Eli miten LP-levyt sadaan MP3 muotoon? olemassa on sellasii vinyylisoittimia mikkä tekee sen USB:n kautta.. kauanko menis n. 100 levyn MP3 muotoon pistäminen tolla periaatteella? vai tekeekö joku Porin lähellä sitä maksusta?
LP-levyt MP3 muotoon?
19
3463
Vastaukset
- 1stMacFinn
Olen joitakin levyjäni ripannut vinyyliltä tietokoneelle. Helppoahan se on sopivien piuhojen ja ohjelmien kanssa. Ongelma on lähinnä rätinät ja niiden poistot ja tietysti itse tallentaminen, kuluu nimittäin aikas paljon aikaa.
En tiedä tekeekö kukaan sitä maksusta, hinnasta tulis niin korkee, että saattais olla halvempi ostaa ne suoraan iTunes Storesta tai vastaavista. - youyou
Ottaa tähän kaveriin yhteyttä.Aloittanut kuulemma hiljattain tämän alan yritystoiminnan ja on vielä aika edullista muihin vastaaviin.
eli linkki: http://www.vanhatkasetit.com/Tuollainen palvelu ei ole laillista, jos siinä kopioidaan materiaalia, johon teettäjällä ei ole oikeuksia (siis muuta kuin kotivideoita) [Tekijänoikeuslaki 12 § 3 momentti]
- Naps räts poks
Yhden LP:n äänittämiseen ja kappaleiden pätkimiseen menee aikaa noin tunti, ellei tule yllätyksiä. Jos haluaa poistaa napsut esim. Click Repair -ohjelmalla, työskentelyaikaa kuluu lisää. Kansikuvien skannaaminen on työlästä, koska LP-kotelo ei mahdu kerralla A4-skanneriin, vaan se pitää skannata neljässä osassa ja liittää ne yhteen. Laadukas valokuvaaminen on konstikasta. Netistä kyllä löytyy kansista kuvia. MP3-tagien kirjoittaminen on työlästä, sillä netin kautta automaattinen tagien haku ei onnistu.
Sanoisin, että koko hommaan (digitointi, napsunpoisto, pätkiminen, tagit, skannaus) menee 2 - 3 tuntia/levy eikä siinä vielä paljon editoida. Sata levyä käy jo ihan työstä. Vähemmällä pääset lataamalla levyt ilmaiseksi netistä. Se on mielestäni tässä tapauksessa luvallista, koska sinulla jo on nuo levyt eli niistä on jo maksettu korvaukset (kyseessä on vain käyttökopio omaan käyttöön). Myös vastaavien kirjasto-CD-levyjen rippaus on vaihtoehto. Aikaa menee niiden etsimisessä. Harvinaisempia levyjä tosin ei löydy helposti. - olemassa...
semmoisia USB -levysoittimia mutta homma onnistuu ihan "normaalillakin" levarilla eli kytket vaan niiden kotistereoiden linja- tai kuulokelähdön tietokoneen linja- tai mikrofonituloon ja äänität sen sieltä tulevan möykän esim. audacityllä. Hommahan kestää yhtä kauan kuin levykin kestää jonkin verran aikaa napsujen poistoon joka sekin onnistuu audacityllä.
Ja pieni kommentti tuolla aiemmin esitettyyn, tietääkseni vinyylilevyn omistaminen ei anna lupaa ladata mitään ilmaiseksi netistä.- rosvonen
>Ja pieni kommentti tuolla aiemmin esitettyyn, tietääkseni vinyylilevyn omistaminen ei anna lupaa ladata
>mitään ilmaiseksi netistä.
>
joo, täytyyhän se ymmärtää kuinka paljon tuloja tekijät ja etenkin tekijänoikeusjärjestöt menettävätkään jos niin tekee... - jutuista...
rosvonen kirjoitti:
>Ja pieni kommentti tuolla aiemmin esitettyyn, tietääkseni vinyylilevyn omistaminen ei anna lupaa ladata
>mitään ilmaiseksi netistä.
>
joo, täytyyhän se ymmärtää kuinka paljon tuloja tekijät ja etenkin tekijänoikeusjärjestöt menettävätkään jos niin tekee...on kyllä jauhettu niin monta kertaa ettei enää jaksaisi... Mites, tulisitko tekemään mulle ilmaiseksi putkiremontin? Palkkaa en viitsi maksaa, kyllä ne muut sulle varmaan maksaa, toisaalta sinä tienaat sen verran hyvin että et sinä lisärahalla mitään teekään.
- rosvonen
jutuista... kirjoitti:
on kyllä jauhettu niin monta kertaa ettei enää jaksaisi... Mites, tulisitko tekemään mulle ilmaiseksi putkiremontin? Palkkaa en viitsi maksaa, kyllä ne muut sulle varmaan maksaa, toisaalta sinä tienaat sen verran hyvin että et sinä lisärahalla mitään teekään.
Jos olet maksanut minulle jo kerran siitä putkiremontista ( = ostanut vinyylilevyt) niin pakko kai se on tulla kun et ole kerran tyytyväinen ( = niiden vinyylien käytettävyyteen). Paitsi siinä tapauksessa että minä soitan musiikkia niillä putkilla, silloin maksat sinä.
- se on...
rosvonen kirjoitti:
Jos olet maksanut minulle jo kerran siitä putkiremontista ( = ostanut vinyylilevyt) niin pakko kai se on tulla kun et ole kerran tyytyväinen ( = niiden vinyylien käytettävyyteen). Paitsi siinä tapauksessa että minä soitan musiikkia niillä putkilla, silloin maksat sinä.
pitänee mennä vinyylien kanssa levykauppaan ja pyytää ilmaiseksi samat levyt CD:einä, minähän olen jo kerran siitä musiikista maksanut ;).
- rosvonen
se on... kirjoitti:
pitänee mennä vinyylien kanssa levykauppaan ja pyytää ilmaiseksi samat levyt CD:einä, minähän olen jo kerran siitä musiikista maksanut ;).
Voit aivan vapaasti mennä jokun toisen putkireiskan luo ja sanoa että tekipä se rosvonen huonon rempan, siinähän sitten neuvottelette hinnan kohdalleen.
Ne pitää nimenoman kytkeä linjatuloon, ei mikrofonituloon. Jos laitteessa ei ole linjatuloa, pitää sellainen ostaa.
- Nichya
ION USB levarin ja olen alkanut siirtelemään LP-levyjä FLAC muotoon. Jo pelkän 1 levyn digitaalisointiin menee aikaa reippaasti ja vaati kärsivällisyyttä.
1. A-puolen harjaus ja putsaus.
2. A-puolen tallennus koneelle. (Yhdellä kertaa kaikki biisit)
3. B-puolen harjaus ja putsaus.
4. B-puolen tallennus koneelle. (Yhdellä kertaa kaikki biisit)
5. Tallenuksien kuuntelu hyppyjen varalta. Kynää ja paperia mitkä raidat tallennetaa uudelleen.
6. Napsahduksien ja muiden äänien poisto (humina). muu editointi. Kummallekin puolelle rikseen.
7. Erillisiin raitoihin pätkiminen (kuuntelua mihin edellinen raita loppuu jne...)
8. Raitojen tallennus haluttuun muotoon.
Jota kuinkin tuollain se itsellä menee. Voi olla helpompiakin tapoja. Oon jo toista päivää editoinut 1 LP-levyä, kun se homma pitää saada itsellä tehtyä mahdollisemman tarkasti ja ajan kanssa.- Naps räts poks
Jos löytyisi myöhemmin pomppuja, käsittelisin vialliset uudelleen. En muutenkaan hae täydellistä ääntä, vaan kuuntelen ensisijaisesti sitä sisältöä eli musiikkia.
Mutta jos ei ole ajasta pulaa eikä levyjäkään ole metritolkulla, niin voihan homman tehdä perusteellisestikin. Levypesurista olisi hyötyä tuohon puhdistushommaan. - Nichya
Naps räts poks kirjoitti:
Jos löytyisi myöhemmin pomppuja, käsittelisin vialliset uudelleen. En muutenkaan hae täydellistä ääntä, vaan kuuntelen ensisijaisesti sitä sisältöä eli musiikkia.
Mutta jos ei ole ajasta pulaa eikä levyjäkään ole metritolkulla, niin voihan homman tehdä perusteellisestikin. Levypesurista olisi hyötyä tuohon puhdistushommaan.Itse haluan mahdollisemman virheettömän lopputuloksen. CD:tkin rippaan
cdparanoia -S 1 -z -B asetuksilla, eli lukunopeus 1x / mitään ei jätetä pois vaan kaikki kopioidaan / Jokainen raita erillisiksi raidoiksi.
Sitten Flac:ille käskytän flac -8 -V eli pakkaus ja lopputuloksen tarkistus alkuperäiseen.
Hidastahan se on, mutta hyvää jälkeä tulee erittäin naarmusillakin levyillä. Hiljaa hyvä tulee ;) - Naps räts poks
Nichya kirjoitti:
Itse haluan mahdollisemman virheettömän lopputuloksen. CD:tkin rippaan
cdparanoia -S 1 -z -B asetuksilla, eli lukunopeus 1x / mitään ei jätetä pois vaan kaikki kopioidaan / Jokainen raita erillisiksi raidoiksi.
Sitten Flac:ille käskytän flac -8 -V eli pakkaus ja lopputuloksen tarkistus alkuperäiseen.
Hidastahan se on, mutta hyvää jälkeä tulee erittäin naarmusillakin levyillä. Hiljaa hyvä tulee ;)Tuolla on tutorial siitä, miten tehdään viimeisen päälle laadukkaita rippauksia vinyyliltä MP3:ksi (soveltuu pääosin myös FLACeille):
http://myjazzworld.blogspot.com/2007/07/how-to-transfer-vinyl-to-mp3-tutorial.html
Löytyy albumikansien valokuvausohjekin:
http://myjazzworld.blogspot.com/2009/08/how-to-make-pictures-of-record-covers.html
Kannattaa lukea myös kommentit.
- Matti_LP
Tarvitsisin yhden LP levyn mp3 muotoon, asun vantaalla. Ei joku haluaisi pientä korvausta vastaan auttaa?
- 1stMacFinn
Eikö ennemmin kannattaisi etsiä se levy CD:nä tai tiedostona jostain monista netin kaupoista?
- Anonyymi
Kaikista vanhoista pienempien julkaisijoide äänitteistä ei välttämättä ole digitaalista versiota vielä saatavilla.
- matti_lp
ei ole olemassa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin578737Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123439Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r262620Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142030Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht802020Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3571737Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411432FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01211Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101085Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu671044