevan takana ja laiskahkosti pyörittää..Onkohan kukaan asentanut Urkkiin hehkua,sitä niissä ei ole,eikä toisaalta ole kyllä tarvinnutkaan.
        Ja sanottakoon nyt vielä että Urkki on käynnissä vähintään joka toinen päivä,että ei ole kyseessä mikään nurkissa seisova kone.

        unohtakaa se rättien ja tuohien polttelu siellä imusarjassa. kuumailmapuhaltimen saa kaupasta hintaan 20,00 € sis ALV. sillä kun puhaltaa imuputkeen hetken ni hyvin lähtee ja jää vielä urkki lapsillekki näytettäväks. minä en ite viiti pelleillä, siks mulla on valtra. siihen vaihetaan polttoöljyn suotimet keväällä ja syksyllä ja tankki tyhjennetään pohjaropun kautta syksyisin, opin tämän työelämässä, täytetään talvilaadulla. kun tulen pihaan annan koneen käydä kovilla pakkasilla ilman sähkölaitteita kymmenen minuuttia ennen kun sammutan. joka kolmas vuosi oon oon vaihtanu uuden akun, naapuri vie mielellään sen vanhan kossupullon hinnalla, se kun tykkää värkätä kaapelien kans pakkasella, muutaman vuoden välein oon myös purkanu ite startin, puhaltanu pölyt pois ja laittanu uudet hiilet, samalla aukassu kaapelit akusta ja maasta ja putsannu ne. ei oo tarvinu sitte kun lähdön paikka tullut muuta ko kääntää avaimesta ja hymyillä vaikka urkkimiehille


      • lölölölöl
        tunareille visio kirjoitti:

        unohtakaa se rättien ja tuohien polttelu siellä imusarjassa. kuumailmapuhaltimen saa kaupasta hintaan 20,00 € sis ALV. sillä kun puhaltaa imuputkeen hetken ni hyvin lähtee ja jää vielä urkki lapsillekki näytettäväks. minä en ite viiti pelleillä, siks mulla on valtra. siihen vaihetaan polttoöljyn suotimet keväällä ja syksyllä ja tankki tyhjennetään pohjaropun kautta syksyisin, opin tämän työelämässä, täytetään talvilaadulla. kun tulen pihaan annan koneen käydä kovilla pakkasilla ilman sähkölaitteita kymmenen minuuttia ennen kun sammutan. joka kolmas vuosi oon oon vaihtanu uuden akun, naapuri vie mielellään sen vanhan kossupullon hinnalla, se kun tykkää värkätä kaapelien kans pakkasella, muutaman vuoden välein oon myös purkanu ite startin, puhaltanu pölyt pois ja laittanu uudet hiilet, samalla aukassu kaapelit akusta ja maasta ja putsannu ne. ei oo tarvinu sitte kun lähdön paikka tullut muuta ko kääntää avaimesta ja hymyillä vaikka urkkimiehille

        Vastaavasti taas kumarretaan pankissa ja sitä naurattaa siellä kun taas vatramies joutuu menemään hattu kourassa totisena,jokainen tietysti taaplatkoon tyylillään.
        Kuten jo sanoin monissa vanhoissa koneissa tuollaisia suodatin ym/sulkeisia ei tarvita jos ei sitten säilytä polttoainetta hiekkaan imeytettynä..
        Urkissa onkin suuri osa suodattimista puhdistettavaa mallia joten niitä ei tarvitse vaihdella.


      • ei metsään
        lölölölöl kirjoitti:

        Vastaavasti taas kumarretaan pankissa ja sitä naurattaa siellä kun taas vatramies joutuu menemään hattu kourassa totisena,jokainen tietysti taaplatkoon tyylillään.
        Kuten jo sanoin monissa vanhoissa koneissa tuollaisia suodatin ym/sulkeisia ei tarvita jos ei sitten säilytä polttoainetta hiekkaan imeytettynä..
        Urkissa onkin suuri osa suodattimista puhdistettavaa mallia joten niitä ei tarvitse vaihdella.

        nuiden alkeellisten polttoainelaitteidensa takia. ei se 80 luvun valmetti niin kallis ainakaan minulle ole että sen takia pitää tien toiselle reunalle siirtyä kun pankinjohtaja vastaan tulee, usein jää jopa juttusille kyselemään, tuleeko hankintarahoja tänä keväänä, urkkimiesten rahat kun vielä tuulessa humisee kun ollu pakkasia...


