haastavan koiran kouluttaminen kokeisiin?

rohkasua kaipaava

Hau! Onko teillä kellään ollut koiraa, jonka kouluttaminen on ollut tosi vaikeeta? Mutta sisukkaana ja ajan myötä koiran vanhetessa/rauhoittuessa olisitte onnistuneet saamaan tuloksia aikaseksi? Kokemuksia?

7

303

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No kyllä on löytynyt :D

Varsinkin,kun nuo lähinnä harrastamani rodut jo rotunsa puolesta kuuluu niihin,joita ei voi helpoksi sanoa koulutettavuuden suhteen.Ja noit isot,ei ihan ylipäätäänkään...

Kokemuksia.Eli tärkeimmät seikat,mitä paremmin koira on hanskassa ylipäätään,sen paremmat mahdollisuudet kokeessa myös toimimiseen.Mielestäni vaatii enemmän siksi,koska ei pelkällä toiminnanilolla ja miellyttämishalulla pahemmin toimi paljoakaan.Siis vähemmän selkeesti,kuin helpommin koulutettavissa oleva.Eli kaiken lähtökohta on kokonaisvaltaisuus.
      Ja toinen,motivointi. Se täytyy saada vahvaksi,muuten ei onnistu pätkääkään,mikä ei ole välttämättä helppoa,koska tietynlaisilla haastavilla ei noissa asioissa mitään viettihirmuutta löydy.
      Ja kolmas.Hyvä koiranlukutaito.Eli tämä siksi,että on tarkkaan pyrittävä oppimaan tuntemaan koulutettava koira,sen treenikestävyys,koulutettavuuden heikot kohdat ja vahvuudet. Ja osattava ottaa huomioon juuri yksilölle sopiva tapa edetä,ei sitä,miten on vaikka ennen toiminut muitten koissujen kanssa.
      Siihen kaavaan kuuluu myös se,että pitää tarkoin harkita pakotteet,jos niitä aikoo käyttää.Ja vielä tarkemmin miettiä,käyttääkö niitä ylipäätään tai missä määrin. Tietty tässä tullaan siihen,mikä tekee nimenomaan ko.koiran haastavaksi.Se kun voi olla sitä monessakin mielessä ylipäätään.
      Ja sitten,nimenomaan se sisukkuus ja työtä,työtä,työtä... Ja huumorintajuakin :D

• tuntea OMAT

voimansa, kykynsä olla ja elää koiran kanssa, jos omat taidot ja jaksaminen ei riitä ei idä hankkia haastavaa rotua. Jos ongelmia, pitää opettaa ensin ITSEÄÄN koira-asioissa, sitten vasta voi opettaa koiraansa eli OMISTAJA koirakouluun opettelemaan koirien kieltä.

• farkku

riippuu aina koirasta. Me taisteltiin koiran kanssa kaksi vuotta perustottelevaisuudesta ja 10 vuotiaana se rupesi käyttäytymään hyvin.

• Moni luulee

kouluttavansa oikein, järkevästi ja koiran kielellä. Siis luulee. Siinä ajatuksen tynkää...

• Minä vaan...
        Moni luulee kirjoitti:

kouluttavansa oikein, järkevästi ja koiran kielellä. Siis luulee. Siinä ajatuksen tynkää...

Eli minulla on kodinvaihtaja koira itselläni, jolla on ikää nyt reilu vuosi. On ollut tähän mennessä minulla 3 kk. Rotu on haastava omalla tavallaan jo valmiiksi palveluskoiranakin. Koira myytiin minulle suht hyvä käytöksisenä tapauksena, jolla ongelmia ei ollut kuin muiden koirien ohituksessa. Koira olikin ihan kaikkea muuta. Olin jo kahden viikon päästä valmis lopettamaan tuon karvakasan, joka nyt makoilee jaloissani. =)

Jos on ongelmia, ota yhteys ongelmakoirakouluttajaan. Minä tein niin, kun huomasin istuvani tuolilla koiran hihna kädessä itkien täristen, kun en saanut sille enää hihnaa edes kiinni ilman, että se puri minua. Olin siinä kohtaa yrittänyt asiaa jo melkein tunnin. Itselläni on ollut vaativia koiria aikaisemminkin, etten mikään uusi ole "alalla", mutta tämä tosiaan yllätti. Koirasta todettiinkin sitten, että on todella kova yksilö, jolle pitää todella pitkään pystyä näyttämään olevansa laumanjohtaja. Olen jo ajatellu, että koko sen eliniän ilmeisesti! =) Täällä on taas kirjoiteltu todella ikäväänkin sävyyn vaiheeksi. Se nyt ei täällä mikään yllätys sinänsä ole.. Mutta niin.. Soitin sitten ongelmakoirakouluttajalle, josta olin jo aikaisemminkin ollut kiinnostunut ja varasin ajan. Todella pienillä muutoksilla sain asiat toimimaan, vaikkakin ongelmia on edelleen, mutta ainakaan en enää pelkää tuota ronttia, ja jaksan ajatella, että se vielä joskus ymmärtää olla se mitä se on. Omassa käytöksessänikin oli todella, todella paljon pielessä, mutta myöskään koira ei ole helppo alunperinkään.

• Minä vaan... kirjoitti:

Eli minulla on kodinvaihtaja koira itselläni, jolla on ikää nyt reilu vuosi. On ollut tähän mennessä minulla 3 kk. Rotu on haastava omalla tavallaan jo valmiiksi palveluskoiranakin. Koira myytiin minulle suht hyvä käytöksisenä tapauksena, jolla ongelmia ei ollut kuin muiden koirien ohituksessa. Koira olikin ihan kaikkea muuta. Olin jo kahden viikon päästä valmis lopettamaan tuon karvakasan, joka nyt makoilee jaloissani. =)

Jos on ongelmia, ota yhteys ongelmakoirakouluttajaan. Minä tein niin, kun huomasin istuvani tuolilla koiran hihna kädessä itkien täristen, kun en saanut sille enää hihnaa edes kiinni ilman, että se puri minua. Olin siinä kohtaa yrittänyt asiaa jo melkein tunnin. Itselläni on ollut vaativia koiria aikaisemminkin, etten mikään uusi ole "alalla", mutta tämä tosiaan yllätti. Koirasta todettiinkin sitten, että on todella kova yksilö, jolle pitää todella pitkään pystyä näyttämään olevansa laumanjohtaja. Olen jo ajatellu, että koko sen eliniän ilmeisesti! =) Täällä on taas kirjoiteltu todella ikäväänkin sävyyn vaiheeksi. Se nyt ei täällä mikään yllätys sinänsä ole.. Mutta niin.. Soitin sitten ongelmakoirakouluttajalle, josta olin jo aikaisemminkin ollut kiinnostunut ja varasin ajan. Todella pienillä muutoksilla sain asiat toimimaan, vaikkakin ongelmia on edelleen, mutta ainakaan en enää pelkää tuota ronttia, ja jaksan ajatella, että se vielä joskus ymmärtää olla se mitä se on. Omassa käytöksessänikin oli todella, todella paljon pielessä, mutta myöskään koira ei ole helppo alunperinkään.

No luulenpa,ettei aloittaja nyt taida ihan ongelmakoirakouluttajan tarpeessa ensisijaisesti olla,ainakaan aloituksen pointtia kun tulkitsee...
        Keskustelut tosin rönsyilee useinkin,mutta ettei menisi pelkästään sivuraiteille,niin tarkennusta vähän... ;)

Aloittajan tarkoitus oli lähinnä keskustelua kouluttamisesta vaativan koiran suhteen,ei kasvatuksesta niinkään.Ja vielä lähinnä hieman peusteellisemmin ja vaativammin eli koetasolle asti :)

• Minä vaan...
        molossi kirjoitti:

No luulenpa,ettei aloittaja nyt taida ihan ongelmakoirakouluttajan tarpeessa ensisijaisesti olla,ainakaan aloituksen pointtia kun tulkitsee...
        Keskustelut tosin rönsyilee useinkin,mutta ettei menisi pelkästään sivuraiteille,niin tarkennusta vähän... ;)

Aloittajan tarkoitus oli lähinnä keskustelua kouluttamisesta vaativan koiran suhteen,ei kasvatuksesta niinkään.Ja vielä lähinnä hieman peusteellisemmin ja vaativammin eli koetasolle asti :)

Niinpä olikin.. Mulla jäi kokonaan lukematta otsikon viimeinen sana eli "kokeeseen".. Täysin siis off the topic tuo mun kirjoitus.. =D

Pitäisi ehkä keskittyä nähtävästi taas moneenkin eri asiaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      61
      920
    2. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      111
      843
    3. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      264
      793
    4. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      55
      732
    5. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      50
      648
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      57
      580
    7. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      93
      576
    8. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      45
      566
    9. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      23
      556
    10. Nykytiedon valossa

Tekisitkö nykyisellä tietämyksellä jotain toisin ja mitä se olisi?
      Ikävä
      79
      554
    Aihe