Ongelmani on ettei hammaslääkäri neuvottele kanssani mistään, pyytä vain istumaan penkkiin ja alkaa töihin. Hammaslääkärini on erittäin tarkka työssään, enkä haluaisi häntä vaihtaakaan, mutta minua todella risoo, kun minua käsitellään hampaana ei elävänä asiakkaana. Jos mainitsen jotain, kun työvälineet otetaan suustani, minulle ei vastata. Myöskään koskaan hammaslääkäri ei kysy vointiani penkillä. Välillä joudun nielemään paikkamurusia ja lääkeainetta juurihoidon yhteydessä. :(
Onko tällainen hammaslääkärin käytös yleistäkin? Olisi mukava kuulla kokemuksianne.
Entä onko kokemusta purentakiskoista ja hampaiden paikkaamisesta? Joudutaanko kiskot uusimaan paikkauksen myötä vai voiko ne uudelleenmuotoilla?
Ongelmana hammaslääkäri
15
1038
Vastaukset
- hoitoja
Jos sinun hammaslääkärisi on tarkka työssään, eikä työn jäljestä ole huomauttamista, niin eipä ongelmat ole kovinkaan suuret.
Mutta kun on sellaisiakin kokemuksia, että työn jälki ja hammaskontaktit on kuin huolimattoman halot liiterissä, eikä keskustelu ja kommunikointi onnistu millään.
Kivuista tietenkin kysymys.
Hammaslääkäri vain ilmoittaa kuinka asiat on, hänen näkemys, eikä minkäänlaista keskustelua ongelmista haluta käydä.
Hyvän hoidon ilmoitusten lisäksi. - kroonikkopotilas
...vaihtaisin hammaslääkäriä, tekipä tämä nykyinen miten hyvää työtä tahansa.
- Vaihda vaan !
Samaa mieltä. Kyllä ammattinsa osaavalla hammaslääkärillä täytyy olla myös kyky kommunikoida asiakkaansa kanssa hoidosta ja hoitoratkaisuista. Toivottavasti löydät uuden ja paremman. Kysele kavereilta, tutuilta ja naapureilta vihjeitä hyvistä hammaslääkäreistä.
- kavareilta
Vaihda vaan ! kirjoitti:
Samaa mieltä. Kyllä ammattinsa osaavalla hammaslääkärillä täytyy olla myös kyky kommunikoida asiakkaansa kanssa hoidosta ja hoitoratkaisuista. Toivottavasti löydät uuden ja paremman. Kysele kavereilta, tutuilta ja naapureilta vihjeitä hyvistä hammaslääkäreistä.
> Kysele kavereilta, tutuilta ja naapureilta vihjeitä hyvistä hammaslääkäreistä.
Siinäkö se totuus käytännössä?
Kaiken aikaa asiantuntijataholta kerrotaan kuinka hyvää se suomalainen terveyden-, hammashoito on! - etsi uusi hml.
Vaihda vaan ! kirjoitti:
Jep, uusiakin löytyy ja itsekin ehdottomasti vaihtaisin uuteen tuossa tapauksessa. Se vain ei aina ole niin helppoa ja varmaa, että seuraavakaan on yhtään parempi. Voi olla jollain toisella tapaa huono.
Kavereilta tosiaan kannattaa kysellä hyvää hammaslääkäriä. Sekään ei kyllä takaa, että henkilökemiat lääkärin kanssa toimii. Esimerkkejä löytyy itseltänikin. Olin jo vuosia käynyt samalla hml joka mielestäni oli todella hyvä ja mukava. Isäni sitten tarvitsi kiireellistä apua ja kun ei päässyt omalle lääkärilleen meni minun lekurille, eikä pitänyt ollenkaan tämän tavasta toimia. Tai kun kaveri kehui omaansa ja sehän osoittautui ihan hulluksi, ihat pimeet jutut äijällä ja se ei välittänyt pätkääkään jos poratessa tuntui kipua tämä vaan jatkoi, niinkuin potilas ei olisi mitään sanonut/huutanut/huitonut/vääntelehtinyt tuskissaan. Kuka tahansa lekuri olisi tuossa vaiheessa tajunnut lopettaa ja puuduttaa lisää. Ehkä mun kaveri vaan sitten nauttii tuosta käsittelystä? :-/ - asadfadf
kavareilta kirjoitti:
> Kysele kavereilta, tutuilta ja naapureilta vihjeitä hyvistä hammaslääkäreistä.
Siinäkö se totuus käytännössä?
Kaiken aikaa asiantuntijataholta kerrotaan kuinka hyvää se suomalainen terveyden-, hammashoito on!Jokainen joka on useasti ollut julkisella puolella asiakkana, tietää että tuo on paskanjauhamista.
- Tervehampainen
Esikouluikäinen lapseni kävi hammaslääkärissä.
Löytyi hammaskiveä ja kaksi paikattavaa reikää.
Väitän, että valistamista ja perustietojen jakamista ei hampaiden hoidossa enää ole. Hammaslääkäri äkkiä sutaisee hampaat läpi, merkitsee karieksen ja reikiintyneet ja homma on ohi. Lääkäri varaa kiireesti lapselle lisää aikoja paikkaamista ja hammaskiven poistoa varten.
Hampaiden paikkaaminen on tuhlausta, jos reikiintymisen estämiseksi ei tehdä mitään, kuten nyt on hammashoidossa käytäntö. Virkamiehet, eli hammashoitolan henkilökunta, haluavat vain työllistää itseään.
Ennaltaehkäisevä terveydenhoito ei ole siis hyvä asia, sillä sen avulla hampaat pysyvät liian tehokkaasti ja halvalla kunnossa.
Nyt lääkäri varasi lapselleni peräti kaksi uutta hoitoaikaa. Ennaltaehkäisy on pettänyt niin pahasti. Kallista touhua, tietoon ja valistukseen perustuvaan ennaltaehkäisyyn verrattuna!
Henkilökuntaa tuntuu kyllä riittävän. Hammaslääkärin kanssa työskenteli koko ajan hoitaja, joka pysyi mykkänä. Lääkäri tyytyi luettelemaan lapsen hampaiden reiät ja lähinnä vain hymyili ikävästi kun koetin käynnistää keskustelua perustiedon jakamisesta. Hammastarkastus on vain kerran vuodessa.
Lääkäri sanoi, että aina voitte mennä yksityiselle vastaanotolle. Minä parahdin, että mitä se auttaa, jos kunnallisessa terveydenhoidossa tuhlataan resursseja. Kenelle sellainen tuo säästöä ja hyötyä, kansantaloudellisesti?
Edellisessä tarkastuksessa vuosi sitten löytyi reiän alkuja. Hämmästelin ääneen jo tuolloin sitä, että hammashoitolassa ei ole kukaan ammattilainen yhdelläkään käynnillä näyttänyt lapselleni miten hampaat pestään. Tarkoitan sitä, että lapsi voisi katsoa, kun hampaiden harjaamista esitellään muovisen mallin avulla. Työntekijä näyttää, miten harja liikkuu.
Tuollaisen tarkoistusta varten valmistetun hammaskaluston avulla hampaiden pesun voi näyttää kaikkein havainnollisimmin. Muistan itse ala-asteelta yhä sen, kuinka meille sitä näin esiteltiin. Opin siten perusasioita. Koetan yhä kieputtaa harjaa samalla tavalla takahampaiden takana.
Suu on ahdas ja synkkä luola, joten koen, että lapseni ei näe paljon mitään, kun näytän hänelle harjan avulla kuinka peseminen tehdään.
Kyselin vuosi sitten innokkaasti lapselleni myös fluoritabletteja. Hammashoitola tyrmäsi ajatukseni heti; niitä ei ole tarjolla ja eikä ole ollutkaan. Mutta niinpä vain tällä kertaa, kun vuosi oli kulunut, sain pyytäessäni purkin fluoritabletteja. Ilmeisesti niitä saavat vain ne lapset, joilla on jo niin syvät reiät hampaissa, että niitä on pakko alkaa paikata.
Olen hyvin, hyvin hämmästynyt.
Fluoritabletit olikin sitten ainoa valistus, jonka nuori hammaslääkäri suvaitsi lapselleni antaa. Ja tuokin armopala tuli vain siksi, että minä avasin suuni ja muotoilin suoran pyynnön.
Olen toki itse ostanut niitä apteekista ja lapseni on niitä myös imeskellyt ja pureskellut. Mutta purkin hinta on kova. Kuntien kannattaisi hankkia niitä itse ja jakaa kuntalaisille.
Hampaiden ja suun terveyttä parantaa välittömästi se, että ihmiset itse omatoimisesti hoitavat suutaan. Miksi hammashoitola ei kannusta nimenomaan siihen?
Minulla on reikähampainen lapsi, mutta minulla itselläni ei ole vielä yhtään paikkaa. Ei ole ollut koskaan yhtään ainoaa reikää. Söimme lapsuudenkodissani terveellisesti. Hyvää ravitsemusta noudatan edelleen. Olen syönyt lapsena myös fluoritabletteja.
Jotain lienee viimeisten vuosikymmenten aikana muuttunut. Hampaiden terveyteen liittyvässä ennaltaehkäisyssä on jotain kummallisesti vialla.- enpä usko
"Hampaiden paikkaaminen on tuhlausta, jos reikiintymisen estämiseksi ei tehdä mitään, kuten nyt on hammashoidossa käytäntö. Virkamiehet, eli hammashoitolan henkilökunta, haluavat vain työllistää itseään. "
Eiköhän heillä ole jo muutenkin ihan tarpeeksi työtä!? Luulisin ehkäisyn jäävän vähemmälle siksi, että kaikki aika menee niiden jo olemassa olevien reikien paikkaamiseen. Mutta olet kyllä oikeassa siinä, että tämä käytäntö on tuhlausta.
" Kyselin vuosi sitten innokkaasti lapselleni myös fluoritabletteja. Hammashoitola tyrmäsi ajatukseni heti; niitä ei ole tarjolla ja eikä ole ollutkaan. Mutta niinpä vain tällä kertaa, kun vuosi oli kulunut, sain pyytäessäni purkin fluoritabletteja. Ilmeisesti niitä saavat vain ne lapset, joilla on jo niin syvät reiät hampaissa, että niitä on pakko alkaa paikata. "
Fuoritabletteja kannattaa mielestäni käyttää juuri silloin, jos on alkavia reikiä. Silloin tehostetulla hampaiden puhdistuksella ja fluoritableteilla voi saada alkavat reijät pysähtymään ja jopa korjaantumaan.
" Olen toki itse ostanut niitä apteekista ja lapseni on niitä myös imeskellyt ja pureskellut "
Hyvä, että olet itse ostanut niitä. Tiesithän, että fuoritabletteja ei ole tarkoitus pureskella vaan imeskellä. Itse niitä aikoinaan hammaslääkärin määräyksestä käyttänyt ja yritin aina "pyöritellä" niitä suussa niin, että fluori leviäisi mahdollisimman hyvin jokapuolelle suuta.
" Henkilökuntaa tuntuu kyllä riittävän. Hammaslääkärin kanssa työskenteli koko ajan hoitaja, joka pysyi mykkänä. Lääkäri tyytyi luettelemaan lapsen hampaiden reiät ja lähinnä vain hymyili ikävästi kun koetin käynnistää keskustelua perustiedon jakamisesta. "
Ei tuossa nyt mitään outoa ole. Lähes aina on työpari lääkäri hoitaja. Toki lääkäri yksinkin pärjää. Ei hoitaja välttämätön ole. Tarkastuksen yhteydessä hoitajalla ei niin paljon tekemistä ole potilaan suussa ainakaan, mutta kyllähän hoitaja kirjaa tarkastuksen tulokset ylös sitä mukaa, kun lääkäri luettelee. 80-luvulla kouluhammaslääkärissä oli kolme tai jopa neljä ihmistä samassa huoneessa töissä. Eli lääkäri, 2 hoitajaa ja joku vastaanotto apulainen. Rahaa ja henkilökuntaa riitti.
" Hammastarkastus on vain kerran vuodessa "
Ei sitä useammin tarvitakaan, ellei ole joku ihan erikoistapaus kyseessä.
" Lääkäri sanoi, että aina voitte mennä yksityiselle vastaanotolle. "
Tuo oli tarpeetonta, ei lääkärin pitäisi mennä tuollaisia laukomaan.
" Jotain lienee viimeisten vuosikymmenten aikana muuttunut. Hampaiden terveyteen liittyvässä ennaltaehkäisyssä on jotain kummallisesti vialla. "
Se on tämä hoitotakuu, kun koko väestö on hoidon piirissä, niin lapset jäävät jalkoihin. Ei riitä tarpeeksi hoito-aikoja kaikille. - paikkahammas
itse huolehtisit paremmin lapsesi hampaista? Minulla itselläni on tosi paikatut hampaat (ei lapsena ollut hammasharjoja eikä kukaan kysellyt hampaiden pesusta) niinpä päätin että kun minulla on lapsia niin niillä ei ole hampaissa reikiä. Joten pesin kaikkien kolmen lapseni hampaat kun tenavat olivat alle ehkä 6 vuotiaita ja sen jälkeen vahdin että pesevät hampaansa. Nyt viimeinenkin on täysi-ikäinen ja sen verran olen epäonnistunut että kahdella lapsista on yksi hammas/lapsi paikattu.
Kyllä minä tuon valistamiskeskustelun kävisin sinuna itsesi kanssa eli katoppa että lapsi pesee hampaansa. - Prkl-
On vanhempien syytä: miksi ostatte kotiin karkkia, limua ja mehua...kai niitä syödään, jos kaapista löytyy?
Miksi ette huolehdi peseekö lapsenne hampaat ja kuinka hyvin?
Turha syyllistää muita, kun on oma vika!Näytä ite omalle lapsellesi miten hampaat pestään, enemmän se hyödyttää, jos oma isä tai äiti huolehtisi 365pv/v lapsensa hampaista, kuin käy kerran vuodessa hammaslääkärissä.
"Kuntien kannattaisi hankkia fluoritbl itse ja jakaa kuntalaisille" ja millähän rahalla?! Itse en ole koskaan saanut hammaslääkäristä fluoritabletteja. Fluoritabletteja myydään apteekista eli marssi sinne ja osta sieltä, niin kuin muutkin tekee. Ei ne nyt kovin paljoa maksa, jos vaikka jättäisit parit karkkipussit tai limupullot ostamatta niin olisi varaa pariin tablettiin.
Siirtäisit itse opitun ja hyvän ravitsemuksen myös lapsellesi, mielummin kuin täällä valitat. Puhtaaseen hampaaseen, kun ei tule reikää. Suu ei ole "pimeä ja synkkä luola" (hei,haloo!?) vaan lapsesi suu, josta tulisi pitää huolta päivittäin. Kyllä lapsi oppii, jos kädestä pitäen näytät ja jos on niin hankalaa niin hanki sähköhammasharja, jos sinulla on varaa siihenkään (maksaa jopa 20€). - Äiti x4
Mitäs teit lapsia? kyllä hampaidenhoito kuuluu vanhempien vastuulle. Et voi syyttää lapsesi hampaiden reikiintymisestä ketään muuta kuin itseäsi ja vaimoasi. Ei lapsi opi hampaiden pesua, jos sitä ei opeta (opettaa voit itsekkin ihan hammasharjaa käyttäen) eikä osaa syödä oikein, jos ei neuvo.
Jätä karkit,limut ja mehut kauppaan ja marssi Apteekkiin ja osta itse ne fluoritabusi, niin kuin muutkin tekee.
"Suu on ahdas ja synkkä luola" ehkä jossakin lasten sadussa. Mitä, jos hankkisit aikaa lasten hoitoon ja hoitaisit itse vastuusi eli lapsesi kasvatuksen.
Naurettavaa sysätä lapsen huono peruskasvatus yht.kunnan vastuulle!
Meidän lapsilla yhdelläkään ei ole reikiä, koska olen itse tasan tarkkaan pitänyt huolen lapsieni hampaista. - nyt kiukustunut
Äiti x4 kirjoitti:
Mitäs teit lapsia? kyllä hampaidenhoito kuuluu vanhempien vastuulle. Et voi syyttää lapsesi hampaiden reikiintymisestä ketään muuta kuin itseäsi ja vaimoasi. Ei lapsi opi hampaiden pesua, jos sitä ei opeta (opettaa voit itsekkin ihan hammasharjaa käyttäen) eikä osaa syödä oikein, jos ei neuvo.
Jätä karkit,limut ja mehut kauppaan ja marssi Apteekkiin ja osta itse ne fluoritabusi, niin kuin muutkin tekee.
"Suu on ahdas ja synkkä luola" ehkä jossakin lasten sadussa. Mitä, jos hankkisit aikaa lasten hoitoon ja hoitaisit itse vastuusi eli lapsesi kasvatuksen.
Naurettavaa sysätä lapsen huono peruskasvatus yht.kunnan vastuulle!
Meidän lapsilla yhdelläkään ei ole reikiä, koska olen itse tasan tarkkaan pitänyt huolen lapsieni hampaista."Hampaiden paikkaaminen on tuhlausta, jos reikiintymisen estämiseksi ei tehdä mitään, kuten nyt on hammashoidossa käytäntö. Virkamiehet, eli hammashoitolan henkilökunta, haluavat vain työllistää itseään."
Lasten hampaiden pesu on vanhempien vastulla eikä hammaslääkärin!!!
En todella halua, että minun verorahoilla ostetaan fluoritabletteja ja jäätään suttusuille!
Maksakaa itse omat tabletit. Paras yksityistä koko hammashoito, ehkä sitten ihmiset oppii huolehtimaan suista - Anonyymi
Prkl- kirjoitti:
On vanhempien syytä: miksi ostatte kotiin karkkia, limua ja mehua...kai niitä syödään, jos kaapista löytyy?
Miksi ette huolehdi peseekö lapsenne hampaat ja kuinka hyvin?
Turha syyllistää muita, kun on oma vika!Näytä ite omalle lapsellesi miten hampaat pestään, enemmän se hyödyttää, jos oma isä tai äiti huolehtisi 365pv/v lapsensa hampaista, kuin käy kerran vuodessa hammaslääkärissä.
"Kuntien kannattaisi hankkia fluoritbl itse ja jakaa kuntalaisille" ja millähän rahalla?! Itse en ole koskaan saanut hammaslääkäristä fluoritabletteja. Fluoritabletteja myydään apteekista eli marssi sinne ja osta sieltä, niin kuin muutkin tekee. Ei ne nyt kovin paljoa maksa, jos vaikka jättäisit parit karkkipussit tai limupullot ostamatta niin olisi varaa pariin tablettiin.
Siirtäisit itse opitun ja hyvän ravitsemuksen myös lapsellesi, mielummin kuin täällä valitat. Puhtaaseen hampaaseen, kun ei tule reikää. Suu ei ole "pimeä ja synkkä luola" (hei,haloo!?) vaan lapsesi suu, josta tulisi pitää huolta päivittäin. Kyllä lapsi oppii, jos kädestä pitäen näytät ja jos on niin hankalaa niin hanki sähköhammasharja, jos sinulla on varaa siihenkään (maksaa jopa 20€).No ei se aina karkeista johdu että tulee hammaskiveä.
Hammaskiven on monia syitä ja hampaan laatu myös ratkaisee. Muista naapurin pojat , he eivät koskaan pesseet hampaitaan vaan ei ollut reikiä eikä hammas kiveä , joten ilmeisesti hyvä syljen eritys .usein jos suu on kuiva ja ihminen juo harvemmin esim vettä niin helppo pöpöjen pesiä hampaisiin. Mutta pienestä pitäen on silti katsottava että harjaa lasten hampaat .eikä ostele mitään mehuja ja limpsaa juotavaksi
- Anonyymi
Jos ei kiinnosta oma terveys niin ei muuta kuin SUORAAN HELVETTIIN!!!!!!
- Anonyymi
Oma terveys kiinnostaa nähtävästi kaikkia, mutta monia hoitavia se ei aina näytä kiinnostavan.
Ne fluoritabletit lienee kovin minimaalinen osa hampaiden hoidossa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167180- 1992567
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1062026En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761548Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911089- 41990
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46969- 78870
- 45739
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7728