Olen lopettamassa työni vakituisessa työpaikassani ja menossa kokeilemaan eri alaa työelämävalmennukseen. Olen yrittänyt ottaa selvää työvoimatoimistosta ja liitosta, että paljonko tuloni tulevat olemaan työelämävalmennuksen ajalta, mutta huonoin tuloksin. Eli olisiko kenelläkään tietoa, että saanko valmennuksen ajalta täysimääräisen liiton päivärahan (kuulun ytk:n) vai jotain työvoimatoimiston tukea? Ja näiden lisäksihän tulee 9 e/pv ylläpitokorvausta? Jos saan liitolta täyden päivärahan, niin käteen jää kumminkin yli 900 e lähemmäs 200 e ylläpitokorvausta. Voiko olla mahdollista?
Työelämävalmennus ja liiton päiväraha
6
3077
Vastaukset
- vakityöstä
Työharjoittelu ja työelämävalmennus
Työtön työnhakija voi osallistua työelämään perehtymiseksi sekä työhönsijoittumisen ja ammattitaidon edistämiseksi työharjoitteluun tai työelämävalmennukseen. Työharjoittelussa ja työelämävalmennuksessa voi kokeilla esimerkiksi erilaisten ammattien ja työpaikkojen kiinnostavuutta ja soveltuvuutta.
Työharjoittelu on tarkoitettu ammatillista koulutusta vailla oleville alle 25-vuotiaille työmarkkinatuen saajille. Työelämävalmennukseen voivat osallistua 25 vuotta täyttäneet tai henkilöt, jotka ovat hankkineet ammatillisen koulutuksen tai saavat työttömyysturvaetuutena perus- tai ansiosidonnaista päivärahaa.
Työharjoittelu ja työelämävalmennus eivät ole työsuhteita, eikä niihin liity palkanmaksua. Työharjoittelua ja työelämävalmennusta haetaan työvoimatoimiston kautta, josta tulevat myös ryhmävastuu- ja työtapaturmavakuutukset. Työvoimatoimisto tekee harjoittelupaikan tai työelämävalmennuksen järjestäjän kanssa sopimuksen ennen jakson alkamista. Työvoimatoimisto voi myöntää harjoittelun ja valmennuksen ajalle työmarkkina- tai työllistämistukea toimeentulon turvaamiseksi (www.mol.fi -> Työnhakijapalvelut).
Työkokeilu työpaikalla
Työpaikalla tapahtuvan työkokeilun tavoitteena voivat olla esimerkiksi asianomaisen soveltuvuuden varmistaminen ennen työsuhdetta tai koulutusta sekä vamman tai sairauden vaikutuksen arvioiminen työtehtävissä suoriutumiseen. Työpaikalla tapahtuva työkokeilu on joustava ja riskitön keino selvittää työnhakijan soveltuvuutta työtehtäviin, koska työnhakija ei ole työ- tai muussa palvelussuhteessa työnantajaan. Kokeilun kestoa ja sisältöä voidaan tarvittaessa muuttaa kesken sopimuskauden tai kokeilu voidaan keskeyttää osapuolten keskinäisellä sopimuksella. Kokeilun kestoksi sovitaan yleensä aluksi 1-3 kuukautta ja sitä voidaan tarvittaessa jatkaa 6 kuukauteen. (korvaus n. 500-850 eur 9 eur/pv; työvoimatoimisto määrittelee etukäteen; ei ole sama kuin täysimääräinen ansiosidonnainen ts. liiton päiväraha)
Vajaakuntoisilla työkokeilua voidaan pidentää hakemuksen perusteella harkinnanvaraisesti yhteensä 12 kuukauteen. Työkokeilua työpaikalla haetaan työvoimatoimistosta tai eläkelaitoksista, joiden kautta tulevat myös ryhmätapaturma- ja vastuuvakuutukset. Työkokeilu voidaan liittää työvoimatoimiston palvelukokonaisuuteen, jolloin kokeilun jälkeiseen työsuhteeseen voidaan myöntää harkinnanvaraista palkkatukea määräajaksi.
