Puska on terveysterminaattori

kj.mattila

Vähähiilihydraattinen ruokavalio on aina korostanut luonnollisen ruoan merkitystä laihdutuksessa. Tässä taas yksi näkemys tukemaan VHH:laista ravitsemusajattelua.

Hans Välimäki esitteli Kauppalehdessä Michaen Pollanin kirjaa Oikean ruoan puolesta. Pollanin kirja on revittelevä mainifesti elintarviketeollisuutta ja tieteellisesti palastelevaa ruoka-ajattelua vastaan. Se asettaa tervejärkisen kysymyksen: miksi me länsimaiset ihmiset olemme entistä sairaampia ja läskimpiä, vaikka tieteen parhaat voimat on valjastettu kehittämään entistä parempia ruokia. Vastaus Pollanin mukaan kuuluu, että kemiallisiin ja ravintoaineisiin keskittyvässä tutkimuksessa on unohdettu itse ruoka. Se on enemmän kuin osiensa summa.

Pollanin mielestä meidän pitäisi syödä niin kuin isoäitimme söi. Siis oikeita raaka-aineita ja itse laitettua ruokaa, eikä eineksiä ja pikaruokaa, jotka koostuvat maissitärkkelyksestä ja puhdistetusta sokerista (oli ne tehtaassa miten äitien tekemiä hyvänsä). Mitä lyhyempi tuoteseloste, sitä parempi ruoka.

Kieretele marketeissa laitoja pitkin ja tee ostokset niiltä, sillä pahin jalostettu törky on hyllytetty keskelle kauppaa. Kasvikset, lihatiskit ja maitokaapit sijaitsevat yleensä kaupan reunamilla. Tai älä mene markettiin lainkaan, vaan hae raaka-aineesi tuottajatorilta.

Vältä ennen kaikkea terveysmerkinnöillä varustettuja tuotteita, saarnaa Pollan. Ne ovat huijausta kahdessakin mielessä: niillä pyritään huijaamaan ihmisaisteja ja -kehoa (kuten makeutusaineilla) ja kuluttajaa, joka kuvittelee niiden avulla tulevansa terveemmäksi ja laihemmaksi.

Pollanin mielestä uusia tuotteita markkinoille suoltavat elintarvikejätit ovat kuin kepu; ne pettävät aina. Kun ruoasta otetaan jotain tervellisyyden nimissä pois, siihen on yleensä laitettava jotain lisää, että se muistuttaisi samaa ruokaa. Silti se ei enää ole samaa ruokaa.

Myöskään viljatuotteet - olivat ne kuinka kokojyvää hyvänsä - eivät ole Pollanin suosiossa.

Välimäki ehdottaa, että tuokaa Pollan Suomeen ja pistäkää samaan kehään Pekka Puskan kera. Katsotaan, miten Amerikan heinämies pärjää Itä-Suomen terveysterminaattorin kanssa.

13

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusi aika ?

      Kirjoita innostavia asioita TAI PYSY HILJAA,,,

      • mielenkiintoisia aiheita käsittelemättä enkä varsinkaan pysy hiljaa. Eikö tämä ole sinusta innostava asia?


    • haukkuminen

      sen kuin jatkuu, etkö sinä tollo tajua, että ei Puska ole yksin kaikesta maailmassa vastuussa. Osoitat vain "tyhmyyttäsi" haukkumalla joka viestissäsi Puskaa. Nykyiset suositukset ovat koonneet iso joukko asiantuntijoita. Tämänkin aloituksen olisit voinut tehdä asiallisesti, ilman haukkumista, nyt tästäkin tulee vain ja ainoastaan riitelyketju, sitäkö haluat? Miksi et itse noudata niitä neuvoja, mitä täällä muilla jakelet.

      • meterologi Z

        se saattaa seestiyttää sinun vhh taivasta ?


      • ole vastussa mistään mutta kun tuo ruoja on mennyt lääketeollisuuden kelkkaan niin siitähän kaikki johtuu. Minä en halua riidellä vaan keskustella ajankohtaisista asioista.


      • meterologi Z kirjoitti:

        se saattaa seestiyttää sinun vhh taivasta ?

        olla edes pari päivää vastustamatta palstan aihetta. Voisit jopa tervehtyäkin.


      • hullu trolli
        kj.mattila kirjoitti:

        ole vastussa mistään mutta kun tuo ruoja on mennyt lääketeollisuuden kelkkaan niin siitähän kaikki johtuu. Minä en halua riidellä vaan keskustella ajankohtaisista asioista.

        Kun nälvimällä Puskaa !


      • viha?

        kummasta lienee kysymys kun ei lukemaansa ymmärrä?
        "Välimäki ehdottaa, että tuokaa Pollan Suomeen ja pistäkää samaan kehään Pekka Puskan kera. Katsotaan, miten Amerikan heinämies pärjää Itä-Suomen terveysterminaattorin kanssa."


      • viha? kirjoitti:

        kummasta lienee kysymys kun ei lukemaansa ymmärrä?
        "Välimäki ehdottaa, että tuokaa Pollan Suomeen ja pistäkää samaan kehään Pekka Puskan kera. Katsotaan, miten Amerikan heinämies pärjää Itä-Suomen terveysterminaattorin kanssa."

        pistetään Pollan samaan kehään Itä-Suomen terveysterroristin eli Puskan kanssa


      • siitä johtuu,
        kj.mattila kirjoitti:

        ole vastussa mistään mutta kun tuo ruoja on mennyt lääketeollisuuden kelkkaan niin siitähän kaikki johtuu. Minä en halua riidellä vaan keskustella ajankohtaisista asioista.

        että Puska on sanojesi mukaan mennyt lääketeollisuuden kelkkaan, mikä johtuu?


      • hullu trolli kirjoitti:

        Kun nälvimällä Puskaa !

        esitän vain asiallista kritiikkiä.


    • Pollanin

      mielipiteet kaukana PP:n mielipiteistä, tuntuu poikkeavan vain tuossa viljakysymyksessä. Mitäs ihmeellistä tässä on?

      • ole koskaan korostanut luonnollisuutta elintarvikkeissa. Rasvan pitää olla jotain keinotekoista teollisuusrasvaa ja ei Puska koskaan puhu lisäaineista vahingollisina.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      1994
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      203
      1678
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1468
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1461
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1137
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      1
      1112
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      127
      1036
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      996
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      968
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      33
      928
    Aihe