Lk 18::9-13
FARISEUS JA PUBLIKAANI
---
18:9 Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:
18:10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
18:11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
18:12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
18:13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.
18:14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."
Syntisten rukoukset
10
527
Vastaukset
Jeesuksen vertaus kahdenlaisesta rukoilijasta, fariseuksesta ja publikaanista, osoittaa sen, millaisen rukoilijan todellisen mielialan tulisi olla.
Jeesus osoitti vertauksensa niille, joilla oli ylpeä mieli ja jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita.
Fariseus kiitti Jumalaa ja vertasi itseään riistäjiin, väärämielisiin ja huorintekijöihin sekä taaempana rukoilevaan publikaaniin (11). Fariseus luettelee Jumalalle omia hyviä tekojaan (12).
Fariseus on varoittava esimerkki, millaisen rukouksen ei pidä olla.
Publikaanin rukouksen nöyryys on taas esikuvallinen (13).
”Jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään." (14).Virsi 334
--
1.
Armon lapset, riemuitkaa,
soittakaa ja veisatkaa,
kiitos tuokaa Herralle,
pelastuksen tuojalle.
2.
Herrastanne kerskatkaa,
autuudesta iloitkaa,
kehottakaa kaikkia
ahkeroimaan uskossa.
3.
Ilmoittakaa kaikille
vaivatuille sieluille:
Armon saa se armosta,
ken vain etsii Jeesusta.
4.
Kaikille myös sanokaa,
että elämän se saa,
Jeesuksen ken veressä
turvaa etsii köyhänä.viimeisessä jakeessa luvataan elämää kaikille vaivatuille sieluille, niin on hyvä selvennyksenä sanoa, että se koskee vain kaikkia Jumalan Hengestä syntyneitä, ei kenenkään luonnollista lihaa;
1. Korinttolaiskirje 15:50
"Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta."
2. Korinttolaiskirje 5:1
"Sillä me tiedämme, että vaikka tämä meidän maallinen majamme hajotetaankin maahan, meillä on asumus Jumalalta, iankaikkinen maja taivaissa, joka ei ole käsin tehty."
´
PUBLIKAANIN RUKOUS/Syntisten rukoukset
--
Poimin tähän kommentteja ketjusta http://keskustelu.suomi24.fi/node/8811371
-----------
ml213:
”... ihmiset tunnustavat seisoaltaan syntisyytensä eli toistavat lorua vuodesta toiseen.”
--
Il-Mari oli (lähes) samaa mieltä ml213:n kanssa.
--
Asko T:
” ... sinä voit rukoilla syntisen rukouksen vaikka 50 000 kertaa päivässä ja yöt päälle ja olla vielä senkin jälkeen syntinen jos haluat. Uskovaiselle se on turhaa, kun hän on saanut syntinsä anteeksi jo uskoon tullessaan.
(Asko T:lle riittää, kun kerran on saanut syntinsä anteeksi uskoontullessaan)
Asko T. tekee hyvän kysymyksen: ” Niin mitähän hyötyä siitä syntisen rukouksesta sitten oikein mahtaa olla”?
Il-Mari:
”Uskovainen ei voi lukea syntisen rukousta, kun on jo synneistä vapaa Jumalan armossa”.
----------------------
Yllä oleviin kommenteihin vastasin:
”Ei kannata suuttua ja olla ylimielinen meitä vajavaisia ja syntisiä uskovia kohtaan, jotka ovat täysin riippuvaisia - publikaanin tavoin - Jumalan ARMOSTA.
Armon varassa sinunkin on matkaasi taivallettava, jos perille haluat päästä.
Kyllä Jumala tietää, mitä tekoa me olemme.
Ei kenelläkään ole varaa olla ylpeä ja kerskata omasta synnittömyydestään ja tuomita muita.
Tämän yritän sanoa sinulle rakkaudella vähäisenä Herran palvelijana”
---------------------
”Armon varassa sinunkin on matkaasi taivallettava, jos perille haluat päästä”.:
Johon Il-Mari:
”Oletko jontenkin ymmärtänyt että noin ei olisi kohdallani”?
(Kuitenkaan Il-Marille ei kelpaa syntisen rukous)
Il-Mari kysyy: ” Kun uskosta osaton syntinen ottaa Jeesuksen vastaan ja tunnustaa syntinsä tuossa rukouksessa, niin miksi hänen pitäisi sitä jatkuvasti rukoilla? Missä kohtaa Raamatussa kerrotaan että vanhurskaan tulee rukoilla syntisenrukous”?
--
Kysyisin näin lopussa:
---Mitä hyötyä publikaanille oli syntisen rukouksesta?
---Entä tänään; Onko uskovalle mitään hyötyä publikaanin rukouksesta ”ole minulle syntiselle ARMOLLINEN”?sinulta, Tapio522, turhaa lihan ihmisen puolustamista, sillä ymmärryksessään pitemmälle päässeillä on apostolien tavoin oikeus puhua Kristuksessa uskon kautta, niin kuin olisimme jo päässeet irti lihasta, vaikka se riippuukin meissä kiinni:
2. Korinttolaiskirje 12:19
"Olette kai jo kauan sitten luulleet, että me puolustaudumme teidän edessänne. Jumalan edessä,
K r i s t u k s e s s a - m e - p u h u m m e; - mutta kaikki teille rakennukseksi, rakkaani."
Fariseukset puhuvat lihassa ja vertaavat toisia itseensä eikä Kristukseen. Jeesus havaitsi publikaanin rukoilevan Hengessä ja publikaani verratessaan itseänsä ja koko elämäänsä Jumalan pyhyyteen, tunsi lihansa heikkouden tähden itsensä syntiseksi, [Room. 7:24].
Luukas 18:9-14 jakeissa oleva Jeesuksen vertaus fariseuksen ja publikaanin rukouksesta on hyvä ymmärtää Paavalin seuraavaa opetuksen taustaa vastaan;
2. Korinttolaiskirje 10:12
"Meillä ei ole rohkeutta katsoa kuuluvamme sellaisiin, jotka itse suosittelevat itseään, eikä verrata itseämme heihin. He ovat ymmärtämättömiä, kun ottavat mittapuukseen omat saavutuksensa ja vertaavat itseään vain itseensä." [Sananl. 27:2; 2. Kor. 3:1, 5:12]
Kun k.o. asiaa tutkimme näin, niin huomaamme fariseuksen verranneen itseänsä muihin ihmisiin, mutta publikaani jätti itsensä, asiansa ja tekonsa Jumalan armon punnittavaksi, mikä ilmaisee publikaanissa toimineen ymmärryksen olevan lähtöisin hänen sisimmässä olleesta "Jumalan siemenestä", (1.Joh.3:9) eikä luonnollisesta ihmisestä. Sen tähden Jeesus julisti publikaanin fariseusta hurskaammaksi!
Mutta kun puhumme että "Jumala on vanhurskauttanut meissä olevan "Jumalan siemenen", eli salatun ja sisäisen sydämen ihmisen, siinä ei ole kysymys ihmisen itsensä korottamisesta, vaan Jumalan työstä meissä, Jumalan teoista.
´ekivaari kirjoitti:
sinulta, Tapio522, turhaa lihan ihmisen puolustamista, sillä ymmärryksessään pitemmälle päässeillä on apostolien tavoin oikeus puhua Kristuksessa uskon kautta, niin kuin olisimme jo päässeet irti lihasta, vaikka se riippuukin meissä kiinni:
2. Korinttolaiskirje 12:19
"Olette kai jo kauan sitten luulleet, että me puolustaudumme teidän edessänne. Jumalan edessä,
K r i s t u k s e s s a - m e - p u h u m m e; - mutta kaikki teille rakennukseksi, rakkaani."
Fariseukset puhuvat lihassa ja vertaavat toisia itseensä eikä Kristukseen. Jeesus havaitsi publikaanin rukoilevan Hengessä ja publikaani verratessaan itseänsä ja koko elämäänsä Jumalan pyhyyteen, tunsi lihansa heikkouden tähden itsensä syntiseksi, [Room. 7:24].
Luukas 18:9-14 jakeissa oleva Jeesuksen vertaus fariseuksen ja publikaanin rukouksesta on hyvä ymmärtää Paavalin seuraavaa opetuksen taustaa vastaan;
2. Korinttolaiskirje 10:12
"Meillä ei ole rohkeutta katsoa kuuluvamme sellaisiin, jotka itse suosittelevat itseään, eikä verrata itseämme heihin. He ovat ymmärtämättömiä, kun ottavat mittapuukseen omat saavutuksensa ja vertaavat itseään vain itseensä." [Sananl. 27:2; 2. Kor. 3:1, 5:12]
Kun k.o. asiaa tutkimme näin, niin huomaamme fariseuksen verranneen itseänsä muihin ihmisiin, mutta publikaani jätti itsensä, asiansa ja tekonsa Jumalan armon punnittavaksi, mikä ilmaisee publikaanissa toimineen ymmärryksen olevan lähtöisin hänen sisimmässä olleesta "Jumalan siemenestä", (1.Joh.3:9) eikä luonnollisesta ihmisestä. Sen tähden Jeesus julisti publikaanin fariseusta hurskaammaksi!
Mutta kun puhumme että "Jumala on vanhurskauttanut meissä olevan "Jumalan siemenen", eli salatun ja sisäisen sydämen ihmisen, siinä ei ole kysymys ihmisen itsensä korottamisesta, vaan Jumalan työstä meissä, Jumalan teoista.
´"< "Jumalan siemenen", >" ? Minun Raamatussa ei tuollaista sanota missään! Jumalan Siemen on Jeesus Kristus, ja Hänen kauttaan me saamme Jumalalta sen mitä saammekaan. Mitään Jumalan siementä meissä itsesämme ei ole. " Meissä ei ole mitään hyvää, sellaista, joka kelpaa Jumalan pyyyden valossa joka siinä kestäisi. Inhimillistä hyvää on toisissa enemmän, toisissa vähemmän.
eri avauksen tuosta syntisen rukouksesta! Annan tässä selityksen, mitä sen ymmärrän tarkoittavan;
Luukas 18:9-14 jakeissa oleva Jeesuksen vertaus fariseuksen ja publikaanin rukouksesta on hyvä ymmärtää Paavalin seuraavaa opetuksen taustaa vastaan;
2. Korinttolaiskirje 10:12
"Meillä ei ole rohkeutta katsoa kuuluvamme sellaisiin, jotka itse suosittelevat itseään, eikä verrata itseämme heihin. He ovat ymmärtämättömiä, kun ottavat mittapuukseen omat saavutuksensa ja vertaavat itseään vain itseensä." [Sananl. 27:2; 2. Kor. 3:1, 5:12]
Kun k.o. asiaa tutkimme näin, niin huomaamme fariseuksen verranneen itseänsä muihin ihmisiin, mutta publikaani jätti itsensä, asiansa ja tekonsa Jumalan armon punnittavaksi, mikä ilmaisee publikaanissa toimineen ymmärryksen olevan lähtöisin hänen sisimmässä olleesta "Jumalan siemenestä", (1.Joh.3:9) eikä luonnollisesta ihmisestä. Sen tähden Jeesus julisti publikaanin fariseusta hurskaammaksi!
Mutta kun puhumme että "Jumala on vanhurskauttanut meissä olevan "Jumalan siemenen", eli salatun ja sisäisen sydämen ihmisen, siinä ei ole kysymys ihmisen itsensä korottamisesta, vaan Jumalan työstä meissä, Jumalan teoista.
´meissä mitään! Hän luo uutta, ja se tapahtuu uudestisyntymisessä Jumalan Henegn voimasta, meistä tulee Jumalan lapsia, vanha on kadonnut, katso uusi on sijaan tullut. Miessä itsessämme ei ole mitään mikä voisi pyhittyä Jumalalle kelpaavaksi. "Heb. 10:10. Me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kertakaikkiaan." Vain Kristuksen pyhyys kelpaa Jumalalle. Jeesus tuomitsi farieseuksen ja puplikaanin lainvanhurskauden kautta, ei Hänen ruumiinsa uhrin perusteella, koska Hän ei ollut vielä antanut ruumistaan syntiuhriksi.
* Nyt Uudenliiton aikana pitää molempien syntyä uudesti ylhäältä, ollakseen vanhurskas Jumalan edessä. Mielenlaatua verrattaessa se on opettavainen kertomus.Mohikaani_27 kirjoitti:
meissä mitään! Hän luo uutta, ja se tapahtuu uudestisyntymisessä Jumalan Henegn voimasta, meistä tulee Jumalan lapsia, vanha on kadonnut, katso uusi on sijaan tullut. Miessä itsessämme ei ole mitään mikä voisi pyhittyä Jumalalle kelpaavaksi. "Heb. 10:10. Me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kertakaikkiaan." Vain Kristuksen pyhyys kelpaa Jumalalle. Jeesus tuomitsi farieseuksen ja puplikaanin lainvanhurskauden kautta, ei Hänen ruumiinsa uhrin perusteella, koska Hän ei ollut vielä antanut ruumistaan syntiuhriksi.
* Nyt Uudenliiton aikana pitää molempien syntyä uudesti ylhäältä, ollakseen vanhurskas Jumalan edessä. Mielenlaatua verrattaessa se on opettavainen kertomus."Jumala ei vanhurskauta meissä mitään"
"Mauri Vikstén opettaa kirjassaan Terveen opin pääpiirteet (RV-kirjat, 1980): Kun Jumala vanhurskauttaa ihmisen, niin tämä on aina sataprosenttisesti vanhurskas (s.72)."
http://www.netmission.fi/fi/kristillinen_elama/uskoontulo/sataprosenttisesti_vanhurskas/?id=115
Jumala vanhurskauttaa sataprosenttisesti ja sinä sanot ettei mitään.
- vanhaisäntä.
koskeeko se teidän Jumalaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj262568- 1431951
- 661877
Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m351473KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.571432Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet611299Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r771269- 1171194
Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(591132Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p571127