Koeajoin yhtä autoa ja siinä kytkin oli sellainen, että poljin piti nostaa tosi ylös ennenkuin ne "nappasi kiinni". Tuttavani väitti, että se on vain hyvä asia ja kertoo, että kytkin on hyvä. Aiemmin kuitenkin yksi autonkorjaaja sääti edellisen autoni kytkintä niin, että se nappaisi kiinni heti alhaalla ja sanoi, että jos kytkin pitää nostaa melkein ylös asti ennenkuin nappaa kiinni niin silloin se on jo kulunut ja huono. Kumpiko on oikeassa?
TYHMÄ KYSYMYS KYTKIMESTÄ
26
18055
Vastaukset
- autosta
Joidenkin autojen kytkin ottaa kiinni alhaalta ja toisten ylempää. Eli pitää tietää mistä autosta on kysymys. Periaatteessa viimeisiä vetävä kytkin ottaa ylempää kiinni kuin uutena.
- .........
Itse olen muutaman kerran vaihtanut eri autoihin kytkinlevyn ja paineasetelman muut härpäkkeet ja ilmiö kytkimen kiinniottamisesta ja irroituksesta on ollut juurikin päinvastainen!
- kytkimestä
......... kirjoitti:
Itse olen muutaman kerran vaihtanut eri autoihin kytkinlevyn ja paineasetelman muut härpäkkeet ja ilmiö kytkimen kiinniottamisesta ja irroituksesta on ollut juurikin päinvastainen!
Eli pari tapausta että ei enää irrottanut kunnolla ollenkaan. Vaikka sen vivun liike oli ihan normaali.
Levyn lisäksi paineasetelma kulunut niiden sakaroiden kohdalta ja muutenkin väljähtynyt niin että liike ei enää riittänyt kunnolliseen irrottamiseen, silti kytkin luisti ajossa.
Eli kyllä kytkimen loppuelinkaareen mahtuu erilaista käyttäytymistä. - kulunuton
erilainen käyttäytyminen johtuu yleensä kytkinakselin likaisuudesta tai jopa kulumisesta, jlloin levy ei irtoa vauhtipyörästä kunnolla, mutta kulunut kytkin ottaa aina ylempänä kiinni ja viimein alkaa luistamaan kovassa vedossa
- Pneumatik
Kyllä autonkorjaaja tietää ja on oikeassa. Jos ottaa ihan ylhäällä niin kytkinlevy on loppuun kulunut. Voihin olla myös niin että kytkin on säätämättä tai vivusto pettää, mutta harvemmin.
Tämä koskeen esim. Transporteria missä on säätyvä nestekytkin.
Toisaalta ajoin 626 Mazdaa yli 200 tkm ja siinä oli hydraulisesti säätyvä kytkin, mikä otti aina samassa kohtaa. Loistava tekninen ratkaisu.
vanhoissa volvoissa oli vaijerikytkin, mitä piti säätää vähän väliä.- ap
Kyseessä on Volvo v70 vm2000. Kävin koeajamas, muuten ihan ok (kilsoja kohtuudella ja hyvä huoltokirja, käytetty 20 tuhannen välein merkkihuollossa), mutta kytkin alkoi epäilyttää. Omaan vanhaan autoon verrattuna oli NIIN tosi ylhäällä, ihan varmaan puolen sentin päässä ylimmästä asennosta vasta otti kiinni. Kun vanhassa otti kii kohta ku polkimen nosti alhaalta. Tiedä sitte, ei vaan huvittais heti rempata...
- ................
Kyllä itse, kuinka minulla on käynyt ja se on päinvastoin kuin sanot, vaikka olisitkin autonkorjaaja! :)
- Jep_näin_on
Kytkinlevyn kuluessa vaijerikäyttöinen kytkin alkaa ottaa ylempää ja vaijeria säätämällä saa kohtaa säädettyä.
Tee kytkimelle kuntotesti: vitonen päälle, kaasu pohjaan ja kytkin äkkiä ylös. Jos sammuu heti, kytkimellä ajelee vielä pitkään. Jos jää kone huutamaan tai hiipuu hitaasti, kytkin on loppu. - Anonyymi
Ei muuten tiedä😅
- Anonyymi
Jep_näin_on kirjoitti:
Kytkinlevyn kuluessa vaijerikäyttöinen kytkin alkaa ottaa ylempää ja vaijeria säätämällä saa kohtaa säädettyä.
Tee kytkimelle kuntotesti: vitonen päälle, kaasu pohjaan ja kytkin äkkiä ylös. Jos sammuu heti, kytkimellä ajelee vielä pitkään. Jos jää kone huutamaan tai hiipuu hitaasti, kytkin on loppu.Entä jos alkaa renkaat jauhamaan tyhjää?
- Anonyymi
EIPÄ ollut avaajan kysymys tyhmä, sillä keskustelun "harhauttajat" ovat olleet aktiivisia.
Mutta näin se oikeasti menee vaikka jankkaajia alla löytyykin:
>>Kyllä autonkorjaaja tietää ja on oikeassa. Jos ottaa ihan ylhäällä niin
>> kytkinlevy on loppuun kulunut.
Sillä kytkin on vipumekanismi (vrt rautakanki, kun käännät kiveä)..
-- Painelaakeri on kuin "rautakangen" kärki, se vipusysteemin lyhyempi pää.
-- seuraavaksi tulee tukilaakeri, johon painelaakerin akseli tuketuu.
-- tukilaakerin toiselle puolelle jää se "vipuvarsi", johon polkimen liike kohdistuu
-- polkimen liike välitetään vipuvarteen joko hydraulisesti tai mekaanisesti (usein vaijeri)
-- kun kytkinlevy on "ohut" eli kulunut, on pidempi vipuvarsi ylempänä eli "ottaa jo ylhäältä"
-- kun kytkinlevy on "paksu", on vipuvarsi alempana ja ottaa alempaa.
-- lisäksi liikkeeseen tule mukaan "välys" jotta painelaakeri irtoaa asetelmasta
-- tämä välys lisää kytkimen polkimen liikerataa. Siksi ehjä kytkin ottaa/irrottaa vasta alhaalta.
t. haans - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
EIPÄ ollut avaajan kysymys tyhmä, sillä keskustelun "harhauttajat" ovat olleet aktiivisia.
Mutta näin se oikeasti menee vaikka jankkaajia alla löytyykin:
>>Kyllä autonkorjaaja tietää ja on oikeassa. Jos ottaa ihan ylhäällä niin
>> kytkinlevy on loppuun kulunut.
Sillä kytkin on vipumekanismi (vrt rautakanki, kun käännät kiveä)..
-- Painelaakeri on kuin "rautakangen" kärki, se vipusysteemin lyhyempi pää.
-- seuraavaksi tulee tukilaakeri, johon painelaakerin akseli tuketuu.
-- tukilaakerin toiselle puolelle jää se "vipuvarsi", johon polkimen liike kohdistuu
-- polkimen liike välitetään vipuvarteen joko hydraulisesti tai mekaanisesti (usein vaijeri)
-- kun kytkinlevy on "ohut" eli kulunut, on pidempi vipuvarsi ylempänä eli "ottaa jo ylhäältä"
-- kun kytkinlevy on "paksu", on vipuvarsi alempana ja ottaa alempaa.
-- lisäksi liikkeeseen tule mukaan "välys" jotta painelaakeri irtoaa asetelmasta
-- tämä välys lisää kytkimen polkimen liikerataa. Siksi ehjä kytkin ottaa/irrottaa vasta alhaalta.
t. haansTyhmä poika. Et tiedä mitään kytkimen toiminnasta ja miten ja missä se irrottaa.
Se irrotuskohta on erilainen eri valmistajilla ja hyvä kytkin irrottaa ylhäällä.
- Expu
Volvo V60:ssä kytkin ottaa ylhäältä, myös kytkimen ja työsylinterin vaihdon jälkeen - ominaisuus. Sama kuin pitkä liikerata.
- ddfddfdg
Tietenkin pitää otta selvää,onko entinen omistaja nainen,jos älä osta kilometreistä välittämättä kytkin on jo valmiiksi kulunut.Vaimoni poltti kahdesta autosta kytkimen ennenkuin uskoi minua.Autokoulun opettaja oli neuvonut,että autoa pitää mäessä pitää paikallaan kytkimellä.
- Joouso
Pitää paikallaan kytkimellä? Siis, että ei käytetä jarrua kun ollaan esim. liikennevaloissa mäessä?
Vaimosi on varmaan ymmärtänyt autokoulun opettajan ohjeet vähän väärin kun kyse on ollut siitä miten mäestä lähdetään liikkeelle, eli nostetaan kytkin tuntumaan ja siirretään vasta sitten jalka jarrulta kaasulle. Tämän vaihtoehtonahan on sitten se osaamattomien autoilijoiden perinteinen paniikkipolkaisu, jossa kierrokset nousevat ja auto valuu alaspäin kytkintä luistatettaessa kun yritetään mahdollisimman nopeasti saada jalka jarrulta kaasulle ja auto liikkeelle ennen kuin se valuu takana olevan keulaan. Onneksi nykyään on sentään mäkilähtöavustimet kun se on monelle niin mahdoton suoritus päästä mäestä asiallisesti liikkeelle.
Kytkimen kuntoa on koeajossa muuten helppo testata niin, että ajaa isohkolla vaihteella tasaista nopeutta ja painaa kytkimen hetkeksi pohjaan ja ylös. Kierrosten pitäisi reagoida välittömästi niin, että heti kun kytkin nousee, kierrokset palaavat samaan tasoon kuin ne olivat ennen kytkimen painamista. Jos tässä on viivettä, kytkin luistaa. Sen kuulee kyllä äänestä miten kytkin ottaa kiinni. - Anonyymi
Haukon henkeäni, 2 kytkinremonttia!! Kyllä naiset on niin kallis harrastus ettei mulla ole siihen varaa!
- Anonyymi
Naiset polttaa kytkinlevyt loppuun kun taas miehet hajottaa kytkimen painelaakerin ja/tai kaksoismassavauhtipyörän. Molemmissa käyttötavoissa puolensa.
- seeikestäpitkään
""""NIIN tosi ylhäällä, ihan varmaan puolen sentin päässä ylimmästä asennosta vasta otti kiinni."""
Seuraava vaihe on että kytkin alkaa luistamaan, ja sitten onkin remppa edesssä. Kun levy kuluu, poljin nousee, ja kaikissa ei ole edes säätöä, ainoastaan remppa auttaa. - Anonyymi
Mikä on kytkin?
T: Ford Mustang 2018- Anonyymi
Kunnon mustangissa on manuaalilaatikko.
- Anonyymi
Mulla oli Audissa (A4 vm. 98) semmonen kytkin, kulunut kyllä varmaankin, kun kilsoja oli jo yli 300 tuhatta. 12 vuotta ajoin sillä kuitenkin kaupunkiajoa ilman kytkinongelmia. Vähän epäilin silloin ostaessa, kun myyjä sanoi, että "se on vaan semmonen, kyllä siihen tottuu", mutta eipä siinä tosiaan sen kummempaa ongelmaa ollut. Totutella piti vähän aikaa, että jalka oppi liikkeelle lähdön, ja oppihan sen muutamassa päivässä, joitakin kertoja sammahti risteykseen.
- Anonyymi
Saksalaisissa autoissa on usein kytkimessä pitkäliikerata ja ottaa aika ylhäällä kiinni.
- Anonyymi
vuosien varrella on tullut kohdalle useampi kytkimen loppuun kuluminen/hajoaminen. oireilut ovat olleet vaihtelevia, kytkinpolkimen irrotuskohta muuttui vain yhdessä oleellisesti.
Oireilu on vaihdellut täysin normaalituntuman kytkimestä, joka vain alkaa luistaa isolla vaihteella ja ylämäessä. Toisiin automalleihin, joissa oireiluun kuuluu kytkimen jäykistyminen ja se että ne eivät enää lopussa irrota lainkaan, luistoa ei taas jäykkäkytkimisissä yleensä ole havaittavissa.
Hydrauliikkakäyttöiset kytkimet ovat yleensä lopettaneet irrottamisen ja vaijerikäyttöiset alkaneet luistaa. Yhdestä vaijerikäyttöisestä meni kytkin vaihtoon kun kytkinvaijeri petti jäykistyneessä kytkimessä, muuten jäykkä kytkin on ollut enemmän hydraulisten kytkimien ongelma. - Anonyymi
Kuka idiootti ajaa vielä vuonna 2022 manualivaihteisella rotiskolla? Veivaatko myös autosi käyntiin?
- Anonyymi
Tämä vuosituhat on jo menty automaatilla, ei kuitenkaan DSG:llä.
- Anonyymi
Menin vaihtamaat kytkinpakan kun kytkin otti ylhäältä. Nyt se ottaa entistä ylempää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p561866Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,481638- 521564
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.51517Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis61495Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin61405Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä81306Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta121281Revi siitä ja revi siitä
Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla41163Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä
Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni41138