Syntisten rukoukset

Lk 18::9-13
FARISEUS JA PUBLIKAANI
---
18:9 Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:

18:10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.

18:11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.

18:12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'

18:13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.

18:14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."

10

524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeesuksen vertaus kahdenlaisesta rukoilijasta, fariseuksesta ja publikaanista, osoittaa sen, millaisen rukoilijan todellisen mielialan tulisi olla.

      Jeesus osoitti vertauksensa niille, joilla oli ylpeä mieli ja jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita.

      Fariseus kiitti Jumalaa ja vertasi itseään riistäjiin, väärämielisiin ja huorintekijöihin sekä taaempana rukoilevaan publikaaniin (11). Fariseus luettelee Jumalalle omia hyviä tekojaan (12).
      Fariseus on varoittava esimerkki, millaisen rukouksen ei pidä olla.
      Publikaanin rukouksen nöyryys on taas esikuvallinen (13).

      ”Jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään." (14).

    • Virsi 334
      --
      1.
      Armon lapset, riemuitkaa,
      soittakaa ja veisatkaa,
      kiitos tuokaa Herralle,
      pelastuksen tuojalle.

      2.
      Herrastanne kerskatkaa,
      autuudesta iloitkaa,
      kehottakaa kaikkia
      ahkeroimaan uskossa.

      3.
      Ilmoittakaa kaikille
      vaivatuille sieluille:
      Armon saa se armosta,
      ken vain etsii Jeesusta.

      4.
      Kaikille myös sanokaa,
      että elämän se saa,
      Jeesuksen ken veressä
      turvaa etsii köyhänä.

      • viimeisessä jakeessa luvataan elämää kaikille vaivatuille sieluille, niin on hyvä selvennyksenä sanoa, että se koskee vain kaikkia Jumalan Hengestä syntyneitä, ei kenenkään luonnollista lihaa;

        1. Korinttolaiskirje 15:50
        "Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta."

        2. Korinttolaiskirje 5:1
        "Sillä me tiedämme, että vaikka tämä meidän maallinen majamme hajotetaankin maahan, meillä on asumus Jumalalta, iankaikkinen maja taivaissa, joka ei ole käsin tehty."

        ´


    • PUBLIKAANIN RUKOUS/Syntisten rukoukset
      --
      Poimin tähän kommentteja ketjusta http://keskustelu.suomi24.fi/node/8811371
      -----------
      ml213:
      ”... ihmiset tunnustavat seisoaltaan syntisyytensä eli toistavat lorua vuodesta toiseen.”
      --
      Il-Mari oli (lähes) samaa mieltä ml213:n kanssa.
      --
      Asko T:
      ” ... sinä voit rukoilla syntisen rukouksen vaikka 50 000 kertaa päivässä ja yöt päälle ja olla vielä senkin jälkeen syntinen jos haluat. Uskovaiselle se on turhaa, kun hän on saanut syntinsä anteeksi jo uskoon tullessaan.
      (Asko T:lle riittää, kun kerran on saanut syntinsä anteeksi uskoontullessaan)

      Asko T. tekee hyvän kysymyksen: ” Niin mitähän hyötyä siitä syntisen rukouksesta sitten oikein mahtaa olla”?

      Il-Mari:
      ”Uskovainen ei voi lukea syntisen rukousta, kun on jo synneistä vapaa Jumalan armossa”.
      ----------------------
      Yllä oleviin kommenteihin vastasin:

      ”Ei kannata suuttua ja olla ylimielinen meitä vajavaisia ja syntisiä uskovia kohtaan, jotka ovat täysin riippuvaisia - publikaanin tavoin - Jumalan ARMOSTA.
      Armon varassa sinunkin on matkaasi taivallettava, jos perille haluat päästä.
      Kyllä Jumala tietää, mitä tekoa me olemme.
      Ei kenelläkään ole varaa olla ylpeä ja kerskata omasta synnittömyydestään ja tuomita muita.

      Tämän yritän sanoa sinulle rakkaudella vähäisenä Herran palvelijana”
      ---------------------
      ”Armon varassa sinunkin on matkaasi taivallettava, jos perille haluat päästä”.:
      Johon Il-Mari:
      ”Oletko jontenkin ymmärtänyt että noin ei olisi kohdallani”?
      (Kuitenkaan Il-Marille ei kelpaa syntisen rukous)

      Il-Mari kysyy: ” Kun uskosta osaton syntinen ottaa Jeesuksen vastaan ja tunnustaa syntinsä tuossa rukouksessa, niin miksi hänen pitäisi sitä jatkuvasti rukoilla? Missä kohtaa Raamatussa kerrotaan että vanhurskaan tulee rukoilla syntisenrukous”?
      --
      Kysyisin näin lopussa:
      ---Mitä hyötyä publikaanille oli syntisen rukouksesta?
      ---Entä tänään; Onko uskovalle mitään hyötyä publikaanin rukouksesta ”ole minulle syntiselle ARMOLLINEN”?

      • sinulta, Tapio522, turhaa lihan ihmisen puolustamista, sillä ymmärryksessään pitemmälle päässeillä on apostolien tavoin oikeus puhua Kristuksessa uskon kautta, niin kuin olisimme jo päässeet irti lihasta, vaikka se riippuukin meissä kiinni:

        2. Korinttolaiskirje 12:19
        "Olette kai jo kauan sitten luulleet, että me puolustaudumme teidän edessänne. Jumalan edessä,
        K r i s t u k s e s s a - m e - p u h u m m e; - mutta kaikki teille rakennukseksi, rakkaani."

        Fariseukset puhuvat lihassa ja vertaavat toisia itseensä eikä Kristukseen. Jeesus havaitsi publikaanin rukoilevan Hengessä ja publikaani verratessaan itseänsä ja koko elämäänsä Jumalan pyhyyteen, tunsi lihansa heikkouden tähden itsensä syntiseksi, [Room. 7:24].

        Luukas 18:9-14 jakeissa oleva Jeesuksen vertaus fariseuksen ja publikaanin rukouksesta on hyvä ymmärtää Paavalin seuraavaa opetuksen taustaa vastaan;

        2. Korinttolaiskirje 10:12
        "Meillä ei ole rohkeutta katsoa kuuluvamme sellaisiin, jotka itse suosittelevat itseään, eikä verrata itseämme heihin. He ovat ymmärtämättömiä, kun ottavat mittapuukseen omat saavutuksensa ja vertaavat itseään vain itseensä." [Sananl. 27:2; 2. Kor. 3:1, 5:12]

        Kun k.o. asiaa tutkimme näin, niin huomaamme fariseuksen verranneen itseänsä muihin ihmisiin, mutta publikaani jätti itsensä, asiansa ja tekonsa Jumalan armon punnittavaksi, mikä ilmaisee publikaanissa toimineen ymmärryksen olevan lähtöisin hänen sisimmässä olleesta "Jumalan siemenestä", (1.Joh.3:9) eikä luonnollisesta ihmisestä. Sen tähden Jeesus julisti publikaanin fariseusta hurskaammaksi!

        Mutta kun puhumme että "Jumala on vanhurskauttanut meissä olevan "Jumalan siemenen", eli salatun ja sisäisen sydämen ihmisen, siinä ei ole kysymys ihmisen itsensä korottamisesta, vaan Jumalan työstä meissä, Jumalan teoista.

        ´


      • ekivaari kirjoitti:

        sinulta, Tapio522, turhaa lihan ihmisen puolustamista, sillä ymmärryksessään pitemmälle päässeillä on apostolien tavoin oikeus puhua Kristuksessa uskon kautta, niin kuin olisimme jo päässeet irti lihasta, vaikka se riippuukin meissä kiinni:

        2. Korinttolaiskirje 12:19
        "Olette kai jo kauan sitten luulleet, että me puolustaudumme teidän edessänne. Jumalan edessä,
        K r i s t u k s e s s a - m e - p u h u m m e; - mutta kaikki teille rakennukseksi, rakkaani."

        Fariseukset puhuvat lihassa ja vertaavat toisia itseensä eikä Kristukseen. Jeesus havaitsi publikaanin rukoilevan Hengessä ja publikaani verratessaan itseänsä ja koko elämäänsä Jumalan pyhyyteen, tunsi lihansa heikkouden tähden itsensä syntiseksi, [Room. 7:24].

        Luukas 18:9-14 jakeissa oleva Jeesuksen vertaus fariseuksen ja publikaanin rukouksesta on hyvä ymmärtää Paavalin seuraavaa opetuksen taustaa vastaan;

        2. Korinttolaiskirje 10:12
        "Meillä ei ole rohkeutta katsoa kuuluvamme sellaisiin, jotka itse suosittelevat itseään, eikä verrata itseämme heihin. He ovat ymmärtämättömiä, kun ottavat mittapuukseen omat saavutuksensa ja vertaavat itseään vain itseensä." [Sananl. 27:2; 2. Kor. 3:1, 5:12]

        Kun k.o. asiaa tutkimme näin, niin huomaamme fariseuksen verranneen itseänsä muihin ihmisiin, mutta publikaani jätti itsensä, asiansa ja tekonsa Jumalan armon punnittavaksi, mikä ilmaisee publikaanissa toimineen ymmärryksen olevan lähtöisin hänen sisimmässä olleesta "Jumalan siemenestä", (1.Joh.3:9) eikä luonnollisesta ihmisestä. Sen tähden Jeesus julisti publikaanin fariseusta hurskaammaksi!

        Mutta kun puhumme että "Jumala on vanhurskauttanut meissä olevan "Jumalan siemenen", eli salatun ja sisäisen sydämen ihmisen, siinä ei ole kysymys ihmisen itsensä korottamisesta, vaan Jumalan työstä meissä, Jumalan teoista.

        ´

        "< "Jumalan siemenen", >" ? Minun Raamatussa ei tuollaista sanota missään! Jumalan Siemen on Jeesus Kristus, ja Hänen kauttaan me saamme Jumalalta sen mitä saammekaan. Mitään Jumalan siementä meissä itsesämme ei ole. " Meissä ei ole mitään hyvää, sellaista, joka kelpaa Jumalan pyyyden valossa joka siinä kestäisi. Inhimillistä hyvää on toisissa enemmän, toisissa vähemmän.


    • eri avauksen tuosta syntisen rukouksesta! Annan tässä selityksen, mitä sen ymmärrän tarkoittavan;

      Luukas 18:9-14 jakeissa oleva Jeesuksen vertaus fariseuksen ja publikaanin rukouksesta on hyvä ymmärtää Paavalin seuraavaa opetuksen taustaa vastaan;

      2. Korinttolaiskirje 10:12
      "Meillä ei ole rohkeutta katsoa kuuluvamme sellaisiin, jotka itse suosittelevat itseään, eikä verrata itseämme heihin. He ovat ymmärtämättömiä, kun ottavat mittapuukseen omat saavutuksensa ja vertaavat itseään vain itseensä." [Sananl. 27:2; 2. Kor. 3:1, 5:12]

      Kun k.o. asiaa tutkimme näin, niin huomaamme fariseuksen verranneen itseänsä muihin ihmisiin, mutta publikaani jätti itsensä, asiansa ja tekonsa Jumalan armon punnittavaksi, mikä ilmaisee publikaanissa toimineen ymmärryksen olevan lähtöisin hänen sisimmässä olleesta "Jumalan siemenestä", (1.Joh.3:9) eikä luonnollisesta ihmisestä. Sen tähden Jeesus julisti publikaanin fariseusta hurskaammaksi!

      Mutta kun puhumme että "Jumala on vanhurskauttanut meissä olevan "Jumalan siemenen", eli salatun ja sisäisen sydämen ihmisen, siinä ei ole kysymys ihmisen itsensä korottamisesta, vaan Jumalan työstä meissä, Jumalan teoista.

      ´

      • meissä mitään! Hän luo uutta, ja se tapahtuu uudestisyntymisessä Jumalan Henegn voimasta, meistä tulee Jumalan lapsia, vanha on kadonnut, katso uusi on sijaan tullut. Miessä itsessämme ei ole mitään mikä voisi pyhittyä Jumalalle kelpaavaksi. "Heb. 10:10. Me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kertakaikkiaan." Vain Kristuksen pyhyys kelpaa Jumalalle. Jeesus tuomitsi farieseuksen ja puplikaanin lainvanhurskauden kautta, ei Hänen ruumiinsa uhrin perusteella, koska Hän ei ollut vielä antanut ruumistaan syntiuhriksi.
        * Nyt Uudenliiton aikana pitää molempien syntyä uudesti ylhäältä, ollakseen vanhurskas Jumalan edessä. Mielenlaatua verrattaessa se on opettavainen kertomus.


      • Mohikaani_27 kirjoitti:

        meissä mitään! Hän luo uutta, ja se tapahtuu uudestisyntymisessä Jumalan Henegn voimasta, meistä tulee Jumalan lapsia, vanha on kadonnut, katso uusi on sijaan tullut. Miessä itsessämme ei ole mitään mikä voisi pyhittyä Jumalalle kelpaavaksi. "Heb. 10:10. Me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kertakaikkiaan." Vain Kristuksen pyhyys kelpaa Jumalalle. Jeesus tuomitsi farieseuksen ja puplikaanin lainvanhurskauden kautta, ei Hänen ruumiinsa uhrin perusteella, koska Hän ei ollut vielä antanut ruumistaan syntiuhriksi.
        * Nyt Uudenliiton aikana pitää molempien syntyä uudesti ylhäältä, ollakseen vanhurskas Jumalan edessä. Mielenlaatua verrattaessa se on opettavainen kertomus.

        "Jumala ei vanhurskauta meissä mitään"

        "Mauri Vikstén opettaa kirjassaan Terveen opin pääpiirteet (RV-kirjat, 1980): Kun Jumala vanhurskauttaa ihmisen, niin tämä on aina sataprosenttisesti vanhurskas (s.72)."

        http://www.netmission.fi/fi/kristillinen_elama/uskoontulo/sataprosenttisesti_vanhurskas/?id=115

        Jumala vanhurskauttaa sataprosenttisesti ja sinä sanot ettei mitään.


    • vanhaisäntä.

      koskeeko se teidän Jumalaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

      Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3474
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

      https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      403
      2757
    3. Kiitos rakastamani,

      tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      18
      2718
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

      Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      82
      1827
    5. Ollaanko me päästy

      Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1457
    6. Kello käy ja ilta pimenee

      Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1350
    7. Miksi et lähesty

      kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      88
      1077
    8. SEO!! Pyhäsalmi

      Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      71
      1066
    9. Mikä siinä naisessa

      Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      80
      943
    10. Ruumisvaunut

      Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      30
      868
    Aihe