webasto ja akkulaturi

AnttiR

Moi,

mulle menee hermot tän webaston virrankulutuksen kanssa. Auttaiskohan joku mua oikeille raiteille.
Luin jostain että webaston virrankulutuksen pitäisi olla noin 40-50W ( tuuletin minimillä ) eli noin 4A.
Täydellä (pienen) auton akulla pitäisi webastoa pystyä siten kuluttamaan yli kymmenen tuntia.

Tarkoitukseni on ladata auton akkua seinästä yöt kerran kaksi viikossa ja käyttää webastoa puolisentoista tuntia päivässä ilman mainittavia ajoja. Jostain syystä tämä ei tällähetkellä onnistu lainkaan.
Lataan joka yö kaksitoistatuntia laturilla (einhell) joka väittää lataavansa kahdella ampeerilla mutta seuraavana päivänä jo tunnin webaston käytön jälkeen voi olla niin ja näin lähteekö auto (pakkasilla) käyntiin.

Akun (pieni) vaihdoin uuteen vuosi sitten mutta voihan se olla mennyt "piloille".

Mahdollisia selityksiä mitä tähän voisi keksiä:
- webasto oikeasti kuluttaa 500w eikä 50w.
- akku mennyt piloille nuoresta iästä huolimatta
- laturi lataa mitä sattuu jos lataa. Ehkä se näyttää kahta ampeeria mutta oikeasti lataa

6

6181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha Webasti

Eihän nyt missään Siperiassa olla. Jos sinä käytät Webastoa koko max. 45 minuuttia aamulla ja toiset maksimit ennen töistä lähtöä, niin se ei ole muuta kuin laiskuutta. Webasto lämmittää moottorin 20-asteen pakkasella plussan puolelle jo 10 - 15 minuutissa. Se riittää. Panetko sinä sen raapimaan jäätkin laseista?

• AnttiR

Pidän auton ja siellä olevat lyhytkarvaiset chihuahuat plussan puolella sen tunnin ajan kun käyn aamulla punttiksella keskustassa.
        Parikytastetta pakkasta, parikymmentäminuuttia lämmitys, keskustaan 20min, tunti höpötin päällä, työpaikalle 10min ja sieltä kotiin 20min.
        Alle tunti ajoa, höpötin noin parituntia päällä. Vois kuvitella että yksi akkulaturi tästä selviäisi mutta ei.

• ja webasto

Webasto itsessään kuluttaa sen 4A (käynnistyessään kun hehkutulppa on päällä jonkin verran enemmän), mutta lämmityslaitteen puhallin haukkaa myös virtaa, vaikka olisi pienimmällä nopeudellaankin. Käytännössä noiden yhteinen virrankulutus on lähempänä 10A.

Veikkaan että ongelman syy on pienen akun, pakkasen ja tunnin käyttöajan yhdistelmä. Pakkanen pudottaa ennestäänkin pienen akun kapasiteettia niin paljon että webaston tunnin käyttöaika on vaan liikaa. Eli suuremman akun hankkiminen antaisi enemmän pelivaraa.

• Auto ja/tai akku vai

ja akku 70 Ah ja kunnossa, niin ainakin alle 20 asteen pakkasella akku ehtii latautua ihan lyhyelläkin ajolla. Nimittäin nykyautojen latureista lähtee n. 100 A ja hyvä akku ottaa pakkasellakin virtaa oikein ahneesti, jos on tarpeen.

Sisäpuhallin se haukkaa sähköä.

• ctekki

xs3600 tai xs7000 laturi. Ne on markkinoiden parhaat akkulaturit. Riittää virta akussa webastonkin kanssa. On kokemusta.

• Jorrma

lataus 8h x 2A = 16Ah / purku 3h x 8A = 24Ah (-8Ah) tarvitset 50% lisää kapasiteettia systeemiin. 72-84Ah akku tai kaksi pienempää ja ISOMPI Laturi 3,6A min - 10A max.

auton 100A laturi lataa sen saman virran minkä akku ottaa vastaan ko. lämpötilassa
      minkä oikein mitoitettu verkko-laturikin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      120
      1038
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      792
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe