Mitä tarkoittaa TAKUUPALKKA?

Kyllä vi___ttaa!

Olen törmännyt telemarkkinointialalla takuupalkkaan jota työnantaja mainostaa. Lupaavat takuupalkan ja päälle provisiot. Kun sitten palkanmaksu tulee, takuupalkkaa ei näykkään ja selitys siihen on että ei ole tunnit täynnä (jos ollut esim kipeänä) tai että ei ole tullut kauppoja tarpeeksi jne jne..
Olin yhdessä yrityksessä takuupalkalla ja lupasivat 1500€/kk kun tekee täyden päivän. Palkkapäivänä tuli puolet takuupalkasta ja n. puolet provisioista kun kuulemma ei tullut minun tunnit täyteen, olin 2 päivää kuumeessa kotona ja vein lääkärintodistuksen siitä. Provisioita eivät maksaneet kuulemma liikaa peruutuksia ja ei ollut asiakas maksanut kuulemma ajoissa myyntiprovisioita yritykselle!
Pitääkö ottaa yhteyttä palkkaturvaan vai mitä tehdä, minä ymmärrän takuupalkan varmana palkkana joka maksetaan takuuvarmasti??

6

9908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Form

      se palkanmääritys. Esim. tälläisiin törmää jatkuvasti missä luvataan takuupalkka tehdystä työstä. No se tehdyn työn määrittely saattaa olla ihan kiinni työnantajan omasta mielestä. Eli nämä ovat täyttä kusetusta alusta loppuun. Riippuu niin paljon siitä minkälaisen sopimuksen olet mennyt tekemään. Pahimmillaan kusetetaan nuorta ihmistä tekemään yrittäjänä duunia tämän edes tietämättä koko asiaa.

      • Kokemusta on

        Takuupalkka on sana, jonka kuullessaan kannattaa ottaa jalat alleen ja poistua kyseisestä yrityksestä välittömästi, lisäksi jos tähän kuuluu myös "suorite"-osa, voit olla varma, että saat painaa niska limassa ja palkkapäivänä ihmettelet, mitä vittua-liksasta uupuu vähintään 500e.


    • Myyntimies kirjoitta

      Eli kirjoitampa asiallisen vastauksen tähän koska näyttää olevan aiemmat vähän tuota kakkoslaatua.

      Takuupalkka tarkoittaa sitä että sinulla on normaali provisiopalkka. Mikäli palkkakaudella jäät provisioissa alle(esim. provisioilla ansaintasi olisi 990€) tuon mainitsemasi 1500 € takuupalkan maksetaan sinulle pelkästään tuo takuupalkka. Eli takuupalkalla turvataan tietty ansaintataso ko. työpaikassa.

      Mikäli provisioilla ylität tuon takuupalkan 1500 € esimerkiksi provisioilla olisit normaalisti 4950 € maksetaan sinulle tuo provisioilla oleva summa eli tuo vajaa 5k.

      Käytännössä takuupalkka on työnantajalle todella edullinen tapa palkata ihminen ja sillä välttää monesti turhaan maksamiselta koska ne on yleensä laskettu aika hyvin edulliseksi työnantajaa silmällä pitäen. Monesti JOISSAIN PAIKOISSA(huom. joissain) kuitenkin niihin on piiloteltu kaikenlaisia tuntimäärien ehtoja. Kuten 8 tunnin päivää tekevä myyjä työskentelee 160 h kuukaudessa. Mikäli tuo ei tule täyteen jäädään ilman takuupalkkaa. Ainoastaan siis siksi jos vaikka sattuu olemaan pari päivää saikulla ja firma ei jostain syystä korvaa sairaspäivärahoja(noista kannattaa olla perillä ja kysellä lisää työnantajaltasi mikä heidän politiikka)

      Kokemuksesta voin kuitenkin sanoa että 1500 e takuupalkkaa maksava yrityksessä provikoilla tienaa suurin osa yli 2000 e kuussa. Kannattaa ymmärtää että pohja/kk palkka on ainoastaan varmaa joka maksetaan joka kk. Takuupalkka maksetaan jos on sille tarvetta.

      Oma mielipiteeni ongelmaasi on se että ota ensimmäisenä yhteys lähimpään esimieheesi tai yrityksen luottamusmieheen ja kysele heiltä asioista. Jos et saa kiinni niin mene käymään paikan päällä jos olet lopettanut tai laita sähköpostia. Palkkaturvallakaan tulee hullua hurskaammaksi, he laittavat selvityspyynnön yritykselle puolestasi ja toimivat vain välikätenä mutta toiminta on vain hitaampaa.

      Olen varma kuitenkin että homma selviää. Tsemppiä!

    • Älä laiskottele

      Kuulostaa että oli paha virhe ottaa sinut työhön.

    • Nimismies Erkki

      Ehkä mainoksessa on virhe ja kyse on takkupalkasta. Sen maksu takkuaa pahan kerran.

    • Anonyymi

      Minun kokemukseni on Megasta (puhelinmyynti) noin 12 vuotta sitten. Luulin saavani ainakin sen "takuupalkan", kun myynti ei juurikaan onnistanut. Jäi hyvin, hyvin epäselväksi koko työ ja työpaikka. Enää en muista mitä sain, mutta odotin tätä perus/pohjapalkkaa edes!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7996
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      38
      2893
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2208
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1865
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1378
    Aihe