Ei suuhygienistille

ei kalkkis

Onko olemassa hammaslääkäriä joka tekee hampaiden puhdistuksen ja hammaskiven poiston plus muut mitä hammaslääkärit teki ennenkuin keksittiin suuhygienistit?Hyviä hampaita ei raaskisi antaa kaikkien ronkkia ja olisi mukava asioida hyvällä hammaslääkärillä.

38

10144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dödfgdöghfgöhdfgödfg

Ja jos ensin menet hammaslääkärille ja hän sitten ehdottaa että menisit tarkastuksen jälkeen hygienistille puhdistuttamaan hampaasi, niin voithan sanoa, että etkös tekisi sinä hammaslääkärinä sen - jospa suostuu. Kyllä mulle on tehnyt hammaslääkäri puhdistuksen, mutta kyseessä oli sellainen tapaus, että olin käynyt vuosia samalla hammaslääkärillä eli olin vakioasiakas, kerran kävin hänen ehdotuksestaan hygienistillä, mutta kun tämä lääkäri sitten kyseli että miltäs se tuntui, niin vähän valitin että ei ole koskaan ennen ollut suu niin kipeä jne puhdistuksen jälkeen, niin sen jälkeen tekikin itse sen homman.

Miksi muuten nämä hammaslääkäriasemat eivät ole halukkaita vakioasiakkaita ottamaan - se käsitys ainakin minulla on!

Ilmeisesti asiakkaita riittää muutenkin, niin ei tarvitse sillä tavalla sitoutua vakiotyyppeihin, mikä olisi asiakkaan kannalta tietysti kaikista paras, kun homma hoidettaisiin yhdessä paikassa niin olisi kaikki tieto tekemisistäkin siellä yhdessä paikassa..........

• Proffako

Hammaslääketieteen professorille, hänkin tietää miten hampaat puhdistetaan ja kivi poistetaan. Varmasti työn harjaannuttama, taitava ja kätevä käsistään.

• pieni vastaanotto

työskentelevälle hammaslääkärlle, nätä on runsaasti. Taksat ovat halvempia ja kaikkea tehdään samassa paikassa.

• 1 kk päästä taas
        Proffako kirjoitti:

Hammaslääketieteen professorille, hänkin tietää miten hampaat puhdistetaan ja kivi poistetaan. Varmasti työn harjaannuttama, taitava ja kätevä käsistään.

Sen takia koska he eivät "porofessorit" työskentele hammaslääkäreinä myöskin heidän käytännön taidot ovat onnettomia hammashuollossa.Itse hammaslääkärini on putsannut hampaani klinikka käynnillä ohjaavat varmasti eteen päin jos tarvii hygienistiä.Työtä heillä (hammaslääkäri) on liikaa muutenkin.Itse olen kyllä ollut noin 10v yksityisellä samalla hammaslääkärillä hyvin on toiminut.

• Ammattilainen

Jos toimenpide sattuu, siihen on aina syy. Voithan aina pyytää myös puudutusta toimenpiteen ajaksi! Osalla Suuhygienisteistä on oikeus puuduttaa injektiolla itse, ja myös pintapuudutteet ovat hyvin tehokkaita oiken käytettyinä. Kun hammaskiveä on paljon ja ienkudokset ovat tulehtuneet, on hammaskivenpoistokin epämiellyttävää. Kerro tuntemuksistasi hoidon aikana ja jälkeen. Ei ammattilainen siitä huonoa tykkää.-Päin vastoin!
        Kun puhdistus tehdään kunnolla ja suussa on tulehdusta, on jälki-tuntemuksen hyvin tyypillisiä parin päivän ajan. Taisit olla vain neitsyt oikean puhdistuksen suhteen! Pelkästä putsista ja näkyvän hammaskiven poistosta ei ole sinulle mitään hyötyä, jos suuhusi jää vielä puolet lisää tavaraa ikenien alle ja taka-alueille! Suunterveytesi kärsii asiasta ja siinä menee kyllä rahatkin hukkaan, ottaen huomioon,että hammaslääkärin taksa on vielä korkeampi kuin Suuhygienistin!
        Jos olet toiminut suuhygienistin antamien kotihoidon ohjeiden mukaan ja noudatat annettua puhdistusvaliä, on tulehdus on laantunut seuraavaan kertaan mennessa. Jos hammaskiveä on paljon, on hammaskivenpoisto usein tehtävä osissa. Tämä siis, jos se on tarkoitus tehdä hyvin... Perus hammaslääkärit tekevät usein hyvin pintapuolisen puhdistuksen ilman mitään kotihoidon ohjeistusta. Aikaa, välineitä tai paneutumista asiaan ei ole.
        Jokaisella on oma ammattinsa ja erikoisalansa, ja siinä on hyvä pysyä. Tästä syystä Girurgit pysyvät sisäelimissä ja Kampaajat hiuksissa, vaikka leikkaamisen periaatteet osaavat kummatkin. :)

• kokemukset
        Ammattilainen kirjoitti:

Jos toimenpide sattuu, siihen on aina syy. Voithan aina pyytää myös puudutusta toimenpiteen ajaksi! Osalla Suuhygienisteistä on oikeus puuduttaa injektiolla itse, ja myös pintapuudutteet ovat hyvin tehokkaita oiken käytettyinä. Kun hammaskiveä on paljon ja ienkudokset ovat tulehtuneet, on hammaskivenpoistokin epämiellyttävää. Kerro tuntemuksistasi hoidon aikana ja jälkeen. Ei ammattilainen siitä huonoa tykkää.-Päin vastoin!
        Kun puhdistus tehdään kunnolla ja suussa on tulehdusta, on jälki-tuntemuksen hyvin tyypillisiä parin päivän ajan. Taisit olla vain neitsyt oikean puhdistuksen suhteen! Pelkästä putsista ja näkyvän hammaskiven poistosta ei ole sinulle mitään hyötyä, jos suuhusi jää vielä puolet lisää tavaraa ikenien alle ja taka-alueille! Suunterveytesi kärsii asiasta ja siinä menee kyllä rahatkin hukkaan, ottaen huomioon,että hammaslääkärin taksa on vielä korkeampi kuin Suuhygienistin!
        Jos olet toiminut suuhygienistin antamien kotihoidon ohjeiden mukaan ja noudatat annettua puhdistusvaliä, on tulehdus on laantunut seuraavaan kertaan mennessa. Jos hammaskiveä on paljon, on hammaskivenpoisto usein tehtävä osissa. Tämä siis, jos se on tarkoitus tehdä hyvin... Perus hammaslääkärit tekevät usein hyvin pintapuolisen puhdistuksen ilman mitään kotihoidon ohjeistusta. Aikaa, välineitä tai paneutumista asiaan ei ole.
        Jokaisella on oma ammattinsa ja erikoisalansa, ja siinä on hyvä pysyä. Tästä syystä Girurgit pysyvät sisäelimissä ja Kampaajat hiuksissa, vaikka leikkaamisen periaatteet osaavat kummatkin. :)

Minulla oli kertynyt paljon hammaskiveä. Hygienisti puhdisti ne todella perusteellisesti. Puhdistusta varten halusin puudutuksen (sitä varten tarvittiin hammaslääkäri). Ylä- ja alaleualle tarvittiin kumpaankin erikseen tunnin hoitokäynti. Mutta vuotta myöhemmin olikin sitten paljon vähemmän hammaskiveä ja koko suu saatiin puhdistettua kerralla eikä puudutustakaan enää tarvittu (sattui kyllä melkoisesti, varsinkin ultraäänipuhdistus).

• Kaivellaan kun nähdä
        kokemukset kirjoitti:

Minulla oli kertynyt paljon hammaskiveä. Hygienisti puhdisti ne todella perusteellisesti. Puhdistusta varten halusin puudutuksen (sitä varten tarvittiin hammaslääkäri). Ylä- ja alaleualle tarvittiin kumpaankin erikseen tunnin hoitokäynti. Mutta vuotta myöhemmin olikin sitten paljon vähemmän hammaskiveä ja koko suu saatiin puhdistettua kerralla eikä puudutustakaan enää tarvittu (sattui kyllä melkoisesti, varsinkin ultraäänipuhdistus).

Käyn itse muutaman kerran suuhygienistillä vuodessa. Mistähän johtuu se, että kun käy samalla pari kertaa, kolmas kerta alkaa olla jo hutilointia?

Keksin keinon: Sanoin, että minulla on ensi viikolla hammaslääkärin tarkastus. Alkoi ultra vispata nopeammin ja kaiveltiin kaikki mahdolliset mönjät pois.

• Anonyymi
        Kaivellaan kun nähdä kirjoitti:

Käyn itse muutaman kerran suuhygienistillä vuodessa. Mistähän johtuu se, että kun käy samalla pari kertaa, kolmas kerta alkaa olla jo hutilointia?

Keksin keinon: Sanoin, että minulla on ensi viikolla hammaslääkärin tarkastus. Alkoi ultra vispata nopeammin ja kaiveltiin kaikki mahdolliset mönjät pois.

Minä olen käynyt samalla suuhygienistillä vuosia. Aina on tehnyt hyvin työn ja hampaat on ollut kunnossa ja hyvät. Aiemmin yksityinen hammaslääkäri hutiloi juurihoidon kanssa ja sain kylläkin rahallisen korvauksen, joka ei yhtään lohduttanut. Kun vaiva vihdoin saatiin toisen hammaslääkärin taholta korjattua ja aloin käydä suuhygienistillä, niin hampaani ja suuni ovat olleet todella hyvässä kunnossa.

• -samuel-

...suorittama puhdistus on ainakin minun kohdalla ollut aina kivuttomampi ja jotenkin vähemmällä kiireellä tehty kuin hammaslääkärin tekemänä. Itse menen ihan mielelläni myös suuhygienistin puhdistukseen.

• ddgg

Hammaslääkärin suorittama hammaskiven puhdistus ei ole niin huolellisesti tehty kuin suuhygienistillä. Usein käyttävät aikaa n 15 min jossa ajassa ei todellakaan saa puhdasta aikaan. Olen myös törmännyt hammaslääkäreihin jotka käyttävät hammaskivi-instrumentteja väärin, en uskaltaisi itse mennä.

• hammaskiven poistoon

Niin suuhygenisti on koulutettu juuri ikenien hoitoon ja hammaskiven poistoon. hammaslääkärit ei sitä aina työkseen edes tee ja aikaa ei siihen erikseen varata ja ole normi käynnillä edes aikaa siihen uhrata. Itse käytän suuhygenistiä juuri siksi. Aika varattu juuri esim hammaskiven poistoon ja keskittyy vain siihen ilman kiirettä.

• Daa,Daa

Hakeutua mieluiten hammaslääketieteen tohtorin pakeille? eihän nyt tavallinenkaan hammaslääkäri mitään osaa. Mene mieluiten erikoishammashoitoon.

Hammaslääkäri rapsuttelee hammaskivesi 15min yhdellä instrumentilla, suuhygienisti 45min ja käyttää oikeita välineitä oikeisiin hampaisiin...kumpihan tekee huolellisemmin?

Miksiköhän suuhygienistejä on sitten koulutettu, jos heitä ei tarvittaisi? turhaan kestää koulutus 3,5-vuotta, eiväthän he mitään voi osata.

• 789789789789

Luottamus hoitotahoon on usein niin tärkeä juttu, että jos esim ei "luota " suuhygienistiin, niin minkäs sille tekee. Ehkä on parempi niiden värkkiensä kanssa. Itse en uskaltanut antaa hygienistin nimeomaan puuduttaa...ja vaadin puudutuksen lekurilta. Kuka sitten sattui olemaan tuurari, kun oma ei ollut paikalla- ja jopas sai hänkin pelkän puudutuksen kivuliaaksi - mitä ei oma hammis vuosikausiin... että kyllä on niin paljon eroja aina näissä hommeleissa. Jos omalääkäri esim on hyvä pelkopotilaiden kanssa... ja vaikka kyseessä kiven poistot ym - niin se voi olla että samaa ymmärrystä ja sitä psykkapuolta ei enää tulekaan hygienistiltä -voi olla miten sattuu. Moni luottaa vain siihen vakkari-luotto-omalääkäriin, kuka on hoitanut homman kypällä siihenkin asti...ja sitten menee samaan syssyyn se kiven poistokin(ainakin mulla)... mieluummin kuin riski muiden sorkinnoista kipujen kanssa. Vaikka kuinka sanotaan, että sitä saa pyydettyä erikseen tarvittavia puudukkeita ja muuta, niin silti aina ei pelaa käytännössä. Kun eri hoitoalan ihmisillä on eri käsitys siitä suhteellisesta kivun siedosta...tai että se on sellaista " kyllähän nyt pienen kivun jokainen kestää"... Harva siis valitsee riskeistä sitä huonompaa ja ottaa luotto-omalääkärin kiveäkin putsimaan, oli sitten 10 tasoa tai 7...mutta tietää ainakin miten kivun hoidon saa omalta.
        Kun on nimittäin todella kummallista, että tuolla hammashoidossa on vielä hoitohenkilökuntaa, ketkä eivät ymmärrä niin yksinkertaista asiaa kuin kivun ja "hammaslääkärin pelko".... Mutta jos ovat yksityisellä puolella, niin ehkä huomaavat asiakkaiden määrässä? Sana kun kulkee näiden "hyvien" kivun ymmärtäjien suhteen sata kertaa paremmin.

