Lastenhoidon vastuu

sukulainen

Mita mielta olette lastenhoidosta, kenen vastuulla se on ?
Nyt jo kolme pienta lasta, yksi aivan vauva, ei kotiapua, mies toissa, anopit kaukana/ toissa. Lisaksi lemmikkielaimia jotka tarvitsee ulkoilua paivittain pari kertaa. Onko tallaisessa tapauksessa hyva turvautua vain apuun minka saattaa loytaa, eli onko suku vastuussa lapsenhoidosta, vai onko se vanhempien oma vastuu ja hankkia pitempi-aikainen kotiapu ?

Joskus vain ihmetyttaa, etta lapsia hankitaan vaan ei jarjesteta heidan hoitojaan kunnolla, varsinkin kun on juuri synnyttanyt ja yksin aitina kotona.

9

1503

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusavutonko

Kyllähän vastuu on vanhemmilla ei todellakaan sukulaisilla.
      Tietysti olis ennen lasten/elukoitten hankintaa pitänyt miettiä että selviytyykö siellä kotona yksin lapsien ja elukoitten kanssa jos mies kerran on töissä. Kannattais varmaan palkata joku koululainen ulkoiluttamaan edes niitä elukoita ! Saa pian syytteen eläinrääkkäyksestä/ lasten heitteellejätöstä. Tuntuu että joissain perheessä elukat saa parempaa kohtelua ku lapset.

• oppeliini

On vanhempien oma vastuu hoitaa hankkimansa lapset. Naiselle tuo vastuu tavallisesti lankeaa automaatisesti. Kolme pientä nyt vielä menettelee, naisen olisi tässä vaiheessa tehtävä itselleen selväksi että ei hankkiudu enää raskaaksi vielä seuraavaan vähintään 10 vuoteen.

Totta, tulla raskaaksi tarvitaan kaksi mutta nainen siinä prosessissa vauvastaan eniten huolehtii. Koska luontoäiti on sen niin järjestänyt.

Mitä ulkopuolinen VOI tehdä, on tarjota apua silloin tälloin. Tai maksaa naapurin nuori leikkimään lasten kanssa kerran/pari viikossa että äiti voi yhden tunnin hengähtää aivan yksin. Tai maksaa siivojalle joka kerran viikossa tekisi sen perusteellisemman viikkosiivouksen.

• kokokokokokoko

ei oo suvun homma mut oishan se ihan kiva jos sukulaiset toisiaa tukis tällases asias...

• blue moon

Ei tietenkään ole suvun vastuulla, kotiapua voi myös hankkia palkallisesti.
        Suku voi auttaa halutessaan, mutta velvollinen se ei ole.
        Itselläni on tilanne että joudun paljon hoitamaan ystäväperheeni lapsia, koska heillä ei muuta apua ole.
        En ole saanut otettua asiaa puheeksi, koen raskaaksi sellaisen vastuun ja koska omat lapset ovat jo sen verran isompia että pääsen helpommalla. Minulla oli melko raskastakin aika kun kaikki olivat pieniä ja apua ei ollut, mutta pärjäsin itse.
        Siksi en haluaisi ottaa enää vastuuta toisten lasten hoitamisesta.

• itse..

lapsenne ja perheenne tehneet eli vastuu teidän.Paljon näkee sitä että lapset kasvattaa yhteiskunta eli lapset on hoidossa jne..aamusta iltaan ja sitten ne menee vielä kylään iltasin viikolla ja viikonloppuna eli onko lapsi koskaan omien vanhempien kanssa.Tiedän vanhempia joilla lapsia mutta lapset on aina jossain??eli onko se vanhemmuutta.Tämä suomen hyysäys yhteiskunta se vie toiminta kyvyn vanhuiksilta ja perheiltäkin jotka esim. tukien varassa oppivat elämään.Kyllähän kotiapua saa mutta millaista?ja mistä?monet ukit ja mummot on yli työllistettyjä lastenlastensa kanssa heillä pitää olla omakin elämä.
      Jos lapsia tekee kasvattaa ne itse olen sitä mieltä.Kun lapset kasvavat ongelmatkin kasvavat.Kyllä en katehdi moni lapsisia perheitä elämä perheissä saattaa olla helvettiä tai hyvinkin onnellista tai sieltä väliltä.
      Lasten kasvatus ei oo helppoa työtä rajoja uhkaus, kiristys ja lahjonta.Rakkautta paljon niillä pärjää edelleen pitkälle.

• ....................

se on niiden lasten vanhempien vastuu, ehdottomasti! Pitäisi aina ajatella ns. nenäänsä pitemmälle, eli jo ennen niiden lasten hankkimista miten ne hoitoasiat sitten hoituvat.

• tekemään?

Se joka sinua vaatii lisääntymään niin tulkoon auttamaan. Sukulaisilla ei ole mitään velvollisuutta. Opiskelijoita saa lastenhoitajiksi jos maksaa palkkaa. Jos on varaa lapsia oikein tehtailemalla tehdä niin on varaa maksaa maksaa hoitoavusta.

Kai sitä nyt kolmesta lapsesta selviää. En väitä että olisi helppoa, tiedän että kyllä se töitä teettää mutta ei oo mahdotonta. Ja tosiaan itsehän ne on aikoinaan päätetty hankkia. Ja muuten tuolle joka sanoi että lapset lankeaa äidin hoidettavaksi, niin kyllä sen isänkin panostusta tarvitaan kolmilapsisessa perheessä rahan muodossa.

• blue moon
        ******* kirjoitti:

Kai sitä nyt kolmesta lapsesta selviää. En väitä että olisi helppoa, tiedän että kyllä se töitä teettää mutta ei oo mahdotonta. Ja tosiaan itsehän ne on aikoinaan päätetty hankkia. Ja muuten tuolle joka sanoi että lapset lankeaa äidin hoidettavaksi, niin kyllä sen isänkin panostusta tarvitaan kolmilapsisessa perheessä rahan muodossa.

Minua alkaa aina vain enemmän rasittamaan ystäväni lapsien hoito. Monta kertaa kun hän soittaa, kyseessä on lapsenhoitokeikka. En tiedä miten saisin nätisti sanottua että kiitos ei, minulla on oma elämä, oma perhe ja isommat lapset, joten nautin elämästä ilman "pikkulapsi-vaihetta".
        Lisäksi ystäväni ilman muuta tuntuu olettavan että hänen lapsiensa vahtiminen on asia, josta ei voi kieltäytyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      4495
    2. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      307
      3346
    3. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      36
      3336
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      11
      2489
    5. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      15
      2275
    6. 256
      2013
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      285
      1590
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      87
      1525
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      44
      1296
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      8
      1153
    Aihe