Voin sanoa jo aluksi että tiedän olleeni tyhmä ja ajattelematon. Toivottavasti joku osaa auttaa.
Olen syönyt e-pillereitä (Yasminelle) n. 4 laattaa putkeen, ei siis ole tullut menkkoja (ei myöskään tiputteluvuotoa tai muita oireita, minulle ei ole koskaan tullut). Nyt viime perjantaina ja lauantaina unohdin ottaa pillerit. Tietysti olisi PITÄNYT jättää loputkin pillerit laatasta ottamatta, antaa menkkojen tulla normaalisti ja aloittaa viikon päästä uudestaan pillereitten otto. Mutta tätä en tajunnut.
Menin siis sunnuntaiaamuna ottamaan ne unohtamani pillerit. (Tiedän kyllä, että pakkauksessa lukee, että soita lääkärille jos unohdit enemmän kuin 1 pillerin. Sitä en kyllä tiedä mihin olisin sunnuntaina soittanut, ja se nyt on joka tapauksessa jo myöhäistä.)
Jatkoin siis pillereitten ottamista normaalisti myös su iltana ja ma iltana.
Tänään mulla sitten alkoikin yllättäen menkat?? Eli kierto taitaa nyt olla jotenkin sekaisin näitten ottamieni sekalaisten pillerimäärien takia... tiedän... Mutta mitä ihmettä nyt sitten teen? Lopetanko pillereitten syömisen vai jatkanko?
Ja olen siis syönyt pillereitä pari vuotta ja varsinkin nyt viime aikoina usein tuota 3-4 laattaa putkeen, eli jos nyt ehdotatte että lopetan pillereitten syömisen ja odotan kunnes seuraavat menkat tulevat, niin se ei kyllä onnistu, koska siinähän voisi hyvinkin tällaisen hormonimyrskyn ym. jälkeen kestää vaikka puoli vuotta ennen kuin ne alkaisivat, ja niin kauan en voi olla ilman ehkäisyä. Lisäksi ennen pillereitten aloittamista menkkani olivat hyvin epäsäännölliset ja kierto vaihteli 21-70 päivän välillä.
Apua, mitä teen?
Ja jos ainoa vastaus on, että soita lääkärille, niin kysyisin vielä, että millaiselle lääkärille voi vain soittaa ja saada ohjeet puhelimessa? Vastaanottoajan saaminenhan voi venyä vaikka minne asti ja mistä tiedän, mitä teen sillä välin...
Olen syönyt e-pillereitä (Yasminelle) n. 4 laattaa putkeen, ei siis ole tullut menkkoja (ei myöskään tiputteluvuotoa tai muita oireita, minulle ei ole koskaan tullut). Nyt viime perjantaina ja lauantaina unohdin ottaa pillerit. Tietysti olisi PITÄNYT jättää loputkin pillerit laatasta ottamatta, antaa menkkojen tulla normaalisti ja aloittaa viikon päästä uudestaan pillereitten otto. Mutta tätä en tajunnut.
Menin siis sunnuntaiaamuna ottamaan ne unohtamani pillerit. (Tiedän kyllä, että pakkauksessa lukee, että soita lääkärille jos unohdit enemmän kuin 1 pillerin. Sitä en kyllä tiedä mihin olisin sunnuntaina soittanut, ja se nyt on joka tapauksessa jo myöhäistä.)
Jatkoin siis pillereitten ottamista normaalisti myös su iltana ja ma iltana.
Tänään mulla sitten alkoikin yllättäen menkat?? Eli kierto taitaa nyt olla jotenkin sekaisin näitten ottamieni sekalaisten pillerimäärien takia... tiedän... Mutta mitä ihmettä nyt sitten teen? Lopetanko pillereitten syömisen vai jatkanko?
Ja olen siis syönyt pillereitä pari vuotta ja varsinkin nyt viime aikoina usein tuota 3-4 laattaa putkeen, eli jos nyt ehdotatte että lopetan pillereitten syömisen ja odotan kunnes seuraavat menkat tulevat, niin se ei kyllä onnistu, koska siinähän voisi hyvinkin tällaisen hormonimyrskyn ym. jälkeen kestää vaikka puoli vuotta ennen kuin ne alkaisivat, ja niin kauan en voi olla ilman ehkäisyä. Lisäksi ennen pillereitten aloittamista menkkani olivat hyvin epäsäännölliset ja kierto vaihteli 21-70 päivän välillä.
Apua, mitä teen?
Ja jos ainoa vastaus on, että soita lääkärille, niin kysyisin vielä, että millaiselle lääkärille voi vain soittaa ja saada ohjeet puhelimessa? Vastaanottoajan saaminenhan voi venyä vaikka minne asti ja mistä tiedän, mitä teen sillä välin...
Vastaukset 4
Vanhimmat
Ai niin, ja sellainen juttu vielä, että tämä menkkojen sekaisinmeno voi kyllä johtua osittain myös stressistä... Parhaillaan meneillään avoero, uuden asunnon hankinta ja uudessa työpaikassa aloittaminen
Perusasiat ovat nämä:
1. Kun syöt pillereitä, vuodot pysyvät poissa.
2. Kun et syö pillereitä eli pidät taukoviikon, vuoto alkaa.
Ei ole mikään ihme, että kahden peräkkäisen päivän unohdus käynnistää vuodon. Ei keho erota unohdusta ja taukoviikon aloittamista toisistaan.
Tästä johtuen on parasta, että jatkat pillereitä ihan normaalisti. Olet nyt pitänyt 2 päivän taukoviikon. Taukoahan voi lyhentää. Jotta ehkäisyteho säilyy, syöt ainakin yhden liuskan ja pidät sitten taas normaalin tauon. Tietysti jos ei tule ylimääräisiä vuotoja enää ja tuo nykyinen loppuu, niin mikään ei estä syömästä jälleen useampaa liuskaa putkeen.
Missään nimessä ei pidä mennä lopettamaan pillereiden syömistä nyt kesken.
Kiitos paljon vastauksestasi. Olin täällä jo ihan hätää kärsimässä, että mitä teen tämän iltaisen pillerin kanssa.
Ihmetytti vaan tuo vuodon alkaminen näin nopeasti pillereitten väliinjättämisen jälkeen, kun yleensä menkkani alkavat vasta taukoviikon lopulla, n. viidentenä päivänä. Mutta tekstisi kuulostaa kyllä järkevältä, eli nyt sitten vedän vielä ainakin yhden liuskan noita pillereitä ennen seuraavaa taukoa.
Kiitos vielä!!
Erona tuossa on aiempaan se, että tauko on alkanut väärässä kohtaa tai ei nyt varsinaisesti väärässä, mutta aiemmasta poiketen eri kohdassa. Noin yleensäkin myös pillereiden kanssa voi tapahtua muutoksia vuodoissa ja niiden alkamisessa eli sikäli tuossa ei ole mitään "ihmeellistä".