      • Valtranpaska
        tunareille visio kirjoitti:

        unohtakaa se rättien ja tuohien polttelu siellä imusarjassa. kuumailmapuhaltimen saa kaupasta hintaan 20,00 € sis ALV. sillä kun puhaltaa imuputkeen hetken ni hyvin lähtee ja jää vielä urkki lapsillekki näytettäväks. minä en ite viiti pelleillä, siks mulla on valtra. siihen vaihetaan polttoöljyn suotimet keväällä ja syksyllä ja tankki tyhjennetään pohjaropun kautta syksyisin, opin tämän työelämässä, täytetään talvilaadulla. kun tulen pihaan annan koneen käydä kovilla pakkasilla ilman sähkölaitteita kymmenen minuuttia ennen kun sammutan. joka kolmas vuosi oon oon vaihtanu uuden akun, naapuri vie mielellään sen vanhan kossupullon hinnalla, se kun tykkää värkätä kaapelien kans pakkasella, muutaman vuoden välein oon myös purkanu ite startin, puhaltanu pölyt pois ja laittanu uudet hiilet, samalla aukassu kaapelit akusta ja maasta ja putsannu ne. ei oo tarvinu sitte kun lähdön paikka tullut muuta ko kääntää avaimesta ja hymyillä vaikka urkkimiehille

        Selkeetä tekstiä toki, mitä latelet ja ihan asiaa, mutta pidätkö meitä nyt ihan uunoina. Totta kai me nyt koneita huolletaan ja osataan huoltaa, ei näillä muuten ajella. Tossa vaan luettelin konsteja, miten lähtee koneet käyntiin pakkasella tai lähti ennen. Siitä 20€ lämpöpuhaltimesta ei ole mitään hyötyä silloin, kun sitä ei sulla ole käytettävissä, aina ei olla missään parhaissa olosuhteissa. Sillon on tiedettävä konstit, että miten saadaan koneet käyntiin.
        Aikanaan nuorena miehenä jäin tienpäälle Bedfordilla -28C pakkasella melkoiselle korpitaipaleelle, olin saannut vettä polttoaineen mukana edelliseltä huoltoasemalta. Harvakseen jokunen henkilöauto meni ohitse, mutta eipä niistä ollut apua, vasta erään vanhan kuorma-autoilijan tullessa paikalle sain hyvät ohjeet ja niin matka jatkui. Kyllä siinä vaan sitä kalsarinlahjettakin aurauskepillä tankissakin kastettiin, että saatiin tulta millä lämmittää...


      • Juxu
        Valtranpaska kirjoitti:

        Selkeetä tekstiä toki, mitä latelet ja ihan asiaa, mutta pidätkö meitä nyt ihan uunoina. Totta kai me nyt koneita huolletaan ja osataan huoltaa, ei näillä muuten ajella. Tossa vaan luettelin konsteja, miten lähtee koneet käyntiin pakkasella tai lähti ennen. Siitä 20€ lämpöpuhaltimesta ei ole mitään hyötyä silloin, kun sitä ei sulla ole käytettävissä, aina ei olla missään parhaissa olosuhteissa. Sillon on tiedettävä konstit, että miten saadaan koneet käyntiin.
        Aikanaan nuorena miehenä jäin tienpäälle Bedfordilla -28C pakkasella melkoiselle korpitaipaleelle, olin saannut vettä polttoaineen mukana edelliseltä huoltoasemalta. Harvakseen jokunen henkilöauto meni ohitse, mutta eipä niistä ollut apua, vasta erään vanhan kuorma-autoilijan tullessa paikalle sain hyvät ohjeet ja niin matka jatkui. Kyllä siinä vaan sitä kalsarinlahjettakin aurauskepillä tankissakin kastettiin, että saatiin tulta millä lämmittää...

        Tuosta Bedford-jutusta tuli mieleen kun joskus poltettiin Mitsubishi Canterin tankin alta lähtevien putkien alla kaikki irtonainen palava aine mitä ohjaamossa oli kepin nokassa. Siellä paloi hansikkaat ja lippalakitkin molemmilta miehiltä, mutta selvittiin se 35km perille! Tää oli se arktinen talvi 1980-luvun alkupuolella. Kuorma-autoista vain Sisut liikkuivat..


