Hyvä vetoauto 1500 kg:n venetrailerille?

Finnmaster

Eli kyseessä on 6,1 m pitkä vene traileri, yhteispainoa kaikkineen tulee noin 1 500 kg. Mikä olisi hyvä vetoauto erityisesti veneen vesillelaskua ja sieltä nostoa ajatellen? Vene lepäilee normaalisti trailerin päällä, joten laskuja ja nostoja tulee useita kesässä, vetoa kaikkineen noin 2 000 km. Oikea nelivetohan se ilmeisesti pitää olla? (Siis katumaasturit pitää sulkea pois...) Automaatti vai manuaali? Bensa vai diesel? Olen alustavasti katsellut Subaru Legacya sen vuoksi, että suurin osa kaikesta ajosta (n. 10 000 km vuodessa) on kuitenkin normaalia kaupunkipyöritystä ja kun kyseessä on nelihenkinen perhe, täytyy tavaratilaakin olla. Toinen vaihtoehto joka on käynyt mielessä on Suzuki Grand Vitaro. VW Tiguan on vähän liian kallis. Auton pitäisi olla luotettava, ettei tartte korjaamolla seisottaa - joka aamu pitää päästä liikkeelle kelissä kuin kelissä. Ja turvallinenkin pitää olla, kun on kallisarvoista lastia - 2 pikkulasta. Land Cruiser -kokoluokka on vähän liian iso ottaen huomioon vetokilometrien vähyys verrattuna kaupunkiajoon. Onko tämä mahdoton yhtälö? Kertokaa please asiallisia kokemuksia ostopäätöksen tueksi, kiitos!

18

8802

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • i30cw 2.0crdi style

      Subarusta minulla ei ole tuntumaa mutta suzuki on luotettavampi kui vw, ja hyvänä puolena myöskin arvon aleneminen.. käytettynä suzukissa saa hemmetisti autoa rahaan nähden (suzukin ainoa miinus on ettei se pidä arvoaan.. outoa kyllä)

      Mutta myöskin tuli mieleen, että subaru impresa farmarissa on vakiona alennusvaide, ja sehän on neliveto.. joten ehkäpä sekin malli kannattaisi selvittää. Et välttämättä tarvitse maasturia, diesel impreza nelivedolla & alennusvaihteella nostaa veneen & trailerin siinä missä maasturikin.

    • Nimimerkkiä

      On mahdoton yhtälö, jos se parkkipaikan pienuus tai kulutus tai näppäryys on niin tärkeää, niin sitten pitää ostaa kaksi autoa, vetoauto ja sitten se kauppakassi.
      kelissä kuin kelissä = maasturi
      turvallinen (varsinkin sen kärryn kanssa) = raskas auto
      korjaamolla seisottaa = kauppamiesten mielikuvia tai huono tuuri
      1500kg kärry = auto joka ylipäätään vetää sitä
      1500kg kärry 2000km / vuosi = auto joka vetää sitä kuin tyhjää
      1500kg kärry vedessä rampilla= iso maasturi / iso neliveto
      Bensa vai diesel = diesel tai tosi iso bensa
      Automaati / manuaali = mistä tykkää

      Nopeasti tulisi mieleen että kokoluokan land cruiser auto on hieman pieni...

      • Maasturiauto

        Eiköhän tähän asiaan ole se oikea maasturi. Ja vielä maastoautolla tulee tuollainen 1500kg keräkärry kevyesti perässä. Paitsi sinulla pitää olla BE kortti. Muuten saat vetää 750kg vain perässä.

        -Alennusvaihde/vaihteisto. Varsinkin tärkeä esim. veneen vesillelaskussa ja nostossa trailerilla.
        -Neliveto. Vielä, jos se jakaa tehoa etu-/takapäälle automaattisesti.
        -Keski/taka/etutasauspyörästön lukko. Varmistaa, että sinulla on tietty määrä vetäviä pyöriä.

        Lisänä vielä, jos on:

        -Luistonesto. Vielä jos kyseessä on vielä sivuttaisluostonesto. Estää ylämäessä, että auto ei lähde kärryn kanssa luisumaan sivulle.
        -Ajonvakautus


      • Perässätulija
        Maasturiauto kirjoitti:

        Eiköhän tähän asiaan ole se oikea maasturi. Ja vielä maastoautolla tulee tuollainen 1500kg keräkärry kevyesti perässä. Paitsi sinulla pitää olla BE kortti. Muuten saat vetää 750kg vain perässä.

        -Alennusvaihde/vaihteisto. Varsinkin tärkeä esim. veneen vesillelaskussa ja nostossa trailerilla.
        -Neliveto. Vielä, jos se jakaa tehoa etu-/takapäälle automaattisesti.
        -Keski/taka/etutasauspyörästön lukko. Varmistaa, että sinulla on tietty määrä vetäviä pyöriä.

        Lisänä vielä, jos on:

        -Luistonesto. Vielä jos kyseessä on vielä sivuttaisluostonesto. Estää ylämäessä, että auto ei lähde kärryn kanssa luisumaan sivulle.
        -Ajonvakautus

        Itsekin tulin maasturisivulle just tuon tyylistä kysymystä kysymään, mutta olitkin jo aiheessa. Mulla myös venettä, moottorikelkkaa, polttopuita yms tavaraa vedossa ja normaali henkilöauto alkaa käydä tehottomaksi. Jokin maasturi pitäisi saada ja myös perhekäyttöön vaimonkin ajamaksi samalla. Seuraan mielenkiinnolla vaihtoehtoja!!


      • tuunari
        Perässätulija kirjoitti:

        Itsekin tulin maasturisivulle just tuon tyylistä kysymystä kysymään, mutta olitkin jo aiheessa. Mulla myös venettä, moottorikelkkaa, polttopuita yms tavaraa vedossa ja normaali henkilöauto alkaa käydä tehottomaksi. Jokin maasturi pitäisi saada ja myös perhekäyttöön vaimonkin ajamaksi samalla. Seuraan mielenkiinnolla vaihtoehtoja!!

        Itse olen tuota vastaavaa pakettia vetänyt ihan etuvetoisella henkilöautolla ylös järvestä.

        Kovalla jyrkällä rampilla vetopidon kanssa vastaava ongelma oli liian pitkät välitykset.

        Toimivia vaihtoehtoja rampille voisivat mielestäni olla maasturi alennusvaihteistolla tai lähes mikä tahansa lukittuvalla nelivedolla varustettu automaattivaihteinen auto?


      • O|||||||O
        Perässätulija kirjoitti:

        Itsekin tulin maasturisivulle just tuon tyylistä kysymystä kysymään, mutta olitkin jo aiheessa. Mulla myös venettä, moottorikelkkaa, polttopuita yms tavaraa vedossa ja normaali henkilöauto alkaa käydä tehottomaksi. Jokin maasturi pitäisi saada ja myös perhekäyttöön vaimonkin ajamaksi samalla. Seuraan mielenkiinnolla vaihtoehtoja!!

        Paljon rahaa se tietenkin on, se 55.000, mutta auto on sitten hyvä. Tuolla rahalla saa Laredo mallin. Suomi malleista puuttuu etu ja taka-akselin hitaan ajon lukot ja ja jotain muuta pientä. Laredo mallin kangaspenkit ovat arkoja. Muuten auto on loistava ja hintaisekseen löytö Suomessa.
        Ehkä kannattaisi tuoda itse maahan vähän paremmin varusteltu, ehkä käytettykin versio Euroopasta?
        Käytetty Jeep GC, uudempi kuin 2005 ja Overland mallina sisältää kaiken kaipaamasi. Pieni mutta tärkeä lisä autossa on säätöjen muistit. Kun autoa ajaa enemmän kuin yksi henkilö, on todella kätevää että penkki, polkimet (säädettävät nekin), peilit ja jopa radion asetukset säätyvät kohdalleen jo ovea avatessa etäältä. Kun kapuat ohjaamoon, ei ole tarvetta aloittaa säätäminen vaimosi jäljiltä. Hänellä asia on omalla avaimella luonnollisesti sama. Ne kerrat kun perhe tekee pitkän matkan, auto täyteen pakattuna, kuskinvaihdot käy todella helposti. Vaihde parkkiin ja muistinappulan painallus - siinä tarvittavat toimenpiteet.


      • tuunari
        O|||||||O kirjoitti:

        Paljon rahaa se tietenkin on, se 55.000, mutta auto on sitten hyvä. Tuolla rahalla saa Laredo mallin. Suomi malleista puuttuu etu ja taka-akselin hitaan ajon lukot ja ja jotain muuta pientä. Laredo mallin kangaspenkit ovat arkoja. Muuten auto on loistava ja hintaisekseen löytö Suomessa.
        Ehkä kannattaisi tuoda itse maahan vähän paremmin varusteltu, ehkä käytettykin versio Euroopasta?
        Käytetty Jeep GC, uudempi kuin 2005 ja Overland mallina sisältää kaiken kaipaamasi. Pieni mutta tärkeä lisä autossa on säätöjen muistit. Kun autoa ajaa enemmän kuin yksi henkilö, on todella kätevää että penkki, polkimet (säädettävät nekin), peilit ja jopa radion asetukset säätyvät kohdalleen jo ovea avatessa etäältä. Kun kapuat ohjaamoon, ei ole tarvetta aloittaa säätäminen vaimosi jäljiltä. Hänellä asia on omalla avaimella luonnollisesti sama. Ne kerrat kun perhe tekee pitkän matkan, auto täyteen pakattuna, kuskinvaihdot käy todella helposti. Vaihde parkkiin ja muistinappulan painallus - siinä tarvittavat toimenpiteet.

        Lisäksi Jeepin saa käytettynä aivan älyttömän halvalla suhteessa uuden hintaan..

        Uutena osto on taloudellinen itsemurha?


      • Ei paha
        tuunari kirjoitti:

        Lisäksi Jeepin saa käytettynä aivan älyttömän halvalla suhteessa uuden hintaan..

        Uutena osto on taloudellinen itsemurha?

        käytettynä: http://www.nettiauto.com/jeep/grand-cherokee/?page=1&sortCol=price&ord=DESC&id_make=33&id_model=1455
        Uuden malliseen Laredoon kangaspenkin päällys on näköjään vaihtunut. Toivottavasti parempaan.
        Poikkeaako hinnan tippuminen Jeepissä oleellisesti muista autoista? En tiedä, mutta uusi Laredo maksaa Suomessa 55.000€. Siihen ei tarvitse ostaa kovinkaan paljon lisävarusteita, toisin kun moneen muuhun autoon. Ilmoitteluhinta on loppuhinta. Esi Mercedeksen kohdalla ilmoitteluhinnan voi kerrata kahdella ja Land Roveriinkin uppoaa paljon lisärahaa, ennen kuin auto on ajokelpoinen. Toyotaa en tässä mainitse, sillä siihen pitäisi vaihtaa moottori ennen käyttöönottoa, eikä sellaista lisävarustelistalta löydy.


      • maasturimies12
        Perässätulija kirjoitti:

        Itsekin tulin maasturisivulle just tuon tyylistä kysymystä kysymään, mutta olitkin jo aiheessa. Mulla myös venettä, moottorikelkkaa, polttopuita yms tavaraa vedossa ja normaali henkilöauto alkaa käydä tehottomaksi. Jokin maasturi pitäisi saada ja myös perhekäyttöön vaimonkin ajamaksi samalla. Seuraan mielenkiinnolla vaihtoehtoja!!

        jos polttopuita kuljettaa, ni kannattaa hankkia pickup. Pickupissa on halvat verot ja yleensä luotettava.


    • veneen vetoon

      Ei 1500kg jarrullinen kärry ole mitenkään älyttömän painava, itse vedin vuosia 1300kg hevostraileria 110 heppasella mondeolla, ylämäissä piti pykältää pienempää ja kentillä piti varoa ettei aja muttaan tai koloon nurmella, mutta muuten ei varsinaisesti mitään vaikeuksia vetää tuollaista perässä.

      Vaihdon nelivetoseen katumaasturiin jolla saa vetää yli 2000kg ja kone on 140 heppainen turbodiesel. Homma helpottui olellisesti.

      Jos sun on tarkoitus sen auton kanssa nostaa ja laskea venettä veteen rampilta, niin olisi hyvä jos autossa olisi alennusvaihde. Jos veteenlasku onnistuu muilla konsteilla, niin pelkän veneen vetämiseen käy käytännössä mikä tahansa neliveto.

    • traileri

      Mulla samantyyppinen kysymys. Tosin veneen massa on kärryn kanssa vain 900 kg. Toiveena olis vetää pakettia VW Touran 2.0 dieselillä. Mahtaakohan nousta rampilta ?? Kommentteja kiitos

      • XX-Trail

        Hyvältä rampilta nousee melkein millä tahansa.
        Silloin kun mennään huonoille ja jyrkille rampeille järjestys on neliveto, takaveto ja huonoinpana etuveto. Itse vaihdoin etuvetoisen "nelivetoiseen" X-trailiin, kun tulee nostettua vene aina niin myöhään, että yleensä ramppi on lunta ja jäätä pullollaan.
        Paketti painaa n. tonnin enkä ole katunut. Homma helpottui huomattavasti.


      • X-xtrail
        XX-Trail kirjoitti:

        Hyvältä rampilta nousee melkein millä tahansa.
        Silloin kun mennään huonoille ja jyrkille rampeille järjestys on neliveto, takaveto ja huonoinpana etuveto. Itse vaihdoin etuvetoisen "nelivetoiseen" X-trailiin, kun tulee nostettua vene aina niin myöhään, että yleensä ramppi on lunta ja jäätä pullollaan.
        Paketti painaa n. tonnin enkä ole katunut. Homma helpottui huomattavasti.

        Piti vielä sanomani, että Nisu on manuaali diesel 150 hv.
        Automaatilla olisi varmaan vielä helpompaa (on kaverit kertoneet....)


    • Jeeppikin kiva

      Itse vetelen paattia Jeepillä (patriot 2.0 crd) mut jos haluat edullisesti hyvän vetoauton niin osta forester!
      Forester on todella luotettava, aito japanilainen. voit katsella vikatilastoja niin aika pienellä prosentilla hylätään!
      jeep myös tosi hyvä auto...

    • maasturimies123

      osta land rover defender

    • Eikannata

      Defenderissä saat sitten kaikki Lantikan viat kaupanpäälle. Samoin Jeepissä.

    • grasdr56

      Joku viittasi Pick Up -nelikoihin. Eikö niissä ainakin vanhastaan saanut hitaus-vaihteen käyttöön ilman neliveto-toimintoa. Kova sana esim. asfaltilla P-paikkaperuutuksissa (kärryn kanssa). Ja kyllä sellainen 2,5 l vääntävä turbo diesel ainakin jaksaa vetää ihan hyvin. Kalliita kyllä ovat - on kyseessä ISUZU, HILUX tai joku muu merkki/malli.

      • 102030405060

        Vanhastaan sai kun oli manuaaliset napalukot, mutta nykyään ei saa kun kaikissa on joko automaattiset napalukot tai sitten jokin muu systeemi kokonaan napalukkojen sijasta.

        Kyllä se vanhoissakin kytkeytyi hitaalla neliveto jakolaatikosta päälle, mutta niissä piti vielä erikseen käsin kääntää pyörän navoista, jotta neliveto todella meni päälle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1195
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      23
      1131
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1070
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1041
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe