ikäero ystävyyssuhteessa?

...

Oon tässä vaan miettiny tollasta asiaa? Mitä mieltä te ootte siitä?

Itelläni on muutama ystävä jotka on itteeni ehkä 12 vuotta vanhempia. Ja tuntuu että en oikein edes tule itteni ikästen kanssa niin hyvin toimeen tai se tuntuu jotenki tosi ahdistavalta... Oon ruvennu vaan miettii sitä et oonko ihan epänormaali? Tuntuu et kaikki muut on iha tyytväisiä oman ikäseen seuraan mut mua ei oikeesti huvittais yhtään olla saman ikästen kanssa..

Kertokaa oma mielipide! (mielellää iha asiallista kommenttii...)

94

12033

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Parhaat ystäväni ovat minua n. 20 vuotta vanhempia. Jotenkin vaan aina ajaudun mm. harrastusten kautta itseäni vanhempaan seuraan. Muuan mummeli, joka ikänsä puolesta voisi olla vaikka isoäitini, on tosi ihana ystävä! Ei ne ikävuodet ratkaise, samanlainen arvomaailma on kai tärkeintä ystävyydessä.

• 40something

Entäs sitten, jos kyseessä on 16-vuotias tyttö ja 36-vuotias mies. Onnittelen, jos periaatteesi pitää silloinkin, kun se mayhdollisesti kääntyy itseäsi vastaan. Aika harvalla ihmisellä on tässä asiassa selkärankaa. Keskiikäiset ihmiset vollottavat, kun syrjäytyvät ikänsä takia työmarkkinoilta, mutta sitten kun nelikymppinen mies kulkee parikymppinen kainalossaan, niin ne samat ihmiset ovat tuomitsemassa ja leimaamassa.

Tässä ei ole mitään puolitietä. Joko on ikärasisti tai ei. Väittää jotain muuta on vähän kuin sanoisi, että olen korkeita veroja vastaan niin kauan kuin kyse on omasta palkastani, mutta muille korkeat verot kyllä sopivat.

Rasismi on aina yhtä kipeää, on sitten kyseessä ihonväri, uskonto tai ikä. EU:n direktiivissä syrjintää vastaan nämä kolme kulkevat rinnan, samoin kuin suomalaisessa yhdenvertaisuuslaissa. Todellisuudessa ihmiset ovat tekopyhiä.

Sellainen, joka menee ystävyyden väliin, ei voi kutsua itseään hyväksi ihmiseksi.

• 40something kirjoitti:

Entäs sitten, jos kyseessä on 16-vuotias tyttö ja 36-vuotias mies. Onnittelen, jos periaatteesi pitää silloinkin, kun se mayhdollisesti kääntyy itseäsi vastaan. Aika harvalla ihmisellä on tässä asiassa selkärankaa. Keskiikäiset ihmiset vollottavat, kun syrjäytyvät ikänsä takia työmarkkinoilta, mutta sitten kun nelikymppinen mies kulkee parikymppinen kainalossaan, niin ne samat ihmiset ovat tuomitsemassa ja leimaamassa.

Tässä ei ole mitään puolitietä. Joko on ikärasisti tai ei. Väittää jotain muuta on vähän kuin sanoisi, että olen korkeita veroja vastaan niin kauan kuin kyse on omasta palkastani, mutta muille korkeat verot kyllä sopivat.

Rasismi on aina yhtä kipeää, on sitten kyseessä ihonväri, uskonto tai ikä. EU:n direktiivissä syrjintää vastaan nämä kolme kulkevat rinnan, samoin kuin suomalaisessa yhdenvertaisuuslaissa. Todellisuudessa ihmiset ovat tekopyhiä.

Sellainen, joka menee ystävyyden väliin, ei voi kutsua itseään hyväksi ihmiseksi.

jos kulkee usein vastakkaisen sukupuolen kanssa kavereina, tulkitaan se seurusteluksi.

Minun kohdalla sattui nuoruudessa, kun liikuin paljon siskoni kanssa. Muutama puolituttu uskoi siskoni olevan avopuolisoni.
        Ja vastaavasti muutama luuli avopuolisoani siskokseni.

• Mari Espoosta
        runontaja kirjoitti:

jos kulkee usein vastakkaisen sukupuolen kanssa kavereina, tulkitaan se seurusteluksi.

Minun kohdalla sattui nuoruudessa, kun liikuin paljon siskoni kanssa. Muutama puolituttu uskoi siskoni olevan avopuolisoni.

..insestinen? Siis harrastitteko seksiä? Moni tyttö nai veljensä kanssa eikä siinä mitään. Ympäristö tosin tuomitsee ja laki. Kaksinaismoralistista, seksi on seksiä ja tekee hyvää!

• line16
        40something kirjoitti:

Neljännessä lauseessanne "Keskiikäiset..." on yhdyssanan saman vokaalin väliviivan puuttumisen ohella käsittämätön rinnastus; seurustelusuhteet eri ikäisiin ja työmarkkinoilta iän vuoksi syrjäytyminen ei liittyne mitenkään toisiinsa ja en usko että samat ihmiset tuomitsevat molemmat ryhmät ! ( vai... ) ~];>)

• Mari Espoosta kirjoitti:

..insestinen? Siis harrastitteko seksiä? Moni tyttö nai veljensä kanssa eikä siinä mitään. Ympäristö tosin tuomitsee ja laki. Kaksinaismoralistista, seksi on seksiä ja tekee hyvää!

asuin avovaimon kanssa yhdessä.
        Systerin kanssa käytiin ravintolassa aina niin pitkään, kunnes avokki täytti 20 (minun ja avokin ikäero 2,5 v) ja käytiin sen jälkeen kolmistaan ravintolassa.

• haloooo
        40something kirjoitti:

nythän oli kyse ystävyydestä,,, kai ystävät saa yhdessä kulkea se toisten ongelma jos sellaista eivät ymmärrä

• jajojox
        runontaja kirjoitti:

haha joopa joo! http://www.fatalfailblog.com/ hehhe

• 17+18

• höplä

• hmm......
        40something kirjoitti:

Tässähän oli kuitenkin kyse ystävyydestä, ei seurustelusta.

• en ota kantaa
        Mari Espoosta kirjoitti:

Siis eihän ole pakko vastata, mutta oletko uskovainen?
        Nimitääin muiistan vaan kun joskus oli jossain keskustelu uskonnosta ja siellä mainittiin että "jumala" loi kaksi ihmistä, että terveisiä teille sukulaiset!

• Anonyymi
        runontaja kirjoitti:

Tuo 36m ja 16n ei kyllä ole normaali. Ei missään iässä tuollainen ikäero ole normaali. Itse ole 51v ja jos nyt tulisi juttu 25v naiseen niinHALOO!

• meeaa

Teininä ollessani ystäväni oli miltei 20 v vanhempi. Pääasiassa ystävät reilusti iäkkäämpiä. Miesystäväni 16v vanhempi. Hyvin kyllä viihdyn oman ikäisteni kanssa, mutta reilusti nuorempien kanssa on jotenkin "liian aikuismainen olo". Olen kuin vanhemman roolissa...

• pekekek

Tuli just mieleen vaan et kirjoittaja on todnäk 15-16v tyttö ja "ystävät" miehiä.

• SEN PITÄÄ
        pekekek kirjoitti:

Tuli just mieleen vaan et kirjoittaja on todnäk 15-16v tyttö ja "ystävät" miehiä.

ollakin. >Eihän koko touhussa muuten olisi mitään iloa.

• a

Minulla on lapsuudesta saakka ollut pääasiassa itseäni vanhempia ystäviä. En ole kokenut siinä minkäänlaista
      ongelmaa. Toisten ihmisten kanssa kemiat vain kohtaavat ja minulla ne ovat kohdanneet itseäni vanhempien ihmisten kanssa. Paras ystäväni on minua 8 vuotta vanhempi eikä se ole meille kummallekaan mikään ongelma.

