Mustelma ei häviä

mustajalka

En nyt tiedä onko tämä oikea paikka kirjoittaa tätä, en parempaakaan löytänyt. Olen 19-vuotias perusterve tyttö. Ongelmani ei ole suuri/vakava (ainakin toivon niin), mutta asia mietityttää minua. Minulla on ollut sääressä (luun kohdalla pitkittäin) syyskuun lopusta lähtien mustelma. Onnistuin kaatumaan noustessani ylös sängystä ja jalkani liukui lattiaa pitkin. Iho aukesi luun kohdalta oikeassa sääressä ja samaan paikkaa muodostui myös hyvin iso mustelma. Jalka oli kipeä muutaman viikon, mutta parantui sitten. Mustelma lähti haalenemaan mielestäni ihan normaalisti, mutta sääressä on EDELLEEN lähes kymmenen cm:n pituinen ja sentin levyinen haalea mustelma. Se ei ole kipeä, mutta erottuu selvästi.

Olen tapahtuneen jälkeen saanut uudelleen mustelmia ja ne ovat parantuneet ja hävinneet normaalisti. Olen kasvissyöjä, mietin voisiko sillä olla mitään tekemistä asian kanssa (jos en saa jotain tiettyä ravintoainetta). Toisaalta muut mustelmat ovat parantuneet, joten miksi kasvissyönti vaikuttaisi tähän? Jos jollain on edes pientä aavistusta, mikä mua vaivaa, niin olisi kiva kuulla :)

12

31628

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiinnostunut myös

Minulla on vasemman säären etupinnalla mustelman jäänne, jonka huomasin jo viime helmikuussa. Se on hiukan hajanainen vihertävän sävyinen ja kivuton. Kuviosta erottuu kuin kaksi haarautuvaa puunjuurakkomaista rakennetta. Ei kai tässä muu auta kuin kysyä lääkäriltä jos satun muistamaan.
      Elimistöhän purkaa verihyytymiä monimutkaisella systeemillä, johon kuuluu mm maksan erittämä hepariini ja paljon muuta. Minä syön niukasti eläintuotteitakin, mutta en oikein usko korjausmekenismin riippuvan ravinnosta. Voihan olla, että sääri on jotenkin hidas paranemaan.

• Outo juttu

Samantapainen ihmetyksen aihe on meillä ollut jo n. 4 - 5 vuotta. En muista tarkkaan.

Ts. aikuinen tyttäreni sanoi joskus muutama vuosi sitten sivumennen, että hänellä on suuri, kipeä mustelma vasemman säären etupuolella luun kohdalla.

Asia unohtui hetkeksi, koska hänellä on kompasteöemisten vuoksi usein mustelmia, mutta jossain vaiheessa kuitenkin katsoin sitä ja pelästyin.
        Mustelma oli suuri ja mieleeni tuli pinnallinen veritulppa. Tosiasiassa en tiedä mikä se oli, mutta koska se kuitenkin oli jo paranemaan päin ajattelimme, että todennäköisesti se siitä itsestään paranee.

Niinpä se on parantunutkin kivun puolesta, mutta on jäänyt omituisen sinipunertavaksi melko isoksi läiskäksi.

Oikeastaan se on unohtunutkin, koska mitään muutoksia pahempaan ei ole tullut, mutta ei se myöskään ole vaalentunut.
        Tällä viikolla tytär kävi neurokirurgin vastaanotolla ihan muun asian vuoksi ja koska läiskä näytti taas jotenkin tummemmalta, hän näytti sitä lääkärille, joka ei kuitenkaan osannut sanoa mistä se johtuu.
        Sanoi vaan, ettei hän ole koskaan nähnyt, että mustelmasta olisi sellaista jälkeä jäänyt ja ettei hän ole oikea lääkäri arvioimaan mikä se on.
        Ei hän kylläkään osannut sanoa, mikä lääkäri pystyisi siitä jotain sanomaan. Ihotautilääkärin hän kuitenkin mainitsi jonkinlaiseksi vaihtoehdoksi ja ehkä kortisonivoidetta.
        Asia jäi siihen, emmekä nyt tiedä onko syytä mihinkään toimenpiteisiin.
        Teillä kummallekin näyttää nyt jääneen samaan kohtaan luun päälle mustelmasta samantapainen jälki, joten tuli mieleeni, että siinä saattaisi olla kysymys samantapaisesta ilmiöstä.

