LP-levyt MP3 muotoon?

apu olis iha jees..

Eli miten LP-levyt sadaan MP3 muotoon? olemassa on sellasii vinyylisoittimia mikkä tekee sen USB:n kautta.. kauanko menis n. 100 levyn MP3 muotoon pistäminen tolla periaatteella? vai tekeekö joku Porin lähellä sitä maksusta?

19

2986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1stMacFinn

      Olen joitakin levyjäni ripannut vinyyliltä tietokoneelle. Helppoahan se on sopivien piuhojen ja ohjelmien kanssa. Ongelma on lähinnä rätinät ja niiden poistot ja tietysti itse tallentaminen, kuluu nimittäin aikas paljon aikaa.

      En tiedä tekeekö kukaan sitä maksusta, hinnasta tulis niin korkee, että saattais olla halvempi ostaa ne suoraan iTunes Storesta tai vastaavista.

    • youyou

      Ottaa tähän kaveriin yhteyttä.Aloittanut kuulemma hiljattain tämän alan yritystoiminnan ja on vielä aika edullista muihin vastaaviin.

      eli linkki: http://www.vanhatkasetit.com/

      • Tuollainen palvelu ei ole laillista, jos siinä kopioidaan materiaalia, johon teettäjällä ei ole oikeuksia (siis muuta kuin kotivideoita) [Tekijänoikeuslaki 12 § 3 momentti]


    • Naps räts poks

      Yhden LP:n äänittämiseen ja kappaleiden pätkimiseen menee aikaa noin tunti, ellei tule yllätyksiä. Jos haluaa poistaa napsut esim. Click Repair -ohjelmalla, työskentelyaikaa kuluu lisää. Kansikuvien skannaaminen on työlästä, koska LP-kotelo ei mahdu kerralla A4-skanneriin, vaan se pitää skannata neljässä osassa ja liittää ne yhteen. Laadukas valokuvaaminen on konstikasta. Netistä kyllä löytyy kansista kuvia. MP3-tagien kirjoittaminen on työlästä, sillä netin kautta automaattinen tagien haku ei onnistu.

      Sanoisin, että koko hommaan (digitointi, napsunpoisto, pätkiminen, tagit, skannaus) menee 2 - 3 tuntia/levy eikä siinä vielä paljon editoida. Sata levyä käy jo ihan työstä. Vähemmällä pääset lataamalla levyt ilmaiseksi netistä. Se on mielestäni tässä tapauksessa luvallista, koska sinulla jo on nuo levyt eli niistä on jo maksettu korvaukset (kyseessä on vain käyttökopio omaan käyttöön). Myös vastaavien kirjasto-CD-levyjen rippaus on vaihtoehto. Aikaa menee niiden etsimisessä. Harvinaisempia levyjä tosin ei löydy helposti.

    • olemassa...

      semmoisia USB -levysoittimia mutta homma onnistuu ihan "normaalillakin" levarilla eli kytket vaan niiden kotistereoiden linja- tai kuulokelähdön tietokoneen linja- tai mikrofonituloon ja äänität sen sieltä tulevan möykän esim. audacityllä. Hommahan kestää yhtä kauan kuin levykin kestää jonkin verran aikaa napsujen poistoon joka sekin onnistuu audacityllä.

      Ja pieni kommentti tuolla aiemmin esitettyyn, tietääkseni vinyylilevyn omistaminen ei anna lupaa ladata mitään ilmaiseksi netistä.

      • rosvonen

        >Ja pieni kommentti tuolla aiemmin esitettyyn, tietääkseni vinyylilevyn omistaminen ei anna lupaa ladata
        >mitään ilmaiseksi netistä.
        >
        joo, täytyyhän se ymmärtää kuinka paljon tuloja tekijät ja etenkin tekijänoikeusjärjestöt menettävätkään jos niin tekee...


      • jutuista...
        rosvonen kirjoitti:

        >Ja pieni kommentti tuolla aiemmin esitettyyn, tietääkseni vinyylilevyn omistaminen ei anna lupaa ladata
        >mitään ilmaiseksi netistä.
        >
        joo, täytyyhän se ymmärtää kuinka paljon tuloja tekijät ja etenkin tekijänoikeusjärjestöt menettävätkään jos niin tekee...

        on kyllä jauhettu niin monta kertaa ettei enää jaksaisi... Mites, tulisitko tekemään mulle ilmaiseksi putkiremontin? Palkkaa en viitsi maksaa, kyllä ne muut sulle varmaan maksaa, toisaalta sinä tienaat sen verran hyvin että et sinä lisärahalla mitään teekään.


      • rosvonen
        jutuista... kirjoitti:

        on kyllä jauhettu niin monta kertaa ettei enää jaksaisi... Mites, tulisitko tekemään mulle ilmaiseksi putkiremontin? Palkkaa en viitsi maksaa, kyllä ne muut sulle varmaan maksaa, toisaalta sinä tienaat sen verran hyvin että et sinä lisärahalla mitään teekään.

        Jos olet maksanut minulle jo kerran siitä putkiremontista ( = ostanut vinyylilevyt) niin pakko kai se on tulla kun et ole kerran tyytyväinen ( = niiden vinyylien käytettävyyteen). Paitsi siinä tapauksessa että minä soitan musiikkia niillä putkilla, silloin maksat sinä.


      • se on...
        rosvonen kirjoitti:

        Jos olet maksanut minulle jo kerran siitä putkiremontista ( = ostanut vinyylilevyt) niin pakko kai se on tulla kun et ole kerran tyytyväinen ( = niiden vinyylien käytettävyyteen). Paitsi siinä tapauksessa että minä soitan musiikkia niillä putkilla, silloin maksat sinä.

        pitänee mennä vinyylien kanssa levykauppaan ja pyytää ilmaiseksi samat levyt CD:einä, minähän olen jo kerran siitä musiikista maksanut ;).


      • rosvonen
        se on... kirjoitti:

        pitänee mennä vinyylien kanssa levykauppaan ja pyytää ilmaiseksi samat levyt CD:einä, minähän olen jo kerran siitä musiikista maksanut ;).

        Voit aivan vapaasti mennä jokun toisen putkireiskan luo ja sanoa että tekipä se rosvonen huonon rempan, siinähän sitten neuvottelette hinnan kohdalleen.


      • Ne pitää nimenoman kytkeä linjatuloon, ei mikrofonituloon. Jos laitteessa ei ole linjatuloa, pitää sellainen ostaa.


    • Nichya

      ION USB levarin ja olen alkanut siirtelemään LP-levyjä FLAC muotoon. Jo pelkän 1 levyn digitaalisointiin menee aikaa reippaasti ja vaati kärsivällisyyttä.

      1. A-puolen harjaus ja putsaus.

      2. A-puolen tallennus koneelle. (Yhdellä kertaa kaikki biisit)

      3. B-puolen harjaus ja putsaus.

      4. B-puolen tallennus koneelle. (Yhdellä kertaa kaikki biisit)

      5. Tallenuksien kuuntelu hyppyjen varalta. Kynää ja paperia mitkä raidat tallennetaa uudelleen.

      6. Napsahduksien ja muiden äänien poisto (humina). muu editointi. Kummallekin puolelle rikseen.

      7. Erillisiin raitoihin pätkiminen (kuuntelua mihin edellinen raita loppuu jne...)

      8. Raitojen tallennus haluttuun muotoon.

      Jota kuinkin tuollain se itsellä menee. Voi olla helpompiakin tapoja. Oon jo toista päivää editoinut 1 LP-levyä, kun se homma pitää saada itsellä tehtyä mahdollisemman tarkasti ja ajan kanssa.

      • Naps räts poks

        Jos löytyisi myöhemmin pomppuja, käsittelisin vialliset uudelleen. En muutenkaan hae täydellistä ääntä, vaan kuuntelen ensisijaisesti sitä sisältöä eli musiikkia.

        Mutta jos ei ole ajasta pulaa eikä levyjäkään ole metritolkulla, niin voihan homman tehdä perusteellisestikin. Levypesurista olisi hyötyä tuohon puhdistushommaan.


      • Nichya
        Naps räts poks kirjoitti:

        Jos löytyisi myöhemmin pomppuja, käsittelisin vialliset uudelleen. En muutenkaan hae täydellistä ääntä, vaan kuuntelen ensisijaisesti sitä sisältöä eli musiikkia.

        Mutta jos ei ole ajasta pulaa eikä levyjäkään ole metritolkulla, niin voihan homman tehdä perusteellisestikin. Levypesurista olisi hyötyä tuohon puhdistushommaan.

        Itse haluan mahdollisemman virheettömän lopputuloksen. CD:tkin rippaan

        cdparanoia -S 1 -z -B asetuksilla, eli lukunopeus 1x / mitään ei jätetä pois vaan kaikki kopioidaan / Jokainen raita erillisiksi raidoiksi.

        Sitten Flac:ille käskytän flac -8 -V eli pakkaus ja lopputuloksen tarkistus alkuperäiseen.

        Hidastahan se on, mutta hyvää jälkeä tulee erittäin naarmusillakin levyillä. Hiljaa hyvä tulee ;)


      • Naps räts poks
        Nichya kirjoitti:

        Itse haluan mahdollisemman virheettömän lopputuloksen. CD:tkin rippaan

        cdparanoia -S 1 -z -B asetuksilla, eli lukunopeus 1x / mitään ei jätetä pois vaan kaikki kopioidaan / Jokainen raita erillisiksi raidoiksi.

        Sitten Flac:ille käskytän flac -8 -V eli pakkaus ja lopputuloksen tarkistus alkuperäiseen.

        Hidastahan se on, mutta hyvää jälkeä tulee erittäin naarmusillakin levyillä. Hiljaa hyvä tulee ;)

        Tuolla on tutorial siitä, miten tehdään viimeisen päälle laadukkaita rippauksia vinyyliltä MP3:ksi (soveltuu pääosin myös FLACeille):

        http://myjazzworld.blogspot.com/2007/07/how-to-transfer-vinyl-to-mp3-tutorial.html

        Löytyy albumikansien valokuvausohjekin:

        http://myjazzworld.blogspot.com/2009/08/how-to-make-pictures-of-record-covers.html

        Kannattaa lukea myös kommentit.


    • Matti_LP

      Tarvitsisin yhden LP levyn mp3 muotoon, asun vantaalla. Ei joku haluaisi pientä korvausta vastaan auttaa?

    • 1stMacFinn

      Eikö ennemmin kannattaisi etsiä se levy CD:nä tai tiedostona jostain monista netin kaupoista?

      • Anonyymi

        Kaikista vanhoista pienempien julkaisijoide äänitteistä ei välttämättä ole digitaalista versiota vielä saatavilla.


    • matti_lp

      ei ole olemassa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2154
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      154
      1388
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1280
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1025
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1009
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      940
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      835
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      659
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      650
    Aihe