Voiko kaukosuhde toimia?

Mies lännesta

Tilanne olisi tämä:

Asun Länsi-Suomessa mutta nuori nainen johon olen yhteydessä asuu itärajalla päin. Hän on minua yli viisi vuotta nuorempi ja hän on aloittanut opiskelunsa vasta juuri. Itse oon työelämässä osa-aikatyössä.

Tapasimme netissä ja kirjoittelimme ensin sähköposteja jonka jälkeen on juteltu messengerissä. Juttutuokiot ovat kestäneet yli pari tuntia jolloin yleensä olen ne lopettanut johonkin melkein tekosyyhyn vedoten koska on alkanut ahdistaa. Ahdistus johtuu siitä että näen itseni ihastumassa häneen. Olemme siis vain kavereita mutta ilmassa on mielestäni muutakin. Suoraa flirttiä en ole heittänyt mutta hän on ollut innoissaan mukana kaikessa. Oikeastaan hän on välittömästi paikalla aina kun ilmoitan että milloin mesessä tavataan. Olemme nähneet toistemme kuvat ja tiedämme toisistamme jo hyvin paljon.

Minua huolettaa tämä etäisyys. En tiedä miten jaksaisin kaukosuhdetta ja hän on ihan nätti nainen jolla tiedän että jos hän vain viitsiin on varmaankin vientiä omalla paikkakunnallaan. En tiedä miten suhde voisi tästä edetä ja tekisi mieli jäädyttää tunteeni. Meillä on kovin paljon yhteistä ja pidän hänestä niin ihmisenä kuin naisena.

Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta? En yhtään epäröisi jos asuisimme samassa kaupungissa tai edes samoilla alueilla ehdottaa enempää, mutta tämä matka tuntuu todella pitkältä. Samoin tuo elämäntilanne kun hän tulee opiskelemaan vielä hyvän aikaa. Hän on myös sen verran nuori että haluaa varmaan kokeilla ehkä asioita enemmän esimerkiksi miesten tapailua.

Tämä on vasta alussa, mutta nyt on jo alkanut tuntua että hän on samankaltainen kuin minäkin joten jos meillä pelaisi kemiat oikeassa kohtaamisessa niin jopa rakastuminen olisi minulle mahdollinen. En ole netin välityksellä koskaan tuntenut mitään vastaavaa. Ehkä kaveruus olisi se paras vaihtoehto kun en edes tiedä hänen tunteistaan. Toisaalta huolettaa että hyvä tilaisuus ja jopa "se oikea" menisi sivu suun jos epäröin asiassa.

Mutta voiko tällainen toimia ollenkaan ylipäätään?
Mitä tuossa pitäisi ottaa huomioon ja voiko suhteella olla enempää tulevaisuutta?

2

900

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meppis

Kyllä tuossa mainitsemasassi tilanteessa parisuhde voi toimia ihan hyvin jos molemmat osapuolet ovat siihen valmiita panostamaan täysillä. Itse seurustelin aikoinaan sellaisen miehen kans, et hän asui lähellä Etelä-Suomea ja itse asuin silloin itä-suomessa. Matkaa meille tuli n.350 km/suunta. Alkuun tämä tietysti hirvitti sillä olin vielä opiskelija ja pienillä tuloilla, hän tosin siellä ihan työelämässä. Mutta vaikka alkunn itse olin juuri tuo, joka epäilin vahvasti et noin pitkällä välimatkalla ei suhteesta tule mitään ni toisin kävi. Meillä kyll ätoimi suhde ihan hyvin, vierailtiin molemmin puolin joka toinen viikonloppu aina toisen luona ja minä tietysti käytin kaikki lomani sitten hänen luonaan. Ja hyvin tuo toimi, kyllähän se suhde kaatui sitten myöhemmin mutta ei todellakaan minkään välimatkan vaan ihan muun syyn takia.

Eli olkaa avoimia toisillenne, puhukaa tuo tilanne täysin rehelliseltä kannalta molemmin puolin. Kerro rehellisesti tunteistas häntä kohtaan ja miettikää yhdessä mitä tunnette toisianne kohtaan. Puhukaa myös avoimesti siitä et mitä tuo kaukosuhde tuo tullessaan ja jos hänellä ei opiskelijana ole varaa matkustaa sinun luo joka toinen viikonloppu niin voisitte miettiä sitäkin et käytkö sinä useammin sitten hänen luonaan vai voisitko esim.maksaa sitten hänelle vaikka puolet matkoista sinne sinun luo. Tärkeintä tuossa tilanteessa on puhua tuo asia selväks, että molemmat tietää mitä toinen tuntee toista kohtaan ja mitä tuo kaukosuhde tuo mukanaan.

Älä kuitenkaan heti heitä kirvestä kaivoon jos sulla on syvempiä tunteita häntä kohtaan, muuten voi olla et kadut sitä ratkaisua vielä pitkään. Ja varaudu siihen, että jos hänellä ei ole samanlaisia tunteita sinua kohtaan niin sekin pitää sitten vaan hyväksyä.

Ja onhan puhelimet, netit ym keksitty millä voitte sitten pitää yhteyksiä toisiinne niinä päivinä kun ette voi olla yhdessä. On mullakin tällä hetkellä kaukosuhde( tosin paljon pienempi matka kuin teillä) ja meillä se ainakin toimii niin et päivittäin soitellaan ja viestitellään ja sitten kun nähdään niin on sitäkin ihanampaa olla taas yhdessä. Mutta ei se todellakaan tarkoita sitä, että poissa silmistä, poissa mielestä..nimittäin mulla ainakin miesystävä on koko ajan mun mielessä olipa sitten missä hyvänsä. :)

Tsemppiä! =)

• anti mennä...

Meillä välimatkaa useamman tuhatta kilometriä (mies englannissa, minä suomessa) ja ollaan molemmat melko nuoria (hän 21, minä 22) ja kyseessä on mun eka seurustelusuhde. Hyvin on mennyt, pidetään paljon enemmän yheyttä kuin useimmat kaverit joiden kumppani on muuttanut toiseen kaupunkiin opiskelemaan. Tietenkään ei fyysisesti nähdä ihan yhtä usein, mikä tietty harmittaa mutta kyllä se siitä. Hyvänä vastapainona sille on et pitkien keskustelujen ansiosta meidän suhde on henkisesti syventynyt tosi paljon ja tunnetaan toisemme erittäin hyvin ja ollaan opittu keskustelemaan ihan kaikesta maan ja taivaan välillä.

Mun vastaus on siis että kyllä voi kaukosuhde toimia. Se riippuu tosi paljon ihmisestä, että kelle sopii mikäkin, mutta ei kannata jättää kokeilematta vain sen riskin takia että entäs jos tää ei toimikaan. Voisittehan te asua siellä samassa kaupungissa ja aloittaa suhteen ja silti huomata ettei se toimikaan. Niin vaan käy ihmissuhteissa, ja ennakoimalla yleensä vaan menettää jotain. Harva kaukosuhde kaatuu oikeasti etäisyyteen, kyllä siellä on taustalla jotain muutakin (toisen tunteiden riittämättämyys, viitsimättömyys, arvostuksen puute) ne vaan saattaa tulla herkemmin esille kaukosuhteessa.

Ja muuten, sitä tytön kokemattomuutta ei kannata murehtia, kyllä hän tekee omat päätöksensä siitä onko valmis vakiintumaan vai ei. Kuten sanoin, tämä on mun eka seurustelusuhde eikä mua ainakaan harmita pätkääkään tai tee mieli mitään ihmissuhdekokeiluja harrastaa kun muutenkin tunnen että tää on se oikea. Onnea matkaan :)!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      39
      2942
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      33
      2767
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      48
      2413
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      43
      2027
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      21
      1994
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1760
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      43
      1652
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      37
      1520
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      45
      1443
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26