• Kiinnostunut myös
        Outo juttu kirjoitti:

Samantapainen ihmetyksen aihe on meillä ollut jo n. 4 - 5 vuotta. En muista tarkkaan.

Ts. aikuinen tyttäreni sanoi joskus muutama vuosi sitten sivumennen, että hänellä on suuri, kipeä mustelma vasemman säären etupuolella luun kohdalla.

Asia unohtui hetkeksi, koska hänellä on kompasteöemisten vuoksi usein mustelmia, mutta jossain vaiheessa kuitenkin katsoin sitä ja pelästyin.
        Mustelma oli suuri ja mieleeni tuli pinnallinen veritulppa. Tosiasiassa en tiedä mikä se oli, mutta koska se kuitenkin oli jo paranemaan päin ajattelimme, että todennäköisesti se siitä itsestään paranee.

Niinpä se on parantunutkin kivun puolesta, mutta on jäänyt omituisen sinipunertavaksi melko isoksi läiskäksi.

Oikeastaan se on unohtunutkin, koska mitään muutoksia pahempaan ei ole tullut, mutta ei se myöskään ole vaalentunut.
        Tällä viikolla tytär kävi neurokirurgin vastaanotolla ihan muun asian vuoksi ja koska läiskä näytti taas jotenkin tummemmalta, hän näytti sitä lääkärille, joka ei kuitenkaan osannut sanoa mistä se johtuu.
        Sanoi vaan, ettei hän ole koskaan nähnyt, että mustelmasta olisi sellaista jälkeä jäänyt ja ettei hän ole oikea lääkäri arvioimaan mikä se on.
        Ei hän kylläkään osannut sanoa, mikä lääkäri pystyisi siitä jotain sanomaan. Ihotautilääkärin hän kuitenkin mainitsi jonkinlaiseksi vaihtoehdoksi ja ehkä kortisonivoidetta.
        Asia jäi siihen, emmekä nyt tiedä onko syytä mihinkään toimenpiteisiin.
        Teillä kummallekin näyttää nyt jääneen samaan kohtaan luun päälle mustelmasta samantapainen jälki, joten tuli mieleeni, että siinä saattaisi olla kysymys samantapaisesta ilmiöstä.

Panin hakusanoiksi pitkäaikaiset mustelmat ja löysin mielenkiintoista laskimoiden vajaatoiminnasta. Näyttää olevan jopa yleistä, naisilla yleisempää. Itse olen lievästi ylipainoinen mies.

• Outo juttu
        Kiinnostunut myös kirjoitti:

Panin hakusanoiksi pitkäaikaiset mustelmat ja löysin mielenkiintoista laskimoiden vajaatoiminnasta. Näyttää olevan jopa yleistä, naisilla yleisempää. Itse olen lievästi ylipainoinen mies.

Tulostin kohdan Oulun omahoito jne. Siinä oli heti alussa kohta:

"Jalkojen laskimoiden vajaatoiminnasta kertovat": Ihottuma, pigmenttimuutokset (sopii tyttäreni tapaukseen), ihonalaisen rasvakudoksen kovettuma, laskimotulehdus, johon liittyy suonta tukkeava hyytymä (oli ilm. aluksi), säärihaava.

Ilm. jostain tällaisesta on kysymys. Tyttäreni saa lähetteen neurologian poliklinikalle, jolloin tämä asia kannattaa ottaa esille.
        Kirjoitan, mikäli jotain selventävää ilmenee.

• Kiinnostunut myös

Liitän havaintoni tähän kuin vastauksena itselleni, koska sain mielenkiintoista lisätietoa. Näytin tänään mustelmaani ihotautilääkärille. Hän kysyi käytänkö tai olenko käyttänyt kalaöljyvalmisteita. Olenpa hyvinkin. Tässä siis ollaan. Kuulin lisäksi, että ihotautilääkäreiden asiakaskäynnit ovat lähes kaksinkertaistuneet kalaöljyjen käytön yleistyttyä. Mikä onkaan se vaivojen valikoima, jonka tämä vouhotus on nostanut riesaksemme!

• Teemu Milto
        Outo juttu kirjoitti:

Tulostin kohdan Oulun omahoito jne. Siinä oli heti alussa kohta:

"Jalkojen laskimoiden vajaatoiminnasta kertovat": Ihottuma, pigmenttimuutokset (sopii tyttäreni tapaukseen), ihonalaisen rasvakudoksen kovettuma, laskimotulehdus, johon liittyy suonta tukkeava hyytymä (oli ilm. aluksi), säärihaava.

Ilm. jostain tällaisesta on kysymys. Tyttäreni saa lähetteen neurologian poliklinikalle, jolloin tämä asia kannattaa ottaa esille.
        Kirjoitan, mikäli jotain selventävää ilmenee.

Höpsis. Minun mustelmani oli vamman seurausta. Siitä on vieläkin pieni värijuonne, mutta mustelma hävisi parissa kuukaudessa ;)

• .,

tämä vaihtoehto, varsinkin silloin, kun lääkäri ei tunnista aiheuttajaa!
      ......jatkuu
      ""_|_|_|_|_|_|_|_| 36. Olotila on kuin tulisi flunssasairaaksi, mutta ei sitten tulekaan.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 37. Silmiä särkee ja ne saattavat verestää ja rähmiä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 38. Katse on epätarkka.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 39. Näköhäiriöitä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 40. Korvien kutina.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 41. Ihon kutina, kihelmöinti ja pistely, joka pahenee suihkussa ja löylyssä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 42. Akne.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 43. Mustelmia (muuten selittämättömiä).

• Teemu Milto

Lensin tangon yli 6 päivää sitten ja quadricepsissäni on kaksi mustelmaa, ilmeisesti tangon pään tunkiessa kohdalle. Iho ei ole juurikaan rikki, mutta vammakohdan ympärillä on edelleen punaisia karvatuppeja puolikuun muotoisesti ja 10 cm sen ympärillä imeytyy ja syntyy uudelleen erimuotoinen sinertävä verenvuotoalue. En saanut lihaskipua tuosta tärskystä, mutta nyt tunnen jatkuvaa häilyvää kipua 1/10 voimakkuudella. Kun ottaa pari askelta, mustelma leviää uudestaan. Pitäisiköhän laittaa kylmäkompressia?

• Hexes

Itsellä jo vuoden ollut n. 20cm läpimitaltaan suuri mustelmantapainen läiskä jossa selvästi tummemmat reunat. Väri on kuin hailakka mustelma.kivuton ja siksi en ole hakeutunut lääkäriin. Selvästi kasvanut viimeisen puolen vuoden aikana! Mikä voisiolla?

• Anonyymi

Borrelioosi?

• zahlari

Loukkasin sääreni sählytreeneissä 3kk sitten. Tuloksena läpimitaltaan n.10cm pahannäköinen mustelma, joka parani, mutta tuohon kohtaan jäi kohouma ja muuta ihoa tummempi (mustelman näköinen) alue, joka ajoittain jomottelee. Menin lääkäriin joka määräsi ultraäänitutkimukseen. Ultrassa sanottiin että ei ainakaan ole pahanlaatuinen, ja näyttää ruhjevammalta. Nämä joskus kestävät kauankin ennnekuin täysin paranevat. Apteekista saa ilman reseptiä voiteita jotka edesauttaa mustelmien paranemista, ajattelin kokeilla sellaista.

• CK12

Mulla oli sinipunainen suuri mustelma kauan, melkein 2 vuotta, joka selvisi loppuviimein Borreliaksi, eli kannattaa käydä katsomassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2498
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      117
      1709
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      38
      1448
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      120
      1286
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      164
      1272
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      145
      1236
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      149
      1201
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1175
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1101
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      989
    Aihe