Ikuiden dilemma: kumpi kannattaa ostaa uudesta autosta, farmari vai sedan? Kyse siis isomman keskiluokan auto (ei premium-merkki), ei lyhyt nysä tyyliin Nissan Tiida tai Suzuki Liana.
Onko se farmarimalli jälleenmyyntiarvon ja haluttavuuden kannalta se ehdoton ykkönen ja ainoa oikea näistä? Haluamaani automalliin ei saa 5-ovista viistoperää hatchbackia. Itselläni ei ole kesämökkiä, ei koiraa eikä omakotitaloa, televisio ostetaan tarvittaessa -kuten muutkin isot kodinkoneet- kotiinkuljetettuna ja entinen samalla poisvietynä. Yleensä tavarat ovat 3 kpl viikottaisia ruokakassseja ja lomareissuissa muutama isompi pehmeäreunainen matkakassi.
Nyt on alla farkku ja siinä itseäni ärsytttää suunnattomasti takalasin likaantuminen, pölyyntyminen ja sitä kautta jatkuva pesurin käyttö ja pesunestettä saa olla tuplamääräisesti aina lisäilemässä. Myös takaluukku on suht raskas nostaa, ja kattokaiteet hidastavat hivenen auton käsinpesua ja kuivaamista -ja lisäävät varmaan hivenen ilmanvastustakin. Rengasäänet tuntuvat tulevan myös sedania kovempaa sisälle ja lämmitystehossa isompi ilmatila heikentänee tehoa.
Sedania jotkut haukkuvat pappamaiseksi mutta ainakin havittelemeassani automallissa se on linjakas ja menevä.
Mitä mieltä asiasta?
Sedan vai farmari?
86
8225
Vastaukset
- Renttu rellussa
Tuossahan oli jo runsaasti päteviä perusteluja. Ja jos pelkäät jälleenmyyntiarvoa, osta muutaman vuoden ikäinen sedan käytettynä. Sitä halvemmalla se lähtee, jos arvostus tosiaan on alempi.
- SedanFarmari
Jos olet henkisiltä ominaisuuksiltasi narusta talutettava pässi niin ilman muuta farmari.
Mutta jos pystyt ajattelemaan omilla aivoillasi niin todennäköisesti päädyt sedaniin. Pakettiauto on aina pakettiauto.
Meillä on 2 melkein samanlaista keskimäärin 1,5 vuotta vanhaa premiumluokan autoa paitsi toinen on sedan ja toinen farmari. Itse ajan sedanilla, joka lähes poikkeuksetta otetaan kun lähdetään "juhliin".
Kuten itsekin luettelit, niin farmarissa on pitkä lista erilaisia epäkohtia. Yhtenä juuri kaikenlaiset nitinät ja kitinät. Vaikuttaa siltä, että farmarissa jopa perus korikin nitisee kaarteissa ja töyssyissä.
Farmarin sisätila on suurempi ja siksi se lämpenee hitaammin ja tila on muutenkin vetoinen kun hataran takapahvin koloista kylmä ilma kiertää.
Ja lisäksi on erittäin huvittavaa, että farmariin ei juurikaan saa mahtumaan enempää tavaraa kuin sedaniin. Esim. auton omat renkaat. On aivan sama kumpaan yrittää sulloa 4 renkasta aina joutuu kääntämään selkänojan.
Turha pohtia jälleenmyyntiarvoa. Ei käytetystä autosta mitään saa kuitenkaan. Parasta olisi kun voisi dumpata käytetyn auton aina jälkikasvulle tms.
Sinun on nyt vaan arvioitava arvostatko käytännön faktoja vaiko painaako vaakakupissa kaveripiirin aiheuttamat sosiaaliset paineet, jotka pakottavat hankkimaan farmarin.- farmarisedan
Mene takaisin kinaamaan sinne edelliseen ketjuun. jos joku haluaa ajaa sedanilla niin siitä vaan. Ajaahan moni Ladallakin vaikka se on kain tavoin huonompi kuin järkevät ja tyylikkäät vaihtoehdot.
- A-Autoilija
Niin, itse olen ostanut farmariAUTOn, jossa ei manitsemiasi ongelmia ole. Toki voit aina pohtia, että kumpi olisikaan parempi, Lada Niva vai Lada 2115....siinäpä sitä on miettimistä.
> Ja lisäksi on erittäin huvittavaa, että farmariin ei juurikaan saa mahtumaan enempää tavaraa kuin sedaniin.
> Esim. auton omat renkaat. On aivan sama kumpaan yrittää sulloa 4 renkasta aina joutuu kääntämään
> selkänojan.
Sedanissa ehkä joutuukin, mutta sekä nykyiseen farkkuun, että entiseen hatch backkiin nuo mahtuivat kiltisti sisään selkänojaa kääntämättä. Erona se, että nyt mahtuu aika paljon muutakin tavaraa noiden renkaiden lisäksi... :)
Koeajossa oli kakkosautoksi 850 volvo, jonka tavaratila oli vielä hieman isompi. Eikä pahemmin muuten nitissyt, vaikka autolla oli ikää yhtä paljon kuin kuskin kortilla... Tosin käyttökulut tuollaisesta olisivat olleet sen verran kovat, että päädyttiin uudempaan ja pienempään. Pidemmät matkat heitetään sitten farmarilla, kun mahtuu kaikki tavarat mukavasti.
Farkut sopivat perheellisille ihmisille. Jos tavaran kuljetukselle ei ole tarvetta, niin tyhmähän sitä olisi ostaa. Auto tarpeen mukaan.- kiesionsuntiesi
sano!
"hataran takapahvin koloista kylmä ilma kiertää."
"Ei käytetystä autosta mitään saa kuitenkaan"
taitaa olla AUDI ! - Tosityhmille_EuroPremium
SedanFarmari sekoilua:
Aloittaja on ostamassa ei premium-merkkistä autoa, jolloin ns. premium luokan auton omistaja kertoo murheistaan. Aloittajahan kertoi ensimmäisessä lauseessa, ettei huoli premium autoa. Tiedämme kyllä murheenne kaikilla tasoilla.
Toinen älyttömyys oli henkisten ominaisuuksien vetäminen yksinkertaiseen kysymykseen.
Kolmas älyttömyys, farmariauto ei ole erikseen katsastamatta pakettiauto.
Pakettiauto on auto, joka on suunniteltu kevyiden tavaroiden, pakettien, laitteiden sekä muunlaisten pienten ja keskisuurten tavaroiden kuljettamiseen. Pakettiautojen yksi yleisimmistä tarkoituksista on erilaisten huolto- ja palvelutoimien tavaroiden kuljetus ja säilytys. Nyt oli kyse henkilöautosta.
Neljäs älyttömyys: Vain Euro-skinneri (saksalainen) on kylmä talvella, joten muita autoja on turha vetää samaan ongelmaan.
Viides älyttömyys: Peruskori nitisee ja natisee, mikä vitsi jäykistettyäni alustan madaltamalla Billsteinin osilla, leveät 45 sarjan renkaat aluvanteilla, tummennetuilla ikkunoilla tilattuna tehtaalta, lastutus ja moottorin hengityksen avaaminen ikuisella ilmansuodattimella. Miksi en kuule eroa, mutta tunnen sen.
Kuudes älyttömyys: Reppana ei saa farmariin omia renkaita mahtumaan, tuo minulle ja laitan sinun ja omat renkaat kyytiin.
Sitsemäs älyttömyys: Osta premium, jos sinun ei tarvitse viedä omakotitalon lehtikuormaa kaatopaikalle, ei peräkärryllä tavaraa mökille, venettä vieraaseen järveen uistelua varten, ei kuljettaa vanhuksien pyörätuolia, eikä käydä Lapissa hiihtämässä perheen kanssa, kun tavaranne ei kuitenkaan mahdu mukaan.
Elä aktiivitonta elämää ostamalla Premiun, korjaamollahan se kuitenkin viettää suuren osan ajoajasta omistajaansa mukaellen.
- julkisia
Tai osta mopoauto. Ne ovat sinulle sopivia kulkuvälineitä jollet osaa itse päättää.
- vastaus...
Mitä sitä muilta kyselemään. Jos et farkun suurempaa ja monikäyttöisempää tavaratilaa tarvitse ja sedan muutenkin enemmän miellyttää, niin osta ihmeessä sedan.
- oma valinta
syy käytännöllisyys;
-lasten rattaat helppo heittää sisään ilman säätöä,
-urheiluvälineet helppo heittää sisään, kuten lätkämaila kassit
-lasten kanssa kun menee esim pulkkamäkeen, pulkkat tms vaan konttiin
-kun nelihenkinen perhe matkustaa, sitä tavaraa vaan on ja ne on helpointa lasta sisään
-takalasin jatkuva peseminen?? No en ole huomannut tuota "ongelmaa", onko sinulla peilejä?
-takaluukku raskas nostaa? No pitäisikö käsivoimille tehdä jotain ???
- rengasäänet ja lämmitysasiat ovat marginaalisia, ei mitään käytännön eroa.
mutta kukin miten itse haluaa.
Muista kuitenkin että farkut ovat yleensä halutuimpia vaihtoautoja ja omasta
mielestäni usein paremman näköisiä kuin sedan esim. A4 sedan/avant, V70/S80 jne- Elmeri E
Itselläkin on joskus ollut mielessä farmarin hankinta, mutta aina olen kuitenkin sedaniin päätynyt. Omasta mielestä sedan on tyylikkäämpi malli ja farkku enemmän työkalu. Muutama vuosi sitten kun lapset olivat pieniä ja rattaitakin kuskattiin niin ihan hyvin sopivat keskiluokan sedaniin (Mondeo). Marginaalisella erolla jälleenmyyntiarvossa ei kannata päätään vaivata. Ota sedan jos farkulle ei ole oikeaa tarvetta.
- sedanmies
Elmeri E kirjoitti:
Itselläkin on joskus ollut mielessä farmarin hankinta, mutta aina olen kuitenkin sedaniin päätynyt. Omasta mielestä sedan on tyylikkäämpi malli ja farkku enemmän työkalu. Muutama vuosi sitten kun lapset olivat pieniä ja rattaitakin kuskattiin niin ihan hyvin sopivat keskiluokan sedaniin (Mondeo). Marginaalisella erolla jälleenmyyntiarvossa ei kannata päätään vaivata. Ota sedan jos farkulle ei ole oikeaa tarvetta.
Minustakin sedan sopii paremmin eläkeläisen silmään. Onhan monet meistä ajaneet koko ikänsä Ladoilla ja muilla sedaneilla.
- Vanhus 38 v
sedanmies kirjoitti:
Minustakin sedan sopii paremmin eläkeläisen silmään. Onhan monet meistä ajaneet koko ikänsä Ladoilla ja muilla sedaneilla.
Hinta ja käyttötarkoitus tietysti ovat tärkeimmät kriteerit, muuten sitten voi päätöksen tehdä fiilispohjalta. Kun nuorena perheellisenä hankkii autoa tiukalla budjetilla on farkku on hyvä kompromissi ja voihan sitä perustella itselleen vaikka ulkonäköseikoilla. Myöhemmin kun on enemmän varaa voi jo valita vapaammin. Itsekin olen aikoinaan ajellut farkku-astralla, mutta kyllä nykyinen sedan bemari tuntuu enemmän autolta.
- ei muuta...
Elmeri E kirjoitti:
Itselläkin on joskus ollut mielessä farmarin hankinta, mutta aina olen kuitenkin sedaniin päätynyt. Omasta mielestä sedan on tyylikkäämpi malli ja farkku enemmän työkalu. Muutama vuosi sitten kun lapset olivat pieniä ja rattaitakin kuskattiin niin ihan hyvin sopivat keskiluokan sedaniin (Mondeo). Marginaalisella erolla jälleenmyyntiarvossa ei kannata päätään vaivata. Ota sedan jos farkulle ei ole oikeaa tarvetta.
"Omasta mielestä sedan on tyylikkäämpi malli ja farkku enemmän työkalu."
En tiedä mitä auto teille muille edustaa, mutta ainakin minulle se on lähinnä työkalu. Väline kulkemiseen paikasta toiseen ja takaisin. Tyyliseikat ovat ainakin minulle toisarvoisia, tärkeintä on että auto on käytännöllinen, mukava, hyvä ajaa ja kustannuksiltaan kohtuullinen.
Onhan niitä tietenkin myös puhtaasti hauskanpitoon suunniteltuja autoja, mutta ne ovat yleensä niin epäkäytännöllisiä ja epämukavia, ettei niitä kukaan arkiajoon edes harkitse. - ???
Vanhus 38 v kirjoitti:
Hinta ja käyttötarkoitus tietysti ovat tärkeimmät kriteerit, muuten sitten voi päätöksen tehdä fiilispohjalta. Kun nuorena perheellisenä hankkii autoa tiukalla budjetilla on farkku on hyvä kompromissi ja voihan sitä perustella itselleen vaikka ulkonäköseikoilla. Myöhemmin kun on enemmän varaa voi jo valita vapaammin. Itsekin olen aikoinaan ajellut farkku-astralla, mutta kyllä nykyinen sedan bemari tuntuu enemmän autolta.
Miksi kalliimpi farkkuolisi parempi valinta tiukalle budjetille? Yleensähän sedan ostetaan kun rahat ei riitä farkkuun. Uusissa hintaero ei ole niin suuri kuin käytetyissä, koska sedanille ei juurikaan ole markkinoita ja farkut viedään käsistä.
- E270
Vanhus 38 v kirjoitti:
Hinta ja käyttötarkoitus tietysti ovat tärkeimmät kriteerit, muuten sitten voi päätöksen tehdä fiilispohjalta. Kun nuorena perheellisenä hankkii autoa tiukalla budjetilla on farkku on hyvä kompromissi ja voihan sitä perustella itselleen vaikka ulkonäköseikoilla. Myöhemmin kun on enemmän varaa voi jo valita vapaammin. Itsekin olen aikoinaan ajellut farkku-astralla, mutta kyllä nykyinen sedan bemari tuntuu enemmän autolta.
Mulla on ollut farmari ja maasturikin mutta viimeisin on sedan. En halua isoa tavaratilaa, joutuu vaan kuskailemaan muillekin tavaroita. Lämmityksessä en ole huomannut eroa mutta metelissä kyllä on vissi ero. Ja on sedani tyylikkäämpikin. Ja mitä en ole ikinä ymmärtänyt farmareissa, on ne typerät kattokaiteet.
- haavuka-ahon.ajatelijja
puolustan mielipidettäni farmarista ja autossa pitä olla takaovet.
Tämä kyllä johtuu siitä että olen jo 44v eikä auton ulkonäkö saa ohittaa käyttötarkoitusta.
Tosin urheiluautokin olis kiva. mökillä mulla linhai avomaasturi/mönkijä jolla kiva käydä kaupassa
vaikka huvikseen ajella.
tyylikkäitä farmareitakin löytyy mutta sun pitää luottaa tunteeseen minkä haluat se on sulle hyvä.
jos aletaan oikeesti kuskaa tavaroita niin farmarikin on pieni, sedaniin mahtuu lähes yhtä paljon
joskus enemmänkin. Jälleenmyynti arvokin on niin ja näin. Nuoret ei kai farmaria haluu mut ehkä
joku muu, paljon riippuu siitä miten autoa pidät. - omega
Niin monet nykyfarmarit kyllä ovat malliltaan enempi coupeja kuin farmareita, kattolinja katkeaa jo takapyörän kohdalta, en minä ainakaan sellaista farmaria ostaisi, esimerkkinä vaikka primera, ja uusin opelin insignia myös, kontti tosi surkea, ja monta muuta esimerkkiä.
No sedan on ihan hyvä jos ei tarvi kuljettaa mitään suurempiä juttuja, mutta itselle ei tulis kysymykseenkään, työssä tarvitsee olla paljon erilaisia työkalupakkeja ym roinaa, joten ajelen suurella farmarilla, joka ei kuluta bensaa sen enempi kuin keskikokoinen sedanikaan.
Tästä asiasta ei tarvii mitään kiistaa rakentaa, kukin ostaa sellaisen kuin tarvitsee, ja sillä sipuli ! - sakke-92
Olen täysin samaa mieltä siitä. Farmarit on ikävä pestä ja pölyyntyvät liian helposti
- 16+18 ei ole 34?
että Sedani on mukavampi pestä ja että se ei pölyynny... Kaikkea sitä oppii.
- farkku tai hb
Sedan on vanha jäänne hoppa fordin ajoilta, kun takaosan päälle köytettiin narulla laukku mukaan. Riippumatta siitä, mitä litramäärät sanoo, menee lähes aina pienempään hatchbackkiinkin suurempia tavaroita sisään kuin sedaniin. Esim. aikuisten polkupyörä on hankala saada sedaniin, kun HB malliseen ja farmariin se menee heittämällä kun takapenkit kaataa.
Itse hankin tästä syystä vain HB tai farmari mallisen auton. Jos tietäisin että en kuljettaisi mitään suurempaa ikinä, niin joillakin merkeillä on sedan niin paljon näyttävämpi, etten välittäisi epäkäytännöllisyydestä.
Esim. Passat CC on hyvännäköinen ja hintaansa arvokkaamman näköinen takaapäin, kun taas passatin farkku näyttää 10 vuotta vanhemmalta kuin oikeasti on.- sedanisti
Sedan on kova sana vieläkin itäisen Euroopan, Kiinan ja Turkin alueilla ja yleisestikin kehitysmaissa.
- Afroauto
sedanisti kirjoitti:
Sedan on kova sana vieläkin itäisen Euroopan, Kiinan ja Turkin alueilla ja yleisestikin kehitysmaissa.
Afrikassa siete, eli seiska, pösön vanha farmari on kova sana. Niitä käytetään seitsemänpaikkaisina takseina. Että se sedaneista ja kehitysmaista. Ei ole kovin mukavaa kyytiä.
- Autoilija22
Afroauto kirjoitti:
Afrikassa siete, eli seiska, pösön vanha farmari on kova sana. Niitä käytetään seitsemänpaikkaisina takseina. Että se sedaneista ja kehitysmaista. Ei ole kovin mukavaa kyytiä.
Miksi kaikki edustusautot ovat sedaneita?
sioksi kun farkku on niin helvetin ruma. - suhaaja
Autoilija22 kirjoitti:
Miksi kaikki edustusautot ovat sedaneita?
sioksi kun farkku on niin helvetin ruma.Johtuskohan siitä että esim A8 audi, S-mersu, 700-bemari tais edes 80-volvosta ei farmaria ole edes saatavilla..?
- sdfsdf
suhaaja kirjoitti:
Johtuskohan siitä että esim A8 audi, S-mersu, 700-bemari tais edes 80-volvosta ei farmaria ole edes saatavilla..?
Syy: nuo autot ovat sellaiselle kohderyhmälle tarkoitettu joilla ei ole tarvetta farmarille. Tai se on kakkosautona. Kallis premiumauto farmarina on turhuus. Farmari on lapsiperheen auto tai rakennusmiehen joka rahtaa siellä työkalujaan. Tai ehkä koiranomistajan joka kustaa eläintä edestakas.
Farmarit ovat yleensä niitä keskitason autoja, keskihintaisia ja keskiluokkaisia. Aika harvoin näkee todella sporttista farmaria, ja jos näkee - se on aika huvittavan näköistä.
Farmari voi olla ihan siistinkin näköinen mutta totuus on kuitenkin se että se edustaa sitä mitä se on: käyttöautoa jonka tarkoisus on saada sisälleen rojua, matkalaukkuja yms. Ei nautintoajoa varten hankittu pääasiallisesti. Vaikka olisikin hyvä ajaa, se imago ei sitä edusta.
Edellinen autoni oli HB, nykyinen sedan. Entiseen meni polkupyöräkin taakse ja tilaa oli runsaasti. Sedanissa vähemmän mutta auto on muuten puoli metriä pidempi kuin entinen joten tilaa on matkustamossa enemmän. Tosin yksin sillä pääasiassa ajelen joten vähän turhamaistahan se on.
Farmari ei ole ikinä edustusauto vaikka maksaisi mitä. Tosin mitä helvettiä se edustusauto sitten edes tarkoittaa..
- gwefwed
Jos ajattelet käytetyn haluttavuutta/auton vaihtoa aikanaan, niin mietippä tätä: jos nyt farkun osuus on monissa malleissa luokkaa 70 %, niin niistähän on jatkossa vaihtoautomarkkinoilla kova tarjonta. Ne jotka haluavatkin sedanin, ei paljoa löydy, joten sedan voi olla helppo myytävä aikanaan myös vaihdossa.
Ei ne kaikki autoilijat ole lapsiperheitä, koiratarhan omistajia tai fillarin kuljettajia, eli sedanille on omat markkinat. Jos sedan miellyttää enemmän, ota se. Sinähän sillä ajat ja siitä nautit!Tässä vaiheessa voidaan todeta tämän kommentin osuneen aika hyvin asian ytimeen. Farkku on hemmetin hyvä jos sitä tarvitsee, mutta nyt on käytettyjen markkinoilla melkeinpä ylitarjontaa. Ainakin tietyistä merkeistä/malleista. :)
- TheSquirrel
TheRat kirjoitti:
Tässä vaiheessa voidaan todeta tämän kommentin osuneen aika hyvin asian ytimeen. Farkku on hemmetin hyvä jos sitä tarvitsee, mutta nyt on käytettyjen markkinoilla melkeinpä ylitarjontaa. Ainakin tietyistä merkeistä/malleista. :)
Täytyy sanoa tämän olevan pitkään mietitty kommentti.
Ja typerä hymiö :) loppukaneetiksi.
- cxc565
suosittelen volvo v70 on hyvä !
- corolla touring!!!
muutamaan muuhun. Mitä vuosimallia meinaat?
- oldsie
farmari on pröystäilevien maaherrojen leikkikalu, kannattaa valita tehokas ja linjakas sedan auto niin johan menee kaverit kadeudesta vihreäksi :)
- Sedan
radalla ei näy farkkuja!! :D
- Kohta sedan
Kun eläkeikä häämöttää niin silloin vaihdetaan sedaniin. Sillä saa kauppakassin kotiin ihan siinä kuin farmarillakin.
- s60..
pärjäilee tyydyttävästi jos toisena autona on paku
- S80 + Muuli
s60.. kirjoitti:
pärjäilee tyydyttävästi jos toisena autona on paku
Peräkärry kuomulla perään niin ei tarvittaessa mahtuu tavaraa mukaan ja muuten voi ajaa tyylikkäällä autolla.
- Bemu_325
Sedan sopii myös huolettomalle sinkulle. Sitten kun on pallo jalassa ja pullat uunissa niin voi joksikin aikaa hankkia farkun. Kun pennut ovat kouluiässä voi taas siirtyä oikeisiin autoihin.
- 9 v kokemus, kohta
Noilla perusteluilla osta sedan.
Meillä on farkku-tila-auto, ja on ollut todella tarpeeseen. Ei tietty joka päivä ole kauheesti tavaraa kyydissä mutta aina silloin kun tehdään enempi ostoksia tai viedään jätepisteeseen kotoa paperia, pahvia yms, on farkku ihan lyömätön.
Ja kuka ei saa farmariauton perään mahtumaan auton omia talvirenkaita ei farmariautoa omista, korkeintaan jonkin "verson" jota farkuksi luulee. Meillä meni talvirenkaiden päälle vielä hyvin yhden vauvanvaunut.
Viimeksi mentiin naapureiden kanssa teatteriin yhdellä autolla, 7 henkeä, lyhyin 165 cm. Kuka tekee saman sedanilla niin että kaikilla on oma istumapaikka ja turvavyö????? Ei kukaan ainakaan laillisesti. Meillä ei ole koskaan kenenkään tarvinnut matkustaa tavaratilassa.
Ja kookas televisiokin on tullut kotiin "heittämällä" silloin kun oli myyntipakkauksessa, samoin uusi tiskikone ja pyykkikone. Kuka saa ne mahtumaan sedaniin. Älkääkä selittäkö että saahan niitä autoja vuokrattua tai lainaksi, joo saa, silloin kun sattuu saamaan. Kun on tilava henkilöauto omasta takaa niin kaikki sujuu.
Ja niihin rumiin kattokaiteisiin kiinnitetään suksiboksi silloin kun lähdetään hiihtolomalle, ei sedaniinkaan mahdu 5 hengen hiihtolomakamat kyytiin vaikka olis kuinka suuri tavaratila tahansa. Peräkärryä taas on inha vetää satoja kilometrejä perässä edestakaisin, kunnon boksia katolla ei edes huomaa, ei suhinoita eikä tuuli tartu, ajo on kuin kesäkelillä.- "Verso"
Pari vuotta sitten meillä oli vielä tilava "Verso". Mm. viikon ulkomaan matkalle lähtiessä ajettiin 300 km seitsemän hengen kuormalla ja kaikki matkatavarat sisätiloissa. Ei onnistuisi millä tahansa autolla. Ikävä on silloin tällöin tullut, kun on tilaa tarvinnut. Valitettavasti kyseistä autoa ei enää uutena saa.
- E220_CDI
"Verso" kirjoitti:
Pari vuotta sitten meillä oli vielä tilava "Verso". Mm. viikon ulkomaan matkalle lähtiessä ajettiin 300 km seitsemän hengen kuormalla ja kaikki matkatavarat sisätiloissa. Ei onnistuisi millä tahansa autolla. Ikävä on silloin tällöin tullut, kun on tilaa tarvinnut. Valitettavasti kyseistä autoa ei enää uutena saa.
Lomareissulla ajettiin yli 6000 km reiluun viikkoon ja paluu 1700 km päivässä neljästään.
Ei olisi viitsinyt ihan millä tahansa ajaa tuollaista. Omalla autolla selkä lepäsi rentouttavassa kyydissa ja nähtiin paljon kivoja paikkoja lyhyestä lomasta huolimatta.
- janttuuu
hyvin monessa tapauksessa esim omassa e mersussani-04 on paremman näköinen kuin sedan ja jättimäinen tavaratila on mukava.ja monet muutkin merkit ja mallit ovat tyylikkäämpiä farkkuna.ja ei melutasossa korvalla erota kumpi on eikä sen puoleen lämmityksenkään suhteen,kitinöitä en ole autossani kuullut.
mutta kukin ostakoon mitä tahtoo.- E220_CDI
Avainkohdat juuri sinun autossasi: moottoriluukku ja ilmajousitus. Toimiessaan mukavia molemmat.
Sedanissa toimivia aina.
- Touring 1,6 VVTi -00
Korkeampi takaa kuin normaalisti (luxusmalli)farmarit ja siksi ei ole tarvinnut miettiä enempää. 4 keittiöntuolia mahtuu vieri viereen pystyyn ja jää tilaa vielä. Onhan näin että jos ei ole meinannut jälkikasvua ja niitä vaatimuksia mitä siitä tulee voi ihan hyvin ostaa sedan.
Itsellä vähän väliä raahata sitä sun tätä ja näin säästyy kärryn vuokraamisesta monta kertaa. En kyllä harkitsisi enää ostaa tavallista matalaperäistä farmaria. Kyllä tämän siron korkean mallin jälkeen ei näy mitään etua ostaa sellaista.- kauheatako?
Oletko miettinyt kuinka paljon ja moni kärsii siitä että olet tosiaan liikenteessä sillä corolla farmarillasi?
Pilaat maisemaa kivasti... - matala pohja
kauheatako? kirjoitti:
Oletko miettinyt kuinka paljon ja moni kärsii siitä että olet tosiaan liikenteessä sillä corolla farmarillasi?
Pilaat maisemaa kivasti...Ennenkuin vastaat ketjuun. Malli on selvästi esillä. Maasturit on eri asia. Ne peittävät kaikkien maisemat. Siro ja luxus tarkoittaa kaikkea muuta kuin korkeaa maasturia.
- iiro64
Kolme peruominaisuutta, jotka vaadin autoltani: farmari, vetokoukku ja ilmastointi. Kääntyvät etupyörät tulee heti näiden jälkeen...
- elä tätä päivää
Et kai halua lastesi häpeävän sinua! Jos lapsesi käskevät sinun jättää vähän kauemmaksi kun viet heitä kouluun sedanilla niin ainakin tiedät syyn. Lapset eivät mielellään näytä kavereille että heidän vanhempansa ovat vanhoja fossiileja jotka ajavat vanhusten automallilla. Laita muutama tonni enemmän ja osta farkkumalli. Tässä kohtaa ei kannata säästää.
- farkut.
oli joskus sedan (focus) kalliimpi kuin farkku... :o
- 2d ht sport coupe
eikö se nyt oo ihan sama onko teidän karjavankkurit neliovitolppia tai samanvetoisia tuplavahinkovankkureita.arvostus kun noissa sama eli nolla.osta ht tai avo,niin jopas naisväki vilkuilee ynnä vilkuttaa ja arvokin pysyy ellei jopa nousekkin...
- Osku N.
Onko mukamas niin että autoa joskus vaihdettaessa taas uuteen farkun lisähinnan (noin 1500 eur) saa takaisin täysimääräisenä sedanin hyvityshintaan verrattuna?
Jos tähän pystytte vastaamaan niin voin harkita jopa farkkua. - 940 pappavolvo
2d ht sport coupe kirjoitti:
eikö se nyt oo ihan sama onko teidän karjavankkurit neliovitolppia tai samanvetoisia tuplavahinkovankkureita.arvostus kun noissa sama eli nolla.osta ht tai avo,niin jopas naisväki vilkuilee ynnä vilkuttaa ja arvokin pysyy ellei jopa nousekkin...
kyllä minun lapseni osaa kävellä kouluun ei tarvi sedanilla viedä.niin niin oottte tosi lapsellista porukkaa täällä.eiköhän ketjun aloittaja halunnu käyttäjien kokemuksia eikä turhaa isoittelua ja toisten mollaamista. hänellä ei tainnut olla paljon kokemusta autoista.voivan mielipiteensä sanoa ja tottakai auto tarpeen mukaan.mut miks turha vittuilu.mulla on pappa volvo sedan ja aina on mahtunu rattaa kärryt tms lapsiperheen mökkimatkakamat paksiin. niin onhan muitakin autoja olemassa mut ei kaikki ihmiset leimaa lapsellisesti auton mukaan ihmistä.
- aina sedanilla
Osku N. kirjoitti:
Onko mukamas niin että autoa joskus vaihdettaessa taas uuteen farkun lisähinnan (noin 1500 eur) saa takaisin täysimääräisenä sedanin hyvityshintaan verrattuna?
Jos tähän pystytte vastaamaan niin voin harkita jopa farkkua.ei kannata maksaa centtiäkää enempää jos ei välttämättä tarvi pakua(farmaria). itse en ainakaan maksa ja en myöskään osta farmaria.autolla ihmiset ,peräkärryllä tai lavalla rojut.osta menovettä rahoillas ennemmin tai käy eteläs lämmittelemäs. hei tää on vain mun mielipide ei faktaa.
- S80 + fossiili 36 v
Jos koulumatkaa tai työmatkaa on alle pari kilometriä kannattaa ilman muuta kävellä tai pyöräillä. Pidemmillä reissuilla ovat kyllä kaveritkin hyvin viihtyneet pappa-volvon nahkapenkeillä.
- Ellu_69
Aja millä ajat, mutta koeta kuitenkin kasvaa henkisesti aikuiseksi ennen kuin hankit omia lapsia.
- tuunari
Itsellä on kaksi autoa, ylemmän keskiluokan farmari & sedani. Normaalissa ajossa on oikeastaan aivan sama kummalla ajan. Farkkuun mahtuu helpommin isoa tavaraa, se on äänekkäämpi kylmempi.
Alemma keskiluokan auton saattaisin ostaa farkkuna, että saa kamat kyytiin, mikäli mallista ei saisi riittävän tilavaa muuta korimallia. Ison premiumin saattaisin ostaa sedanina, jos arvelisin, että tavarat mahtuvat kyytiin.- kpg1
Omaan käyttöön hankittu kulkupeli on jokaisen oma-asia, joka ei kuulu muille.
Unohda "pappamalli" jutut, jätä omaanarvoonsa ja ole rohkeasti omaitsesi.
Ei muille tarvitse perustella valintojaan, riittää kun on itse tyytyväinen.
- Wanha Pappa
Viimeisessä lauseessa toteat, että havittelet sedania, joka on linjakas ja menevä. Minusta sinun pitää ostaa se mikä omasta mielestäsi on hyvä. Vain siten voit olla tyytyväinen.
Itsekin kuvittelin joskus, että pitää ostaa farmari, koska se on käytännöllinen ja järkevä ja kaikki perheelliset ostavat sellaisen. Onneksi olin kovapäinen ja ostin sedanin. Hyvin on pärjätty ja hetkeäkään en ole katunut.
Osta se minkä todella itse haluat!- terve ajattelu
Näytä että olet MIES ja et välitä mitä muut ajattelevat autovalinnastasi. silloin voivat lapsesikin paremmin kun näkevät että voi toimia itsenäisesti ja jopa ajaa "pappa-autollakin". Pääasia että on oma valinta jonka kanssa viihtyy. Ihan uutta ei kannata ostaa jos on lapsia. Harkitse myös vaihtaa taas jos sitten kumminkin kaduit.
- farkkusedanmies
terve ajattelu kirjoitti:
Näytä että olet MIES ja et välitä mitä muut ajattelevat autovalinnastasi. silloin voivat lapsesikin paremmin kun näkevät että voi toimia itsenäisesti ja jopa ajaa "pappa-autollakin". Pääasia että on oma valinta jonka kanssa viihtyy. Ihan uutta ei kannata ostaa jos on lapsia. Harkitse myös vaihtaa taas jos sitten kumminkin kaduit.
Meitä siis kaksi aikuista, ei lapsia lainkaan (eikä tehdä, se on ihan oma päätöksemme joten ei tarvitse suuttua, arvon lapsiperheen omaavat). Siksi periaatteessa meille riittäisi sedan, ja sen ulkonäkö miellyttäisi. Ainoa mikä vielä kovasti askarruttaa, on jälleenmyyntiarvo ja sen myynnin helppous aikanaan -onko sedaneille käytettynä kysyntää?
- Avant mies
pari kertaa olen sattumalta huomannut kun kaverilla on BMW joku 2-ovinen coupe malli
ja takapenkille änkeää vaimo/tyttöystävä pienen lapsen kanssa turvaistuimeen:)) Hehhh
Mutta ei ole voinut vaihtaa autoa kunnolliseen vaan tungetaan siitä ahtaasta ovesta takapenkille,
pääasia että alla on makeaa Bemarin coupe, eikö vaan!
Kyllä lapsiperheessä ainoa oikea, järkevä auto on farkku.- sutsisatzaa
ei suomessa myydä
- näinpätaas
Jos nyt ei oikeasti ole mitään tarvetta ylimääräiselle tilalle niin ehdottamasti sedan.
Farkut on ensinnäkin yhtä tai kahta poikkeusta lukuunottamatta todella rumia (Tiedän, makuasia.)
ja niistä tulee aina mieleen joko nämä jokapaikan tukkivat lapsiperheitten kauppalaivat tai sitten sellaiset
elämäänsä kyllästyneet keski-ikäiset ukot jotka ajelee nenä pystyssä ihan kuin olisivat parempia ihmisiä. - Pollenpoika
Olen useilta automyyjiltä kysellyt kumpi kannattaisi ostaa, ja suurin osa on sanonut että farkku. Sille kuulemma riittää aina käytettynäkin ostajia. Yksi ainut uusien autojen myyjä totesi että osta oman tarpeesi mukaan, ja farkku 1500 euroa kalliimpi. Totesi että hänelläkin on kesämökki mutta ajaa sedanilla koska hiljaisempi eikä likaa takalasia ja parempi ajaa.
Tässä menee lanttu ihan sekaisin kun tätä miettii!- sedanisti
Laittaa ostokset takakonttiin kun on polkupyöräteline ja pyörä takaluukun edessä farmarissa. Farmaria kiroillut.
- Tynys
Joo!!
Mä olen käyttänyt nykyään jo aikasten paljon Taksia,tilaten kulloisenkin tarpeen mukaan...
Kaiketikin laiskuutta,kun on vaan muuten kuorkki kuski...
Moikka! terv.Tynys - tt3efffffffff
vaikkka siellä oliskin takaikkuna niin sieltä mitään silti näe..
Harja varrella ja kattokin tulee pestyä, ajoviiva kuivaa.
Kyllähän farkuille on kysyntää käytettyinä kun ei niitä kuitenkaan hirveesti ole tarjolla.
Lämmitys riittää farkkuun vähän huonommin aina kun on enemmän tilaa, meilläkin ei mulla siis on iso farkku-auto ja kyllä se sisälämppärin lämmöt vähän karkaa isojen sisätilojen takia, pitäisi olla aika tehokas lämppäri tai kaksi sellaista..- Töyota tänään...
siis arvo pysyy huolimatta siitä onko farkku vai sedan. Uusi verso-malli tuli juuri markkinoille. Pienempiäkin malleja on. Yleensä näkee farkkumalleja liikenteessä eniten nykyään.
- ooppeli ja farkku
ooppeli
- asddddddddfg
- Mies32.
Itse mietin aina välillä, miksi suurin osa ihmisistä ostaa farmarin? Olemme vaimoni kanssa ostamassa maksimissaa vuoden vanhaa koeajo tai käytettyä Audi A4:jää ja tuntuu, että kaikki autot jotka on myynnissä ovat farkkuja. Myyjät suosittelevat hommaamaan farkun sen paremman jälleenmyyntiarvon vuoksi. Tämä väite ei pidä suurimmalle osalle autoista paikkaansa. Sedaneita on suhteessa vähemmän myynnissä jolloin prosentuaalinen pudotuskin on sama, kuin farmarin. Tälläkään hetkellä emme meinaa löytää haluamaamme sedania, mutta farkkuja olisi vaikka kuinka.
Muutenkaan, en aina ymmärrä perusteluita miksi pitäisi ostaa farkku. Perustelut ovat yleensä: koira kulkee takakontissa, helpompi lastata, enemmän tilaa, mahtuu korkeammat tavarat.
Todellisuus on kuitenkin: suurimmalla osalla ihmisistä ei ole koiraa ja vaikka olisikin, niin se on pieni koira joka kuljetataan omassa kuljetusboksissaan takapenkillä. Farmari on oikeasti helpompi lastata ja olen ehdottomasti samaa mieltä. Tilaa ei ole yleensä kuintenkaan enemmän kuin sedanissa, joten tämä on surkea perustelu. Korkeammat tavarat mahtuvat, mutta suurin osa ihmisistä ei kuljet, kuin aniharvoin korkeita tavaroita, joten suurimmalle osalle ihmisistä tämä on hieman heikko perustelu.
Todelliset hyödyt farkussa ovat lastaushelppous ja jotkut hyötyvät korkeasta lastaustilasta ja takamatkustajilla saattaa olla hieman enemmän pään tilaa. Muuten hyödyt ovat pienet. Haitat ovat, että takalasi ja auton perä on jatkuvasti sotkussa, äänet kuuluvat helpommin autoon, auto myös lämpenee hieman hitaammin ja jos takakonttii kaatuu jotain, niin koko auto lemuaa tämän jälkeen.
Eli ihmisen miettikää omaa käyttötarvettanne ennen ostoa, että kannattako maksaa turhasta lisää jos sitä ei tarvitse. Sedanit ovat muutenkin paremman näköisiä, halvempia ja hieman taloudellisempia, kuin farmarit. Mutta jos olet esim. Laiska pakkaaja, kuten vanhempani tai tarvitset oikeasti enemmän tilaa tai omistat ison koiran, niin nämä ovat hyviä ostoperusteita. Tietenkin iso perhe ja isot lastenkärrytkin ovat hyvä peruste. - farkkuforever
Voi kiesus. Ostakoon jokainen autonsa omien mieltymystensä ja tarpeidensa mukaan. Vähät mistään jälleenmyyntiarvoista tai haluttavuudesta, itselle farmari on ainoa järkevä korimalli. Nyt on jopa pakko vaihtaa merkkiä, kun mielimerkissä ei ole farkkumallia enää tarjolla.
Jos luet oman kirjoituksesi, valitset sedanin ja sillä siisti.- Automies
Totta kai jokainen saa ostaa minkä haluaa. Aiheena on kuitenkin "sedan vai farmari". Vai onko aiheesta keskusteleminen kielletty? Kysymyksenä oli nimenomaan mielipide eikä mikään kiveen kirjoitettu fakta.
Mielestäni edellinen perustelu oli hyvä, koska farmarin ostoa perustellaan usein melko sedania lynkkaavasti, joka ei edes usein perustu mihinkään järkiperusteluihin. - oma pää mukaan!
Automies kirjoitti:
Totta kai jokainen saa ostaa minkä haluaa. Aiheena on kuitenkin "sedan vai farmari". Vai onko aiheesta keskusteleminen kielletty? Kysymyksenä oli nimenomaan mielipide eikä mikään kiveen kirjoitettu fakta.
Mielestäni edellinen perustelu oli hyvä, koska farmarin ostoa perustellaan usein melko sedania lynkkaavasti, joka ei edes usein perustu mihinkään järkiperusteluihin.Itse tilasin just uuden sedanin, musta premium-merkki. Suurin osa hankkii farkkuna ja valkoisena, plääh. Itselleni tunne ja fiilis määrää, koska sedanin takaluukku ja -tila riittää mainiosti kun emme kuljeta mukanamme eläintarhaa, kodin kalusteita tai 50 hengen ruokamääriä.
Sedan premium-merkeissä osattu tehdä linjakkaaksi, ja ei likaa takalasiakaan.
- 5d 2.0 tdci
Vastaus on ainakin mondeon tapaukses 5d malli,eroaa ulkonäöltä tosi vähän sedanista(lähinnä se takasulka lasis paljastaa)ja ruuma on iso,aukko mistä heittää tavarat iso.eli liki farkun hyödyt,sedanin ulkonäkö.ps uus ocu on kans melko tilaihme
- E220_CDI
Huonoin mahdollinen yhdistelmä:
- liian ison luukun saranapalkki pilaa takatilat
- rämisee kuin farmari
- tavaratila kuin sedanissa
- takatuuppa
Ikämiehenä ostan sedan, vaikka mietin farkkua, mutta ei järkevää parin kolmen kylämatkan takia.
Ajattelin focus-farkkua, mutta se on pirun ruma takaosastaan. - kunnontilat
Täytyyhän autossa tilaa olla. Eihän sedaniin mahdu mitään kun lähtee reissuun. Pari kassia takakonttiin, eihän se mihinkään riitä, kaljakorit sun muut grillit ja tv:t ja makuupussit ja kaikki eväät.
Ja farkussa sopii paljon paremmin naimaankin, sedanissa siitä ei tule mitään! - E220_CDI
Kahden farkun jälkeen mietin samaa. V70 ja Cee on koettu. Oman perheen tilantarpeet mitataan mökkiviikonlopulla, jonka varustus ei aiokaan sopia kummankaan farkun näkösuojan alle, eikä sisäpeilillä tee mökkimatkalla mitään.
Kokeeksi kävimme yhden pitkän viikonlopun pojan isolla sedanilla. Tavaraa normaalia hieman enemmän, silti järjestyksessä pakatussa peräkontissa yhden kassin tila vapaana, kun kansi lyötiin kiinni.
Tämän kokeilun jälkeen vaihdoin omankin autoni kahden farkun jälkeen isoon sedaniin, jolla kulkee sukset ilman suksilaatikkoa, polkupyörä ilman peräkärryä ja muuta tavaraa sen mitä normaalissa keskiluokan farkussa kattoa myöden pakattuna.
Koska korihylsy kasvoi vaihdossa, mahtuvat mukaan samat kamat kuin ennekin.
Mutta nyt takalasista näkee läpi, takapuskuriin ja luukkuun jäätyvä lumikinos ei estä ylöspäin avautuvan luukun avaamista, kulutus on pienempi, melua vähemmän ja lämpöä enemmän ja nopeammin. Ja kun ostin autoni käytettynä, pääsin vielä hyödyntämään sedanin (ostajan kannalta) mainion vaihtoarvonkin. Eikä kaupungille pysäköidessä tarvitse raahata jokaista peräkontissa olevaa kampetta mukanaan, kun eivät kannen alla ole näkyvissä.
Farkku on kuin korkea katumaasturi. Pätevä omassa lajissaan, mutta ellei ainoalle erikoisominaisuudelle (tavaratila/maavara) ole käyttöä, niin kaikessa muussa ne ovatkin huonompia. Farkun ja katumaasturin lisäominaisuudet eivät siis tule muiden hyvien ominaisuuksien lisäksi, vaan osin niiden sijasta. Käyttötilanne ratkaisee paremmuuden. - sedanit.takas
Harmillista että porrasperäisten sedanien vaihtoehdot ovat vähenemässä, esim. Renault Meganea ei enää tuoda Suomeen sedanina.
- 65754
Farmareissa on paljon enemmän vikoja takaluukun kanssa, esim lukossa (ainakin Volvot ja Hondat). En tiedä mistä johtuu mutta ehkä farmarin keräämä lika takapäähän vaikuttaa, tai sitten ne on vain lyötävä kovemmin kiinni kun sedanissa putoaa omasta painosta. Ja sitten se lika, takapää jatkuvasti kuran peitossa.
Itse ajelen hatchbackilla, sporttisemman näköinen kuin farmari, ei kerää likaa taakse ja lukot kestää. Tilaakin löytyy kun takapenkin saa tasaiseksi ja takahyllyn pois, esim aikuisten polkupyörä menee helposti. Hatchbackissa yhdistyy molempien hyvät puolet.
Hatchbackin muotoilu on ehkä haastavaa, joissakin epäonnistunut pahasti mutta esim ekan korimallain Mazda 6ssa hatchback on paljon sporttisemman näköinen kuin sedan tai farmari, siitä myös lisänimi Mazda 6 Sport.
Harmi ettei hatchbackeja tehdä enää niin paljon, mielestäni paras korimalli. Tai liftback vai mikä nyt on se oikea nimitys tuolle, on siinä kuitenkin lyhyt takapää.- srgsrrs
BMW tekee nykyään paljon hatchbackeja, ne on vain nimetty gran coupe, sports activity coupe, gran turismo jne hienoja nimiä mutta samanlaisia kuin hatchbackit, takaikkuna nousee pienen peräpään mukana.
- erferr
srgsrrs kirjoitti:
BMW tekee nykyään paljon hatchbackeja, ne on vain nimetty gran coupe, sports activity coupe, gran turismo jne hienoja nimiä mutta samanlaisia kuin hatchbackit, takaikkuna nousee pienen peräpään mukana.
http://www.bmw.fi/fi/mallisto/3-sarja/gran_turismo/2016/yleisesittely.html
Siinä esim uusi 3-sarjan hartchback, löytyy myös 5-sarjaa ja yhteensä yli 10 hatchback mallia bemarilla. Näköjään tulossa takaisin muotiin. - klsfdjslkfjklsd
Alemmassa keskiluokassa eli Golf luokassa sedanit katoaa ja kohta kaikki ovat pystyperäisiä hatchbackeja tai farkkuja, ylemmässä keskiluokassa eli Passat kokoluokassa löytyy vielä sedaneja mutta hatchbackit ovat katoamassa, sedanin vaihtoehtona on usein vain farmari.
Sitten on tietysti nuo katumaasturit mitkä on aina jotain traktorin pyörille nostettuja hatchbackin ja farmarin sekasikiöitä...
- sedan_tästä_eteenpäin
olen ajanut yli 15 vuotta farkuilla, nyt vuosi sitten hankin sedan version!
Ei koiria eikä pieniä lapsia tms, yleensä takapenkillä treenikassi tai salkku,
ruokaostoksia - enää ei jaksanu eikä tarvitse farmaria!
Mahtavaa ajaa sedanilla pikästä aikaa.
Minulle täydellinen, vielä kun takakontti on kuitenkin ihan riittävän iso,
nyt kesälomamatkalla 4 hlöt tavarat mahtui hyvin- hiljaisempi
lisäksi sedan on pääsääntöisesti hiljaisempi sisältä kuin farkku,
jonka takatilassa soi renkaat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662621Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181649- 351645
- 591576