Vaihdelaatikon vaihto, kannattaako?

huono-onninen

autoni vaihteistosta (manuaali) on alkanut kuulua metallista hankaavaa ääntä joten se lienee menossa paskaksi. Auto on n. 9v vanha Nissan Micra, kilometrejä mittarissa n. 160.000 ja vaihdelaatikon uusinta ei liene niitä halvimpia remontteja joten mielessäni pyörii homman kannattavuus.
Onko ketään joka on joutunut uusimaan vaihteiston autoonsa, onko kallis homma ja olisikohan jotain korjaamosuosituksia jos ei halua viedä merkkikorjaamoon, vaatiiko siis jotain erityistä osaamista mitä ei ehkä jossain pikkukorjaamossa ole tms.? Mistä vaihto-osa tilalle, purkuosastakaan ei tiedä mutta upouuttakaan tuskin kannattaa laittaa.
Olen epäillyt kytkimen painelaakeriakin mutta se kaiketi pitää ääntä kytkin pohjaan painettuna, nyt nimenomaan ääni lakkaa kun kytkimen painaa pohjaan, eli auton ollessa joutokäynnilläkin hankaava ääni kuuluu, samoin erityisesti nelosella ja viitosella ajaessa, myös vapaalla rullatessa ääntä kuuluu.
Vaihteistoöljyn vaihto ei auttanut joten jokin yksi tai useampi laakeri lienee kulunut loppuun.

14

22933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Draivari

      Jos ääniä kuuluu niin kipeä se on. Kyllä ennen pitkää sanoo sopimuksen kokonaan irti, ei mene vaihteet päälle.
      Kannattaa netin kautta etsiä käytettyjä laatikoita. Liikkeitä on useampia Suomessa, vakuutusyhtiön myynnissä hajoittamoita jne.
      Hajoittamoiden valtakunnalliseen hakuun voi myös laittaa ilmoituksen
      Keltainen Pörssi lehden sivuilla on ollut ilmoituksia aika mukavasti.
      Maksoin 20 vuotiaan Mitsun maasturin laatikosta 450 € (3 kuukauden takuu) ja asennus päälle, yhteensä n. 750 €. Nyt olen ajanut puoli vuotta ja on O.K.Tuon vaihtohomman pienet korjaamot tekevät edullisemmin kuin maahantuojan korjaamot joiden hinnat ovat pilvissä ja yleensä haluavat laittaa kalliin uuden laatikon tilalle

    • laatikon vaihto

      Tuon ikäiseen micraan ei kannata edes harkita vaihdelaatikon korjausta koska se maksaisi enemmän kuin koko auto eikä kärryn myyntihinta nousisi kuitenkaan yhtään mihinkään.

      Hyvä puoli on siinä että saat vaikka kokonaisen rekisteristä poistuneen micran varaosiksi parhaimmillaan muutamalla kympillä eikä tästä syystä toimivasta laatikosta voida ihan mahdottomia pyytää romiksellakaan.

      Yleensä japseissa laatikon saa irti pyöräkotelon kautta mikä vähentää työmäärää merkittävästi kun koko moottoria ei tarvitse irrottaa autosta. Työ on niin helppoa että osaisit tehdä sen itsekin jos olisit joskus tehnyt autoon muutakin remonttia kuin pyyhkijänsulan vaihtoa. Työlästä se kyllä on.

      Täällä pk-seudulla löytyy helposti pieniä pajoja jotka laskuttavat 60€/tunti eikä tuollaiseen hommaan pitäisi osaavalta kaverilta mennä kolmea-neljää tuntia enempää jos laatikon saa tosiaan irti pyöräkotelon kautta. Maaseudulla löytyy pikkukorjaamoja tai paikallisia amisviiksiä jotka tekevät homman ilman kuittia halvemmallakin.

      • Saatta olla vain joku laakeri vikaantumassa. Itse ottaisin laatikon irti, purkaisin ja uusisin viallisen osan. Vaan sattuneesta syystä minä osaankin korjata itse autoja...
        Se sattunut syy on useamman vuoden alan koulutus ja käytännön työkemus...


      • Romubasaari
        sitroen kirjoitti:

        Saatta olla vain joku laakeri vikaantumassa. Itse ottaisin laatikon irti, purkaisin ja uusisin viallisen osan. Vaan sattuneesta syystä minä osaankin korjata itse autoja...
        Se sattunut syy on useamman vuoden alan koulutus ja käytännön työkemus...

        Meidän muiden, joilla ei ole koulutusta ja kokemusta, pitää maksaa sellaiselle jolla niitä on. Korjaamoalalla se tarkoittaa tuntiveloitusta, joka nostaa pienenkin korjauksen hinnan yli vaihtolaatikon hankintakustannusten. Valitettavasti


      • Huono-onninen
        Romubasaari kirjoitti:

        Meidän muiden, joilla ei ole koulutusta ja kokemusta, pitää maksaa sellaiselle jolla niitä on. Korjaamoalalla se tarkoittaa tuntiveloitusta, joka nostaa pienenkin korjauksen hinnan yli vaihtolaatikon hankintakustannusten. Valitettavasti

        Asun rivitalossa joten sen parkkipaikalla ei kyllä vaihdelaatikkoremonttiin talvipakkasilla viitsi ryhtyä vaikka osaisikin.
        Kytkin toimii mielestäni aivan normaalisti ja vaihteetkin menevät päälle aivan nätisti sekä myös pysyvät päällä, ainut ongelma tähän mennessä on vain tuo ääni mikä kuuluu.
        Sillähän minä rupesin kyselemäänkin että kannattaako tällaiseen autoon enää rueta näinkin kallista korjausta tekemään, auton arvohan on enää muutama hassu tonni kunnossa ollessaan ja nämä n. 160.000km on 1,0 litraiselle pikkuautolle jo korkeanpuoleiset joten tästä varmasti alkaisi korjauskierre muutoinkin jokaisen osan hajotessa vuoronperään.
        Taidan tehdä niin että koetan vaihtaa auton pois tai sitten ajan niin kauan kunnes hajoaa ja myyn korjattavaksi jollekin TI-miehelle tai sitten vaan paaliin koko paska.


      • Huono-onninen kirjoitti:

        Asun rivitalossa joten sen parkkipaikalla ei kyllä vaihdelaatikkoremonttiin talvipakkasilla viitsi ryhtyä vaikka osaisikin.
        Kytkin toimii mielestäni aivan normaalisti ja vaihteetkin menevät päälle aivan nätisti sekä myös pysyvät päällä, ainut ongelma tähän mennessä on vain tuo ääni mikä kuuluu.
        Sillähän minä rupesin kyselemäänkin että kannattaako tällaiseen autoon enää rueta näinkin kallista korjausta tekemään, auton arvohan on enää muutama hassu tonni kunnossa ollessaan ja nämä n. 160.000km on 1,0 litraiselle pikkuautolle jo korkeanpuoleiset joten tästä varmasti alkaisi korjauskierre muutoinkin jokaisen osan hajotessa vuoronperään.
        Taidan tehdä niin että koetan vaihtaa auton pois tai sitten ajan niin kauan kunnes hajoaa ja myyn korjattavaksi jollekin TI-miehelle tai sitten vaan paaliin koko paska.

        Käväisepä sitten kysäisemässä merkkiliikkeessä diagnoosia ja kustannusarviota. Saattaa olla halpakin homma.
        Minulla on pienet korkeapuristeiset moottorit kestäneet enemmän kuin korit. Saa nähdä miten nyt käy kun on sinkitty kori. Autolla ajettu 21 vuoden aikana vajaa 400 tuhatta km. Vaihteisto, kytkin, kori OK, moottori alkanut syödä vähän öljyä.


    • 15

      Syynä voi olla kytkinlevyn tärinänestojouset jotka hankaavat koteloon/vauhtipyörään koska kytkinlevy on kulunut liian ohueksi. Ole huoleti, hankkaava ääni loppuu pian rusahduksen kun jouset hajoavat.

      • Ei taatusti ole, vaaan tuo 15 on kirjoittajan ikä.
        Kysy merkkikorjaamosta kustannusarvio, saattaa olla tuttukin vika ja osaavat arvioida hyvinkin. Merkkikorjaamolla on tai ainakin pitäisi olla mahdollisesti tarvittavat erikoistyökalut ja osaaminen, joten työ käy eikä aika kulu tunaroidessa. Näin siis yleensä, vaikka päinvastaisiakin tapauksia on tullut vastaan, pahin Karhulan Veholla.


      • 222222222222
        sitroen kirjoitti:

        Ei taatusti ole, vaaan tuo 15 on kirjoittajan ikä.
        Kysy merkkikorjaamosta kustannusarvio, saattaa olla tuttukin vika ja osaavat arvioida hyvinkin. Merkkikorjaamolla on tai ainakin pitäisi olla mahdollisesti tarvittavat erikoistyökalut ja osaaminen, joten työ käy eikä aika kulu tunaroidessa. Näin siis yleensä, vaikka päinvastaisiakin tapauksia on tullut vastaan, pahin Karhulan Veholla.

        sitikkamies tuntee kaikki viat...
        oet guru


      • .............
        sitroen kirjoitti:

        Ei taatusti ole, vaaan tuo 15 on kirjoittajan ikä.
        Kysy merkkikorjaamosta kustannusarvio, saattaa olla tuttukin vika ja osaavat arvioida hyvinkin. Merkkikorjaamolla on tai ainakin pitäisi olla mahdollisesti tarvittavat erikoistyökalut ja osaaminen, joten työ käy eikä aika kulu tunaroidessa. Näin siis yleensä, vaikka päinvastaisiakin tapauksia on tullut vastaan, pahin Karhulan Veholla.

        http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28090.0

        Pökötti, Citroen etc


    • ........

      Kerro mikä oli vikana, niin mekin viisastumme myötäsi

      • Rpgo

        Itselläni oli paskana vaihteiston pääakselin laakerit ja kytkin. Hinta-arvio 5000€. Ostan käytetyn sen sijaan 750 plus asennus ja nyrkkipajalle vaihtoon.


    • TUSHU

      PELLIKKA TIETÄÄ.....KAIKEN------

      • jassut

        tarkista kuitenkin että jaatikossa on öljyä, ennenkuin alat suunnitella laatikkoremppaa.
        Öljytön taatikko pitää jumalatonta meteliä vaikka ei ole vielä rikki. Ääni tulee synkronikartiosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

      Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      151
      1853
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1741
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

      Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      35
      1507
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

      Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      196
      1198
    5. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      94
      1195
    6. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1114
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

      Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      354
      992
    8. Lakkaa haaveilemasta.

      Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      869
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      831
    10. Ois kiva nähdä

      Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50
      816
    Aihe