väli etuhampaissa

Minttu16

mun etuhampaiden välissä on rako..vähän niinku Madonnalla. Mitenköhän sen vois korjata? Mulla ei oo tullu vielä viisaudenhampaita, voiskohan tää vaikuttaa?

Nää hampaat huonontaa mun itsetuntoa, ku en voi hymyillä..:`/

41

20127

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks vaan

      Paikka aineella voi täyttää pienet välit tai sitten kalliimpi vaihtoehto on posliiniset "kynnet" tai kuoret.

    • moikkelis!

      Sinun kannattaa harkita todella tarkkaan alatko peittämään hampaittesi väliä paikka aineella tai hammaskuorilla. Jos sinulla on hyvät ja terveet hampaat, mieti asiaa. Itselläni on ollut etuhampaitten välissä aina rako, jota nuoruudessani suorastaan inhosin. Nyt se on erilaisten hammasoperaatioiden ym. juttujen takia vielä suurentunut.
      Tarkkaile vaikka tv:stä kuinka monilla ihmisillä on samainen väli etuhampaissa. Ole rohkeasti oma itsesi. MInä hyväksyin asian ja olen päättänyt olla oma itseni, vaikka minulle tarjottiin mahdollisuutta peittää väli jollakin konstilla, pääasia on, että hampaat pysyy suussa.
      Erilaisista kuorista ja paikoista voi tulla ajan mittaan vain lisäongelmia. Tietenkin jokainen tekee omat ratkaisunsa, mutta toivon, että harkitset asiaa tarkasti ennen päätöstäsi. Hymyile rohkeasti! Hyvää kevättä!

      • marilyn

        tää voi kuulostaa aika sairaalt..mut kumminki : )
        elikkäs oon koko ikäni kärsiny isosta hammasvälistä etuhampaissa..ja kysyn h-lääkäril et miten voisin saada hampaat yhteen..vastaus oli et tuskin millään paitsi jos hampaiden välis oleva jänne katkaistaa..no kotikonstein sit koitin : )(en oo kyl katunut tippaakaan!)
        elikkäs sidoin vahvan langan molempien etuhampaiden ympäri ja vedin niin et sattu niin maan perke..ja sit tuli verta..2 päivää oli kipee,ja sit parantu : ) ja nyt oon tyytyväinen hampaisiin : ) en kyl suosittele kotikonsteja..no mut tää oli mun tarina : )


      • MPee
        marilyn kirjoitti:

        tää voi kuulostaa aika sairaalt..mut kumminki : )
        elikkäs oon koko ikäni kärsiny isosta hammasvälistä etuhampaissa..ja kysyn h-lääkäril et miten voisin saada hampaat yhteen..vastaus oli et tuskin millään paitsi jos hampaiden välis oleva jänne katkaistaa..no kotikonstein sit koitin : )(en oo kyl katunut tippaakaan!)
        elikkäs sidoin vahvan langan molempien etuhampaiden ympäri ja vedin niin et sattu niin maan perke..ja sit tuli verta..2 päivää oli kipee,ja sit parantu : ) ja nyt oon tyytyväinen hampaisiin : ) en kyl suosittele kotikonsteja..no mut tää oli mun tarina : )

        Älkää ikinä tehkö mitään näin typerää!


      • marilyn
        MPee kirjoitti:

        Älkää ikinä tehkö mitään näin typerää!

        mut mä kokeilin enkä kadu : ) mut mä en haluu et muut tekee!! mut mä vihasin hampaitani niin paljon et oli pakko! mua haukuttuun kaikiks eläimiks jolla on isot etuhampaat! ei ollu kivaa : ( toivon että ymmärrätte.


      • Anonyymi

        Tässä ketjussa pääosin kerrotaan, kuinka hammasrako on söpö ja persoonallisen näköinen, ainoastaan hyvä asia. Joku voi kuitenkin olla ihan aidosti ahdistunut hampaidensa ulkonäöstä ja haluta siitä pikimmiten eroon! Itsekin suunnittelen oikomishoito ja, eivät nuo hampaiden levennykset oikein houkuta. Mielestäni hammasrako on kovin epäammatillisen näköinen, en halua näyttää söpöltä


      • Anonyymi

        Juuri niin! Minulla on hampaiden välissä rako ja inhoan sitä m


    • Ulkosuomalainen

      Tanskalaisilla ja saksalaisilla on monilla rako yläetuhampaiden välissä. Se on perinnöllistä. Suomalaisilla ei kai ole sitä niin paljon. Siksi se voi häiritä.

      • Minttu16

        miksi sitte juuri minulle on tämä väli pitäny tulla..:(
        Ehkä mun täytyy oppia elämään sen kanssa ja hymyillä kaikesta huolimatta..:D
        Kiitti vastauksista tosi paljon! *kiitos*


      • fani
        Minttu16 kirjoitti:

        miksi sitte juuri minulle on tämä väli pitäny tulla..:(
        Ehkä mun täytyy oppia elämään sen kanssa ja hymyillä kaikesta huolimatta..:D
        Kiitti vastauksista tosi paljon! *kiitos*

        Höh, minusta sellainen Madonna-hammasrako on vain persoonallinen ja kivan näköinen. Yhdellä kaverillani on, sekin aina nolostelee sitä, minusta se rako on vain hieno!


    • turhautunut

      hammasvälistä. Sen jälkeen etuhampaat lähenivät toisiaan kumirengasta pitämällä, mutta myöhemmin nenän ja ylähuulen välille ilmestyi vaakasuora poimu, jota ei suvussani muilla ole.
      Ei ole kovin kaunis.

      • hihhiii

        niin et sattuiko tuo leikkauttaminen? ja leikkautit ihan hammaslääkärillä sen? kyll varmaan puudutettiin ennen sitä?


    • aurora

      Minullakin on hyvin leveä rako etuhampaiden välissä ja olen aina hävenny sitä. Vasta nyt pikku hiljaa olen alkanut hyväksymään sen osana persoonallisuuttaani.. ja uskallan jo hymyillä. Monet ovat sanoneet minulle että rako sopii minulle ja ettei missään nimessä kannata sitä hävetä. Miksi kaikkien tulisi näyttää samanlaisilta täydellisine hammasriveineen?? En ymmärrä. Joidenkin mielestä rako on seksikäs. Opettele hyväksymään se ja ole ylpeä pienestä persoonallisesta yksityiskohdastasi.

      • Minttu16

        nii..mutta ku kaikilla julkkiksilla ja kavereillaki on täydelliset jenkki-smilet..kai se on vaan hyväksyttävä..joskus..mä uskon että meen kyllä aikusena johonki oikomishoitoon..ärsyttää ku mulle ei laitettu pentuna hammasrautoja. Tietääkö kukaan että onko niillä ylä-leuassa olevilla viisaudenhampailla mitään vaikutusta etuhampaisiin..hammaslääkäri sano että ne aiheuttaa jonkulaisen paineen ja hampaat vois mennä kiinni.

        onhan se vähän niin että ihmiset muodostaa omista vioista ite suurempia ku mitä ne oikeastaan ees on..ei sille vaan voi mitään.:(


    • .. :(

      hei kuule! mä kärsin ihan samasta asiasta et mulla on etuhampaiden välissä sellanen rako! mua aina nolostuttaa se enkä kehtaa hymyillä paitsi parhaan kaverini seurassa. hymyilen yleensä aina käsi suud edessä ja olen miettinyt miten saataisiin välini korjattua mutta ongelma on että pelkään hammaslääkäreitä ... en halua mitään rautoja tai muita.. olen miettinyt että jos sen saisi jollain muulla tavalla yhteen? olisikohan jotain täytettä mitä voisi laittaa väliin? hmmm.. ps. mä oon itkeny hampaitani kun katselen muiden ihania hampaita. mä oon aina halunnu ton raon pois.

    • ffiinu

      musta se rako on söpön näköne. iha oikeest. :) mut tää ei varmaan auta jos ite ei tykkää siitä raosta

      • Donna_Kuu

        Mulla oli rako etuhampaiden välissä ja monta kartoin nuorempana sosiaalisia tilanteita sen takia.
        10 vuotta sitten hankin estetiikkaankin perehtyneellä hammaslääkärillä laminaatit kahden etuhampaan päälle. Todella upea tulos. Toiset hammaslääkäritkään eivät ole huomanneet, että hampaat eivät ole omat.
        Suosittelen lämpimästi. Kannattaa vaan mennä hyvälle ja erikoistuneelle yksityishammaslääkärille, ei millekään tk-lääkärille. Homma ei edes ollut kovin kalliskaan. Mitä sitä turhaan kärsimään, jos joku asia ulkonäössä vaivaa. Hyväksyä voi sellaiset jutut, joita ei voi muttaa.


      • apuaminulle
        Donna_Kuu kirjoitti:

        Mulla oli rako etuhampaiden välissä ja monta kartoin nuorempana sosiaalisia tilanteita sen takia.
        10 vuotta sitten hankin estetiikkaankin perehtyneellä hammaslääkärillä laminaatit kahden etuhampaan päälle. Todella upea tulos. Toiset hammaslääkäritkään eivät ole huomanneet, että hampaat eivät ole omat.
        Suosittelen lämpimästi. Kannattaa vaan mennä hyvälle ja erikoistuneelle yksityishammaslääkärille, ei millekään tk-lääkärille. Homma ei edes ollut kovin kalliskaan. Mitä sitä turhaan kärsimään, jos joku asia ulkonäössä vaivaa. Hyväksyä voi sellaiset jutut, joita ei voi muttaa.

        Vau :D tietääkö kukaan, että voiko noita laminaatteja asentaa jo 13-vuotiaana?

        Itselläni sama ongelma! Rako ei sovi persoonaani, eikä kasvoihini, se oikeastaan vie kaiken huomion. En ole voinut hymyillä leveästi vuosiin, en edes puhua, jos olen esim. koulun pihalla tai ruokalassa. Kun ystäväni kysyy minulta jotain, en välttämättä vastaa hänelle, jos lähistöllä on muita nuoria. Ihmiset näkevät ensin hampaani, sitten vasta itse tytön niiden takana!


      • the_road
        apuaminulle kirjoitti:

        Vau :D tietääkö kukaan, että voiko noita laminaatteja asentaa jo 13-vuotiaana?

        Itselläni sama ongelma! Rako ei sovi persoonaani, eikä kasvoihini, se oikeastaan vie kaiken huomion. En ole voinut hymyillä leveästi vuosiin, en edes puhua, jos olen esim. koulun pihalla tai ruokalassa. Kun ystäväni kysyy minulta jotain, en välttämättä vastaa hänelle, jos lähistöllä on muita nuoria. Ihmiset näkevät ensin hampaani, sitten vasta itse tytön niiden takana!

        " tietääkö kukaan, että voiko noita laminaatteja asentaa jo 13-vuotiaana? "

        Ikävä todeta, mutta EI missään nimessä tuossa iässä mitään laminaatteja voi laittaa.


    • guo

      Minullakin oli itseäni häiritsevä rako hampaiden välissä, ja yksityinen lääkäri sai minut ylipuhuttua paikkaamaan välin.

      Sain kauniin hymyn, lopputulos oli todella luonnollinen eikä paikkausta edes huomaa. Huonona puolena totesin jälkikäteen olevan sen, että paikka kestää aina max. 5-6 vuotta kerrallaan. Nykyinen paikkani on kestänyt nyt melkein 4 vuotta.

      Olen nyt asennoitunut niin, että joudun käymään hammaslääkärissä aina n.3 vuoden välein paikan takia, mutta ehkä se ei ole niin iso uhraus kun ei laittaminen satukaan.

      • jeoa23

        Sinä joka laittoi langan hampaisiin ja veti irtii ,niin kuinka vanha olit silloin olisi kiva vaan tietää ,vaikka en kyllä sellasta tekis :) Olen 13 vuotias ja minulla on isot etuhampaat ja rako niiden välissä ,enkä tykkää siitä ollenkaan :( Sen kanssa pitänee kuitenkin elää ,vaikka ajattelin jonkusen vuodenpäästä mennä korjaamaan ongelmani. Tiettäkö joku kertoa esim etuhampaiden pienentämisen hinnoista ja muusta?
        Tämä menee vähän toiseen asiaan ,mutta oon kuullu ,että isoja etuhampaita voisi itse viilata esim kynsiviilalla?? Vähän hulluu ,mutta kaipa mahdollista. Sivuvaikutuksia huomioimatta :P
        Toivottavasti joku vastaa näihin juttuihin ja silleen. HYvää koulujen alkua! :)


      • yhtään hammasta
        jeoa23 kirjoitti:

        Sinä joka laittoi langan hampaisiin ja veti irtii ,niin kuinka vanha olit silloin olisi kiva vaan tietää ,vaikka en kyllä sellasta tekis :) Olen 13 vuotias ja minulla on isot etuhampaat ja rako niiden välissä ,enkä tykkää siitä ollenkaan :( Sen kanssa pitänee kuitenkin elää ,vaikka ajattelin jonkusen vuodenpäästä mennä korjaamaan ongelmani. Tiettäkö joku kertoa esim etuhampaiden pienentämisen hinnoista ja muusta?
        Tämä menee vähän toiseen asiaan ,mutta oon kuullu ,että isoja etuhampaita voisi itse viilata esim kynsiviilalla?? Vähän hulluu ,mutta kaipa mahdollista. Sivuvaikutuksia huomioimatta :P
        Toivottavasti joku vastaa näihin juttuihin ja silleen. HYvää koulujen alkua! :)

        hammaslääkäri muotoilee hampaat, voit saada korjaamatonta vahinkoa aikaiseksi, kiillevaurioita, vihlontaa ja mitä kaikkea.Jos ajattelit säästää tässä tekemällä itse niin on varmasti vihoviimeinen paikka tehdä niin, saatat säästää sata euroa ja saat aikaiseksi muutaman tonnin vahingon.


    • :)))

      Moikka, mulla on itselläni hammasrako, jota olen oikeastaan aina hävennyt. Nykyään en enää kiinnitä siihen huomiota niin paljoa, mutta aina sitä haaveilisi suorasta hymystä. Tää on ihan sama juttu kun ihmiset kehuu ja sanoo rakoa söpöksi ja persoonalliseksi, kuin se kun esim. jollain on kauniit luonnostaan punaiset hiukset ja muut kehuvat niitä, vaikka hän itse häpeää niitä ja värjää muun värisiksi! Ihmiset tarttuvat jokaiseen pikku virheeseen mitä kehostaan löytävät.. Itse olen aivan samanlainen ja nyt kuukauden päästä olevalla h-lääkärikäynnillä aion ottaa raon kunnolla puheeksi ja pyytää vinkkejä sen poistamiseksi! :)

      • persoonallisuus roks

        Sellainen rako on oikeasti persoonallinen ja kiva, joten turhaan korjaatte sen. Täydellinen pepsodent-hymy on tylsä


    • =D

      Moi, olen 13 ja mul on iso rako hampaissa. Häpeän sitä niin paljon, että en voi hymyillä/nauraa. Kaverini äitikin luuli, että minulla on joku vamma suussa... Vuoden sisällä olen ruvennut puhumaan vähemmän ja vähemmän. Sitä vanhemmaksi tulen sitä vähemmän puhun. En uskalla sanoa edes moikka jollekin tutulle kun lähden. Löytyisikö halpaa ja turvallista keinoa?

    • the_road

      Moi,
      vähän paha sitä rakoa on mennä vielä tuossa vaiheessa täyttämään. Voi tulla ongelmia, kun kasvu on vielä kesken ja purentakin muuttuu vielä (toki purenta muuttuu kaikenikäisillä koko ajan hitaasti, mutta tuossa iässä vielä nopeammin).

    • 66666666

      Ihmiset eivät kiinnitä johonkin toisen ihmisen hammasrakoon ollenkaan niin paljon huomiota kuin raon omistaja luulee.

      Mutta jos se nyt niin haittaa, niin eikö hammasraudat auta? Tiedän erään jolla ne oli yli 40-vuotiaana, ja hyvin meni.

    • happygirl=)12!

      Mä oon 12-vuotias ja hävennyt myös mun hammasrakoani. Olen selaillut googlen läpi ja yrittänyt etsiä keinoja sen poistamiseksi, mutten ole koskaan viitsinyt puhua sen poistamisesta kenenkään kanssa, yli päätään puhua hampaista, koska omani ovat niin rumat. Nyt kuitenkin kävin vasta hammaslääkärillä, ja ne kysy häiritseekö mua itseä toi ylähampaitten asento mitenkään. Mä sitten otin ne raudat ja odotan innolla että saan ne ja saan hampaat joilla viitsii hymyillä! En ole vielä saanut mutta kesällä saan ja saan ne pois jo syksyllä:)

    • pöööö

      itse kävin hammaslääkärilla etuhampaiden ison raon takia.. 2 tonnii sano hinnaks jos laittaa läpinäkyvät raudat ja 1-1,5 vuotta joutuis pitämään. tollasii rahoi ei mulla ainakaan oo, joten saa nyt nähdä miten tässä käy.. kovasti toi rako haittaa ja itsetuntoo alentanu, ei tässä muu auta ku repii rahat jostain kasaan tai elää loppuelämä nolona raon kanssa!

      • minä vaan

        mulla on kans n 3mm rako hampaidenvälissä ja haluisin sen pois se on häirinny mua aina häpeen sitä mut en uskalla puhuu kellekkään ja oon jo 16 joten hammaslääkäri ajatkin pitäs varmaan tilata ite enkä tiiä mistä. tiiäyyeks voisko hampaiden väliin laittaa sellasen pienen kumirenksukan et auttasko ja voisko kokeilla ihan turvallisesti haluun raon tosiaankin poi kiitos jos joku viitsii vastata


    • help meeee

      Mulla pitäis leikata se jänne ja ehkä laittaa raudat ylähampaisiin että sais sen välin umpeen. Kunnallisella hammaslääkärillä sanovat ettei sitä tehä vaan kauneussyistä.
      Mitä haittaa raosta voi olla?Tietty jos sanoo että siihen jää ruoka kii tai jotain...
      Jos ne sit tekis sen operaation :))

    • tää toimi

      itse kokeilin itse omatoimisesyo sellasta et laitoin semmosen pienen kumirenksukan millasii tulee jostain kindermunista ja laitoin sen etuhampaiden ympärille pidin pari viikko ja rako on poissa kivuton ja halpa keino :D

    • Rakohmmas

      Miten saisin raon kotikonstein pois? Mistäköhän saisi jonkun kumilenksun tai vastaavan jolla voisi yrittää pienentää rakoa edes vähäsen?

    • Lz90aöq99e7271

      Oon 12 vuotias ja oon hyvin puhelias ja nii mulla on kauhee väli siinä suun edes ja häpeän sitä! Kaikki jotka täällä sanoo että se ei ole paha ja hampaat suorassa nii kokeilpaaka millaiselta tuntuu et voi hymyillä nauraa tai puhua vain kavereiden kanssa voi puhua!

    • hammasraonomistaja

      Mun etuhampaiden väliin mahtuu coctailtikku jos tiiätte mitä tarkotan. Mun hampaat ei oo mitkää valkosimmat eikä muutenkaa hirveen kauniit. Jos sellaset ois ni ei se rako hirveesti haittais, mutta kun ei oo. Haluisin hymyillä koulukuvassa sillee et hampaat näkyy, mut en voi koska se hirveeltä. Haluisin tietää miten sen raon saa pois. Oon siis 13v.

    • onneksolivakuutukset

      Mullakin oli rako yläetuhampaiden välissä, eipä ole enää. Muutama vuos sitten sain poliisin etälamauttimesta ja kaaduin juoksusta asfalttiin. Molemmat etuhampaat lohkes puoliks. Toinen hammas on nykyään posliinia, toinen jotain muuta osittain. Että jotain hyötyä oli kait tostakin tapauksesta.

    • Anonyymi

      itelläki on ainakin noin 0,3cm levee hammasväli ja suorastaan inhoan sitä ja se häiritsee esim syömisessä ja haluaisin sen kovasti pois joten saako sen jollain raudoilla tai hammaslääkärissä pois?

    • Anonyymi

      sama mulla :( voikohan joku auttaa

    • Anonyymi

      Itselläkin on myös rako. Kauheaa miten pitää peittää suuta. Haluaisin raon pois

    • Anonyymi

      Saankohan minä hammasraudat kun minulla on kaikkien hampaiden välit niin isot että kieleni mahtuu siitä välistä

    • Anonyymi

      Totta mulla sama homma ja pitää hymyillä suu kii

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe