Julkisuudessa puhutaan vain ulkomailta adoptoiduista

millamatleena

Kun julkisuudessa, esimerkiksi lehdistössä käsitellään adoptiota, rajataan aihepiiri käsittämään yleensä ulkomaan adoptiot, kotimaisista adoptioista puhutaan hyvin vähän jos ollenkaan. Tässä alkaa tuntea itsensä vähemmistöksi vähemmistössä, ihan kuin meitä kotimaan adoptoituja ei olisi lainkaan olemassa, kuin olisi jotenkin moneen kertaan omituinen.

Olisi joskus mukava lukea muitakin tarinoita kuin hakumatkoista kaukomaille tai kohdatusta rasismista. Halutaanko tässä suojella bioäitejä vai ketä, kun kukaan kotimaasta adoptoiva ei esiinny lehtijutuissa tai haastatteluissa, aina vain nämä, joiden lapsi on tuotu Kiinasta tai muualta?

14

816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lehdistöhoi

      Eiän Suomen adoptiomenetelmistä ja suomalaisista adoptoiduista yleensäkään puhuta mitään.
      Me olemme todella OUT, eli meidät vaietaan näkymättömään osaan yhteiskuntaa.
      Nuo adoptiopuuhat nykyisin keskittyvät siihen, miten jo valmiiksi rakastavaiset vanhemmat saavat odottaa aivan liian kauan sitä ihanaa pientä tummaihoista babyään jostain exoottisesta köyhästä maasta.
      Keskitytään siis adoptiolasta odottaviin vanhempiin ja heidän ahdistukseensa.
      Meitä vanhemman polven ja kotimaan adoptoituja ei juuri mediassa välitetä huomioida.
      Oiskohan jo aika tulla meidänkin ulos tästä komerosta?

      • 1 + 20

        Kirjoituksestasi paistaa väheksyntä kv adoptoituja kohtaan "pientä tummaihoista babyaan jostain exoottisesta köyhästä maasta". Miten ihminen voi vajota noin alas??? Jos olet itse adoptoitu, et todellakaan kadehdi muita adoptoituja, etenkään maailmalta kotiinsa tulleita. Kyse ei ole vastakkain asettelusta joko kotimaan tai kv adoptiot!!! Hävetkää!


    • hththththt

      Mahtaisikohan kotimaan adoptioiden määrällä olla asian kanssa tekemistä? Jos kansainvälisiä adoptoita on tehty 300/vuosi ja kotimaisia 30/vuosi, niin on kai ihan selvää, että niistä puhutaankin silloin vähemmän. Plus tietty, että lähes kaikki adoptoineet julkisuuden henkilöt ovat kansainvälisen adoption edustajia. Kotimaasta adoptoineita julkkuja ei tule pahemmin mieleen, Eva Biudet taitaa olla ainoa.

      • Yksi adolapsi.

        Mielestäni kotimaan adoptioista voisi kuitenkin ottaa opiksi myös kv-adoptioissa. Lisäksi Suomessa on kuitenkin paljon huostaanottoja ja sijaisperheissä kasvaneita lapsia. Ei tietysti sama asia kuin adoptio, mutta samantyyppisiä ongelmia niissäkin voi ilmetä.

        Itse olen kotimaasta adoptoitu. Olen lukenut adoptioaiheista kirjallisuutta, etsinyt vertaistukea, mutta kovin vähän on meistä kirjoitettu.

        Minusta olisi kiva kertoa tarinani (anonyymisti kuitenkin), jos joku tekee tutkimusta ja kirjaa aiheesta, mutta eipä taida olla kenelläkään kiinnostusta asioihin. Itse en lähtisi julkisuuteen adoptiotaustani kanssa. Olen saanut sen verran paljon huonoa kohtelua asiasta etten halua kokoa syrjintää uudestaan. Aikuisena en kerro asiasta kenellekään koska en halua satuttaa itseäni. Muutenkin pidän etäisyyttä ihmissuhteissa.

        Kiinnostaisi tietää kuinka moni adoptiolapsi on perheetön aikuisiällä kun ei uskalla sitoutua ihmisiin?