      • tunareille visiota
        Juxu kirjoitti:

        Tuosta Bedford-jutusta tuli mieleen kun joskus poltettiin Mitsubishi Canterin tankin alta lähtevien putkien alla kaikki irtonainen palava aine mitä ohjaamossa oli kepin nokassa. Siellä paloi hansikkaat ja lippalakitkin molemmilta miehiltä, mutta selvittiin se 35km perille! Tää oli se arktinen talvi 1980-luvun alkupuolella. Kuorma-autoista vain Sisut liikkuivat..

        kun lähtee traktorilla tai vaikkapa sillä cantterilla kannattaa ottaa kaasupullo mukaan, nykyään jo tosi keveitä ja pieniä komposiittipulloja... siihen suuttimeen kun tekee jatkoa mistä kaasu purkautuu pitkältä matkalta useasta pikkureijästä ja sen päällä reikäputki jottei avöliekillä pala niin on näppärä lämmitellä, ei tartte sitte pipoa päästä polttaa. nykyaikana kyllä diesel sata pelastaa jo usein pälkähästä. scaniat pelas pakkasessa oikeen hyvin 80 luvun alussa, syöttöpumppu ja suotimet sylinterien välissä lämpimässä, tankissa arktinen diesel, petroolia hiukka seassa 2 tahtiöljyä ettei pumppu jumita kuivalla polttoaineella, oli se mukava nostella sisumiehille kättä lämpimästä hytistä, ei ne kyllä huomannu tärinältään huurteisista lasesista, käsikään uskin pelas siltä vaihekepin tärinältä


      • Juxu
        tunareille visiota kirjoitti:

        kun lähtee traktorilla tai vaikkapa sillä cantterilla kannattaa ottaa kaasupullo mukaan, nykyään jo tosi keveitä ja pieniä komposiittipulloja... siihen suuttimeen kun tekee jatkoa mistä kaasu purkautuu pitkältä matkalta useasta pikkureijästä ja sen päällä reikäputki jottei avöliekillä pala niin on näppärä lämmitellä, ei tartte sitte pipoa päästä polttaa. nykyaikana kyllä diesel sata pelastaa jo usein pälkähästä. scaniat pelas pakkasessa oikeen hyvin 80 luvun alussa, syöttöpumppu ja suotimet sylinterien välissä lämpimässä, tankissa arktinen diesel, petroolia hiukka seassa 2 tahtiöljyä ettei pumppu jumita kuivalla polttoaineella, oli se mukava nostella sisumiehille kättä lämpimästä hytistä, ei ne kyllä huomannu tärinältään huurteisista lasesista, käsikään uskin pelas siltä vaihekepin tärinältä

        Silloin ei pelannneet Scaniat ei Volvot- eikä ollut diesel100:aa eikä arktista naftaa. Tuskin retkikeitinpulloja kaasuakaan. Samana talvena Teboil alkoi tuoda arktista sitten myöhemmin. Petroolia lisättiin normaali talvilaatuun sekaan ja 2-t-öljyä käytettiin säännöllisesti pakkasella ja joskus muutenkin. Olihan ajettu samaa väliä Mersulla, jonka tappisuuttimet vaati sitä pysyäkseen irti..


      • fgfbiugliugia
        ei metsään kirjoitti:

        nuiden alkeellisten polttoainelaitteidensa takia. ei se 80 luvun valmetti niin kallis ainakaan minulle ole että sen takia pitää tien toiselle reunalle siirtyä kun pankinjohtaja vastaan tulee, usein jää jopa juttusille kyselemään, tuleeko hankintarahoja tänä keväänä, urkkimiesten rahat kun vielä tuulessa humisee kun ollu pakkasia...

        puhe Valtrasta ja niitä ei ole tehty 80 eikä vielä 90 luvullakaan..Sitäpaitsi vanhoissa valmeteissa ja urkeissa on sama motorpalin ruiskupumppu joten ei saastuta sen enempää..
        Puu kasvaa parhaiten korkoa pystyssä,ei ole onneksi tarvinnut vielä metsävaroihin kajota.


      • varma asia
        Valtranpaska kirjoitti:

        Selkeetä tekstiä toki, mitä latelet ja ihan asiaa, mutta pidätkö meitä nyt ihan uunoina. Totta kai me nyt koneita huolletaan ja osataan huoltaa, ei näillä muuten ajella. Tossa vaan luettelin konsteja, miten lähtee koneet käyntiin pakkasella tai lähti ennen. Siitä 20€ lämpöpuhaltimesta ei ole mitään hyötyä silloin, kun sitä ei sulla ole käytettävissä, aina ei olla missään parhaissa olosuhteissa. Sillon on tiedettävä konstit, että miten saadaan koneet käyntiin.
        Aikanaan nuorena miehenä jäin tienpäälle Bedfordilla -28C pakkasella melkoiselle korpitaipaleelle, olin saannut vettä polttoaineen mukana edelliseltä huoltoasemalta. Harvakseen jokunen henkilöauto meni ohitse, mutta eipä niistä ollut apua, vasta erään vanhan kuorma-autoilijan tullessa paikalle sain hyvät ohjeet ja niin matka jatkui. Kyllä siinä vaan sitä kalsarinlahjettakin aurauskepillä tankissakin kastettiin, että saatiin tulta millä lämmittää...

        heh heh sun juttujasi, tankkiin joutunut vesi ei lähde mihinkään liikkeelle -28 asteen pakkasessa, vaan on tankin pohjassa jäätyneenä kiinni.


      • vanhus käppänä
        Juxu kirjoitti:

        Silloin ei pelannneet Scaniat ei Volvot- eikä ollut diesel100:aa eikä arktista naftaa. Tuskin retkikeitinpulloja kaasuakaan. Samana talvena Teboil alkoi tuoda arktista sitten myöhemmin. Petroolia lisättiin normaali talvilaatuun sekaan ja 2-t-öljyä käytettiin säännöllisesti pakkasella ja joskus muutenkin. Olihan ajettu samaa väliä Mersulla, jonka tappisuuttimet vaati sitä pysyäkseen irti..

        kyllä minun muistikuvieni mukaan shelli toi tuota arktista laatua jo ennen teboilia, sitä en tiedä saiko muualta kuin länsirannikon satamista. tuota 2-t öljyä käytettiin myös säätimen toiminnan varmistamiseen, etenkin volvo hyytyi monesti siihen kun pumppu meni nolla-annokselle ja jumitti siihen. on naurettavaa väittää että vain sisut pelasi, kaikilla ajettiin, ei yhtään muita parempi ollut sisu cumminsseineen ja sen laatikon kans ankara tappelu ennen kun lämpes. kyllä silloin ja on nytkin tärkeintä se ennakoiva huolto, suodattimet uusiks, tankki puhtaaks ja tankkaa sen traktorin vilkkaalta huoltoasemalta niin saa sitä aitoa talvilaatua. tuo polttoainetankki moottorin päällä oli jossain mielessä hyvä, toisaalta suuret lämpötilan vaihtelut aiheuttaa monesti kondenssiveden kehittymistä, tarkkana piti olla ja kyllä se rimpuilu tankatessa talvella oli vain ylimääräistä työtä valmettiin verrattuna


      • Juxu
        vanhus käppänä kirjoitti:

        kyllä minun muistikuvieni mukaan shelli toi tuota arktista laatua jo ennen teboilia, sitä en tiedä saiko muualta kuin länsirannikon satamista. tuota 2-t öljyä käytettiin myös säätimen toiminnan varmistamiseen, etenkin volvo hyytyi monesti siihen kun pumppu meni nolla-annokselle ja jumitti siihen. on naurettavaa väittää että vain sisut pelasi, kaikilla ajettiin, ei yhtään muita parempi ollut sisu cumminsseineen ja sen laatikon kans ankara tappelu ennen kun lämpes. kyllä silloin ja on nytkin tärkeintä se ennakoiva huolto, suodattimet uusiks, tankki puhtaaks ja tankkaa sen traktorin vilkkaalta huoltoasemalta niin saa sitä aitoa talvilaatua. tuo polttoainetankki moottorin päällä oli jossain mielessä hyvä, toisaalta suuret lämpötilan vaihtelut aiheuttaa monesti kondenssiveden kehittymistä, tarkkana piti olla ja kyllä se rimpuilu tankatessa talvella oli vain ylimääräistä työtä valmettiin verrattuna

        Olin niin lähellä kuorma-autoilijoita silloin töissä että puhun tiedosta enkä oletuksista. Sisu toimi sekä Rollsin että Cumminsin koneilla. Tankit höyryten ne puskivat töitä Scanioiden ja Volvojenkin edestä. Ja tällä seudulla ainakin on aivan varmaa että TB toi arktisen ensin ja toiset viiveellä perässä.


      • Valtranpaska
        tunareille visiota kirjoitti:

        kun lähtee traktorilla tai vaikkapa sillä cantterilla kannattaa ottaa kaasupullo mukaan, nykyään jo tosi keveitä ja pieniä komposiittipulloja... siihen suuttimeen kun tekee jatkoa mistä kaasu purkautuu pitkältä matkalta useasta pikkureijästä ja sen päällä reikäputki jottei avöliekillä pala niin on näppärä lämmitellä, ei tartte sitte pipoa päästä polttaa. nykyaikana kyllä diesel sata pelastaa jo usein pälkähästä. scaniat pelas pakkasessa oikeen hyvin 80 luvun alussa, syöttöpumppu ja suotimet sylinterien välissä lämpimässä, tankissa arktinen diesel, petroolia hiukka seassa 2 tahtiöljyä ettei pumppu jumita kuivalla polttoaineella, oli se mukava nostella sisumiehille kättä lämpimästä hytistä, ei ne kyllä huomannu tärinältään huurteisista lasesista, käsikään uskin pelas siltä vaihekepin tärinältä

        Ensinnäkin kaikkiin paikkoihin ei ole edes kaasupullon kanssa asiaa, kerran sulateltiin Volvoa laivalla, kun sattui visiiri vuskaamaan sen verran, että kalusto siellä keulassa hyytyi tykkänään, lähinnä tosin jarrut. Kaasupullohan se matkassa muuten kulkee ja muut varotoimenpiteet. Ennenhän sitä jätettiin koneita sähkölinjan allekin parkkiin, että saatiin sitten virtaa suoraan linjasta sopivilla välineillä, jos nyt sattui sopiva sähkölinja olemaan. Vaan joskus joutuu sen piponkin polttamaan, ei siinä mikään auta, jos tilanne on päällä ja mielii ihmisten ilmoille jäätymättä itse.
        Et varmaan ole kuullutkaan varkaista, jotka joskus saattavat puhdistaa varsin tehokkaasti koneiden kanssa työtään tekevän yrittäjän ylimääräisistä työkaluista ja jostain komposiittipullosta...
        Kyllä meillä kalustoa löytyy tarvittaessa moneenkin ongelmaan, agregaatilla saamme virtaa tarvittaessa, hitsausvälineitä löytyy aina kätevästä "pankkirosvosetistä" järeisiin puikkohitseihin mig-laitteitakin on useampia, kaasupulloja löytyy useampaa sorttia ja niihin polttimia, lämmittimiä sähköllä ja petroolilla. Polttoainesuodattimia on varastossa ja niitä myös vaihdetaan. Polttoaineille on säiliöitä, joita puhdistetaan. Öljyjä löytyy varastoista ja muuta tilpehööriä, että kyllä pärjätään.
        Vaan tuo Valtra ei nyt oikein osaa hakea paikkaansa täällä. Se on edelleenkin tuossa pihalla, en ole sitä vielä alkanut siitä siirtämään, kun ei ole ollut niin suurta kiinnostusta. Voihan olla, että se alkaa toimimaankin, mutta tähän asti toiminta on ollut kovin takkuista erilaisine vikoineen, vaikka niitä on nyt takuuseen korjattukin ja korjataan vielä.


      • Valtranpaska
        varma asia kirjoitti:

        heh heh sun juttujasi, tankkiin joutunut vesi ei lähde mihinkään liikkeelle -28 asteen pakkasessa, vaan on tankin pohjassa jäätyneenä kiinni.

        Tankkasin huoltoasemalta sen veden sulassa muodossa ja sen jälkeen tulivat ongelmat lähes välittömästi. Jos sitä vettä olisi ollut autoni tankissa -28C, eihän se sieltä mihinkään lähde jäätyneenä.


      • varmmempi
        Juxu kirjoitti:

        Olin niin lähellä kuorma-autoilijoita silloin töissä että puhun tiedosta enkä oletuksista. Sisu toimi sekä Rollsin että Cumminsin koneilla. Tankit höyryten ne puskivat töitä Scanioiden ja Volvojenkin edestä. Ja tällä seudulla ainakin on aivan varmaa että TB toi arktisen ensin ja toiset viiveellä perässä.

        pakkasilla kiistatta, kyllähän kaikki pelas oikein huollettuna mutta oli se selän surma tuommonen sisu pakkasilla, kyyti kovempi kuin kivireessä. ookko sinä jotenki tyriny sen valmetin kans, kun muilla ne pelaa hyvin, et kai oo unohtanu korkkia auki että ois isoja roskia putkissa? kyllähän nyt pitäis kaikkien koneiden pelata


      • MAATILAN
        Valtranpaska kirjoitti:

        Tankkasin huoltoasemalta sen veden sulassa muodossa ja sen jälkeen tulivat ongelmat lähes välittömästi. Jos sitä vettä olisi ollut autoni tankissa -28C, eihän se sieltä mihinkään lähde jäätyneenä.

        tuhattaiturin ihan yhtä pahasti kun etelän vetelät autoilijat hoh hoijaa kun ei mene oppi perille että ne suodattimet vaihetaan syksyllä samaan aikaan kun talvirenkaat autoon, noin suunnilleen


      • P.Ölvästi
        lölölölöl kirjoitti:

        Vastaavasti taas kumarretaan pankissa ja sitä naurattaa siellä kun taas vatramies joutuu menemään hattu kourassa totisena,jokainen tietysti taaplatkoon tyylillään.
        Kuten jo sanoin monissa vanhoissa koneissa tuollaisia suodatin ym/sulkeisia ei tarvita jos ei sitten säilytä polttoainetta hiekkaan imeytettynä..
        Urkissa onkin suuri osa suodattimista puhdistettavaa mallia joten niitä ei tarvitse vaihdella.

        Urkissa / Crystallissa kun pitää sivupellit paikoillaan, ja nukkuu vain 4 tuntia yössä, niin voipi urakoida koko talven kesälaadulla vaikka olis kirpeitäkin pakkasia!

        Nimimerkki: Kokemusta asian tiimoilta löytyy!


      • kuikuilla
        MAATILAN kirjoitti:

        tuhattaiturin ihan yhtä pahasti kun etelän vetelät autoilijat hoh hoijaa kun ei mene oppi perille että ne suodattimet vaihetaan syksyllä samaan aikaan kun talvirenkaat autoon, noin suunnilleen

        sinne farmarisäiliön sisuksiin, sieltä saattaa paljastua kaikkea ei toivottavaa


      • juunou.....
        kuikuilla kirjoitti:

        sinne farmarisäiliön sisuksiin, sieltä saattaa paljastua kaikkea ei toivottavaa

        kannattais kuikuilla


      • näi o
        juunou..... kirjoitti:

        kannattais kuikuilla

        itse en ole törmänny vieläkään täysin huoltovapaaseen traktoriin! kyllä se nyt pitäis tietää ettei suodattimien vaihto ole kun hetken hurmio,jos on ollu käynti ongelmia,eikä niitä suodattimia kannata jatkuvasti vaihtaa! ottaa suotimet irti kauniisiin käsiin ja kääntää ylösalasin,elikkä aineet ja vedet ulos.tämän jälkeen polttoaine säiliön pohja roppu auki ja vaikka korkilta dieseliä ja paineilmaa perään.jos tämän jälkeen uudempi valtra ei rauhoitu niin vaitamaan siirtopumppua.


      • Juxu
        varmmempi kirjoitti:

        pakkasilla kiistatta, kyllähän kaikki pelas oikein huollettuna mutta oli se selän surma tuommonen sisu pakkasilla, kyyti kovempi kuin kivireessä. ookko sinä jotenki tyriny sen valmetin kans, kun muilla ne pelaa hyvin, et kai oo unohtanu korkkia auki että ois isoja roskia putkissa? kyllähän nyt pitäis kaikkien koneiden pelata

        Autoilijoiden kesken ikuinen kiista tuo autojen paremmuus- en silloin enkä nytkään mene sen anempää Scanian, Volvon kuin Sisu-miestenkään puolelle. Silloin pakkasilla kuitenkin pyörivät vain Sisut: VR:n jakelukin toimi!


      • vaikeudet
        näi o kirjoitti:

        itse en ole törmänny vieläkään täysin huoltovapaaseen traktoriin! kyllä se nyt pitäis tietää ettei suodattimien vaihto ole kun hetken hurmio,jos on ollu käynti ongelmia,eikä niitä suodattimia kannata jatkuvasti vaihtaa! ottaa suotimet irti kauniisiin käsiin ja kääntää ylösalasin,elikkä aineet ja vedet ulos.tämän jälkeen polttoaine säiliön pohja roppu auki ja vaikka korkilta dieseliä ja paineilmaa perään.jos tämän jälkeen uudempi valtra ei rauhoitu niin vaitamaan siirtopumppua.

        valitettavasti on isännän ite aiheuttamia, urakoitsijat jo suhtautuu huoltoon tunnollisemmin. moni kone lähtee lämpimästä tallista jäätävään pakkaseen jopa useasti päivässä, tämä lisää veden kertymistä polttoaineeseen ja sähkölaitteisiin, moni kone seilaa myös kostean navetan ja pakkasen väliä, tämä pitäisi ehdottomasti ottaa huomioon. ei traktori tarvi lämmintä tallia, monesti parenpi vaihtoehto on katos lohkolämmitin ja riittävän laadukkaat öljyt. EI YLEISÖLJYÄ!!!


      • Valtranpaska
        MAATILAN kirjoitti:

        tuhattaiturin ihan yhtä pahasti kun etelän vetelät autoilijat hoh hoijaa kun ei mene oppi perille että ne suodattimet vaihetaan syksyllä samaan aikaan kun talvirenkaat autoon, noin suunnilleen

        Siis kun ostan niitä suodattimia ihan paalitavarana, niin en kai mä niitä tuolla hyllyssä haudo huvikseni, kyllä ne suodattimet vaihdetaan ja päivämäärät merkitään suodattimen kylkeen, ettei pääse unohtumaan mihinkään koneeseen vanhat suodattimet.
        Tuohon Valtranpaskaan vaan en ole mitään suodatinta itse vielä vaihtanut ja hieman alan epäilemään, ettei taida olla kukaan muukaan vaihtanut. Siinä on takuut päällä tai pitäisi olla uudessa koneessa. Yleensä teen remontit itse, mutta nyt ajattelin kerrankin huollattaa toisilla ja kun takuuseen piti vielä tehdä sitä ja tätä, kun vaihteet takkuili, nostolaite reistaili ym. ym.
        Miten noi meidän toiset traktorit ja koneet liikkuu ja on liikkuneet vuosikaudet?
        No, sellanen vekkuli juttu oli yhtenä keväänä, että yksi traktori tilttasi pellolle yhtenään polttoaineongelmien vuoksi, vaihdettiin varmaan viidet suodattimet milloin missäkin ja hinattiin välillä ym. Ja se pysähdys tuli aina äkkiä, heti tässä ja nyt, kuin seinään. Viimen putsattiin tankki, vaikka eihän siellä voi olla mitään, kun huolella tankataan ja hoidetaan kalustoa, niin vaan olipa semmoinen kumitiivisten pätkä tankissa arviolta n. 100mm halkaisijaltaan olevasta tiivisteestä pätkä, varsin paksua tiivistettä, joka ajoittain tukki polttoaineputken pään ja suoritti hetkessä messevän gavitaation. Se mistä tuommoinen tiiviste oli ko. traktorin tankkiin joutunut, oli täysi mysteeri. Itse päättelin sen tulleen tankkiauton mukana, koska tankkiautossa voisi olla samankokoisia tiivisteitä.
        Tuon jälkeen öljysäiliömme ovat puhdistettu jo useamman kerran tai siis tarkistettu.
        Tuo Valtranpaskamme on tankattu tehtaalla valvonnassani siitä mittarista, jonka ko. traktorin kellokkaat kyllä tietävät ja sen jälkeen se on tankattu joko minun toimestani muutaman kerran huoltoaseman mittarista (alkuun ajettiin verollisella aineella töiden vuoksi) ja muuten täällä tilalla samoista säiliöistä muiden koneiden kanssa. Siis miksi muut traktorit kulkevat ongelmitta, tänäänkin aurasin lunta yhdella koneella täysiään?


      • roskiin putkissa
        Valtranpaska kirjoitti:

        Siis kun ostan niitä suodattimia ihan paalitavarana, niin en kai mä niitä tuolla hyllyssä haudo huvikseni, kyllä ne suodattimet vaihdetaan ja päivämäärät merkitään suodattimen kylkeen, ettei pääse unohtumaan mihinkään koneeseen vanhat suodattimet.
        Tuohon Valtranpaskaan vaan en ole mitään suodatinta itse vielä vaihtanut ja hieman alan epäilemään, ettei taida olla kukaan muukaan vaihtanut. Siinä on takuut päällä tai pitäisi olla uudessa koneessa. Yleensä teen remontit itse, mutta nyt ajattelin kerrankin huollattaa toisilla ja kun takuuseen piti vielä tehdä sitä ja tätä, kun vaihteet takkuili, nostolaite reistaili ym. ym.
        Miten noi meidän toiset traktorit ja koneet liikkuu ja on liikkuneet vuosikaudet?
        No, sellanen vekkuli juttu oli yhtenä keväänä, että yksi traktori tilttasi pellolle yhtenään polttoaineongelmien vuoksi, vaihdettiin varmaan viidet suodattimet milloin missäkin ja hinattiin välillä ym. Ja se pysähdys tuli aina äkkiä, heti tässä ja nyt, kuin seinään. Viimen putsattiin tankki, vaikka eihän siellä voi olla mitään, kun huolella tankataan ja hoidetaan kalustoa, niin vaan olipa semmoinen kumitiivisten pätkä tankissa arviolta n. 100mm halkaisijaltaan olevasta tiivisteestä pätkä, varsin paksua tiivistettä, joka ajoittain tukki polttoaineputken pään ja suoritti hetkessä messevän gavitaation. Se mistä tuommoinen tiiviste oli ko. traktorin tankkiin joutunut, oli täysi mysteeri. Itse päättelin sen tulleen tankkiauton mukana, koska tankkiautossa voisi olla samankokoisia tiivisteitä.
        Tuon jälkeen öljysäiliömme ovat puhdistettu jo useamman kerran tai siis tarkistettu.
        Tuo Valtranpaskamme on tankattu tehtaalla valvonnassani siitä mittarista, jonka ko. traktorin kellokkaat kyllä tietävät ja sen jälkeen se on tankattu joko minun toimestani muutaman kerran huoltoaseman mittarista (alkuun ajettiin verollisella aineella töiden vuoksi) ja muuten täällä tilalla samoista säiliöistä muiden koneiden kanssa. Siis miksi muut traktorit kulkevat ongelmitta, tänäänkin aurasin lunta yhdella koneella täysiään?

        tai tankissa, (kait oot siirtopumpun tarkistanu). monesti nuo farmarisäiliöt vielä nykyäänkin taivasalla lumipyryssä täyttöletku ilman tulppaa ja sitte ihmetellään kovaan ääneen kun jäätyy.itse sain idean öljypropun magneetista, asensin farmarisäiliöön nyrkin kokoisen magneetin imuputken alle, kerää kaikki mahdolliset ruoste, ym hiukkaset pois, sihdin sinne vois kyllä vielä asentaa..,, kyllä mää uskon että siinä valtranpaskassa on joku ihan selvä pikkuharmi jota et nyt vain hokaa, mutta sitte naurattaa kun selviää, että olimpa yksinkertanen, näin on mullekki käyny monesti


      • Valtranpaska
        roskiin putkissa kirjoitti:

        tai tankissa, (kait oot siirtopumpun tarkistanu). monesti nuo farmarisäiliöt vielä nykyäänkin taivasalla lumipyryssä täyttöletku ilman tulppaa ja sitte ihmetellään kovaan ääneen kun jäätyy.itse sain idean öljypropun magneetista, asensin farmarisäiliöön nyrkin kokoisen magneetin imuputken alle, kerää kaikki mahdolliset ruoste, ym hiukkaset pois, sihdin sinne vois kyllä vielä asentaa..,, kyllä mää uskon että siinä valtranpaskassa on joku ihan selvä pikkuharmi jota et nyt vain hokaa, mutta sitte naurattaa kun selviää, että olimpa yksinkertanen, näin on mullekki käyny monesti

        Otin tässä ihan asiakseni katsoa viimein, mitä tämä aarteeni on syönnyt. Ensiksi selvitin, polttoainesuodattimia ei kukaan vaihtanut huollossa, kun en osannut niistä erikseen mainita, enkä laskua maksaessa osannut sitä ihmetellä. Tällä ei kuitenkaan loppupelissa ollut varmaankaan mitään merkitystä, kun sitten tyhjensin polttoainetankin, sieltä tuli vain vaivoin ulos valkoista parafiinimössöä (lämpötila silloin ulkona -10C ja kone katoksessa ulkona). Myös polttoainesuodattimet olivat täynnä tuota mössöä. Huuhtelin tankin tietysti ja mitään muuta sieltä ei näyttänyt tulevan.
        Asia johti tietysti pieniin sisäpiirin tiedusteluihin ja selvisi, että nuori isäntä joka opiskelle toisaalla, oli ollut liikkeellä täällä kotona käydessään juuri tällä traktorilla marraskuun lopulla, eikä ollut tietoinen polttoainemittarin toiminnan häiriöistä ja luullut polttoaineen loppuvan. Joten Valtranpaskamme sai samaa polttoainetta läheiseltä huoltoasemalta, josta toisetkin varsin kiukkuiset asiakkaat valittivat saanneensa kesälaatuista polttoainetta. En vain osannut yhdistää näitä tapauksia mitenkään omaan traktoriimme, kun en tiennyt tästä tankkauksesta mitään ja siitä ei nyt niin suurta numeroa arvatenkaan haluttu tehdä.
        Joten jos joku on nyt loukkaantunut kyseisen merkin kohdalla kirjoituksistani, pyydän nöyrästi anteeksi, kyllä tuo kuitenkin taitaa olla kunnon traktori, kun sillä voi lähteä maatalousajoon kirkonkylälle. Että hieman hymyilyttää...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      301
      7574
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      82
      5927
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      152
      3504
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      1957
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      188
      1846
    6. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      17
      1517
    7. Olet kiva

      Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1474
    8. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      35
      1456
    9. Miksi haluat alentaa muita?

      Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1421
    10. Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?

      Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan
      Maailman menoa
      64
      1394
    Aihe