Tuli vain tuossa mieleeni, että mitä pidätte parhaana menetelmänä antiikkihopeiden kiillotuksessa.
Eihän niitä tietysti usein tarvitse kiillottaa, täällä kun ei ole kovinkaan saastunut ilma, mutta kun niitä on kertynyt niin tavattomat määrät, että meneehän siinä aina pari kolme päivää aikaa.
Krokus-vanua olen käyttänyt yleensä ja joskus niitä kiillotusliinoja.
Se alumiinifolio ja leivinjauhe pesuvadissa näyttää myös toimivan, mutta ei oikein hyvin.
Vai veisiköhän ne taas kultasepälle huoltoon, mutta siinä on toisaalta niin kova raahaaminen, varsinkin kun tässä jugend-talossa ei tietenkään ole hissiä ja tämä on sentään viides kerros.
Hopeiden kiillotus
57
850
Vastaukset
ja merisuolaa pesuvadissa. - Mutta oikeasti mä käytän ihan valmiita kiillotusaineita silloin, kun käyn nuo kaikki ruokailuvälineet ym. antiikkihopeat läpi vuosittain.
Minun ohjeeni sanoi että sooda tai leivinjauhe olisi parempaa.
Niissä kiillotusaineissa voi muuten olla aika tehokkaita myrkkyjä mukana (muistan nähneeni yhden reseptin, mutten muista tarkemin mitä siinä oli), eli kannattaa pestä kunnolla jos aikoo käyttää ruokailuun.buddy-love kirjoitti:
Minun ohjeeni sanoi että sooda tai leivinjauhe olisi parempaa.
Niissä kiillotusaineissa voi muuten olla aika tehokkaita myrkkyjä mukana (muistan nähneeni yhden reseptin, mutten muista tarkemin mitä siinä oli), eli kannattaa pestä kunnolla jos aikoo käyttää ruokailuun.Hieno suolakin käy, mutta merisuola ja lämmin vesi on parempi.
- Senpä takia ne hopeavälineet juuri tummuvat, koska niitä ei käytetä..xena-183 kirjoitti:
Hieno suolakin käy, mutta merisuola ja lämmin vesi on parempi.
- Senpä takia ne hopeavälineet juuri tummuvat, koska niitä ei käytetä..On tietysti syynä.
Mutta ilman rikki on se suurin syyllinen.
Kannattaa säilyttää tiiviissä kaapeissa ja mieluummin muovipusseissa, niin kirkkaus säilyy paremmin.
- vänksy
Sinähän rikkaana miehenä tietty ostat uusia tilalle, puhdistettuina, ja heität nuo sameat vanhat pois.
Sillä nämähän ovat täysin korvaamatonta antiikkia, eikä vastaavia saa enää mistään.
Erässä museossa näin muutaman samoja, mutta ne olivat luonnollisesti paljon uudempia ja tietysti samalla hurjasti kevyempiä.
- Fr.Fionatar
Kiillotin kerran isoäidin hopeakaluston pepsodent hammastahnalla hammasharjalla ja tuli hyvä tulos!
ps. olin tuolloin 10-vuotias.- ******
tuon tehnyt. Puhdasta tuli.
- Lucia-Pekka
Hakevathan ne iha kotoa isommat erät kiillotukseen? ( voi olla etei ne esineet palaa)
Pieta avasi silmänsä tänään ja katsoi ;) Pienet mustat pirulliset silmät...
Mä kiillotan hammastahnalla ainoatani hopeaesinettä. (vitut sekään mitään hopeaa on! Lapsia huijattiin hiihtokilpailuissa!)- *****
Noita alpakka-lusikoita minullakin on monta, joits mukamas väitettiin hopealusikoiksi.
Ne lusikat muuttuivat jo muinoin alpakaksi, mutta voi siinä silti olla hopeointi päällä (ja se tummuu).
Ei näitä voi kuljettaa kuin panssaroiduilla autoilla ja ne kultasepät valittavat aina että niitä on hankala saada niin pitkäksi aikaa vuokrattua kuin mitä tähän urakaan vaaditaan.
(veikkaan että silmät eivät pysy pitkään auki ja ikäkauteen liittyy myös runsasta haukottelua)- Lucia-Pekka
buddy-love kirjoitti:
Ne lusikat muuttuivat jo muinoin alpakaksi, mutta voi siinä silti olla hopeointi päällä (ja se tummuu).
Ei näitä voi kuljettaa kuin panssaroiduilla autoilla ja ne kultasepät valittavat aina että niitä on hankala saada niin pitkäksi aikaa vuokrattua kuin mitä tähän urakaan vaaditaan.
(veikkaan että silmät eivät pysy pitkään auki ja ikäkauteen liittyy myös runsasta haukottelua)tuo alpakkahuijaus? Ja vielä lapsille jaettuna? Onneksi en suuntautunut hiihtouralle kuitenkaan! Onkohan urheilu ollut aina huijaushommaa? Panet ketsuppia makaronin päälle ja idolisi kuva iskostuu alitajuntaan?
Kauas pilvet karkaavat.....
(haukotus) - ******
Lucia-Pekka kirjoitti:
tuo alpakkahuijaus? Ja vielä lapsille jaettuna? Onneksi en suuntautunut hiihtouralle kuitenkaan! Onkohan urheilu ollut aina huijaushommaa? Panet ketsuppia makaronin päälle ja idolisi kuva iskostuu alitajuntaan?
(haukotus)oli pakkoa osallistua hiihtokilpailuihin. Parhaat saivat sitten niitä lusikoita, 3-5, riippuen osallistujamäärästä.
Lucia-Pekka kirjoitti:
tuo alpakkahuijaus? Ja vielä lapsille jaettuna? Onneksi en suuntautunut hiihtouralle kuitenkaan! Onkohan urheilu ollut aina huijaushommaa? Panet ketsuppia makaronin päälle ja idolisi kuva iskostuu alitajuntaan?
(haukotus)Urheilupalkinnoista on huijausmetalleja.
Lähinnä kai vanhoissa kiertopalkinnoissa on enää hopeaa.
Olympiamitalit olivat ennen aitoja metalleja, mutta kultainen taitaa nykyään olla hopeaa kullattuna.
Mutta kun hiihto on doping-huijausta, niin kuuluuhan silloin olla huijauspalkinnotkin (paitsi lapsilla tietysti pitäisi olla aidot). Taikka no, meillä aikanaan voittaja hankki lyömättömän edun laittamalla muiden suksiin salaa runsaasti pitovoidetta.- Lucia-Pekka
buddy-love kirjoitti:
Urheilupalkinnoista on huijausmetalleja.
Lähinnä kai vanhoissa kiertopalkinnoissa on enää hopeaa.
Olympiamitalit olivat ennen aitoja metalleja, mutta kultainen taitaa nykyään olla hopeaa kullattuna.
Mutta kun hiihto on doping-huijausta, niin kuuluuhan silloin olla huijauspalkinnotkin (paitsi lapsilla tietysti pitäisi olla aidot). Taikka no, meillä aikanaan voittaja hankki lyömättömän edun laittamalla muiden suksiin salaa runsaasti pitovoidetta.en siis huijannut, kun tökkäsin edelläni hiihtäjää sauvalla perseeseen? Varmaan se sattui (tunnustan tekoni). Halusin voittaa! Hopean sain silti.. Ketähän se voittaja tökki?
Lucia-Pekka kirjoitti:
en siis huijannut, kun tökkäsin edelläni hiihtäjää sauvalla perseeseen? Varmaan se sattui (tunnustan tekoni). Halusin voittaa! Hopean sain silti.. Ketähän se voittaja tökki?
Nykysääntöjen mukaan täysin korrektia.
Lisäksi nyrkkeily ja jääkiekko on jo yhdistetty ja ne eivät silloin käytä edes kiekkoa (oikeasti on tosiaan järjestetty jääkiekkonyrkkeilyotteluita).
tumppasin hela satsin maalaisittain ämpäriin jossa oli tavallista pyykinpesuaineliuosta. Pikkasen rispasin pesuharjalla ja hyvä tuli. Mitä lie myrkkyä siinä sitten oli...
Pesujauhe ei käy.
Lisäksi kynttilänjaloissa on usein jotain massaa valettuna tyveen ja se voi kärsiä pesujauheen kemikaaleista.buddy-love kirjoitti:
Pesujauhe ei käy.
Lisäksi kynttilänjaloissa on usein jotain massaa valettuna tyveen ja se voi kärsiä pesujauheen kemikaaleista.kuin tinatuhka ja huopalappu. Samat prujut millä hopeakorut kiillotetaan. Mutta jälki on hyvä, ei tule mikronaarmujakaan :)
Toljake kirjoitti:
kuin tinatuhka ja huopalappu. Samat prujut millä hopeakorut kiillotetaan. Mutta jälki on hyvä, ei tule mikronaarmujakaan :)
On näppärä aine, mutta kannattaa olla varovainen sillä se on aika nopeatehoista (sillä hiotaan kivikoruihin kiilto)
buddy-love kirjoitti:
On näppärä aine, mutta kannattaa olla varovainen sillä se on aika nopeatehoista (sillä hiotaan kivikoruihin kiilto)
harrastan tot korujen väkertämistä, tuttu pölinä. Ja siks sitä nyt ehdottelinkii. Varmaan jotain parempaa ja helpompaakin löytyy, en oo niin tarkasti perehtynyt kun too tinatuhka ajaa asian riittävän hyvin.
- Lucia-Pekka
buddy-love kirjoitti:
Pesujauhe ei käy.
Lisäksi kynttilänjaloissa on usein jotain massaa valettuna tyveen ja se voi kärsiä pesujauheen kemikaaleista.Vaari teki muutamasta esiseestä näin: (Hymähti kun me pennut kysyttiin.). sanoi sit, että hopea ei lämmitä. Hakekaan mukulat puita uuniin. Minulla ei aarteita ole, mut jos olisi, en tekisi niille mitään. Muistaisin ne semmoisena, Ei esine kiilottamalla parane.
Rakkain muistoni vaarista on vanha sinkkiämpäri. Hyvä sellaisenaan. Käyttöesine, kaunis ja äänekäs. Toljake kirjoitti:
harrastan tot korujen väkertämistä, tuttu pölinä. Ja siks sitä nyt ehdottelinkii. Varmaan jotain parempaa ja helpompaakin löytyy, en oo niin tarkasti perehtynyt kun too tinatuhka ajaa asian riittävän hyvin.
Se on paras aine.
Ja valmistusvaiheessa ei metallien kulumisella ole väliä, niin se toimii hyvin siinäkin.
Kotikäytössä voi kuitenkin tulla yllätyksiä, varsinkin jos esine on hopeoitu.Lucia-Pekka kirjoitti:
Vaari teki muutamasta esiseestä näin: (Hymähti kun me pennut kysyttiin.). sanoi sit, että hopea ei lämmitä. Hakekaan mukulat puita uuniin. Minulla ei aarteita ole, mut jos olisi, en tekisi niille mitään. Muistaisin ne semmoisena, Ei esine kiilottamalla parane.
Rakkain muistoni vaarista on vanha sinkkiämpäri. Hyvä sellaisenaan. Käyttöesine, kaunis ja äänekäs.Vaari.
(ihmisillä on nykyään ihan liikaa kaikkea tavaraa)buddy-love kirjoitti:
Se on paras aine.
Ja valmistusvaiheessa ei metallien kulumisella ole väliä, niin se toimii hyvin siinäkin.
Kotikäytössä voi kuitenkin tulla yllätyksiä, varsinkin jos esine on hopeoitu.Hopeoinnit on riskirajalla, pitää sen töhnän kanssa tosiaan olla hiukan tuntumaa tai tulee jännää jälkeä. Kivistä olet varsin oikeassa. Minkäs alan miehiä sinä olet :)
Toljake kirjoitti:
Hopeoinnit on riskirajalla, pitää sen töhnän kanssa tosiaan olla hiukan tuntumaa tai tulee jännää jälkeä. Kivistä olet varsin oikeassa. Minkäs alan miehiä sinä olet :)
Galaktisten Sankarien kuuluu olla kaikilla aloilla.
buddy-love kirjoitti:
Galaktisten Sankarien kuuluu olla kaikilla aloilla.
unohdin, darn. It's good to be you :)
- kirpela
ongelman exälle tossa mennä vuonna :)
- kirpela
kerrota kelleen, mutta helponta on tehdä 5000 ppm klooriliuos ja antaa lillua siellä tunti pari, ja kylmä suihku päälle. Kyllä kiiltää. Sama käy koruille.
kirpela kirjoitti:
kerrota kelleen, mutta helponta on tehdä 5000 ppm klooriliuos ja antaa lillua siellä tunti pari, ja kylmä suihku päälle. Kyllä kiiltää. Sama käy koruille.
Toimiiko myös kloorikaasulla?
(kuulostaa mielenkiintoiselta)- kirpela
buddy-love kirjoitti:
Toimiiko myös kloorikaasulla?
(kuulostaa mielenkiintoiselta)ainakin sairaalatukusta, tms:sta, kun ostaa Klorin, eli sellaista ei valkaisevaa, ja siitä toi viistonninen niin avot
*minäkö muka laiska* ;D kirpela kirjoitti:
ainakin sairaalatukusta, tms:sta, kun ostaa Klorin, eli sellaista ei valkaisevaa, ja siitä toi viistonninen niin avot
*minäkö muka laiska* ;DVieläkö siinä purkissa muuten lukee kyljessä ettei saa pudottaa (se jauhe on kuulemma lievästi räjähdysvaarallista).
- kirpela
buddy-love kirjoitti:
Vieläkö siinä purkissa muuten lukee kyljessä ettei saa pudottaa (se jauhe on kuulemma lievästi räjähdysvaarallista).
nestettä. Ollu ainaki 20 vuotta.
http://www.farmos.fi/index.php?option=com_tuotteet&task=showproduct&Itemid=49&mc=14&sc=1403&dspProd=0&prodid=330 kirpela kirjoitti:
nestettä. Ollu ainaki 20 vuotta.
http://www.farmos.fi/index.php?option=com_tuotteet&task=showproduct&Itemid=49&mc=14&sc=1403&dspProd=0&prodid=330Periaatteessa ilmeisesti sama kuin se jauhemainen, mutta eri firman tavaraa.
Voi olla että sen jauhemaisen myynti on loppunut juuri sen pienen vaaran takia.
Ei niitä ohjeita yleensä kukaan lue ja neste ei ainakaan poksahda vahingossa.
- 18
Raaka perunan viipale on paras.
- uk-ko
takan tuhkaluukusta. Sen kun kostuttaa ja sillä hankaa niin on kyllä hyvä!
- uk-ko
buddy-love kirjoitti:
Nyt mistään löydy niin paljoa tuhkaa kuin tähän urakkaan tarvitaan. ;)
tulisijoja sulla oikein on?
- öööööö....
Siirryimme kultaesineisiin jo aikaa sitten. Siirry sinäkin.
- suIo
Arvokas proof lyöntes kolikon kiillotaminen voi maksaa Mersun hinnan keräilyarvon hinnassa.
Leimaron postimerkkiharvinaisuus on arvoton ilman lkuperistä liimaa---useimmiten daxtroosia ta arrbikumia
Jotenkin ihmettelen Chippendale hopeakalustoa.............?
Mr Chippenedale.......myös Adams....olivata "cabinet maker" eli PUUSEPPIÄ suomeksi - Lucia-Pekka
hopeasi kiillottaa?
Tuli mieleen:
Veräjähissi. Jostain kaukaisuudesta muistan sen, kun sormet jäi sen hissiveräjän väliin. Sattui aivan vitusti!
