Tein tällaisen

KEHONRAKENTAJAALOITT

ohjelman itselleni. Pituutta 175, penkkihuiput 45, painoa 60.5, ikää 17 vuotta ja salilla olen käynyt tasan kaksi kuukautta. Tavoitteena lihaksiston hyvä kasvu, mutta painotus löytyy penkistä. Tein tämän yhden netistä saadun ohjelman pohajalle, mutta mitäs tästä sanotte?

MA: Selkä ja vatsa penkki

vatsakone 5x13
sivuvatsakone 2x4x10
selkäkone 4x13
laaja ylätalja 4x10
ylätalja 4x10
alatalja 4x10
tuettu kulmasoutu 2x4x10
penkki 4x10

TI: Ojentajat ja olkapäät

ranskalaiset 4x10
ojentajatalja 5x10
olkapääkone 4x10
olkapäät käsipainoilla 4x10
ranteet tangolla 3x10
pystypunnerrus 4x10

KE: Jalat

pohkeet 4x10
prässi 4x10
reisisoutu 4x15
ojentajat 3x10
sisentäjät 3x10
takareidet 4x10
ulkoreidet 4x10

TO: Rinta ja hauis

penkki 4x10
hauis käsipainoilla 2x4x10
hauistanko 4x10
vinopenkki 4x10
ristitalja 4x10
hammerit 2x4x10

6

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puntti-karju

      Ohjelmassasi ei sinänsä ole mitään kummempaa vikaa mutta koska harrastuksesi on vasta aivan alussa kannattaisi ehkä vuosi,pari keskittyä ihan perusliikkeisiin tekniikan ja perusvoiman hankintaan. Jos pituuskasvusi on vielä kesken ei kannata mitään raskaita ykkösiä liittää ohjelmaan ainakaan jatkuvasti. Ennätyksiä voi kokeilla sopivin väliajoin mutta ne ovat kovasti kroppaa rasittavia liikkeitä ja mikäli jatkuvasti tekee liian tiukkoja sarjoja voi vaarana olla että tekniikka lähtee väärään suuntaan. Itse en kauan sitten parimetrisenä ja rautakangenmuotoisena nuorukaisena juurikaan tehnyt alle kuuden toiston sarjoja. Vasta parin reenivuoden jälkeen aloin keskittymään myös lyhyempiin ja raskaampiin sarjoihin. Näin silloiset voimanostajat neuvoivat. Maltti on valttia. Kannattaa antaa kropalle aikaa tottua salireenaamiseen ja säännöllisesti käydä reenamaassa ja antaa lihaksille myös kunnolla ravintoa ja lepoaikaa!!

    • yks ynnä yks

      Toni Halmeen kirjan; viikingin voimaopas ja miettisin sitten uudestaan jos haluut lihaksia oikeesti.

      • se tyyppi oli dorka

        se tyyppi oli dorka


      • Vai mitä?
        se tyyppi oli dorka kirjoitti:

        se tyyppi oli dorka

        Tarkoititko kenties Borga, Ludvig Borga?


      • puntti-karju

        Kyllä tuon kirjan lukea voi mutta totuus kuitenkin on se ettei kirjoittajalla todellisuudessa ole juurikaan kokemusta voimaharjoittelusta sanan varsinaisessa merkityksessä. Halmehan ei koskaan ollut mikään voimailija eikä näinollen omannut "voimailijaksi" edes mitenkään huomattavia voimia. Iso koko tietysti teki kaverista selvästi keskivertoa ihmistä vahvemman mutta kuten kauan sitten suomen vahvinmies-kisoissa Halme otti osaa pystypunnerrukseen haastekisassa ja kuten tv:stäkin silloin saattoi todeta jäi Tonyn toistot huomattavasti vähemmille kuin itse voimailijoilla vaikka järjestäjät vielä salaa poistivat kaksi lisäpainoa punnerrustelineestä(!) No ok,se oli vain yksi liike mutta on selvää ettei nyrkkeilijällä ole edes mitään tarvetta tehdä itsestään mitään voimailijaa koska se ei ole lajissa menestymisen kannalta edes kovin järkevää. Liian suuri lihasmäärä hidastaa liikkumista eikä itse lyöminenkään ole läheskään pelkällä voimalla tehtävä liike.


      • jampetti
        puntti-karju kirjoitti:

        Kyllä tuon kirjan lukea voi mutta totuus kuitenkin on se ettei kirjoittajalla todellisuudessa ole juurikaan kokemusta voimaharjoittelusta sanan varsinaisessa merkityksessä. Halmehan ei koskaan ollut mikään voimailija eikä näinollen omannut "voimailijaksi" edes mitenkään huomattavia voimia. Iso koko tietysti teki kaverista selvästi keskivertoa ihmistä vahvemman mutta kuten kauan sitten suomen vahvinmies-kisoissa Halme otti osaa pystypunnerrukseen haastekisassa ja kuten tv:stäkin silloin saattoi todeta jäi Tonyn toistot huomattavasti vähemmille kuin itse voimailijoilla vaikka järjestäjät vielä salaa poistivat kaksi lisäpainoa punnerrustelineestä(!) No ok,se oli vain yksi liike mutta on selvää ettei nyrkkeilijällä ole edes mitään tarvetta tehdä itsestään mitään voimailijaa koska se ei ole lajissa menestymisen kannalta edes kovin järkevää. Liian suuri lihasmäärä hidastaa liikkumista eikä itse lyöminenkään ole läheskään pelkällä voimalla tehtävä liike.

        Mutta totuus on että hyvät perusohjeet löytyvät Halmeen kirjasta viikingin voimaopas, se kaikki mitä Tony teki ja sanoi ei varmaan ollut aina viisasta, hän kun omien sanojensa mukaan funsasi sanojaan vasta jälkeen päin.
        Mut kirjassaan on ihan asiallista tietoo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1175
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      988
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      91
      739
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      285
      704
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      501
    Aihe