Miksi palaisin?

Lyyriina

Olen tällä hetkellä au pairina, tulin tänne elokuussa 2008. Helmikuussa 2009 perhe kysyy jos haluaisin jäädä toiseksi vuodeksi, paljon ei tarvinut miettiä, koska lukion olen käynyt loppuun ja toinenkin tutkinto löytyy (olen 23v.) Nyt ensi kesänä olisi paluu takaisin Suomeen, mutta enpä ole vieläkään keksinyt mitä siellä teen. Työpaikkaa mahdoton löytää, esim, suuri osa kavereista työttömänä, en tiedä yhtään mitä haluasin opiskella Suomessa jne. Mitään erikoista siellä ei ole mitä kaipaan, paitsi ystävät ja perhe, mutta tiedän että perhe rakastaa minua aina mitä teenkin ja tosi ystävät eivät unohda.
Vielä vaikeammaksi mahdollisen kotiinpaluun tekee se, että olen rakastunut, todella hyvään ystävään, johon tutustuin pari kk tänne tuloni jälkeen. Ei siis ole kyse mistään baari ihastuksesta tms. Tunnemme toisemme jo todella hyvin, ja huomasimme että voimme olla enemmän kuin vain kavereita. Olemme nyt olleet yhdessä 4kk. Hän sanoo, että ymmärtää jos/kun minun täytyy palata Suomeen, hän haluaa vain että olen onnellinen.

Ja haluan vielä painostaa, että en nyt vain miehen takia ole haluamatta palata Suomeen. Olen tarpeeksi lukenut Suomessa tapahtuneista ammeskuleista, tappeluista, kaikesta kauheasta, Suomessa ollessani tunsin aina itseni ulkopuoliseksi; niin monet suomalaiset kun ovat aika juroja (enkä nyt halua olla ilkeä ketään kohtaan). En vain yksinkertaisesti viihdy siellä. Ainoastaa perhettä ja ystäviä tulen hieman kaipaamaan, mutta välimatkat tänne ei ole niin pitkät että siitä aiheutuisi suurta vaivaa...

Onko kellään samankaltaisia kokemuksia? Kuinka vaikeaa on muuttaa toiseen maahan pysyvästi?, kyseessä on siis Sveitsi, ei EU maa. Ja olisin tosi kiitollinen, jos voisitte välttää turhan irvailun, että miehen perässä jään yms. Haluan vain kokemuksia kuulla! :)

3

514

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummomuu

ongelmasi?
      Monet ihmiset asuvat "ulkomailla".

• Stay happy

"Kuinka vaikeaa on muuttaa toiseen maahan pysyvästi?"

Kovin yksilöllinen asia. Kun kertomustasi lukee, niin kuulostaa siltä, että sinulle tuo ei olisi mikään iso hyppäys, olet kuitenkin jo asunut siellä muutaman vuoden. Usein vaikeudet EU-alueen ulkopuolelle muutettaessa liittyvät tarvittaviin viisumeihin sekä työ- ja oleskelulupiin. Käsittääkseni kuitenkin EU-kansalaisen on suhteellisen helppoa muuttaa Sveitsiin, kunhan vain on työpaikka. Mikäänhän ei estä hakemasta töitä jostain Sveitsin naapurivaltiosta (Ranska, Italia, Saksa, Itävalta...), jolloin olisit kuitenki huomattavasti lähempänä ystävääsi kuin Suomessa. Jos tarvitset uutta työpaikkaa, niitä voi katsella vaikka EURESin sivulta: http://ec.europa.eu/eures/home.jsp?lang=fi

Näytät olevan tyytyväinen nykyiseen tilanteeseesi, en näe mitään syytä miksi sinun pitäisi palata takaisin Suomeen ellet itse niin halua.

Asun myös tällä hetkellä ulkomailla (EU:n ja Euroopan ulkopuolella), enkä ole törmännyt erityisiin ongelmiin. Ystäviin ja vanhempiin/sisaruksiin tulee pidettyä yhteyttä säännöllisesti, kiitos erilaisten pikaviestimien.

Laitetaan tämä linkki varuiksi, vaikka siinä tuskin on mitään uutta sinulle kun olet jo ulkomailla asustellut. Ehkä jollekin toiselle ketjua lukevalle siitä olisi kuitenkin jotain iloa...
      http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/NET/280208105924HS/$File/kun_muutat_ulkomaille.pdf?OpenElement

• alkup.

Kiitos vastauksestasi! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe