Housunlahkeiden pidentäminen

Housut kuntoon

En ole ihan varma, onko tämä oikea foorumi kysellä tätä asiaa, mutta kun en oikein muutakaan paikkaa löytänyt.
Neuvokaa hyvät kanssasisaret, miten jatkan liian lyhyitä pellavahousujen lahkeita. Ostin housut viime kesänä, pitelin aikani ja laitoin talviteloille. Nyt olen lähdössä lomamatkalle pidemmäksi aikaa ja vaatetusta miettiessäni tuli pellavahousut tietysti mieleen. Toisessa lahkeessa huomasin pienen tahran ja laitoin housut pesuun. Ne piru kutistuivat, tietysti! Ei leveyssuuntaan, mutta lahkeet lyhenivat 5 cm.

Yritin avat lahkeensuuta, mutta eihän siitä mitään tullut. Ommel on kaksinkertainen, tosi tiuha ja tiukka, enkä minä sitä pysty avaamaan, koska ei ole ratkojaa. Enkä muutenkaan haluaisi jatkaa niitä sillätavoin, ensinnäkään käänne ei riitä ja toiseksi en halua taitteita näkyviin. Ne jäävät takuulla, jos avaisin lahkeensuut.

Olen tosi tumpelo käsitöissä, en omista ompelukonetta enkä minkäänlaista tuunaustaitoa.
Miten itse toimisitte tällaisessa tapauksessa? Ainoa keino on mielestäni laittaa jatkot eri kankaasta, mutta mistä ja miten, ottaen huomioon olemattoman ompelutaitoni.
Housut ovat valkoiset.

Kiitos vastauksesta.

4

4879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtoehtoja

      No tässä ei ole kauheasti vaihtoehtoja. Jos käänteissä ei ole riittävästi kangasta (5 cm on paljon), niin sinun täytyy keksiä jatkoksi jokin muu kangas. Varmaan siistein vaikutelma tulee jos käyttää mahdollisimman samanlaista pellavaa kuin housuissa on. Väri voi olla eri, kun housusi kerran ovat valkoiset, niin lahkeissa voisi olla ihan kiva olla mustat tai beiget raidat. Sinuna varmaan pidentäisin housuja niin paljon kuin mahdollista käänteen avulla (2 cm) ja laittaisin uutta kangasta loput (3 cm). Siitä uudesta (mustasta tai beigestä) kankaasta voisi myös tehdä esim. vyön, jolloin kokonaisuudesta tulisi harkitumman näköinen (näyttäisi siltä, että se eri kangas on tarkoituksella osa housujen tyyliä). Jos et osaa tehdä tällaisia itse, niin vie housut korjausompelijalle, ei tuollainen pikkuhomma paljon maksa (kympin?).

      Ratkoja kannattaa muuten ostaa. Se maksaa ehkä 1,80 euroa ja on tosi hyödyllinen.

    • upslaakit

      Pituutta voisi saada housujen omasta kankaasta lisää sen päärmevaran - 1 cm, koska uuden päärmeen saumavaran voi jo ommella toisesta kankaasta, koska se ei tule näkyviin. Jos taite kuitenkin tulee näkyviin ja varmaan tuleekin, kun pellavalla on ikävä tapa muistaa ryppynsä (kokeile silti prässäämistä, kun olet ensin varovasti purkanut päärmeen ompeleet), voit ommella/ompeluttaa upslaakit pellavasta, joka on mahdollisimman lähellä housujen omaa sävyä. Samasta kankaasta voisi ommella huivimaisesti solmittavan vyön tai tehdä vaikka liivin.
      Itse kutistin samalla tavalla pellavasta ompelemani äitiyshousut, onneksi olen pitkä, joten ne eivät menneet kokonaan hukkaan vaan kierrätin ne työkaverille, joka oli 7-8 cm mua lyhyempi.

    • aslkdfjölajflajölakf

      Yksi vaihtoehto on myös, että lyhennät housut 3/4 mittaisiksi housuiksi.

    • Anonyymi

      Hommaisin sopivan levyistä pitsiä ja ompelisin sen housujen lahkeen jatkoksi :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe