Kärsin parin kuukauden välein erittäin voimakkaasta kivusta perä aukon tienoilla. Kipu on sykkivää ja niin voimakasta, että kohtauksen aikana toivoo kuolevansa tai ainakin menettävänsä tajunnan. Tätä on jatkunut noin 5-7 vuotta. Yksi kohtaus kestää noin tunnin.
Sykkivä kipu tulee aaltoina ja kipu piste tuntuu kiertävän perä aukon ympäri. Epäilin aluksi perä pukamia (jollainen minulla kyllä on, mutta kipu ei oikein tule sen kohdalta). Yleensä päkisteleminen auttaa, erityisesti jos onnistuu saamaan edes pienen murun ulostetta tulemaan. Päkistelyn mukana tulee kirkasta tai kellertävää limaa. Särkylääkkeistä tai puuduttavasta peräpukama salvasta ei sen sijaan ole mitään apua.
Onko muilla samaa oiretta? Minkä diagnoosin ootte saaneet? Hävettää mennä lääkäriin vaikka oonki terveyden hoitoalalla!
Peräaukon kipu
12
19587
Vastaukset
- kova kipu
kouristuskohtaus peräaukon lihaksissa. Itse kärsin vastaavasta päivittäin n. 4 kk ja kipu oli aivan sietämätön. Tähystys helpotti hieman vaivaa ( venytti lihaksia??) mutta vaiva jatkui jonkin aikaa lievempänä ja vieläkin joskus ajoittain samanlaista tulee. Kannattaisi käydä lääkärillä joka tähystäisi peräsuolen loppupään kuitenkin muun syyn poissulkemiseksi.
- kramppi se on
Tapahtuu yleensä harvoin, ehkä kerran kahdessa kuukaudessa. Tutkimalla peräaukko tuntuu aivan veltolta, ja pyyhkimällä löytyy sisältöäkin. Sulkijalihasta jumppaamalla ja kävelemällä reippaasti kivun saa lievenemään hiljalleen. Jos kohtaus sattuu yöllä, nauru on kaukana.
- åpoiu...
kramppi se on kirjoitti:
Tapahtuu yleensä harvoin, ehkä kerran kahdessa kuukaudessa. Tutkimalla peräaukko tuntuu aivan veltolta, ja pyyhkimällä löytyy sisältöäkin. Sulkijalihasta jumppaamalla ja kävelemällä reippaasti kivun saa lievenemään hiljalleen. Jos kohtaus sattuu yöllä, nauru on kaukana.
kokeile seuraavalla kerralla keinuntaa kovalla lattialla ja eteenpäin venytystä. Oire tulee jostain häntäluun välistä tulevasta hermosta. Saattaa johtua kovasta tärskystä esim. hevosen selästä putoamisesta tai vastaavasta.
- rekkkkk
Mulle iski viime yönä luultavasti tuollainen kohtaus. Heräsin kesken unien siihen kun peräaukossa tuntui valtavaa kipua. Olen kyllä istunut paljon lähiaikoina ja taustalla on myös ahdistusta.
- kejyigh
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8993424 Tässä sinullekkin mitä aiemmin kirjoitin. Aivan sairaan kovaa kipua, tsemiä!
- Ninnu80
Luultavasti kyseessä lantiopohjan kipu. Kannattaa googlettaa.
- samavaiva
Tuttu vaiva,olen liki 20vuotiaasta saakka kärsinyt siitä,nyt vanhemmiten vähentynyt ja pidentynyt kohtaukset.Tässä 2 viikkoa viimeksi,se on karsee kipukouristus,herään ja saatan liikkua pedissä ja vaihtaen asentoa saattaa helpottaakin,joskus menen kävelemään hetken ,sitten helpottaa,on kestänyt tunninkin ,,,koko aikuisikäni kärsinyt,aika yleistä.Nuorena oletin että siellä on kasvain joka särkee pahastikin,mutta useissa tutkimuksissa gynellä ei ole havaittu mitään.Lapsena satutin häntäluun pahasti mutta en usko että liittyisi siihen kun aikaa tapahtuneesta oli kymmenisen vuotta.liiku ja vaihda asentoa josko helpottaisi,siihen herää!
- elämäoon
Minulla tuon aiheutti kilpirauhasen vajaatoiminta. Kivut ja krampit oli yhtä helvettiä ja verta vuosi, kun yritti vääntää torttua. Vasta useiden venytys ja viiltoleikkausten jälkeen helpotti lopulta kymmenen vuoden kuluttua, kun aloin syömään vain gluteenitonta ja laktoositonta ruokaa. Tämä, kun olisi aiemmin ollut tiedossani, olisi anukseni säästynyt ehjänä.
- ÖinenAuts
Tuttu vaiva silloin tällöin, lääkärin mukaan todennäköisemmin lihaksen kouristus peräsuolen alueella, ikään kuin "suonenveto". Tyypillisesti tulee öisin, herättää unesta ja kipu tosiaan saattaa olla melkoinen. Paras apu on ollut ottaa särkylääke (2 x 500mg parasetamoli) mahdollisimman pian ja yrittää vaikka lämpimällä vedellä suihkuttamalla helpottaa oloa.
Helskutin kipeä, mutta ei tarvitse kuulemma huolestua. Itsellä tuntuu olevan selkeä yhteys stressiin. - Hurraa_
Kokeilkaa laittaa peräaukkoon kookkosöljyä. Helpottaako?
- merikapteen
paras apu laita voidetta sormeen ja pukkaa sormi perä aukkoon nim: kokemusta on
- ErkkiToi
Tämä vastaus vaikutti vitsiltä, mutta eipäs ole. Olen kärsinyt häntäluuksi luulemasta kivusta monta vuotta. Välillä hieronta auttaa.
Tänään kävin suolistolirurgilla ja hän tutkimusten aikana laittoi sormensa anaaliin tunnustellakseen häntäluun aluetta. Siellä ei kuulemm ollut mitään poikkeamaa. Hän venytteli sivuille ja se sattui.
Muutama minuutti tutkimuksen jälkeen istuessa kipu hävisi kokonaan. Nyt siitä on 7 tuntia aikaa eikä vieläkään ole palannut. En usko että vika on häntäluussa vaan lihaksistossa.
Lekuri ei osannut sanoa että mistä voisi johtua. Aion tutkia asiaa lisää itsekseni. Ainakin askel oikeaan suuntaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779