Olen ollut pian kymmenen vuotta saman työnantajan palveluksessa (rakennusala) ja viime viikolla sain lomautuslapun kouraan. Lomautus alkaakuukauden päästä ja sitä ennen pidän pari viikkoa vanhoja lomia pois.
Minä olen ihan pihalla näistä lomautusasioista, kun en ole koskaan aikaisennin joutunut lomautetuksi.
Onko työnantajan ilmoitettava suunnilleen lomautuksen kesto? Ja jos on, niin kuinka paikkaansa pitävä lomautuksen keston on oltava? Tarkoitan siin, jos työnantaja sanoo, että lomautus kestää kolme kuukautta ja sitten se vaikka kestääkin viisi kuukautta.
Entäs jos nyt sairastun ja olen viikon sairaslomalla, niin siirtyykö lomautuksen alkaminen? Saanko käyttää lomautuksen aikana työterveyshuoltoa?
Antaako työnantaja verokorttini, että voin mennä muualle hommiin, vai pitääkö vero maksaa lisäprosentin mukaan?
Lomautus
9
7563
Vastaukset
- Lomalle lomps
Työnantajan on ilmoitettava lomautuksen kesto. Jos ilmoittaa, että on 3kk, niin voi kuitenkin jatkaa lomautusta vaikka 5 kuukauteen
Jos nyt sairastut, niin lomautuksen alkaminen ei siirry.
Voit pyytää verokortin ja mennä muualle töihin. Minä kyllä keskustelisin silti asiasta nykyisen työnantajan kanssa, jotta on tietoinen muista töistä.- Edelliseen...
"Voit pyytää verokortin ja mennä muualle töihin"
Eikös tuossa ole se mutta, että jos työnantaja pyytää takaisin töihin, niin siihen on palattava 7:n päivän kuluessa.
Eli jos tekee toista työtä lomautuksen aikana, niin siitä pitää päästä irti reilun viikon kuluessa.
Työterveyshuollon osalta sen verran, että se riippuu täysin työnantajasta. Mutu-tuntumalla sanoisin, että yleensä se ei ole jäytettävissä lomautuksen aikana.
Sairausloma ei vaikuta lomautuksen alkamiseen, kuten jo vastattiinkin. - se lomautuksesta!
1976. Lomautuslapussa luki toistaiseksi. Onko nyt sitten muuttunut? Olin kaiken lisäksi raskaana, mutta en sitä ilmoittanut. Kun sitten lapsi syntyi 1977 ja olin äitiysloman pitänyt, kyselin töihinpaluuta. Vastaukseksi sain kirjatun kirjeen. jossa minut irtisanottiin. Lomautuksen alussa raskaus oli ihan alussa, mutta missään vaiheessa ei ilmoitettu, että lomautus päättyisi. Ei siis ollut mitään enimmäiskestoa lomautukselle! Sitten kyllä myös 1985-1990 aikana lomautettiin ainakin kaksi kertaa kahdeksi viikoksi ja se oli mainittu lomautuslapussa.
- ihan pihalla
Kiitos vastauksista.
Työnantaja ei ilmoittanut lomautuksen kestoa ja itse veikkailen sen olevan 2-4 kk tai pahimmassa tapauksessa vielä pidempi.
En tosiaankaan halua olla noin pitkää aikaa työttömyyskorvausten varassa, eli on pakko koittaa löytää toinen työ lomautuksen ajaksi. Olen valmis vaikka vaihtamaan kokonaan työpaikkaa, jos vaan saan töitä.
Tilanne on hankala työnantajan kanssa, sillä tieto lomautuksesta tuli todella yllättäen.
Jos kerron työnantajalleni hakevani uutta työpaikaa, niin hän ei varmasti pidä mitään kiirettä kutsua minua takaisin töihin.
Täytyy selvittää toi työterveysasia vielä.- ......
kestoa ei tarvitse ilmoittaa jos lapussa lukee että lomautetaan toistaiseksi. Itse olin aikoinaan 9kk lomautettuna. Ei työnantajan lupaa jos menet lomautuksen aikana toiseen työhön, uuden verokortin saa tilaamalla netistä tai verotoimistosta jos ei halua työnantajan tietävän. Toisessa työssä tosin kannattaa varmistaa että voi lähteä viikon kuluessa kun lomautus loppuu. Tämähän on ihan työnantajasta kiinni miten asian ottaa, sillä asiahan on eri jos kerrot hakevasi uutta työpaikkaa tai jotain työtä lomautuksen ajaksi.
- /Tutkain
- lomautus ei siirry sairasloman vuoksi
- uudesta lomautusjaksosta tulee uusi YT-kierros (ellei muuta jo tällä kierroksella oo sovittu), eli tiedät hyvissä ajoin mahdollisesta jatkolomautuksesta
- eihän tolla lisä/perusprosentilla oo mitään väliä, jos oot muualla töissä - loppuverotuksessahan se täsmäytyy. Muista, että ko. aikana saadut tulot vaikuttavat ansiosidonnaiseesi tai oikeuteesi saada sitä. Sivutuloa, siis.
- työterveys-kohta on hyvä kysymys - pitääpä tarkistaa...- /Tutkain
http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/EK Irtisanomisaikana ja lomautetuilletyöterveyshuoltoa/HS20090127SI2YO01qvv
Eli pääsääntöisesti säilyy. Kysy työnantajaltasi/liitosta, miten teidän tapauksessa...
- töihin..
Itselläni on sairaskassa, eli saan käyttää työterveyspalveluita myös lomautuksen aikana. Töihin saatv mennä toiseen paikkaan lomautuksen ajaksi. Ilmoita työnantajallesi, vie 2verokortti työnantajallesi ja ota se 1verokortti mukaasi sinne toiseen työpaikkaan.
Itse tein näin, kun olin joskus pakkolomalla. Meni muutama viikko, kun työnantajani soitti, että minun pakkolomani on loppunut ja tule sieltä toisesta työpaikasta töihin takasisin. yleensä se työnataja pelästyy, että mitäs jos se sittenkin jää sinne toiseen paikkaan töihin. - Töitä löytyy
haet uutta työtä ja tällä alalla se ei ole ongelma joten heti kun saau uuden työn ei sinun tarvi kun ilmoittaa vanhalle työnantajalle, et ole enää hänenpalveluksessa ja piste.
Älkää hyvät ystävät antako jonku työnantajan käyttää teitä hyväksi. sillä rakennusalalla aina löytyy työtä työtä hakevalle,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053101Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1521219Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793