Palkkatuki
Työnantajalle voidaan myöntää palkkatukea palkatessa ensisijassa pitkäaikaistyöttömiä, vajaakuntoisia, alle 25-vuotiaita nuoria ja työttömiä, joita uhkaa pitkäaikaistyöttömyys tai syrjäytyminen työmarkkinoilta. Yrityksiltä edellytetään pääsääntöisesti toistaiseksi voimassa olevaa työsopimusta. Työsopimus voi kuitenkin olla määräaikainen kun yritys työllistää vajaakuntoisen, pitkäaikaistyöttömän tai vaikeasti työllistyvän, oppisopimukseen tai metsänparannustöiden suorittamiseen. Sopimus voi olla myöskin määräaikainen kun työllistetään julkiselle sektorille tai voittoa tuottamattomiin rekisteröityihin yhdistyksiin tai säätiöihin.
Tukea haetaan työvoimatoimistosta. Tuen kesto on kerrallaan enintään 10 kuukautta. Poikkeuksena on oppisopimus, jossa työllistämistuki voidaan myöntää koko sopimuskauden ajaksi. Myös vajaakuntoisille tuki voidaan myöntää harkinnanvaraisesti 6 kuukauden jaksoissa yhteensä 24 kuukauden ajaksi. Työllistämistuet ovat harkinnanvaraisia, joten niiden myöntämiseen vaikuttaa työvoimatoimistojen määrärahatilanne (www.mol.fi -> Tuet ja avustukset).- Apua pikaisesti!
"Työvoimatoimisto voi myöntää harjoittelun ja valmennuksen ajalle työmarkkina- tai työllistämistukea toimeentulon turvaamiseksi". Mutta miten on siinä tapauksessa, että minun etuuden maksajani on liitto, johon kuulun? Työvoimatoimistosta nimittäin sanoivat, että he laittavat liitolleni päätöksen valmennuksesta ja liitto tekee päätöksen summasta, jonka he minulle kuukausittain tulevat maksamaan. Liitto taas ei vastaa siihen etukäteen, että paljonko etuuden summa on, koska he käsittelevät asian vasta kun saavat työvoimatoimistolta lausunnon valmennuksesta. Eli lähinnä minua kiinnostaisi tietää, että saanko saman summan kuin jos olisin normisti työttömänä?
Asiaan liittyy monia "lieventäviä" asianhaaroja, jotka vaikuttavat siihen että olen ottamassa lopputiliä vakituisesta työstäni ja päätökseni on tehty niiden perusteella ja on loppujen lopuksi erittäin järkevä ja käytännöllinen päätös. - tietoa tässä
Apua pikaisesti! kirjoitti:
"Työvoimatoimisto voi myöntää harjoittelun ja valmennuksen ajalle työmarkkina- tai työllistämistukea toimeentulon turvaamiseksi". Mutta miten on siinä tapauksessa, että minun etuuden maksajani on liitto, johon kuulun? Työvoimatoimistosta nimittäin sanoivat, että he laittavat liitolleni päätöksen valmennuksesta ja liitto tekee päätöksen summasta, jonka he minulle kuukausittain tulevat maksamaan. Liitto taas ei vastaa siihen etukäteen, että paljonko etuuden summa on, koska he käsittelevät asian vasta kun saavat työvoimatoimistolta lausunnon valmennuksesta. Eli lähinnä minua kiinnostaisi tietää, että saanko saman summan kuin jos olisin normisti työttömänä?
Asiaan liittyy monia "lieventäviä" asianhaaroja, jotka vaikuttavat siihen että olen ottamassa lopputiliä vakituisesta työstäni ja päätökseni on tehty niiden perusteella ja on loppujen lopuksi erittäin järkevä ja käytännöllinen päätös.Et tule saamaan liitoltasi mitään syystä että miten tuo työsuhteesi päättyy nykyisessä työpaikassasi. Tulet saamaan enintään peruspäivärahan 430€ kuussa ja sosiaalitoimistokaan ei helli vempuloita jotka ehdoin tahdoin lopettavat työnsä.
Eli ei voi olla mahdollista että tienaisit 1100 käteen työttömänä, enintäänsen 430€
- kun penkoo
TUEN EURO-MÄÄRÄ (tilannepvm 01.01.2009)
• työ- ja elinkeinotoimisto maksaa työelämävalmennukseen osallistuvalle peruspäivärahaa saavalle 35,88 €/pvä ylläpitokorvaus 8/16 euroa = 43,88e/pvä / 51,88e/pvä, 5pv /vko veronalaista. Ylläpitokorvauksen osuus ei veronalaista.
• ja ansiopäivärahaa saavalle 41,01 €/pvä , ylläpitokorvaus 8/16 euroa = 49,01 e/pv / 57,01e/pvä, 5 pvä/vko, veronalaista. Ylläpitokorvauksen osuus ei veronalaista.
http://www.mol.fi/toimistot/helsinki/kluuvi_tev_tm.html
Muu kait tässä ei ole muuttunut kuin ylläpitokorvaus 9 eur/16 eur (työssäkäyntialueen ulkopuolella).
Ja kysyähän voi sekä liitosta että työvoimatoimistosta ja vastaushan on annettava niin selkeästi, että asia tulee ymmärretyksi. - ´´´´´´´´´´
Vastasin jo työttömyysturvasivustolla kysymykseesi, mutta vastaillaan täälläkin, kun näyttää olevan harhaista tietoa vastauksissa.
''''Olen lopettamassa työni vakituisessa työpaikassani...'''
Juuri minkäänlaiset syyt eivät auta välttämään erokarenssia. Tulossa on siis 3 kk:n karenssi.
'''menossa kokeilemaan eri alaa työelämävalmennukseen.'''
Eipä tuollaiseen mennä noin vaan ainakaan työttömyysturvan varassa. Jos sinulla ei ole työkkärin hyväksymistä valmennukselle, niin sitten ei tipu minkäänlaista työttömyyskorvausta.
''''Eli olisiko kenelläkään tietoa, että saanko valmennuksen ajalta täysimääräisen liiton päivärahan (kuulun ytk:n) vai jotain työvoimatoimiston tukea?''''
Vuoden alusta tuli lainmuutoksia, minkä vuoksi myös valmennuksen ajalta maksetaan päivärahaa. Jos siis työkkäri hyväksyy työhönvalmennuksesi (mitä epäilen, koska olet vasta päättämässä työsuhdetta, joten et työelämävalmennusta tarvitse), niin sitten maksettaisiin päiväraha, jos sellaiseen olet oikeutettu työssäolosi pituuden perusteella ja sen lisäksi 9 euron ylläpitokorvaus.- Apua pikaisesti!
Kiitos kaikille vastauksistanne. Olin tänään yhteydessä sekä työvoimatoimistoon että kassaan asian tiimoilta seuraavin tuloksin: työvoimatoimisto tulee antamaan minulle valmennuksesta myönteisen päätöksen (näitä tilanteita on ollut heillä paljon ennenkin), koska minulla on itse hankittu valmennuspaikka tiedossa (eli olen toiminut työllistämistä edistävällä tavalla). Tähän myös liittyy muita seikkoja, jotka tulevat lieventämään irtisanoutumistani. He laittavat kassaani myönteisen päätöksen ja kassa tekee oman päätöksen tuen määrästä, joka siis tulee olemaan normaali päiväraha mahdollisesti lisällä. Ja tämän lisäksi saan vielä ylläpitokorvauksen 9 e/pvä. Eli ihan hyvin pitäisi pärjätä, kun käteen jää noin 1300 e/kk.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892648Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2041682- 1161610
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411471Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641232Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 67881
- 45877
- 61835