Mitä on krokus-vanu?Vanua. Se krokus on perinteinen hieno hiomajauhe ja väriltään juuri punaista.
(Noh, tämä on palstariehunta-aloitus, mutta eivät ne riehujat näköjään taaskaan käy syöttiin)- Lucia-Pekka
buddy-love kirjoitti:
Vanua. Se krokus on perinteinen hieno hiomajauhe ja väriltään juuri punaista.
(Noh, tämä on palstariehunta-aloitus, mutta eivät ne riehujat näköjään taaskaan käy syöttiin)varomaan sua. Eikä syyttä.
:)
Minä panen sut pakastimeen ja sanon: Hyvää yötä. Lucia-Pekka kirjoitti:
varomaan sua. Eikä syyttä.
:)
Minä panen sut pakastimeen ja sanon: Hyvää yötä.Öitä.
(mullapa onkin patteri ihan vieressä :)
oo niitä kun mä oon niin elitistinen :) Mä tiedän sen kun mulle on kerrottu se täällä joten ei kandee väittää vastaan. Kotisohvapsyklogit on kertonu sen mulle VARMANA TIETONA.
Sulla täytyy kaiken olla timanttia, muuten et olisi tuota nikkiä valinnut, päättelen nikistäsi. Onko timantit elitistisiä? :)
Niin väärin.
Toisille sataa palstamainetta yhdestä lauseesta väännettynä ja tänne ei tule vaikka kuinka yrittää.
;)buddy-love kirjoitti:
Niin väärin.
Toisille sataa palstamainetta yhdestä lauseesta väännettynä ja tänne ei tule vaikka kuinka yrittää.
;)olisi missy-love, niin saisit heti puoli palstaa kimppuusi, luulen ma :)
Toljake kirjoitti:
olisi missy-love, niin saisit heti puoli palstaa kimppuusi, luulen ma :)
Tuokin linja on jo kokeiltu.
- Tyttö nukkuu
buddy-love kirjoitti:
Tuokin linja on jo kokeiltu.
buddy-love:)
Huoh..
Miks täällä ei oo nimmaripalstaa? Tyttö nukkuu kirjoitti:
buddy-love:)
Huoh..
Miks täällä ei oo nimmaripalstaa?Sinun pitää vaatia sellaista palstaa :)
- zisel
mutta sillon kun mun korut menee mustaks niin mä laitan karkeeseen pyyhkeeseen hammastahnaa ja hinkkaan sillä. Kai ne sun astiat menee sillä hammastahnalla yhtähyvin.
Kun mä olen väittänyt että näitä hopeita on täällä kuormakaupalla ja silloin menisi ihan älyttömästi hammastahnaa.
(mutta eivät ne vain käy kimppuun vaikka kuinka pistää syöttiä näkyville)- zisel
buddy-love kirjoitti:
Kun mä olen väittänyt että näitä hopeita on täällä kuormakaupalla ja silloin menisi ihan älyttömästi hammastahnaa.
(mutta eivät ne vain käy kimppuun vaikka kuinka pistää syöttiä näkyville)räjäytä ne! :D Onko käynyt mielessä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan
Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla723034Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "632609SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero
Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past1292482Anita ei saanut Heikkiä pihalle
Kemijärven kaupunginvaltuusto ei tehnyt tietoisesti laitonta päätöstä. Heikki johtaa kaupunginhallitusta yhäkin.891486Martina Aitolehden rinnalla nähty Matias Petäistö yllättää - Uusi aluevaltaus TV:ssä!
Matias Petäistö on tuttu Erikoisjoukot-realityn tiukkana kouluttajana. Hän on myös tuttu näky Martina Aitolehden parina,341306Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1021023Emotionalisuuden puute.
Joillain ihmisillä ei vain ole sitä "jotain". Heille kaikki täytyisi "vääntää" rautalangasta. Mutta heistä ei vaan o193994Sait mut mies heikoksi
Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m85960Sofia Belorf esittelee Dubain kotinsa
Lääniä on kattohuoneistossa. https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011999877.html157893Huulitäytteet ja tekotisssit
Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä73880