Voisin kuvitella että olet itse vielä melko nuori ihminen, ajattele vanhemmat ystävät rikkautena. Sinun ei tarvitse tehdä kaikkia samoja mokia kuin ystäväsi. Nauti elämästä ja ole tyytyväinen että elämässäsi on hyviä tyyppejä, joiden kanssa sinun on mukava, turvallinen ja hauska viettää aikaasi!
      Tärkeää on vaan tunnistaa ne ihmiset jotka haluavat olla rehellisesti ystäviäsi, eikä taustalla ole muita mielenkiintoja.

• aloittaja...

Nii ihan vielä selvennykseks et oon tyttö ja ystävillä tarkoitan tässä tapauksessa lähinnä ihan vaan tyttöjä...

• ei periaatteessa iällä ole mitään merkitystä ystävyyden kanssa.

Merkitystä on, hyväksyykö ystäväksi itseään huomattavasti vanhemman/nuoremman naisen/miehen.

• Ikäisensä ystävä
        runontaja kirjoitti:

ei periaatteessa iällä ole mitään merkitystä ystävyyden kanssa.

Merkitystä on, hyväksyykö ystäväksi itseään huomattavasti vanhemman/nuoremman naisen/miehen.

Jos toinen joka on kauan cahttaillut ja tavannutkin muutaman kerran. Siis ikäero 3 vuotta, mutta ?
        En oikein ymmärrä miksi hän hakee nuoria treffikaverikseen ikähaarukka 25-60 v vaikka itse yli 60 v ja
        olen hänen kanssaan samaa ikää vain tuo pieni ikäero. Olen myös nuorekas iästäni huolimatta.
        En jaksa oikein ymmärtää tuota ja luottamuspula ilmeinen. Mikä mahtaa mättää asiassa. Kertokaapa.
        Silti hän haluaa jatkaa ystävyyttä. Miksi. Selvää vastausta ei saa siihen.
        Mieleeni tulee jopa joku pervo !

• Ikäisensä ystävä
        Ikäisensä ystävä kirjoitti:

Jos toinen joka on kauan cahttaillut ja tavannutkin muutaman kerran. Siis ikäero 3 vuotta, mutta ?
        En oikein ymmärrä miksi hän hakee nuoria treffikaverikseen ikähaarukka 25-60 v vaikka itse yli 60 v ja
        olen hänen kanssaan samaa ikää vain tuo pieni ikäero. Olen myös nuorekas iästäni huolimatta.
        En jaksa oikein ymmärtää tuota ja luottamuspula ilmeinen. Mikä mahtaa mättää asiassa. Kertokaapa.

Jatkan vielä. Siis olemme chattaileet melkein 5 vuotta ainakin. Haluan ystäviä, mutta miksi asia minua vaivaa. En voi oikein luottaa koska selviä vastuksia en saa. Kannattaako jatkaa ns. ystävyyttä näissä merkeissä. Mielipiteitä ja kommentteja haluan. En silti mitään haukkumista "tyhmäksi" sitä en ole.
        Vastailkaa !

• Eri ikäiset & saman

Ei ehkä pervo, mutta hakee raukka menetettyä nuoruuttaan takaisin. Eikä ikinä saa sitä enää takaisin, vaikka menisi naimisiin itseään 40 vuotta nuoremman kanssa :).

En saanut selvää oliko kirjoittaja mies vai nainen? Yleensä ne on miehiä, jotka etsii itselleen "lapsenlasta", eli parikymppistä ja itse on 60v. JOTAIN VIKAA SELLAISISSA MIEHISSÄ ON.

En itse huolisi sellaista, vaikka maksettaisiin. Olen 63v., ja saan usein viestejä kolmekymppisiltä miehiltä, jotka haluaisivat suhdetta kanssani. Minä EN halua. Haluan ikäiseni, jotta olemme suunnilleen samalla aaltopituudella kaikessa.

Kaverina saa olla minkä ikäinen vaan. Se ei haittaa, jos on yhteistä keskusteltavaa ja samat asiat kiinnostaa. Esim. vaikka kirppareilla "nuuskiminen" :)

• Ikäisensä ystävä kirjoitti:

vikaa, jos ystävien ikäero on 30 v.

Vastaavasti jos tietoisesti hakee treffiseuraa 30 v. nuoremmasta/vanhemmasta mietityttää.

Muistetaan kuitenkin, että keskustellaan ystävyydestä ei treffeistä/deittailusta.
        Treffit/deittaus mielestäni tarkoittaa aivan eri asiaa, mitä ystävyys.

Ystävyys kun voi olla yhdessä menemisen ohella kuuntelemista, olkapäänä oloa, mielipiteiden vaihtoa, yhteinen harrastus.

Deittailu/treffit vastaavasti tarkoittaa vakavamman seuran hakemista.

Mikäli taas tarkoitit, että tietoisesti hakee huomattavasti itseään vanhempaa/nuorempaa ystäväseuraa, voi sen takana olla jotain muuta.
        Minusta ystävyys tulee luonnostaan. Ilman hakemista.

Myös sen ymmärrän, kun muuttaa uudelle paikkakunnalle, yritetään nopeuttaa ystävien löytymistä.
        Eikä siinä mitään vikaa ole.

• Eri ikäiset & saman kirjoitti:

Ei ehkä pervo, mutta hakee raukka menetettyä nuoruuttaan takaisin. Eikä ikinä saa sitä enää takaisin, vaikka menisi naimisiin itseään 40 vuotta nuoremman kanssa :).

En saanut selvää oliko kirjoittaja mies vai nainen? Yleensä ne on miehiä, jotka etsii itselleen "lapsenlasta", eli parikymppistä ja itse on 60v. JOTAIN VIKAA SELLAISISSA MIEHISSÄ ON.

En itse huolisi sellaista, vaikka maksettaisiin. Olen 63v., ja saan usein viestejä kolmekymppisiltä miehiltä, jotka haluaisivat suhdetta kanssani. Minä EN halua. Haluan ikäiseni, jotta olemme suunnilleen samalla aaltopituudella kaikessa.

Kaverina saa olla minkä ikäinen vaan. Se ei haittaa, jos on yhteistä keskusteltavaa ja samat asiat kiinnostaa. Esim. vaikka kirppareilla "nuuskiminen" :)

nyt mahtaa olla kyse?

• Ikäisensä ystävä
        Eri ikäiset & saman kirjoitti:

Olen nainen.

• Outoa on
        runontaja kirjoitti:

vikaa, jos ystävien ikäero on 30 v.

Vastaavasti jos tietoisesti hakee treffiseuraa 30 v. nuoremmasta/vanhemmasta mietityttää.

Muistetaan kuitenkin, että keskustellaan ystävyydestä ei treffeistä/deittailusta.
        Treffit/deittaus mielestäni tarkoittaa aivan eri asiaa, mitä ystävyys.

Ystävyys kun voi olla yhdessä menemisen ohella kuuntelemista, olkapäänä oloa, mielipiteiden vaihtoa, yhteinen harrastus.

Deittailu/treffit vastaavasti tarkoittaa vakavamman seuran hakemista.

Mikäli taas tarkoitit, että tietoisesti hakee huomattavasti itseään vanhempaa/nuorempaa ystäväseuraa, voi sen takana olla jotain muuta.
        Minusta ystävyys tulee luonnostaan. Ilman hakemista.

Myös sen ymmärrän, kun muuttaa uudelle paikkakunnalle, yritetään nopeuttaa ystävien löytymistä.
        Eikä siinä mitään vikaa ole.

Outoa kyllä on mielestäni kun hakee treffeillä lähes lapsenlapsensa ikäistä seuraa. Se siitä.

• Outoa on kirjoitti:

Outoa kyllä on mielestäni kun hakee treffeillä lähes lapsenlapsensa ikäistä seuraa. Se siitä.

seuranhaun ja ystävyyden keskenään?

Ketjussa puhutaan ystävien ikäerosta!

Ketjussa siis ei keskustella seurustelukumppanien ikäerosta

• Outoa on
        runontaja kirjoitti:

seuranhaun ja ystävyyden keskenään?

Ketjussa puhutaan ystävien ikäerosta!

Ketjussa siis ei keskustella seurustelukumppanien ikäerosta

En sekoita, mutta treffeillä haetaan juuri seuraa, ystävää, mahdollista aviopuolisoa.
        Siis YSTÄVÄÄKIN haetaan siellä. Noin selvennykseksi. Normaalisti hakevat lähellä omaa ikäänsä
        eikä noin suurella ikäerolla olevia.

• Outoa on

Jatkan vielä. Siis olemme chattaileet melkein 5 vuotta ainakin. Haluan ystäviä, mutta miksi asia minua vaivaa. En voi oikein luottaa koska selviä vastuksia en saa. Kannattaako jatkaa ns. ystävyyttä näissä merkeissä. Mielipiteitä ja kommentteja haluan. En silti mitään haukkumista "tyhmäksi" sitä en ole.
        Vastailkaa !

Tulee 38 vuotta. Se on mielestäni paljon. Aivan älytöntä ja miksi ?

• Outoa on kirjoitti:

En sekoita, mutta treffeillä haetaan juuri seuraa, ystävää, mahdollista aviopuolisoa.
        Siis YSTÄVÄÄKIN haetaan siellä. Noin selvennykseksi. Normaalisti hakevat lähellä omaa ikäänsä
        eikä noin suurella ikäerolla olevia.

seuranhakuna jo ennen lunttausta http://fi.wikipedia.org/wiki/Treffit

Mutta jokainen saa tulkita miten haluaa.

Mikäli tarkoitat Suomi24/treffit ja löytyy vaihtoehto "etsitään ystävää".
        Jos samassa haussa etsitään sekä vakavaa seuraa, että ystävää. Voisi hakija miettiä hetken, mitä haluaa.

Muistaakseni kirjoitin aikaisemmin, mikäli ihminen hakee itseään huomattavasti itseään nuoremman seuraa, voi epäillä onko hakijalla ketunhäntä kainalossa.

Vastaavsti kun vanhempi henkilö hakee itseään huomattavasti nuoremman henkilön seuraa, hän alitajuisesti haluaa kieltää ruumiinsa rappeutumisen.

Hmm, mitähän pitäisi ajatella Ilkka Kanervasta, joka lähettelee puutarhatekstareita puolta nuoremmille neitosille?
        Tai neitosista, jotka lähettävät iloisia palauteviestejä Ilkka Kanervalle tämän puutarhatekstareille?

• Outoa on
        runontaja kirjoitti:

seuranhakuna jo ennen lunttausta http://fi.wikipedia.org/wiki/Treffit

Mutta jokainen saa tulkita miten haluaa.

Mikäli tarkoitat Suomi24/treffit ja löytyy vaihtoehto "etsitään ystävää".
        Jos samassa haussa etsitään sekä vakavaa seuraa, että ystävää. Voisi hakija miettiä hetken, mitä haluaa.

Muistaakseni kirjoitin aikaisemmin, mikäli ihminen hakee itseään huomattavasti itseään nuoremman seuraa, voi epäillä onko hakijalla ketunhäntä kainalossa.

Vastaavsti kun vanhempi henkilö hakee itseään huomattavasti nuoremman henkilön seuraa, hän alitajuisesti haluaa kieltää ruumiinsa rappeutumisen.

Hmm, mitähän pitäisi ajatella Ilkka Kanervasta, joka lähettelee puutarhatekstareita puolta nuoremmille neitosille?
        Tai neitosista, jotka lähettävät iloisia palauteviestejä Ilkka Kanervalle tämän puutarhatekstareille?

Treffeillä voi haen kohtaan laittaa esim: ystävää, seuraa, romanssia, avioliittoa.
        Ja nuo kaikki oli samassa nipussa lueteltu. Otsikko: hakee naista. Mieti sitä!

• Outoa on kirjoitti:

Treffeillä voi haen kohtaan laittaa esim: ystävää, seuraa, romanssia, avioliittoa.
        Ja nuo kaikki oli samassa nipussa lueteltu. Otsikko: hakee naista. Mieti sitä!

treffipalstalle ja tuskin tulen sitä tekmään.

Kyse voi olla niin epätoivoisesta kuin harkintakyvyttömyydestä.

Sen itseasiassa osaa kertoa vain kyseisen treffi-ilmoituksen laittanut henkilö.
        Vastaavasti se, että deittipalstoilla voi hakea seurustelukumppania ja ystävää, hämärtää rajoja ystävän ja seurustelukumppanin välillä.

Löytyy myös deittipalstoja, missä on vaihtoehdot tositarkoituksella, ystävää, seksiseuraa vaihtoehdot.

Hyvä esimerkki on sana sekstailu, sekstailu tarkoittaa suutelemista, halailua ja pientä hiplausta.
        moni ajattelee sanan tarkoittavan seksiä.

• Vanhempi herrasmies
        Eri ikäiset & saman kirjoitti:

Miehessä on niitten mielestä aina vikaa, teki niin tai näin...

• JM

jos te ootta kavereita niin ei sillä ole mitään väliä, jos te ootta jotain enemmän niin silloin se haittaa

• ikä on vain numeroit

Miksi haittaisi jos olisikin jotain muuta ?? Jos kysymys on aikuisista ,niin ikäerolla ei ole mitään merkitystä,
        vaikka olisi rakkaudesta kysymys.
        Aira Samulinilla ja Ekku Peltomäellä on ikäeroa viisitoista vuotta,siis Aira on se vanhempi osapuoli ja käsittääkseni ovat onnellisia koska ovat olleet naimisissa jo vuosia.
        Ikä on vain numeroita ,ei muuta.
        En kumminkaan hyväksy jos vanha mies on teinitytön kanssa ,siinä kulkee raja tai päinvastoin vanhempi nainen nuoren pojan kanssa,siis alaikäisten.
        Aikuiset tekee itse päätöksensä.

• iejgcp

mitäs se haittaa jos tyttö on 40 ja poika 52?
        entä jos 30 / 42 tai vaikka 20 / 32?

10 / 22 haittaa mutta 10 / 11 haittaa yhtä paljon

• marjankukka
        iejgcp kirjoitti:

Mulla hyvä frendi (mies) kolmekymppinen, mä yli 50. Olen siis nainen, Ihana, kun se jaksaa hössöttää mun kaa ja uskon et se vähän naureskellen heittää läppää, kun arvelee mulle sen tekevän hyvää. Mulle tekee tosiaan hyvää: osaan ymmärtää nuorten "kieltä"ja tulen sit paremmin toimeen omien nuorteni(lasteni) kans.
        Sit mulla kans hyvä ystävä, mies myös, kolmetoistavuottanuorempi. Hän vain pitää kypsemmistä naisista. Autamme toisiamme monissa ihmissuhdekiemuroissa. Meillä sama huumorintaju, nauramme paljon.
        Täytyy myöntää, ehkä olen ikäistäni "nuorekkaampi". Miehenikin on minua viis ja puol vuotta nuorempi.

Luulen et nykyään ei ikäerolla ole mitään merkitystä. Ollaan suopeampia joka suhteessa, eikä ihmetellä joidenkin parien ikäeroja.

• iejgcp kirjoitti:

sanan ystävä?

Seurustelu- tai seksikumppani on täysin eri asia mitä ystävä.

Voi toki olla, että nykyaikana nuoriso ymmärtää ystävä sanan siten, että ystävyyteen kuuluu myös seksi ilman situotumista.
        Eli jos jengiin kuuluu niin naisia kuin miehiä, siinä ei nähdä mitään ihmeellistä, jos jokainen harastaa seksiä jokaisen kanssa.
        Ongelma tulee vasta siinä vaiheessa, kun joku jengistä alkaa seurustelun jengin ulkopuolisen kanssa ja ei tule ajatelleeksi, ettei seurustelukumppani sulata sitä, että puoliso jatkaa seksiä tutun porukan kanssa.

• Uneton yö
        ikä on vain numeroit kirjoitti:

Miksi haittaisi jos olisikin jotain muuta ?? Jos kysymys on aikuisista ,niin ikäerolla ei ole mitään merkitystä,
        vaikka olisi rakkaudesta kysymys.
        Aira Samulinilla ja Ekku Peltomäellä on ikäeroa viisitoista vuotta,siis Aira on se vanhempi osapuoli ja käsittääkseni ovat onnellisia koska ovat olleet naimisissa jo vuosia.
        Ikä on vain numeroita ,ei muuta.
        En kumminkaan hyväksy jos vanha mies on teinitytön kanssa ,siinä kulkee raja tai päinvastoin vanhempi nainen nuoren pojan kanssa,siis alaikäisten.
        Aikuiset tekee itse päätöksensä.

.....ole enää naimisissa? Minusta ovat eronneet ja ovat nyt hyviä ystäviä. Ihailtava pari olivat!

• suvenhiuksi
        marjankukka kirjoitti:

Mulla hyvä frendi (mies) kolmekymppinen, mä yli 50. Olen siis nainen, Ihana, kun se jaksaa hössöttää mun kaa ja uskon et se vähän naureskellen heittää läppää, kun arvelee mulle sen tekevän hyvää. Mulle tekee tosiaan hyvää: osaan ymmärtää nuorten "kieltä"ja tulen sit paremmin toimeen omien nuorteni(lasteni) kans.
        Sit mulla kans hyvä ystävä, mies myös, kolmetoistavuottanuorempi. Hän vain pitää kypsemmistä naisista. Autamme toisiamme monissa ihmissuhdekiemuroissa. Meillä sama huumorintaju, nauramme paljon.
        Täytyy myöntää, ehkä olen ikäistäni "nuorekkaampi". Miehenikin on minua viis ja puol vuotta nuorempi.

Luulen et nykyään ei ikäerolla ole mitään merkitystä. Ollaan suopeampia joka suhteessa, eikä ihmetellä joidenkin parien ikäeroja.

siis pidät suomeks kerrottuna meidän sukupuolen vanhinta ammattii ylpeenä pystyssä??????
        Mitäs miehes tästä. hymyilee varmaa hyväksyen nää kivat pikku hösötykses mitä toinen mies sun kaa hössöttää, älä naurata, varmaa on et joskus saat vielä turpaan. ei kukaa tollasta kattele.

• Partaraivo

Iän lisääntyessä moiset asiat menettävät merkityksensä.
      Et ole.

• muoska

Minulla on ollut elämässäni hyvin, hyvin paljon vanhempiakin ystäviä ja sitten kun he ovat poistuneet elämästä kuoleman kautta he ovat jääneet minulle mieleen hyvinä ystävinä. Monen monta kertaa muistelen heitä ja toivoisin, että he kuuluisivat vieläkin elämääni. On toki ollut ikäisiänkin, mutta uskon olevan rikkaus olla ystävä sen ihmisen kanssa jonka tuntee itselleen hyväksi.

• vanha_pappa

Ongamlani on sama. suurimat ovat 23-26 vuotiataita. pikallisia, ja ympäri Suomea, olen
      taas vanhempi toisia ja sitä jää se nuoris ikä käyntiin. sitä onv aikea torjua ajatus
      tasolla. olen sitten yksi kotona välistä, ni ompahan rauhaa.

ne nuorempien tempaukset,huh huh

• kuunauta

Ystävyys ei katso ikää, eikä varsinkaan sielunkumppanuus. Nuorempana en jaksanu millään omanikäisten kans; paitsi niiden sielunkumppaneiden. Nykyisin omaa ikäluokkaa edustavatkin alkaa olla jo elämää nähneitä ja kestettävissä osin.

Parisuhteen suhteen on sitten eri asia. Vaikeaa sellaisen eläminen on, jos on sukupolven ero.

• kokki-36

jollekin se on vaikeaa, oli ikäeroa tai ei

• minttu_

Heippa! Mä oon 27 vuotta.. ja mulla on monta yli 40 kaveria ja tulen erittäin hyvin heidän kanssaan toimeen...ja sit mulla on ystävinä yks yli 50 vuotias pariskunta ja ne on ihan huippuja...sanotaanko näin että ne vanhemmat ystävät tuovat mulle elämänkokemuksellaan tärkeää tietoa (jota eivät kuitenkaan tyrkytä ) ja mä ehkä nuorena sitä elämän intoa...ja sehän käy hyvin yhteen..On rikkaus kun on kavereina eri ikäisiä ja kokoisia ystäviä...

• The_Evil_Of_Silence

Olen jotain alle 30-kymppinen ja minulla on kaksi ystävää, jotka ovat 13- ja 14-vuotiaita siskoksia. Suhteemme on ollut sisaruksellisia siksi, koska äitini ja heidän isänsä olivat silloin olleet yhdessä ja erottuaan meidän ystävyyssiteemme ovat pysyneet pitkään aikaan, jopa kestävinä. Tämä saattaa kuulostaa hiukan oudolta, mutta minä en ikimaailmassa tekisi mitään pahaa lapsille ollenkaan! Se on todella kurjaa, kun ihmiset ovat tiukkapipoisia eläessään steteotyyppisessä elämässään! Ikäsyrjintä ei ole mukavaksi meille kaikille! >;(

• jhihihaiig

Henkinen ikähän se ratkaisee. Mikäs siinä jos ystävät ovat ystäviä, mutta jotain rajaa jos vanha ukkeli viettää aikaa teinitytön seurassa.

• Floristi

Se olennainen kysymys tuossa on juuri tuo. Jos katselet maailmaa kypsymättömän 18-vuotiaan silmin, niin nelikymppinen on vanha ukkeli, mutta jo 30-vuotiaana tajuat, ettei edes 50 ole vielä mitään. Ne parit, joissa mies on huomattavasti naista vanhempi tietävät kertoa, ettei ikäero häiritse heidän suhdettaan sisältäpäin, mutta he osaavat myös kertoa, että heidän suhteensa tuomitaan ulkoapäin.

On joitain asioita, faktoja, jotka ovat tabuja, joita ei saa sanoa ääneen leimautumatta. Provosoin faktoilla: Siinä ei ole mitään luonnotonta, jos viriili mies tuntee vetoa viriiliä naista kohtaan. Sen sijaan siinä on, jos viriili mies tuntee vetoa hedelmätöntä naista kohtaan. Miehen seksuaalinen viriiliys on käytännössä suunnilleen 13–70. Naisen viriiliys rajoittuu sitten käytännössä suunnilleen 13-45. Miehen viriiliys on siihen lähes tuplasti niin pitkä kuin naisen. Ja niinhän siinä usein käy, että neljänkympin korvilla mies vaihtaa nuorempaan.

Ja nyt sitten ennen kuin ne vihastuneet keski-ikäiset naiset alkavat esittää uskomuksia, niin otetaan vielä yksi fakta. 60-vuotta täyttäneistä miehistä 20 prosentilla on andropaussin oireita. Se tarkoittaa, että 80 prosentilla ei ole!

Osmo Kontula, hyvin arvostettu seksuaalitutkija, totesi hiljan eräässä haastattelussa, että seksuaalisen aktiivisuuden kannalta sopivin ikäero miehen ja naisen välillä on 20 vuotta (miehen ollessa vanhempi).

Tämän asian vaikeus on siinä, että on kovin helppoa verrata naista ja miestä, koska me elämme rinnakkain. Todellisuudessa mies ja nainen ovat eri olioita. Kumpikin on erikoistunut evoluution saatossa omaan rooliinsa ja sitä ei oikein mikään samanlaistava tasa-arvokäsite pysty muuttamaan. Meille on aikojen saatossa muodostunut tapa vakiintuneesta parisuhteesta. Avioliiton historia on mielenkiintoinen. Siinä on ollut pitkälti kyse yhteiskuntarauhasta, kun pesanteille on taattu yksi vaimo kullekin hallitsijan ja maanomistajan "ensimmäisen yön oikeuden" jälkeen.

Ihmisen käyttäytyminen ei välttämättä nykymaailmassa ole kovinkaan luonnollista vaan erilaisten sopimusten määräämää. Sitä sopimusten joukkoa kutsutaan sivistykseksi tai kulttuuriksi. Keskustelu ikäerosta ja suhteista ja ystävyydestä johtaa väistämättä aina peilaukseen eri sukupuolten suhteen. On asioita jotka on sallittuja 20- ja 60-vuotiaan naisen välillä, mutta eivät ole "sallittuja" 20- ja 60-vuotiaan miehen välillä.

Annetaan kaikkien kukkien kukkia!

• Browo
        Floristi kirjoitti:

Se olennainen kysymys tuossa on juuri tuo. Jos katselet maailmaa kypsymättömän 18-vuotiaan silmin, niin nelikymppinen on vanha ukkeli, mutta jo 30-vuotiaana tajuat, ettei edes 50 ole vielä mitään. Ne parit, joissa mies on huomattavasti naista vanhempi tietävät kertoa, ettei ikäero häiritse heidän suhdettaan sisältäpäin, mutta he osaavat myös kertoa, että heidän suhteensa tuomitaan ulkoapäin.

On joitain asioita, faktoja, jotka ovat tabuja, joita ei saa sanoa ääneen leimautumatta. Provosoin faktoilla: Siinä ei ole mitään luonnotonta, jos viriili mies tuntee vetoa viriiliä naista kohtaan. Sen sijaan siinä on, jos viriili mies tuntee vetoa hedelmätöntä naista kohtaan. Miehen seksuaalinen viriiliys on käytännössä suunnilleen 13–70. Naisen viriiliys rajoittuu sitten käytännössä suunnilleen 13-45. Miehen viriiliys on siihen lähes tuplasti niin pitkä kuin naisen. Ja niinhän siinä usein käy, että neljänkympin korvilla mies vaihtaa nuorempaan.

Ja nyt sitten ennen kuin ne vihastuneet keski-ikäiset naiset alkavat esittää uskomuksia, niin otetaan vielä yksi fakta. 60-vuotta täyttäneistä miehistä 20 prosentilla on andropaussin oireita. Se tarkoittaa, että 80 prosentilla ei ole!

Osmo Kontula, hyvin arvostettu seksuaalitutkija, totesi hiljan eräässä haastattelussa, että seksuaalisen aktiivisuuden kannalta sopivin ikäero miehen ja naisen välillä on 20 vuotta (miehen ollessa vanhempi).

Tämän asian vaikeus on siinä, että on kovin helppoa verrata naista ja miestä, koska me elämme rinnakkain. Todellisuudessa mies ja nainen ovat eri olioita. Kumpikin on erikoistunut evoluution saatossa omaan rooliinsa ja sitä ei oikein mikään samanlaistava tasa-arvokäsite pysty muuttamaan. Meille on aikojen saatossa muodostunut tapa vakiintuneesta parisuhteesta. Avioliiton historia on mielenkiintoinen. Siinä on ollut pitkälti kyse yhteiskuntarauhasta, kun pesanteille on taattu yksi vaimo kullekin hallitsijan ja maanomistajan "ensimmäisen yön oikeuden" jälkeen.

Ihmisen käyttäytyminen ei välttämättä nykymaailmassa ole kovinkaan luonnollista vaan erilaisten sopimusten määräämää. Sitä sopimusten joukkoa kutsutaan sivistykseksi tai kulttuuriksi. Keskustelu ikäerosta ja suhteista ja ystävyydestä johtaa väistämättä aina peilaukseen eri sukupuolten suhteen. On asioita jotka on sallittuja 20- ja 60-vuotiaan naisen välillä, mutta eivät ole "sallittuja" 20- ja 60-vuotiaan miehen välillä.

"Miehen seksuaalinen viriiliys on käytännössä suunnilleen 13–70. Naisen viriiliys rajoittuu sitten käytännössä suunnilleen 13-45."

Tästähän voisi päätellä (jos tuo tutkimus on jotenkin pätevä) yleissääntönä, että 65 vuotias mies on viriilimpi kuin 55-vuotias nainen:):) Taitaa luvut koskea vain fertiliteettiä, alaikäisiä voi tunne-elämän puolesta kutsua vain fyysisesti sukukypsiksi. (Tosin henkinen kypsyys tuntuu useimmiten kääntäen korreloivan fyysisen kanssa; maapallo kuulema väestöltään "tyhmistyy". Eikös sekin ole faktaa, että vanhemman miehen siittiöt alkavat olla vähän niinku sekundaa-

• o.d.
        Floristi kirjoitti:

..väärä palsta siis sulla.

• Ikuinen sex Naisilla
        Floristi kirjoitti:

"Siinä ei ole mitään luonnotonta, jos viriili mies tuntee vetoa viriiliä naista kohtaan. Sen sijaan siinä on, jos viriili mies tuntee vetoa hedelmätöntä naista kohtaan. Miehen seksuaalinen viriiliys on käytännössä suunnilleen 13–70. Naisen viriiliys rajoittuu sitten käytännössä suunnilleen 13-45. Miehen viriiliys on siihen lähes tuplasti niin pitkä kuin naisen. Ja niinhän siinä usein käy, että neljänkympin korvilla mies vaihtaa nuorempaan."

Tjaa-a. On se luonnotonta silloin, jos 5-kymppinen mies haluaa uuden nuoren naisen kanssa lapsia! Eikö mies pysty aivoillaan miettimään ollenkaan miltä lapsesta tuntuu olla koulussa, kun muilla on nuori isä ja hänen isäänsä luullaan vaariksi?

Moni nuorempi mies haluaa vanhemman naisen, jonka kanssa ei ole pelkoa saada lapsia ja sexi on huoletonta. Ei kaikki viriilit nuoret miehet halua lapsia!

70v. MIES. Mihin hän kykenee? Entä 70v. NAINEN? Hän kykenee kaikkeen vielä, paitsi saamaan lapsia! :) Että silleen.

• tuon mukaan isoisä ei saa olla ystävä lapsenlapselleen.

• Lapsenlapsia
        runontaja kirjoitti:

tuon mukaan isoisä ei saa olla ystävä lapsenlapselleen.

Saa olla lastenlastensa ystävä. Pitääkö silti hakea itselleen ystävää noin nuorista ?
        Kun on omat lapsenlapsetkin. Jokin minussa naisena herättää epäluuloa .
        Olen nykyaikaa ymmärtävä ja itsellä lapsenlapset joten tiedän jotain.
        En voi oikein hyväksyä tuollaista.

• Mikko R

...27 vuotta nuorempi tyttöystävä ja kaikki hyvin, siis loistavasti. Seksi on loistavaa! Talous on OK, olen varakas. Kummallakin on työnsä ja myös oman ikäisiä ystäviä. Tärkeintä on keskinäinen kunnioitus ja itsenäisyys, tällöin myös yhdessä sujuu hyvin. Rakastamme toisiamme ja olemme uskollisia. Lähes kaikki keski-ikäiset miehet haluaisivat vaihtaa kanssani paikkaa, se on tullut selväksi!

• Tiia-lumia

Rikastuttaa ja antaa uutta ilmettä elämään, miksi pitäisi rajata ihmisuhteita ikä-vuosiinsa?
        Ihmisinä olemme henkisyyden eriasteissa taivaltamassa elämän polkuja, on aivan hyväksi kohdata ja tutustua ihmisiin rajoittamatta heidän ikävuosia.
        Vanha hyvä ystävä on minun peilini, iällä ei niin merkitystä.

• NUORI ISÄ

* * MUTTA! Älä vaan tee lapsia enää, jos olet yli nelikymppinen! VANHA ISÄ. Hähhää, ilkkuu toiset lapset lapsillesi.

• kiltti dinosaurus

se olis jos et ketään tuntis tai se 20 v vanhempi ois ainoo kamu. haloo.

• kaveria

..vaan hengenheimolaisuus. Ite oon 37-vuotias nainen, ja mulla on useita itseäni nuorempia ystäviä. Nuorin hyvä ystävä, ei siis tuttu, on mua 15 vuotta nuorempi nainen. Ikä ei oo mikään este ystävyydelle, jos ei siitä itse tee ongelmaa. Ko. nuori nainen on ikäisekseen kypsä, ja meillä on paljon yhteistä ja pystymme keskustelemaan aiheesta kuin aiheesta. Itse olen todella nuorekas, sekä mieleltäni että näöltäni, joten luulen, että myös nämä seikat vaikuttavat siihen että viihdyn ikäistäni nuoremmassa seurassa. Toisaalta, myös itseäni vanhempia ystäviä löytyy. Kysymys on vain ihmisten välisistä kemioista...

• Saijuliini

Mulla on ollut 50 vuotta vanhempi ystävä. On tärkeää että on eri ikäisiä ystäviä, näkemys maailmasta on silloin usein monipuolisempi.

• Nähdäkseni vanhempi ystävä kypsyttää elämänviisaudellaan nuoremman maailmankuvaa. Eletty elämä antaa viisautta moneen malliin ja niin ollen nuorempi säästyy monilta erehdyksiltä jos on ottaakseen niiin sanotusti neuvosta vaarin.
        Nuorena tekee ensin ja ajattelee sitten vasta. Vanhana ajattelee ensin ja jättää usein tekemättä.

• Ystävyys yhdistää

Itselläni on saman verran nuorempi ystävä. Parikymmentä vuotta sitten ikäero oli tuntuva. Nykyisin ikäeroa ei huomaa muusta kun lapsista (olemme molemmat äitejä). Omani ovat teinejä, kaverini lapset tarhaiässä. Edelleen olemme hyviä ystäviä. Minulla on eri-ikäisiä kavereita ja ystäviä eikä siinä ole mitään ihmeellistä.

• Pienelle muuttanut

..tai rikkaus. Itsekin jouduin luomaan ystäväpiirin niistä mitä oli tarjolla. Vanhempi ystävätär, jonka kanssa piti vähän varoa sanomisiaan, mutta jonka musiikkimaku ja hauskat egolokiset näkemykset ja piti meitä yhdessä. Toinen taas oli naapurin lastenhoitajalikka, jonka kanssa ystävystyin ja käytiin viihteelläkin. Näytti minulle ne vähäiset mestat jota paikkakunnalla oli tarjolla. Voin vain muistella noita aikoja pelkästään hyvällä.

• Jasu1234

Nuoruudessani kun olin 10 vuotias pojan kloppi oli yksi kavereistani 60-vuotias mies . Kävin kahveella ja omena "varkaissa" hänen luonaan . RIP . EI iällä ole väliä vaan kenen kanssa viihdyt .

• pks57

Olen 57-vuotias nainen, naimisissa. Mieheni, 60v, on paras ystäväni. Lisäksi minulla on kaikenikäisiä ystävänaisia ja -miehiä. Läheisimmät ystävänaiset ovat 56, 82 ja 35 vuotta. Läheisimmiksi kokemani ystävämiehet, jotka myös suuresti rikastuttavat elämääni erilaisilla näkemyksillään ja mielipiteillään, ovat 42v, 37v ja 64v. Mielestäni ihmisellä voi ja pitäisikin olla kaikenikäisiä ystäviä, kumpaakin sukupuolta. Ystävät ovat elämän ilo.

• vanha sielu

Minunkin parhaat ystäväni ovat n. 20 v vanhempia, keski-ikäistyviä, joiden kanssa vaan jutut loksahtaa kohdalleen. Olen monesti miettinyt itsekin, että taidan olla erilainen, mutta tullut siihen tulokseen, että omapa on elämäni ja ystäväni. Toki olisi kiva jos suunnilleen samassa perhetilanteessa olevia ystäviä olisi enemmän, niin voisi moni ongelmatilanne saada ratkaisunsa vertailemalla kokemuksia. Kaikki olemme erilaisia, minäkin "vanhempi sielu" jo melko nuoresta pitäen. Miehenikin on minua melkein 8 v. vanhempi.
      Älä mieti tuollaista turhaan, iloitse ihanista ystävistäsi!

• b3ll3

Luulen että jos olet 20 ja et nauti semmoisesta "teinimeiningistä" niin ei se niin outoa ole. Itse viihdyn mieluiten vanhempien naisten ja miesten seurassa enemmän myös siksi että en ole jäänyt tohon teini-ikään kuten monet 20 naiset ja miehet.

Ei se ole outoa koska olet niin vanha kuin tunnet olevasi, ikä on sitten vain numero joka korostaa enemmän sitä elämänkokemusta jos itse on sallinut sitä. Kaikki 30 vuotiaat eivät käyttäydy ikäänsä mukaan, ja joskus 16vuotias voi olla hyvin kypsä iäkseen että se on kaikki tossa pään sisällä :)

• jools_van_zand

Älä ystävä huoli,et ole sen kummempi kuin muut. Itse olen yli viisikymppinen ja ystäviä on paljon nuorempia ja myös vanhempia. On itsestä kiinni kuinka "vanha" on.

• aa

Kun olin nuori, huomasin joskus, että kaikki ystäväni olivat vanhempia jopa joitain mummojakin kuului lähipiiriini. En yksinkertaisesti sietänyt nuorempia.
        Nyt kun ole iäkkäämpi ystäväpiiri näyttää vuosi vuodelta nuortuvan. Poikkeuksetta mua vanhemmat tuntuvat jopa höppänöiltä. Kummallista tämä kehitys!

• lukäround

Yli kolmekymppisenä tuli liityttyä erilaisiin yhdistyksiin, joista löytyi paljon eri ikäisiä kavereita/ tuttavia ja pari ystävääkin. Tekemisissä ollaan vain harrastustilaisuuksissa, paitsi niiden ystävien kanssa joskus vähän muutenkin. On kai ihan luonnollista, että eri ikäisiä voi kiinnostaa samat asiat?
        Ihmiset ovat erilaisia. On ihan terveellistä olla tekemisissä nuorempien ja vanhempien ihmisten kanssa, oppii arvostamaan myös elämänkokemusta. Moni asuu mm. kaukana isovanhemmistaan, ennen oli toisin. Nykyään eletään myös pidemmiksi, elämä ei ole niin kuluttavaa etteikö ehtisi vanhempana harrastaa ennen kuin joutaa manan maille.

• ystava

Minulla on kaksi ystävää jotka ovat itseäni 35 vuotta vanhempia :D siis voisivat olla ikänsä puolesta vaikka äitejäni. Ei ystävyys iästä kiinni ole. On minulla vastaavasti itseäni nuorempiakin ystäviä ja samanikäisiäkin. Äitinikin on myös ystäväni :)

• mummo,ystävä

itselläni kaikki ystävät vähintään 5 vuotta vanhempia itseäni.yksi hyvä ystävä on,joka taas on minua 19vuotta nuorempi.ei iällä ole mitään merkitystä suhteessa,jos muuten on kaikki ok.nauti ystävyyssuhteistasi,äläkä tressaa asiasta tuollaisella,olet ihan normaali tässä asiassa.minkä ikäinen olet?itse olen 48v ja kaikki ystävyyssuhteet kestäneet kauan,ikäeroista huolimatta.

• Oon tässä vaan miettiny tollasta asiaa? Mitä mieltä te ootte siitä?

Itelläni on muutama ystävä jotka on itteeni ehkä 12 vuotta vanhempia. Ja tuntuu että en oikein edes tule itteni ikästen kanssa niin hyvin toimeen tai se tuntuu jotenki tosi ahdistavalta... Oon ruvennu vaan miettii sitä et oonko ihan epänormaali? Tuntuu et kaikki muut on iha tyytväisiä oman ikäseen seuraan mut mua ei oikeesti huvittais yhtään olla saman ikästen kanssa..

Mun paras kaveri on 24, mä 36, mun hyvä ystävä pariskunta on kohta 50. Ei se ikää kato, kunhan viihtyy yhdessä.

• kk

ystävyys on sitä että rakastaa toista ja harrastaa juttuja kuten seksiä ystävän kansssa.

• ------

minäkin tulen paremmin juttuun vanhempien ihmisten kanssa. En voi sietää oman ikäisiä, käytökseltään teinien tasolle jääneitä nurisijoita. Olen pitänyt itseäni tämän takia outona mutta täällä näyttää olevan monta samanlaista =)

• Maroolofi

Suurin osa mun ystävistä on mua 20 vuotta vanhempia. E

• Jos kemiat sopii

Ikähän on vaan numeroita. Itselläni on reilusti itseäni vanhempia ystäviä.Ikäeroa on ihan 30-40 vuotta.

• Maijulainen

Olen itse 48v. ja minulla on kaiken ikäisiä ystäviä. Nuorimmat ovat juuri alta kolmenkympin ja vanhin 76v. Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Minusta se on vaan rikkautta. Varsinkin nuorena sitä kehittyy hyvin eri tahtiin ja toiset saman ikäiset voivat tuntua " liian nuorilta". Älä silti katko ikäisiisi kaikkia siteitä. Muutaman vuoden päästä kun elämäntilanteesi tai heidän elämäntilanteensa muuttuvat, voitte taas lähetyä. Ystäviä ei ole koskaan liikaa ja mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähemmän kiinnittää huomiota ihmisten ikään. Persoona ratkaisee!

• A.J.Tanninen_VTM

Ystävyys ei tosiaan katso ikää, vaan tärkeintä on, että olette niin sanotusti samalla aaltopituudella. Eli että aivonne ja/tai ajatteluelimenne ovat jossain määrin yhteensopivat. Eli ei ole väliä, onko toinen tellukselta ja toinen vaikkapa Zeta Reticuli tähdistöstä. Itsellänikin on ystäviä, jotka ovat minua jopa lähes pari sataa vuotta vanhempia - siis ihmisen iässä. Ja hyvin tullaan juttuun. Sitä paitsi heillä voi olla tärkeää tietoa siitä, mitä tapahtuu, kun asteroidi vuonna 2031 tulee ohittamaan maan satelliittienkin yleisesti käyttämän "clarken radan" korkeudella, eli vain n. 36 000km etäisyydellä. Todennäköisyys sille, että se osuu maahan on 1/500 000 ja meidän tuurilla se mäjähtää suoraan takapihalle. Nautitaan siis hetkistä ystävien kanssa, kenellä niitä nyt sitten on.

• talvi33333

Ei välttämättä tarvitse olla saahan sen itse päättää.

• Tytsykkä+++

Et todellakaan ole epänormaali. Itselläni on 15-25 vuotta vanhempia ystäviä. Se on vaan niin, etten osaa olla itseni ikäisten, eli 27 vuotiaiden, kanssa. Olen aina tullut jotenkin paremmin juttuun itseäni vanhempien ihmisten kanssa. Mitä sellaista muuttamaan, jos on tyytyväinen kaveeraamaan ei-omanikäisten-tyyppien-parissa.

• sulemii

mielestäni kyse ei ole iästä vaan kypsyydestä kommudikoida kaiken ikäisten ihmisten kanssa ikä on vaan numero tai luku kypsyyttä on se että ottaa kaikki huomioon.

• nykyään uusi asenne

Joku muukin on näköjään alkanut miettiä samaa asiaa :) Itsekin tein aiheesta keskustelun jokin aika sitten. Mullakin on ollut jotenkin sellainen tunne, tai pikemminkin pelko, että ystävien suuri ikäero on jotenkin epänormaalia. Tai ehkä ajattelin enimmäkseen juuri sitä että muut ihmiset, etenkin vanhemmat ihmiset, pitävät sitä omituisena eikä se näin ollen ole edes mahdollista että täysin eri ikäiset voisivat alkaa ystäviksi.
      Tämän pohtiminen alkoi siitä kun olin tuossa aiemmin tekemisissä itseäni yli kaksikymmentä vuotta vanhemman ihmisen kanssa joka oli tosi mukava, ja josta olisi ollut ihana saada ystävä (tai no ehkä ystävä on liioiteltu sana, mutta jonkinlainen tuttu kuitenkin) mutta enpä sitten tuon epänormaaliuden pelon takia uskaltanut olla laisinkaan ystävänkaltainen, vaikka olisin halunnut. Harmittaa kyllä jälkeenpäin. Minulla ei siis aiemmin ole ollut täysin eri ikäisiä kavereita eikä ystäviä, mutta siihen omaan keskusteluun tulleiden vastausten myötä päätin kyllä hylätä pelkoni ja tutustua ihmisiin tulevaisuudessa sillä asenteella että kaikenikäiset voivat todellakin olla ystäviä. Tämä ketjukin kyllä selvästi kannustaa tuon asenteen säilyttämiseen.

• nuoret ystävät

Ikäero on todellinen vanhentaja! Minulla on n. kymmenen vuotta vanhemmat ystävät olleet ainakin parikymmentä vuotta. Nyt olen varma, että vanhojen ystävien seura vanhentaa, mietin itsekin eläkkeelle jäämistä, vaikka virallinen eläkeikä yli 10 vuoden päästä. Kaikki ikävaiheet olen vaan saanut seurata perästä, kun olen kuullut miten heillä menneet. Ja uskokaa vaan , kaikilla ne menee samanlaisina peräkkäinen, vaikka oltaisiin kuinka ainutlaatuisia.

Siirryinkin niihin suhteisiin, jotka kaipaavat vanhempaa ystävää ja olen heille aina tavoitettavissa. Nuo ikäloput ystäväni joutavat odotella vastaustani. Ja sanon vielä, että olin aiemmin hyvin epävarma ja minin mieluusti perässä, kun pässi narussa. Aika on tullut vaihtaa taluttajan paikalle - nuoret, täällä on teille ystävä.

• ssssssssssssssssss

Ikäerolla ei ole väliä! Ystävyys on ystävyyttä kuten moni on jo sanonut. Olen 18 v, naisenalku ja viihdyn joidenkin vanhojen mummojenkin kanssa, monta 30 v kaveriakin löytyy. Niin miehiä kuin naisia. Paras ystäväni on 38 vuotias tätini, jonka kanssa kierrämme kesäisin festareita, juomme kaljaa, luemme aku-ankkaa, kalastamme ja saunomme, urheilemme, juttelemme ja kaikkea muutakin. Puhumme useasti päällekkäin saman lauseen, kun ajatuksen juoksu tuntuu täsmäävän välillä niin eksaktisti ettei mitään rajaa.

On tosi suppeaa ajatella, että samanikäisillä olis aina samat ajatukset. Ehkä pintapuolisesti joo, nuoret puhuu opiskelusta ja edellisen viikonlopun alkoholijuomien kirjosta, vanhukset toimimasta lakanneesta paksusuolesta ja suonikohjuista. Mutta se, kenen kanssa oikeesti VIIHTYY ja tuntee olevansa oikeassa paikassa oikeassa hetkessä, riippuu jostain ihan muusta. Välillä havahdun, kun tajuan kuinka köyhää esimerkiksi sellaisten teinien elämä on jotka eivät voi egonsa takia kaveerata muutakuin omanikäisten tai mielellään muutaman vuoden vanhempien ja ennenkaikkea ulkoisesti itselleen sopivien henkilöiden kanssa.

Miettikää nyt ite, kuinka erilaisia ihmiset on, eihän mummotkaan ole kaikki samanlaisia, stereotypisiä persoonattomia möhkäleitä vaan siks kun ne sattu syntymään 80 vuotta sitten. Ja kaikki yleistäminen nykynuorison luoneesta, mitä VITTUA!!?? kaikilla on omat ominaisuudet ja tavat, on fiksuja ja sitten on vähemmän fiksuja, kaikissa ikäryhmissä.

Ja siis, ennenkaikkea: Vaikka kaikki väittäis sua vastaan, arvoisa keskustelun aloittaja, niin totta helvetissä sä olet niitten seurassa kenen kanssa viihdyt, kun kuitenkin sun kalliista elinajasta on kyse!

• kavereita kaikki

ja nuorin ystäväni on 22-vuotias, vanhin ystäväni on 52-v. Ystäväksi käsitän sellaisen ihmisen jonka kanssa vietetään aikaa, tehdään asioita yhdessä, käydään joskus vaikka syömässä tai ravintolassa, käydään kylässä ja soitetaan kun tarvitaan tukea, apua tai halutaan vaan jutella...ihan sitä normaalia mitä ystävät tekevät. Olen nainen ja nämä kaksi ääripäätä ovat myös naisia, mutta ystäviini kuuluu esim. myös 38- vuotias mies, jonka kanssa on vuosia vietetty yhdessä hauskoja hetkiä. Kumpikin on ollut parisuhteessa tahollaan eikä olla koskaan edes ajateltu että me kaksi seurusteltaisiin. Ei se ikä, vaan se henkinen ikä!

• henki-ikä

itsekin ajattelen, ei se ikä, vaan se mitä henkisesti ihmisenä tunnemme ja olemme sisimmässämme. Tosiaan ystävyys ei tunne ikää ja menettää merkityksensä ja huomaakin miten vain henkisesti tuntee olevansa ihmisen kanssa samalla tasolla ja samanikäisiä. Iällä ei ole siinä mitään merkitystä, eikä sitä ole olemassa. Näin se vaan on, kun henkipuoliskot kohtaavat toisensa.

• ladyfase

en viitinyt lukea koko litaniaa ihan typerää joskus tulee mieleen että noita sairaita suomessa piisaa
      itellä on paras ystävä kymmenen vuotta nuorempi minua
      me keskustellaan joka asiasta maan ja taivaan välillä olen nainen ja niin on ystävänikin eikä ole mikään lesbo suhde kun täällä on jotenkin ihan ihme linjoille menty tuon sinun kysymyksen kanssa
      parasta on kun saa soitella ja kertoa niin hyvät ko pahat asiat ja sellainen ystävä on painonsa arvoinen kullassa
      joten olen onnellinen parhaasta ystävästäni koska näitä tosi ystäviä on tosi harvassa joten ole sinäkin onnellinen ystävistäsi ja hyviä jatkoja:)

• IFK-for ever

omat juttuni koskee ketjuu jonki verran mutt myös vähän mennää vierest.

olen esimiesasemas ja mulla on luonnollisesti alaisii ja onhan aina upee päästä juttuihi pomon kans ja mä osaan nauttii siitä. Yleensä vanhemmat naimisis olevat on helponpii, mutta mitä sitte! ne haluu ja mä on niille unelma, joka toteutuu..ykskin vanhempi (jotai 50 ) oli ihastunu mun työkaveriin ja kaksi kerran hoidettiin se hotellis. jälkeepäin ajattelee, ett voi herra jumala totaki naista. sillä on kaikki kotona ok ja pitää kuitenki peliä kaikkien kans. tän sain tietää myöhemmin kun vähä kyselin tää muija jatko tän mun frendin kans vielä mut nyt on taas kuulema uus menossa. hyvää päivää!!! jos mun muija olis tollane en kyllä kauaa kattelis, mut nyt voin vaan olla tyytyväine kun tollasii on

ikäerokyssäriin vastaan jott jokane on sen ikäne mitä haluu. on jotai ihmisii joiden kans tulee jutuihi vaikka ikä ois mikä, mä kyl aina myötäilen jutuissani jos muija on vanhenpi kerron pitäväni vanhemmist ja jos nuorempi kerron pitäväni nuoremmist. mut mitä sill on väliä, pääasia et kaikki saa mitä haluu

• tyytyväinenOlenMä

TERE!

Itse en myöskään ole koskaan oikein tullut oman ikäisteni kanssa toimeen..tai toimeen tulen, mutta tuntuu että ajatusmaailmamme ovat kuitenkin aivan eriluokkaa. Omat ystäväni ovat suurimmaksi osaksi itseäni 20- jopa 37 vuotta vanhempia ja en koe sitä mitenkään ihmeelliseksi. Totta kai ihmiset suhtautuvat asiaan aina kummaksuen, mutta minun elämä eikä kenenkään muun! :) Kehoitankin elämään niin kuin itsestään hyvältä tuntuu, oma elämäni ainakin on näyttänyt paljon valoisammalta ja merkityksekkäämmältä kun en ole ystäviä iän perusteella valinnut. Muista että ikä on vain numeroita ja sinun elämä on tarkoitettu elettäväksi niin että itse nautit siitä, älä elä muille!

• Olen ystävystyny suomi/Galleriassa itseäni noin 30 vuotta nuoremman teinitytön kanssa. Kirjoittelemme ja vaihdamme mielipiteitä.
      Minua ikä ero kyllä arveluttaa. Vaikka tapaamista emme suunnittele.

• Anonyymi

Olen 13 ja paras ystäväni on 22 vuotias. Kun tapasimme, ajattelin hänen olevan minun ikäiseni kunnes sain kuulla ikäerosta. Pelästyin toki ensin mutta mitä väliä. Iällä ei ole väliä. Hänellä esim on kehitysvamma jonka takia ajattelee samoilla linjoilla kanssani.

• Anonyymi

Ei ikäero ole ystävyyden ja kaveruuden este. Syyt ”suhteen” toimimattomuudelle on muut. Asioista (myös vikeista) pitää puhua.

• Anonyymi

Yks juttu. Sisarusten välinen seksi ei ole normaalia ja 20v ikäero 16ja 36v ei ole sen kummemmin insestiä kuin pedofiliakaan. Vaan se on epänormaalia kaikiss oloissa. Ehkä jossain myöhemmässä iässä kahden ihmisen suurempi ikäero menettelee, mutta se on eriasia. Iso eikä ero vaatii arvomaailmaa.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3015
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2113
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1688
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      24
      1550
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1301
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1297
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1206
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1160
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1127
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1011
    Aihe