Onko Rellu Dauphine harvinainen ?

reljukka

Nettiautossa oli siistinoloinen Dauphine Gordini myynnissä. Onko noita vielä paljon Suomessa ajokunnossa olevia ja onko Rellun arvostus harrasteautona minkälainen ?

31 kommenttia

Vastaukset

  • tuskin on muuten tehtaalta tullut Gordini. Noista ns "Gordineista" on valtaosa myöhemmin muutettuja.
    Suomessa Dauphinet on harvinaisia. Ruoste söi ne pois. Tuolta välimeren maista niitä kyllä löytyy vieläkin. Se oli yleinen pikkuauto aikanaan.

    • on Dauphinella ja Dauphine Gordinilla ? Näkyykö auton papreisssa ?


    • reljukka kirjoitti:

      on Dauphinella ja Dauphine Gordinilla ? Näkyykö auton papreisssa ?

      gordine on sporttimalli. Tehokkaampi kone yms. Sen aikuisten autojen (ja kaikkien 80 luvulle asti) paperit on tehty ja ylläpidetty täysin käaityönä joten niissä voi olla ihan mitä vaan, tai sitten ei. Samanlaistenkin autojen pepereissa voi olla eri tekstejä, ihan riippuen siitä mitä tietojen naputtelija on siihen naputellut


    • dauphinette kirjoitti:

      gordine on sporttimalli. Tehokkaampi kone yms. Sen aikuisten autojen (ja kaikkien 80 luvulle asti) paperit on tehty ja ylläpidetty täysin käaityönä joten niissä voi olla ihan mitä vaan, tai sitten ei. Samanlaistenkin autojen pepereissa voi olla eri tekstejä, ihan riippuen siitä mitä tietojen naputtelija on siihen naputellut

      Ei riitä pelkkä venttiilikopankansi tekemään siitä Gordinia...ei millään pahalla mutta paperit ovat kaiken A ja O....neuvoa saat varmaan esim. www.g-forum.fi


    • jäällä 1972 kirjoitti:

      Ei riitä pelkkä venttiilikopankansi tekemään siitä Gordinia...ei millään pahalla mutta paperit ovat kaiken A ja O....neuvoa saat varmaan esim. www.g-forum.fi

      Anteeksi, oikea linkki on www.g-forum.net
      pitäsi minunkin olaa tarkempi.


    • jäällä 1972 kirjoitti:

      Ei riitä pelkkä venttiilikopankansi tekemään siitä Gordinia...ei millään pahalla mutta paperit ovat kaiken A ja O....neuvoa saat varmaan esim. www.g-forum.fi

      kyllähän gordini eroaa tavalllisesta dauphinesta monelta osin. Ei todellakaan mikään venttiilinkoppa ero pelkästään. koko kone ja alustan osia jne.
      Varmaan usseimmat Suomeen tuodut gordinit niin Dauphinesta kuin R8 mallistakin ajettiin Lussarin jälkiä seuraten jäällä ja maalla kisoissa loppuun. Eikä niitä montaa edes tuotu. Hintalisä normaalimalliin oli moontakymmentä prosenttia.
      Sitten jpobbarit on tavalisista rakennelleet muka "gordineita". Mutta siihen retkuun ei pidä mennä


    • dauphinette kirjoitti:

      kyllähän gordini eroaa tavalllisesta dauphinesta monelta osin. Ei todellakaan mikään venttiilinkoppa ero pelkästään. koko kone ja alustan osia jne.
      Varmaan usseimmat Suomeen tuodut gordinit niin Dauphinesta kuin R8 mallistakin ajettiin Lussarin jälkiä seuraten jäällä ja maalla kisoissa loppuun. Eikä niitä montaa edes tuotu. Hintalisä normaalimalliin oli moontakymmentä prosenttia.
      Sitten jpobbarit on tavalisista rakennelleet muka "gordineita". Mutta siihen retkuun ei pidä mennä

      kamalan näköisiä melupesiä valitettavasti aika tavalla suomessa.ei ymmärä mitä joku näkee noissa harrastemielessäkään?neliovinen ruma laatikkokori ja tehoton juoppo kone huutaa takana sekä kamala ajettava.ehkäpä näitten omistajat ovat piikkimatoin varustaneet rellunsa ja syövät nauloja jne saavuttaakseen nirvanan ja suurimman mahd kärsimyksen...


    • dauphinette kirjoitti:

      gordine on sporttimalli. Tehokkaampi kone yms. Sen aikuisten autojen (ja kaikkien 80 luvulle asti) paperit on tehty ja ylläpidetty täysin käaityönä joten niissä voi olla ihan mitä vaan, tai sitten ei. Samanlaistenkin autojen pepereissa voi olla eri tekstejä, ihan riippuen siitä mitä tietojen naputtelija on siihen naputellut

      näitä Dauphine Gordinineita ole kahta versiota? "siviili" ja 1093, joka taas oli luokittelumalli kevenettyine koreineen ja huimine 55hevosvoimineen...
      Jos olis tilaa ostaisin pois oli kumpi tahansa!


    • French Atttitude kirjoitti:

      näitä Dauphine Gordinineita ole kahta versiota? "siviili" ja 1093, joka taas oli luokittelumalli kevenettyine koreineen ja huimine 55hevosvoimineen...
      Jos olis tilaa ostaisin pois oli kumpi tahansa!

      toi on se vanha vitsi,jos ois tilaa niin...mistäs meinaat että sitä tilaa muillakaan ellei hommaa.tämän lauseen toinen osa kuuluu:pitäis laittaa kuntoon/mulla oli kans nuorempana tollanen/silloin niitä ois saanu halvalla...


    • nirvanaan kirjoitti:

      kamalan näköisiä melupesiä valitettavasti aika tavalla suomessa.ei ymmärä mitä joku näkee noissa harrastemielessäkään?neliovinen ruma laatikkokori ja tehoton juoppo kone huutaa takana sekä kamala ajettava.ehkäpä näitten omistajat ovat piikkimatoin varustaneet rellunsa ja syövät nauloja jne saavuttaakseen nirvanan ja suurimman mahd kärsimyksen...

      Dauphinehan on todellakin aivan laatikko muotoilultaan... Vai olikohan nyt kyseessä joku aivan muu auto?


    • mannaa taivaasta kirjoitti:

      toi on se vanha vitsi,jos ois tilaa niin...mistäs meinaat että sitä tilaa muillakaan ellei hommaa.tämän lauseen toinen osa kuuluu:pitäis laittaa kuntoon/mulla oli kans nuorempana tollanen/silloin niitä ois saanu halvalla...

      että aina joku persläpi tulee aukomaan päätään. Vuokralato maalla on täynnä (3 harrasteautoa/projektia) ja talleissa (2kpl) käyttö auto ja yksi talviharrasteauto ja yksi työn alla, eli paikat on täynnä. Pihastani en kaatopaikkaa tee.


    • French Attitude kirjoitti:

      että aina joku persläpi tulee aukomaan päätään. Vuokralato maalla on täynnä (3 harrasteautoa/projektia) ja talleissa (2kpl) käyttö auto ja yksi talviharrasteauto ja yksi työn alla, eli paikat on täynnä. Pihastani en kaatopaikkaa tee.

      koska et halua kaatopaikkaa pihallesi niin tilaappa setä romuttamolta ison kuormurin kera sinne vuokratalolle ja monien autotalliesi pihaan ,niin hän antaa vähän kahvirahaakin viedessään romuautot pois!sitten kuule French Pierre on taas tilaa eikä ongelmajätettä.voipi kasvattaa vaikka kukkasia=)tai hommata tollasen flash gordonin..eiku gordinin.


    • ...jep kirjoitti:

      Dauphinehan on todellakin aivan laatikko muotoilultaan... Vai olikohan nyt kyseessä joku aivan muu auto?

      eipä tuo nyt kovin linjakkaalta sportilta ainakaan minusta näytä.


    • paaliin! kirjoitti:

      eipä tuo nyt kovin linjakkaalta sportilta ainakaan minusta näytä.

      Kyseessä on halpa neliovinen perheauto, niin ei kai se sportilta näytäkään. Mutta jos autoa, jossa ei ole yhtään terävää kulmaa tai suoraa peltipintaa, voi sanoa laatikoksi, niin mikä sitten ei ole laatikon muotoinen auto?


    • ...jep kirjoitti:

      Dauphinehan on todellakin aivan laatikko muotoilultaan... Vai olikohan nyt kyseessä joku aivan muu auto?

      Oli muuten melkoinen laite kulkemaan aikanaan.Kirein versio keräsi huippua 180Km/h.Kuka helvetin hullu sen kokeili...


    • ..... kirjoitti:

      Kyseessä on halpa neliovinen perheauto, niin ei kai se sportilta näytäkään. Mutta jos autoa, jossa ei ole yhtään terävää kulmaa tai suoraa peltipintaa, voi sanoa laatikoksi, niin mikä sitten ei ole laatikon muotoinen auto?

      no minkähän takia nykyäänkin monet nelioviset(jopa piilotetuin ovenkahvoin) ovat urheilullisia ja sport nimikkeellä tai muulla GT,Aero,Turbo jne lisukkeilla myydäänkin malliston muskeleina?ilmeisesti kylkiteipit,sumuvalot ja pari spoileria alumiinivanteiden kera tekee pappamallista petomallin joka ei tunne korimalleja tai ovimääriä=)mutta ainakin toi rellu on helevetin ruma laatikkomalli eikä herätä minkäänlaisia keräily,harrastus tai ajohimoja!


    • kierrätys on pop kirjoitti:

      no minkähän takia nykyäänkin monet nelioviset(jopa piilotetuin ovenkahvoin) ovat urheilullisia ja sport nimikkeellä tai muulla GT,Aero,Turbo jne lisukkeilla myydäänkin malliston muskeleina?ilmeisesti kylkiteipit,sumuvalot ja pari spoileria alumiinivanteiden kera tekee pappamallista petomallin joka ei tunne korimalleja tai ovimääriä=)mutta ainakin toi rellu on helevetin ruma laatikkomalli eikä herätä minkäänlaisia keräily,harrastus tai ajohimoja!

      Tottakai noita pappa-autoja myydään nykyisin sportteina, koska sinä ja muut niitä ostatte. Tyhmiähän autonvalmistajat olisivat, jos eivät ottaisi rahoja pois. Halpisautoon lievää ehostusta tonnilla-parilla ja vot, hinta pompsahtaa 10-15 tuhatta euroa.

      Ymmärrän kyllä, että et pidä Dauphinen ulkonäöstä, onhan se aika "persoonallinen", mutta tuosta laatikkomallista höpöttäminen antaa sellaisen vaikutelman ettet edes tiedä mistä autosta puhutaan. Suunnilleen sama jos sanoisit Kuplavolkkaria kulmikkaaksi tai Ladaa sämpyläksi.

      Tai sitten tässä on kyseessä perinteinen trolli. Tämä lienee se todennäköisin vaihtoehto.


    • ...jep kirjoitti:

      Dauphinehan on todellakin aivan laatikko muotoilultaan... Vai olikohan nyt kyseessä joku aivan muu auto?

      Jep. Kauneus on katsojan silmässä. Jonkun mielestä "sämpylärenu" on laatikko. Sen sijaan kasi ja kymppi olivatkin.


  • Alla on hyvä juttu dauphinesta mukaanlukien jopa hinnat uutena ja rekisterissä olleiden määrät 1970-luuvn alussa. Jättävät mainitsematta että dauphine on mm. äänestetty maailman 9. huonoimmaksi autoksi.

    Mikä tahansa dauphine on tänä päivänä jo niin eksoottinen näky että kääntää entisöitynä päitä ihan yhtä paljon kuin saman ikäluokan alkuperäiskuntoinen kupla joita niitäkin oli aikoinaan tolkuttomasti mutta nyt olemattoman vähän jäljellä. Dauphinea tehtiin tosin vain reilut 2 miljoonaa mutta se oli aikanaan nopeimmin miljoonaan autoon yltänyt eurooppalainen malli.

    http://www.dlc.fi/~renault/malliesittelyt/dauphine/dauphine.htm

    "Gordini" oli puolestaan rellulle sama kuin "Abarth" fiatille. Dauphine Gordini ei ollut vielä kovin erikoinen peli mutta sukulaisella oli '67 tai '68 R8 Gordini joka oli aikanaan todella kireä laite. 100hv kone, 5v manuaali, levyt joka nurkassa jne.

    Autowikissä hiukan juttua:

    http://www.autowiki.fi/index.php/Renault_Dauphine

    Ja vähemmän mairittelevaa:

    http://www.cartalk.com/content/features/Worst-Cars/results1.html

  • »1956 Renault Dauphine: "Esimerkki kaikkein tehottomimmasta ranskalaisesta insinöörityöstä Maginot-linjan jälkeen. Se oli todella heiveröinen, paperimaisen ohut skandaaliauto. Jos istuit sen vieressä, saatoit ihan silmissä nähdä ruosteen kasvavan."»
    http://www.iltalehti.fi/autot/200907319647416_au.shtml

    Kansakoulunopettajallani oli Renault Dauphine 1950- ja 60-lukujen vaihteessa. Sitä pidettiin siihen maailman aikaan ihan nättinä ja tyylikkäänä pelinä! Aika aikaa kutakin ja kaikki on suhteellista...

    • Johan oli omituisia tuloksia ko. vertailussa. Ilmeisesti tehty Amerikassa pienellä piirillä ja vailla minkäänlaista kokemusta noista autoista, voisivat europpalaiset ja kyseisiä autoja omistaneet olla hieman eri mieltä asioista.


  • No onhan se aika harvinainen.

  • Dauphine mallia on suomessa rekisterissä 43kpl kun taas esimerkiksi itselläni olevaa Renault 16 mallia on vain 13 kpl. Maku asia onko mallia paljon vai vähän mutta varmasti hyvä harrasteauto. On myös totta että Dauphine:ssa ja Dauphine Gordinissa on paljonkin eroja. Daphine Gordini oli aikanaan mm ensimmäinen sarjavalmisteinen auto jossa oli kaikissa pyörissä levyjarrut kun taas perus versiossa takana oli rummut.

    Harrasteautona vanhojen Renaultien kohdalla ongelma on osien saatavuus. Kontakteja löytyy kyllä harrastajilta mutta kuluvia osia aika huonosti. Eli jos on varaa ja tykkäät reissata euroopassa niin sieltä voisi löytyä paremmin. Toisaalta siisti vanha Renault saa aina huomiota koska ne ovat kuitenkin harrasteautoina harvinaisempia kuin esim jenkit tai japsit.

    • Puhumattakaan vaikkapa kuplasta, rättäristä, ja ministä jne.


    • Hyvin kirjoitettu. Oli siis ensimmäinen auto maailmassa jossa levyjarrut joka pyörässä. Se oli merkittävä tekijä. Jarrujen toimivuus oli vähän kyseenalainen mutta se on eri juttu. Itsekin niitä joskus koetin saada tasapainoon ja jumiutumattomaksi.
      Kuten joku aikaisemmin mainitsi niin itsekin ottaisin kiljuen Dauphinen jos tilaa olisi. Panhard ja NSU RO80 olisivat myös kivoja. RO80 korjailin joskus maahantuojalla. Sen sijaan harrastan 1998-2004 tehdassähköautoja jotka nekin ovat hämmästyttäviä monella tavalla.


    • ElektricPhantom kirjoitti:

      Hyvin kirjoitettu. Oli siis ensimmäinen auto maailmassa jossa levyjarrut joka pyörässä. Se oli merkittävä tekijä. Jarrujen toimivuus oli vähän kyseenalainen mutta se on eri juttu. Itsekin niitä joskus koetin saada tasapainoon ja jumiutumattomaksi.
      Kuten joku aikaisemmin mainitsi niin itsekin ottaisin kiljuen Dauphinen jos tilaa olisi. Panhard ja NSU RO80 olisivat myös kivoja. RO80 korjailin joskus maahantuojalla. Sen sijaan harrastan 1998-2004 tehdassähköautoja jotka nekin ovat hämmästyttäviä monella tavalla.

      Olen kyllä itse ollut uskossa, että Jaguar MK2 oli ensimmäinen sarjavalmisteinen henkilöauto, jossa oli levyjarrut kaikissa pyörissä?? Korjatkaa viisaammat, jos on oikein vusoiluku/kuukausifaktaa olemassa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Olen kyllä itse ollut uskossa, että Jaguar MK2 oli ensimmäinen sarjavalmisteinen henkilöauto, jossa oli levyjarrut kaikissa pyörissä?? Korjatkaa viisaammat, jos on oikein vusoiluku/kuukausifaktaa olemassa.

      Ei ollut Mk2 ensimmäinen:

      "The XK150, introduced in 1957, had disc brakes all round as standard. It was however, the 1958 Mark IX that was the first Jaguar saloon to be fitted with four-wheel disc brakes as standard.
      When the Mark II series of saloons were introduced a year later they too were equipped by the factory with four-wheel Dunlop disc brakes."


  • Renult Regatte 1956 vasta harvinainen on omistan sellaisen

  • korjaus ei kun se on Fregate eikä Regatte

  • mulla on 2 kpl renault caravelle molemmat liikenteessä ja kyllä päät kääntyy!!!!

  • Mitä museoidusta Rellu Dauphine vm. 1962 kannattaa maksaa?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.