Tes-korotus vain liittolaisille?

Tarua vai totta?

Olen kahden vaiheilla; liittyäkö ammattiliittoon vai ei. Olen nyt vain työttömyyskassan jäsen. Toki jäsenmaksut saa vähentää verotuksessa, se ei ole ongelma.

Ainoa ISO kysymys: voidaanko työpaikan tes-neuvottelun tuloksena tehdä niin, että mahdollinen palkankorotus tai osa siitä kohdistetaan vain tietyn liiton/liittojen jäsenille? Työpaikkani on julkishallinnossa, ja valtaliitot ovat Julkisten hyvinvointialojen liitto, Akava ja olikohan kolmas sitten JYTY. Arvioni on, että joku 30% porukasta ei kuuluta mihinkään liittoon. Tähän saakka tes-korotukset on maksettu kaikille mutta olen kuullut että mm. kuntasektorilla sairaanhoitoalan tietyt korotukset maksettaisiin vain TEHY:n jäsenille. Peruskorotusprosenttien lisäksi käytössä lienee ainakin joku järjestelyvaraerä tms.

Voisiko tällainen erilaisuus mennä läpi isohkossa (n. 500 työntekijää) työpaikassa????

17

1279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muitakin on tulossa.

      Näinhän sen pitäisi olla.Ei niitä jäsenetuja muuallakaan saa jos ei ole jäsen.
      Eihän kaupastakaan saa bonuspisteitä ellei ole jäsen.
      YTK:n väki saisi aloittaa työnantajan kanssa itse neuvottelut palkoista ja työehdoista nollasta.
      Kumpahan osapuoli on vahvemmilla neuvotteluissa näin lama aikana vielä?
      Taitaisi mennä aikalailla työnantajan saneluksi nekin neuvottelut.

      • Omillaan toimeentule

        Tes on yleissitova ja koskee kaikkia, myös YTK:laisia. Jos yleissitovuus puretaan se koskee kaikkia, MYÖS AY-JÄÄRIÄ. Eri liitot tekevät erilaisia sopimuksia. Hulluina vuosina PAM neuvotteli Julkusen johdolla 0.2% yleiskorotuksen, Paperiliitto sai 5%. Nyt paperimiehet nauttivat suurimmalta osin työttöminä kassansa korvauksia. Ei liitto työpaikkoja pelastanut. Ja sitten seuraavaksi. Jos olet kaupan töissä, luuletko itse valitsevasi sen liiton joka on parhaan palkan neuvotellut? Älä huolehdi, kyllä kaupan matalapalkka PAM pitää huolen että liittosi on PAM.Liitothan JOPA LAKKOILEVAT jos työnantaja yrittää siirtää sopimuksia toiselle alalle. Se siitä.TYÖELÄMÄN lait jotka tarjoavat minimit KAIKILLE SUOMESSA työskenteleville ovat voimassa ja EDUSKUNNAN päätettävissä. Niistä ei väännetä kättä "liitoneuvotteluissa". Käteen jäävässä palkassa on suurin ero YTK:laisten ja AY-tollojen välillä. Arvaa kummalla jää enemmän rahaa käteen?


      • Menikö perille
        Omillaan toimeentule kirjoitti:

        Tes on yleissitova ja koskee kaikkia, myös YTK:laisia. Jos yleissitovuus puretaan se koskee kaikkia, MYÖS AY-JÄÄRIÄ. Eri liitot tekevät erilaisia sopimuksia. Hulluina vuosina PAM neuvotteli Julkusen johdolla 0.2% yleiskorotuksen, Paperiliitto sai 5%. Nyt paperimiehet nauttivat suurimmalta osin työttöminä kassansa korvauksia. Ei liitto työpaikkoja pelastanut. Ja sitten seuraavaksi. Jos olet kaupan töissä, luuletko itse valitsevasi sen liiton joka on parhaan palkan neuvotellut? Älä huolehdi, kyllä kaupan matalapalkka PAM pitää huolen että liittosi on PAM.Liitothan JOPA LAKKOILEVAT jos työnantaja yrittää siirtää sopimuksia toiselle alalle. Se siitä.TYÖELÄMÄN lait jotka tarjoavat minimit KAIKILLE SUOMESSA työskenteleville ovat voimassa ja EDUSKUNNAN päätettävissä. Niistä ei väännetä kättä "liitoneuvotteluissa". Käteen jäävässä palkassa on suurin ero YTK:laisten ja AY-tollojen välillä. Arvaa kummalla jää enemmän rahaa käteen?