• Hampilainen

Suuhygienistien kliininen työskentely on pääasiassa nimenomaan hammaskivenpoistoa ja sitä kautta iensairauksien ennaltaehkäisyä ja hoitoa. Ja tähän suuhygienistien 3,5-vuotinen koulutus painottuu. Taatusti hammaslääkäritkin hammaskivenpoiston koulutuksensa aikana opettelevat, mutta se on yksi osa-alue monien muiden joukossa.

Hammaslääkärit usein rapsuttelevat suurimmat ikenenpäälliset kivenlohkareet pois, jos aika paikkauksen, tarkastuksen tai muun toimenpiteen yhteydessä jää. Tarpeen niin vaatiessa, varataan usein erillinen aika nimenomaan hammaskivenpoistoon, jonka suuhygienisti sitten suorittaa perusteellisesti siten että pois lähtee sekä näkyvä että ikenen alapuolinenkin hammaskivi. Perusteellinen hammaskivenpoisto vaatii usein useammankin käyntikerran, koska harva potilas jaksaisi pitää suutaan auki tarvittavan pitkään yhteenmenoon.

Puudutuksesta sen verran, että suuhygienistit saavat puuduttaa. Mutta puudutusoikeus on ollut vasta joitain vuosia, joten alan vanhemmat ammattilaiset eivät ole opiskeluaikanaan puudutusta opetelleet. Nykyään puuduttaminen on osa suuhygienistien peruskoulutusta ja sen taitaa jokainen valmistuva suuhygienisti.

Lyhyesti sanottuna: reippaasti vain suuhygienistille, he muodostavat ammattikunnan, joiden erikoisalaa se on.

• Kaitsupoika12

Suuhygienisti on varmaan ihan ammattilainen, mutten silti ikinä enää anna kenenkään kolmen ja puolen vuoden koulutuksen käyneen suharin närkkiä hampaitani. Hammaslääkäri lähetti minut kerran hampaan paikattuaan suuhygienistille hammaskiven poistoon. Hammaskiveä oli paljon, kipu oli todella kova.

Suu oli monta päivää kipeänä hoidon jälkeen. Viikon päästä paikattua hammasta vihloi ja menin hammaslääkäriin uudelleen. Hammaslääkäri hioi paikkaa ja sanoi, että minun pitäisi mennä sinne suuhygienistille. Kerroin käyneeni jo, jolloin hän totesi, että minun pitää varata sinne uusi aika, Hammaskiveä oli jäänyt tosi paljon. Kun minulle oli varattu puolen tunnin aika eikä paikan hiomiseen kulunut kuin muutama minuutti, lääkäri päätti poistaa loput hammaskivet itse. Puhdistuksen jälkeen ikenet eivät olleet kipeät eikä muitakaan oireita ollut. Etuhampaassa ollut punaviinin aiheuttama värjäymä valkaistiin samalla. Sitä suuhygienisti ei saanut vaaleammaksi yrityksestään huolimatta.

Hammaslääkäri on saanut paljon syvällisemmän koulutuksen ja osaa hammaskiven poistaa suuhygienistiä tehokkaammin. Hammaslääkärin tekemä hammaskiven poisto tapahtuu aina 40 minuutin hoitoajan kuluessa, suuhygienistille ei riittänyt tunnin aika.

Käyn nykyään pienellä hammaslääkäriasemalla, jolla ei ole erikseen suuhygienistiä. Hammaskiven poisto on elämys verrattuna entisiin kokemuksiini.

• Syy-seuraus-suhde
        Kaitsupoika12 kirjoitti:

Suuhygienisti on varmaan ihan ammattilainen, mutten silti ikinä enää anna kenenkään kolmen ja puolen vuoden koulutuksen käyneen suharin närkkiä hampaitani. Hammaslääkäri lähetti minut kerran hampaan paikattuaan suuhygienistille hammaskiven poistoon. Hammaskiveä oli paljon, kipu oli todella kova.

Suu oli monta päivää kipeänä hoidon jälkeen. Viikon päästä paikattua hammasta vihloi ja menin hammaslääkäriin uudelleen. Hammaslääkäri hioi paikkaa ja sanoi, että minun pitäisi mennä sinne suuhygienistille. Kerroin käyneeni jo, jolloin hän totesi, että minun pitää varata sinne uusi aika, Hammaskiveä oli jäänyt tosi paljon. Kun minulle oli varattu puolen tunnin aika eikä paikan hiomiseen kulunut kuin muutama minuutti, lääkäri päätti poistaa loput hammaskivet itse. Puhdistuksen jälkeen ikenet eivät olleet kipeät eikä muitakaan oireita ollut. Etuhampaassa ollut punaviinin aiheuttama värjäymä valkaistiin samalla. Sitä suuhygienisti ei saanut vaaleammaksi yrityksestään huolimatta.

Hammaslääkäri on saanut paljon syvällisemmän koulutuksen ja osaa hammaskiven poistaa suuhygienistiä tehokkaammin. Hammaslääkärin tekemä hammaskiven poisto tapahtuu aina 40 minuutin hoitoajan kuluessa, suuhygienistille ei riittänyt tunnin aika.

Käyn nykyään pienellä hammaslääkäriasemalla, jolla ei ole erikseen suuhygienistiä. Hammaskiven poisto on elämys verrattuna entisiin kokemuksiini.

Niin varmaan, kun poistatat hammaskiven säännöllisesti sen sijaan, että antaisit sen kertyä vuosikausia.

• Anonyymi
        Kaitsupoika12 kirjoitti:

Mätämunia riittää joka ammattiin, niin hammaslääkäreiksi, kuin suuhygienisteiksi.

Arvostelustasi olisi enemmän hyötyä, jos kertoisit, minä vuonna tämä hoitovirhe tapahtui, minkä niminen henkilö teki virheen, ja missä osoitteessa hän työskenteli.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mätämunia riittää joka ammattiin, niin hammaslääkäreiksi, kuin suuhygienisteiksi.

Arvostelustasi olisi enemmän hyötyä, jos kertoisit, minä vuonna tämä hoitovirhe tapahtui, minkä niminen henkilö teki virheen, ja missä osoitteessa hän työskenteli.

Vähän on myöhässä vastauksesi.

• hjyesy

on olemassa

• kjoujh

Mäkin käyn vaan hammaslääkätillä, EI ikinä hygienistille.
      Hygienistit voi putsata vastaanottojen vessoja hammasharjalla.

• Realismia peliin

Menette ihan minne itse lystäätte, kun itse maksatte. En käsitä tätä suuhygienisti-vihaa. Hammaslääkäri tuskin kouluttautuu koko koulutusaikaansa pelkkään hammaskiven poistoon, koulutus sisältää osaltaan samoja yleislääketieteen opintoja lääkäreiden kanssa.

Itselleni on naistentautien proffa laittanut kierukan, ja toimenpide oli lähinnä teurastusta. Että se siitä korkeamman koulutustason ammattitaidosta.

Toisaalta ihan sama juttu, kun vaatisitte vuodeosastolla lääkärin vaihtamaan teiltä vaipan. Taitaa lähihoitaja osata kyseisen homman kuintenkin parhaiten, jollei lääkäri ole työskennellyt lähihoitajan sijaisuudessa koulutuksensa alkuvaiheessa.

Ja suurin osa varmasti mukisematta hyväksyy kätilön hoitamaan synnytyksensä. Eikö pitäisi kuitenkin valita psykiatri, hänellä on pidempi lääketieteellinen koulutus?

Ammattilaisuudessa on aina kaksi puolta. Koulutus ja harjaannus. Eli jos haluatte parhaan, kyselette kokemuksia ja valitsette työntekijän, joka on tehnyt kyseistä hommaa paljon ja on siinä pidetty (tosin yksityiset hammaslääkäriasemat eivät anna teille suosituimman suuhygienistin aikoja, koska hänen kalenterinsa on täynnä).

• ajsksksbs

Vaihdankin aikani lekurille.

• Suuhygienisti

Oli todella hauska lukea.
      T. Suuhygienisti ))) jolla on paljon potilaita))) buuuuu

• ItseOstanPalvelut

Kun itse maksaa, voi valita mistä hoitonsa hankkii.

