olen vasta hiljattain saanut herätyksen klassiseen musiikkiin "pakollisten" oopperassakäyntien yms pakkokuuntelun lomassa muutamat musiikkikappaleet, esim. peer gyntin solveigin laulu on kolahtanut kovaa. bartokia ja tsaikovskya on tullut kuunneltua jo aikaisemminkin. vetoavat kai slaavilaiseen luonteeseeni ja tsaikovskyahan on joskus jopa mollattu populistiseksi säveltäjäksi.
haluaisin teiltä asiantuntijoilta vinkkejä, mitä tällaisen maallikon kannattaisi alussa kuunnella, ettei kävisi liian raskaaksi ja varsinkaan vaikeatajuiseksi. kiinnostukseni on siis herännyt, mutta termitkin on vielä aika lailla hakusessa. kaikenmaailman kamarimusiikit, liedit, sonaatit yms yms pitäisi ymmärtää kun menee kirjastosta lainaamaan cd-levyjä. kiitoksia etukäteen, jos joku viitsii tolloa opastaa. Nimim.
auttakaa aloittelijaa
6
214
Vastaukset
- Neuwoja
on kevyitä orkesteritansseja (valsseja, polkkia, marsseja), jotka saattaisivat miellyttää sinua. Sitten on tämä Antonín Dvorák, slaavilaisen musiikin kuningas, jonka karnevaalialkusoitto ja sinfonioita on pakko kuulla. Sitten tietysti wieniläisklassikot Haydn, Mozart ja Beethoven ovat osittain helposti omaksuttavissa ja näiden kohdalla onkin kyse jo historiallisestikin merkittävästä musiikista. Joku Haydnin trumpettikonsertto, Mozartin 40. sinfonia ja Beethovenin 8. pianosonaatti kuuluvat aivan perusteoksiin, jotka on hyvä kuulla, ennen kuin rupeaa laajentamaan barokkiin ja vanhempaan musiikkiin tai modernimpaan musiikkiin, jotka vaativatkin kuulijalta ehkä hieman enemmän kuin klassismi, joka tosin puolestaan antaa kauneudessaan kuulijalle paljon mielihyvää.
- krixis
Tai voi aloittaa suoraan esim. Scnittken kolmannesta sinfoniasta.
- Neuwoja
krixis kirjoitti:
Tai voi aloittaa suoraan esim. Scnittken kolmannesta sinfoniasta.
tapoja harjaantua on öbaut triljoona
- Polybius
Tervetuloa klassisen musiikin rajattoman rikkaaseen maailmaan! Täälläkin ihmiset ovat ykslöitä ja kokevat teoksia eri tavoilla. Minä olen löytänyt ensin 1800/1900-lukujen vaihteen impressionismin (Debussy, Ravel), josta sitten skaalani on laajentunut pikku hiljaa vanhempaan musiikkiin ja nyttemmin myös jonkin verran nykymusiikkiin. Monet tuntuvat pitävän esim Mozarta ja Haydnia helposti lähestyttävänä mutta minulla meni jonkin aikaa ennen kuin opin löytämään tämän ajan musiikin muodollisuuden takana jyllääviä voimia. Jotkut aloittavat klassisen kuuntelun Bachista, joka taas ei minulle ole neljän kymmenen vuoden harrastuksen jälkeen ole vieläkään oikein auennut.
Tärkeintä taitaa olla, että kuuntelet paljon erilaista musiikkia eri aikakausilta, jotta ne sinulle helpoimmin lähestyttävät teokset ja säveltäjät löytyvät. Mutta kun ne ovat löytyneet, kannattaa aika ajoin tutustua uusiin säveltäjiin ja teoksiin ja myös palata sellaisiin, jotka eivät ole ensi kuulemalla auenneet. Esimerkiksi minulle Sibeluksen varhaisimmat sinfoniat aukenivat ensi kuulemalla, mutta viimeinen seitsemäs sinfonia aukeni vasta vuosia myöhemmin -- mutta sitten sitäkin voimakkaammin.
Seuraavassa luettelen muutamia minulle aikoinaan helposti auenneita teoksia eri aikakausilta. Mutta en tiedä, onko siitä apua, sen verran henkilökohtaista tämä on.
1900-luku
Ottorino Respighi: Rooman pinjat, Concerto Gregoriano
Gustav Holst: Planeetat -orkesterisarja
George Gershwin: Concertto in F
Ralph Vaughn-Williams: Fantasia Thomas Tallisin teemasta
Aram Khatsaturian: Spartacus
Uuno Klami: Kalevala-sarja
Sibelius: Musiikki näytelmään Myrsky
Impressionismi
Claude debussy: Faunin iltapäivä, La Mer
Maurice Ravel: Daphnis & Chloe
Sibelius: Sävelruno Aallottaret
Täysromantiikka
Sibelius: Sinfoniat 1 ja 2, Viulukonsertto, Sävelruno Satu, Karelia-sarja
Antonin Dvorak: Sellokonsertto, Sinfoniat 8 & 9, Slaavilaiset tanssit
Alexander Borodin: Polovitziläiset tanssit (oopperasta Ruhtinas Igor)
Pjotr Tsaikovksi: Romeo & Julia, neljäs sinfonia
Varhaisromatiikka
Felix Mendelsohn: Kesäyön unelma -sarja, Hebriidit-alkusoitto
Hector Berlioz: Fantastinen sinfonia
Klassisismi
Ludvig van Beethoven: Sinfonia 7 -- erityisesti sen toinen osa
Mozart: Jupiter-sinfonia
Toivotan sinulle antoisia löytöretkiä!- humppaan kyllästynyt
muillekin vastaajille. Kuulostaa hyvältä ja nyt on ainakin jotain mihin tarttua. Mozartia ja Beethovenia on tietysti tullut aikaisemminkin jonkun verran kuunneltua, mutta tunnen vain heidän tunnetuimmat teoksensa. Bach on minulle vielä tässä vaiheessa varmaan aivan liian vaikeatajuista, mutta haluan oppia sitäkin ymmärtämään. Monet pitävät juuri Bachin musiikkia maailman kauneimpana. Vinkkejä otetaan edelleenkin kiitollisena vastaan. Palaan ehkä kertomaan teille löytöretkestäni klassisen musiikin ihmeelliseen maailmaan. Kiitos.
- Anonyymi
humppaan kyllästynyt kirjoitti:
muillekin vastaajille. Kuulostaa hyvältä ja nyt on ainakin jotain mihin tarttua. Mozartia ja Beethovenia on tietysti tullut aikaisemminkin jonkun verran kuunneltua, mutta tunnen vain heidän tunnetuimmat teoksensa. Bach on minulle vielä tässä vaiheessa varmaan aivan liian vaikeatajuista, mutta haluan oppia sitäkin ymmärtämään. Monet pitävät juuri Bachin musiikkia maailman kauneimpana. Vinkkejä otetaan edelleenkin kiitollisena vastaan. Palaan ehkä kertomaan teille löytöretkestäni klassisen musiikin ihmeelliseen maailmaan. Kiitos.
Pohjolan tytär. Sibelius. Suosittelen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.854960- 432756
- 952724
- 1982390
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj281953- 1331949
- 1781560
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161471Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3581279Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51249