        Jos olet perushoitaja olet Super. Jos olet sairaanhoitaja tai muu vastaavan koulutuksen käynyt olet Tehy.Viimeksihän nähtiin AY-solidaarisuus näilläkin aloilla. Super hyväksyi raamien mukaisen, Tehy lakkoili omasta mielestään paremman sopimuksen. Siinä ei siskous painanut vaikka samalla alalla ollaan. Korppi nokkii korpin silmää. Samaa pitäisi käyttää muillakin aloilla. Jos amis taustainen selluköpi saa tessin mukaan. amk taustaisen selluköpin pitäisi saada tes 5%. Perinteinen peruskoulutaustainen, Kiljavalla koulutuksen saanut selluköpi olisi 5 vuotta harjoittelijan palkalla.Hänelle kuuluisi antaa myös yleisivistävää opetusta kaksi vuotta. Ja lopuksi selvennykseksi: Vaikka olet puistotieteen maisteri ja työskentelet marketin kassalla, palkkasi tulee kaupan alan tessin mukaan. Kuuluahan voit vaikka Metalliliittoon.


      • ilman jäänyt
        Omillaan toimeentule kirjoitti:

        Tes on yleissitova ja koskee kaikkia, myös YTK:laisia. Jos yleissitovuus puretaan se koskee kaikkia, MYÖS AY-JÄÄRIÄ. Eri liitot tekevät erilaisia sopimuksia. Hulluina vuosina PAM neuvotteli Julkusen johdolla 0.2% yleiskorotuksen, Paperiliitto sai 5%. Nyt paperimiehet nauttivat suurimmalta osin työttöminä kassansa korvauksia. Ei liitto työpaikkoja pelastanut. Ja sitten seuraavaksi. Jos olet kaupan töissä, luuletko itse valitsevasi sen liiton joka on parhaan palkan neuvotellut? Älä huolehdi, kyllä kaupan matalapalkka PAM pitää huolen että liittosi on PAM.Liitothan JOPA LAKKOILEVAT jos työnantaja yrittää siirtää sopimuksia toiselle alalle. Se siitä.TYÖELÄMÄN lait jotka tarjoavat minimit KAIKILLE SUOMESSA työskenteleville ovat voimassa ja EDUSKUNNAN päätettävissä. Niistä ei väännetä kättä "liitoneuvotteluissa". Käteen jäävässä palkassa on suurin ero YTK:laisten ja AY-tollojen välillä. Arvaa kummalla jää enemmän rahaa käteen?

        Kunta-alalla on täälä hetkellä tilanne, jossa Tehyn jäsenille tuli juuri korotus, mutta ei muille kunnan työntekijöille.


      • hävetä yhtään
        Omillaan toimeentule kirjoitti:

        Tes on yleissitova ja koskee kaikkia, myös YTK:laisia. Jos yleissitovuus puretaan se koskee kaikkia, MYÖS AY-JÄÄRIÄ. Eri liitot tekevät erilaisia sopimuksia. Hulluina vuosina PAM neuvotteli Julkusen johdolla 0.2% yleiskorotuksen, Paperiliitto sai 5%. Nyt paperimiehet nauttivat suurimmalta osin työttöminä kassansa korvauksia. Ei liitto työpaikkoja pelastanut. Ja sitten seuraavaksi. Jos olet kaupan töissä, luuletko itse valitsevasi sen liiton joka on parhaan palkan neuvotellut? Älä huolehdi, kyllä kaupan matalapalkka PAM pitää huolen että liittosi on PAM.Liitothan JOPA LAKKOILEVAT jos työnantaja yrittää siirtää sopimuksia toiselle alalle. Se siitä.TYÖELÄMÄN lait jotka tarjoavat minimit KAIKILLE SUOMESSA työskenteleville ovat voimassa ja EDUSKUNNAN päätettävissä. Niistä ei väännetä kättä "liitoneuvotteluissa". Käteen jäävässä palkassa on suurin ero YTK:laisten ja AY-tollojen välillä. Arvaa kummalla jää enemmän rahaa käteen?

        Minua ainakin hävettäisi todella kovasti jos olisin kaltaisesi siivellä eläjä.
        Muuta minä olenkin tottunut tulemaan toimeen ihan omillani.
        Kaikki edut ja hyvät asiat sinulle kyllä heti kelpaa.Mutta sinä et ole itse valmis niiden eteen tekemään yhtään mitään itse.
        Åitisikin varmaan häpeäisi sinua jos vain tietäisi minkälainen siivellä eläjä olet.


      • Italialaiset ulos

        ainakin itse olin. Palkka on noin 22 % suurempi kuin se "liiton" neuvottelema. Ja on muuten ihan itse neuvoteltu. En kuulu enkä tule kuulumaan mihinkään sosialisti liitton. Jos ei pärjää työpaikassa tai muuten on vaukeuksia niin katsokaahan ensin peiliin.


      • /Tutkain
        Menikö perille kirjoitti:

        Jos olet perushoitaja olet Super. Jos olet sairaanhoitaja tai muu vastaavan koulutuksen käynyt olet Tehy.Viimeksihän nähtiin AY-solidaarisuus näilläkin aloilla. Super hyväksyi raamien mukaisen, Tehy lakkoili omasta mielestään paremman sopimuksen. Siinä ei siskous painanut vaikka samalla alalla ollaan. Korppi nokkii korpin silmää. Samaa pitäisi käyttää muillakin aloilla. Jos amis taustainen selluköpi saa tessin mukaan. amk taustaisen selluköpin pitäisi saada tes 5%. Perinteinen peruskoulutaustainen, Kiljavalla koulutuksen saanut selluköpi olisi 5 vuotta harjoittelijan palkalla.Hänelle kuuluisi antaa myös yleisivistävää opetusta kaksi vuotta. Ja lopuksi selvennykseksi: Vaikka olet puistotieteen maisteri ja työskentelet marketin kassalla, palkkasi tulee kaupan alan tessin mukaan. Kuuluahan voit vaikka Metalliliittoon.

        Työtehtävästä riippuen voit olla eri liitossa. Vaikkakin samalla alalla. Lentoalahan on paras: jokaisessa yrityksessä on oma liitto. Eli liitot tekevät käytännössä paikallisia sopimuksia.


      • ISOKARHUmpi
        hävetä yhtään kirjoitti:

        Minua ainakin hävettäisi todella kovasti jos olisin kaltaisesi siivellä eläjä.
        Muuta minä olenkin tottunut tulemaan toimeen ihan omillani.
        Kaikki edut ja hyvät asiat sinulle kyllä heti kelpaa.Mutta sinä et ole itse valmis niiden eteen tekemään yhtään mitään itse.
        Åitisikin varmaan häpeäisi sinua jos vain tietäisi minkälainen siivellä eläjä olet.

        "Åitisikin varmaan häpeäisi sinua jos vain tietäisi minkälainen siivellä eläjä olet. "
        Äitisi häpeäisi, jos tietäisi miten tyhmä olet ja epäilisi onko vauvat vaiuhtuneet laitoksella. Tyhmä ei saa olla, koska se on kaikista asioita pahin maailmassa, ja sinä sitä olet


      • pääluottamusmies
        ISOKARHUmpi kirjoitti:

        "Åitisikin varmaan häpeäisi sinua jos vain tietäisi minkälainen siivellä eläjä olet. "
        Äitisi häpeäisi, jos tietäisi miten tyhmä olet ja epäilisi onko vauvat vaiuhtuneet laitoksella. Tyhmä ei saa olla, koska se on kaikista asioita pahin maailmassa, ja sinä sitä olet

        Onko se sinun mielestä tyhmyyttä jos työntekijät haluavat itse järjestäytyä?


      • ompavieläkin
        Omillaan toimeentule kirjoitti:

        Tes on yleissitova ja koskee kaikkia, myös YTK:laisia. Jos yleissitovuus puretaan se koskee kaikkia, MYÖS AY-JÄÄRIÄ. Eri liitot tekevät erilaisia sopimuksia. Hulluina vuosina PAM neuvotteli Julkusen johdolla 0.2% yleiskorotuksen, Paperiliitto sai 5%. Nyt paperimiehet nauttivat suurimmalta osin työttöminä kassansa korvauksia. Ei liitto työpaikkoja pelastanut. Ja sitten seuraavaksi. Jos olet kaupan töissä, luuletko itse valitsevasi sen liiton joka on parhaan palkan neuvotellut? Älä huolehdi, kyllä kaupan matalapalkka PAM pitää huolen että liittosi on PAM.Liitothan JOPA LAKKOILEVAT jos työnantaja yrittää siirtää sopimuksia toiselle alalle. Se siitä.TYÖELÄMÄN lait jotka tarjoavat minimit KAIKILLE SUOMESSA työskenteleville ovat voimassa ja EDUSKUNNAN päätettävissä. Niistä ei väännetä kättä "liitoneuvotteluissa". Käteen jäävässä palkassa on suurin ero YTK:laisten ja AY-tollojen välillä. Arvaa kummalla jää enemmän rahaa käteen?

        Se AY-JÄÄRÄ! Liitot, eduskunnat tai hallitukset eivät pelasta työpaikkoja, ei yhtäkään! Sen tekevät ihmiset: yrittäjät ja työntekijät, jotka tunnustavat tosiasiat: maapallo on PYÖREÄ, ihmiset muissa osissa maapalloa oppivat lukemaan, kirjoittamaan, tulevat tietoisiksi osaamisestaan, paremmasta toimeentulosta ja monesta muusta hyvästä asiasta joita olemme tottuneet pitämään YKSINOIKEUTENAMME!

        Maailma muuttuu Eskoseni ja menneeseen haikalu, syyttely, syyllistyminen eivät auta! On muiden vuoro tehdä työtä joka kuului meille, on muiden vuoro nostaa elintasoaan! Me voimme hyvin AINOASTAAN silloin kun huolehdimme toisistamme: jaamme sen työn ja hyvinvoinnin mitä meillä on, huolehdimme lähimmäisistämme ja pidämme huolta HENKISESTÄ, HENGELLISESTÄ HYVINVOINNISTA! Se kansa, joka tämän ymmärtää, tämän mukaan elää selviää mistä vain, kestää mitä vain!! Sen pituinen se!


      • AKT tuon
        ompavieläkin kirjoitti:

        Se AY-JÄÄRÄ! Liitot, eduskunnat tai hallitukset eivät pelasta työpaikkoja, ei yhtäkään! Sen tekevät ihmiset: yrittäjät ja työntekijät, jotka tunnustavat tosiasiat: maapallo on PYÖREÄ, ihmiset muissa osissa maapalloa oppivat lukemaan, kirjoittamaan, tulevat tietoisiksi osaamisestaan, paremmasta toimeentulosta ja monesta muusta hyvästä asiasta joita olemme tottuneet pitämään YKSINOIKEUTENAMME!

        Maailma muuttuu Eskoseni ja menneeseen haikalu, syyttely, syyllistyminen eivät auta! On muiden vuoro tehdä työtä joka kuului meille, on muiden vuoro nostaa elintasoaan! Me voimme hyvin AINOASTAAN silloin kun huolehdimme toisistamme: jaamme sen työn ja hyvinvoinnin mitä meillä on, huolehdimme lähimmäisistämme ja pidämme huolta HENKISESTÄ, HENGELLISESTÄ HYVINVOINNISTA! Se kansa, joka tämän ymmärtää, tämän mukaan elää selviää mistä vain, kestää mitä vain!! Sen pituinen se!

        höpötyksen? Jakaako AKT työtä ja hyvinvointia? Huolehtiiko Akt lähimmäisistämme? Pieni eliitti hoitaa omia etujaan, siinä on esimerkki siitä että ainakin pää on PYÖREÄ! Ja mitä tekemistä maapallon pyöreydellä on tehtaitten muuton kanssa? Ei Nokia tai Enso enää Suomeen tuo tehtaitaan takaisin, vaikka maa olisi pannukakku. Taidat asua pyöreässä kumisessa kopissa, kun tuo ajatuksen juoksusi kiertää vain samaa kehää.


    • tarua vai totta?

      Sekavia vastauksia jotka eivät vastanneet hyvin yksinkertaiseen kysymykseen. Noh, eipä voi mitään...

    • ent.ay-jäsen

      Kyseessä on ilmeisesti pieni paikallinen järjestelyvaraerä. Jos kaikki liitot pääsevät yhteisymmärrykseen siitä, että kyseinen erä kohdistetaan tiettyyn työntekijäryhmään, niin silloin se jaetaan näiden kesken. Siinä ei kysytä, kuulutko liittoon vai et. Jos ei sopua löydy, niin erä jaetaan kaikkien kesken.

    • /Tutkain

      parikyt vuotta sitte taistelivat, et kaikille. Huom: Tes:n sitovuusehto on 50% porukasta.

    • 3+5

      joo mut ei se korotus ole kovin hyyppönen esim. mulla se on palkkaan lisää 33snt/h niin ei nyt tollasen summan takia liittoon kannata ryhtyy.

    • realismia kehiin

      AY vähennystä saat verotuksessa vähentää vain 25% joten se ei voi olla mikään kiihotin olla liitossa. Varsinkin kun ajatellaan, ettäö liitossa maksat ksm. n. 560€/vuosi maksua ja taas vapaassa yksityisessä (YTK) työttömyyskassassa vain 90 € /vuosi, niin vaihtoehto on aika selviö.

      Tuolla eroituksella käyt vaikka Madeiralla, tai jossain muussa sua kiinnostavassa paikassa, joka vuosi.Toisinsanoen, sillä hinnalla inkä uhraat liittoon, niin toteutat unelmiasi 2X vuodessa suhteessa siihen mitä voisit liiton orjana tehdä. Mitään ylimääräistä lisää sä et liitoista kuitenkaan saa, vaikka ne lupais mitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5088
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3337
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1010
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe