Kellokortti

uk-ko

Kuinka monella on nykyän kokemusta kellokorttityöstä? Siitä, jossa kortti leimataan aamuin ja illoin tositteeksi, koska on saavuttu ja poistuttu työpaikalle / -paikalta.
Itse en ole ollut kellokorttihommissa kuin viimeksi 80-luvulla. Muistan kuitenkin sen älyttömän, vieraannuttavan logiikan. Palkka ei tosiaankaan tullut työn tekemisestä, vaan työpaikalla olemisesta.

Aamulla kun tulit töihin, kellokortti piti leimata ennen klo 7.00. Jos leimasit sen 7.01, olit myöhässä ja se minuutti vähennettiin palkasta. Jos tuli kolme myöhästymistä, jouduit pomon puhutteluun. Käytännössä se tarkoitti sitä, että vain ne, jotka tulivat etuajassa, ehtivät töihin. Vähän ennen klo 7.00 kellokorttikoneen eteen muodostui jono. JOs olit jonon hännillä, kello meni yli ja myöhästyit töistä. Toisaalta, sitten kun olit leimannut korttisi, hommien alottamisella ei ollut niin tulenpalavaa kiirettä.

Illalla, kun lähdettiin töistä, kellokorttikoneen eteen muodostui jonoa jo varttia vaille kolme (vuoro päättyi klo 15.00). Ketään ei kiinnostanut, ei työläisiä, ei pomoa, että hommat seisoivat sen vartin kun kaikki jonottivat, odottivat. Kun kellokorttikoneeseen räpsähti luku 15.00 ensimmäinen työläinen kuittasi itsensä ulos. Jonon hännille jääneitä vitutti, koska joutuiovat olemaan ylitöissä: kuittasivat itsensä ulos vasta 15.07.
Noista seitsemästä minuutista ei saanut ylityökorvausta, vaikka aamulla menettikin 3 minuutin palkan myöhästyttyään jonon kärjestä.

Onko tää systeemi vielä olemassa, vai kuoliko se joskus 90-luvulla?
Aloitus liittyy toiseen ketjuun, jossa puhuttiin työn ja vihan suhteesta ja työntekemisen ja toimeentulon pakon suhteesta. Mua alkoi kiinnostaa, onko tällaista vanhanaikaista työläisen ajan kontrollointia vielä olemassa.

25

1762

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä 90-luvulla. Hiivatin hyvin kuvasit asiaa, piti läpsiä itseään poskille että herää siitä unesta :)

Arvaisin että toi käytäntö on vielä jossainpäin Suomea käytössä, vaikka kai se enimmäkseen on korvautunut sähköisellä päivitysversiollaan.

• vänksy

että se on ihan sama mihin aikaa tulee kellokorttinsa leimaamaan ja mihin aikaan lähtee, kunhan vaan vaadittava tuntimäärä täyttyy. Jos menet aamulla vaikka kuudelta, pääset luonnollisesti jo aiemmin. Tai jos nukut pommiin ja leimautat korttisi vasta kymmeneltä, joudut sitten olemaan siellä iltaan asti.

TYperäähän tollanen ihmisten jonotuttaminen ois.:/

• uk-ko

oli olevinaan kolmivuorotyössä: jos et tullut ajoissa paikalle, edellisen vuoron työläinen eipäässyt poistumaan.

Eli klo 15.00 oli kaksi jonoa: toinen sisään ja toinen ulos. Kukaan ei tehnyt duunia ja kaikki tehtaassa seisoi :-D

• se onkin noin, niillä "lakuilla", ainakin kai useimmissa paikoissa. Mutta ei ollut silloon satatuhattamiljoonaa vuotta sitten mun nuoruudessani. Auta armias jos leima ei ollutkaan siinä X.00 kohdassa... Tuli aika monta tappelua työnjohdon kanssa tilanteessa jossa aamuleima oli 8.04 ja iltaleima 16.09. Olin tehnyt väärin kun en tullut tasan klo 8.00 töihin... Että se oli rasittavaa. No työpaikkoja oli ja on monenlaisia.

• Toljake kirjoitti:

se onkin noin, niillä "lakuilla", ainakin kai useimmissa paikoissa. Mutta ei ollut silloon satatuhattamiljoonaa vuotta sitten mun nuoruudessani. Auta armias jos leima ei ollutkaan siinä X.00 kohdassa... Tuli aika monta tappelua työnjohdon kanssa tilanteessa jossa aamuleima oli 8.04 ja iltaleima 16.09. Olin tehnyt väärin kun en tullut tasan klo 8.00 töihin... Että se oli rasittavaa. No työpaikkoja oli ja on monenlaisia.

jotka luulevat, että huutamalla kivi muuttuu kullaksi... jumalia syvässä hulluudessa, mutta asemansa suojaamia.

• :) mäoonkäsittäny

Sä oot vähän pihalla, töissä se ei mee tollai, kokeile joskus. Kai on sellasiaki paikkoja, mutta ne duunit on aika harvassa, missä se duunin tekeminen ei ole sidoksissa johonkin toiseen asiaan, jolloin ei tarvita synkronointia, joka taas on useimmiten kellosidonnaista.

• ideako
        uk-ko kirjoitti:

oli olevinaan kolmivuorotyössä: jos et tullut ajoissa paikalle, edellisen vuoron työläinen eipäässyt poistumaan.

Eli klo 15.00 oli kaksi jonoa: toinen sisään ja toinen ulos. Kukaan ei tehnyt duunia ja kaikki tehtaassa seisoi :-D

Jos et tullut ajoissa paikalle, niin tehdas seisoi. Kellokortin takia vai sen takia, ettei duunari saanut persettään hilattua paikalle ajoissa? Kuka silloin jonotutti? Kellokortti vai duunari?

• Itsekin leimaan tagin koneeseen joka työpäivä mennen tullen ja joskus useammankin kerran, mutta liukumallisessa työajassa ei ole ihan noin minuuttitarkkaa sen kulkemisen kanssa, kun liukuma on 2h.
      Pahvikortin leimaamisesta tosin on aikaa 20 vuotta, mutta tuo muoviläpyskä, joka toimii myös avaimena, on todellakin käytössä edelleen ja voi hyvin :)

• uk-ko

se on niinku hienovarasempaa kuin ennen? Sama kontrolli, mutta avaimeen jemmattuna? Ja liukuva työaika. Siinä olis niinku vapaus ja kontrolli yhdessä paketiisa?

• uk-ko kirjoitti:

se on niinku hienovarasempaa kuin ennen? Sama kontrolli, mutta avaimeen jemmattuna? Ja liukuva työaika. Siinä olis niinku vapaus ja kontrolli yhdessä paketiisa?

Mutta toimii isossa firmassa myös omaksi turvaksi; jos tulis joku tulipalo tms. katastrofitilanne, on helpommin tiedossa keitä pitäis olla sisällä. - Ja helpottaa myös palkanlaskentaa, kun tiedot siirtyvät aika lailla automaattisesti laskentaohjelmaan, eikä kaikkea tarvitse käsin syöttää. - Mutta isoveli valvoo; ei siitä mihinkään pääse :)

• uk-ko
        xena-183 kirjoitti:

Mutta toimii isossa firmassa myös omaksi turvaksi; jos tulis joku tulipalo tms. katastrofitilanne, on helpommin tiedossa keitä pitäis olla sisällä. - Ja helpottaa myös palkanlaskentaa, kun tiedot siirtyvät aika lailla automaattisesti laskentaohjelmaan, eikä kaikkea tarvitse käsin syöttää. - Mutta isoveli valvoo; ei siitä mihinkään pääse :)

Autonomia, kontrolli ja turvallisuus. Kaikki yhdessä järjestelmässä :-)

Kuinka alkeellista kaikki olikaan 80-luvulla: silloin oli vain kontrolli, joka sekin kusi...

• scale

muoviläpyskällä tullaan ja lähdetään duunista. Työaika on liukuva, eli vapaasti voi valita mihin aikaan tulee ja lähtee töistä.

Liukumarajat on /-40h

• luvun jälkeen vastaan.
      Me lopetettiin työt tuntia ennen vuoron loppua.
      Putsattiin koneita parikyt minuuttia ja käytiin saunassa ennen vuoron päättymistä.

Kun pomo toivoi, saunassakäynnin tapahtuvan vuoron jälkeen, osaston luottamusmies totesi, että mennään saunaan tunti ennen vuoron päättymistä.
      Lopulta muutoksia ei tullut

• 90-luvun alussa tuollaisessa kellokortti-kesäduunissa. Oikein sellainen pahvinen kortti johon rouskautettiin reikä:D Se oli hieman stressaavaa, koska olin silloin vielä myöhästäväistä sorttia. Nykyään olen etuajassa aina töissä. Muttei ole kyllä enää kellokorttia :)

Mä olen kuullut yhdestä koulusta, jossa opettajat leimaa kellokortin =o Se on kyl musta jotenkin överiä kontrollointia.

• To4D

muinoin 90-luvulla olin työpaikassa, jossa seurattiin työaikaa. Sielläkin oli liukuva työaika ja kone nautti saldon aamuin illoin. Se olisi hieno systeemi vieläkin!

• täkäläisissä tehtaissa. Ainakin kaikki, jotka niitä hommia tekevät, puhuvat aina kellokorteista ja siitä, kun on kiire ehtiä lyömään se koneeseen.

• Esimiäs

"Duunareitten" juttuja. Jos työt alkaa kello 7, se tarkoittaa sitä, että vasara sitten alkaa kilkuttaa kello 7. Siitä lähtien se palkkakin maksetaan. Silloin siis pitää olla työpisteessä rensselit valmiina, eikä vasta kellokorttijonossa. Jos työt loppuu kello 16, tarkoittaa se sitä, että nykyään saa mennä pesulle 15:55 ja siihen asti pitää sen vasaran kilkuttaa. Siitä viidestä minuutistakin maksetaan kyllä palkka vai mikä korvaus se on.

Ei se kellokortti ole sellainen vehje, missä lukee, että notku missäs lystäät, kunhan kortissa on leima. Se on ihan jonkun muun keksintöä. Sellaisen, jonka moraali antaa periksi jemmata työnantajalta työaikaa, josta se kuitenkin maksaa. Kun itse ensin on ollut vinkumassa töihin ja panemassa ilolla nimen työsopimukseen, jossa työajat kyllä mainitaan.

• leimattu minuutin myöhässä, onko kunniakasta pidättää palkka tuolta minnutilta? Paljonko se tappio on? Vasta 60 minuutin myöhästymistä on tunnin palkka. Elääkö työntantaja työntekijän rahoilla, vai mistä johtuu, että minuutilta pidätetään palkkaa? Ehkä olisi oikein puhua varastamisesta.

• shgsht
        dazu kirjoitti:

leimattu minuutin myöhässä, onko kunniakasta pidättää palkka tuolta minnutilta? Paljonko se tappio on? Vasta 60 minuutin myöhästymistä on tunnin palkka. Elääkö työntantaja työntekijän rahoilla, vai mistä johtuu, että minuutilta pidätetään palkkaa? Ehkä olisi oikein puhua varastamisesta.

pitäisi maksaa palkkaa minuutilta jonka työntekijä on varastanut työnantajalta?

• monte34

jouduin tehtaalla työkennellessä käyttämään en tykännyt ollenkaan mokomista kellokorteista.

oletko sinä joutunut kohtaamaan kellokallen

• musta on

80-luvun pienteollisuudesta. Ja hommiakin tehtiin eikä vaan oltu.

Kellona tosin toimi kynä ja korttina paperitaulukko, mutta jonoja ei koskaan muodostunut.

Ja myöhästyneet minuutit otettiin palkasta.

Olen ollut myös IT-alan työharjoittelussa, jossa oli käytössä sähköinen avain, ja tulin miettineeksi rekisteröitiinköhän oven avaukset jossain, mutta tiedä häntä.

• Ainakin meillä valvotaan kaikkia työntekijöitä ja alempia toimihenkilöitä kellokortilla. Kun olin työnjohtaja, sillä varmistettiin 3-vuorotöissä, että edellinen työntekijä pääsi ajallaan kotiinsa ja että ylityöt tuli maksettua. Eli hyvä homma kaikin puolin.

Nykyisessä hommassa asia onkin kaksipiippuinen. Lähes kaikilla yksikönpäälliköillä on ylemmän toimihenkilön työsopimus kokonaispalkalla. Paitsi minulla, joka sai ylennyksen nousukauden huipulla ja oli varaa kiristää. Sain vaatimani alemman toimihenikön sopimuksen, jossa maksetaan ylityöt ja päivystyskorvaukset, jos moisia teen.

• monte34

taxi kuljettajana, se ei paljon mua valvo,emme edes ole nähneet ikinä.

• ...kokemuksia kellokortista. Kolmetoista vuotta leimannut ja edelleen leimaan.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      111
      5037
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3302
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      3059
    4. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      36
      2112
    5. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1787
    6. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1540
    7. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      121
      1454
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      118
      1130
    9. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1099
    10. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      43
      1067
    Aihe