Moi,
mulle menee hermot tän webaston virrankulutuksen kanssa. Auttaiskohan joku mua oikeille raiteille.
Luin jostain että webaston virrankulutuksen pitäisi olla noin 40-50W ( tuuletin minimillä ) eli noin 4A.
Täydellä (pienen) auton akulla pitäisi webastoa pystyä siten kuluttamaan yli kymmenen tuntia.
Tarkoitukseni on ladata auton akkua seinästä yöt kerran kaksi viikossa ja käyttää webastoa puolisentoista tuntia päivässä ilman mainittavia ajoja. Jostain syystä tämä ei tällähetkellä onnistu lainkaan.
Lataan joka yö kaksitoistatuntia laturilla (einhell) joka väittää lataavansa kahdella ampeerilla mutta seuraavana päivänä jo tunnin webaston käytön jälkeen voi olla niin ja näin lähteekö auto (pakkasilla) käyntiin.
Akun (pieni) vaihdoin uuteen vuosi sitten mutta voihan se olla mennyt "piloille".
Mahdollisia selityksiä mitä tähän voisi keksiä:
- webasto oikeasti kuluttaa 500w eikä 50w.
- akku mennyt piloille nuoresta iästä huolimatta
- laturi lataa mitä sattuu jos lataa. Ehkä se näyttää kahta ampeeria mutta oikeasti lataa
webasto ja akkulaturi
6
6181
Vastaukset
- Vanha Webasti
Eihän nyt missään Siperiassa olla. Jos sinä käytät Webastoa koko max. 45 minuuttia aamulla ja toiset maksimit ennen töistä lähtöä, niin se ei ole muuta kuin laiskuutta. Webasto lämmittää moottorin 20-asteen pakkasella plussan puolelle jo 10 - 15 minuutissa. Se riittää. Panetko sinä sen raapimaan jäätkin laseista?
- AnttiR
Pidän auton ja siellä olevat lyhytkarvaiset chihuahuat plussan puolella sen tunnin ajan kun käyn aamulla punttiksella keskustassa.
Parikytastetta pakkasta, parikymmentäminuuttia lämmitys, keskustaan 20min, tunti höpötin päällä, työpaikalle 10min ja sieltä kotiin 20min.
Alle tunti ajoa, höpötin noin parituntia päällä. Vois kuvitella että yksi akkulaturi tästä selviäisi mutta ei.
- ja webasto
Webasto itsessään kuluttaa sen 4A (käynnistyessään kun hehkutulppa on päällä jonkin verran enemmän), mutta lämmityslaitteen puhallin haukkaa myös virtaa, vaikka olisi pienimmällä nopeudellaankin. Käytännössä noiden yhteinen virrankulutus on lähempänä 10A.
Veikkaan että ongelman syy on pienen akun, pakkasen ja tunnin käyttöajan yhdistelmä. Pakkanen pudottaa ennestäänkin pienen akun kapasiteettia niin paljon että webaston tunnin käyttöaika on vaan liikaa. Eli suuremman akun hankkiminen antaisi enemmän pelivaraa. - Auto ja/tai akku vai
ja akku 70 Ah ja kunnossa, niin ainakin alle 20 asteen pakkasella akku ehtii latautua ihan lyhyelläkin ajolla. Nimittäin nykyautojen latureista lähtee n. 100 A ja hyvä akku ottaa pakkasellakin virtaa oikein ahneesti, jos on tarpeen.
Sisäpuhallin se haukkaa sähköä. - ctekki
xs3600 tai xs7000 laturi. Ne on markkinoiden parhaat akkulaturit. Riittää virta akussa webastonkin kanssa. On kokemusta.
- Jorrma
lataus 8h x 2A = 16Ah / purku 3h x 8A = 24Ah (-8Ah) tarvitset 50% lisää kapasiteettia systeemiin. 72-84Ah akku tai kaksi pienempää ja ISOMPI Laturi 3,6A min - 10A max.
auton 100A laturi lataa sen saman virran minkä akku ottaa vastaan ko. lämpötilassa
minkä oikein mitoitettu verkko-laturikin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?971968- 881380
- 1101153
- 761047
- 1201038
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57893- 47811
- 36792
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48761- 33713