Itse istun vuosittaisen hammastarkastuksen jälkeen hammaslääkärini tuolissa hammaskiven poistossa ja puhdistuksessa.

Ystävällinen miellyttävä hammaslääkärini kertoilee puhdistuksen edetessä miten olen hampaiden puhdistuksessa vuodenaikana onnistunut, ja asioita joihin pitäisi paremmin keskittyä.

• Suuhygienisti

Tiesitkö varmasti että suuhygienisti on ammattikorkeakoulutukinnon suorittanut laillistettu toimija. Hammaslääkäreillä on kaltaisesi epäilijöiden takia töitä korjaavan hoidon parissa yllin kyllin. Suuhygienisti toimii suun terveyttä edistäen ja sairauksia hoitaen ei korjaavat hoitoa niinkään. Eli sinunkin olisi aika hankkia kunnon suuhygienisti joka ammattitaidolla puhdistaa ientaskusi puhtaiksi eikä vain rääpi niitä sekä opettaa kuinka voit itse oikeaoppisesti osallistua suusi hoitoon. Ole rohkea ja lopeta epäily. Eron huomaat varmasti !

• Hyviä_löytyy

Minullakin on ollut kunnallisella puolella suuhygienistejä jotka tekevät perusteellisen puhdistuksen, kertoo koko ajan mitä on tekemässä sekä neuvoo hampaiden hoitoa perusteellisesti. Eikä maksa niin paljon kuin hammaslääkärin työ.

• vanhaaikatakaisin

Ihme työ tuo suuhygienisti. Ei minkäänlaista vastuuta vaikka pilaisi potilaan hampaat läpikotaisin. Innolla määräsi hammaslääkäriä pilaamaan hampaani. Olisi pilauttanut loputkin ellei lääkäri olisi topuuttanut. Ei edes ymmärtänyt oliko hammas paikattu vai paikkaamaton. Rapi raot auki ja samalla paikat hampaista. Ihme touhua. Älkää ikinä menkö suuhygienistille jos haluatte pitää hampaat suussa. Ensin maksatte kaliit paikkaukset sitten joku hullu rapsii paikat veks. Tähänkö suomessa on tultu, keksitään hulluja töitä joissa ei ole mitään järkeä.

• mjutfgjhdfh

Jos paikka irtoaa hammaskiveä poistettaessa, se on ollut jo irti ja hammaskivi vaan pitänyt paikoillaan. Paikan korjaaminen on ollut tarpeen.

• jkkll

Kävin viikko sitten hygienistillä ja nyt särkee hammasti ihan vitusti. Noi hygienistit on ihan perseestä!

• fdrtfchgfdg

Mahdollisesti puhdistuksessa paljastui reikä ja nyt se särkee. Yleensä hygienisti huomaa ne ja kirjaa tietoihin ja kehottaa varaamaan ajan hammaslääkärille.

Toinen vaihtoehto särkyyn on se että hammaskiveä poistettaessa hampaan ja ikenen väli joudutaan rassaamaan auki ja ikenet tulehtuu. Tuon voi välttää muutaman päivän estohoidolla, vaikkapa Corsodyl suuvedellä purskuttelemalla.

• Laskuapukkaasittentaas
        fdrtfchgfdg kirjoitti:

Mahdollisesti puhdistuksessa paljastui reikä ja nyt se särkee. Yleensä hygienisti huomaa ne ja kirjaa tietoihin ja kehottaa varaamaan ajan hammaslääkärille.

Toinen vaihtoehto särkyyn on se että hammaskiveä poistettaessa hampaan ja ikenen väli joudutaan rassaamaan auki ja ikenet tulehtuu. Tuon voi välttää muutaman päivän estohoidolla, vaikkapa Corsodyl suuvedellä purskuttelemalla.

Ja kun käytät Corsodyliä niin saat mennä uudelleen hoitoon, nimittäin putsaamaan hampaat. Värjää hampaat ky.suuvesi!

• nimimerkkiviety

Onko tyypillistä , ettei suuhygienistin nimeä kerrota yksityisellä pienasemalla, kun käyt hammaslääkärillä ja sitt hän toteaa lopuksi että suuhygienistille seuraava aika. Korttiin ei tullut hänen nimeään eikä maininnut lääkärikään?! Ja siinä kiireessä jäi kysymättä, kun olin kuin puuhun päällä lyöty , kun ajattelin että nimen kirjoitti ajanvarauskorttiin, mutta ei! Kuka kolmesta hän mahtaa olla? Itse maksan niin olis kyllä kiva tietää kenelle menee hoitoon?

• Vanhat-hyvät-ajat

Ei aikaisemmin ollut mitään suuhygienistejä ja kaikki sujui silloin mielestäni hyvin. Millonkahan keksivät taas uuden ammattikunnan?

• cchgccghvhg

Hammaslääkäreitä ei ole riittävästi potilasmäärään nähden. Piti siis yksinkertaisemmat työt siirtää toisille, eli tässä tapauksessa suuhygienisteille.

• Nimimerkkviety

HOX HOX! Kyllä yksityisillä on riittävästi hammaslääkäreitä, vain asiakkaista on pulaa, joten kyllä asiakkaan tulisi saada a) ainakin tietää kenelle suuhygienistille hml lähettämässä b) valinnanvapaus .

• djlfzfjs

Kävin Oralissa hammaslääkärillä hampaiden puhdistuksessa, lopputulos: hampaanväleistä tuli isompia (käytti jotain pienporaa väleissä), etuhampaassa oli keraaminen kuori, jonka hioi ohuemmaksi ja lyhyemmäksi kysymättä, toisella puolella on kuori nyt pulleampi ja pidempi, takahampaat on hiottu lyhyemmiksi ja eripituisiksi, pari keraamista kruunua yläkolmosessa hiottiin sakaroista matalammaksi (ei ilmoittanut mitään tai kysynyt lupaa tai edes mitannut purentaa sillä purentpaperilla), nyt ala- ja yläpuolen etuhampaat naksuvat yhteen ja etuhammas on alkanut kulua, yläleuka/purenta on siis vinossa, lisäksi muotoili ylä nelosen ja vitosen toiselta puolelta teräväkärkiseksi vaikka minulla on ollut suorat hampaat, nyt toisella puolella on suorat toisella puolella nämä suden hampaat joissa siis purentakin huonompi. Mikä tollo! En mene enää ikinä puhdistukseen, tuli monen tonnin korjaukset. Ostan itse puhdistuskoukun ja teen itse, niin voi vielä hampaat jotenkin säilyä.

• Paskahomma
        djlfzfjs kirjoitti:

Kävin Oralissa hammaslääkärillä hampaiden puhdistuksessa, lopputulos: hampaanväleistä tuli isompia (käytti jotain pienporaa väleissä), etuhampaassa oli keraaminen kuori, jonka hioi ohuemmaksi ja lyhyemmäksi kysymättä, toisella puolella on kuori nyt pulleampi ja pidempi, takahampaat on hiottu lyhyemmiksi ja eripituisiksi, pari keraamista kruunua yläkolmosessa hiottiin sakaroista matalammaksi (ei ilmoittanut mitään tai kysynyt lupaa tai edes mitannut purentaa sillä purentpaperilla), nyt ala- ja yläpuolen etuhampaat naksuvat yhteen ja etuhammas on alkanut kulua, yläleuka/purenta on siis vinossa, lisäksi muotoili ylä nelosen ja vitosen toiselta puolelta teräväkärkiseksi vaikka minulla on ollut suorat hampaat, nyt toisella puolella on suorat toisella puolella nämä suden hampaat joissa siis purentakin huonompi. Mikä tollo! En mene enää ikinä puhdistukseen, tuli monen tonnin korjaukset. Ostan itse puhdistuskoukun ja teen itse, niin voi vielä hampaat jotenkin säilyä.

Tää on kyll ihan kamalaa kun purentaa hiotaan pilalle omavaltaiset ja hammasväleihin tehdään rakoja! Ei suuhygienistille !

• Virheellistä_toimintaa
        Paskahomma kirjoitti:

Tää on kyll ihan kamalaa kun purentaa hiotaan pilalle omavaltaiset ja hammasväleihin tehdään rakoja! Ei suuhygienistille !

Eihän hygienisti saa tehdä mitään porauksia tai hampaaseen vaikuttavia hiontoja. Purennan korjauksiakin saa tehdä vain hammaslääkäri.

Kun hammasvälistä poistetaan sinne kehittynyt hammaskivi, lopputuloksena on rako hampaiden välissä (kuten pitääkin).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      3575
    2. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      80
      1321
    3. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      52
      1293
    4. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1212
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1142
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1077
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      29
      1040
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      54
      911
    9. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      892
    10. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      888
    Aihe