      • Yksi meistä

        Kotimaasta adoptoineita julkisuuden henkilöitä on paljon enemmän kuin vain Eva Biaudet, mutta kaikki eivät luonnollisestikaan halua kertoa adoptiosta julkisuudessa. Suomen julkkisten adoptioita on luonnollisesti tapahtunut enemmän silloin, kun kotimaisia adoptioita toteutettiin enemmän eli erityisesti 1960- ja 1970-luvuilla. Eräs adoptiosta julkisuudessa kertonut kotimaan julkkis on Matti-Esko Hytönen, joka on ex-vaimonsa kanssa adoptoinut perheeseensä Joonaksen ja tämän pikkusiskon, jotka eivät käsittääkseni ole biologisia sisaruksia.

        Ns. naistenlehdissä on silloin tällöin (noin 2 kertaa vuodessa) ollut juttuja aikuisista adoptoiduista ja varsin usein niissä on esiintynyt kotimaasta adoptoituja. Olisi mukavaa, jos joku perustaisi nettisivut, joille voitaisiin tallettaa näitä juttuja esim. PDF-muodossa. Tämä takaisi sen, että silloin kun adoptoitu kiinnostuu asiasta, hänen olisi helposti mahdollista lukea lehtijuttuja. Minulla on esimerkiksi tallessa varmaan kymmenkunta 2000-luvun aikana ilmestynyttä lehtijuttua kotimaan adoptiosta. Sivuille olisi kiva kerätä muutenkin esim. kirjavinkkejä, sillä onhan aiheesta kirjojakin kirjoitettu.

        Ulkomailta Suomeen adoptoidut aikuiset perustivat viime kesänä yhdistyksen. Sen yhdistyksen jäseniksi huolitaan myös sellaisia kotimaasta adoptoituja, joiden vanhemmista toinen on ulkomaalaistaustainen. Olen samaa mieltä erään edellä kirjoittaneen kanssa siitä, että ulkomailta ja kotimaasta adoptoitujen ei ole järkevää taistella keskenään, vaan olisi hyvä yhdessä jakaa vertaistukea ja ajaa yhteisiä asioita. Ulkomailta ja kotimaasta adoptoiduilla on joitain erilaisia asioita taustassaan, mutta väittäisin että enemmän on yhdistäviä asioita. Sijaisperheissä kasvaneisiinkin koen itse yhteenkuuluvuutta ja osa sijaisperheisiin sijoitetuista lapsistahan adoptoidaan sijaisperheisiin. Eli ei maailma ole niin kauhean mustavalkoinen.


      • Vertaistukea vailla.
        Yksi meistä kirjoitti:

        Kotimaasta adoptoineita julkisuuden henkilöitä on paljon enemmän kuin vain Eva Biaudet, mutta kaikki eivät luonnollisestikaan halua kertoa adoptiosta julkisuudessa. Suomen julkkisten adoptioita on luonnollisesti tapahtunut enemmän silloin, kun kotimaisia adoptioita toteutettiin enemmän eli erityisesti 1960- ja 1970-luvuilla. Eräs adoptiosta julkisuudessa kertonut kotimaan julkkis on Matti-Esko Hytönen, joka on ex-vaimonsa kanssa adoptoinut perheeseensä Joonaksen ja tämän pikkusiskon, jotka eivät käsittääkseni ole biologisia sisaruksia.

        Ns. naistenlehdissä on silloin tällöin (noin 2 kertaa vuodessa) ollut juttuja aikuisista adoptoiduista ja varsin usein niissä on esiintynyt kotimaasta adoptoituja. Olisi mukavaa, jos joku perustaisi nettisivut, joille voitaisiin tallettaa näitä juttuja esim. PDF-muodossa. Tämä takaisi sen, että silloin kun adoptoitu kiinnostuu asiasta, hänen olisi helposti mahdollista lukea lehtijuttuja. Minulla on esimerkiksi tallessa varmaan kymmenkunta 2000-luvun aikana ilmestynyttä lehtijuttua kotimaan adoptiosta. Sivuille olisi kiva kerätä muutenkin esim. kirjavinkkejä, sillä onhan aiheesta kirjojakin kirjoitettu.

        Ulkomailta Suomeen adoptoidut aikuiset perustivat viime kesänä yhdistyksen. Sen yhdistyksen jäseniksi huolitaan myös sellaisia kotimaasta adoptoituja, joiden vanhemmista toinen on ulkomaalaistaustainen. Olen samaa mieltä erään edellä kirjoittaneen kanssa siitä, että ulkomailta ja kotimaasta adoptoitujen ei ole järkevää taistella keskenään, vaan olisi hyvä yhdessä jakaa vertaistukea ja ajaa yhteisiä asioita. Ulkomailta ja kotimaasta adoptoiduilla on joitain erilaisia asioita taustassaan, mutta väittäisin että enemmän on yhdistäviä asioita. Sijaisperheissä kasvaneisiinkin koen itse yhteenkuuluvuutta ja osa sijaisperheisiin sijoitetuista lapsistahan adoptoidaan sijaisperheisiin. Eli ei maailma ole niin kauhean mustavalkoinen.

        Tuo sivusto olisi minusta hyvä idea. Olisi kiinnostavaa lukea muiden kokemuksia asioista. Kyllä minusta kaikki adoptiolapset voivat auttaa toisiaan. Kyllä minä koen yhteenkuuluvuutta myös sijaiskodissa kasvaneisiin lapsiin tai lastenkotilapsiin. Oleellista on tässä se, että olemme kaikki kasvaneet ilman biologista äitiämme/vanhempiamme. Olemme joutuneet sopeutumaan uusiin olosuhteisiin ihan toisella tavalla kuin perinteisesti biologisten vanhempiensa kanssa elänyt ihminen.

        Olisiko kenelläkään kiinnostusta sivuston perustamiseen. Sitä kautta voisi sitten saavuttaa suuremman kohderyhmän. Voisimme järjestää tapaamisia, vaihtaa kuulumisia.

        Minua kiinnostaisi tietää miten adoptiolapsena eläminen on vaikuttanut ihmisten elämään. Ihmissuhteisiin, työhön, opiskeluun. Ehkä me kotimaan adoptoidut emme ole kohdanneet rasismia samalla tavalla kuin kv-adoptoidut, mutta moni on saanut syrjintää osakseen syntyperänsä takia.

        Adoptioperheet-sivustolla oli maininta että yhdistys on tarkoitettu myös aikuisille adoptoiduille, onko kenelläkään kokemusta asiasta. Olisiko siitä meille apua?


      • Kotimaasta adoptoitu
        Vertaistukea vailla. kirjoitti:

        Tuo sivusto olisi minusta hyvä idea. Olisi kiinnostavaa lukea muiden kokemuksia asioista. Kyllä minusta kaikki adoptiolapset voivat auttaa toisiaan. Kyllä minä koen yhteenkuuluvuutta myös sijaiskodissa kasvaneisiin lapsiin tai lastenkotilapsiin. Oleellista on tässä se, että olemme kaikki kasvaneet ilman biologista äitiämme/vanhempiamme. Olemme joutuneet sopeutumaan uusiin olosuhteisiin ihan toisella tavalla kuin perinteisesti biologisten vanhempiensa kanssa elänyt ihminen.

        Olisiko kenelläkään kiinnostusta sivuston perustamiseen. Sitä kautta voisi sitten saavuttaa suuremman kohderyhmän. Voisimme järjestää tapaamisia, vaihtaa kuulumisia.

        Minua kiinnostaisi tietää miten adoptiolapsena eläminen on vaikuttanut ihmisten elämään. Ihmissuhteisiin, työhön, opiskeluun. Ehkä me kotimaan adoptoidut emme ole kohdanneet rasismia samalla tavalla kuin kv-adoptoidut, mutta moni on saanut syrjintää osakseen syntyperänsä takia.

        Adoptioperheet-sivustolla oli maininta että yhdistys on tarkoitettu myös aikuisille adoptoiduille, onko kenelläkään kokemusta asiasta. Olisiko siitä meille apua?

        Minä olen joskus ollut yhteydessä tuonne Adoptioperheet-yhdistykseen ja käynyt muutamissa heidän tapahtumissaan (en kyllä kuuluttanut olevani adoptoitu, vaan luulivat varmaan minua "adoptio-odottajaksi"). En kyllä pitänyt niistä jutuista.

        Puhuivat adoptiosta sillä lailla korostuneen positiivisesti ja märisivät siitä, miten huonosti yhteiskunta adoptiovanhempia kohtelee. Kotimaan adoptioissakin perheiden pitäisi kuulemma saada vauvat suoraan synnytyslaitokselta kotiin ja synnyttäneen naisen pitäisi tehdä lopullinen päätös lapsen adoptioon antamisesta heti synnytyksen jälkeen tai jo ennen synnytystä!! Eli nykyinen kahdeksan viikon harkinta-aika on heidän mielestään täysin asiatonta. Puhuivat myös adoptoitujen bioäideistä todella rumaan sävyyn.

        Eräässä tapahtumassa tuli esiin myös erään perheen vaikeudet adoptioon liittyen. Ulkomailta adoptoitu lapsi oli jouduttu ottamaan huostaan ja sijoittamaan lasten psykiatriselle suljetulle osastolle. Tähän asiaan kukaan adoptiovanhempi ei sanonut mitään - tuli ensin ahdistava hiljaisuus, joka sitten jatkui kun alkoivat puhualirkuttaa jostain ihan muista asioista.

        Että en kyllä halua ko. yhdistykseen liittyä, enkä heidän kauttaan mitään yhteydenpitoa pitää. Adoptoiduille pitäisi olla oma yhdistys, ja sen pitäisi olla kaikille Suomen adoptoiduille avoin. Ei pitäisi erikseen jaotella ulkomailta tai kotimaasta adoptoituja, vauvana tai vanhempana adoptoituja, ruotsin- tai suomenkielisiä, perheensisäisesti tai sukulaisille adoptoituja eikä ketään. Kaikki vaan samaan yhdistykseen. Ehkä nettisivut kuitenkin alkuun olisivat hyvät. Sinne voisi kerätä mm. tietoa, kirjavinkkejä yms.


    • -NAF-

      Kesäkuussa 2011 perustettiin NAF, Nationellt adopterade Finland. Eli vertaistuki/kaveriryhmä kotimaan adoptoiduille. Tällä hetkellä ryhmä toimii ainostaan Facebookissa, mutta tulevaisuus on avoin ja mahdollisuuksia täynnä :) Ryhmän "ensimmäinen" kieli on ruotsi, mutta kaikki kotimaanadoptoidut ovat tervetulleita mukaan, oli äidinkieli sitten mikä hyvänsä :).

      Tästä löytyy lisää infoa: adopterad.fi

      Tervetuloa mukaan tutustumaan/katselemaan/kyselemään! :)

    • jk

      vai nin

      • -Neitokainen-

        Suomessa niin moni synnyttää lapsen ja haluaa itse huolehtia.
        Kiinasta adobtoidaan paljon tyttö lapsia,
        koska muuten ressukat tapettaisiin ='(


    • aikuinenadoptoitu

      Aikuisille adoptoiduille ollaan perustamassa yhdistystä, kannattaa olla kuulolla!

      • Jay-

        Hienoa! Koskeeko tämä kaikkia adoptoituja vai ainoastaan kotimaan adoptoituja? Mistä voi saada lisää infoa? Tuo NAF onkin tuttu ja toimii hyvin, suosittelen! En ole ainoa täysin suomenkielinen siinä ryhmässä,eikä tuota ongelmia, mahtavia tyyppejä!


      • Mukanaollaan27
        Jay- kirjoitti:

        Hienoa! Koskeeko tämä kaikkia adoptoituja vai ainoastaan kotimaan adoptoituja? Mistä voi saada lisää infoa? Tuo NAF onkin tuttu ja toimii hyvin, suosittelen! En ole ainoa täysin suomenkielinen siinä ryhmässä,eikä tuota ongelmia, mahtavia tyyppejä!

        Tiukulassa Helsingin Käpylässä pidetään adoptoitujen tapaaminen ensi viikon lauantaina, 27.10 klo 10-14, tervetuloa sinne mukaan jos ajankohta sopii! Tiukula-talo sijaitsee Amer-talon vieressä ihan koskelantien alussa lähellä Mäkelänkatua.


    • 4587

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9045
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      130
      2410
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe