Käyttöedun järkevyys?

mietin tässä vain

oletteko keksineet paljon järkisyitä käyttöetuautoon?
Tuleva työnantaja tullee tarjoamaan ja kuuluu kokonaispalkkaan,jos otan.

Nyt alla oma auto jonka vaihtoa ole kyllä muutenkin miettinyt, lainaa jäljellä.

Hyviä puolia;
-pääsisi eroon autolainasta, vakuutusmaksuista tms katsastuksista yms.
-ei huolto/kulumisongelmia eikä murheita
-saisi uuden auton alle,"lähes" minkä vaan
-huoletonta ja turvallista ajamista vs oman auton pito

huonoja puolia
-käyttöetu..ei siis vapaata
-ei sido omaa rahaa mutta toki rahapalkka pienenee

12

1950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2.4 STW

      Kysymys on vain kahdesta asiasta.

      1. Kustannukset. Mikä on auton kokonaiskustannukset sopimus ajalta verrrattuna oman auton pitämiseen sama aika mukaan lukien kaikki kulu, myös arvon alenema

      2. Riskien hallinta. TYösuhde autossa riskien hallinta on parempi. Jos jostain syystä joutuu jää ilman töitä myös auton kustannukset katoa samalla eikä lainaa ym. kuluja jää harmiksi.
      Vikojen tullessa eteen on aina tarjolla sijaisauto ilman eri kulua kun oma auto on pajalla. Myös jos auto osoittautuu täydeksi pommiksi sinun sopimuksesti on vain toimivasta kulkineesta ei ongelmista joten leasing yhtiön huoleksi jää vaikk auto seisoisi kuukauden pajalla.
      Myös arvonalenema riski jää leasingyhtiön harmiksi. Esmes viime autoveron alennuksen aikaa itsellä oli liisari eikä minulle tullut mitään kuluja siitä että auton arvo romahti.
      Toisaalta jos auto ei muuten olekaan sellainen mikä parhaiten vastaa tarvettasi, et pääse siitä eroon enen sopimuksen loppua paitsi isoilla sanktioilla.

      Vaikka mahdollisuus on vaikka mihin autoon muista silti, että se kaikki näkyy palkassa. Älä siis ahnehdi, se on kuitenkin vain auto ja niitä tehdään joka päivä lisää aina vaan hienompia.

      • kierrellään veroja

        Kerrostalojen ja asuntojen pihoilla seisoo öiseenaikaan paljon raskasta kalustoa, niillä tullaan illalla kotiin ja aamulla lähdetään työmaalle. Työsuhdeauotilustahan silloin on kyse kun työnantajan autolla työmatkat ajellaan, siis verottomasta sellaisesta.


      • B. Virtanen

        Jos jostain syystä joutuu jää ilman töitä myös auton kustannukset katoa samalla eikä lainaa ym. kuluja jää harmiksi.

        Aika kankeaa lähteä uusia töitä etsimään jos pitää jättää auto sekä puhelin edelliselle työnantajalle...


      • 2.4STW
        B. Virtanen kirjoitti:

        Jos jostain syystä joutuu jää ilman töitä myös auton kustannukset katoa samalla eikä lainaa ym. kuluja jää harmiksi.

        Aika kankeaa lähteä uusia töitä etsimään jos pitää jättää auto sekä puhelin edelliselle työnantajalle...

        Kyllä auton saa alle nopeastikin, niitä on häkit täynnä.
        Jos taas sinulla on isot autolainat niskassa ja hommia ei löydy, alkaa useimmille tulla hiki otsalle.

        Sitäpaitsi irtisanomisajan aikana on hyvä etsiä sekä töitä, uutta kännykkää ynnä autoa.


      • Ramppipajatso

        Riskien täydellisellä poistamisella on hintansa. Onko sinulla vakuutuksissakin omavastuu nolla?

        Muiden kustannusten osalta omalla pystyy säästämään pääomakuluissa rutkasti ajamalla hieman vanhemmalla autolla. Kalliiksisihan se tietysti tulee, jos vaihtaa joka toinen vuosi. Jopa leasingauton hintoihin.


      • 2.4 STW
        Ramppipajatso kirjoitti:

        Riskien täydellisellä poistamisella on hintansa. Onko sinulla vakuutuksissakin omavastuu nolla?

        Muiden kustannusten osalta omalla pystyy säästämään pääomakuluissa rutkasti ajamalla hieman vanhemmalla autolla. Kalliiksisihan se tietysti tulee, jos vaihtaa joka toinen vuosi. Jopa leasingauton hintoihin.

        Miten niin minulla?

        Minä esitin mikä on jutun juoni yritysautoilussa.

        Sitäpaitsi ei riskinhallinta tarkoita, että riski olisi nolla vaan sitä, että asiat on ennakoitu ja huomioitu. Omavastuu asetetaan sen mukaan mikä on oma maksukyky ja mikä on oletettavissa oleva tapahtuman todennäköisyys.

        Kuten kirjoitin niin kustannukset on toinen asiosita joiden perusteella asiat tulee harkita. Jos puhutaan uudesta autosta ja kyseessä on työsuhdeleasing, se on useimmiten kannattava. Vanha auto on sitten eri asia. Kukin tyylillään. Tarkoitus oli kuitenkin tuoda esiin se, ettei yritysautoilu ole autuaaksitekevä asia mutta siihen toki liittyy etuja.
        Itselläkin kun vuden vanha auto oli 3 päivää (jossa välissä viikonloppu) pajalla sain sijaisautoksi omaa vastaavan jonka tilasin suoraan Hertziltä. Toivat sen autohuollon pihaan valmiiksi odottamaan kun vein omani pajalle. Jätin sijaisauton sitten samaan paikkaan kun hain omani pois. Jos auto olisi oikeasti oma, tuskin tulisi otettua sijaisatoa vuokraamosta mutta sitten sitä oltaisiinkin ilman autoa melkeinn viikko.

        Minulla on työsuhde leasing ja kokonaiskulut tulee jokun 15% halvemmaksi kuin oma auto tulisi mutta etuina on sijaisauto, pesut, sisäsiivoukset ym... Iso asia on myös se ettei tarvitse pitää liki 40ke makaamassa autossa. Meidän firmassa missä on CO2 pohjainen hinnoittelu, pojjaat on ottaneet BMW318D farkkuja aikas paljon. Niistä liisattuna kustannukset samaa luokkaa kuin jos olisi oma uusi Corolla.

        Asia kannattaa kuitenkin laskea tarkkaan.


      • niinpä niin

        juuri näin se suunnilleen menee.

        Firman auto niin kk menot ovat kiinteät, tiedät mitä maksat,ei yllätyksiä.
        Omassa on aina se riski olemassa että jotain sattuu, nasta tuulilasiin = 500 euroa meni.

        Toinen on se että kuinka paljon autoa tarvitsee, päivittäin=ei voi olla ilman.
        Eli huollot,korjaukset jne omalla autolla tulee sijaisauto jotenkin järjestää.

        Kolmas seikka on se pääoma.
        Laittaa se 40te kiinni metalliin pihalla jonka arvo laskee silmissä.

        Vanha sanonta;
        omista se minkä arvo nousee, vuokraa se minkä arvo laskee.

        Vertaus asunto vs auto


      • johtajatasonmies
        niinpä niin kirjoitti:

        juuri näin se suunnilleen menee.

        Firman auto niin kk menot ovat kiinteät, tiedät mitä maksat,ei yllätyksiä.
        Omassa on aina se riski olemassa että jotain sattuu, nasta tuulilasiin = 500 euroa meni.

        Toinen on se että kuinka paljon autoa tarvitsee, päivittäin=ei voi olla ilman.
        Eli huollot,korjaukset jne omalla autolla tulee sijaisauto jotenkin järjestää.

        Kolmas seikka on se pääoma.
        Laittaa se 40te kiinni metalliin pihalla jonka arvo laskee silmissä.

        Vanha sanonta;
        omista se minkä arvo nousee, vuokraa se minkä arvo laskee.

        Vertaus asunto vs auto

        Minä ajelen liisinki kärryllä ja ikinä en omaa osta, eihän minulla ole omaa eukkoakaan vaan olen ajellut toisten muijilla, vaihdoin taas joulunaikaan nuorempaan.


      • omalla autolla
        kierrellään veroja kirjoitti:

        Kerrostalojen ja asuntojen pihoilla seisoo öiseenaikaan paljon raskasta kalustoa, niillä tullaan illalla kotiin ja aamulla lähdetään työmaalle. Työsuhdeauotilustahan silloin on kyse kun työnantajan autolla työmatkat ajellaan, siis verottomasta sellaisesta.

        tai rekkakuskin työtoimipiste ole auton ohjaamo eikä konttori joka saattaa olla eri puolta maata?.
        Haluaisin kyllä nähdä sen kuskin joka lauantai aamuna ottaa rekan alleen perheensä kanssa ja lähtee ruokaostoksille tai mökille. Sensijaan on tuhansia keikka/huoltomiehiä jotka kiertelevät vaihtelevan suuruisillaan alueilla pakettiautoillaan. Jos he käyttävät pakua vapaa aika ajoihin niin se on veronkiertoa. Se että päättää tai aloittaa työpäivänsä kotipihalla ei ole. Suomessa on paljon kenttätyöntekijöitä jotka ajelevat firman autolla liikkuakseen kentällä.


      • päällikkötasonmies
        johtajatasonmies kirjoitti:

        Minä ajelen liisinki kärryllä ja ikinä en omaa osta, eihän minulla ole omaa eukkoakaan vaan olen ajellut toisten muijilla, vaihdoin taas joulunaikaan nuorempaan.

        pitkään vapaalla auoedulla (17 vuotta) ja aina 3-40,000 euron autoilla että jo unohdin mikä oman auton omistaminen on. Toki vaimolla oli oma kirppu millä töihin lähti. Pitää muistaa että kuten johtajalla ja päälliköllä niin työpaikka saattaa lähteä alta. Ja autokin samantien. Näin kävi minulle ja muutamalle kolleegalle pari vuotta sitten. Siinä jäi läppärit,puhelimet ja auton avaimet samantien pöydälle ja työnantaja kustansi taksimatkat kotiin. Oli hieman avution olo. Ei nettiä koska kotikone mennyt jo edellisenä vuonna juntturaan. Pöytälaatikoista löydetyt vanhat puhelimet ei toimineet. Ensimmäiset kauppareissut joudin tekemään taksilla tai skootterilla miläli ei satanut. Omalla rahalla en ollut autoa ostanut miesmuistiin joten käytetyn hinnoista ei mitään käsitystä. Nekin jotka löysin oli enemmän ajettuja kuin työsuhdeautoni oli kolmen vuoden välein palautettuina. Ei mennyt kuin pari viikkoa kun lähdin Veholle tilaamaan kamppanjahintaan tarjouksessa olevan ranskalaisen. Hinta 20,000 euroa. Ja kas kummaa. Yhtä hyvin liikun puoleta halvemmalla autolla kuin aikaisemmin. Sen jälkeen en ole työsuhde autoa suostunut ottamaan. Minulla vain sattui olemaan onni pari vuotta sitten että sain 1/2 vuoden palkan ja loppubonarit kertamaksuna irtisanomisen yhtreydessä. Muuten olisi auton hankinta työttömänä ollut hankalaa.


      • 2.4 STW
        päällikkötasonmies kirjoitti:

        pitkään vapaalla auoedulla (17 vuotta) ja aina 3-40,000 euron autoilla että jo unohdin mikä oman auton omistaminen on. Toki vaimolla oli oma kirppu millä töihin lähti. Pitää muistaa että kuten johtajalla ja päälliköllä niin työpaikka saattaa lähteä alta. Ja autokin samantien. Näin kävi minulle ja muutamalle kolleegalle pari vuotta sitten. Siinä jäi läppärit,puhelimet ja auton avaimet samantien pöydälle ja työnantaja kustansi taksimatkat kotiin. Oli hieman avution olo. Ei nettiä koska kotikone mennyt jo edellisenä vuonna juntturaan. Pöytälaatikoista löydetyt vanhat puhelimet ei toimineet. Ensimmäiset kauppareissut joudin tekemään taksilla tai skootterilla miläli ei satanut. Omalla rahalla en ollut autoa ostanut miesmuistiin joten käytetyn hinnoista ei mitään käsitystä. Nekin jotka löysin oli enemmän ajettuja kuin työsuhdeautoni oli kolmen vuoden välein palautettuina. Ei mennyt kuin pari viikkoa kun lähdin Veholle tilaamaan kamppanjahintaan tarjouksessa olevan ranskalaisen. Hinta 20,000 euroa. Ja kas kummaa. Yhtä hyvin liikun puoleta halvemmalla autolla kuin aikaisemmin. Sen jälkeen en ole työsuhde autoa suostunut ottamaan. Minulla vain sattui olemaan onni pari vuotta sitten että sain 1/2 vuoden palkan ja loppubonarit kertamaksuna irtisanomisen yhtreydessä. Muuten olisi auton hankinta työttömänä ollut hankalaa.

        Se, että onko rahaa säästössä vaikeita tilanteita/aikoja varten on tietysti jokaisen oma valinta. Meillä on yritetty pitää tileillä sen verran, että sillä selviää puolisen vuotta ilman tuloja. Tavallaan hölmöä mutta tuo on myös sitä riskien hallintaa. Tokkakai jostain on pitänyt tinkiä jotta rahaa on jäänyt sivuun hyvinä aikoina. Tällä hetkellä se rentouttaa kun tietää ettei eletä kädestä suuhun jos menee työpaikka alta.
        Otitko muutes selvää kuinka paljon halvemmalla olisit saanut sen 20ke auton työsuhdeliisarina?
        Leasing on vain toisenlainen tapa rahoittaa autoilua. TOisinaan sillä saa auton halvemmalla kuin ostaisi ja omistaisi omaa. Näin itselläkin joten liisari on perusteltu.
        Seuraava auto voi tietty olla oma mutta sellaisen opstaisin ja maksaisin vain ns. noususuhdanteen aikana jolloin on varmempi ettei työ lähde alta.

        Loppujen lopuksi liisari versus oma, uusi versus käytetty ja se autoiluun kuussa menevä rahamäärä on osa omaa elmän hallintaa. Monille se tarkoittaa sitä, että "naapurien" vuoksi ollaan valmiit tinkimään omas elämästä jotta voidaan haihduttaa pihassa maakaavassa peltikasassa rahaa taivaan tuuliin enemmän kuin oikeasti olisi varaa. Ajatellaanpa vaikkapa kuinka paljon harrastetavaraa saa hankittua pistämällä autoon 3000e vähemmän. Sillä saa hiton hyvän kameran objektiiveineen, hyvän polkupyörän, pojalle mopon, pihagrillin ja neljän vuoden pihvit, 60" TVn, koko perheelle uudet lasketteluvermeet tai jotain muuta.


      • Biili
        2.4 STW kirjoitti:

        Se, että onko rahaa säästössä vaikeita tilanteita/aikoja varten on tietysti jokaisen oma valinta. Meillä on yritetty pitää tileillä sen verran, että sillä selviää puolisen vuotta ilman tuloja. Tavallaan hölmöä mutta tuo on myös sitä riskien hallintaa. Tokkakai jostain on pitänyt tinkiä jotta rahaa on jäänyt sivuun hyvinä aikoina. Tällä hetkellä se rentouttaa kun tietää ettei eletä kädestä suuhun jos menee työpaikka alta.
        Otitko muutes selvää kuinka paljon halvemmalla olisit saanut sen 20ke auton työsuhdeliisarina?
        Leasing on vain toisenlainen tapa rahoittaa autoilua. TOisinaan sillä saa auton halvemmalla kuin ostaisi ja omistaisi omaa. Näin itselläkin joten liisari on perusteltu.
        Seuraava auto voi tietty olla oma mutta sellaisen opstaisin ja maksaisin vain ns. noususuhdanteen aikana jolloin on varmempi ettei työ lähde alta.

        Loppujen lopuksi liisari versus oma, uusi versus käytetty ja se autoiluun kuussa menevä rahamäärä on osa omaa elmän hallintaa. Monille se tarkoittaa sitä, että "naapurien" vuoksi ollaan valmiit tinkimään omas elämästä jotta voidaan haihduttaa pihassa maakaavassa peltikasassa rahaa taivaan tuuliin enemmän kuin oikeasti olisi varaa. Ajatellaanpa vaikkapa kuinka paljon harrastetavaraa saa hankittua pistämällä autoon 3000e vähemmän. Sillä saa hiton hyvän kameran objektiiveineen, hyvän polkupyörän, pojalle mopon, pihagrillin ja neljän vuoden pihvit, 60" TVn, koko perheelle uudet lasketteluvermeet tai jotain muuta.

        kannattaa jos lähdetään "tyhjästä" eli ei omaa autoa ja ostoslistalla on uusi auto .
        Turvallinen ja varma valinta ilman huolia .
        On kaikki palvelut talon ns.puolesta ja voit työaikana kaikessa rauhassa asioida esim.autopesussa
        ym.ym koska se on työvälineesi kuten kännykkä .
        Ei ikinä mitään lisäkuluja .
        Jos on tullut lommo lokasuojaan niin työnantajan vakuutus kattaa sen kunhan et omalla erityisellä
        huolimattomuudella ole sitä aiheuttanut - tätäkään ei kyselty (itsellä kaksi peltioikaisua).
        Omaa maksamalla maksat joka kuukausi sen auton arvonalennuksen verran eli huono diili .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1741
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1735
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    8. 114
      1699
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe