Päivä on pelastettu.
Ja tähän logiikka kysymys:
Mitä on
1 EXOR 0
Jee sensuuria
50
242
Vastaukset
Moni huomaa virheen tuossa logiikassa.
- loogisesti...
ajateltuna tuossa on on ilmoitettu entisten miesystävien määrä: 'yks entinen tai ei yhtään'. Virhehän tuossa on se, että tuskin pitää paikkaansa, eikä näin ollen ole ollenkaan uskottavaa.
Mutta sanopa sinä miten tää kirjainsarja jatkuu logisesti:
k, n, k, k, k, k,...- kyse ei ole
buddy-love kirjoitti:
On useampia.
Pitää olla tarkempi rajaus.mun entisistä miesystävistä, siinä vähän rajausta.
Mutta joviaalina hyväksyn kyllä jotkut kivat kirjaimet. Ja hei, mun lapsetkin ratkaisi tämän ihan vähemmilläkin rajauksilla. kyse ei ole kirjoitti:
mun entisistä miesystävistä, siinä vähän rajausta.
Mutta joviaalina hyväksyn kyllä jotkut kivat kirjaimet. Ja hei, mun lapsetkin ratkaisi tämän ihan vähemmilläkin rajauksilla.On juuri siinä että kykenen etsimään mahdollisia vastauksia liian laajalta alueelta.
Älykkyystesteissäkin on yleensä useampi oikea vaihtoehto, vaikka eivät ne sitä itse ole huomanneet (siis niissä joissa ei ole oikeita vaihtoehtoja annettuna paitsi että joskus jopa niissäkin on kaksi oikeaa).- kuulla...
buddy-love kirjoitti:
On juuri siinä että kykenen etsimään mahdollisia vastauksia liian laajalta alueelta.
Älykkyystesteissäkin on yleensä useampi oikea vaihtoehto, vaikka eivät ne sitä itse ole huomanneet (siis niissä joissa ei ole oikeita vaihtoehtoja annettuna paitsi että joskus jopa niissäkin on kaksi oikeaa).loogisia sarjojasi, useampiakin.
Mutta jatketaan tätä sarjaa, seuraavat kirjaimet ovat:
s, k, v, t... kuulla... kirjoitti:
loogisia sarjojasi, useampiakin.
Mutta jatketaan tätä sarjaa, seuraavat kirjaimet ovat:
s, k, v, t...Systeemi jonka lapset keksivät?
Tämän täytyy olla bottilogiikalle ohjelmointia kaipaava ongelma.- ei ole
buddy-love kirjoitti:
Systeemi jonka lapset keksivät?
Tämän täytyy olla bottilogiikalle ohjelmointia kaipaava ongelma.ihan leikki-iässä enää. Ja ovat eräässäkin kouluaineessa oikeinkin eteviä.
ei ole kirjoitti:
ihan leikki-iässä enää. Ja ovat eräässäkin kouluaineessa oikeinkin eteviä.
On nyt selvästi joku epätyypillinen juju takana.
Laita vielä yksi.- on...
buddy-love kirjoitti:
On nyt selvästi joku epätyypillinen juju takana.
Laita vielä yksi.k.
Ja tämä on erittäin looginen sarja (ellen ole unohtanut kirjaimia välistä...) on... kirjoitti:
k.
Ja tämä on erittäin looginen sarja (ellen ole unohtanut kirjaimia välistä...)Samaa sarjaa koko litania?
- Ja...
buddy-love kirjoitti:
Samaa sarjaa koko litania?
jatkuu äärettömyyteen, jos niikseen tulee, että voit kysellä enemmänkin... Sori jos olin epätäsmällinen...
k, n, k, k, k, k, s, k, v, t, k, n, k.... Ja... kirjoitti:
jatkuu äärettömyyteen, jos niikseen tulee, että voit kysellä enemmänkin... Sori jos olin epätäsmällinen...
k, n, k, k, k, k, s, k, v, t, k, n, k....Jään miettimään.
(Täältä näköjään sensuroidaan viestejä myös tästä ketjusta).- voisi...
buddy-love kirjoitti:
Jään miettimään.
(Täältä näköjään sensuroidaan viestejä myös tästä ketjusta).olla vielä y. Siitä tämä sarja taitaa oikeaoppisesti lähteä, vaikka se onkin monella tapaa erilainen kuin sarjan muut osat.
voisi... kirjoitti:
olla vielä y. Siitä tämä sarja taitaa oikeaoppisesti lähteä, vaikka se onkin monella tapaa erilainen kuin sarjan muut osat.
Ainakaan millään näppärällä matemaattisella sarjalla.
Kun on äärettömään menevä, niin ei ole sanajuttu.
Eikä tämä näytä järkevästi hyppivän aakkosten järjestyksenkään mukaan.
Ei kyllä ainakaan nyt valkene.- ole...
buddy-love kirjoitti:
Ainakaan millään näppärällä matemaattisella sarjalla.
Kun on äärettömään menevä, niin ei ole sanajuttu.
Eikä tämä näytä järkevästi hyppivän aakkosten järjestyksenkään mukaan.
Ei kyllä ainakaan nyt valkene.tässä jujuna, mutta matemaattinen sarja ja sanajuttu jo lähellä...
ole... kirjoitti:
tässä jujuna, mutta matemaattinen sarja ja sanajuttu jo lähellä...
Sanajutut ja matemaattiset sarjat eivät yleensä ole samassa ongelmassa.
Hum hum.....
Nukuttaa
Paljasta huomenna
:)
*väittää olevansa miettimättä pitkin yötä*- en tiedä
buddy-love kirjoitti:
Sanajutut ja matemaattiset sarjat eivät yleensä ole samassa ongelmassa.
Hum hum.....
Nukuttaa
Paljasta huomenna
:)
*väittää olevansa miettimättä pitkin yötä*mitä sanajutulla tarkoitat, mutta kyllä se sinne päin on.
Tämä oli joulunaikaan mietinnässä:
http://www.aamulehti.fi/extrakuvat/Valtiot_kuva_arvoitus.pdf
Kaikki valtioita tai pääkaupunkeja. Kaikkia ei selvitetty, vaikka viisaita päitä oli useampiakin ratkomassa. en tiedä kirjoitti:
mitä sanajutulla tarkoitat, mutta kyllä se sinne päin on.
Tämä oli joulunaikaan mietinnässä:
http://www.aamulehti.fi/extrakuvat/Valtiot_kuva_arvoitus.pdf
Kaikki valtioita tai pääkaupunkeja. Kaikkia ei selvitetty, vaikka viisaita päitä oli useampiakin ratkomassa.Nyt nukun.
Öitä.en tiedä kirjoitti:
mitä sanajutulla tarkoitat, mutta kyllä se sinne päin on.
Tämä oli joulunaikaan mietinnässä:
http://www.aamulehti.fi/extrakuvat/Valtiot_kuva_arvoitus.pdf
Kaikki valtioita tai pääkaupunkeja. Kaikkia ei selvitetty, vaikka viisaita päitä oli useampiakin ratkomassa.Kohta 75 on vielä tekemättä, mutta tässä muut.
Joku innokas ja epäileväinen voisi myös tarkastaa tuosta mahdolliset virheet.
1.Sofia
2.Pakista
3.Puola
4.Kampala
5.Nauru
6.Ghana
7.Ankara
8.Mali
9.Praha
10.Marokko
11.Tokio
12.Dhaka
13.Valletta
14.Latvia
15.Togo
16.Kuuba
17.Japani
18.Jamaika
19.Venäjä
20.Haiti
21.Laos
22.Samoa
23.Suomi
24.Sveitsi
25.Intia
26.Ukraina
27.Australia
28.Espanja
29.Norsunluurannikko
30.Pariisi
31.Kamerun
32.Astana
33.Viro
34.Turkmenistan
35.Havanna
36.Varsova
37.Lima
38.Kenia
39.Oman
40.Ranska
41.Srilanka
42.Vatikaani
43.Nassau
44.Suriname
45.Jerevan
46.Nepal
47.Tansania
48.Oslo
49.Kiova
50.Riika
51.Manila
52.Italia
53.Islanti
54.Kiina
55.Monrovia
56.Damaskos
57.Tuvalu
58.Lontoo
59.Montevideo
60.Baku
61.Nigeria
62.Kreikka
63.Budapest
64.Peru
65.Nikosia
66.Etelä-Korea
67.Rooma
68.Harare
69.Quito
70.Mauritania
71.Saksa
72.Thaimaa
73.Tripol
74.Vilna
75.
76.Kolombo
77.Kanada
78.Itävälta
79.Kairo
80.Irak
81.Panama
82.Mauritius
83.Turkki
84.Meksiko
85.Ruotsi
86.Tanska
87.Namibia
88.Bolivia
89.Ottawa
90.Malta- keu;)
buddy-love kirjoitti:
Kohta 75 on vielä tekemättä, mutta tässä muut.
Joku innokas ja epäileväinen voisi myös tarkastaa tuosta mahdolliset virheet.
1.Sofia
2.Pakista
3.Puola
4.Kampala
5.Nauru
6.Ghana
7.Ankara
8.Mali
9.Praha
10.Marokko
11.Tokio
12.Dhaka
13.Valletta
14.Latvia
15.Togo
16.Kuuba
17.Japani
18.Jamaika
19.Venäjä
20.Haiti
21.Laos
22.Samoa
23.Suomi
24.Sveitsi
25.Intia
26.Ukraina
27.Australia
28.Espanja
29.Norsunluurannikko
30.Pariisi
31.Kamerun
32.Astana
33.Viro
34.Turkmenistan
35.Havanna
36.Varsova
37.Lima
38.Kenia
39.Oman
40.Ranska
41.Srilanka
42.Vatikaani
43.Nassau
44.Suriname
45.Jerevan
46.Nepal
47.Tansania
48.Oslo
49.Kiova
50.Riika
51.Manila
52.Italia
53.Islanti
54.Kiina
55.Monrovia
56.Damaskos
57.Tuvalu
58.Lontoo
59.Montevideo
60.Baku
61.Nigeria
62.Kreikka
63.Budapest
64.Peru
65.Nikosia
66.Etelä-Korea
67.Rooma
68.Harare
69.Quito
70.Mauritania
71.Saksa
72.Thaimaa
73.Tripol
74.Vilna
75.
76.Kolombo
77.Kanada
78.Itävälta
79.Kairo
80.Irak
81.Panama
82.Mauritius
83.Turkki
84.Meksiko
85.Ruotsi
86.Tanska
87.Namibia
88.Bolivia
89.Ottawa
90.Malta75. Skopje
- olivat...
buddy-love kirjoitti:
Kohta 75 on vielä tekemättä, mutta tässä muut.
Joku innokas ja epäileväinen voisi myös tarkastaa tuosta mahdolliset virheet.
1.Sofia
2.Pakista
3.Puola
4.Kampala
5.Nauru
6.Ghana
7.Ankara
8.Mali
9.Praha
10.Marokko
11.Tokio
12.Dhaka
13.Valletta
14.Latvia
15.Togo
16.Kuuba
17.Japani
18.Jamaika
19.Venäjä
20.Haiti
21.Laos
22.Samoa
23.Suomi
24.Sveitsi
25.Intia
26.Ukraina
27.Australia
28.Espanja
29.Norsunluurannikko
30.Pariisi
31.Kamerun
32.Astana
33.Viro
34.Turkmenistan
35.Havanna
36.Varsova
37.Lima
38.Kenia
39.Oman
40.Ranska
41.Srilanka
42.Vatikaani
43.Nassau
44.Suriname
45.Jerevan
46.Nepal
47.Tansania
48.Oslo
49.Kiova
50.Riika
51.Manila
52.Italia
53.Islanti
54.Kiina
55.Monrovia
56.Damaskos
57.Tuvalu
58.Lontoo
59.Montevideo
60.Baku
61.Nigeria
62.Kreikka
63.Budapest
64.Peru
65.Nikosia
66.Etelä-Korea
67.Rooma
68.Harare
69.Quito
70.Mauritania
71.Saksa
72.Thaimaa
73.Tripol
74.Vilna
75.
76.Kolombo
77.Kanada
78.Itävälta
79.Kairo
80.Irak
81.Panama
82.Mauritius
83.Turkki
84.Meksiko
85.Ruotsi
86.Tanska
87.Namibia
88.Bolivia
89.Ottawa
90.Maltaainakin eri vastauksilla ns. oikeissa vastauksissa, tuolleen nopeasti katsottuna. 21 oli juuri siinä pienessä joukossa, jota ei omin voimin saatu keksittyä, enkä oikein keksi perusteluja, miksi se olis Laos... hmm...
olivat... kirjoitti:
ainakin eri vastauksilla ns. oikeissa vastauksissa, tuolleen nopeasti katsottuna. 21 oli juuri siinä pienessä joukossa, jota ei omin voimin saatu keksittyä, enkä oikein keksi perusteluja, miksi se olis Laos... hmm...
On lakos ja ilman koota tulee laos (arvasin että se ei ole oikein, mutta ei se ihan väärinkään ole).
Ykkönen on sillä perusteella, että eräs Sofia pärjäsi aikanaan hyvin puomilla.- ihan selvästi
buddy-love kirjoitti:
On lakos ja ilman koota tulee laos (arvasin että se ei ole oikein, mutta ei se ihan väärinkään ole).
Ykkönen on sillä perusteella, että eräs Sofia pärjäsi aikanaan hyvin puomilla.se on lakos, tosiaankin. :) Kaveri tykkää vaan maleksia kadulla...
Ykkönen oli meille paha, mietittiin kaikkia mahdollisia voimisteluliikkeen nimiä ja voimistelijoita ja vaikka mitä. Eikä keksitty sitä edes siinä vaiheessa, kun käytiin listaa läpi kaikista maista ja pääkaupungeista. Vastaus olikin ihan liian lähellä meitä, ja onhan tuo voimistelija notkea eli... ihan selvästi kirjoitti:
se on lakos, tosiaankin. :) Kaveri tykkää vaan maleksia kadulla...
Ykkönen oli meille paha, mietittiin kaikkia mahdollisia voimisteluliikkeen nimiä ja voimistelijoita ja vaikka mitä. Eikä keksitty sitä edes siinä vaiheessa, kun käytiin listaa läpi kaikista maista ja pääkaupungeista. Vastaus olikin ihan liian lähellä meitä, ja onhan tuo voimistelija notkea eli...Hyvä tehtävä. En olekaan noita ennen tehnyt.
Pariisin riisi oli hankala tunnistaa ja samoin maksa ei näyttänyt maksalta.
Nigeriassa meni aika lailla aikaa.
Suurin osa kohtuullisen helppoja.- sen...
buddy-love kirjoitti:
Hyvä tehtävä. En olekaan noita ennen tehnyt.
Pariisin riisi oli hankala tunnistaa ja samoin maksa ei näyttänyt maksalta.
Nigeriassa meni aika lailla aikaa.
Suurin osa kohtuullisen helppoja.lopulta keksi. Lontoo ja Lima jäivät meillä ratkaisematta omin avuin. Mutta hauskaa oli.
Jokos tuo num... eikun siis kirjainsarja aukesi? sen... kirjoitti:
lopulta keksi. Lontoo ja Lima jäivät meillä ratkaisematta omin avuin. Mutta hauskaa oli.
Jokos tuo num... eikun siis kirjainsarja aukesi?Hyvä teoria, mutta tuo "t" ei sovellu siihen.
- Saat sitten
buddy-love kirjoitti:
Hyvä teoria, mutta tuo "t" ei sovellu siihen.
"oikean" vastauksen.
Saat sitten kirjoitti:
"oikean" vastauksen.
Tuohan näyttää siltä että jonkin tavallisen lukusarjan numerot on korvattu niiden nimien alkukirjaimilla, mutta t ei sovi joukkoon, paitsi jos se on tuhat.
En ole miettinyt sitä pidemmälle.- ja...
buddy-love kirjoitti:
Tuohan näyttää siltä että jonkin tavallisen lukusarjan numerot on korvattu niiden nimien alkukirjaimilla, mutta t ei sovi joukkoon, paitsi jos se on tuhat.
En ole miettinyt sitä pidemmälle.tuossa t:n kohdalla ollaan jo vähän päälle tuhannen menossa.
Juksasit vaan, ettet tietäis...
Mutta kyllä tää perinteinenkin: y, k, k, n, v, k... on äkkiseltään yllättävän vaikee... ja... kirjoitti:
tuossa t:n kohdalla ollaan jo vähän päälle tuhannen menossa.
Juksasit vaan, ettet tietäis...
Mutta kyllä tää perinteinenkin: y, k, k, n, v, k... on äkkiseltään yllättävän vaikee...Tuo ole hankala.
(mutta sitä alkuperäistä en kyllä tehnyt loppuun, sillä se t kiusasi ja oletin että siinä on myös laskutoimitus mukana).
Laita lisää kun viitsit (pää ei pysy terävänä muutoin kuin käyttämällä).
Mutta numerojutut ovat minulle hiukan hankalia, sillä se miten lasken ei ole standardin mukaista. Aikanaan kokeiden korjaajilla oli suuria vaikeuksia arvostella kun lasku on tehty kummallisesti, mutta tulos on oikein.
Visuaalinen käyttöjärjestelmä toimii toisin kuin perinteiset versiot (tai sitten visuaalinen on juuri se perinteinen).- Siinä...
buddy-love kirjoitti:
Tuo ole hankala.
(mutta sitä alkuperäistä en kyllä tehnyt loppuun, sillä se t kiusasi ja oletin että siinä on myös laskutoimitus mukana).
Laita lisää kun viitsit (pää ei pysy terävänä muutoin kuin käyttämällä).
Mutta numerojutut ovat minulle hiukan hankalia, sillä se miten lasken ei ole standardin mukaista. Aikanaan kokeiden korjaajilla oli suuria vaikeuksia arvostella kun lasku on tehty kummallisesti, mutta tulos on oikein.
Visuaalinen käyttöjärjestelmä toimii toisin kuin perinteiset versiot (tai sitten visuaalinen on juuri se perinteinen).kerrottiin kahdella aina edellinen, saattaahan sillä jokin nimikin olla, sillä lukusarjalla.
Enpä tiedä, oletko tuolla eräällä toisella saitilla (tiede.fi/keskustelut/) ollut koskaan, siellä eräs oli kehitellyt tällaisen pikkupähkinän. Mikä on tuon tähtikuvion selitys, mitä se esittää?
http://img195.imageshack.us/img195/9225/kuvio2.jpg
Minusta tuo oli mukava pähkäilytehtävä, en tosin itse keksinyt vastausta... että silleen. Siinä... kirjoitti:
kerrottiin kahdella aina edellinen, saattaahan sillä jokin nimikin olla, sillä lukusarjalla.
Enpä tiedä, oletko tuolla eräällä toisella saitilla (tiede.fi/keskustelut/) ollut koskaan, siellä eräs oli kehitellyt tällaisen pikkupähkinän. Mikä on tuon tähtikuvion selitys, mitä se esittää?
http://img195.imageshack.us/img195/9225/kuvio2.jpg
Minusta tuo oli mukava pähkäilytehtävä, en tosin itse keksinyt vastausta... että silleen.Selvä pöllö oksalla (mutta siinä taitaa kuitenkin olla jokin ovelampi juttu?)
- tässä...
buddy-love kirjoitti:
Selvä pöllö oksalla (mutta siinä taitaa kuitenkin olla jokin ovelampi juttu?)
ketjussa on mainittu sana, joka liittyy ratkaisuun.
tässä... kirjoitti:
ketjussa on mainittu sana, joka liittyy ratkaisuun.
Mietin kun ehdin, mutta tässä on irl-hommia kesken.
buddy-love kirjoitti:
Mietin kun ehdin, mutta tässä on irl-hommia kesken.
Näyttää kuin siinä olisi joidenkin kappaleiden liikesarjoja.
Hiukan kaarevia liikkeitä ja jonkin verran kiihtyvyyksiä.
Ei kuitenkaan näytä siltä että olisi törmäyksiä, ei ainakaan selvästi.- Pitääkin....
buddy-love kirjoitti:
Näyttää kuin siinä olisi joidenkin kappaleiden liikesarjoja.
Hiukan kaarevia liikkeitä ja jonkin verran kiihtyvyyksiä.
Ei kuitenkaan näytä siltä että olisi törmäyksiä, ei ainakaan selvästi.joskus tutkia, olisiko tällaisilla vastaavilla havaittavissa "liikesarjoja". Siis tavallaan, koska nämä kyllä pysyvät paikoillaan. Siitä huolimatta, jos samalla logiikalla oltaisiin piirretty tähdet 20 vuotta sitten, olisi kuvan oikealla puolen huomattavasti vähemmän näitä symboleja.
Pitääkin.... kirjoitti:
joskus tutkia, olisiko tällaisilla vastaavilla havaittavissa "liikesarjoja". Siis tavallaan, koska nämä kyllä pysyvät paikoillaan. Siitä huolimatta, jos samalla logiikalla oltaisiin piirretty tähdet 20 vuotta sitten, olisi kuvan oikealla puolen huomattavasti vähemmän näitä symboleja.
Onkos tässä kyseessä kolmiulotteisuuden simulointi?
buddy-love kirjoitti:
Onkos tässä kyseessä kolmiulotteisuuden simulointi?
Siispä lopullinen arvaus on joku perinteinen tähtikuvio, johon on lisätty niitä himmeämpiä kohteita. Magnitudin esittäminen helpottaisi.
(tai sitten tässä on jokin koiruus mukana)
_Saa kertoa jo_ :)- kuvattuna...
buddy-love kirjoitti:
Siispä lopullinen arvaus on joku perinteinen tähtikuvio, johon on lisätty niitä himmeämpiä kohteita. Magnitudin esittäminen helpottaisi.
(tai sitten tässä on jokin koiruus mukana)
_Saa kertoa jo_ :)Euroopan pääkaupungit melkein kaikki kartalta kopsattuna, taisikohan Islanti puuttua. Arvoituksena tarvitsisi varmaan jotain lisävinkkejä jo heti alkuunsa.
http://www.youtube.com/watch?v=1Rx-hYjBpMg
Hyvää yötä. kuvattuna... kirjoitti:
Euroopan pääkaupungit melkein kaikki kartalta kopsattuna, taisikohan Islanti puuttua. Arvoituksena tarvitsisi varmaan jotain lisävinkkejä jo heti alkuunsa.
http://www.youtube.com/watch?v=1Rx-hYjBpMg
Hyvää yötä.Ei ollut kovin helppo.
Hyvä arvoitus.
Öitä.
(täälläkin melkein nukuttaa jo)
- To4D
täytyy olla jotain naisen logiikkaa, siis tuskin logiikkaa ollenkaan. Jos ykkönen päättää alentua nollaksi ja täysi nolla tuleekin ykköseksi, niin siinä muutosvaiheessa se on täysin hallitsematon tilanne.
- neliöjuuri
Vastaus: 1
Perustelu: Kyseessä on Boolen looginen exclusive or (poissulkeva tai) operaatio kahden tai useamman binääriluvun välillä, jossa yksi ja vain yksi operaattori voi olla ykkönen kerrallaan. Oliko tarpeeksi sekavasti sanottu?
Lisätehtävä: Mitä on 1 XOR 0 XOR 1
Ja on tuossa muitakin virheitä, kuten vaikkapa tuo E, ellet sitten tarkoittanut miehen ex-logiikkaa tjn.- oli oikein
buddy-love kirjoitti:
On 0
( se E oli selventävä hämäys ;)eli valetta ;)
Käyhän se noinkin, mutta silti parempi olisi kehittää herkempiä ja vähemmän kohisevia ilmaisimia.
Eräs kotimainen keksintö saattaa pian muuttaa koko systeemin paljon paremmaksi.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251238
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89904- 90845
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede20769- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282702- 109636
- 32603
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet116519
